25-TA-509: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 15. septembra noteikumos Nr. 524 "Kārtība, kādā nosaka, aprēķina un uzskaita katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamo daļu par dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
1. Ūdens patēriņa skaitītāju atkārtotā verifikācija
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk - PTAC) regulāri saņem sūdzības par inspicēšanas institūciju negodprātīgo rīcību veicot ūdens patēriņa skaitītāju atkārtoto verificēšanu par derīgiem atzīstot nederīgus skaitītājus un personām, kuras uzstāda ūdens patēriņa skaitītājus, ka skaitītāji netiek nomainīti pilnā apjomā, bet tikai nomainīts tiek uzskaites mehānisms, tādēļ 2024.gadā PTAC veica "kontrolpirkumus" inspicēšanas institūcijās un uzraudzības pārbaudes dzīvokļos uzstādītajiem skaitītājiem.
Daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļos lielākoties tiek uzstādīti ūdens patēriņa skaitītāji, kuriem veikta EEK tipa apstiprināšana un EEK pirmreizējā verificēšana (ražoti sākot no 1997.gada), apliecinot to ar EEK tipa apstiprinājuma zīmi un EEK pirmreizējo verificēšanas atzīmi un, ir skaitītāji, kas marķēti ar CE atbilstības marķējumu un metroloģisko papildmarķējumu.
Rezultātā, no akreditēto laboratoriju salīdzinošās testēšanas izriet, ka:
1) Latvijā esošās inspicēšanas institūcijas lielākajā daļā gadījumu nederīgus skaitītājus atzīst par derīgiem lietošanā, līdz ar to pie skaitītāju lietotājiem nonāk prasībām neatbilstoši skaitītāji;
2) visas inspicēšanas institūcijas spēj pareizi noteikt, kuri skaitītāji nenodrošina hermētiskumu;
3) pie skaitītāju lietotājiem nonāk tādi skaitītāji, kuriem tiek pārsniegta MPK, kas ir viens no iemesliem, kāpēc veidojas ūdens patēriņa starpības;
4) inspicēšanas institūcijas neievēro Ministru kabineta 2006. gada 5. decembra noteikumos Nr. 981 "Noteikumi par mērīšanas līdzekļu atkārtoto verificēšanu, verificēšanas sertifikātiem un verificēšanas atzīmēm" noteiktās prasības un pie skaitītāju lietotājiem nonāk bojāti skaitītāji, kuriem iespējams noņemt uzskaites mehānismu neatstājot pēdas, tādā veidā ir iespējams patērēt ūdeni bez uzskaites.
Pamatojoties uz inspicēšanas institūciju sniegtajiem datiem par atkārtoti verificētājiem ūdens patēriņa skaitītājiem, laika posmā no 2020. - 2023.gadam atkārtotā verificēšana veikta 975 809 ūdens patēriņa skaitītājiem, līdz ar to nederīgu skaitītāju atzīšana par derīgiem atstāj būtisku ietekmi gan uz ūdens pakalpojuma saņēmējiem, gan uz pakalpojumu sniedzējiem.
Tāpat projekta ietvaros konstatētas neatbilstības lietošanā esošajiem skaitītājiem - bojāti vai nav uzstādīti metroloģiskie aizsargzīmogojumi, līdz ar to skaitītājiem nav nodrošināta aizsardzība pret rādījumu sagrozīšanu un pareizu mērījumu veikšanu, kā arī ir aizdomas, ka skaitītājiem ir nomainīti tikai uzskaites mehānismu korpusi. Kā arī pārbaudēs skaitītājiem nebija iespējams identificēt aizsargzīmogojumu un noteikt tā atbilstību Noteikumu Nr. 981 noteiktajām normām. No pārbaudītajiem 62% bija A tipa (uzskaite no 60 l/h), 16% – B tipa (uzskaite no 30 l/h), un tikai 22% skaitītāju bija ar zemu jutību (uzskaite no 15 l/h) līdz ar to dzīvokļos tiek izmantoti skaitītāji ar zemu jutību pie maza ūdens patēriņa.
Tāpat pārbaudēs konstatēts, ka ir uzstādīti skaitītāji neatbilstoši ražotāju instrukcijai. Tāpat dzīvokļos tika konstatēts, ka 236 skaitītājiem jeb 73%, pēc to uzstādīšanas nav noplombēts kāds no pieslēguzgriežņiem vai filtra kontrējošā skrūve, tādējādi nav nodrošināta aizsardzība pret rādījumu sagrozīšanu un pareizu mērījumu veikšanu.
Nederīgu ŪPS atzīšana par derīgiem atstāj būtisku ietekmi gan attiecībā uz ūdens pakalpojuma saņēmējiem, gan sniedzējiem. Pētījumā secināts, ka neatbilstošo ŪPS vietā komersantiem un patērētājiem būtu jāiegādājas jauni ŪPS, kas ražoti saskaņā ar Direktīvu 2014/32/ES. PTAC ieskatā atkārtotās verificēšanas process dzīvokļu ŪPS ir neefektīvs un atceļams pie nosacījuma, ja tiek uzstādīti jauni ŪPS, kuri tiek lietoti saskaņā ar ražotāja noteiktajiem lietošanas nosacījumiem, tostarp ražotāja norādītajās resursu robežās, kas vidēji ir 10 gadi. Līdz ar to būtu jānosaka, ka tiek uzstādīti jauni Direktīvā 2014/32/ES noteiktā tipa ŪPS, kurus nomaina pēc ražotāja noteiktā resursa beigām, sākot no uzstādīšanas dienas.
Patērētājs varētu saprast, ka ūdens patēriņa skaitītājs sāk uzskaitīt nekorekti tad, kad būtiski izmainās to rādījumi, pieņemot, ka ūdens patēriņš nav būtiski mainījies. Tāpat noteikti vizuāla apskate, kad nav izveidojies kondensāts, visi aizsargzīmogojumi ir turpat, kur uzstādīšanas brīdī. Pārvaldnieka pārbaudes, kur konstatē plombu esamību un to, ka skaitītāji griežas varētu garantēt zināmu pārliecību, ka skaitītāji uzskaita ūdens patēriņu.
Praksē namu apsaimniekotājs dzīvokļos regulāri veic skaitītāju monitoringu, salīdzina iesniegtos rādījumus, pārbauda vai skaitītājiem ir veikta atkārtotā verificēšana un, vai skaitītāji uzskaita ūdens plūsmu. Apsaimniekotājs nekonstatē neatbilstības, ja bojāts metroloģiskais aizsargzīmogojums, nav noplombēta skaitītāja filtra kontrējošā skrūve vai abi pieslēguzgriežņi, kā arī nepievērš uzmanību stikla korpusa bojājumiem.
Plašāk par pētījuma rezultātiem var lasīt grozījumu projektā Ministru kabineta 2024. gada 14. maijanoteikumiem Nr. 289 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu" (25-TA-532).
Tādēļ vienlaikus ir izstrādāti grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 9. decembra noteikumos Nr. 1013 "Kārtība, kādā dzīvokļa īpašnieks daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā norēķinās par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu" (25-TA-510) un Ministru kabineta 2024. gada 14. maija noteikumos Nr. 289 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu (25-TA-532), nosakot, ka turpmāk dzīvokļos neuzstāda atkārtoti verificētus skaitītājus, bet jaunus skaitītājus ar CE atbilstības marķējumu un metroloģisko papildmarķējumu ražotāja norādītajās resursu robežās, un, ja nav norādīti dati, tad termiņš ir 10 gadi, sākot no uzstādīšanas dienas. Tāpat vienlaikus izstrādāti grozījumi Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā (25-TA-515), pārvaldīšanas darbības papildinot ar uzdevumu nodrošināt saņemto pakalpojumu uzskaiti un aprēķināt katra dzīvokļa īpašnieka maksājamo daļu atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
2. Rēķina pieejamība, rēķinā iekļaujamā informācija
2023. gada 13. septembra Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2023/1791 par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādātā redakcija) (turpmāk – Direktīva 2023/1791) 18. un 20. pantos noteikts par minimālajām prasībām attiecībā ar enerģiju saistītiem rēķiniem, tajā skaitā uz rēķina informāciju, kas dzīvojamai mājai tiek izrakstīts par mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu, un piekļuvi rēķiniem. Direktīvas 2023/1791 20. pants precizē tiesības uz bez papildus maksas piekļuvi rēķiniem un rēķinu informācijai par enerģijas patēriņu, līdz ar to jābūt pamatotām izmaksām par attiecīgas informācijas sagatavošanu, ja šo pienākumu uztic trešajai personai.
Paralēli Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumos Nr. 876 “Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” (turpmāk - Noteikumi Nr. 876) sagatavoti grozījumi (24-TA-372). Grozījumu projektā precizēts par pienākumu pakalpojumu piegādātājam lietotājiem adresētajos rēķinos iekļaut vai kopā ar tiem sniegt noteikta apmēra informāciju, un citi pienākumi saistībā ar rēķiniem (36.1,36.3,36.4 punkti), kas noteikti Direktīvā 2023/1791.
3. paziņošanas kārtība
Dzīvokļu īpašuma likumā 2024. gada 1.novembrī stājās spēkā grozījumi, kas papildina dzīvokļa īpašnieka pienākumus, nosakot, ka viņam jānorāda sava kontaktinformācija saziņai ar pārvaldnieku (10. panta ceturtā un piektā daļa). Līdz ar to Noteikumu grozījumu projektā nepieciešams veikt precizējumus par informācijas saņemšanu un paziņošanas kārtību atbilstoši Dzīvokļu īpašuma likumā noteiktajam.
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk - PTAC) regulāri saņem sūdzības par inspicēšanas institūciju negodprātīgo rīcību veicot ūdens patēriņa skaitītāju atkārtoto verificēšanu par derīgiem atzīstot nederīgus skaitītājus un personām, kuras uzstāda ūdens patēriņa skaitītājus, ka skaitītāji netiek nomainīti pilnā apjomā, bet tikai nomainīts tiek uzskaites mehānisms, tādēļ 2024.gadā PTAC veica "kontrolpirkumus" inspicēšanas institūcijās un uzraudzības pārbaudes dzīvokļos uzstādītajiem skaitītājiem.
Daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļos lielākoties tiek uzstādīti ūdens patēriņa skaitītāji, kuriem veikta EEK tipa apstiprināšana un EEK pirmreizējā verificēšana (ražoti sākot no 1997.gada), apliecinot to ar EEK tipa apstiprinājuma zīmi un EEK pirmreizējo verificēšanas atzīmi un, ir skaitītāji, kas marķēti ar CE atbilstības marķējumu un metroloģisko papildmarķējumu.
Rezultātā, no akreditēto laboratoriju salīdzinošās testēšanas izriet, ka:
1) Latvijā esošās inspicēšanas institūcijas lielākajā daļā gadījumu nederīgus skaitītājus atzīst par derīgiem lietošanā, līdz ar to pie skaitītāju lietotājiem nonāk prasībām neatbilstoši skaitītāji;
2) visas inspicēšanas institūcijas spēj pareizi noteikt, kuri skaitītāji nenodrošina hermētiskumu;
3) pie skaitītāju lietotājiem nonāk tādi skaitītāji, kuriem tiek pārsniegta MPK, kas ir viens no iemesliem, kāpēc veidojas ūdens patēriņa starpības;
4) inspicēšanas institūcijas neievēro Ministru kabineta 2006. gada 5. decembra noteikumos Nr. 981 "Noteikumi par mērīšanas līdzekļu atkārtoto verificēšanu, verificēšanas sertifikātiem un verificēšanas atzīmēm" noteiktās prasības un pie skaitītāju lietotājiem nonāk bojāti skaitītāji, kuriem iespējams noņemt uzskaites mehānismu neatstājot pēdas, tādā veidā ir iespējams patērēt ūdeni bez uzskaites.
Pamatojoties uz inspicēšanas institūciju sniegtajiem datiem par atkārtoti verificētājiem ūdens patēriņa skaitītājiem, laika posmā no 2020. - 2023.gadam atkārtotā verificēšana veikta 975 809 ūdens patēriņa skaitītājiem, līdz ar to nederīgu skaitītāju atzīšana par derīgiem atstāj būtisku ietekmi gan uz ūdens pakalpojuma saņēmējiem, gan uz pakalpojumu sniedzējiem.
Tāpat projekta ietvaros konstatētas neatbilstības lietošanā esošajiem skaitītājiem - bojāti vai nav uzstādīti metroloģiskie aizsargzīmogojumi, līdz ar to skaitītājiem nav nodrošināta aizsardzība pret rādījumu sagrozīšanu un pareizu mērījumu veikšanu, kā arī ir aizdomas, ka skaitītājiem ir nomainīti tikai uzskaites mehānismu korpusi. Kā arī pārbaudēs skaitītājiem nebija iespējams identificēt aizsargzīmogojumu un noteikt tā atbilstību Noteikumu Nr. 981 noteiktajām normām. No pārbaudītajiem 62% bija A tipa (uzskaite no 60 l/h), 16% – B tipa (uzskaite no 30 l/h), un tikai 22% skaitītāju bija ar zemu jutību (uzskaite no 15 l/h) līdz ar to dzīvokļos tiek izmantoti skaitītāji ar zemu jutību pie maza ūdens patēriņa.
Tāpat pārbaudēs konstatēts, ka ir uzstādīti skaitītāji neatbilstoši ražotāju instrukcijai. Tāpat dzīvokļos tika konstatēts, ka 236 skaitītājiem jeb 73%, pēc to uzstādīšanas nav noplombēts kāds no pieslēguzgriežņiem vai filtra kontrējošā skrūve, tādējādi nav nodrošināta aizsardzība pret rādījumu sagrozīšanu un pareizu mērījumu veikšanu.
Nederīgu ŪPS atzīšana par derīgiem atstāj būtisku ietekmi gan attiecībā uz ūdens pakalpojuma saņēmējiem, gan sniedzējiem. Pētījumā secināts, ka neatbilstošo ŪPS vietā komersantiem un patērētājiem būtu jāiegādājas jauni ŪPS, kas ražoti saskaņā ar Direktīvu 2014/32/ES. PTAC ieskatā atkārtotās verificēšanas process dzīvokļu ŪPS ir neefektīvs un atceļams pie nosacījuma, ja tiek uzstādīti jauni ŪPS, kuri tiek lietoti saskaņā ar ražotāja noteiktajiem lietošanas nosacījumiem, tostarp ražotāja norādītajās resursu robežās, kas vidēji ir 10 gadi. Līdz ar to būtu jānosaka, ka tiek uzstādīti jauni Direktīvā 2014/32/ES noteiktā tipa ŪPS, kurus nomaina pēc ražotāja noteiktā resursa beigām, sākot no uzstādīšanas dienas.
Patērētājs varētu saprast, ka ūdens patēriņa skaitītājs sāk uzskaitīt nekorekti tad, kad būtiski izmainās to rādījumi, pieņemot, ka ūdens patēriņš nav būtiski mainījies. Tāpat noteikti vizuāla apskate, kad nav izveidojies kondensāts, visi aizsargzīmogojumi ir turpat, kur uzstādīšanas brīdī. Pārvaldnieka pārbaudes, kur konstatē plombu esamību un to, ka skaitītāji griežas varētu garantēt zināmu pārliecību, ka skaitītāji uzskaita ūdens patēriņu.
Praksē namu apsaimniekotājs dzīvokļos regulāri veic skaitītāju monitoringu, salīdzina iesniegtos rādījumus, pārbauda vai skaitītājiem ir veikta atkārtotā verificēšana un, vai skaitītāji uzskaita ūdens plūsmu. Apsaimniekotājs nekonstatē neatbilstības, ja bojāts metroloģiskais aizsargzīmogojums, nav noplombēta skaitītāja filtra kontrējošā skrūve vai abi pieslēguzgriežņi, kā arī nepievērš uzmanību stikla korpusa bojājumiem.
Plašāk par pētījuma rezultātiem var lasīt grozījumu projektā Ministru kabineta 2024. gada 14. maijanoteikumiem Nr. 289 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu" (25-TA-532).
Tādēļ vienlaikus ir izstrādāti grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 9. decembra noteikumos Nr. 1013 "Kārtība, kādā dzīvokļa īpašnieks daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā norēķinās par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu" (25-TA-510) un Ministru kabineta 2024. gada 14. maija noteikumos Nr. 289 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu (25-TA-532), nosakot, ka turpmāk dzīvokļos neuzstāda atkārtoti verificētus skaitītājus, bet jaunus skaitītājus ar CE atbilstības marķējumu un metroloģisko papildmarķējumu ražotāja norādītajās resursu robežās, un, ja nav norādīti dati, tad termiņš ir 10 gadi, sākot no uzstādīšanas dienas. Tāpat vienlaikus izstrādāti grozījumi Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā (25-TA-515), pārvaldīšanas darbības papildinot ar uzdevumu nodrošināt saņemto pakalpojumu uzskaiti un aprēķināt katra dzīvokļa īpašnieka maksājamo daļu atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
2. Rēķina pieejamība, rēķinā iekļaujamā informācija
2023. gada 13. septembra Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2023/1791 par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādātā redakcija) (turpmāk – Direktīva 2023/1791) 18. un 20. pantos noteikts par minimālajām prasībām attiecībā ar enerģiju saistītiem rēķiniem, tajā skaitā uz rēķina informāciju, kas dzīvojamai mājai tiek izrakstīts par mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu, un piekļuvi rēķiniem. Direktīvas 2023/1791 20. pants precizē tiesības uz bez papildus maksas piekļuvi rēķiniem un rēķinu informācijai par enerģijas patēriņu, līdz ar to jābūt pamatotām izmaksām par attiecīgas informācijas sagatavošanu, ja šo pienākumu uztic trešajai personai.
Paralēli Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumos Nr. 876 “Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” (turpmāk - Noteikumi Nr. 876) sagatavoti grozījumi (24-TA-372). Grozījumu projektā precizēts par pienākumu pakalpojumu piegādātājam lietotājiem adresētajos rēķinos iekļaut vai kopā ar tiem sniegt noteikta apmēra informāciju, un citi pienākumi saistībā ar rēķiniem (36.1,36.3,36.4 punkti), kas noteikti Direktīvā 2023/1791.
3. paziņošanas kārtība
Dzīvokļu īpašuma likumā 2024. gada 1.novembrī stājās spēkā grozījumi, kas papildina dzīvokļa īpašnieka pienākumus, nosakot, ka viņam jānorāda sava kontaktinformācija saziņai ar pārvaldnieku (10. panta ceturtā un piektā daļa). Līdz ar to Noteikumu grozījumu projektā nepieciešams veikt precizējumus par informācijas saņemšanu un paziņošanas kārtību atbilstoši Dzīvokļu īpašuma likumā noteiktajam.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
-atcelt skaitītāju atkārtotās verificēšanas pienākumu;
-noteikt pienākumu dzīvokļu īpašumos uzstādīt ūdens skaitītājus, kas marķēti ar CE marķējumu un metroloģisko papildmarķējumu un to lietošanas ilgums ir ražotāja norādītajās resursu robežās, un, ja nav norādīti dati, tad termiņš ir 10 gadi, kurus nomaina pēc ražotāja noteiktā resursa beigām;
-precizēt prasības attiecībā uz rēķiniem, rēķinā un komunālo pakalpojumu līgumā iekļaujamā informācija informāciju saskaņā ar Direktīvas 2023/1791 prasībām;
-precizēt paziņošanas kārtību.
-noteikt pienākumu dzīvokļu īpašumos uzstādīt ūdens skaitītājus, kas marķēti ar CE marķējumu un metroloģisko papildmarķējumu un to lietošanas ilgums ir ražotāja norādītajās resursu robežās, un, ja nav norādīti dati, tad termiņš ir 10 gadi, kurus nomaina pēc ražotāja noteiktā resursa beigām;
-precizēt prasības attiecībā uz rēķiniem, rēķinā un komunālo pakalpojumu līgumā iekļaujamā informācija informāciju saskaņā ar Direktīvas 2023/1791 prasībām;
-precizēt paziņošanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1. Ministru kabineta 2024. gada 14. maija noteikumos Nr. 289 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu" noteikts pienākums par dzīvokļos uzstādīto ūdens patēriņa skaitītāju atkārtoto verificēšanu reizi četros gados atbilstoši normatīvajiem aktiem par mērījumu vienotību. Tiek uzstādīti skaitītāji gan ar EEK tipa apstiprinājumu, gan CE marķējuma zīmi. Akreditēto inspicēšanas institūciju salīdzinošās testēšanas un metroloģiskās uzraudzības rezultāti parāda, ka ir būtiskas problēmas ar skaitītāju atkārtoto verificēšanu dzīvokļos. Secināms, ka šobrīd esošajā sistēmā dzīvokļu īpašniekiem ir augsts risks saņemt atkārtoti verificētu vai lietotu skaitītāju, kas neatbilst metroloģiskajām prasībām un saņemt nekvalitatīvu pakalpojumu par skaitītāju uzstādīšanu. Tādējādi arī daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašniekiem rodas nepamatots administratīvais slogs.
2. Noteikumos esošās prasības par rēķina un patēriņa informāciju ir noteiktas mazāk kā to nosaka Direktīva 2023/1791.
3. Noteikumi nav salāgoti par informācijas saņemšanu un paziņošanas kārtību atbilstoši Dzīvokļu īpašuma likumā veiktajiem grozījumiem, kas stājās spēkā 2024. gada 1.novembrī.
2. Noteikumos esošās prasības par rēķina un patēriņa informāciju ir noteiktas mazāk kā to nosaka Direktīva 2023/1791.
3. Noteikumi nav salāgoti par informācijas saņemšanu un paziņošanas kārtību atbilstoši Dzīvokļu īpašuma likumā veiktajiem grozījumiem, kas stājās spēkā 2024. gada 1.novembrī.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
PTAC veiktā pētījuma ietvaros konstatēts, ka Latvijā esošās inspicēšanas institūcijas lielākajā daļā gadījumu nederīgus ŪPS atzīst par derīgiem lietošanā, līdz ar to pie lietotājiem nonāk prasībām neatbilstoši ŪPS. Tādējādi var secināt, ka pie lietotājiem nonāk tādi ŪPS, kuriem tiek pārsniegta maksimāli pieļaujamā kļūda, kas ir viens no iemesliem, kāpēc veidojas ūdens patēriņa starpības.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams atcelt ūdens skaitītāju atkārtotās verificēšanas pienākumu daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļos ik pēc četriem vai sešiem gadiem no 2025. gada 1.maija, lai pārvaldnieki un inspicēšanas institūcijas varētu pielāgoties un sagatavoties jaunajam regulējumam. Noteikt pienākumu uzstādīt dzīvokļos ūdens patēriņa skaitītāju Direktīvā 2014/32/ES noteiktā tipa ŪPS ar CE marķējumu un metroloģisko papildmarķējumu, kam veikta atbilstības novērtēšana saskaņā ar normatīvajiem aktiem par metroloģiskajām prasībām ūdens patēriņa skaitītājiem un mērīšanas līdzekļiem un to metroloģiskās kontroles kārtību, un to lietošanas ilgums pēc iepriekš nelietota ūdens patēriņa skaitītāja uzstādīšanas nav lielāks par ražotāja noteikto lietošanas ilgumu vai 10 gadiem, ja ražotājs tādu nav noteicis, sākot uzstādīšanas dienas. Jaunā tipa skaitītāji tiks uzstādīti pēc vienotas ūdens patēriņa uzskaites sistēmas ieviešanas dzīvojamā mājā, kas jāveic līdz 2027. gada 1.janvārim, vai izmantojot esošos skaitītājus, kuriem verifikācija veikta līdz 2025. gada 1. maijam.
Papildus Ministru kabineta 2020. gada 10. decembra noteikumos Nr. 730 "Ekspluatējamu ēku energoefektivitātes minimālās prasības" noteikts, ka individuāliem skaitītājiem, kas mēra mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu katrā ēkas vienībā, kas ir uzstādīti pirms 2025. gada 12. oktobra un nav attālināti nolasāmi, līdz 2027. gada 1. janvārim nodrošina attālinātu nolasāmību vai tos aizstāj ar attālināti nolasāmiem, ja tas ir ekonomiski pamatoti, ko nosaka 2023. gada 13. septembra Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2023/1791 par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādātā redakcija). Minētā prasība uzliek pienākumu pārvaldniekam izvērtē mājas tehnisko iespējamību un izmaksu lietderību, uzstādot attālināti nolasāmus ūdens skaitītājus, kur viens no svarīgākajiem aspektiem aprēķina veikšanā ir ūdens starpības samazināšana ēkā. Līdz ar to, pārvaldniekam, veicot izvērtējumu par attālināti nolasāmu ūdens skaitītāju uzstādīšanu, jāņem vērā prasība par noteikta tipa skaitītāja uzstādīšanu saskaņā ar Direktīvu 2014/32/ES. Pārvaldnieks informē dzīvokļu īpašnieku kopību par veikto izvērtējumu un mājas aprakstošo situāciju. Līdz ar to, uzstādot vienotas uzskaites sistēmu, dzīvokļu īpašniekiem papildus ir jāizvērtē iespēja uzstādīt attālināti nolasāmus ūdens skaitītājus.
Lai salāgotu prasības par vienotu uzskaites sistēmu un attālinātās nolasīšanas prasību, tiek noteikts vienots periods līdz 2027. gada 1. janvārim par jauno kārtību uzskaites sistēmām.
Vienota ūdens patēriņa skaitītāju uzstādīšana, kas atbilst Direktīvā 2014/32/ES noteiktā tipa ar CE marķējuma zīmi un papildmarķējumu sniegs visiem dzīvokļu īpašniekiem precīzu un pārredzamu informāciju un sekmēs ūdens zuduma problēmas risināšanu. Mērķis ir nodrošināt patērētājiem labāku un pietiekami biežu atgriezenisko saiti par to patēriņu, tostarp izmantojot tehnoloģijas attīstības sniegtās priekšrocības. Vienlaikus jaunā Direktīvas 2014/32/ES tipa ŪPS ir precīzāki pie maza ūdens apjoma un drošāki pret dažādu nejaušu vai apzinātu bojāšanu vai ietekmēšanu, kas kopumā paaugstinātu godīgāku ūdens patēriņa uzskaiti daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās.
Paralēli Ministru kabineta 2024. gada 14. maija noteikumos Nr. 289 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu" sagatavots grozījumu projekts, kas izslēdz no Valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu saraksta par atkārtoto verificēšanas periodiskumu mehāniskos ūdens patēriņa skaitītājus un elektromagnētiskos un ultraskaņas ūdens patēriņa skaitītājus.
Papildus Ministru kabineta 2020. gada 10. decembra noteikumos Nr. 730 "Ekspluatējamu ēku energoefektivitātes minimālās prasības" noteikts, ka individuāliem skaitītājiem, kas mēra mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu katrā ēkas vienībā, kas ir uzstādīti pirms 2025. gada 12. oktobra un nav attālināti nolasāmi, līdz 2027. gada 1. janvārim nodrošina attālinātu nolasāmību vai tos aizstāj ar attālināti nolasāmiem, ja tas ir ekonomiski pamatoti, ko nosaka 2023. gada 13. septembra Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2023/1791 par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādātā redakcija). Minētā prasība uzliek pienākumu pārvaldniekam izvērtē mājas tehnisko iespējamību un izmaksu lietderību, uzstādot attālināti nolasāmus ūdens skaitītājus, kur viens no svarīgākajiem aspektiem aprēķina veikšanā ir ūdens starpības samazināšana ēkā. Līdz ar to, pārvaldniekam, veicot izvērtējumu par attālināti nolasāmu ūdens skaitītāju uzstādīšanu, jāņem vērā prasība par noteikta tipa skaitītāja uzstādīšanu saskaņā ar Direktīvu 2014/32/ES. Pārvaldnieks informē dzīvokļu īpašnieku kopību par veikto izvērtējumu un mājas aprakstošo situāciju. Līdz ar to, uzstādot vienotas uzskaites sistēmu, dzīvokļu īpašniekiem papildus ir jāizvērtē iespēja uzstādīt attālināti nolasāmus ūdens skaitītājus.
Lai salāgotu prasības par vienotu uzskaites sistēmu un attālinātās nolasīšanas prasību, tiek noteikts vienots periods līdz 2027. gada 1. janvārim par jauno kārtību uzskaites sistēmām.
Vienota ūdens patēriņa skaitītāju uzstādīšana, kas atbilst Direktīvā 2014/32/ES noteiktā tipa ar CE marķējuma zīmi un papildmarķējumu sniegs visiem dzīvokļu īpašniekiem precīzu un pārredzamu informāciju un sekmēs ūdens zuduma problēmas risināšanu. Mērķis ir nodrošināt patērētājiem labāku un pietiekami biežu atgriezenisko saiti par to patēriņu, tostarp izmantojot tehnoloģijas attīstības sniegtās priekšrocības. Vienlaikus jaunā Direktīvas 2014/32/ES tipa ŪPS ir precīzāki pie maza ūdens apjoma un drošāki pret dažādu nejaušu vai apzinātu bojāšanu vai ietekmēšanu, kas kopumā paaugstinātu godīgāku ūdens patēriņa uzskaiti daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās.
Paralēli Ministru kabineta 2024. gada 14. maija noteikumos Nr. 289 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu" sagatavots grozījumu projekts, kas izslēdz no Valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu saraksta par atkārtoto verificēšanas periodiskumu mehāniskos ūdens patēriņa skaitītājus un elektromagnētiskos un ultraskaņas ūdens patēriņa skaitītājus.
Problēmas apraksts
Noteikumos nav noteiktas visas prasības saskaņā ar Direktīvas 2023/1791 18. un 20.pantiem daļā, kas ir Ekonomikas ministrijas atbildībā, par minimālajām prasībām attiecībā ar enerģiju saistītiem rēķiniem, tajā skaitā uz rēķina informāciju, kas dzīvojamai mājai tiek izrakstīts par mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu, un piekļuvi rēķiniem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts papildināts ar punktiem par pārvaldnieka pienākumu dzīvokļu īpašniekiem sniegt informāciju par rēķiniem un citu saistīto informāciju. Tajā skaitā noteiktas tiesības saņemt informāciju elektroniskā veidā, ievērojot privātuma un datu aizsardzību saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas nosaka fizisko personu datu aizsardzību. Saskaņā ar Direktīvas prasībām 2023/1791 projektā noteikts, ka pārvaldnieka izmaksām par sniegto informāciju dzīvokļu īpašniekiem jābūt pamatotām.
Problēmas apraksts
Noteikumi nosaka, ka pārvaldniekam rakstiski jāpaziņo informācija par līgumiem vai cita dzīvojamās īpašnieka pieprasītā informācija par rēķiniem, kā arī rakstiski nosūtīt informāciju. Dzīvokļu īpašuma likumā 2024. gada 1.novembrī stājās spēkā grozījumi, kas papildina dzīvokļa īpašnieka pienākumus, nosakot, ka viņam jānorāda sava kontaktinformācija saziņai ar pārvaldnieku, kas ir gan elektroniskā pasta adrese, gan korespondences adrese. Līdz ar to nepieciešams veikt informācijas sniegšanas un paziņošanas kārtību atbilstoši noteiktajam minētajā likumā.
Risinājuma apraksts
Precizēt informācijas sniegšanas un paziņošanas kārtību dzīvokļu īpašniekiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Ar Ministru kabineta 2022.gada 31.augusta rīkojumu Nr.583 apstiprinātajās Vides politikas pamatnostādnēs 2021.- 2027.gadam (https://likumi.lv/ta/id/335137-par-vides-politikas-pamatnostadnem-2021-2027-gadam) tika izvirzīts politikas apakšmērķis “7.2.Droša ūdens resursu izmantošana, nelietderīga patēriņa samazināšana un dūņu lietderīgas izmantošanas palielināšana”. Viens no uzdevumiem minētā apakšmērķa sasniegšanai ir “24.2.Novērtēt zudumus centralizētajās ūdensapgādes sistēmās un izstrādāt plānus zudumu samazināšanai”. Vides politikas pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam nav noteikts, kuriem ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējiem jāveic zudumu novērtēšana un jāizstrādā plāni to samazināšanai. Līdz ar to nosakot pienākumu dzīvokļu īpašumos uzstādīt ūdens skaitītājus, kas marķēti ar CE marķējumu un metroloģisko papildmarķējumu saskaņā ar Direktīvā 2014/32/ES noteikto tipu, sekmētu ūdens zuduma problemātikas risināšanu.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada decembra Direktīva (ES) 2020/2184 par dzeramā ūdens kvalitāti (pārstrādāta redakcija) (Direktīva 2020/2184) visām dalībvalstīm uzdod novērtēt ūdens zudumus centralizētajās ūdensapgādes sistēmās, paredzot, ka zudumi būtu jāmazina, ja tie pārsniedz noteiktu robežvērtību. Līdz ar skaitītāju uzstādīšana ar CE atbilstības marķējumu ar vai bez attālinātās nolasīšanas funkcijas, būtu viens no aspektiem kā sekmēt Direktīvas 2020/2184 mērķa sasniegšanu.
Ūdenssaimniecības pakalpojumu likumā veikti grozījumi, nosakot, ka pašvaldības var noteikt savos saistošajos noteikumos gadījumus, kad pakalpojuma sniedzējs var pieprasīt filtru uzstādīšanu. Ūdenssaimniecības pakalpojuma likuma 6.panta ceturtajā daļā noteikts, ka vietējās pašvaldības dome izdod saistošos noteikumus, kuros paredz gadījumus, kad pakalpojumu sniedzējs var pieprasīt pakalpojumu lietotājam organizēt mehāniskā ūdens filtra uzstādīšanu, nomaiņu vai apkopi. Savukārt 9.panta pirmajā daļā par pakalpojumu sniedzēja pienākumiem un tiesībām noteikts, ka atbilstoši sniegtā ūdenssaimniecības pakalpojuma veidam pakalpojumu sniedzējam viens no pienākumiem ir novērtēt ūdens zudumus centralizētajās ūdensapgādes sistēmās, kuras noteiktas saskaņā ar šā likuma 4. panta 7. punktu, un šo zudumu samazināšanas potenciālu. Papildus noteikts arī, ka atbilstoši sniegtā ūdenssaimniecības pakalpojuma veidam pakalpojumu sniedzējam ir tiesības pieprasīt pakalpojumu lietotājam organizēt mehāniskā ūdens filtra uzstādīšanu, nomaiņu vai apkopi, ja tas ir tehniski pamatoti un nepieciešams piegādātā ūdens daudzuma precīzākai uzskaitei, kā arī pieprasīt attiecīgi pārbūvēt vai aprīkot komercuzskaites mēraparāta mezglu, ja tas nepieciešams mehāniskā ūdens filtra uzstādīšanai.
Tāpat pakalpojumu lietotājam ir tiesības saņemt un lietot ūdenssaimniecības pakalpojumus saskaņā ar normatīvo aktu prasībām, kā arī organizēt mehāniskā ūdens filtra uzstādīšanu, nomaiņu un apkopi. Vairāk lasīt var grozījumu projekta anotācijā 23-TA-747.
Jāatzīmē, ka saskaņā ar Ekonomikas ministrijas 2018. un 2019. gadā organizēto sanāksmju laikā izteiktajiem nozaru ekspertu viedokļiem ūdens patēriņa starpības veidošanās ūdens kvalitātes dēļ (kas izraisa komercuzskaites mēraparātu aizsērēšanu vai to iekšējus bojājumus) galvenokārt vērojama Rīgas pilsētā, pilsētas ūdensapgādes sistēmas vecuma un nolietojuma dēļ, attiecīgi notiekot biežākām avārijām un remontdarbiem, kas veicina pēkšņu, lai arī īslaicīgu ūdens saduļķošanos. Tāpat jāņem vērā, ka ūdens patēriņa starpību būtiski ietekmē arī ūdenssaimniecības pakalpojumu lietotāju īpašumā, kopīpašumā vai valdījumā esošās infrastruktūras stāvoklis (ēku iekšējais ūdensvads), tās bojājumi vai noplūdes, uzstādītie ūdens patēriņa skaitītāji daudzdzīvokļu namu dzīvokļos (iespējami dažādas precizitāte skaitītāji), rādījumu nolasīšanas precizitāte. Mehāniskais ūdens filtrs pirms komercuzskaites mēraparāta nodrošinātu īpašumam vai daudzdzīvokļu mājai piegādātā ūdens daudzuma precīzāku uzskaiti, taču neatrisinās ūdens patēriņa starpību, kas rodas daudzdzīvokļu mājas iekšējā ūdensvada problēmu dēļ vai neprecīzi uzskaitot patērētā ūdens daudzumu dzīvokļos.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- dzīvokļu īpašnieki
Ietekmes apraksts
Paredzētie grozījumi nosaka, ka turpmāk dzīvokļu īpašniekiem ūdens patēriņa skaitītājiem nevajadzēs veikt atkārtoto verificēšanu, bet jānomaina uz jaunu skaitītāju, kas marķēts ar CE atbilstības marķējumu un papildus marķējumu, ievērojot ūdens patēriņa skaitītāja ražotāja instrukcijā minēto lietošanas ilgumu, bet, ja tāds nav noteikts, ne vēlāk kā 10 gadu laikā pēc to uzstādīšanas, sākot uzstādīšanas dienas.
Dzīvokļu īpašniekiem samazināsies patērētais laiks un izmaksas uz ŪPS atkārtotās verificēšanas procesu un ŪPS nomaiņu.
Dzīvokļu īpašniekiem samazināsies patērētais laiks un izmaksas uz ŪPS atkārtotās verificēšanas procesu un ŪPS nomaiņu.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
19 516 180,00
dzīvokļu īpašnieki
Jā
Vērtības nozīme:
20,00
Viena ūdens patēriņa skaitītāju atkārtotās verificēšanas, noņemšanas, uzstādīšanas izmaksas
975 809
Laika posmā no 2020.-2023. kopējais atkārtoti verificēto ūdens patēriņa skaitītāju skaits
19 516 180,00
Laika posmā no 2020. - 2023. gadam dzīvokļu īpašnieki ir atkārtoti verificējuši 975809 skaitītājus. Kopējās atbilstības izmaksas par atkārtoto verificēšanu, nomaiņu un uzstādīšanu sastāda 19 516 180 euro. Vienā dzīvoklī vidēji ir 4 skaitītāji, kas dzīvokļu īpašniekam izmaksā 80 euro četru gadu laikā. Ieviešot jauno prasību, nosakot termiņu 10 gadus, ietaupījums vienam dzīvoklim (ar 4 skaitītājiem) ir 39 euro, savukārt ietaupījums uz kopējo skaitītāju skaitu - 9 445 831 euro 10 gados. Ikgadējais ietaupījums visu skaitītāju dzīvokļu īpašniekiem ir 944 583 euro. Atceļot atkārtoto verificēšanu, skaitītāju nomaiņa jāveic 2,5 reizes retāk (reizi 10 gados nevis reizi 4 gados, kā tas ir noteikts šobrīd)
Kopā
19 516 180,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2015. gada 15. septembra noteikumi Nr. 524 "Kārtība, kādā nosaka, aprēķina un uzskaita katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamo daļu par dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem"
Pamatojums un apraksts
Noteikumos noteikt, ka dzīvokļos uzstāda ūdens patēriņa skaitītājus, kas ir ar CE marķējumu un metroloģisko papildmarķējumu, kam veikta atbilstības novērtēšana saskaņā ar normatīvajiem aktiem par metroloģiskajām prasībām ūdens patēriņa skaitītājiem un mērīšanas līdzekļiem un to metroloģiskās kontroles kārtību, un to lietošanas ilgums pēc iepriekš nelietota ūdens patēriņa skaitītāja uzstādīšanas nav lielāks par ražotāja noteikto lietošanas ilgumu vai 10 gadiem, ja ražotājs tādu nav noteicis, sākot uzstādīšanas dienas.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.2. grozījumi Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā
Pamatojums un apraksts
Noteikt papildus pienākumu dzīvojamo māju pārvaldīšanas darbībās, nodrošinot katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamās daļas noteikšanu, veikt maksājumu uzkrājuma fondā, kas nav mazāki par vienu divpadsmito daļu no dzīvokļu īpašnieku kopības vai visu kopīpašnieku gada pārvaldīšanas izdevumiem. Pārvaldniekam piešķirt tiesības rīkoties ar uzkrājuma fonda līdzekļiem, lai nodrošinātu pārvadīšanas darbību izpildi, tajā skaitā katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamās daļas noteikšanu atbilstību normatīvo aktu prasībām.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.3. Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 14. maija noteikumos Nr. 289 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu"
Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir atcelt ūdens patēriņa skaitītājiem atkārtotās verificēšanas prasību daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļos, tādējādi samazinot administratīvo slogu iedzīvotājiem.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32023L1791
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2023. gada 13. septembra Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2023/1791 par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādātā redakcija) (turpmāk – Direktīva 2023/1791)
Apraksts
Direktīvas 2023/1791 18., 20. pants
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2023. gada 13. septembra Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2023/1791 par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādātā redakcija) (turpmāk – Direktīva 2023/1791)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2023/1791 18.panta 1.punkts
Projekta 18.punkts (noteikumu 23.1 punkts);Noteikumu 9. punkts, III sadaļa par maksājamās daļas aprēķinu par siltumenerģiju; Energoefektivitātes likuma 16.pants; Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumu Nr. 876 “Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” 36.1, 36.4, Ministru kabineta 2008. gada 9. decembra noteikumu Nr. 1013 “Kārtība, kādā dzīvokļa īpašnieks daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā norēķinās par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu” 7.1, 8., 17.1 punkts; Ministru kabineta 2020. gada 10. decembra noteikumos Nr. 730 "Ekspluatējamu ēku energoefektivitātes minimālās prasības" 5., 5.1
Pārņemtas daļēji
Enerģētikas likumā ar 2024. gada 13. jūnija likumu "Grozījumi Enerģētikas likumā" tika iekļauti termini "efektīva siltumapgāde" un "efektīva aukstumapgāde". Papildus iekļauts jauns pants (49.prim viens pants), kas dod deleģējumu Ministru kabinetam noteikt efektīvas centralizētās siltumapgādes un efektīvas centralizētās aukstumapgādes kritērijus, tajā izmantojamos enerģijas veidus un to īpatsvaru. Klimata un enerģētikas ministrija izstrādā jaunos Ministru kabineta noteikumus saistībā ar efektīvu aukstumapgādi un siltumapgādi.
-
Direktīvas 2023/1791 18.pants 2.punkts
Projekta 4., 5., 6., 18.punkts (noteikumu 3.3, 3.4, 3.5, 23.14. punkti); Noteikumu 9.punkts; Ministru kabineta 2008. gada 9. decembra noteikumu Nr. 1013 “Kārtība, kādā dzīvokļa īpašnieks daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā norēķinās par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu” 7.13, 91., 9.2punkti Energoefektivitātes likuma 16.pants; Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumu Nr. 876 “Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” 36.1, 36.3, 36.4, Fizisko personu datu apstrādes likums.
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 2023/1791 18.pants 3.punkts
Projekta 4., 5., 6.punkts (noteikumu 3.3, 3.4, 3.5, 23.14. punkti); Energoefektivitātes likuma 16.pants; Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 10.panta pirmā daļa; Ministru kabineta 2008. gada 9. decembra noteikumu Nr. 1013 “Kārtība, kādā dzīvokļa īpašnieks daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā norēķinās par pakalpojumiem” 3., 4., 6., 7.1, 8., 9., 9.1, 9.2 17.1, 18.1, 31. punkts.
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 2023/1791 20.pants 1.punkts
Projekta x.punkts (noteikumu 3.5 punkts); Energoefektivitātes likuma 16. panta pirmā un otrā daļa; Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumu Nr. 876 “Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” 36.2, 36.3 punktiem un 36.43. apakšpunktu
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 2023/1791 20.pants 2.punkts
Projekta 6.punkts (noteikumu 3.5 punkts); Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 17.41.pants; Ministru kabineta 2008. gada 9. decembra noteikumu Nr. 1013 “Kārtība, kādā dzīvokļa īpašnieks daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā norēķinās par pakalpojumiem” 9.2 punkts.
Pārņemtas pilnībā
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Direktīvas 2023/1791 18.panta rīcības brīvības izmantošana: Noteikumu pielikumos esošā metodika neapraksta precīzu siltumenerģijas maksājamās daļas aprēķina procesu, bet gan piedāvā aprēķinu pamatprincipus, izmantojot attiecīgās fizikālās formulas, ko pārvaldnieks un dzīvojamās mājas kopība izvērtē un lemj par konkrētai mājai piemērotāko maksājamās daļas aprēķina procesu, pamatojoties uz to, ka dzīvokļu īpašnieku kopība saskaņā ar Dzīvokļa īpašuma likuma 16.panta pirmo daļu ir tiesīga izlemt ikvienu jautājumu, kas attiecas uz kopīpašumā esošo daļu. Direktīvas 2023/1791 20.panta 3.punkta rīcības brīvības ietvaros, norādām, ka ēku pārvaldnieki darbojas brīvā tirgus apstākļos saskaņā ar Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumu. Ēku īpašnieki var brīvi mainīt pārvaldniekus.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
