Anotācija (ex-ante)

23-TA-3143: Saeimas lēmumprojekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par termiņa pagarināšanu Latvijas Nacionālo bruņoto spēku karavīru dalībai pret teroristisko organizāciju ISIL/Da’esh vērstajā starptautiskās koalīcijas militārajā operācijā Inherent Resolve" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma “Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās operācijās” 5.panta pirmā daļa.  

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Saeimas lēmuma "Par termiņa pagarināšanu Latvijas Nacionālo bruņoto spēku karavīru dalībai pret teroristisko organizāciju ISIL/Da’esh vērstajā starptautiskās koalīcijas militārajā operācijā Inherent Resolve" (turpmāk – Saeimas lēmums) projekts izstrādāts, lai tiktu pagarināta Latvijas Nacionālo bruņoto spēku (turpmāk - NBS) karavīru dalība pret teroristisko organizāciju ISIL/Da'esh vērstajā starptautiskās koalīcijas militārajā operācijā Inherent Resolve uz laiku līdz 2026. gada 1. februārim.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar Irākas pastāvīgā pārstāvja Apvienoto Nāciju Organizācijā (turpmāk - ANO) 2014.gada 25.jūnija vēstuli ANO Ģenerālsekretāram S/2014/440 Irākas valdība izplatīja aicinājumu visām ANO dalībvalstīm sniegt atbalstu teroristiskās organizācijas “Islāma valsts” (turpmāk – ISIL/Da’esh) apkarošanai.
Reaģējot uz Irākas aicinājumu, ar Amerikas Savienotās Valstu (turpmāk – ASV) iniciatīvu tika izveidota starptautiskās koalīcijas militārā operācija Inherent Resolve, kas sākotnēji sniedza atbalstu gan kaujas triecienos, gan arī vietējo drošības spēku apmācības veidā. 2015. gada 20. novembrī ANO Drošības padome pieņēma rezolūciju Nr.2249 (2015), kurā ANO dalībvalstis tiek aicinātas spert visus nepieciešamos soļus, lai pastiprinātu un koordinētu centienus teritorijās, kas atrodas ISIL/Da’esh kontrolē Sīrijā un Irākā, lai novērstu un apturētu ISIL/Da’esh teroristiskos aktus. Situācijai  attīstoties, kā arī Irākas – ASV stratēģiskā dialoga rezultātā, no 2021.gada 31.decembra operācijas uzdevumos vairs neietilpst kaujas uzdevumu elementi. Operācija fokusējas uz apmācības, padomdošanas, atbalsta un izlūkinformācijas apmaiņas uzdevumiem.
ISIL/Da’esh tā pamatdarbības teritorijā, Irākā un Sīrijā, šobrīd ir spējīgs īstenot maza mēroga uzbrukumus, taču vērojami centieni aktīvi nostiprināt fiziskās pozīcijas lauku reģionos, jo sevišķi Sīrijā. Jāņem vērā, ka Irāka un Sīrija ir cieši saistītas, jo Irāka kalpo kā platforma, lai spētu darboties Sīrijā. Papildus, ISIL/Da’esh pamatteritorijas Irākā un Sīrijā kalpo arī kā platforma jaunu kaujinieku rekrutēšanai un uzbrukumu plānošanai Āfrikas reģionos, kuros arvien aktīvāk darbojas ISIL/Da’esh afiliētas teroristiskās grupas.
Ir būtiski mazināt grupējuma ietekmi citviet, sevišķi Āfrikā. Līdz ar to atbalsts vietējiem drošības spēkiem to spēju stiprināšanā kļuvis vēl nozīmīgāks. Nepieciešams turpināt Latvijas ieguldījuma sniegšanu starptautiskajā drošībā un pretterorisma pasākumos, nodrošinot Latvijas iesaisti Irākas drošības spēku attīstībā un nostiprināšanā, kā arī atbalstīt sabiedrotos viņu centienos apturēt ISIL/Da’esh uzbrukumus un nepieļaut to tālāku izplešanos un ietekmes palielināšanos.
Kopš 2014.gada novembra Latvija politiski ir pievienojusies starptautiskajai koalīcijai un paudusi atbalstu koalīcijas darbībām. Saņemts arī Irākas valdības apstiprinājums, ka Irākas valdība atbalsta Latvijas dalību operācijas Inherent Resolve ietvaros. 
Pamatojoties uz likuma "Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās operācijās" 1.panta pirmās daļas 1.punktu, 1.panta otro daļu un 5.panta pirmo daļu, Saeima ar 2016.gada 14.janvāra lēmumu nosūtīja Latvijas Nacionālo bruņoto spēku (NBS) karavīrus dalībai pret teroristisko organizāciju ISIL/Da'esh vērstajā Starptautiskās koalīcijas militārajā operācijā Irākā Irākas militāro spēku apmācībai Irākas Republikas teritorijā uz laiku līdz 2018.gada 1.februārim. Uz analoģiskiem nosacījumiem 2017. gadā 7. decembrī ar Saeimas lēmumu dalība tika pagarināta līdz 2020. gada 1. februārim, 2020.gada 23.janvārī ar Saeimas lēmumu Latvijas dalība operācija tika pagarināta līdz 2022.gada 1.februārim. Savukārt 2022.gada 17.martā, pamatojoties uz likuma "Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās operācijās" 1.panta pirmās daļas 1.punktu un 5.panta pirmo daļu, dalība operācijā tika pagarināta līdz 2024.gada 1.februārim. 
 Būtiski uzsvērt, ka starptautiskās koalīcijas operācijas Inherent Resolve kopējais operācijas rajons ir plašāks nekā tikai Irākas teritorija, un operācijas štābi, no kuriem šī operācija tiek plānota un vadīta. ir izvietoti arī ārpus Irākas teritorijas, tai skaitā arī Arifdžanas bāzē Kuveitas Valstī. Jāatzīmē, ka šī ir stratēģiski ļoti nozīmīga bāze operācijas īstenošanai, līdz ar ko NBS savu uzdevumu īstenošanai nepieciešams darboties arī Kuveitas teritorijā. Aizsardzības ministrija sadarbībā ar Ārlietu ministriju veic nepieciešamās konsultācijas ar Kuveitas Valsti par NBS spēku statusa Kuveitas teritorijā sakārtošanu.
Aktuālā mandāta ietvaros Latvija operācijā līdz šim piedalījās ar štāba virsniekiem, kuri savas dienesta gaitas pildīja ASV gaisa spēku bāzē Erbilā, Irākā.  Latvijai ir būtiski turpināt sniegt atbalstu šajā operācijā, un apliecināt gan politisko, gan militāro solidaritāti mūsu stratēģiski nozīmīgajiem partneriem. Latvijas dalība operācijā ir tiešs apliecinājums Latvijas sadarbībai un atbalstam ASV, kā arī pārējām koalīcijā iesaistītajām sabiedroto valstīm. NBS dalība tieši veicina solidaritātes principu ar mūsu sabiedrotajiem, it īpaši ar ASV, kas ir Latvijas stratēģiskais partneris. Līdzās Latvijai, arī pārējās Baltijas valstis piedalās operācijā ar saviem nacionālajiem kontingentiem.
Arī turpmāk Aizsardzības ministrija NBS dalību operācijā plāno līdzšinējā apmērā - līdz 30 karavīriem, kuri savus dienesta pienākumus pildītu operācijas rajonā, ģeogrāfiskajā tvērumā iekļaujot Irākas un/vai Kuveitas teritorijas. Pašlaik Latvijas misijā piedalās ar vienu štāba virsnieku, kurš pilda misijas uzdevumu militārajā štābā Ērbilā, Irākā. NBS kontingenta uzdevumi būs atbilstoši operācijas uzdevumiem, mērķiem un operacionālajam vajadzībām, ņemot vērā, ka operācija fokusējas uz apmācības, padomdošanas, atbalsta un izlūkinformācijas apmaiņas uzdevumiem.
Lai turpinātu dalību starptautiskajā operācijā, saskaņā ar likumu „Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās operācijās”, nepieciešama attiecīga Saeimas lēmuma pieņemšana.
Lai gan koalīcijas operācijas termiņš starptautiskajos dokumentos nav nostiprināts, tomēr, ņemot vērā uzticēto uzdevumu raksturu un apjomu, tiek plānots NBS dalību operācijā noteikt uz laiku līdz 2026.gada 1.februārim. Jāatzīmē, ka šāda termiņa noteikšana neierobežo Latvijas tiesības pārtraukt dalību pirms minētā datuma.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022.gada 17.martā ar  Saeimas lēmumu Latvijas dalība operācija tika noteikta līdz 2024.gada 1.februārim. Šobrīd nepieciešams dalības termiņa pagarinājums.
 
Risinājuma apraksts
Lai turpinātu dalību starptautiskajā operācijā, saskaņā ar likumu „Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās operācijās”, nepieciešama attiecīga Saeimas lēmuma pieņemšana.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
2014.gadā Latvija pievienojusies starptautiskajai koalīcijai pret teroristisko organizāciju ISIL/Da’esh, paužot atbalstu koalīcijas lēmumiem un darbībām. Koalīcijas partneri paļaujas uz Latvijas iesaisti un līdzdalību.
Saeimai pieņemot lēmumu par turpmāku NBS karavīru dalību starptautiskajā operācijā Inherent Resolve, Latvija līdztekus citām Baltijas valstīm  praktiski apliecinās savu apņemšanos piedalīties starptautiskās koalīcijas cīņā pret terorismu.
 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Aizsardzības ministrija nodrošinās Latvijas saistības tāpat kā līdz šim atbilstoši piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem budžeta programmas 22.00.00 "Nacionālie bruņotie spēki" ietvaros no starptautiskajām operācijām paredzētajiem līdzekļiem
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Aizsardzības ministrija nodrošinās Latvijas saistības tāpat kā līdz šim atbilstoši piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem budžeta programmas 22.00.00 "Nacionālie bruņotie spēki" ietvaros no starptautiskajām operācijām paredzētajiem līdzekļiem.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
2014.gadā Latvija pievienojusies starptautiskajai koalīcijai pret teroristisko organizāciju ISIL/Da’esh, paužot atbalstu koalīcijas lēmumiem un darbībām. Koalīcijas partneri paļaujas uz Latvijas iesaisti un līdzdalību.
Saeimai pieņemot lēmumu par turpmāku NBS karavīru dalību starptautiskajā operācijā Inherent Resolve, Latvija līdztekus citām Baltijas valstīm  praktiski īstenos savu apņemšanos piedalīties starptautiskās koalīcijas cīņā pret terorismu.
 
Skaidrojums
Projekts tieši neietekmē sabiedrības grupu intereses

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi