24-TA-1065: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” (turpmāk - MK noteikumi) 6.2. apakšnodaļa par īpašiem līdzekļu pieprasīšanas nosacījumiem pašvaldībām.
2023. gada 10. augustā apstiprinātais informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem atbalsta mehānisma izveidei pašvaldībās vētras seku likvidācijai dzīvojamām mājām”.
2023. gada 5. septembrī apstiprinātais informatīvais ziņojums “Aktuālā situācija par 2023. gada 7. augusta vētras radītājiem zaudējumiem pašvaldībās”.
2024. gada 9. janvārī apstiprinātais informatīvais ziņojums "Par Ministru kabineta 2023. gada 14. novembra sēdes protokollēmumu (prot. Nr. 57 33. §)".
2023. gada 10. augustā apstiprinātais informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem atbalsta mehānisma izveidei pašvaldībās vētras seku likvidācijai dzīvojamām mājām”.
2023. gada 5. septembrī apstiprinātais informatīvais ziņojums “Aktuālā situācija par 2023. gada 7. augusta vētras radītājiem zaudējumiem pašvaldībās”.
2024. gada 9. janvārī apstiprinātais informatīvais ziņojums "Par Ministru kabineta 2023. gada 14. novembra sēdes protokollēmumu (prot. Nr. 57 33. §)".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Pašvaldībām nepieciešami finanšu līdzekļi 225 511 euro apmērā no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", lai segtu izdevumus saistībā ar 2023. gada augustā dabas stihijas laikā radīto būvniecības atkritumu apsaimniekošanu pašvaldību teritorijās.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2023. gada 7. augustā Latviju no dienvidrietumiem šķērsoja aukstā gaisa fronte, līdz ar to siltajā un mitrajā gaisa masā veidojās spēcīgi negaisa mākoņi, kas sev līdzi nesa ekstremāli stipras lietusgāzes, krasas vēja brāzmas un lielgraudu krusu. Sākotnēji negaiss skāra Kurzemi, Zemgali un valsts centrālo daļu, īpaši smagus postījumus nodarot Dobeles novadā, bet vakarā negaiss skāra Latvijas austrumu daļu.
Ņemot vērā 2023. gada 7. augustā vētras laikā radītos postījumus, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija* (turpmāk - VARAM) pašvaldībām lūdza apkopot provizorisko būvniecības atkritumu, t.sk. bīstamo atkritumu (azbestu saturošo, stikla vates u.c.) apjomus. Informācija tika pieprasīta ar mērķi, lai iegūtu vispārīgu informāciju, kas palīdzētu valdībai nākt klajā ar atbalsta pasākumu plānu 2023. gada augusta vētras radīto seku mazināšanai un pašvaldības varētu vērsties VARAM ar līdzekļu pieprasījumu par būvniecības atkritumu, t.sk. bīstamo atkritumu savākšanas, apsaimniekošanas un apglabāšanas izdevumu segšanu atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 10. augusta sēdē apstiprinātajā informatīvajā ziņojumā "Par priekšlikumiem atbalsta mehānisma izveidei pašvaldībās vētras seku likvidācijai dzīvojamām mājām" noteiktajam.
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2023. gada 11. oktobra rīkojumu Nr. 672 “Par apropriācijas palielināšanu un finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"” un 2023. gada 15. novembra rīkojumu Nr. 760 “Par apropriācijas palielināšanu un finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"”, Finanšu ministrijas 2023. gada 25. oktobra rīkojumu Nr. 379 "Par līdzekļu piešķiršanu" un 2023. gada 7. decembra rīkojumu Nr. 448 “Par līdzekļu piešķiršanu” VARAM kopā pārskaitīja pašvaldībām finanšu līdzekļus 6 955 062 euro apmērā, lai segtu izdevumus saistībā ar 2023.gada 7. augustā dabas stihijas laikā radīto postījumu novēršanu, tai skaitā 1 302 742 euro būvniecības atkritumu savākšanai un apsaimniekošanai, sedzot atkritumu apsaimniekošanas un apglabāšanas izdevumus.
Ņemot vērā, ka starp pašvaldībām, kurās bija radīti lielākie postījumi, būtiski atšķīrās būvniecības atkritumu t.sk. bīstamo atkritumu (azbestu saturošo, stikla vates u.c.) daudzumi, to izvešana prasīja ilgāku laiku. Ņemot to vērā no VARAM puses tika sagatavots un 2024. gada 9. janvārī Ministru kabinetā apstiprināts informatīvais ziņojums "Par Ministru kabineta 2023. gada 14. novembra sēdes protokollēmumu (prot. Nr. 57 33. §)", kurā VARAM lūdza Ministru kabineta sēdes protokollēmumu "Par apropriācijas palielināšanu un finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""(prot. Nr. 57 33. §)” papildināt ar 5. punktu šādā redakcijā: “5. Pieņemt zināšanai, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija turpina apzināt iespējamos būvniecības atkritumu apsaimniekošanas izdevumus, kas saistīti ar 2023.gada 7.augusta dabas stihijas laikā radīto postījumu novēršanu, un nepieciešamības gadījumā iesniegs Ministru kabinetā priekšlikumus par tālāko rīcību.”.
Ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra protokollēmuma “Informatīvais ziņojums "Par Ministru kabineta 2023. gada 14. novembra sēdes protokollēmumu (prot. Nr. 57 33. §) "Rīkojuma projekts "Par apropriācijas palielināšanu un finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""” (prot. Nr.1 79.§) 2. punktu, kas noteic VARAM turpināt apzināt iespējamos būvniecības atkritumu apsaimniekošanas izdevumus, kas saistīti ar 2023. gada 7. augustā dabas stihijas laikā radīto postījumu novēršanu, un, ja nepieciešams, iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā priekšlikumus par turpmāko rīcību, atkritumu apjomu apzināšana turpinājās līdz 2024. gada 10. jūnijam.
Līdz 2024. gada 10. jūnijam VARAM saņēma pieprasījumus no četrām pašvaldībām (Dobeles novada pašvaldības, Jelgavas novada pašvaldības, Tukuma novada pašvaldības un Augšdaugavas novada pašvaldības).
* līdz 2024. gada 30.jūnijam, jo saskaņā ar Rīkojuma projektu "Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju" (Prot.Nr. 23 58. §) no 1.jūlija atbildīgā ministrija ir Klimata un enerģētikas ministrija, kas no 2024. gada 1. jūlija pārņem no VARAM vides aizsardzības politikas jomu.
Ņemot vērā 2023. gada 7. augustā vētras laikā radītos postījumus, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija* (turpmāk - VARAM) pašvaldībām lūdza apkopot provizorisko būvniecības atkritumu, t.sk. bīstamo atkritumu (azbestu saturošo, stikla vates u.c.) apjomus. Informācija tika pieprasīta ar mērķi, lai iegūtu vispārīgu informāciju, kas palīdzētu valdībai nākt klajā ar atbalsta pasākumu plānu 2023. gada augusta vētras radīto seku mazināšanai un pašvaldības varētu vērsties VARAM ar līdzekļu pieprasījumu par būvniecības atkritumu, t.sk. bīstamo atkritumu savākšanas, apsaimniekošanas un apglabāšanas izdevumu segšanu atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 10. augusta sēdē apstiprinātajā informatīvajā ziņojumā "Par priekšlikumiem atbalsta mehānisma izveidei pašvaldībās vētras seku likvidācijai dzīvojamām mājām" noteiktajam.
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2023. gada 11. oktobra rīkojumu Nr. 672 “Par apropriācijas palielināšanu un finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"” un 2023. gada 15. novembra rīkojumu Nr. 760 “Par apropriācijas palielināšanu un finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"”, Finanšu ministrijas 2023. gada 25. oktobra rīkojumu Nr. 379 "Par līdzekļu piešķiršanu" un 2023. gada 7. decembra rīkojumu Nr. 448 “Par līdzekļu piešķiršanu” VARAM kopā pārskaitīja pašvaldībām finanšu līdzekļus 6 955 062 euro apmērā, lai segtu izdevumus saistībā ar 2023.gada 7. augustā dabas stihijas laikā radīto postījumu novēršanu, tai skaitā 1 302 742 euro būvniecības atkritumu savākšanai un apsaimniekošanai, sedzot atkritumu apsaimniekošanas un apglabāšanas izdevumus.
Ņemot vērā, ka starp pašvaldībām, kurās bija radīti lielākie postījumi, būtiski atšķīrās būvniecības atkritumu t.sk. bīstamo atkritumu (azbestu saturošo, stikla vates u.c.) daudzumi, to izvešana prasīja ilgāku laiku. Ņemot to vērā no VARAM puses tika sagatavots un 2024. gada 9. janvārī Ministru kabinetā apstiprināts informatīvais ziņojums "Par Ministru kabineta 2023. gada 14. novembra sēdes protokollēmumu (prot. Nr. 57 33. §)", kurā VARAM lūdza Ministru kabineta sēdes protokollēmumu "Par apropriācijas palielināšanu un finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""(prot. Nr. 57 33. §)” papildināt ar 5. punktu šādā redakcijā: “5. Pieņemt zināšanai, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija turpina apzināt iespējamos būvniecības atkritumu apsaimniekošanas izdevumus, kas saistīti ar 2023.gada 7.augusta dabas stihijas laikā radīto postījumu novēršanu, un nepieciešamības gadījumā iesniegs Ministru kabinetā priekšlikumus par tālāko rīcību.”.
Ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra protokollēmuma “Informatīvais ziņojums "Par Ministru kabineta 2023. gada 14. novembra sēdes protokollēmumu (prot. Nr. 57 33. §) "Rīkojuma projekts "Par apropriācijas palielināšanu un finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""” (prot. Nr.1 79.§) 2. punktu, kas noteic VARAM turpināt apzināt iespējamos būvniecības atkritumu apsaimniekošanas izdevumus, kas saistīti ar 2023. gada 7. augustā dabas stihijas laikā radīto postījumu novēršanu, un, ja nepieciešams, iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā priekšlikumus par turpmāko rīcību, atkritumu apjomu apzināšana turpinājās līdz 2024. gada 10. jūnijam.
Līdz 2024. gada 10. jūnijam VARAM saņēma pieprasījumus no četrām pašvaldībām (Dobeles novada pašvaldības, Jelgavas novada pašvaldības, Tukuma novada pašvaldības un Augšdaugavas novada pašvaldības).
* līdz 2024. gada 30.jūnijam, jo saskaņā ar Rīkojuma projektu "Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju" (Prot.Nr. 23 58. §) no 1.jūlija atbildīgā ministrija ir Klimata un enerģētikas ministrija, kas no 2024. gada 1. jūlija pārņem no VARAM vides aizsardzības politikas jomu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Augšdaugavas novada pašvaldības pieprasījums
Augšdaugavas novada pašvaldība VARAM* iesniedza informāciju, ka pēc dabas stihijas apsaimniekoti bīstamie būvniecības atkritumi – 101,7 tonnas.
Iesniegtos pašvaldības datus par bīstamo būvniecības atkritumu apsaimniekošanu VARAM salīdzināja ar Atkritumu pārvadājumu uzskaites sistēmā (turpmāk - APUS) norādītajiem apjomiem un tika konstatēta datu atbilstība.
Par nepieciešamajiem finanšu līdzekļiem un pašvaldības līdzfinansējumu
Saskaņā ar Augšdaugavas novada pašvaldības iesniegtajiem finansiālā pamatojuma dokumentiem, lai kompensētu pašvaldības izdevumus pēc 2023. gada augusta dabas stihijas, Augšdaugavas novada pašvaldībai atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai nepieciešami finanšu līdzekļi20 371 euro apmērā.
Atbilstoši MK noteikumu 47. punktā noteiktajam, Augšdaugavas novada pašvaldība atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai nodrošina līdzfinansējums ne mazāk kā 30 procentu apmērā.
Līdz ar to Augšdaugavas novada līdzfinansējums 2023. gada augusta dabas stihijas izraisīto postījumu novēršanai ir 6111,30 euro.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Augšdaugavas novada pašvaldībai, lai segtu izdevumus saistībā ar 2023. gada augustā dabas stihijas laikā radīto būvniecības atkritumu apsaimniekošanu tās teritorijā, no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 14 260 euro apmērā.
2. Dobeles novada pašvaldības iesniegtais pieprasījums
Dobeles novada pašvaldība VARAM iesniedza informāciju, ka pēc dabas stihijas apsaimniekoti:
bīstamie būvniecības atkritumi – 510,28 tonnas;
nebīstamie būvniecības atkritumi – 80,6 tonnas.
Iesniegtos pašvaldības datus par bīstamo būvniecības atkritumu un nebīstamo būvniecības atkritumu apsaimniekošanu VARAM salīdzināja ar APUS norādītajiem apjomiem un tika konstatēta datu atbilstība.
Par nepieciešamajiem finanšu līdzekļiem un pašvaldības līdzfinansējumu
Saskaņā ar Dobeles novada pašvaldības iesniegtajiem finansiālā pamatojuma dokumentiem, lai kompensētu pašvaldības izdevumus pēc 2023. gada augusta dabas stihijas Dobeles novada pašvaldībai atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai nepieciešami finanšu līdzekļi 274 212,70 euro apmērā.
Atbilstoši MK noteikumu 47. punktā noteiktajam, Dobeles novada pašvaldība atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai nodrošina līdzfinansējumu 82 528,00 euro apmēra (kas ir 30 procenti no kopā nepieciešamā finansējuma).
Ņemot vērā iepriekš minēto, Dobeles novada pašvaldībai, lai segtu izdevumus saistībā ar 2023. gada augustā dabas stihijas laikā radīto būvniecības atkritumu apsaimniekošanu tās teritorijā, no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 191 949 euro apmērā.
3. Jelgavas novada pašvaldības pieprasījums
Jelgavas novada pašvaldība VARAM iesniedza informāciju, ka pēc dabas stihijas apsaimniekoti bīstamie būvniecības atkritumi – 3,5 tonnas.
Iesniegtos pašvaldības datus par bīstamo būvniecības atkritumu apsaimniekošanu VARAM salīdzināja ar APUS norādītajiem apjomiem un tika konstatēta datu atbilstība.
Par nepieciešamajiem finanšu līdzekļiem un pašvaldības līdzfinansējumu
Saskaņā ar Jelgavas novada pašvaldības iesniegtajiem finansiālā pamatojuma dokumentiem, lai kompensētu pašvaldības izdevumus pēc 2023. gada augusta dabas stihijas Jelgavas novada pašvaldībai atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai nepieciešami finanšu līdzekļi 1445,49 euro apmērā.
Atbilstoši MK noteikumu 47. punktā noteiktajam, Jelgavas novada pašvaldība atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai nodrošina līdzfinansējumu 433,65 euro apmērā (kas ir 30 procenti no kopā nepieciešamā finansējuma).
Ņemot vērā iepriekš minēto, Jelgavas novada pašvaldībai, lai kompensētu pašvaldības izdevumus pēc 2023. gada augusta dabas stihijas, no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 1012 euro apmērā.
4.Tukuma novada pašvaldības iesniegtais pieprasījums
Tukuma novada pašvaldība VARAM iesniedza informāciju, ka pēc dabas stihijas apsaimniekoti:
- bīstamie būvniecības atkritumi – 103,78 tonnas;
- nebīstamie būvniecības atkritumi – 7,82 tonnas.
Iesniegtos pašvaldības datus par bīstamo būvniecības atkritumu un nebīstamo būvniecības atkritumu apsaimniekošanu VARAM salīdzināja ar APUS norādītajiem apjomiem un tika konstatēta datu atbilstība.
Par nepieciešamajiem finanšu līdzekļiem un pašvaldības līdzfinansējumu
Saskaņā ar Tukuma novada pašvaldības iesniegtajiem finansiālā pamatojuma dokumentiem, lai kompensētu pašvaldības izdevumus pēc 2023. gada augusta dabas stihijas Tukuma novada pašvaldībai atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai nepieciešami finanšu līdzekļi, 26 128,34 euro apmērā.
Atbilstoši MK noteikumu 47. punktā noteiktajam, Tukuma novada pašvaldība atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai nodrošina līdzfinansējumu 7838,50 euro apmērā (kas ir 30 procenti no kopā nepieciešamā finansējuma).Ņemot vērā iepriekš minēto, Tukuma novada pašvaldībai, lai kompensētu pašvaldības izdevumus pēc 2023. gada augusta dabas stihijas,, no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 18 290 euro apmērā.
* līdz 2024. gada 30.jūnijam, jo saskaņā ar Rīkojuma projektu "Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju" (Prot.Nr. 23 58. §) no 1.jūlija atbildīgā ministrija ir Klimata un enerģētikas ministrija, kas no 2024. gada 1. jūlija pārņem no VARAM vides aizsardzības politikas jomu.
Augšdaugavas novada pašvaldība VARAM* iesniedza informāciju, ka pēc dabas stihijas apsaimniekoti bīstamie būvniecības atkritumi – 101,7 tonnas.
Iesniegtos pašvaldības datus par bīstamo būvniecības atkritumu apsaimniekošanu VARAM salīdzināja ar Atkritumu pārvadājumu uzskaites sistēmā (turpmāk - APUS) norādītajiem apjomiem un tika konstatēta datu atbilstība.
Par nepieciešamajiem finanšu līdzekļiem un pašvaldības līdzfinansējumu
Saskaņā ar Augšdaugavas novada pašvaldības iesniegtajiem finansiālā pamatojuma dokumentiem, lai kompensētu pašvaldības izdevumus pēc 2023. gada augusta dabas stihijas, Augšdaugavas novada pašvaldībai atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai nepieciešami finanšu līdzekļi20 371 euro apmērā.
Atbilstoši MK noteikumu 47. punktā noteiktajam, Augšdaugavas novada pašvaldība atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai nodrošina līdzfinansējums ne mazāk kā 30 procentu apmērā.
Līdz ar to Augšdaugavas novada līdzfinansējums 2023. gada augusta dabas stihijas izraisīto postījumu novēršanai ir 6111,30 euro.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Augšdaugavas novada pašvaldībai, lai segtu izdevumus saistībā ar 2023. gada augustā dabas stihijas laikā radīto būvniecības atkritumu apsaimniekošanu tās teritorijā, no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 14 260 euro apmērā.
2. Dobeles novada pašvaldības iesniegtais pieprasījums
Dobeles novada pašvaldība VARAM iesniedza informāciju, ka pēc dabas stihijas apsaimniekoti:
bīstamie būvniecības atkritumi – 510,28 tonnas;
nebīstamie būvniecības atkritumi – 80,6 tonnas.
Iesniegtos pašvaldības datus par bīstamo būvniecības atkritumu un nebīstamo būvniecības atkritumu apsaimniekošanu VARAM salīdzināja ar APUS norādītajiem apjomiem un tika konstatēta datu atbilstība.
Par nepieciešamajiem finanšu līdzekļiem un pašvaldības līdzfinansējumu
Saskaņā ar Dobeles novada pašvaldības iesniegtajiem finansiālā pamatojuma dokumentiem, lai kompensētu pašvaldības izdevumus pēc 2023. gada augusta dabas stihijas Dobeles novada pašvaldībai atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai nepieciešami finanšu līdzekļi 274 212,70 euro apmērā.
Atbilstoši MK noteikumu 47. punktā noteiktajam, Dobeles novada pašvaldība atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai nodrošina līdzfinansējumu 82 528,00 euro apmēra (kas ir 30 procenti no kopā nepieciešamā finansējuma).
Ņemot vērā iepriekš minēto, Dobeles novada pašvaldībai, lai segtu izdevumus saistībā ar 2023. gada augustā dabas stihijas laikā radīto būvniecības atkritumu apsaimniekošanu tās teritorijā, no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 191 949 euro apmērā.
3. Jelgavas novada pašvaldības pieprasījums
Jelgavas novada pašvaldība VARAM iesniedza informāciju, ka pēc dabas stihijas apsaimniekoti bīstamie būvniecības atkritumi – 3,5 tonnas.
Iesniegtos pašvaldības datus par bīstamo būvniecības atkritumu apsaimniekošanu VARAM salīdzināja ar APUS norādītajiem apjomiem un tika konstatēta datu atbilstība.
Par nepieciešamajiem finanšu līdzekļiem un pašvaldības līdzfinansējumu
Saskaņā ar Jelgavas novada pašvaldības iesniegtajiem finansiālā pamatojuma dokumentiem, lai kompensētu pašvaldības izdevumus pēc 2023. gada augusta dabas stihijas Jelgavas novada pašvaldībai atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai nepieciešami finanšu līdzekļi 1445,49 euro apmērā.
Atbilstoši MK noteikumu 47. punktā noteiktajam, Jelgavas novada pašvaldība atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai nodrošina līdzfinansējumu 433,65 euro apmērā (kas ir 30 procenti no kopā nepieciešamā finansējuma).
Ņemot vērā iepriekš minēto, Jelgavas novada pašvaldībai, lai kompensētu pašvaldības izdevumus pēc 2023. gada augusta dabas stihijas, no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 1012 euro apmērā.
4.Tukuma novada pašvaldības iesniegtais pieprasījums
Tukuma novada pašvaldība VARAM iesniedza informāciju, ka pēc dabas stihijas apsaimniekoti:
- bīstamie būvniecības atkritumi – 103,78 tonnas;
- nebīstamie būvniecības atkritumi – 7,82 tonnas.
Iesniegtos pašvaldības datus par bīstamo būvniecības atkritumu un nebīstamo būvniecības atkritumu apsaimniekošanu VARAM salīdzināja ar APUS norādītajiem apjomiem un tika konstatēta datu atbilstība.
Par nepieciešamajiem finanšu līdzekļiem un pašvaldības līdzfinansējumu
Saskaņā ar Tukuma novada pašvaldības iesniegtajiem finansiālā pamatojuma dokumentiem, lai kompensētu pašvaldības izdevumus pēc 2023. gada augusta dabas stihijas Tukuma novada pašvaldībai atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai nepieciešami finanšu līdzekļi, 26 128,34 euro apmērā.
Atbilstoši MK noteikumu 47. punktā noteiktajam, Tukuma novada pašvaldība atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai nodrošina līdzfinansējumu 7838,50 euro apmērā (kas ir 30 procenti no kopā nepieciešamā finansējuma).Ņemot vērā iepriekš minēto, Tukuma novada pašvaldībai, lai kompensētu pašvaldības izdevumus pēc 2023. gada augusta dabas stihijas,, no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 18 290 euro apmērā.
* līdz 2024. gada 30.jūnijam, jo saskaņā ar Rīkojuma projektu "Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju" (Prot.Nr. 23 58. §) no 1.jūlija atbildīgā ministrija ir Klimata un enerģētikas ministrija, kas no 2024. gada 1. jūlija pārņem no VARAM vides aizsardzības politikas jomu.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā līdz 2024. gada 10.jūnijam pašvaldību iesniegtos pieprasījumus finanšu līdzekļu piešķiršanai no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" un pašvaldību iesniegtos finansiālā pamatojuma dokumentus, tika sagatavots Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" (turpmāk - Rīkojuma projekts), kas paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai finansējumu 225 511 euro apmērā pārskaitīšanai pašvaldībām, lai segtu izdevumus saistībā ar 2023. gada augustā dabas stihijas laikā radīto būvniecības atkritumu apsaimniekošanu pašvaldību teritorijās, tai skaitā:
1. Augšdaugavas novada pašvaldībai - 14 260 euro;
2. Dobeles novada pašvaldībai - 191 949 euro;
3. Jelgavas novada pašvaldībai - 1012 euro;
4. Tukuma novada pašvaldībai - 18 290 euro.
1. Augšdaugavas novada pašvaldībai - 14 260 euro;
2. Dobeles novada pašvaldībai - 191 949 euro;
3. Jelgavas novada pašvaldībai - 1012 euro;
4. Tukuma novada pašvaldībai - 18 290 euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Pašvaldību iedzīvotāji
Ietekmes apraksts
Dabas stihijas laikā cietušas privātīpašumā esošas dzīvojamās mājas (daudzdzīvokļu un individuālās), kuras nepieciešams nekavējoties atjaunot, lai nodrošinātu iedzīvotāju primārās pamatvajadzības.
Juridiskās personas
- Augšdaugavas novada pašvaldība, Dobeles novada pašvaldība, Jelgavas novada pašvaldība, Tukuma novada pašvaldība.
Ietekmes apraksts
Pašvaldībām jāsniedz atbalsts iedzīvotājiem par būvniecības atkritumu apsaimniekošanu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
225 511
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
225 511
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-225 511
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-225 511
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
225 511
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ekonomiskās klasifikācijas kods 7460 “Pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti pašvaldībām”, atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 27. decembra noteikumiem Nr. 1031 “Noteikumi par budžeta izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām”.
Pašvaldību pieprasītā finansējuma apkopojums un iesniegtie finansiālā pamatojuma dokumenti pieejami sadaļā papildu dokumenti.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktu, Rīkojuma projekts neparedz būtiskas izmaiņas normatīvajā regulējumā un neparedz ieviest jaunas politiskas iniciatīvas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Pašvaldībām paredzēts segt izdevumus par būvniecības atkritumu, t.sk. bīstamo atkritumu savākšanu, apsaimniekošanu un apglabāšanu.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi