Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-75: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumos Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atcelt ierobežojumus ieceļošanai caur Latvijas Republikas austrumu robežu un tehniski precizēt ieceļošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašlaik Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumos Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" (turpmāk - noteikumi) ir noteikts, ja persona ieceļo Latvijā, šķērsojot ārējo sauszemes robežu robežšķērsošanas vietā, un nevar uzrādīt vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu, tā nekavējoties par saviem līdzekļiem veic RNS vai antigēna testu robežšķērsošanas vietā. Ja Covid-19 testa rezultāts ir negatīvs, persona ar Valsts robežsardzes pārstāvja atļauju atstāj robežšķērsošanas teritoriju. Ja Covid-19 testa rezultāts ir pozitīvs, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests personu nogādā dzīvesvietā, uzturēšanās vietā, kādā no tuvākajām tūrisma mītnēm vai ārstniecības iestādē, ja personai nav iespējas izolāciju nodrošināt dzīvesvietā vai uzturēšanās vietā, nepakļaujot inficēšanās riskam citas personas, obligātās izolācijas ievērošanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šāda prasība rada nepamatotu slogu veselības aprūpes sektoram, kuram ir pienākums šādas personas ar pozitīviem testa rezultātiem nogādāt dzīvesvietā, uzturēšanās vietā, tūrisma mītnē vai ārstniecības iestādē. Tādējādi šāda prasība, kas pārslogo veselības aprūpes resursus, no noteikumiem ir svītrojama.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka normatīvais regulējums tika radīts, lai ierobežotu SARS-CoV-2 vīrusa delta varianta ievešanu Latvijā pa sauszemes robežu, tagad šāds normatīvais regulējums nav nepieciešams, jo visās dalībvalstīs jau ir izplatījies vīrusa omikrona variants un ārstniecības iestāžu resursi ir novirzāmi ārstniecības pakalpojumu sniegšanai (ir zināms, ka vīrusa omikrona variants izplatās daudz ātrāk par delta variantu un Latvijā omikrona gadījumu īpatsvars jau sastāda 48,1 %). No noteikumu projekta tiek svītrots 161. punkts, lai veselības aprūpes resursus (Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta resursus) atslogotu no pienākuma personas, kuras šķērsojot robežu, ar pozitīvu testu, nogādātu dzīvesvietā, uzturēšanās vietā, tūrisma mītnē vai ārstniecības iestādē obligātās izolācijas ievērošanai.
Problēmas apraksts
Pašlaik Eiropas Savienībā esošā epidemioloģiskā situācija ļauj pārskatīt līdz šim noteiktos personu pārvietošanās ierobežojumus, ja tiek ievēroti ar šo pārvietošanos saistīti ieteikumi.
Lai nodrošinātu saskaņotu rīcību un atvieglotu administratīvo slogu Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei termiņuzturēšanās atļauju izsniegšanā, kā arī Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai, ņemot vērā, ka lielākajā daļā gadījumu jaunuzņēmuma dibinātājiem nav uzaicinātāja, un jāapliecina tā atbilstība ieceļošanas ierobežojumu izņēmumiem, balstoties uz noteikumu 171. punktu, kā arī virzītos uz ekonomikas atlabšanu no Covid-19 izraisītās krīzes, nepieciešams pārskatīt esošā regulējuma un ieceļošanas ierobežojumu ietekmi uz ārzemniekiem, kuru ierašanās saistīta ar jaunuzņēmuma dibināšanu Latvijā. Saskaņā ar spēkā esošajiem noteikumiem, jaunuzņēmumu pārstāvju, kas Latvijā plāno dibināt jaunuzņēmumu atbilstoši Imigrācijas likuma 23. panta pirmās daļas 33. punktam, nevar ieceļot Latvijā, jo pēc būtības neatbilst nevienai no noteikumu Nr. 662 171. punktā noteiktajiem kritērijiem. Šāds regulējums jaunuzņēmumu dibinātājiem, kas pēc būtības atbilst Imigrācijas likuma 23. panta pirmās daļas 33. punktam, neļauj apstiprināt atbilstību noteikumu 171. punkta prasībām, kas savukārt rada papildu šķēršļus termiņuzturēšanās atļauju saņemšanai un ieceļošanai Latvijā.
Jāmin arī, ka saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 32. panta piekto daļu Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes izsniegto lēmumu derīguma termiņā netika ieskaitīts laika periods no 2020. gada 12. marta līdz 2021.gada 30.jūnijam, taču pēc minētā datuma izsniegto lēmumu derīguma termiņš ir trīs mēneši kopš saņemšanas brīža. Tā kā liela daļa jaunuzņēmumu dibinātāju nav ieceļojusi un nespēj ieceļot noteiktajā lēmuma derīguma termiņā dēļ augstāk minētajiem iemesliem, tiem pēc lēmuma derīguma termiņa beigām ir atkārtoti jāpiesakās termiņuzturēšanās atļaujai, kas apgrūtina kopējo uzņēmējdarbības attīstību, starptautisko investīciju un talantu piesaisti, kā arī būtiski palēnina inovatīvu, ar augstu pievienoto, tostarp tehnoloģisko vērtību, produktu un pakalpojumu attīstības veicināšanu Latvijā. 
Tā kā nav paredzama epidemioloģiskās situācijas turpmākā gaita un pārskatāmā laika periodā nav plānots mazināt līdz šim noteiktos personu pārvietošanās ierobežojumus, jaunuzņēmumu dibinātājus kā ekonomikas atlabšanai būtisku sabiedrības grupu, vēlams iekļaut kā vienu no grupām, kas drīkst ieceļot Latvijas republikā.
Lai gan jaunuzņēmumu dibinātāji ir būtiska sabiedrības grupa ekonomikas atlabšanai un turpmākai ekonomikas attīstībai, tā ir samērā neliela personu grupa, kas ieceļo Latvijā, tādējādi nerada būtiskus riskus epidemioloģiskajai situācijai. Personu skaits, kas saņem termiņuzturēšanās atļaujas atbilstoši Imigrācijas likuma 23. panta pirmās daļas 33. punktam vidēji mēnesī nepārsniedz 15 personas.
Ievērojot epidemioloģiskās situācijas izmaiņas gan Latvijā, gan pārējās ES valstīs, kā arī ievērojot pieaugošo vakcinācijas aptveri, līdzšinējais regulējums par ieceļošanu Latvijā tiek pārskatīts, lai nodrošinātu, ka tiek saglabāti tikai nepieciešamie un pamatotie ierobežojumi. Ārzemniekiem jāievēro pulcēšanās ierobežojumi, karantīnas pasākumi un citi saistošie noteikumi saskaņā ar valsts pieņemto risku novērtējumu un Covid-19 situāciju valstī.
Risinājuma apraksts
Noteikumos pēc būtības tiek veikti sekojoši grozījumi:
- tiek grozīta 168. punkta redakcija, kas ir papildināta ar personu loku, uz kuriem neattiecas noteikumu 168. punktā minētais aizliegums - ārzemniekiem, kuriem ir derīgs Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes lēmums par uzturēšanās atļaujas piešķiršanu vai reģistrēšanu, kurā norādītais uzturēšanās tiesības apliecinošā dokumenta derīguma termiņš nav beidzies;
- noteikumi tiek papildināti ar atsevišķu personu kategoriju - ārzemniekiem, kuru ierašanās saistīta ar jaunuzņēmuma dibinātāju termiņuzturēšanas atļaujas saņemšanu, kuru atbilstību Imigrācijas likuma 23. panta pirmās daļas 33. punktam apliecina Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes izsniegts lēmums.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Noteikumu projekts ir izvērtēts Operatīvās vadības grupā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Projekts mazina administratīvo slogu Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai, Valsts robežsardzei, Ārlietu ministrijai.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Projekta tiesiskais regulējums attiecas uz personām, kuras ir saņēmušas Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes lēmumu par termiņuzturēšanās atļaujas piešķiršanu vai reģistrēšanu atbilstoši Imigrācijas likuma 23. panta pirmās daļas 33. punktam.
Ietekmes apraksts
Plānotās izmaiņas skars personas, kuras ieceļo Latvijā, šķērsojot ārējo austrumu sauszemes robežu.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Ārstniecības iestādes, kas ir iesaistītas robežu šķērsojošo personu testēšanā, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta brigādes, kas transportē robežšķērsotājus ar pozitīvajiem testa rezultātiem. Pozitīvi tiek ietekmēti arī Valsts robežsardzes darbinieki, kuri piedalās šī procesa koordinēšanā.
Projekts mazina administratīvo slogu Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai, Valsts robežsardzei, Ārlietu ministrijai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts tiek virzīts steidzamības kārtā, tādēļ sabiedrības iesaiste projekta izstrādē netika organizēta, projekta izstrādē netika iesaistītas nevalstiskās institūcijas.

Noteikumu projekts ir izvērtēts Operatīvās vadības grupā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts skar sabiedrības veselības jautājumus.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi