Anotācija (ex-ante)

23-TA-823: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, pamatojoties likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 4.3 panta sesto daļu, likuma "Par nodokļiem un nodevām" 15. panta pirmās daļas 3. punktu  un Muitas likuma 13. panta septīto daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmas noteikumi” (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāts, lai noteiktu Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmā iekļaujamo informāciju, tās apjomu, apstrādes noteikumus un glabāšanas termiņus, kā arī informācijas sistēmas auditācijas pierakstu uzglabāšanas, atklāšanas un izsniegšanas nosacījumus un kārtību, un šīs sistēmas lietotāju identificēšanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) elektroniskās deklarēšanas sistēma (turpmāk – EDS) ir izveidota VID funkciju nodrošināšanai, lai nodrošinātu personām  iespējas iesniegt VID elektroniska dokumenta veidā dokumentus un informāciju, iegūt VID uzkrāto aktuālo un vēsturisko informāciju par sistēmas lietotāju vai tā pārstāvamo personu, kā arī saņemt informāciju no VID, tajā skaitā saņemt VID izdotos administratīvos aktus un citus  lēmumus, dokumentus un informāciju. EDS paredzēts atspoguļot informāciju pa individuālajiem nodokļu saistību izpildi raksturojošajiem rādītājiem, kas izmantoti, nosakot nodokļu maksātāja reitinga kopējo novērtējumu.
EDS darbību reglamentē likuma “Par nodokļiem un nodevām” 7.2 panta pirmā un otrā daļa, 7.3 pants, 15. panta pirmās daļas 3. punkts, 18. panta pirmās daļas 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 10., 11., 12., 16., 20., 21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31. un 33.punkts, likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 2. pants 4.3pants, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma 10.panta pirmā daļa, 45.panta trešā un ceturtā daļa, likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 20. panta piektā daļa, 22. panta otrā daļa, 24. panta 2.1 un ceturtā daļa, likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 12. panta 1.6 daļa, 19. panta 5.4 daļa, Ministru kabineta 2013. gada 4. jūnija noteikumi Nr. 304 “Kārtība, kādā piešķirama algas nodokļa grāmatiņa”, Muitas likuma 13. panta pirmā un septītā daļa, 13.1 panta pirmā, otrā un ceturtā daļa, Ministru kabineta 2014. gada 26. maija noteikumi Nr. 263 “Kārtība, kādā Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmā tiek identificētas personas, kas iesniedz elektroniskos dokumentus”, (turpmāk – MK noteikumi Nr.263), Ministru kabineta 2018.gada 21.novembra noteikumu Nr. 715 “Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem” 37.punkts, kā arī citi ārējie normatīvie akti nodokļu jomā un VID iekšējie tiesību akti fizisko personu datu apstrādes un aizsardzības jomā, tostarp VID personas datu apstrādes politika, kas pieejama VID oficiālajā tīmekļvietnē, VID informācijas sistēmu drošības politika un VID iekšējie noteikumi par personas datu apstrādes un aizsardzības kārtību VID.
Vienlaikus kārtību, kādā EDS tiek identificētas personas, kas iesniedz elektroniskos dokumentus nosaka MK noteikumi Nr.263.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022.gada 1.jūnijā stājās spēkā grozījumi Valsts informācijas sistēmu likumā.
Saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likuma   5. panta pirmo daļu turpmāk valsts informācijas sistēmu izstrādā, pamatojoties uz ārējiem normatīvajiem aktiem, politikas plānošanas dokumentiem vai informatīvo ziņojumu un saskaņā ar 1.1daļu valsts informācijas sistēmu izmanto, pamatojoties uz ārējiem normatīvajiem aktiem, kuros norāda vismaz:
1) noteiktās funkcijas, uzdevumus un mērķus, kuru izpildei nepieciešamās informācijas apriti nodrošina valsts informācijas sistēma;
2) valsts informācijas sistēmā iekļaujamo informāciju funkciju, uzdevumu un mērķu sasniegšanai;
3) valsts informācijas sistēmas pārzini;
4) valsts informācijas sistēmā iekļaujamās informācijas apjomu;
5) kārtību, kādā informāciju apstrādā valsts informācijas sistēmā;
6) nosacījumus piekļuves nodrošināšanai valsts informācijas sistēmā iekļautajai informācijai.
Valsts informācijas sistēmu likuma pārejas noteikumu 9. punkts noteic, ka attiecībā uz valsts informācijas sistēmām, kuras izveidotas līdz 2022. gada 31. maijam, nepiemēro šā likuma 5. panta 1.1daļu līdz 2023. gada 31. jūlijam.
Tādējādi saskaņā ar grozījumiem Valsts informācijas sistēmu likumā, kas stājās spēkā 2022.gada 1.jūnijā, valsts informācijas sistēmu, kuras izveidotas līdz 2022. gada 31.maijam, izmantošana jānosaka ārējos normatīvajos aktos līdz 2023. gada 31.jūlijam.
Lai nodrošinātu tiesisko ietvaru Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmā (VIRSIS) reģistrētajām VID valsts informācijas sistēmām ir veikti grozījumi likumā “Par Valsts ieņēmumu dienestu”, nosakot daļu no Valsts informācijas sistēmu likuma 5. panta 1.1daļā noteiktajām minimālajām prasībām attiecībā uz VID valsts informācijas sistēmām, kā arī paredzot pienākumu Ministru kabinetam līdz 2023. gada 31. jūlijam noteikt VID valsts informācijas sistēmās iekļaujamo informāciju, tās apjomu, apstrādes noteikumus, glabāšanas termiņus un piekļuves noteikumus, kā arī informācijas sistēmu auditācijas pierakstu uzglabāšanas, atklāšanas un izsniegšanas nosacījumus un kārtību. Saskaņā ar pilnvarojumu Ministru kabinetam ir jāizdod noteikumi par EDS.  Saskaņā ar likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” pārejas noteikumu 44.punktu noteikumi jāizdod līdz 2023.gada 31.jūlijam. Saskanīgs regulējums iekļauts arī Valsts informācijas sistēmu likuma pārejas noteikumu 9.punktā.
EDS tiek apstrādāti dokumenti, kas satur fizisko un juridisko personu, iestāžu, pašvaldību un citu subjektu datus, t. i., sagatavotās un iesniegtās nodokļu deklarācijas, informatīvās deklarācijas un citus nodokļu maksātāju iesniegumus, kā arī EDS tiek paziņoti VID pieņemtie lēmumi un citu iestāžu radītā informācija (piemēram, informācija darba devējam par darbnespējas lapām), tādējādi Noteikumu projekts paredzēs šo datu apstrādes kārtību un apjomu. EDS tiek apstrādāti dati attiecībā uz  saziņu ar VID gan likuma “Par nodokļiem un nodevām” 7.2 un 7.3 panta, gan Muitas likuma 13. panta kārtībā, tādēļ Noteikumu projektā tiek lietots termins “persona”, kas aptver visplašāko EDS lietotāju loku. VID katram nodokļu maksātājam nodrošina EDS personalizētu virtuālo darba vietu, tāpēc persona EDS var autorizēties un uzsākt darbu pēc tam, kad ir reģistrēta nodokļu maksātāju reģistrā. Savukārt muitas vajadzībām EDS varēs lietot arī tādas personas, kas nav Latvijas nodokļu maksātāji.
Likuma “Par nodokļiem un nodevām” 1.panta 19. un 20.punkts satur terminu "nodokļu deklarācija" un "informatīvā deklarācija" definīcijas. Savukārt šī likuma 15.panta pirmās daļas 3. punkts nosaka pienākumu nodokļu maksātājam iesniegt nodokļu un informatīvās deklarācijas EDS. Šobrīd vairākos nodokļu normatīvajos aktos ir ietverts regulējums par nodokļu un informatīvo deklarāciju, kā arī citas VID sniedzamās informācijas iesniegšanu EDS elektroniska dokumenta veidā, nosakot nodokļu vai informatīvajā deklarācijā iekļaujamo informācijas apjomu, iesniegšanas termiņu. EDS katram iesniegtajam dokumentam vai informācijai tiek pievienota un uzglabāta informācija par iesniedzēju. Likuma “Par nodokļiem un nodevām” 7.pantā ir noteikta VID izdoto administratīvo aktu, citu dokumentu un informācijas paziņošanas kārtība EDS. Normatīvajos aktos ir noteikts precīzs EDS iesniedzamās informācijas apjoms, tajā skaitā fizisko personu datu apjoms, bet nav noteikta kārtība, kādā tiek apstrādāta informācija EDS.
VID noteikto mērķu sasniegšanai un uzdevumu izpildei EDS tiek apstrādātas datu kategorijas, kas veido tajā uzkrāto datu apjomu. Katra VID uzdevuma izpildei nepieciešams apstrādāt atšķirīgas fizisko un juridisko personu datu kategorijas, tādējādi arī EDS katra VID noteiktā uzdevuma izpildei tiek apstrādāti dati minimālajā apmērā.
EDS apstrādātie fizisko personu dati saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulu (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – regula) ir aizsargājama informācija, kuras apstrādē ir jāievēro šīs regulas 5. pantā noteiktie personas datu apstrādes principi un 6. pantā noteiktais tiesiskais pamatojums. Noteikumu projektā tostarp tiek noteikti EDS apstrādājamo fizisko personu datu veidi un apjoms, EDS auditācijas pierakstu glabāšanas termiņš un to izsniegšanas kārtība.
EDS tiek apstrādāta informācija par fiziskās personas veiktajiem darījumiem un saņemtajiem ienākumiem, kuru EDS lietotāji iekļauj nodokļu un informatīvajās deklarācijās, valsts amatpersonu deklarācijās, kā arī iesniedz VID nodokļu aprēķinu pareizības pārbaudei pēc VID pieprasījuma, tāpēc nav iespējams precīzi definēt EDS apstrādājamās informācijas par fizisko personu veikto darījumu un saņemto ienākumu apmēru, jo tā ir cieši saistīta ar normatīvajos aktos noteikto nodokļu vai informatīvās deklarācijas saturu, piemēram, gada ienākumu deklarācijai var pievienot attaisnojuma dokumentu, kurā darījumu summa var būt no viena centa. Tāpat fiziskā persona nodokļu aprēķina pamatotības pārbaudei EDS var iesniegt pirkuma dokumentus no viena centa. Tādējādi Noteikumu projektā nav iespējams noteikt precīzus EDS apstrādājamās informācijas apmērus par fiziskās personas veiktajiem darījumiem un saņemtajiem ienākumiem.
EDS nodrošina saskarsmi starp nodokļu maksātāju un VID un citām VID informācijas sistēmām un valsts informācijas sistēmām, nodrošinot nodokļu deklarāciju vai informatīvo deklarāciju sagatavošanai nepieciešamās valsts rīcībā esošās informācijas iegūšanu no citām valsts informācijas sistēmām un atspoguļošanu EDS lietotāja gatavojamā deklarācijā. Persona EDS reģistrējas (kļūst par EDS lietotāju) MK noteikumu Nr. 263  noteiktajā kārtībā. Persona EDS var autentificēties, izmantojot VID piešķirto lietotāja vārdu un paroli, portāla "Latvija.lv" piedāvāto tehnisko risinājumu, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes izsniegto personas apliecību (elektroniskās identifikācijas karti) vai valsts akciju sabiedrības “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” izsniegto elektroniskā paraksta viedkarti vai lietotni “eParaksts mobile”.
EDS klientu lokā ir personas, kurām nav pieejami droši autentifikācijas līdzekļi, piemēram, fiziskās personas, kuras EDS iesniedz nodokļu un informatīvās deklarācijas, nekļūstot par EDS lietotājiem, juridisko personu amatpersonas – ārvalstnieki, ārvalsts darba ņēmēji pie darba devēja Latvijā, diplomātiskie un konsulārie pārstāvji un to ģimenes locekļi, muitas klienti – ārvalstnieki, kuriem jākārto muitas formalitātes Latvijā. Tādējādi EDS autentifikācijai ir saglabājama autentifikācija ar lietotāja vārdu un paroli. VID atbilstoši finansiālajām un tehniskajām iespējām ieviesīs drošākus autentifikācijas risinājumus, autentificējoties ar lietotājvārdu un paroli, ja nepieciešams, nošķirot to pakalpojumu klāstu, kuru var saņemt, autentificējoties ar lietotājvārdu un paroli.
Piekļuve EDS uzkrātajai informācijai tiek nodrošināta tiešsaistē EDS lietotājam par sevi. Valsts pārvaldes funkciju un uzdevumu izpildes nodrošināšanai, kā arī valsts institūciju funkciju izpildes nodrošināšanai normatīvajos aktos noteiktajā apjomā EDS uzkrātā informācija tiek izsniegta, izmantojot Datu noliktavas sistēmā izstrādātos tehniskos risinājumus tiešsaitē vai pēc pieprasījuma Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajā kārtībā par sadarbību.
EDS nodrošina normatīvajos aktos noteiktās informācijas, kuru VID saņem no citām valsts informācijas sistēmām un iestādēm, paziņošanu EDS lietotājam, piemēram, informācijas par darbnespējas lapām paziņošanu darba devējam, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras veikto obligāto iemaksu apmēra aprēķina paziņošanu darba devējam vai pašnodarbinātai personai u.c.
VID mērķu sasniegšanai VID apstrādā tā rīcībā esošo informāciju par nodokļu maksātājiem un normatīvajos aktos noteiktajā apmērā atspoguļo EDS, tai skaitā  atspoguļo informāciju par to, vai nodokļu maksātājam ir Latvijas nodokļu rezidenta pazīme.
EDS sadaļā “Konti” tiek atspoguļota informācija no Kontu reģistra par nodokļu maksātāja aktuālajiem kontiem un paša nodokļu maksātāja deklarētajiem kontiem VID.
EDS nodokļu maksātājam par tā reģistrēto struktūrvienību atspoguļo VID uzturētajā struktūrvienību reģistrā Ministru kabineta noteikumos noteiktajā apjomā iekļauto informāciju. EDS ir iespējams apskatīt un iegūt VID apstrādāto informāciju par EDS lietotāju (piemēram, par EDS lietotāja iesniegtajām nodokļu vai informatīvajām deklarācijām, pārskatiem un reitingiem) vai citiem nodokļu maksātājiem, ja informācijas saņemšana ir noteikta normatīvajos aktos.
VID regulāri veic nodokļu maksātāju aptaujas, lai uzlabotu sniegto pakalpojumu kvalitāti. Aptauju dalībnieki tiek atlasīti atbilstoši aptaujas mērķgrupai un saziņā ar tiem tiek izmantota EDS uzkrātā kontaktinformācija. Aptaujas var tikt organizētas gan EDS, gan ārpus EDS, jo VID praksē ir secināts, ka atsevišķas personu grupas piedalās aptaujās, ja tās tiek organizētas ārpus EDS. Tādā veidā tiks nostiprinātas VID tiesības veikt nodokļu maksātāju aptaujas gan EDS, gan ārpus EDS, izmantojot EDS uzkrāto lietotāju kontaktinformāciju.
EDS ir izveidota sadaļa “E-apmācības”. Kurss piedāvā mācību materiālu un noslēguma pārbaudījumu, pēc kura sekmīgas nokārtošanas, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma subjektam būs iespēja lejupielādēt apliecinājumu par kursa apguvi. 
Nodokļu revīzijas (audita) veikšanas noilguma termiņš noteikts likuma “Par nodokļiem un nodevām” 23.panta pirmajā daļā, kas ir trīs gadi pēc normatīvajos aktos noteiktā maksāšanas termiņa, bet transfertcenas atbilstības tirgus cenai (vērtībai) vai hibrīdneatbilstības pārbaudes veikšanai noteikts termiņš pieci gadi pēc normatīvajos aktos noteiktā maksāšanas termiņa.
Noilguma termiņi nodokļu kontrolei muitas jomā izriet no muitas jomas normatīvajiem aktiem. Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 9.oktobra Regulas (ES) Nr.952/2013, ar ko izveido Savienības Muitas kodeksu (turpmāk – regula Nr.952/2013), 103.panta 1.punktā noteikts, ka muitas parādu parādniekam nepaziņo, ja ir pagājuši trīs gadi kopš muitas parāda rašanās dienas, un 2.punktā ir noteikts – ja muitas parāds ir radies tādas darbības rezultātā, par kuru laikā, kad tā veikta, varēja ierosināt krimināllietu, 1.punktā noteikto trīs gadu termiņu saskaņā ar valsts tiesību aktiem pagarina līdz laikposmam, kas ir vismaz pieci gadi, bet ne vairāk kā 10 gadi. Tādējādi Muitas likuma 8.1 pantā ir noteikts, ka saskaņā ar regulas Nr.952/2013 103.panta 2.punktu, ja muitas parāds ir radies tādu darbību rezultātā, par kurām laikā, kad tās veiktas, varēja uzsākt kriminālprocesu, muitas parāda paziņošanas termiņš ir pieci gadi no muitas parāda rašanās dienas. Tātad pamatā nodokļu kontrole muitas jomā veicama triju gadu laikā no muitas parāda rašanās dienas, bet Muitas likuma 8.1 pantā minētajā gadījumā – piecu gadu laikā no muitas parāda rašanās dienas. Ievērojot minēto, Noteikumu projekta 21.punktā paredzēts datu glabāšanas termiņš 60 mēneši.
Tādējādi VID apstrādātos datus  EDS tā lietotājam vispārīgi atspoguļo 60 mēnešus no maksāšanas termiņa iestāšanās brīža. Normatīvie akti var paredzēt arī īsāku vai garāku VID uzkrātās informācijas glabāšanas termiņu, piemēram, Ministru kabineta 2002.gada 22.oktobra noteikumu Nr.478 "Kārtība, kādā aizpildāmas, iesniedzamas, reģistrējamas un glabājamas valsts amatpersonu deklarācijas un aizpildāmi un iesniedzami valsts amatpersonu saraksti" 26. punkts noteic, ka visu deklarāciju un to pārbaudes materiālu lietām glabāšanas termiņš ir 30 gadu, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma 82.pants nosaka 10gadu noilguma termiņu, likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 19. panta 10.5 daļā noteic pienākumu EDS iekļauto informāciju uzglabāt piecus gadus no pēctaksācijas gada 1. janvāra, bet gadījumā, kad saskaņā ar likumu tā ir izmantojama ilgāku laika periodu, — termiņā, kas atbilst tās piemērošanas laikam, tāpēc arī EDS ir paredzēts atsevišķas datu kopas glabāt un atspoguļot EDS lietotājam ilgāk kā 60 mēnešus, ja tas ir noteikts ārējos normatīvajos aktos.
Pēc informācijas glabāšanas termiņa beigām EDS uzkrātā informācija tiek pārvietota uz nodokļu maksātāja lietu arhivēšanai, ja to nepieciešams glabāt ilgāku laiku Arhīvu likumā, likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu " vai citos ārējos normatīvos aktos noteikto pienākumu izpildei, bet informācija, kurai nav nosakāms ilgāks glabāšanas termiņš, piemēram, EDS lietotājam sniegta konsultācija par rīcību konkrētā situācijā, tiek dzēsta. Arhivēšanai nododamā informācija atbilst normatīvajos aktos noteiktā arhivējamā dokumenta saturam, piemēram, informācija par fiziskās personas saimniecisko darbību, fiziskās personas ienākumiem, veselības stāvokli, utt.,  taču tās saturs mainās dinamiski  līdz ar arhivējamo dokumentu apjoma un to satura izmaiņām, tāpēc nav iespējams precīzi aprakstīt fizisko personu datu kategorijas, kuras ir pakļautas arhivēšanai.
EDS auditācijas pieraksti ir būtisks informācijas avots, lai VID uzturētu EDS darbību un nodrošinātu gan pareizu un pilnīgu nodokļu un muitas maksājumu iekasēšanu, gan sniegtu būtisku atbalstu dažādu pārkāpumu izmeklēšanā pirmstiesas izmeklēšanas iestādēm, operatīvās darbības subjektiem, valsts drošības iestādēm, prokuratūrai, tiesai un Konkurences padomei. EDS auditācijas pierakstu publiska izpaušana nav pieļaujama, jo tie satur lietotāja identificēšanai nepieciešamos personas datus. Kaut arī auditācijas pieraksti neatklāj ar personu saistītās informācijas saturu, tomēr tie norāda uz personas saziņu piekļuves pakalpojuma savienojuma sākuma un beigu datumu un laiku kopā ar interneta protokola dinamisko vai statisko adresi, kuru piešķīris interneta piekļuves pakalpojumu sniedzējs. EDS lietotājam tiek nodrošināta piekļuve auditācijas pierakstu daļai par šī lietotāja veiktajām darbībām EDS un interneta protokola adresēm, no kurām persona ir pieslēgusies EDS.
Ministru kabineta 2015.gada 28.jūlija noteikumu Nr.442 “Kārtība, kādā tiek nodrošināta informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmu atbilstība minimālajām drošības prasībām” 24.6. apakšpunkts paredz prasību paaugstinātas drošības sistēmām glabāt auditācijas pierakstus vismaz 18 mēnešus. Izvērtējot visus apstākļus, tajā skaitā drošības aspektus, EDS auditācijas pieraksti jau šobrīd tiek glabāti 72 mēnešus un šāds termiņš ir noteikts ar VID 2019.gada 28.janvāra rīkojumu Nr.35. Auditācijas pieraksti tiks izmantoti EDS drošības auditu veikšanai, kā arī pēc rakstveida pieprasījuma tiks izsniegti kompetentajām iestādēm to uzdevumu izpildei nepieciešamajā apjomā. Noteikumu projektā tiek paredzēts, ka pieprasījumā par EDS auditācijas pierakstu izsniegšanu būs jānorāda izsniedzamo datu apjoms, pieprasīšanas tiesiskais pamats un saņemto datu izmantošanas mērķis.
EDS auditācijas datus VID izmanto, lai nodrošinātu EDS atbilstību minimālajām drošības prasībām, identificētu lietotāju veiktās darbības un informācijas tehnoloģiju kļūdas, izmeklētu incidentus un izpildītu VID kompetencē esošās funkcijas nodokļu administrēšanas jomā.
VID ir novērtējis EDS auditācijas datu glabāšanas ilgumu un secinājis, ka 72 mēneši ir pietiekams un samērīgs laika periods, lai VID nodrošinātu EDS drošības auditus un kompetentās iestādes spētu pieprasīt, saņemt un atbilstoši izmantot EDS auditācijas datus, kas nepieciešami noziedzīgo nodarījumu atklāšanai, tiesību aizsardzībai vai konkurences tiesību ievērošanai. Savukārt gadījumos, kad kompetentās iestādes normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā būs pieprasījušas konkrētus EDS auditācijas datus glabāt ilgāk, VID veiks šo datu atlasi un glabāšanu kompetentās iestādes noteiktajā apjomā un termiņā.
EDS tiek glabāti tajā radītie dokumenti un iesniegtā informācija, tajā skaitā  likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 19. panta desmitajā, 10.1, 10.2, 10.4 un 10.6 daļā noteiktā informācija šī panta 10.5 daļā noteiktajā termiņā. Šo informāciju EDS lietotājs var saņemt par sevi vai pārstāvamo personu tiešsaitē. Savukārt citas personas, iestādes un citi subjekti informāciju var pieprasīt saņemt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un apjomā, kādā pieprasa ierobežotas piekļuves informāciju. Tāpat EDS lietotājs citās VID informācijas sistēmās uzkrāto informāciju par sevi vai pārstāvamo personu vai subjektu var saņemt konkrētajā  informācijas sistēmā noteiktajos informācijas glabāšanas  termiņos.
Tādējādi EDS izveide un tajā apstrādājamās informācijas apmērs ir noteikts ārējos normatīvajos aktos un izpildot Valsts informācijas sistēmu likuma 5.panta 1.daļas un pārejas noteikumu 9.punkta prasības nepieciešams izdot Ministru kabineta noteikumus likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 4.3 panta sestajā daļā noteiktajā apmērā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts noteiks EDS darbības tiesisko ietvaru atbilstoši ārējo normatīvo aktu prasībām.
Noteikumu projekts paredz nostiprināt ārējos normatīvajos aktos EDS darbības tiesisko ietvaru deleģētajā apmērā, lai nodrošinātu VID noteikto funkciju un uzdevumu efektīvu izpildi. Noteikumu projektā ietverto datu apstrāde ir noteikta ar spēkā esošiem normatīvajiem aktiem un netiek ietekmēta pēc būtības.
Noteikumu projekts paredz, ka noteikumos tiek ietverta kārtība, kādā EDS tiek identificētas personas, kas iesniedz elektroniskos dokumentus, tādējādi spēku zaudē MK noteikumi Nr. 263.
Noteikumu projekts paredz nostiprināt ārējā regulējumā  EDS auditācijas  pierakstu glabāšanas termiņu un izsniegšanas kārtību.  
Noteikumu projekta izstrādes laikā tika secināts,  ka tehniski netiek nodrošināta auditācijas pierakstu automātiska dzēšana, tāpēc projekts paredz arī tehniskā risinājuma izstrādi, lai nodrošinātu projektā noteiktajos termiņos automātisku auditācijas pierakstu dzēšanu EDS.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Visas fiziskās personas, kas lieto EDS.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs visas fiziskās personas, kas lieto EDS. Noteikumu projekts nosaka tiesisko satvaru pašlaik jau funkcionējošai VID pārziņā esošai valsts informācijas sistēmai, nepalielinot un nesašaurinot apstrādājamās informācijas veidu un apjomu un tās lietotāju tiesības. Noteikumu projekts neietekmēs administratīvo slogu fiziskām vai juridiskām personām, neradīs monetāro ietekmi.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs visas juridiskās personas. Noteikumu projekts nosaka tiesisko satvaru pašlaik jau funkcionējošai VID pārziņā esošai valsts informācijas sistēmai, nepalielinot un nesašaurinot apstrādājamās informācijas veidu un apjomu un tās lietotāju tiesības. Noteikumu projekts neietekmēs administratīvo slogu fiziskām vai juridiskām personām, neradīs monetāro ietekmi.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmē visas nozares vienādi, jo EDS lietošanas tiesības vienādi piemīt visām nozarēm.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
17 243
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
17 243
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
17 243
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
17 243
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins


 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums izmaiņu veikšanai EDS 2023.gadā 17 243 EUR apmērā tiks nodrošināts Finanšu ministrijas pamatbudžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” piešķirto līdzekļu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts nosaka tiesisko satvaru pašlaik jau funkcionējošai VID pārziņā esošai valsts informācijas sistēmai, nepalielinot un nesašaurinot apstrādājamās informācijas veidu un apjomu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekts ietekmēs visas institūcijas. Noteikumu projekts nosaka tiesisko satvaru pašlaik jau funkcionējošai VID pārziņā esošai valsts informācijas sistēmai, nepalielinot un nesašaurinot apstrādājamās informācijas veidu un apjomu un tās lietotāju tiesības. Noteikumu projekts neradīs papildus administratīvo slogu vai monetāro ietekmi.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts nosaka tiesisko satvaru pašlaik jau funkcionējošai EDS, tādējādi ir pamats strukturētai un normatīvos pamatotai turpmākajai EDS attīstībai. EDS tiesiskā satvara noteikšana iekļaujas un nostiprina kopējo valsts informācijas sistēmu darbības regulējumu un ir viens no dokumentiem, kas izmantojams EDS turpmākās tehnoloģiskās attīstības plānošanai.
 

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts noteiks datu apstrādes tiesisko ietvaru EDS.
Informācija par EDS un personas datu apstrādi, tai skaitā datu apjomu un apstrādes nolūku sniegta 2023.gada 30.martā pieņemtā likuma “Grozījumi likumā “Par Valsts ieņēmumu dienestu"" (stājās spēkā 2023.gada 2.maijā) anotācijā.
VID EDS personas datus apstrādā, pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 6. panta 1. punkta “c” un “e” apakšpunktā noteikto, ka apstrāde ir likumīga tikai tādā apmērā un tikai tad, ja ir piemērojams vismaz viens no turpmāk minētajiem pamatojumiem: - apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu; - apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras.
Noteikumu projektā paredzēto datu apstrādes tiesiskais pamats noteikts normatīvajos aktos: datu regulas 6. panta 1. punkta “c” un “e” apakšpunkts, 9. panta 2. punkta “b” un “g” apakšpunkts un 22. pants (lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu vai lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs), likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 2. un 8. pants, likuma “Par nodokļiem un nodevām” 15. un 18.pants, Muitas likuma 5.panta pirmā daļa, katra nodokļa likumā un tam pakārtotajos normatīvajos aktos (piemēram likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli 14. un 19.pants, likuma “Par valsts obligāto sociālo apdrošināšanu” 13. un 23.pants)  likums “Par interešu konflikta novēršana valsts amatpersonu darbībā”, Ministru kabineta 2002. gada 22. oktobra noteikumi Nr. 478 “Kārtība, kādā aizpildāmas, iesniedzamas, reģistrējamas un glabājamas valsts amatpersonu deklarācijas un aizpildāmi un iesniedzami valsts amatpersonu saraksti”, likuma “Par fizisko personu datu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā” 2. pants, 4. panta otrās daļas 1. punkts un 5. pants, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likums, likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 19.panta otrā daļa, 4.2 daļa, piektā daļa, 5.4 , 10.7 daļa, un citi Latvijas Republikas tiesību akti nodokļu jomā, Krimināllikums, Kriminālprocesa likums, Operatīvās darbības likums, Ministru kabineta, Eiropas Savienības institūciju un Latvijas Republikas tiesību akti nodokļu un muitas jomā, Saeimas apstiprinātie starptautiskie līgumi nodokļu un muitas jomā u. c. Nodokļu maksātājam ir piešķirtas tiesības saņemt arī noteiktu VID uzkrāto informāciju par sevi vai pārstāvamo personu, piemēram, atbilstoši likuma “Par nodokļiem un nodevām” 15.pantam. Informācijas saņemšanu VID nodrošina EDS, kur iespējams pieprasīt un saņemt izziņas un  informāciju, kā arī aplūkot VID uzkrāto informāciju.
Datu apstrāde EDS tiek uzsākta vai nu pēc personas iesnieguma,  iesniegtās nodokļu deklarācijas un informatīvās deklarācijas, iesniegta dokumenta un informācijas muitas jomā, kas nav jāiesniedz Eiropas Komisijas centrālajā muitas informācijas sistēmā, iesniegta uzņēmumu gada pārskata, iesniegtas valsts amatpersonu deklarācijas, iesniegta ziņojuma par Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma darbības veidu un atbildīgo personu vai cita dokumenta vai informācijas saņemšanas EDS, uzsākot administratīvo procesu iestādē, vai arī personas datu apstrādi iniciē VID, veicot iepriekš uzskaitītajos normatīvajos aktos VID noteikto pienākumu izpildi.
Noteikumu projekta 2., 3. un 5.punktā paredzēto personas datu apstrādes apjomu nosaka normatīvie akti: likuma “Par nodokļiem un nodevām” 7.3., 15., 18.pants, konkrēto nodokļu likumi un tam pakārtotie normatīvie akti, likuma “Par interešu konflikta novēršana valsts amatpersonu darbībā” 24. pants, Ministru kabineta 2002.gada 22. oktobra noteikumi Nr. 478 “Kārtība, kādā aizpildāmas, iesniedzamas, reģistrējamas un glabājamas valsts amatpersonas deklarācijas un aizpildāmi un iesniedzami valsts amatpersonu saraksti”.
Noteikumu projekta 2., 3. un 5.punktā paredzēto personas datu apstrādes nolūku nosaka normatīvie akti: Vispārīgās datu aizsardzības regulas  6. panta 1. punkta c) un e) apakšpunkts, 9. panta 2.punkta b) un g) apakšpunkts un 22. pants – lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu vai lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs, likums “Par nodokļiem un nodevām”, konkrēto nodokļu likumi, piemēram likums “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”, likums “Par valsts obligāto sociālo apdrošināšanu”, likums “Par interešu konflikta novēršana valsts amatpersonu darbībā”, Ministru kabineta 2002. gada 22. oktobra noteikumi Nr. 478 “Kārtība, kādā aizpildāmas, iesniedzamas, reģistrējamas un glabājamas valsts amatpersonas deklarācijas un aizpildāmi un iesniedzami valsts amatpersonu saraksti”, likuma “Par fizisko personu datu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā” 2.pants, 4. panta otrās daļas 1. punkts un 5.pants, u.c.
Tādējādi EDS apstrādā personas datus un informāciju, kas nepieciešama VID normatīvajos aktos noteikto uzdevumu izpildei.
Datu apstrādes nepieciešamība EDS un samērīgums attiecībā uz nolūkiem.
Satversmes tiesas spriedumos vairākkārt ir analizēts un atzīts, ka nodokļu iekasēšana ir būtiska sabiedrības interese, ka no nodokļu ieņēmumiem veidojas valsts rīcībā ejošie finanšu līdzekļi (budžets), savukārt valsts budžets ir viens no demokrātiskas valsts pastāvēšanas priekšnoteikumiem, viens no elementiem neatkarīgas valsts apstāvēšanai kā tādai.
Nodokļi veido valsts budžeta un pašvaldību budžetu ieņēmumus, un tie tiek noteikti, lai nodrošinātu sabiedrības labklājību (sk. Satversmes tiesas 2018. gada 18. oktobra sprieduma lietā Nr. 2018-04-01 16. punktu).
Likumdevējam ir ievērojama rīcības brīvība, nosakot nodokļu kontroli un tās kārtību. Tas nozīmē, ka likumdevējam ir tiesības pēc sava ieskata, ievērojot samērīguma principu, noteikt nodokļu aprēķināšanas, ieturēšanas un maksāšanas kārtību un termiņus, kā arī nodokļu maksātāju un nodokļu administrācijas tiesības, pienākumus un atbildību (sk. Satversmes tiesas 2007. gada 11. aprīļa sprieduma lietā Nr. 2006-28-01 13. un 19.1. punktu).
Nodokļu ieņēmumu nodrošināšana ir tieši saistīta ar personas konstitucionālajiem pienākumiem pret Latvijas valsti. Personas konstitucionālie pienākumi ir vērsti uz Latvijas valsts pamatnormā ietvertās suverēna gribas - dzīvot demokrātiskā tiesiskā valstī - ilgtspējīgu īstenošanu. Savukārt šādu pienākumu nepildīšana apdraud ikvienas demokrātiskas tiesiskas valsts pastāvēšanu (sal. sk. arī: Weiler J. H. H. The Crumbling of European Democracy. In.: Graber M. A., Levinson S., Tushnet M. (Eds.) Constitutional Democracy in Crisis? New York: Oxford University, 2018, p. 632).
Satversmes ievadā ir uzsvērts, ka ikvienam jārūpējas par sevi, saviem tuviniekiem un sabiedrības kopējo labumu, izturoties atbildīgi pret citiem, kā arī nākamajām paaudzēm. Šīs rūpes izpaužas, personai pildot citstarp tai Satversmes 66. pantā ietverto konstitucionālo pienākumu maksāt nodokļus un tā uzņemoties atbildību par sabiedrības vajadzību apmierināšanu un Latvijas valsts uzturēšanu (sal. sk. Satversmes tiesas 2017. gada 19. oktobra sprieduma lietā Nr. 2016‑14‑01 26. punktu).
Tādējādi personas datu apstrādi nodokļu iekasēšanas vajadzībām VID veic būtisku mērķu dēļ, un nozīmīgām sabiedrības interesēm. No Satversmes tiesas atziņām ieriet, ka valstij ir tiesības noteikt nodokļu maksāšanas pienākumu un šāds pienākums pats par sevi neaizskar personas pamattiesības. Maksāt nodokļus ir katra pilsoņa konstitucionāls pienākums. Lai izpildītu un uzraudzītu konstitucionālā pienākuma izpildi, personas datu apstrāde ir tieši nepieciešama. Tātad informācijas iegūšana un personas datu apstrāde atbilst taisnīguma principam un ir efektīvas nodokļu iekasēšanas sistēmas sastāvdaļa. Labums, ko iegūs sabiedrība no nodokļu iekasēšanas, normatīvajos aktos noteikto pienākumu izpildes ietvaros veicot personas datu apstrādi, kļūst iespējams iekasēt nodokļus un iegūt ieņēmumus valsts budžetā, kas tiek izlietots sabiedrības interesēm, ir lielāks par datu subjekta tiesisko interesi uz neiejaušanos datu subjekta privātumā.
Iepriekš norādītajos normatīvajos aktos VID noteikto uzdevumu izpildi nav iespējams sasniegt citādā veidā, apstrādājot ievērojami mazāk personas datu vai tos vispār neapstrādājot. Veicot datu apstrādi, sabiedrības ieguvums būs lielāks nekā fiziskajai personai tādējādi radītais privātuma apdraudējums vai ierobežojums un  vismazāk aizskar fiziskās personas tiesības uz privātumu. Fizisko personu datu apstrāde ir uzskatāma par atbilstošu Vispārīgās datu aizsardzības regulas 5. panta 1. punkta “a)”, “b)” un “c)” apakšpunktam un Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6. panta 1. punkta “c)” un “e)” apakšpunktam, jo lai veiktu normatīvajos aktos noteikto nodokļu maksātāju pienākumu izpildi, deklarāciju, informatīvo deklarāciju, valsts amatpersonu deklarāciju un valsts amatpersonu sarakstu (to grozījumu), pārskatu, nodokļu aprēķinu, gada pārskatu, iesniegumu un citu dokumentu elektroniskai iesniegšanai, elektronisko algas nodokļa grāmatiņu funkcionalitātes nodrošināšanai, gada ienākumu deklarāciju aizpildīšanas vajadzībām, nodokļu un ar tiem saistīto maksājumu automatizētai apmaksai, informācijas apritei par darbnespējas lapām, nodokļu atlikumu vēsturēm, pārskatu un deklarāciju iesniegšanas termiņiem, nodrošinātu pieslēgšanos citām informācijas sistēmām, piemēram, deminimis, EMIS, ECM, noteikumu projektā norādītos personas datus nepieciešams apstrādāt tādā apjomā, kādā apstrāde izriet no attiecīgo darbību reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem.
Ņemot vērā minēto, ir novērtēta ietekme uz datu aizsardzību. Noteikumu projektā iekļautais regulējums vērtējams kā  samērīgs no personu datu aizsardzību regulējošo normatīvo aktu viedokļa.
Noteikumu projektā paredzēto datu apstrādi EDS veic VID amatpersonas, kurām piešķirta atbilstoša piekļuve informācijas sistēmā un kuru piešķir tikai dienesta pienākumu veikšanai. Informācijas konfidencialitāti un aizsardzību nosaka likuma “Par nodokļiem un nodevām” 22. pants, Vispārīgā datu aizsardzības regula, Fizisko personu datu apstrādes likums. VID iekšējos noteikumos noteiktas konkrētas darbības, kas veicamas personas datu apstrādes uzraudzībai.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi