Anotācija (ex-ante)

24-TA-1807: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par humānās palīdzības sniegšanu Ukrainai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 24. panta pirmā daļa, Valsts materiālo rezervju likuma 3. panta pirmās daļas 9. punkts, Ministru kabineta 2017. gada 12. decembra noteikumi Nr.721 "Humānās palīdzības saņemšanas un sniegšanas kārtība".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir noteikt Ukrainai sniedzamās humānās palīdzības resursu avotus, resursu veidus, apjomu un to atjaunināšanai nepieciešamo finansējumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kopš Krievijas pilna mēroga agresijas kara sākšanas pret Ukrainu Krievija ir pastāvīgi veikusi uzbrukumus arī civilajiem objektiem, tai skaitā slimnīcām. Krievijas Federācijas izraisītā kara Ukrainā un raķešu uzbrukumu rezultātā tiek radīti bojājumi civiliedzīvotāju kvartāliem, funkcionējušām ārstniecības iestādēm, kā arī traucēta loģistikas tīklu darbība. Pastāv risks, ka šādā situācijā var tikt apdraudēta medikamentu un veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība pacientiem. Veiktie uzbrukumi ir radījuši būtiskus traucējumus medicīnas iestāžu darbībā un papildu slogu uz citām Ukrainas slimnīcām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Veselības ministrija (turpmāk - Ministrija) seko pašreizējai situācijai Ukrainā, kā arī uztur kontaktus ar Latvijas vēstniecību Ukrainā, Ukrainas vēstniecību Latvijas Republikā, Ukrainas Veselības ministriju un tās padotības institūcijām. 2024. gada 8. jūlijā Krievijas uzbrukumā no raķetes trieciena cieta lielākā Ukrainas bērnu slimnīca "Okhmatdyt", kā arī nodarīti postījumi vairāk nekā 50 civilajiem objektiem.
Atbilstoši 2024. gada 9. jūlijā publiski pieejamajai informācijai Ukrainas iekšlietu ministrs ir informējis, ka minētajā uzbrukumā Kijivā tika nogalināts vismaz 31 cilvēks, tostarp četri bērni. Starp 117 ievainotajiem ir 10 bērni. Vienlaikus Ministrija 2024. gada 18. jūlijā saņēma Ukrainas Veselības ministrijas vēstuli par nepieciešamo atbalstu Ukrainai.
Risinājuma apraksts
Ministrija sadarbībā ar Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu (turpmāk – NMPD) ir apzinājusi pieejamos resursus un iespēju sniegt atbalstu un, izvērtējot atbalsta lūgumu, secināja, ka, ņemot vērā situāciju Ukrainā un zāļu, kā arī medicīnisko ierīču un preču pieejamību veselības nozares valsts materiālajās rezervēs, varētu sniegt atbalstu – humāno palīdzību, nosūtot šādus resursus no veselības nozares valsts materiālajām rezervēm (NMPD valsts materiālo rezervju resursi):
1. antibiotikas pamecils 1g N1 - 550 flakoni;
2. antibiotikas penicilīns G 1 000 000 - 4 000 flakoni;
3. antibiotikas gentamicīns - 2500 ampulas;
4. šļirces (dažādu izmēru) - 46 730 gab.;
5. injekciju adatas - 3 100 gab.,
6. infūzijas sistēmas ar adatu - 5 000 gab.,
7. manipulāciju žņaugi - 601 gab.,
8. leikoplasti - 106 gab.,
9. spiedoši pārsēji dzīvībai bīstamas asiņošanas apturēšanai – 85 gab.,
10. pārsēji lielu brūču pārsiešanai – 30 gab.

Minēto resursu transportēšanu uz Ukrainu un nodošanu Ukrainas Veselības ministrijas Sabiedrības veselības centram, kurš ir tiesīgs saņemt zāles, medicīniskās ierīces, palīgmateriālus, kuri nepieciešami pienācīgai veselības aprūpes nodrošināšanai, veiks fonds "Entrepreneurs for Peace" (reģistrācijas numurs 40008315882) (turpmāk - Fonds), ar kuru NMPD parakstīs pieņemšanas-nodošanas aktu par resursu pieņemšanu transportēšanai. Transportēšanas izdevumus segs Fonds Entrepreneurs for Peace.
Valsts materiālo rezervju resursu atjaunošanai varētu būt nepieciešami ne vairāk kā 12 589 euro.

Ministru kabineta 2017. gada 12. decembra noteikumu Nr.721 "Humānās palīdzības saņemšanas un sniegšanas kārtība" 3. punkts noteic, ka lēmumu par humānās palīdzības saņemšanu, pieprasīšanu un sniegšanu pieņem Ministru kabinets, pamatojoties uz Krīzes vadības padomes priekšlikumu un atbildīgās ministrijas sniegto informāciju.
Nacionālās drošības likuma 23.2 panta pirmā daļa noteic, ka krīzes vadības padomi vada ministru prezidents, savukārt otrajā daļā noteikts, ka padomes locekļi ir deviņi Ministru kabineta sastāvā esošie ministri. No minētā izriet, ka visas tās personas, kuras Krīzes vadības padomes sastāvā varētu pieņemt lēmumu par priekšlikumu sniegt humāno palīdzību Ukrainai, vienlaikus var pieņemt lēmumu pēc būtības Ministru kabinetā.
Pēc telefoniskām konsultācijām 2024. gada 19. jūlijā ar Krīzes vadības padomes sekretariāta pārstāvi Kasparu Druvaskalnu tika pieņemts lēmums, ņemot vērā steidzamo atbalsta nepieciešamību, virzīt tiesību akta projektu bez atsevišķas Krīzes vadības padomes sēdes sasaukšanas, ņemot vērā iepriekšminēto par Krīzes vadības padomes locekļu esamību Ministru kabineta sastāvā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
12 589
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
12 589
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-12 589
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-12 589
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
12 589
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Kopā valsts materiālo rezervju resursu atjaunošanai varētu būt nepieciešami ne vairāk kā 12 589 euro. Detalizēts izdevumu aprēķins skatāms anotācijas (ex-ante) pielikumā.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ministrija  normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Ministru kabinetā rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". Izdevumi tiks segti Ministrijas budžeta programmas 99.00.00 "Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums" ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Izdevumu apmērs kopējās summas ietvaros var mainīties atkarībā no valsts iepirkuma rezultātiem un faktiskajām izmaksām.
Papildu finanšu resursi Ministrijai (NMPD) humānās palīdzības transportēšanai, ar to saistītās dokumentācijas noformēšanai un nodošanai nebūs nepieciešami.
Medicīnisko resursu transportēšanu uz Ukrainu un to nodošanu veiks Fonds, ar kuru NMPD parakstīs pieņemšanas-nodošanas aktu par resursu pieņemšanu transportēšanai. Transportēšanas izdevumus segs Fonds.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests
  • Projekta izpildē tiks iesaistīta arī nevalstiska organizācija – fonds

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Izdevumu aprēķins.