Anotācija

25-TA-1797: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra noteikumos Nr. 594 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.2.i. investīcijas "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē un pētniecības un attīstības aktivitātes (t. sk. bioekonomikā))" 1.2.1.2.i.1. pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē)" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Noteikumu projekts paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra noteikumos Nr. 594 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.2.i. investīcijas "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē un pētniecības un attīstības aktivitātes (t. sk. bioekonomikā))" 1.2.1.2.i.1. pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē)" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 594), nodrošinot atbilstību Eiropas Komisijas 2025. gada 7.maijā apstiprinātajiem Atveseļošanas un noturības mehānisma Darbības kārtības otrajiem grozījumiem, ar kuriem tajā skaitā ir svītrots Darbības kārtības 2.pielikums “Uzraudzības kārtība un grafiks”, nodrošinot atbilstību grozījumiem Padomes 2021. gada 13. jūlija Īstenošanas lēmumā par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu un pielāgojot MK noteikumus Nr. 594 esošajai situācijai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir:
1) svītrot uzraudzības rādītājus un aktualizēt rādītāja "Apstiprināti projekti par vismaz 72 000 000 EUR" mērķa vērtību;
2) precizēt termiņus, kādos komersantam jāiesniedz aizdevuma vai garantijas pieteikums un pieteikums kapitāla atlaides piemērošanai;
3) paātrināt MK noteikumu Nr. 594 11.3.1. apakšpunktā noteiktā rādītāja izpildi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši MK noteikumiem Nr. 594 akciju sabiedrība “Attīstības finanšu institūcija Altum” (turpmāk – Altum) nodrošina atbalsta sniegšanu kombinētā finanšu instrumenta veidā komersantu energoefektivitātes paaugstināšanai, atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanai un bezemisiju transporta iegādei (turpmāk - programma).
Uz 2025. gada 25. septembri programmas ietvaros Altum ir organizējusi 11 projektu atlases, kuru ietvaros ir sasniegti šādi rezultāti:
- noslēgti 364 aizdevuma līgumi par projekta īstenošanu (Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – ANM) finansējums 47,56 milj. EUR). No tiem 161 projekts (ANM finansējums 27,13 milj. EUR) vēl tiek īstenots, savukārt 203 projektu (ANM finansējums 20,42 milj. EUR) īstenošana ir pabeigta un tiem ir piemērota kapitāla atlaide. Vēl 135 aizdevumu pieteikumi (ANM finansējums 35 milj. EUR) ir vērtēšanā vai notiek aizdevumu līgumu parakstīšanas organizēšana. 
- garantiju vēstules izsniegtas 101 bezemisiju transporta līdzekļu iegādei (ANM finansējums 676 tūkst. EUR), no kuriem 11 transportlīdzekļi (ANM finansējums 63 tūkst. EUR) ir nodrošinājuši minimālo nobraukumu un tiem ir piemērota kapitāla atlaide. Vēl 1 garantijas pieteikums (ANM finansējums 10 tūkst. EUR) tiek organizēta garantijas vēstules izsniegšana.
Ar noslēgtajiem aizdevumu līgumiem un izsniegtajām garantijas vēstulēm ir nodrošināts aprēķinātais plānotais siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījums 14 602,81 CO2 ekvivalenta tonnas gadā (127% no MK noteikumos Nr. 594 noteiktā mērķa uz 2026. gada 31. augustu).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 594 11.3.1. apakšpunktā noteiktā mērķa "līdz 2024. gada 31. decembrim sabiedrība "Altum" apstiprinājusi projektus, kuru kopsumma ir vismaz 72 351 600 euro". Šī mērķa vērtība ir noteikta pirms Priekšlikuma Padomes 2023. gada 16. novembra Īstenošanas lēmuma, ar ko groza 2021. gada 13. jūlija Īstenošanas lēmumu (ES) (ST 10157/21 INIT; ST 10157/21 ADD 1) par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu (pieejams te: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/ALL/?uri=CELEX:52023PC0729) (turpmāk - Priekšlikums Padomes 2023. gada 16. novembra Īstenošanas lēmumam) apstiprināšanai.
MK noteikumu Nr. 594 97.2. un 97.3. apakšpunkts nosaka 6 vai 14 mēnešus ilgus termiņus, kuros komersantiem pēc projekta īstenošanas ir jāpiesakās kapitāla atlaides piemērošanai, iesniedzot Altum pārskatu par projekta ietvaros sasniegtajiem rādītājiem.
Tuvojoties programmas noslēgumam, komersanti arvien biežāk pārkāpj MK noteikumos Nr. 594 noteikto termiņu, zaudējot iespēju saņemt tam sākotnēji rezervēto kapitāla atlaidi. Šie projekti ir īstenoti kvalitatīvi, tajos ir nodrošināta plānoto rezultātu sasniegšana, taču formāla termiņa neievērošanas dēļ, Altum konstatē MK noteikumu Nr. 594 pārkāpumu un nevar pieņemt pozitīvu lēmumu par kapitāla atlaides piemērošanu. Papildus Altum arī sastopas ar gadījumiem, kad komersanti, kas saņēmuši garantiju bezemisiju transportlīdzekļu iegādei, sasniedz MK noteikumu Nr. 594 82.3.apakšpunktā noteikto 20 000 km nobraukumu ātrāk nekā pēc vienu gadu no transportlīdzekļa iegādes brīža. Šajos gadījumos komersanti vēlas saņemt kapitāla atlaides piemērošanu ātrāk par MK noteikumos Nr. 594 noteikto vienu gadu.
Risinājuma apraksts
Finansējuma pārdale un rādītāju precizēšana

Saskaņā ar Eiropas Savienības fondu tematiskās komitejas 2025. gada 28. augusta sēdes ietvaros pieņemto lēmumu par finansējuma pārdali un ar Eiropas Komisiju 2025. gada 30. septembrī panākto neformālo vienošanos no MK noteikumu Nr. 594 10. punktā noteiktās Atveseļošanas fonda finansējuma summas (80 586 000 EUR) tiek veikta Atveseļošanas fonda pārdale 8 419 331 EUR apmērā, tai skaitā 6 811 812 EUR apmērā uz Klimata un enerģētikas ministrijas 7.1.1.2.i investīciju "Elektroenerģijas pārvades un sadales tīklu modernizācija" un 1 607 519 EUR apmērā uz Ekonomikas ministrijas 3.1.1.7.i investīciju "Aizdevumi nekustamā īpašuma attīstītājiem zemas īres maksas mājokļu būvniecībai". Proporcionāli tiek samazinātas MK noteikumu Nr. 594 10. punkta apakšpunktos noteiktās summas.
Eiropas Komisijas 2025. gada 7.maijā apstiprināja Atveseļošanas un noturības mehānisma Darbības kārtības otros grozījumus, ar kuriem tajā skaitā ir svītrots Darbības kārtības 2.pielikums “Uzraudzības kārtība un grafiks”, līdz ar to MK noteikumi Nr. 594 11.2. apakšpunktā noteiktie uzraudzības rādītāji vairs nav jāuzskaita, līdz ar to šis apakšpunkts ir svītrots. Ņemot vērā, ka ir svītroti uzraudzības rādītāji, tad MK noteikumu Nr. 594 13. un 14. punktā ir veikti atbilstoši precizējumi.
MK noteikumu Nr. 594 11.3.1. apakšpunktā atbilstoši Priekšlikumam Padomes 2023. gada 16. novembra Īstenošanas lēmuma pielikuma A2 tabulā noteiktā mērķrādītaja Nr.12 vērtību (108 000 000 EUR, no kuras 72 000 000 EUR ir attiecināmi uz 1.2.1.2.i 1. pasākumu un 36 000 000 EUR uz 1.2.1.2.i 2. pasākumu) būtu jāprecizē mērķa vērtības summa, 72 351 600 EUR aizstājot ar 72 000 000 EUR. Ņemot vērā, ka tiek veikta finansējuma pārdale 8 419 331 EUR apmērā, tad rādītājs ir jāsamazina vēl par 7 000 000 EUR (rādītājs tiek noteikts 90% apmērā no piešķirtā Atveseļošanas fonda finansējuma, proti no piešķirtā Atveseļošans fonda finansējuma 80 586 000 EUR atņemot pārdalāmo summu 8 419 331), līdz ar to mērķa vērtība tiek noteikta 65 000 000 EUR apmērā.
Atbilstošs precizējums veikts ari MK noteikumu Nr. 594 2. pielikumā, norādot aktuālo programmas finansējumu, kas ir pieejams programmas darbību īstenošanai.

Aizdevuma un kapitāla atlaides palielināšana

Nepieciešams nodrošināt atbalsta programmas noslēgšanu, lai varētu uzsākt Ministru kabineta 2025. gada 11. marta noteikumu Nr. 155 "Atbalsta programmas noteikumi uzņēmējdarbības zaļināšanai, atjaunīgo energoresursu izmantošanai un energoefektivitātes paaugstināšanai" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 155) ietvaros noteikto atbalstu. Līdz ar to MK noteikumu Nr. 594 34. un 35. punktā paredzēts palielināt aizdevuma un paralēlā aizdevuma summu no 5 000 000 EUR līdz 6 500 000 EUR, vienlaikus MK noteikumu Nr. 594 47. punktā nosakot maksimāli piemērojamo kapitāla atlaides summu no 1 500 000 EUR līdz 1 950 000 EUR. Papildus jānorāda, ka grozījumi Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā nav nepieciešami, jo 1.2.1.2.i investīcijas maksimālais aizdevuma apmērs jau šobrīd ir noteikts 10 000 000 EUR apmērā, bet maksimālā kapitāla atlaide - 2 000 000 EUR apmērā.

Atbalsta bezemisijas transportlīdzekļu iegādei palielināšana

Uzsākot šo atbalsta programmu, tika prognozēts, ka bezemisijas transportlīdzekļu iegādes atbalsta komponentē būs liels pieprasījums, tāpēc tika ierobežots kopējā atbalsta apmērs vienam komersantam līdz 180 000 EUR. Ņemot vērā, ka pieprasījums bezemisiju auto iegādei bija zems, kā arī to, ka atbalstu vienam komersantam ierobežo de minimis limits (300 000 EUR), MK noteikumu Nr. 594 48. punktā nav nepieciešams maksimālā finansējuma apmēra ierobežojošs nosacījums bezemisijas transportlīdzekļu iegādei.

Atbalsts pārvietojamās tehnikas iegādei

Ņemot vērā komersantu izteikto interesi par ieguldījumu veikšanu pārvietojamās tehnikas iegādei, kā arī to, ka šis iepriekš bijis nacionāli noteikts ierobežojums, no MK noteikumu Nr. 594 61.63.apakšpunkta tiek svītroti vārdi "jebkāda veida pārvietojamās tehnikas un", lai nodrošinātu iespēju vairāk komersantiem saņemt atbalstu, piemēram, noliktavu elektrokāru iegādei.
Papildus jānorāda, ka MK noteikumu Nr. 594 61.63.apakšpunkts ir attiecināms uz noteikumu III1 sadaļu "Atbalsts uz ēkām neattiecināmiem energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumiem", kur atbalstu sniedz saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. pantu vai Komisijas regulu 2023/2831. Šis atbalsts nepārklājas ar bezemisiju transportlīdzekļu iegādes atbalstu, jo transportlīdzekļu iegādei jāievēro MK noteikumu Nr. 594 V sadaļas "Atbalsts bezemisiju transportlīdzekļu iegādei" nosacījumi.

Bezemisiju transportlīdzekļiem pie 20 000 km nobraukuma var iesniegt kapitāla atlaides pieteikumu ātrāk

Papildus MK noteikumos Nr. 594 82.3. apakšpunktā nepieciešams noteikt, ka bezemisiju transportlīdzekļu iegādes gadījumā viens gads no transportlīdzekļa iegādes, lai nodrošināt 20 000 km nobraukumu, ir maksimālais termiņš, ļaujot kapitāla atlaidei pieteikties arī ātrāk, ja tiek nodrošināts minimālais nobraukums.

Aizdevuma vai garantijas pieteikuma termiņš

Šobrīd MK noteikumu Nr. 594 93. punktā ir noteikts, ka saņemot pozitīvu sabiedrības "Altum" lēmumu, komersants ne vēlāk kā divu mēnešu laikā vai cits finansētājs komersanta vārdā (ja atbalsts tiek sniegts elektroauto iegādei) ne vēlāk kā astoņu mēnešu laikā piesakās aizdevumam vai garantijai sabiedrībā "Altum". Ņemot vērā, ka programmas īstenošanas termiņš ir 2026. gada 30. jūnijs, tad jānodrošina ātrāka programmas ieviešana, līdz ar to nepieciešams saīsināt aizdevuma un garantiju pieteikumu iesniegšanas termiņus, divu mēnešu termiņu, aizstājot ar viena mēneša termiņu, bet astoņu mēnešu termiņu ar divu mēnešu termiņu.
Attiecīgi precizēts arī MK noteikumu Nr. 594 94. punkts, aizstājot termiņa pagarināšanas iespēju no diviem mēnešiem līdz vienam mēnesim.

Kapitāla atlaides pieteikšanās termiņa precizēšana

MK noteikumu Nr. 594 97.2., 98.2.2. un 98.12.2 apakšpunktā jānosaka vienots gala termiņš, kas komersantiem jāievēro, lai pieteiktos kapitāla atlaides piemērošanai. 2029. gada 30. jūnijs ir noteikts par gala termiņu, ņemot vērā, ka Altum var slēgt atbalsta līgumus līdz 2026. gada 30.jūnijam, attiecīgi komersantiem būs vēl 36 mēneši, lai pabeigtu projektus un pieteiktos kapitāla atlaidei. Šāda pieeja nodrošinās mazāku gadījumu skaitu iepriekšminētajiem pārkāpumiem, kad Altum ir jāsamazina komersantiem piešķirtais atbalsts formālu, birokrātisku pārkāpumu dēļ. Šāda termiņa noteikšana būtiski atvieglos Altum iespēju kontrolēt šo termiņu. Tā kā kapitāla atlaide ir aizdevuma vai līzinga saistību samazināšana, tad komersantu interesēs ir pieteikties kapitāla atlaidei pēc iespējas ātrāk. Šī pieeja, kad visiem projektiem tiek noteikts viens gala termiņš kapitāla atlaides piemērošanai nepieciešamo dokumentu iesniegšanai, tiek jau piemērota Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam kombinēto finanšu instrumentu programmās. Šīs izmaiņas nerada ietekmi uz 1.2.1.2.i.1. pasākuma rādītājiem, jo rādītāju uzskaite notiek uz projekta īstenošanas līguma noslēgšanas brīdi, nevis uz projekta pabeigšanas brīdi.
Ņemot vērā minēto, atbilstoši ir svītrots MK noteikumu Nr. 594 97.3. un 97.5. apakšpunkts un attiecīgi precizētas atsauces MK noteikumu Nr. 594 45., 75. punktā, 97.4. apakšpunktā un 100. punktā.
Vienlaikus MK noteikumi Nr. 594 ir papildināti ar pārejas noteikumiem, nosakot, ja sabiedrība "Altum" līdz 2025. gada 4. novembrim nav pieņēmusi lēmumu par kapitāla atlaides piemērošanu, tad pārskata par projekta ietvaros sasniegtajiem rādītājiem iesniegšanai piemēro šo noteikumu 97.2. apakšpunktā noteikto termiņu - līdz 2029. gada 30. jūnijam. Šī norma nodrošinās labvēlīgākus nosacījumus galasaņēmējiem, kuriem tuvojas vai jau iestājies pārskata par projekta ietvaros sasniegtajiem rādītājiem iesniegšanas termiņš, ļaujot piemērot jaunu regulējumu.

Altum lēmumu par atbalsta piešķiršanu termiņa pagarināšana

Ņemot vērā, ka ir konstatēts MK noteikumu Nr. 594 11.3.1. apakšpunktā noteiktā rādītāja izpildes risks, nepieciešams pagarināt MK noteikumu Nr. 594 112. un 113. punktā noteiktā lēmuma par atbalsta piešķiršanas termiņu līdz 2026. gada 1. jūnijam. Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, 59. pantā noteiktais regulas piemērošanas termiņš ir 2026. gada 31. decembris, attiecīgi minētais termiņš netiek pārkāpts.

Tehniski precizējumi

1) MK noteikumu Nr. 594 32.5.apakšpunktā ir aizstāts vārds “saņemto” ar vārdu “piešķirto”, ņemot vērā to, ka no de minimis regulējuma piemērošanas viedokļa būtisks ir juridiski piešķirtais de minimis atbalsta apmērs, nevis faktiski saņemtais, kas var atšķirties.
2)MK noteikumu Nr. 594 53.7.2. apakšpunktā veikti tehniski precizējumi, lai tos saskaņotu ar MK noteikumu Nr. 155 23.5.2., 26.7. un 30.8. apakšpunktu, nodrošinot vienotu pieeju abos noteikumos.
3) No MK noteikumu Nr. 594 54.9.2. apakšpunkta svītrots otrais teikums "Akumulēšanas aprīkojums vismaz 75 % no gada griezumā akumulētās enerģijas akumulē no tieši pieslēgtas atjaunīgās enerģijas ražošanas iekārtas", jo Komisijas regula Nr. 2023/2831 šādu prasību neparedz.
4) Ņemot vērā, ka saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likumā (turpmāk - KAKL) noteikto, atbalstu var piešķirt kā ad-hoc atbalstu projekta ietvaros vai atbalstu atbalsta programmas (jeb shēmas) ietvaros, veikti precizējumi MK noteikumu Nr. 594 104.1. un 104.3. apakšpunktā, aizstājot jēdziena “individuālā atbalsta” lietojumu ar KAKL 1. panta otrās daļas 1. punktā noteikto jēdzienu “ad-hoc atbalsts”.
5) Ņemot vērā, ka ar 2025. gada 22. jūlija grozījumiem tika mainīts Ministru kabineta 2016. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 386 nosaukums, proti, “Kārtība, kādā publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu”, ir veikti precizējumi MK noteikumu Nr. 594 107.3. apakšpunktā svītrojot vārdus “un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības”.
6) Ņemot vērā to, ka Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. panta 1. a punkta nosaka, ka ieguldījumu atbalsts elektroenerģijas akumulēšanas/uzkrāšanas projektiem tiek piešķirts kombinētiem atjaunīgo energoresursu un akumulēšanas/uzglabāšanas projektiem (aiz skaitītāja), ja abi elementi ir viena ieguldījuma sastāvdaļas vai ja krātuve ir savienota ar esošo atjaunīgo energoresursu ražošanas iekārtu, kā arī, ņemot vērā Eiropas Komisijas skaidrojumu e-wiki vietnē (lūdzam skatīt Art. 41 - possible types of investment in promotion of RES - e-State Aid Wiki - EC Extranet Wiki), lai nodrošinātu no šī regulas panta un punkta noteikto prasību ievērošanu, MK noteikumi Nr. 594 ir papildināti ar 65.8. apakšpunktu, nosakot, ka gadījumā, ja enerģijas akumulēšanas vai uzglabāšanas iekārtas savieno kopā ar jau esošo atjaunīgo energoresursu ražošanas iekārtu, šāda savienošana ir iespējama, ja jau esošās atjaunīgās energoresursu ražošanas iekārtas izmantošana nav bijusi uzsākta līdz atbalsta elektroenerģijas uzkrāšanai piešķiršanas brīdim. Komisijas regulā Nr. 651/2014 ietvertie nosacījumi jau šobrīd ir piemerojami MK noteikumu Nr. 594 ietvaros, precizējums tiek veikts, lai nodrošinātu MK noteikumu Nr. 594 65.8. apakšpunktā minētā nosacījuma nepārprotamību.
7) MK noteikumi Nr. 594 ir papildināti ar 107.8. apakšpunktu, izslēdzot risku, ka saistīto uzņēmumu grupas līmenī vienam uzņēmumam vienā ieguldījumu projektā tiktu pārsniegtas Komisijas regulas Nr. 651/2014 4. panta 1. punkta “s” un “s c” apakšpunktā paredzētās robežvērtības. Komisijas regulā Nr. 651/2014 ietvertie nosacījumi jau šobrīd ir piemērojami MK noteikumu Nr. 594 ietvaros, precizējums tiek veikts, lai nodrošinātu MK noteikumos Nr. 594 ietverto nosacījumu nepārprotamību. MK noteikumu Nr. 594 47. punkts jau šobrīd nosaka, ka kapitāla atlaide, ko piešķir saistītajām personām aizdevuma vai paralēlā aizdevuma pamatsummas pilnīgam vai daļējam samazinājumam, ir līdz 30 % no projekta kopējām izmaksām (neieskaitot pievienotās vērtības nodokli), bet ne vairāk kā 1 500 000 euro (ar grozījumiem ne vairāk kā 1 950 000 EUR). Ņemot vērā, ka komersanti neiesniedz projektus bez kapitāla atlaides, tad līdzšinēji maksimālais piešķirtais aizdevums saistīto personu grupā sasniedza 5 000 000 EUR (ar grozījumiem - 6 500 000 EUR). Attiecīgi 30 000 000 EUR atbalsts vienam uzņēmumam vienā projektā nemaz nav pieļaujams. Tāpat jānorāda, ka MK noteikumu Nr. 594. 104. un 105. punkts paredz atbalsta apvienošanu, bet šo iespēju investīcijas ietvaros ir izmantojuši tikai daži komersanti apmērā, kas nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 651/2014 4. panta 1. punkta “s” un “s c” apakšpunktā paredzētās robežvērtības.

Ietekme uz gala saņēmējiem un cita saistīta informācija

Ierosinātie grozījumi MK noteikumos Nr. 594 nerada ietekmi uz programmas risku novērtējumu, attiecīgi līdz ar MK noteikumu Nr. 594 grozījumiem netiek iesniegts atjaunots Programmas ietekmi, riskus un sagaidāmos zaudējumus, finansiālos rezultātus un programmas īstenošanas izmaksu aprēķins.
Pieejamais finansējums programmas īstenošanai tiek samazināts no 80,58 līdz 73,77 milj. eiro, tas ir, par 7 milj. eiro jeb 8,45% no pasākuma kopējā finansējuma apjoma. Finansējuma samazinājums ir procentuāli neliels, turklāt programmas īstenošanas rezultātā summa, kas veikta investīcijās gala saņēmējos, ir mazāka nekā sākotnēji plānots, attiecīgi arī sabiedrības Altum riska ekspozīcija finansējuma samazinājuma dēļ nepalielinās, salīdzinot ar sākotnēji prognozēto. Līdz ar to finansējuma samazinājums nerada ietekmi uz jau izstrādāto un apstiprināto programmas rādītāju novērtējumu un to nav nepieciešams precizēt.

Plānota visu gala saņēmēju informēšana par šiem MK noteikumu grozījumiem, pēc to apstiprināšanas MK un grozījumu ietekmi uz to plānotajiem projektiem vai jau noslēgtajiem līgumiem. 
Šis noteikumu projekts nerada ietekmi uz Ekonomikas ministrijas un Altum 2022. gada 28. oktobra līgumu par Eiropas Atveseļošanas fonda finansējuma pārvaldīšanu, tā piešķiršanas, izlietošanas un uzraudzību kārtību un noteikto rādītāju uzskaiti un ievadīšanu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā. Grozījumi atbalsta līgumos starp Altum un gala saņēmējiem tiks veikti gadījumos, ja komersants spēkā esošajā līgumā noteikto termiņu (MK noteikumu Nr. 594 97.2., 98.2.2. un 98.12.2 apakšpunktā noteiktie termiņi) nevarēs ievērot.

Grozījumiem MK noteikumos Nr. 594 ir pozitīva ietekme uz gala saņēmēju īstenojamajiem projektiem - 1) tiek palielināts aizdevuma apmērs un kapitāla atlaides summa; 2) tiek pagarināts kapitāla atlaides pieteikšanās termiņš, nosakot vienotu termiņu, neatkarīgi no īstenotajām darbībām; 3) bezemisiju transportlīdzekļu iegādes gadījumā gala saņēmējs var ātrāk iesniegt noslēguma atskaiti.

Ņemot vērā, ka MK noteikumu Nr. 594 grozījumi tiek virzīti pirms ANM plāna grozījumu apstiprināšanas, Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts ir papildināts, paredzot atbalstīt MK noteikumu Nr. 594 grozījumus pirms attiecīga EK lēmuma par Padomes 2021. gada 13. jūlija Īstenošanas lēmuma par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu grozījumiem, kā arī Ekonomikas ministrijai informēt Ministru kabinetu par priekšlikumiem rīcībai gadījumā, ja EK neapstiprina minētos grozījumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ir izvērtēts alternatīvs risinājums neveikt attiecīgos grozījumus. Neveicot ierosinātās izmaiņas, turpinās pieaugt komersantu skaits, kuriem formāla pārkāpuma dēļ programmas ietvaros netiks piemērota kapitāla atlaide, kas savukārt būtiski palielinās sūdzību un pat tiesvedību apjomu. Kapitāla atlaides nepiemērošana komersantiem radīs papildu finansiālu slogu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Komersantiem attiecīgie grozījumi nerada papildu prasības.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • mikrouzņēmumi
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
  • lielie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Programmas ietvaros komersantu var saņemt līdz 30% kapitāla atlaidi par veiktajiem ieguldījumiem. Ar šiem grozījumiem tiks mazināts gadījumu skaits, kad komersants nokavē termiņus, kuros tiem jāpiesakās kapitāla atlaides piemērošanai, zaudējot tiesības saņemt sākotnēji piešķirto kapitāla atlaidi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
32 234 400
-8 419 331
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
32 234 400
-8 419 331
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
32 234 400
-8 419 331
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
32 234 400
-8 419 331
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
1.2.1.2.i investīcijas finansējumu veido 100% Atveseļošanas fonda finansējums (budžeta līdzfinansējums nav paredzēts).
1.2.1.2.i investīcijas finansējums tiek pārdalīts, jo investīcijas īstenošanas laikā komersantu interese par investīciju bija zemāka nekā sākotnējas aplēses.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Saskaņā ar Eiropas Savienības fondu tematiskās komitejas 2025. gada 28. augusta sēdes ietvaros pieņemto lēmumu par finansējuma pārdali, Eiropas Komisiju 2025. gada 30. septembrī panākto neformālo vienošanos un grozījumiem Eiropas Komisijas lēmuma par Padomes 2021. gada 13. jūlija Īstenošanas lēmuma par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu, tiek veikta Atveseļošanas fonda pārdale 8 419 331 EUR apmērā, tai skaitā 6 811 812 EUR apmērā uz Klimata un enerģētikas ministrijas 7.1.1.2.i investīciju "Elektroenerģijas pārvades un sadales tīklu modernizācija" un 1 607 519 EUR apmērā uz Ekonomikas ministrijas 3.1.1.7.i investīciju "Aizdevumi nekustamā īpašuma attīstītājiem zemas īres maksas mājokļu būvniecībai".
Likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” Ekonomikas ministrijas budžeta apakšprogrammā 74.06.00 “Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) projekti un pasākumi” ir ieplānots finansējums 1.2.1.2.i investīcijas īstenošanai 2025.gadam 32 234 400 euro apmērā.
Ņemot vērā plānoto Ekonomikas ministrijas atbildībā esošā 1.2.1.2.i.1. pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē)" finansējuma pārdali uz Klimata un enerģētikas ministrijas atbildībā esošo 7.1.1.2.i. investīciju "Elektroenerģijas pārvades un sadales tīklu modernizācija" un Ekonomikas ministrijas atbildībā esošo 3.1.1.7.i. investīciju "Aizdevumi nekustamā īpašuma attīstītājiem zemas īres maksas mājokļu būvniecībai", tiks veikti grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 2. jūlija noteikumos Nr. 432 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 7.1.1. reformas "Enerģijas sektora transformācija" 7.1.1.1.i. investīcijas "Elektroenerģijas pārvades sistēmas sinhronizācija", 7.1.1.2.i. investīcijas "Elektroenerģijas pārvades un sadales tīklu modernizācija" un 7.1.1.3.i. investīcijas "Biometāna īpatsvara galapatēriņā palielināšana" īstenošanas noteikumi" un Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 459 "Noteikumi par atbalstu dzīvojamo īres māju būvniecībai Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.1.4.i. investīcijas "Finansēšanas fonda izveide zemas īres mājokļu būvniecībai" un 3.1.1.7.i. investīcijas "Aizdevumi nekustamā īpašuma attīstītājiem zemas īres maksas mājokļu būvniecībai" ietvaros".
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Ekonomikas ministrija 20 darba dienu laikā pēc šī noteikumu projekta spēkā stāšanās, izmantojot SANI2 sistēmu, Eiropas Komisijai (turpmāk – EK) iesniegs kopsavilkuma informāciju par grozījumiem attiecīgajā atbalsta programmā, ņemot vērā to, ka ar grozījumiem tiek pagarināts atbalsta piešķiršanas termiņš saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
"Attīstības finanšu institūcija Altum" AS, Ekonomikas ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/41f0a48c-8101-4316-b324-eea660a5f152

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskas apspriešanas rezultātā iebildumi vai priekšlikumi netika izteikti.

6.4. Cita informācija

Noteikumu projekts rada pozitīvu ietekmi uz gala saņēmējiem.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi