25-TA-737: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Mazimanti" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma "Mazimanti" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0216) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0695) 0,0133 ha platībā (pirms sadales zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0216) daļa aptuveni 1,5888 ha platībā) - Daugmales pagastā, Ķekavas novadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma "Mazimanti" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0216) (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0695) 0,0133 ha platībā - Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0695) 0,0133 ha platībā Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai, un atbilstoši RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums.
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0695) 0,0133 ha platībā Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai, un atbilstoši RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums sākotnēji sastāvēja no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0216) 1,6 ha platībā un atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – Kadastra sistēma) datiem uz tās esošām zemesgrāmatā neierakstītām četrām būvēm: dzīvojamās mājas (būves kadastra apzīmējums 8056 001 0216 001), garāžas (būves kadastra apzīmējums 8056 001 0216 002), šķūņa (būves kadastra apzīmējums 8056 001 0216 003) un siltumnīcas (būves kadastra apzīmējums 8056 001 0216 004).
Pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0216) sadales Rīgas rajona tiesas Daugmales pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000440098 ierakstīts Nekustamais īpašums, kas sastāv no divām jaunizveidotām zemes vienībām:
1) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0694) 1,89 ha platībā;
2) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0695) 0,0133 ha platībā.
Zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000440098 īpašuma tiesības nostiprinātas fiziskai personai, ierakstīta atzīme – nekustamā īpašuma īpašniecei noteikts rīcībspējas ierobežojums: maksājumu izdarīšanā un saņemšanā, darījumu slēgšanā, rīcībā ar mantu un tās pārvaldību, komercdarbības un saimnieciskās darbības veikšanā, pārstāvībā valsts, pašvaldību un citās iestādēs, nosakot, ka tie veicami aizgādnim atsevišķi (Pamats: Cēsu rajona tiesas 2017. gada 28. jūnija spriedums lietā Nr. C11110816; C-0378-17).
Ar Rīgas bāriņtiesas 2018. gada 23. janvāra lēmumu Nr. 1-6/159 Nekustamā īpašuma īpašniecei iecelta aizgādne ar tiesībām rīkoties atsevišķi visā Nekustamā īpašuma īpašniecei noteiktajā rīcībspējas ierobežojumā: maksājumu izdarīšanā un saņemšanā, darījumu slēgšanā, rīcībā ar mantu un tās pārvaldību, komercdarbības un saimnieciskās darbības veikšanā, pārstāvībā valsts, pašvaldību un citās iestādēs (turpmāk Nekustamā īpašuma īpašniece un aizgādne kopā – Īpašniece).
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības, kā arī lietu tiesības, kas apgrūtina Nekustamo īpašumu.
Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem Nekustamā īpašuma daļai:
1) apgrūtinājumi nav reģistrēti;
2) noteikts lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platības sadalījums pa lietošanas veidiem – mežu platība 0,0091 ha un krūmāju platība 0,0042 ha.
Būves: dzīvojamā māja (kadastra apzīmējums 8056 001 0216 001), garāža (kadastra apzīmējums 8056 001 0216 002), šķūnis (kadastra apzīmējums 8056 001 0216 003) un siltumnīca (kadastra apzīmējums 80560010216004) atbilstoši Kadastra sistēmas datiem atrodas uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0694). Būves zemesgrāmatā nav ierakstītas.
Nodalot Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0695), atlikumā veidojas zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0694) 1,89 ha platībā.
Atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības 2023. gada 22. novembra vēstulē Nr. 1-7.1/23/3331 sniegtajai informācijai jaunizveidojamo zemes vienību platības, kas ir mazākas par 2 ha, neatbilst Ķekavas novada (administratīvai teritorijai līdz 2021. gada 01. jūlijam) teritorijas plānojuma 4.10.1.4. punktā noteiktajai minimālajai jaunizveidojama zemes gabala minimālajai platībai funkcionālajā zonējumā – Mežu teritorija (M). Līdz ar to zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0694) 1,89 ha platībā neatbilst pašvaldības teritorijas plānojumam. Vienlaikus Ķekavas novada pašvaldība informēja, ka Ķekavas novada būvvaldes arhīvā atrodas Dzīvojamās mājas elektroapgādes arhīva lieta Nr. J56 (2017. gada būvprojekts, akciju sabiedrības "Sadales tīkls" 2018. gada 5. jūlija tehniskais akts par celtniecības un elektromontāžas darbu pieņemšanu-nodošanu ekspluatācijā), būves neskar Rail Baltica trasi.
Īpašnieces aizgādne informēja, ka atlikušo zemes vienību (kadastra apzīmējums 8056 001 0694) 1,89 ha platībā (sākotnēji nesadalītās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0216) daļu aptuveni 1,5888 ha platībā) Īpašniece vēlas saglabāt savā īpašumā.
Saskaņā ar RB Rail AS, kas ir atbildīga par projektēšanas darbiem attiecīgajā Rail Baltica posmā, sniegto informāciju piekļuve atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0694) tiks saglabāta no esošā pašvaldības nozīmes autoceļa.
Saskaņā ar Valsts meža dienesta 2024. gada 11. novembra vēstulē Nr. VMD11-2/1584 sniegto informāciju Meža valsts reģistrā nav reģistrēta Nekustamā īpašuma aktuāla meža inventarizācija.
Atsavināšanas procesā Īpašnieces aizgādne zaudējumus un prasījumus nav pieteikusi, kā arī nav sniegusi informāciju par apstākļiem, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2025. gada 20. marta lēmumu Nr.03.1-14/973 apstiprināja atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Mazimanti" (kadastra Nr. 8056 001 0216) daļas – zemes vienības (kadastra apzīmējums 8056 001 0695) 0,0133 ha platībā – Daugmales pagastā, Ķekavas novadā, atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 244,72 EUR (divi simti četrdesmit četri euro un 72 centi) un atlīdzināmie zaudējumi – uz atsavināmās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0695) 0,0133 ha platībā augošo koku tirgus vērtība 11,00 EUR.
No Īpašnieces aizgādnes saņemta rakstiska piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašnieces aizgādnei ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0216) sadales Rīgas rajona tiesas Daugmales pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000440098 ierakstīts Nekustamais īpašums, kas sastāv no divām jaunizveidotām zemes vienībām:
1) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0694) 1,89 ha platībā;
2) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0695) 0,0133 ha platībā.
Zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000440098 īpašuma tiesības nostiprinātas fiziskai personai, ierakstīta atzīme – nekustamā īpašuma īpašniecei noteikts rīcībspējas ierobežojums: maksājumu izdarīšanā un saņemšanā, darījumu slēgšanā, rīcībā ar mantu un tās pārvaldību, komercdarbības un saimnieciskās darbības veikšanā, pārstāvībā valsts, pašvaldību un citās iestādēs, nosakot, ka tie veicami aizgādnim atsevišķi (Pamats: Cēsu rajona tiesas 2017. gada 28. jūnija spriedums lietā Nr. C11110816; C-0378-17).
Ar Rīgas bāriņtiesas 2018. gada 23. janvāra lēmumu Nr. 1-6/159 Nekustamā īpašuma īpašniecei iecelta aizgādne ar tiesībām rīkoties atsevišķi visā Nekustamā īpašuma īpašniecei noteiktajā rīcībspējas ierobežojumā: maksājumu izdarīšanā un saņemšanā, darījumu slēgšanā, rīcībā ar mantu un tās pārvaldību, komercdarbības un saimnieciskās darbības veikšanā, pārstāvībā valsts, pašvaldību un citās iestādēs (turpmāk Nekustamā īpašuma īpašniece un aizgādne kopā – Īpašniece).
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības, kā arī lietu tiesības, kas apgrūtina Nekustamo īpašumu.
Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem Nekustamā īpašuma daļai:
1) apgrūtinājumi nav reģistrēti;
2) noteikts lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platības sadalījums pa lietošanas veidiem – mežu platība 0,0091 ha un krūmāju platība 0,0042 ha.
Būves: dzīvojamā māja (kadastra apzīmējums 8056 001 0216 001), garāža (kadastra apzīmējums 8056 001 0216 002), šķūnis (kadastra apzīmējums 8056 001 0216 003) un siltumnīca (kadastra apzīmējums 80560010216004) atbilstoši Kadastra sistēmas datiem atrodas uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0694). Būves zemesgrāmatā nav ierakstītas.
Nodalot Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0695), atlikumā veidojas zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0694) 1,89 ha platībā.
Atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības 2023. gada 22. novembra vēstulē Nr. 1-7.1/23/3331 sniegtajai informācijai jaunizveidojamo zemes vienību platības, kas ir mazākas par 2 ha, neatbilst Ķekavas novada (administratīvai teritorijai līdz 2021. gada 01. jūlijam) teritorijas plānojuma 4.10.1.4. punktā noteiktajai minimālajai jaunizveidojama zemes gabala minimālajai platībai funkcionālajā zonējumā – Mežu teritorija (M). Līdz ar to zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0694) 1,89 ha platībā neatbilst pašvaldības teritorijas plānojumam. Vienlaikus Ķekavas novada pašvaldība informēja, ka Ķekavas novada būvvaldes arhīvā atrodas Dzīvojamās mājas elektroapgādes arhīva lieta Nr. J56 (2017. gada būvprojekts, akciju sabiedrības "Sadales tīkls" 2018. gada 5. jūlija tehniskais akts par celtniecības un elektromontāžas darbu pieņemšanu-nodošanu ekspluatācijā), būves neskar Rail Baltica trasi.
Īpašnieces aizgādne informēja, ka atlikušo zemes vienību (kadastra apzīmējums 8056 001 0694) 1,89 ha platībā (sākotnēji nesadalītās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0216) daļu aptuveni 1,5888 ha platībā) Īpašniece vēlas saglabāt savā īpašumā.
Saskaņā ar RB Rail AS, kas ir atbildīga par projektēšanas darbiem attiecīgajā Rail Baltica posmā, sniegto informāciju piekļuve atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0694) tiks saglabāta no esošā pašvaldības nozīmes autoceļa.
Saskaņā ar Valsts meža dienesta 2024. gada 11. novembra vēstulē Nr. VMD11-2/1584 sniegto informāciju Meža valsts reģistrā nav reģistrēta Nekustamā īpašuma aktuāla meža inventarizācija.
Atsavināšanas procesā Īpašnieces aizgādne zaudējumus un prasījumus nav pieteikusi, kā arī nav sniegusi informāciju par apstākļiem, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2025. gada 20. marta lēmumu Nr.03.1-14/973 apstiprināja atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Mazimanti" (kadastra Nr. 8056 001 0216) daļas – zemes vienības (kadastra apzīmējums 8056 001 0695) 0,0133 ha platībā – Daugmales pagastā, Ķekavas novadā, atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 244,72 EUR (divi simti četrdesmit četri euro un 72 centi) un atlīdzināmie zaudējumi – uz atsavināmās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0695) 0,0133 ha platībā augošo koku tirgus vērtība 11,00 EUR.
No Īpašnieces aizgādnes saņemta rakstiska piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašnieces aizgādnei ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Mazimanti" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0216) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0695) 0,0133 ha platībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieci, kurai piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieci, kurai piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2023. gada 16. oktobrī starp RB Rail AS un Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2023. gada 16. oktobrī starp RB Rail AS un Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
