Anotācija (ex-ante)

23-TA-2232: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 1. septembra noteikumos Nr. 506 "Mēslošanas līdzekļu un substrātu identifikācijas, kvalitātes atbilstības novērtēšanas un tirdzniecības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai tirgū nonāktu regulāri testēti un droši amonija nitrāta mēslošanas līdzekļi ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus un kas nav sprādzienbīstami, tiem ir jāveic Eiropas Parlamenta un Padomes  2019. gada 5. jūnija Regulas (ES) 2019/1009, ar ko nosaka noteikumus par to, kā tirgū dara pieejamus ES mēslošanas līdzekļus, un ar ko groza Regulas (EK) Nr. 1069/2009 un (EK) Nr. 1107/2009 un atceļ Regulu (EK) Nr. 2003/2003 (turpmāk – regula 2019/1009) IV pielikumā aprakstītā detonācijnoturības pārbaude. Ja detonācijnoturības pārbaudē tiek konstatēts, ka mēslošanas līdzeklis ir sprādziendrošs, tāpēc neapdraud sabiedrības drošību, par to tiek izsniegts testēšanas ziņojums par veikto detonācijnoturības pārbaudi (turpmāk – detonācijnoturības tests). Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 1. septembra noteikumos Nr. 506 "Mēslošanas līdzekļu un substrātu identifikācijas, kvalitātes atbilstības novērtēšanas un tirdzniecības noteikumi" (turpmāk – noteikumi) nepieciešami, lai tajos ietvertu prasību, ka pirms darbībām ar amonija nitrāta mēslošanas līdzekļiem, kuros slāpekļa saturs pārsniedz 28 procentus, personai ir jāiesniedz Valsts augu aizsardzības dienestā (turpmāk – dienests) detonācijnoturības tests, kas nav vecāks par trīs mēnešiem. Tāpat noteikumos jāprecizē normas attiecībā uz paziņoto (atzīto) mēslošanas līdzekļu un substrātu ievedējiem, mikrobioloģiskā preparāta etiķetes sagatavotājiem un substrātu apritē iesaistītajām personām, kā arī ir precizējamas tiesību normas, lai skaidri norādītu, ka pēc mēslošanas līdzekļa vai substrāta reģistrācijas apliecības anulēšanas tiek anulēta arī iepakotājam izsniegtā reģistrācijas apliecība par konkrēto mēslošanas līdzekli.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumi noteikumos tiek izdarīti, lai Latvijā nonākušajiem amonija nitrāta mēslošanas līdzekļiem, kuros slāpekļa saturs pārsniedz 28 procentus, kvalitāte būtu izvērtēta atbilstoši regulā 2019/1009 noteiktajām prasībām, kā arī lai papildinātu un precizētu noteikumos ietverto informāciju attiecībā uz pieļaujamām novirzēm no substrātu deklarētajiem kvalitātes rādītājiem, kūdras substrāta sastāvu, paziņotajiem mēslošanas līdzekļiem un substrātiem un mikrobioloģiskā preparāta marķējuma teksta sagatavošanu pirms noteikumu 66. punktā minētās atļaujas saņemšanas.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Šie noteikumi stājas spēkā vispārējā kārtībā, izņemot šajos noteikumos 1.1. apakšpunktā ietvertais grozījums attiecībā uz noteikumu 15.6. apakšpunktu, 1.3. apakšpunktā ietvertais grozījums attiecībā uz noteikumu 34.6. apakšpunktu, 1.6. apakšpunktā ietvertais grozījums attiecībā uz noteikumu 65.2. apakšpunktu, 1.7. apakšpunktā ietvertais grozījums attiecībā uz noteikumu 67.2. apakšpunktu, 1.9. apakšpunktā ietvertais grozījums attiecībā uz noteikumu 73.2. apakšpunktu un 1.10. apakšpunktā ietvertais grozījums attiecībā uz noteikumu 75.2. apakšpunktu. Tie stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī, lai uzņēmējiem būtu laiks sagatavoties jaunajām prasībām attiecībā uz detonācijnoturības testa derīguma termiņu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1.  Spēkā esošajos noteikumos ir noteikts, ka pirms tam, kad Latvijā tiek reģistrēti amonija nitrāta mēslošanas līdzekļi ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus, un pirms noteikumu VII nodaļas 64., 66., 72. un 74. punktā minētās atļaujas saņemšanas personai ir jāiesniedz dienestā detonācijnoturības tests, kas nav vecāks par 12 mēnešiem, bet noteikumos nav ietverta prasība, ka personai, pirms tā amonija nitrāta mēslošanas līdzekli ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus, piesaka iekļaušanai paziņoto mēslošanas līdzekļu sarakstā, kopā ar citiem vajadzīgajiem dokumentiem dienestā ir jāiesniedz detonācijnoturības tests.

2. Noteikumos nav noteikts, kuros gadījumos paziņoto mēslošanas līdzekli vai substrātu var brīvi ievest Latvijā. 

3.  Pašlaik dienesta inspektoriem nav pieejama informācija, kurās tirdzniecības vietās tiek tirgoti paziņotie mēslošanas līdzekļi un substrāti.

4. Noteikumos nav noteikts, saskaņā ar kuru noteikumu pielikumu mikrobioloģiskā preparāta ražotājam vai ievedējam jāsagatavo etiķetes vai marķējuma teksta paraugu iesniegšanai dienestā pirms noteikumu 66. punktā minētās atļaujas saņemšanas.

5. Noteikumos ir precizējama 1. pielikuma kategorijas G "Organiskie un organominerālie mēslošanas līdzekļi" 7. un 8. punkta piektajā ailē un 1. pielikuma kategorijas J "Augu augšanas veicinātāji" ceturtajā (piektajā) ailē esošā informācija.

6. Noteikumu 1. pielikuma kategorijas K "Substrāts" 1. punktā "Kūdras substrāts" pie ražošanas metodes un substrāta izejvielām ir norāde, ka kūdrā var tikt iestrādāts kaļķošanas materiāls un minerālmēsli.

7. Noteikumos nav noteikts, ka tad, ja substrātu marķējuma tekstā jau ir norādīta reakcija (pHKCl), elektrovadītspēja EC un mitruma amplitūdas, tad papildus tām nav iespējamas arī noteikumu 2. pielikuma 13.4., 13.5. un 13.6. apakšpunktā minētās novirzes no deklarētajiem kvalitātes rādītājiem.

8. Pašlaik, reģistrējot augu augšanas veicinātāju vai mikrobioloģisko preparātu, apliecinājumā par mēslošanas līdzekļa efektivitātes izmēģinājumu, nav nepieciešams norādīt, cik liela deva tika izmantota efektivitātes izmēģinājuma laikā. 

9. Patlaban ir iespējamas situācijas, kad ražotāja mēslošanas līdzekļa vai substrāta reģistrācijas apliecība tiek anulēta, taču iepakotājs, kas reģistrējis šo mēslošanas līdzekli vai substrātu, pamatojoties uz ražotāja izsniegto mēslošanas līdzekļa vai substrāta reģistrācijas apliecības kopiju, turpina iegādāties anulēto mēslošanas līdzekli vai substrātu un to iepako vai pārpako.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1.  Spēkā esošo noteikumu 15.6. apakšpunktā noteiktais, ka detonācijnoturības tests nedrīkst būt vecāks par 12 mēnešiem, rada bažas, ka Latvijā var nonākt amonija nitrāta mēslošanas līdzekļi ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus, ar nepietiekami regulāri izvērtētu drošību. 
Saskaņā ar spēkā esošajiem noteikumiem, iekļaujot paziņoto mēslošanas līdzekļu sarakstā amonija nitrāta mēslošanas līdzekļus ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus, nav nepieciešams iesniegt detonācijnoturības testu, un tas rada bažas, ka Latvijā var nonākt atzīti (paziņoti) amonija nitrāta mēslošanas līdzekļi ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus, ar nepietiekami izvērtētu drošību. 

2. Noteikumos nav noteikts, ka ražotāja paziņoto mēslošanas līdzekli vai substrātu, kas ir iekļauts paziņoto mēslošanas līdzekļu un substrātu sarakstā, var brīvi ievest Latvijā.   
 
3. Tā kā dienesta inspektoriem nav pieejama informācija, kurās tirdzniecības vietās tiek tirgoti paziņotie mēslošanas līdzekļi un substrāti, ir apgrūtināta šo mēslošanas līdzekļu un substrātu tirgus kontrole.

4. Praksē mēdz būt situācijas, kad noteikumu 66. punktā minēto atļauju vēlas saņemt arī mikrobioloģiskā preparāta ražotājs vai ievedējs, taču spēkā esošajos noteikumos nav noteikts, ka tādā gadījumā saskaņā ar noteikumu 53. punktu būtu iesniedzams etiķetes vai marķējuma teksta paraugs ar informāciju latviešu valodā (13. pielikumu), kurā ir norāde uz mikrobioloģiskā preparāta iepakojuma etiķetē vai marķējumā obligāti norādāmo informāciju. Tas rada neskaidrības mikrobioloģiskā preparāta ražotājam vai ievedējam par etiķetes vai marķējuma teksta parauga sagatavošanu pirms noteikumu 66. punktā minētās atļaujas saņemšanas.
 
5. Spēkā esošo noteikumu 1. pielikuma kategorijas G "Organiskie un organominerālie mēslošanas līdzekļi" 7. un 8. punkta piektajā ailē un 1. pielikuma kategorijas J "Augu augšanas veicinātāji" ceturtajā (piektajā) ailē ir neprecīza norāde, ka sekundāros elementus un mikroelementus deklarē, ja to saturs atbilst noteikumu 4. un 11. pielikumam. Šo norādi nepieciešams precizēt.

6. Spēkā esošo noteikumu 1. pielikuma kategorijas K "Substrāts" 1. punkta "Kūdras substrāts" trešajā ailē pie ražošanas metodes un substrāta izejvielām norādīts, ka kūdra var saturēt kaļķošanas materiālu un minerālmēslus, tāpēc personām, kas vēlas reģistrēt dienestā savus produktus (kūdras substrātus), rodas neskaidrības par to, vai kūdra ar tajā iestrādātiem tikai minerālmēsliem pieder pie iepriekšminētās kategorijas. Lai šīs neskaidrības novērstu, ir nepieciešams precizēt kategoriju "Kūdras substrāts", norādot, ka kūdras substrāts var saturēt gan kūdru, kurā ir iestrādāts kaļķošanas materiāls un minerālmēsli, gan kūdru, kurā ir iestrādāti tikai minerālmēsli.

7. Tā kā, norādot substrātu marķējumā reakciju (pHKCl), elektrovadītspēju EC un mitrumu noteiktā amplitūdā, tajā jau ir ietvertas 2. pielikuma noteiktās pieļaujamās negatīvās un pozitīvās novirzes, tad papildu novirzes nav pieļaujamas. Ņemot vērā to, ka pat neliela novirze no pieļaujamās reakcijas (pHKCl), elektrovadītspējas EC un mitruma amplitūdas (pieļaujamās negatīvās un pozitīvās novirzes) substrātā var būtiski nelabvēlīgi ietekmēt augu, ir nepieciešams noteikt, ka tad, ja substrāta marķējumā jau ir norādīti iepriekšminētie rādījumi amplitūdā, tad noteikumu 2. pielikuma 3.4., 13.5. un 13.6. apakšpunktā minētās novirzes šiem rādītājiem vairs nav pieļaujamas. Noteikumu 2. pielikumā 13.4., 13.5. un 13.6. apakšpunktā minētās noteiktās pieļaujamās pozitīvās un negatīvās novirzes no deklarētajām substrāta reakcijas (pHKCl), elektrovadītspējas EC un mitruma vērtībām iespējamas tikai tad, ja substrāta marķējuma tekstā tiek norādītas konkrētas šo rādījumu vērtības.

8. Reģistrējot augu augšanas veicinātāju vai mikrobioloģisko preparātu apliecinājumā par mēslošanas līdzekļa efektivitātes izmēģinājumu, pašlaik nav jānorāda, kāda deva tika izmantota efektivitātes izmēģinājuma laikā. Devas noteikšana ir svarīga, lai attiecīgi marķējuma tekstā norādītu korektu devu.   

9. Ir konstatētas situācijas, kad ražotāja mēslošanas līdzekļa vai substrāta reģistrācijas apliecība tiek anulēta, taču iepakotājs, kas reģistrējis doto mēslošanas līdzekli vai substrātu, pamatojoties uz ražotāja izsniegto mēslošanas līdzekļa vai substrāta reģistrācijas apliecības kopiju, turpina iegādāties no ražotāja anulēto mēslošanas līdzekli vai substrātu un to iepako vai pārpako. Tādējādi tiek pārkāptas Mēslošanas līdzekļu aprites likuma 8. panta pirmajā daļā noteiktās prasības.
Risinājuma apraksts
1.  Regulā 2019/1009 ir noteikts pienākums ražotājiem, kuri ražo amonija nitrāta ES mēslošanas līdzekļu ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus, nodrošināt, ka detonācijnoturības pārbaudes tiek veiktas ik pēc trīs mēnešiem. Regula 2019/1009 nosaka kvalitātes prasības tikai ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi, bet ne prasības attiecībā uz mēslošanas līdzekļiem, kas tiek laisti tirgū saskaņā ar nacionālajiem normatīvajiem aktiem.
Noteikumos tiek noteikts detonācijnoturības testa derīguma termiņš – trīs mēneši, jo šāds termiņš ir atzīts par drošu regulā 2019/1009, turklāt identisks termiņš ir noteikts mūsu kaimiņvalstu Lietuvas un Igaunijas normatīvajos aktos par mēslošanas līdzekļiem.
Noteikumu 15.6., 34.6., 65.2., 67.2., 73.2. un 75.2. apakšpunktā noteiktas prasības personai dienestā kopā ar citiem vajadzīgajiem dokumentiem iesniegt detonācijnoturības testa rezultātus, un tas nedrīkst būt vecāks par trīs mēnešiem, lai nodrošinātu, ka Latvijas tirgū nonāk amonija nitrāta mēslošanas līdzekļi ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus, ar regulāri izvērtētu drošību. 
Noteikumi tiek papildināti ar 34.6. apakšpunktu, nosakot prasību personai dienestā kopā ar citiem vajadzīgajiem dokumentiem iesniegt detonācijnoturības testa rezultātu, kas nav vecāks par trīs mēnešiem, lai nodrošinātu, ka Latvijas tirgū nonāk amonija nitrāta mēslošanas līdzekļi ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus, ar regulāri izvērtētu drošību.

2. Noteikumi papildināti ar 34.punktu, norādot, ka ir atļauts brīvi ievest mēslošanas līdzekli vai substrātu, ja to paziņošanu saskaņā ar noteikumu ⅠⅤ nodaļu veicis ražotājs. 

3. Noteikumi papildināti ar 34.7. apakšpunktu, nosakot, ka ievedējam vai ražotājam pirms paziņotā mēslošanas līdzekļa un substrāta pirmreizējas izvietošanas Latvijas tirgū dienestā kopā ar noteikumu 34.1.–34.6. apakšpunktā minētajiem dokumentiem jāiesniedz arī tirdzniecības vietu saraksts. Tādējādi dienesta inspektori būs informēti par tirdzniecības vietām, kurās tiks tirgoti paziņotie mēslošanas līdzekļi un substrāti, un varēs īstenot to tirgus kontroli un uzraudzību.

4. Noteikumu 67.3. apakšpunkts precizēts, pievienojot atsauci arī uz 53. punktu. Tādējādi mikrobioloģisko preparātu reģistrētājiem tiks sniegta papildu informācija par to, kā jāsagatavo mikrobioloģiskā preparāta marķējuma teksts.

5. Noteikumu 1. pielikuma kategorijas G "Organiskie un organominerālie mēslošanas līdzekļi" 7. un 8. punkta piektā aile tiek precizēta, norādot, ka sekundārie elementi un mikroelementi deklarējami saskaņā ar noteikumu 4. un 12. pielikumu, un precizēta noteikumu 1. pielikuma kategorijas J "Augu augšanas veicinātāji" ceturtā (piektā) aile, norādot, sekundāros elementus un mikroelementus deklarē, ja to saturs atbilst noteikumu 4. un 12. pielikumā noteiktajam.

6. Noteikumu 1. pielikuma kategorijas K "Substrāts" 1. punktā "Kūdras substrāts" pie ražošanas metodes un substrāta izejvielām pievienota norāde, ka kūdras substrāts var sastāvēt arī no kūdras un tajā iestrādātiem minerālmēsliem. Tas ieviesīs papildu skaidrību personām, kas reģistrēs kūdras substrātus.

7. Noteikumos papildināts 2. pielikuma piezīmes 5. punkts​​​​​​, nosakot, ka negatīvā un pozitīvā novirze netiek piemērota, ja reakcijas (pHKCl), elektrovadītspējas EC un mitruma radījumi substrāta marķējumā ir doti amplitūdās. Tas viesīs papildu skaidrību substrātu apritē iesaistītajām personām par šo rādījumu pieļaujamajam novirzēm no substrāta deklarētās kvalitātes.

8. Noteikumu 6. pielikuma tabula papildināta ar aili, kurā jānorāda izmantotā augu augšanas veicinātāja vai mikrobioloģiskā preparāta daudzums, kā arī platība, uz kādu tika lietots attiecīgais daudzums, un preparāta deva, kas izmantota efektivitātes izmēģinājuma laikā. Tas sniegs dienesta inspektoriem iespēju pārliecināties par augu augšanas veicinātāja vai mikrobioloģiskā preparāta marķējuma tekstā norādītās informācijas atbilstību.

9. Noteikumi papildināti ar 29.1 punktu, paredzot normu, kas turpmāk novērsīs situācijas, kad iespējams iepakot vai pārpakot anulētus mēslošanas līdzekļus vai substrātus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kuras pieprasīs saņemt atļauju reģistrēt un ievest amonija nitrāta mēslošanas līdzekļus ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus, vai pieteiks tos iekļaušanai paziņoto mēslošanas līdzekļu sarakstā, kā arī kūdras substrātu, mikrobioloģisko preparātu vai paziņoto (atzīto) mēslošanas līdzekļu un substrātu apritē iesaistītās personas. Regulējums attiecināms arī uz tādiem mēslošanas līdzekļu un substrātu iepakotājiem, kam tiek anulēta ražotāja mēslošanas līdzekļa vai substrāta apliecība, uz kuras pamata iepakotājs veic savu darbību.
Ietekmes apraksts
Grozījumi noteikumos varētu ietekmēt aptuveni līdz piecām personām gadā, kuras amonija nitrāta mēslošanas līdzekļus ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus, pieteiks reģistrācijai, pieprasīs saņemt atļauju to ievešanai vai pieteiks tos iekļaušanai paziņoto mēslošanas līdzekļu sarakstā. (Šāds personu skaits tika izvēlēts, pamatojoties uz Valsts informācijas sistēmas mēslošanas līdzekļu un substrātu valsts reģistrā pieejamo informāciju par iepriekšējiem gadiem.)
Ar tiesību akta grozījumiem netiks samazināts vai palielināts administratīvais slogs iepriekšminētajai mērķgrupai. Finansiālais slogs konkrētajai mērķgrupai pēc grozījumu ieviešanas varētu rasties tikai tad, ja iepriekšminētās personas amonija nitrāta mēslošanas līdzekļus ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus, pieteiktu reģistrācijai, pieprasītu saņemt atļauju to ievešanai vai pieteiktu tos iekļaušanai paziņoto mēslošanas līdzekļu sarakstā ilgāk nekā pēc trīs mēnešiem, kad veikts pēdējais detonācijnoturības tests.

Ar grozījumiem noteikumos tiks sniegta papildu informācija paziņoto (atzīto) mēslošanas līdzekļu un substrātu ievedējiem par viņu tiesībām ievest mēslošanas līdzekli, ja tā paziņošanu ir veicis ražotājs, un mikrobioloģisko preparātu ražotājam vai ievedējiem tiks sniegta informācija par etiķetes vai marķējuma teksta parauga sagatavošanu, pirms noteikumu 66. punktā minētās atļaujas saņemšanas, kā arī papildu informācija par viņu tiesībām reģistrēt arī kūdras substrātu, ja tas satur kūdru ar tajā iestrādātiem tikai minerālmēsliem, tiks sniegta personām, kas reģistrēs kūdras substrātus.
Ar tiesību akta grozījumiem netiks samazināts vai palielināts administratīvais un finansiālais slogs iepriekšminētajām mērķgrupām.
Juridiskās personas
  • personas, kuras amonija nitrāta mēslošanas līdzekļus ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus, pieteiks reģistrācijai, pieprasīs saņemt atļauju to ievešanai vai pieteiks tos iekļaušanai paziņoto mēslošanas līdzekļu sarakstā, kā arī kūdras substrātu, mikrobioloģisko preparātu vai paziņoto (atzīto) mēslošanas līdzekļu un substrātu apritē iesaistītās personas. Regulējums attiecināms arī uz tādiem mēslošanas līdzekļu un substrātu iepakotājiem, kam tiek anulēta ražotāja mēslošanas līdzekļa vai substrāta apliecība, uz kuras pamata iepakotājs veic savu darbību.
Ietekmes apraksts
Grozījumi noteikumos varētu ietekmēt aptuveni līdz piecām personām gadā, kuras amonija nitrāta mēslošanas līdzekļus ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus, pieteiks reģistrācijai, pieprasīs saņemt atļauju to ievešanai vai pieteiks tos iekļaušanai paziņoto mēslošanas līdzekļu sarakstā. (Šāds personu skaits izvēlēts, pamatojoties uz Valsts informācijas sistēmas mēslošanas līdzekļu un substrātu valsts reģistrā pieejamo informāciju par iepriekšējiem gadiem.)
Ar tiesību akta grozījumiem netiks samazināts vai palielināts administratīvais slogs iepriekšminētajai mērķgrupai. Finansiālais slogs konkrētajai mērķgrupai pēc grozījumu ieviešanas varētu rasties tikai tad, ja iepriekšminētās personas amonija nitrāta mēslošanas līdzekļus ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus, pieteiktu reģistrācijai, pieprasītu saņemt atļauju to ievešanai vai pieteiktu tos iekļaušanai paziņoto mēslošanas līdzekļu sarakstā ilgāk nekā pēc trīs mēnešiem, kad veikts pēdējais detonācijnoturības tests.

Ar grozījumiem noteikumos tiks sniegta papildu informācija paziņoto (atzīto) mēslošanas līdzekļu un substrātu ievedējiem par savām tiesībām ievest mēslošanas līdzekli, ja tā paziņošanu ir veicis ražotājs, un mikrobioloģisko preparātu ražotājam vai ievedējiem tiks sniegta informācija par etiķetes vai marķējuma teksta parauga sagatavošanu, pirms noteikumu 66. punktā minētās atļaujas saņemšanas, kā arī papildu informācija par savām tiesībām reģistrēt arī kūdras substrātu, ja tas satur kūdru ar tajā iestrādātiem tikai minerālmēsliem, tiks sniegta personām, kas reģistrēs kūdras substrātus.
Ar tiesību akta grozījumiem netiks samazināts vai palielināts administratīvais un finansiālais slogs iepriekšminētajām mērķgrupām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Derīguma termiņš testēšanas ziņojumam par veikto detonācijnoturības pārbaudi (grozījumu noteikumu projektā (23-TA-2232) tiek lietots saīsinājums "detonācijnoturības tests") – trīs mēneši – tiek paredzēts pēc Zemkopības ministrijas iniciatīvas, nevis ieviešot regulas 2019/1009 prasības, jo regulā 2019/1009 saskaņā ar tās Ⅳ pielikuma Ⅱ daļas A1 moduļa 4.4.5. apakšpunktu nav noteikts, cik ilgs ir derīguma termiņš testēšanas ziņojumam par veikto detonācijnoturības pārbaudi, taču regulā 2019/1009 ir noteikts, ka ražotājam, kurš ražo amonija nitrāta ES mēslošanas līdzekļus ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus, ir pienākums saskaņā ar regulas 2019/1009 Ⅳ pielikuma Ⅱ daļas A1 moduļa 4. punktu nodrošināt detonācijnoturības pārbaužu veikšanu ik pēc trīs mēnešiem, lai būtu pietiekami izvērtēta šādu ES mēslošanas līdzekļu drošība.
Lai arī Latvijas tirgū saskaņā ar nacionālajiem normatīvajiem aktiem par mēslošanas līdzekļiem nonāktu amonija nitrāta mēslošanas līdzekļi ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus, ar tikpat regulāri izvērtētu detonācijnoturību kā šāda veida ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi, noteikumos ir nosakāms derīguma termiņš testēšanas ziņojumam par veikto detonācijnoturības pārbaudi – trīs mēneši.
Tādējādi saistībā ar iepriekšminēto detonācijnoturības testa derīguma termiņu (trīs mēnešiem) netiek ieviestas regulas 2019/1009 prasības, jo regulā 2019/1009 nav noteikts, cik ilgs ir detonācijnoturības testa derīguma termiņš, bet tikai tas, ka ražotājam ir pienākums nodrošināt šo testu veikšanu reizi trīs mēnešos, tāpēc grozījumu noteikumu projektā (23-TA-2232) šis termiņš ir paredzēts kā nacionālā tiesību norma. 

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
No 2023. gada 16. līdz 30. oktobrim informācija par noteikumiem bija ievietota TAP portāla sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" (https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/), kurā sabiedrības pārstāvji varēja sniegt viedokļus par projektu.
Noteikumu projekts 2023. gada 16. oktobrī elektroniski tika nosūtīts saskaņošanai biedrībām "Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome" (LOSP), "Zemnieku Saeima" un "Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācija" (LLKA).

Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem pieejama te: https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/978bb8ff-e7ce-4098-b68e-a0f01f1f6f67 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Par TAP portālā *https://tapportals.mk.gov.lv) ievietoto noteikumu projektu netika saņemti iebildumi vai priekšlikumi. Nevalstiskās organizācijas viedokli nesniedza.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts augu aizsardzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi