23-TA-3152: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Vēlēšanu procesa digitalizācija un automatizācija" pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts izstrādāts, pamatojoties uz Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2022. gada 14. jūlija noteikumiem Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” īstenošanas noteikumi”, kas nosaka kārtību, kādā īsteno un uzrauga Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virzienu “Valsts pārvaldes, t. sk. pašvaldību, digitālā transformācija”.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Izveidot mūsdienīgu un pilnvērtīgu risinājumu platformu e-vidē Latvijas un Eiropas Savienības (turpmāk – ES) pilsoņiem demokrātijas īstenošanai un līdzdalībai, aktīvākai iesaistei suverēnās varas realizācijai pašvaldībās sabiedrībai svarīgu un izšķirošu jautājumu izlemšanā vietējos pašvaldību referendumos.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1) Atbilstoši Vietējo pašvaldību referendumu likuma prasībām no 2024. gada 1. janvāra[1] valstī jānodrošina tiesības un iespējas Latvijas un ES pilsoņiem izteikt viedokli un realizēt pilsonisko līdzdalību vietējos referendumos pašvaldībās klātienē un elektroniski, izmantojot Centrālās vēlēšanu komisijas ( turpmāk – CVK) interneta balsošanas sistēmu.
2) Jaunās paaudzes vēlētāji un sabiedrības ekonomiski aktīvā daļa savu ikdienas dzīvi arvien vairāk organizē elektroniskā vidē - viedtālruņos un internetā. Procesos, kas nav pieejami elektroniski, viņi pašsaprotami nepiedalās. Pēc vēlētāju aktivitātes datiem:
- 33% aktivitāte 2019. gada Eiropas Parlamenta vēlēšanās (40% Rīgas vēlēšanu apgabalā, 36% Vidzemē, 24% Latgalē, 30% Kurzemē un Zemgalē);
(datu avots - https://epv2019.cvk.lv/pub/velesanu-rezultati )
- 55% aktivitāte 2018.gada Saeimas vēlēšanās (53% Rīgas vēlēšanu apgabalā, 61% Vidzemē, 43% Latgalē, 56% Kurzemē, 55% Zemgalē);
(datu avots - https://sv2018.cvk.lv/pub/ElectionResults)
- 50% aktivitāte 2017. gada pašvaldību vēlēšanās (59% Rīgā, 50% Vidzemē, 45% Latgalē, 43% Zemgalē, 47% Kurzemē)
(datu avots - http://pv2017.cvk.lv/ElectionResults).
Ņemot vērā augstāk minētos vēlēšanu aktivitātes datus, tendence norāda uz vēlēšanu apmeklētības samazināšanos. Nodrošinot iespēju balsot elektroniski pašvaldību referendumos, tiktu radīta iespēja piedalīties tajos digitālā, ērtā un vienkāršā vidē, veicinot arī vēlētāju aktivitāti, tostarp jaunākajā vēlētāju daļā.
3) Ar MK 2021.gada 7.jūlija rīkojumu Nr. 490 “Par Digitālās transformācijas pamatnostādnēm 2021.-2027.gadam” apstiprināto "Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.-2027.gada" 4.4.9.6. Rīcības apakšvirzienu: "Sabiedrības informēšana un iesaiste, izmantojot digitālās vides iespējas" paredz, izmantojot digitālās iespējas, nodrošināt sabiedrībai pilnvērtīgas līdzdalības iespējas, ļaujot sekot CVK darbam, aktīvi iesaistīties atgriezeniskās saites veidošanā, politikas veidošanā, likumdošanas iniciatīvu ierosināšanā un sabiedriskajā apspriešanā (tajā skaitā pašvaldību saistošo noteikumu), kā arī digitāli piedaloties referendumos un digitalizējot vēlēšanu procesa organizēšanu, tai skaitā uzlabojot drošību un kvalitāti.
Ņemot vērā, ka pašlaik rit saskaņošanas process grozījumiem MK noteikumos Nr.435 (23-TA-1729), kuri paredz ar Eiropas Komisiju atbalstītu un MK 2023. gada 26. septembra rīkojumā Nr. 635 “Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna papildinājumu” apstiprinātu Atveseļošanas fonda finansējuma pārdali starp 2.1.1.1.i., 2.1.2.1.i. un 2.1.3.1.i. investīcijām - investīcijas 2.1.1.1.i. nolūku “Vēlēšanu procesu digitalizācija un automatizācija” iekļaujot investīcijas 2.1.3.1.i. nolūkā “Vienotās datu koplietošanas platformas attīstība, vides nozares un sociālo pakalpojumu datu pieejamības un koplietošanas nodrošināšana, vēlēšanu procesu digitalizācija un automatizācija, kā arī priekšnosacījumu radīšana inovatīviem mobilitātes pakalpojumiem, nodrošinot tīkla kvalitātes digitālo kartējumu”, tad šī rīkojuma projekta 1., 3. un 4. punktā, kā arī šī rīkojuma projekta 1. pielikumā ietverta atsauce jau uz jauno 2.1.3.1.i investīcijas numuru, kurā projekts tiks īstenots.
[1] Pašlaik tiek gatavoti likuma grozījumi par termiņa pagarināšanu līdz 2025.gada 1.augustam, kas Latvijas Republikas Saeimā tika virzīti 2. lasījumam.
2) Jaunās paaudzes vēlētāji un sabiedrības ekonomiski aktīvā daļa savu ikdienas dzīvi arvien vairāk organizē elektroniskā vidē - viedtālruņos un internetā. Procesos, kas nav pieejami elektroniski, viņi pašsaprotami nepiedalās. Pēc vēlētāju aktivitātes datiem:
- 33% aktivitāte 2019. gada Eiropas Parlamenta vēlēšanās (40% Rīgas vēlēšanu apgabalā, 36% Vidzemē, 24% Latgalē, 30% Kurzemē un Zemgalē);
(datu avots - https://epv2019.cvk.lv/pub/velesanu-rezultati )
- 55% aktivitāte 2018.gada Saeimas vēlēšanās (53% Rīgas vēlēšanu apgabalā, 61% Vidzemē, 43% Latgalē, 56% Kurzemē, 55% Zemgalē);
(datu avots - https://sv2018.cvk.lv/pub/ElectionResults)
- 50% aktivitāte 2017. gada pašvaldību vēlēšanās (59% Rīgā, 50% Vidzemē, 45% Latgalē, 43% Zemgalē, 47% Kurzemē)
(datu avots - http://pv2017.cvk.lv/ElectionResults).
Ņemot vērā augstāk minētos vēlēšanu aktivitātes datus, tendence norāda uz vēlēšanu apmeklētības samazināšanos. Nodrošinot iespēju balsot elektroniski pašvaldību referendumos, tiktu radīta iespēja piedalīties tajos digitālā, ērtā un vienkāršā vidē, veicinot arī vēlētāju aktivitāti, tostarp jaunākajā vēlētāju daļā.
3) Ar MK 2021.gada 7.jūlija rīkojumu Nr. 490 “Par Digitālās transformācijas pamatnostādnēm 2021.-2027.gadam” apstiprināto "Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.-2027.gada" 4.4.9.6. Rīcības apakšvirzienu: "Sabiedrības informēšana un iesaiste, izmantojot digitālās vides iespējas" paredz, izmantojot digitālās iespējas, nodrošināt sabiedrībai pilnvērtīgas līdzdalības iespējas, ļaujot sekot CVK darbam, aktīvi iesaistīties atgriezeniskās saites veidošanā, politikas veidošanā, likumdošanas iniciatīvu ierosināšanā un sabiedriskajā apspriešanā (tajā skaitā pašvaldību saistošo noteikumu), kā arī digitāli piedaloties referendumos un digitalizējot vēlēšanu procesa organizēšanu, tai skaitā uzlabojot drošību un kvalitāti.
Ņemot vērā, ka pašlaik rit saskaņošanas process grozījumiem MK noteikumos Nr.435 (23-TA-1729), kuri paredz ar Eiropas Komisiju atbalstītu un MK 2023. gada 26. septembra rīkojumā Nr. 635 “Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna papildinājumu” apstiprinātu Atveseļošanas fonda finansējuma pārdali starp 2.1.1.1.i., 2.1.2.1.i. un 2.1.3.1.i. investīcijām - investīcijas 2.1.1.1.i. nolūku “Vēlēšanu procesu digitalizācija un automatizācija” iekļaujot investīcijas 2.1.3.1.i. nolūkā “Vienotās datu koplietošanas platformas attīstība, vides nozares un sociālo pakalpojumu datu pieejamības un koplietošanas nodrošināšana, vēlēšanu procesu digitalizācija un automatizācija, kā arī priekšnosacījumu radīšana inovatīviem mobilitātes pakalpojumiem, nodrošinot tīkla kvalitātes digitālo kartējumu”, tad šī rīkojuma projekta 1., 3. un 4. punktā, kā arī šī rīkojuma projekta 1. pielikumā ietverta atsauce jau uz jauno 2.1.3.1.i investīcijas numuru, kurā projekts tiks īstenots.
[1] Pašlaik tiek gatavoti likuma grozījumi par termiņa pagarināšanu līdz 2025.gada 1.augustam, kas Latvijas Republikas Saeimā tika virzīti 2. lasījumam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Esošā CVK un sadarbības partnera PMLP personāla kapacitāte un regulārais finansējums bez projekta īstenošanas nav pietiekams, lai īstenotu vēlēšanu digitalizācijas risinājumu, atbilstoši Vietējo pašvaldību referendumu likumam un likumā noteiktajā termiņā, turklāt no vairākām savstarpēji integrētajām sistēmām (ETVR, Vēlēšanu vadības sistēmas (turpmāk – VVS) bāzes modulis, pašvaldību vēlēšanu modulis, Saeimas vēlēšanu modulis utt.) tiks izveidota moderna platforma nākotnes vēlēšanu procesiem (vienlaikus paredzot, ka vairāku platformas komponenšu izstrādei un pilnveidošanai var tikt piesaistīti savstarpēji nesaistīti komersanti).
Risinājuma platforma aptvers parakstu vākšanas sistēmas izveidi pašvaldības referenduma ierosināšanai klātienē un elektroniski (pilnveidojot portālā www.latvija.lv izvietoto e-pakalpojumu EP177 “Parakstīšanās par vēlētāju iniciatīvām”) un interneta balsošanas sistēmas izveidi pašvaldību referendumu nodrošināšanai elektroniski pilna cikla apjomā atbilstoši Vietējo pašvaldību referendumu likumam. Projekts arī paredz izveidot vienotus, drošus un mūsdienīgus vēlēšanu digitālas platformas pamatus.
Projekta ietvaros paredzēts pilnveidot arī Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (turpmāk – PMLP) pārziņā esošā Vēlēšanu reģistra (turpmāk -VR), kurš būs PMLP pārziņā laika periodā no 2025.-2029. gadam, un no 2024. gada 1.septembra Valsts reģionālās attīstības aģentūras pārziņā esošā Elektroniskā tiešsaistes vēlētāju reģistra (turpmāk – ETVR) programmatūras (atkarībā no esošās situācijas analīzes rezultātiem), pielāgojot to funkcionalitāti vietējo pašvaldību referendumu procedūras vajadzībām, tādējādi nodrošinot centralizētus informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) risinājumus izmantošanai pašvaldībās vietējo pašvaldību referendumu procedūru norises ietvaros.
Risinājuma platforma aptvers parakstu vākšanas sistēmas izveidi pašvaldības referenduma ierosināšanai klātienē un elektroniski (pilnveidojot portālā www.latvija.lv izvietoto e-pakalpojumu EP177 “Parakstīšanās par vēlētāju iniciatīvām”) un interneta balsošanas sistēmas izveidi pašvaldību referendumu nodrošināšanai elektroniski pilna cikla apjomā atbilstoši Vietējo pašvaldību referendumu likumam. Projekts arī paredz izveidot vienotus, drošus un mūsdienīgus vēlēšanu digitālas platformas pamatus.
Projekta ietvaros paredzēts pilnveidot arī Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (turpmāk – PMLP) pārziņā esošā Vēlēšanu reģistra (turpmāk -VR), kurš būs PMLP pārziņā laika periodā no 2025.-2029. gadam, un no 2024. gada 1.septembra Valsts reģionālās attīstības aģentūras pārziņā esošā Elektroniskā tiešsaistes vēlētāju reģistra (turpmāk – ETVR) programmatūras (atkarībā no esošās situācijas analīzes rezultātiem), pielāgojot to funkcionalitāti vietējo pašvaldību referendumu procedūras vajadzībām, tādējādi nodrošinot centralizētus informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) risinājumus izmantošanai pašvaldībās vietējo pašvaldību referendumu procedūru norises ietvaros.
Risinājuma apraksts
Projekta ietvaros tiks izveidots vēlēšanu platformas pamats, kā arī ar pašvaldību referendumiem saistītais vismaz viens e-pakalpojums, kas ļaus nodrošināt vismaz vietējus referendumus, kā arī pašvaldību vēlēšanas 2025.gadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Iepirkuma procedūras rezultātā tiks izvērtēti alternatīvi risinājumi un izvērtēts labākais pretendents.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Projekta pārskata periodā, kā arī pēc projekta pilnīgas ieviešanas referendumu procesu organizēšanā tiks ietaupīti finanšu resursi, samazinot papīra formāta dokumentu plūsmu un Latvijas pasta pakalpojumu izmaksas. Pieņemot, ka gadā tiek organizēti vidēji 23 referendumi (līdz 33 830 aploksnes), iestāžu ietaupījumi Projekta 10 gadu pārskata periodā sasniegs vismaz 5,17 milj. euro (diskontēta vērtība).
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Apliecinām, ka sadarbības partneri projekta ietvaros iegādātās vērtības un izveidoto programmatūru izmantos tikai un vienīgi projektā paredzētajiem mērķiem, savukārt valsts akciju sabiedrība “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” nodrošinās projektā sasniedzamo rezultātu uzturēšanu un sistēmu tehnisko darbību, tas ir ar izveidotajām vērtībām netiks veikta saimnieciskā darbība. Projekta ietvaros modernizētie tehnoloģiskie risinājumi nebūs tiešā veidā pieejami komersantiem un investīciju projekta īstenošanas rezultātā komersanti nevarēs gūt labumu vai priekšrocības attiecībā pret citiem ES komersantiem. Vienlaikus, Valsts reģionālās attīstības aģentūra (turpmāk – VRAA) kā finansējuma saņēmējam sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, jo tas tiks piešķirts valsts deleģētas funkcijas veikšanai.
VRAA atbilst finansējuma saņēmēja statusam Projektā atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 19. jūlija noteikumu Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” 11. un 12. punktiem.
VRAA atbilst finansējuma saņēmēja statusam Projektā atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 19. jūlija noteikumu Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” 11. un 12. punktiem.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Visas Latvijas Republikas/Eiropas Savienības/Pašvaldību vēlēttiesīgās personas.
Ietekmes apraksts
Investīcijas projekts sekmēs iespējas Latvijas un Eiropas Savienības pilsoņiem, kas atbilst kritērijiem, izteikt viedokli un realizēt pilsonisko līdzdalību vietējos referendumos pašvaldībās klātienē un elektroniski vienkāršā un ērtā veidā.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
2 133 035
0
869 035
0
357 930
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
2 133 035
0
869 035
0
357 930
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
2 551 775
0
1 022 335
0
738 847
545 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
2 551 775
0
1 022 335
0
738 847
545 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-418 740
0
-153 300
0
-380 917
-545 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
-418 740
0
-153 300
0
-380 917
-545 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-418 740
-153 300
-380 917
-545 000
5.1. valsts pamatbudžets
-418 740
-153 300
-380 917
-545 000
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projektu plānots īstenot no 2023. gada līdz 2026. gada 31. maijam. Projekta īstenošanas izdevumu sadalījums pa gadiem norādīts tabulā zemāk.
Pēc Projekta īstenošanas ikgadējais informācijas sistēmas uzturēšanai indikatīvi nepieciešamais finansējums tiek plānotas 15% apmērā no projektā radītās informācijas sistēmas jaunās funkcionalitātes izstrādes izmaksām un ir ne vairāk kā 545 000 euro gadā.
Finansējuma avots | 2024.gads | 2025.gads | 2026.gads | Kopā |
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējums |
2 133 035 |
869 035 | 357 930 | 3 360 000 |
Valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai | 418 740 |
153 300 | 63 000 | 635 040 |
Kopā | 2 551 775 | 1 022 335 | 420 930 | 3 995 040 |
Pēc Projekta īstenošanas ikgadējais informācijas sistēmas uzturēšanai indikatīvi nepieciešamais finansējums tiek plānotas 15% apmērā no projektā radītās informācijas sistēmas jaunās funkcionalitātes izstrādes izmaksām un ir ne vairāk kā 545 000 euro gadā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Izdevumu pozīcijas | 2026. | 2027. | Turpmāk (ik gadu) |
Specializētās programmatūras uzturēšana | 113 580 | 244 708 | 244 708 |
Infrastruktūras noma | 125 279 | 214 764 | 214 764 |
Mācību materiālu atjaunošana | 20 000 | 20 000 | 20 000 |
Sistēmas auditi | 50 000 | 50 000 | 50 000 |
Licenču atbalsts | 9 058 | 15 528 | 15 528 |
Kopā | 317 917 | 545 000 | 545 000 |
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Projekta īstenošanai nepieciešamais finansējums tiks pārdalīts no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” uz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas budžeta programmas 74.00.00 “Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) projektu un pasākumu īstenošana” apakšprogrammu 74.06.00 “Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) projekti un pasākumi” atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”.
Pēc Projekta pabeigšanas projekta rezultātu uzturēšanas izmaksu segšanai nepieciešamais papildu finansējums Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (Valsts reģionālai attīstības aģentūrai) tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.1 panta otrajā daļā noteikto.
Pēc Projekta pabeigšanas projekta rezultātu uzturēšanas izmaksu segšanai nepieciešamais papildu finansējums Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (Valsts reģionālai attīstības aģentūrai) tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.1 panta otrajā daļā noteikto.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Projekta realizācijas laikā ir plānots pārskatīt visus vēlēšanu procesu regulējošus tiesību aktus, sagatavojot priekšlikumus tiesību aktu grozījumiem.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Rīkojuma projekts paredz apstiprināt projektu, kura saturs jau ir noteikts Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija noteikumos Nr.435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi” un, ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktā noteikto, sabiedrības līdzdalība nav attiecināma, jo rīkojuma projekts neatbilst šajā punktā minētajiem kritērijiem.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Tiesu administrācija
- Centrālā vēlēšanu komisija
- Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
- VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs"
- Aizsardzības ministrija
- CERT.LV
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Risinājuma platforma aptvers parakstu vākšanas sistēmas izveidi pašvaldību referenduma ierosināšanai klātienē un elektroniski (pilnveidojot portālā www.latvija.lv izvietoto e-pakalpojumu EP177 “Parakstīšanās par vēlētāju iniciatīvām”) un interneta balsošanas sistēmas izveidi pašvaldību referendumu nodrošināšanai elektroniski pilna cikla apjomā atbilstoši Vietējo pašvaldību referendumu likumam.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projektā tiks attīstīta digitālo pakalpojumu koplietošanas platforma un šādas platformā ietilpstošas valsts informācijas sistēmas:
1) Izveidots vēlēšanu platformas pamats, kā arī ar pašvaldību referendumiem saistītais vismaz viens e-pakalpojums, kas ļaus nodrošināt vismaz vietējus referendumus, kā arī pašvaldību vēlēšanas 2025.gadā. 2) Ir nodots atsevišķi izpildkods un izejas kods, kā arī ir nodotas mantiskās tiesības uz kodu vai kods ir pieejams VRAA, CVK un partneriem. Projekta rezultāti virzīti uz šo sistēmu lietojamības un pieejamības uzlabošanu, kā arī uz risinājumu modernizāciju atbilstoši mūsdienu tehnoloģiskajām prasībām.
Izstrādāts jauns datu apmaiņas risinājums ar Tiesu administrācijas Valsts vienoto datorizēto zemesgrāmatu un Centrālās vēlēšanu komisijas (ar sadarbības partneriem) nodots risinājums (izpildkods, izejas kods, kā arī koda autora mantiskās tiesības).
Informācijas sistēmu un to komponenšu attīstīšana vai izstrāde tiks veikta saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. jūlija rīkojumu Nr. 490 “Par Digitālās transformācijas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam” un citu IKT nozari reglamentējošu normatīvo aktu prasībām.
1) Izveidots vēlēšanu platformas pamats, kā arī ar pašvaldību referendumiem saistītais vismaz viens e-pakalpojums, kas ļaus nodrošināt vismaz vietējus referendumus, kā arī pašvaldību vēlēšanas 2025.gadā. 2) Ir nodots atsevišķi izpildkods un izejas kods, kā arī ir nodotas mantiskās tiesības uz kodu vai kods ir pieejams VRAA, CVK un partneriem. Projekta rezultāti virzīti uz šo sistēmu lietojamības un pieejamības uzlabošanu, kā arī uz risinājumu modernizāciju atbilstoši mūsdienu tehnoloģiskajām prasībām.
Izstrādāts jauns datu apmaiņas risinājums ar Tiesu administrācijas Valsts vienoto datorizēto zemesgrāmatu un Centrālās vēlēšanu komisijas (ar sadarbības partneriem) nodots risinājums (izpildkods, izejas kods, kā arī koda autora mantiskās tiesības).
Informācijas sistēmu un to komponenšu attīstīšana vai izstrāde tiks veikta saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. jūlija rīkojumu Nr. 490 “Par Digitālās transformācijas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam” un citu IKT nozari reglamentējošu normatīvo aktu prasībām.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
E-pakalpojumi un vēlēšanu digitālā platforma nodrošina un veicina iespēju visiem iekļauties elektroniskās vides nodrošinātajās iespējās.
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
E-pakalpojumi un vēlēšanu digitālā platforma nodrošina iespēju personām ar kustību traucējumiem, bez došanās uz vietas, piedalīties pilsoniskajās aktivitātēs.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Datu aizsardzība tik nodrošināta atbilstoši spēkā esošajam regulējumam, projektā ir iesaistīts datu aizsardzības speciālists. Datu fizisko drošību nodrošinās infrastruktūras turētājs atbilstoši CERT.LV rekomendācijām.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi