Anotācija (ex-ante)

24-TA-1978: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Lauku atbalsta dienesta likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts sagatavots, ņemot vērā Ministru kabineta 2024. gada 10. septembra rīkojumu Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju".
Regulējuma mērķis ir izveidot vienkāršotu un elastīgu lauksaimniecības nozares uzraudzību, ieviešot strukturālas izmaiņas Zemkopības ministrijas padotības iestādēs.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Lauku atbalsta dienesta likumā" sagatavots, lai noteiktu, ka Lauku atbalsta dienests no 2025. gada 1. janvāra pildīs Lauksaimniecības datu centra līdzšinējās funkcijas lauksaimniecības nozares informācijas sistēmu pārvaldības un lauksaimniecības dzīvnieku audzēšanas un ciltsdarba jomā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Lauksaimniecības datu centra valsts pārvaldes uzdevumu izpilde no 2025. gada tiek nodota Lauku atbalsta dienestam, tādējādi īstenojot Valdības rīcības plāna uzdevuma "Mazināsim birokrātiju un valsts pārvaldi padarīsim elastīgāku, vairāk uzticēsimies uzņēmēju, iedzīvotāju un pašvaldību spējai vadīties pēc pašdeklarācijas principa un dosim iespēju veidot standartizāciju nozarēs" 35.7. pasākumu "Panākta administratīvā sloga samazināšana uzņēmējiem un iedzīvotājiem, veicot strukturālas izmaiņas Zemkopības ministrijā un padotības iestādēs".

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabinets 2024. gada 10. septembra sēdē pieņēma lēmumu no 2025. gada 1. janvāra likvidēt Zemkopības ministrijas padotībā esošo valsts pārvaldes iestādi – Lauksaimniecības datu centru – un nodot tā pārvaldes uzdevumus Lauku atbalsta dienestam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Digitālās tehnoloģijas ir mūsdienīgas valsts pārvaldes darba neatņemama sastāvdaļa gan iekšējo darba procesu nodrošināšanā, gan publisko pakalpojumu sniegšanā. Tādi jautājumi kā starpiestāžu datu apmaiņa, digitālo pakalpojumu izveide un sniegšana, tīmekļvietņu un digitālo asistentu darbināšana un ar šiem jautājumiem saistītie aspekti – datu pārvaldība, kiberaizsardzība, skaitļošanas infrastruktūra un lietojamība – ir kļuvuši par iestāžu ikdienu neatkarīgi no nozares.
Lēmums nodot Lauksaimniecības datu centra valsts pārvaldes uzdevumus Lauku atbalsta dienestam ir saistīts ar Zemkopības ministrijas iestāžu strukturālo optimizāciju, lai mazinātu sabiedrībai sniegto pakalpojumu fragmentāciju, uzlabojot iestāžu un kapitālsabiedrību pārvaldību un saņemto pakalpojumu kvalitāti.
Pēc Zemkopības ministrijas padotības iestāžu funkciju pārskatīšanas tiks nodrošināta ātrāka datu un informācijas aprite starp valsts pārvaldes iestādēm un privātpersonām, tā uzlabojot un vienkāršojot sabiedrībai sniegtos pakalpojumus. 
Zemkopības nozares datu centrs kā funkcionāla loģiski organizēta informācijas un komunikācijas tehnoloģijas resursu pārvaldības daļa ir svarīga ne tikai nozarei, bet arī valstij kopumā, domājot par racionālu un ekonomisku pārvaldību, kā arī drošību pastāvošās ģeopolitiskās situācijas mainīgajos apstākļos. Nozīmīgi ir nodalīt sistēmu attīstību un pārziņus no informācijas un komunikācijas tehnoloģijas infrastruktūras pakalpojuma centra, tā nodrošinot augstāko pakalpojuma kvalitāti un plašāko pakalpojumu klāstu, kā arī ļaujot īstenot izvirzītos valsts federētā mākoņa attīstības mērķus.
Risinājuma apraksts
Pēc Lauksaimniecības datu centra pievienošanas Lauku atbalsta dienestam šī iestāde saņems papildu funkcijas un uzdevumus, lai nodrošinātu līdz šim Lauksaimniecības datu centra pildīto funkciju un uzdevumu nepārtrauktību un attīstību.
Likumprojekts paredz, ka Lauku atbalsta dienests no 2025. gada 1. janvāra pildīs šādus pārvaldes uzdevumus:
a) nodrošināt lauksaimniecības un zivsaimniecības nozares informācijas sistēmu pārvaldību;
b) īstenot valsts un Eiropas Savienības  politiku lauksaimniecības dzīvnieku un mājas (istabas) dzīvnieku audzēšanas un ciltsdarba jomā.
Tā kā likumprojekts paredz ievērojamu Lauku atbalsta dienesta kompetences paplašināšanu, Lauku atbalsta dienesta likumā jānoteic Lauku atbalsta dienesta tiesības saņemt no fiziskajām un juridiskajām personām ne tikai to informāciju, kas nepieciešama valsts atbalsta un Eiropas Savienības atbalsta administrēšanai, bet arī pārējo informāciju Lauku atbalsta dienesta funkciju izpildei.

Likumprojekts paredz grozīt Lauku atbalsta dienesta likuma 3. panta pirmo daļu, nosakot, ka dienests ir zemkopības ministra pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde.
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 7. panta 5.1 daļa paredz, ka tiešajā pārvaldē institucionālo padotību īsteno pakļautības formā, ja likumā nav noteikts citādi.
Lauku atbalsta dienests jau pašlaik pēc būtības un atbilstoši Ministru kabineta 2004. gada 19. oktobra noteikumiem Nr. 876 "Lauku atbalsta dienesta nolikums" pilda uzdevumus, kas ir nodoti tā autonomā kompetencē, piemēram, administrē valsts atbalstu un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai, mežsaimniecībai un zivsaimniecībai, dienesta informācijas sistēmā uzskaita to naftas produktu daudzumu, kam piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa, nodrošina sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa informācijas sistēmas darbību utt. Šādu uzdevumu izpilde atrodas augstākas iestādes pārraudzībā: tas ietver tikai tiesības pārbaudīt zemākas iestādes darbības tiesiskumu, bet ne lietderību. Tātad zemāka iestāde savā darbībā tiek tikai pārraudzīta, lai novērstu prettiesisku darbību vai bezdarbību. Piemēram, ja dienests ir zemkopības ministra pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, zemkopības ministrs nevar iejaukties dienesta iekšējās struktūras veidošanā, jo tas ir iestādes darbības lietderības jautājums, bet zemkopības ministrs var atcelt prettiesisku dienesta direktora lēmumu, ar kuru no amata atbrīvota dienesta amatpersona.

Tehniski precizēts 1. panta 5. punkts, 4. panta pirmā daļa, 5. panta pirmās daļas 3. punkts, kā arī 11. panta 4. punkts, izslēdzot tās funkcijas, kas pēc būtības vairs nav aktuālas. Piemēram, administratīvo sodu piemērošana, augkopības produkcijas kvotu administrēšana un nepārstrādātās lauksaimniecības produkcijas ražotāju interešu pārstāvība tiesā. 2023. gadā netika saņemts neviens lūgums nodrošināt nepārstrādātās lauksaimniecības produkcijas ražotāju interešu pārstāvību tiesā, bet 2024. gadā tika saņemts tikai viens šāds iesniegums. Tādējādi tiek izslēgtas funkcijas, kas nav piederīgas un raksturīgas valsts pārvaldei.
Lauku atbalsta dienesta likuma 14. un 15. pantā tiek precizēta atsauce uz aktuālajiem Eiropas Savienības tieši piemērojamajiem normatīvajiem aktiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Lauku atbalsta dienesta nodarbinātie
  • Personas, kas izmanto Lauksaimniecības datu centra pakalpojumus
  • Lauksaimniecības datu centra nodrbinātie
Ietekmes apraksts
Līdz ar Lauku atbalsta dienesta funkciju un pārvaldes uzdevumu klāsta paplašināšanu uzlabosies lauksaimniecības nozares uzraudzība un izsekojamība. Tādējādi, koncentrējot cilvēkresursu vienā iestādē, tiks izvērtēts un salīdzināts gan ierēdņu, gan nodarbināto daudzums minētajās iestādēs, lai lemtu par iespējamu kompetenču pārdali un nodarbināto skaita efektīvāku plānošanu īstenojamo funkciju izpildei.
Lauku atbalsta dienesta nodarbinātajiem (valsts civildienesta ierēdņiem un un darbiniekiem) būs nepieciešams veikt grozījumus darba līgumos (darbiniekiem), kā arī būs nepieciešams grozīt amata aprakstus. Savukārt Lauksaimniecības datu centra nodarbinātie, saskaņā ar normatīvajiem aktiem, tiks pārcelti uz Lauku atbalsta dienestu, līdz ar to šai nodarbināto grupai mainīsies darba devējs, kā arī darbvieta.
Likumprojektam nav tiešas ietekmes uz personām, kas izmanto Lauksaimniecības datu centra pakalpojumus, jo attiecīgo funkciju un pakalpojumu klāsts nemainās un tos turpinās sniegt Lauku atbalsta dienests.
Juridiskās personas
  • Personas, kas izmanto Lauksaimniecības datu centra paklapojumus
Ietekmes apraksts
Palielināsies Lauku atbalsta dienesta funkciju loks.
Likumprojektam nav tiešas ietekmes uz personām, kas izmanto Lauksaimniecības datu centra pakalpojumus, jo attiecīgo funkciju un pakalpojumu klāsts nemainās un tos turpinās sniegt Lauku atbalsta dienests.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
21 667 683
0
21 615 551
603 784
21 798 868
603 784
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
21 667 683
0
21 615 551
603 784
21 798 868
603 784
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
22 951 452
0
22 748 723
603 784
22 932 040
603 784
0
2.1. valsts pamatbudžets
22 951 452
0
22 748 723
603 784
22 932 040
603 784
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-1 283 769
0
-1 133 172
0
-1 133 172
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-1 283 769
0
-1 133 172
0
-1 133 172
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ar 2025. gada 1. janvāri Lauksaimniecības datu centra valsts pārvaldes uzdevumu izpilde tiek nodota Lauku atbalsta dienestam, nepieciešamas apropriācijas izmaiņas.
Anotācijā norādīts valsts budžeta apakšprogrammas 21.02.00 "Sabiedriskā finansējuma administrēšana un valsts uzraudzība lauksaimniecībā" finansējums atbilstoši likumam "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam", un tas ietver gan Lauku atbalsta dienesta, gan Lauksaimniecības datu centra, gan Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras, gan Zemkopības ministrijas finansējumu.
Apropriācijas pārdale paredzēta no 2025. gada un turpmākajos gados Zemkopības ministrijas valsts budžeta apakšprogrammā 21.02.00 "Sabiedriskā finansējuma administrēšana un valsts uzraudzība lauksaimniecībā" starp iestādēm, Lauksaimniecības datu centra finansējumu novirzot uz Lauku atbalsta dienestu.
Tabulā zemāk sadalījumā pa gadiem norādīts 21.02.00 apakšprogrammas kopējais finansējums, tostarp atsevišķi izcelts apakšprogrammā no 2025. gada 1. janvāra no Lauksaimniecības datu centra (LDC) uz Lauku atbalsta dienestu pārdalāmais finansējums euro.
 
  2025. gada plāns,
                     tai skaitā LDC
2026. gada plāns,
                     tai skaitā LDC
Resursi izdevumu segšanai         21 615 551 
                     2 022 738
        21 798 868
                     2 022 738
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi           4 480 214
                     1 469 295
          4 474 714
                     1 469 295
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem         17 135 337
                     553 443
    17 324 154
                     553 443
Izdevumi     22 748 723
                     2 142 738
22 932 040
                      2 142 738
Maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikumu izmaiņas palielinājums (–) vai samazinājums (+)           1 133 172
                     120 000
  1 133 172
                     120 000
Ar pārdali saistītās izmaiņas izdarītas starp iestādēm vienā valsts budžeta apakšprogrammā.
Apropriācijas pārdale paredzēta, 2025. gadā un turpmākajos gados novirzot Zemkopības ministrijas valsts budžeta apakšprogrammas 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecības un lauku attīstībai" LDC finansējumu 603 784 euro apmērā uz valsts budžeta apakšprogrammu 21.02.00 "Sabiedriskā finansējuma administrēšana un valsts uzraudzība lauksaimniecībā"  finansējumu Lauku atbalsta dienestam. No 603 784 euro:
a) izdevumi 490 000 euro apmērā paredzēti informācijas tehnoloģiju pakalpojumiem, lai Lauku atbalsta dienests turpinātu LDC iesāktos IT projektus un to uzturēšanu, paplašinot elektronisko pakalpojumu izmantošanu, uzlabojot dzīvnieku identifikācijas līdzekļu un preču pasūtīšanas iespējas, attīstītu elektronisko krotāliju pieejamību un DNS paraugu noņemšanu, kā arī aktualizētu un uzlabotu mobilo lietotni, ieviestu uzlabojumus mājas dzīvnieku reģistrā un sistēmā CILDA un Bioloģiskās lauksaimniecības informācijas sistēmā;
b) izdevumi 113 784 euro apmērā EKK (1000) paredzēti atlīdzībai. Saskaņā ar normatīvo aktu prasībām LDC ir noteiktas vairākas papildu funkcijas, kuras ar 2025. gadu pārņems un turpmāk pildīs Lauku atbalsta dienests. Starp tām ir datu atlase un informācijas sagatavošana par atbalsta shēmām: saistīto ienākumu atbalstu par slaucamām govīm, saistīto ienākumu atbalstu par liellopiem, saistīto ienākumu atbalstu par kazām, saistīto ienākumu atbalstu par aitām saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013, 33. un 34. pantu, Komisijas 2014. gada 17. jūlija Īstenošanas regulas (ES) Nr. 809/2014, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1306/2013 piemēro attiecībā uz integrēto administrācijas un kontroles sistēmu, lauku attīstības pasākumiem un savstarpējo atbilstību, 25., 26., 27. pantu un ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regulas (ES) 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā IV daļas I sadaļas 2. nodaļas 1. iedaļu, kā arī Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem noteiktajiem maksājumu pasākumiem un fizisko kontroļu veikšanu saimniecībās uz vietas.
Apropriācijas pārdale radīs ietekmi uz valsts budžetu: no valsts budžeta apakšprogrammas 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecības un lauku attīstībai"  pārdalāmā finansējuma apmērs ir 603 784 euro jeb 6,9 % salīdzinājumā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru uz valsts budžeta apakšprogrammu 21.02.00 "Sabiedriskā finansējuma administrēšana un valsts uzraudzība lauksaimniecībā".
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Lauksaimniecības datu centra amata vietas pārņems Lauku atbalsta dienests tādā apjomā, kāds nepieciešams pārņemamo pārvaldes uzdevumu izpildei. Personāla resursi tiks pārņemti, ievērojot šādus principus:
1) personāla resursi tiek pārņemti atbilstoši Lauku atbalsta dienesta vajadzībām un funkcijām;
2) tiek izvērtēta pārņemamā personāla kvalifikācija un pieredze, lai nodrošinātu uzdevumu izpildes nepārtrauktību un efektivitāti.

Lauksaimniecības datu centra atbalsta funkciju (grāmatvedības uzskaites un lietvedības) nodrošināšanai ir paredzētas astoņas amata vietas.
Lauku atbalsta dienests ir konstatējis, ka, pārņemot jaunās funkcijas, nebūs nepieciešams tāda apjoma personāla papildinājums atbalsta funkciju sniegšanai iestādē.

Provizoriski vērtējot, līdz ar Lauksaimniecības datu centra likvidāciju no 2025. gada 1. janvāra tiks likvidētas vismaz sešas amata vietas, tā samazinot kopējo valsts pārvaldē nodarbināto skaitu. 
Budžeta izdevumu daļas ietaupījums tiks novirzīts digitālās transformācijas atbalstam, nodrošinot elektronisko pakalpojumu un koplietošanas informācijas sistēmu attīstību un pilnveidošanu.

Ja Lauksaimniecības datu centra nodarbinātais nevēlēsies turpināt dienesta (darba) pienākumu izpildi valsts pārvaldes iestādē vai pārvaldes uzdevumu turpmākai izpildei nebūs nepieciešama attiecīgā nodarbinātā amata vieta, viņam tiks izmaksāts atlaišanas pabalsts saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 17. panta pirmās daļas nosacījumiem (tas ir, ņemot vērā nodarbinātības ilgumu valsts un pašvaldību iestādēs).
Cita informācija
-

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 19. oktobra noteikumos Nr. 876 "Lauku atbalsta dienesta nolikums"

Pamatojums un apraksts
Pēc Lauksaimniecības datu centra pievienošanas Lauku atbalsta dienestam šī iestāde iegūs papildu funkcijas un uzdevumus.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.2. Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 26. marta noteikumos Nr. 184 "Starptautisko un nacionālo sankciju ierosināšanas un izpildes kārtība"

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.3. Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 14. novembra noteikumos Nr. 645 "Noteikumi par Oficiālās statistikas programmu 2024.–2026. gadam"

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.4. Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumos Nr. 641 "Eiropas Savienības ārkārtas atbalsta piešķiršanas noteikumi lauksaimniekiem augļu un ogu, piena un gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu audzēšanas nozarē"

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.5. Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 1. jūnija noteikumos Nr. 269 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Atbalsts gados jaunajiem lauksaimniekiem uzņēmējdarbības uzsākšanai""

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.6. Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 23. maija noteikumos Nr. 259 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanai 2023.–2027. gada plānošanas periodā"

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.7. Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 198 "Tiešo maksājumu piešķiršanas kārtība lauksaimniekiem"

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.8. Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 197 "Atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo saistību īstenošanai"

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.9. Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 196 "Kārtība, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu biškopībai"

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.10. Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 4. aprīļa noteikumos Nr. 171 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Akvakultūra, kas nodrošina vides pakalpojumus""

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.11. Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 31. janvāra noteikumos Nr. 50 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā"

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.12. Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 22. novembra noteikumos Nr. 738 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība negatīvo ekonomisko seku mazināšanai cūkkopības, mājputnu audzēšanas un segto platību dārzeņkopības nozarē"

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.13. Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 25. oktobra noteikumos Nr. 675 "Siltumnīcefekta gāzu inventarizācijas sistēmas, prognožu sistēmas un sistēmas ziņošanai par pielāgošanos klimata pārmaiņām izveidošanas un uzturēšanas kārtība"

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.14. Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra noteikumos Nr. 588 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Investīcijas akvakultūrā""

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.15. Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi"

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.16. Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 420 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība negatīvo ekonomisko seku mazināšanai lauksaimniecības produktu pārstrādes nozarē"

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.17. Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 28. jūnija noteikumos Nr. 391 "Eiropas Savienības un valsts ārkārtas pielāgošanas atbalsta piešķiršanas kārtība cūkkopības, mājputnu audzēšanas un segto platību dārzeņkopības nozarē"

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.18. Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 24. maija noteikumos Nr. 319 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu, kā arī valsts atbalstu zvejniecības un akvakultūras attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā"

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, svītrojot vārdus "Lauksaimniecības datu centrs".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.19. Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 26. aprīļa noteikumos Nr. 260 "Kārtība, kādā lauksaimniekiem piešķir valsts atbalstu īstermiņa aizdevuma veidā"

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.20. Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumos Nr. 114 "Kārtība, kādā zemes īpašniekiem vai lietotājiem nosakāmi to zaudējumu apmēri, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem, un minimālās aizsardzības pasākumu prasības postījumu novēršanai"

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.21. Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 22. maija noteikumos Nr. 295 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība lauksaimniecībā izmantojamās zemes iegādei lauksaimniecības produkcijas ražošanai"

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.22. Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 8. maija noteikumos Nr. 268 "Lauksaimniecības un pārstrādātiem lauksaimniecības produktiem piemērojamās Eiropas Savienības eksporta kompensāciju sistēmas administrēšanas kārtība"

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.23. Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 20. marta noteikumos Nr. 171 "Lauksaimniecības un pārstrādāto lauksaimniecības produktu Eiropas Savienības licencēšanas un tarifu kvotu sistēmu administrēšanas kārtība"

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.24. Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 402 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumam "Produktīvi ieguldījumi akvakultūrā""

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.25. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 3. novembra noteikumos Nr. 692 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Akvakultūra, kas nodrošina vides pakalpojumus""

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.26. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumos Nr. 600 "Kārtība, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu atklātu projektu konkursu veidā pasākumam "Ieguldījumi materiālajos aktīvos""

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.27. Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 17. decembra noteikumos Nr. 1524 "Noteikumi par valsts atbalstu lauksaimniecībai"

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.28. Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 26. marta noteikumos Nr. 161 "Noteikumi par vienoto zemkopības nozares informācijas sistēmu"

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.29. Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 1. novembra noteikumos Nr. 841 "Kārtība, kādā tiek vākta un apkopota informācija par lauksaimniecības produktu cenām un tirdzniecības apjomiem noteiktā pārskata periodā"

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.30. Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 17. jūnija noteikumos Nr. 573 "Kārtība, kādā administrē Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Zivsaimniecības fondu, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai, lauku un zivsaimniecības attīstībai"

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.31. Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 7. aprīļa noteikumos Nr. 321 "Kārtība, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu zivsaimniecības attīstībai ūdens vides pasākumiem"

Pamatojums un apraksts
Precizēt regulējumu, vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" aizstājot ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.32. Ministru kabineta 2020. gada 5. maija noteikumus Nr. 266 "Lauksaimniecības datu centra nolikums"

Pamatojums un apraksts
Jāatzīst par spēku zaudējušiem.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
Normatīvajos aktos lielākoties vārdi "Lauksaimniecības datu centrs" (attiecīgā locījumā) jāaizstāj ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests" (attiecīgā locījumā).
Lai nevairotu normatīvismu, šādi grozījumi būtu izdarāmi reizē ar būtisko grozījumu izdarīšanu attiecīgajos normatīvajos aktos.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā projekts neatbilst minētajiem kritērijiem un attiecas uz valsts pārvaldes iekšējo reorganizāciju, projekta izstrādē netiek piemērota sabiedrības līdzdalība.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests
  • Lauksaimniecības datu centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Lauksaimniecības datu centrs tiek likvidēts, un visas funkcijas, uzdevumi un saistības tiek nodotas Lauku atbalsta dienestam.
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Lauku atbalsta dienestam nāk klāt jaunas funkcijas, uzdevumi un saistības, ko līdz šim īstenoja Lauksaimniecības datu centrs. Tostarp no likuma tiek izslēgtas tās Lauku atbalsta dienesta funkcijas, kas pēc būtības vairs nav aktuālas – administratīvo sodu piemērošana, augkopības produkcijas kvotu administrēšana un nepārstrādātās lauksaimniecības produkcijas ražotāju interešu pārstāvība tiesā.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi