Anotācija

25-TA-1030: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumos Nr. 239 "Finanšu ministrijas nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2024. gada 11. jūnija sēdes protokola Nr. 24 42. § 5.2. apakšpunktā (24-TA-752) dotais uzdevums Finanšu ministrijai sagatavot un finanšu ministram līdz 2025. gada 1. jūnijam noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumos Nr. 239 "Finanšu ministrijas nolikums" (turpmāk - Finanšu ministrijas nolikums). Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumos Nr. 239 "Finanšu ministrijas nolikums"" (turpmāk - Noteikumu projekts) ir viens no tiesību aktu projektiem, kas izstrādāts Valsts ieņēmumu dienesta reorganizācijas nodrošināšanai.
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešamība saskaņot Finanšu ministrijas nolikuma normas ar Revīzijas pakalpojuma likuma normām par vadošo (kompetento iestādi) iestādi ilgtspējas ziņojumu apliecinājuma un revīzijas politikas izstrādes un īstenošanas jomā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Papildināt Finanšu ministrijas nolikumu ar jaunu padotības iestādi  - Nodokļu un muitas policiju atbilstoši Nodokļu un muitas policijas likumā noteiktajam. 
Papildināt Finanšu ministrijas nolikumu ar tās veidoto komercsabiedrību ilgtspējas ziņošanas politikas un ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma politikas jomu, zvērinātu revidentu un zvērinātu revidentu komercsabiedrību uzraugošās kompetentās iestādes funkciju un pārraudzībā esošo Latvijas Zvērinātu revidentu asociāciju, atbilstoši Revīzijas pakalpojumu likumā noteiktajam. 
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Noteikumu projekta 1.5. punkts stāsies spēkā vienlaikus ar Nodokļu un muitas policijas likuma spēkā stāšanās termiņu – 2026. gada 1. janvārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Ministru kabineta 2024.gada 6.februāra sēdē (protokols Nr.6, 33.§, 1., 3., 4., 5. punkts) Ministru kabinets izskatīja un pieņēma zināšanai Finanšu ministrijas izstrādāto informatīvo ziņojumu “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem” un nolēma atbalstīt informatīvajā ziņojumā ietvertos priekšlikumus par Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) reorganizāciju, kas paredz VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkcijas un uzdevumus nodot finanšu ministra pārraudzībā izveidotajai tiešās pārvaldes iestādei Nodokļu un muitas policijai.
Pamatojoties uz Ministru kabineta doto uzdevumu, 2024.gada 31.oktobrī Saeimā tika pieņemts Nodokļu un muitas policijas likums, kas stāsies spēkā 2026.gada 1.janvārī, un ar kuru VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldi izveido par patstāvīgu valsts pārvaldes iestādi - Nodokļu un muitas policiju. 
Ar Ministru kabineta 2024. gada 11. jūnija sēdes protokola Nr. 24 42. § 5.2. apakšpunktā (24-TA-752) doto uzdevumu Finanšu ministrijai tika uzdots sagatavot un finanšu ministram līdz 2025. gada 1. jūnijam noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Finanšu ministrijas nolikumā.

2. 2023. gada 5. janvārī stājās spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra direktīva (ES) 2022/2464, ar ko attiecībā uz korporatīvo ilgtspējas ziņu sniegšanu groza Regulu (ES) Nr. 537/2014, Direktīvu 2004/109/EK, Direktīvu 2006/43/EK un Direktīvu 2013/34/ES. Pārņemot šo direktīvu, tika izstrādāts Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums, kura mērķis ir nodrošināt publiski pieejamu un salīdzināmu informāciju, lai izprastu uzņēmuma darbības ietekmi uz tādiem ilgtspējas jautājumiem kā vide, sociālā joma, cilvēktiesības un pārvaldības faktori un informāciju, kā ilgtspējas jautājumi ietekmē uzņēmuma attīstību, darbības rezultātus un stāvokli. Likums paredz uzņēmumam pienākumu sagatavot ilgtspējas ziņojumu un konsolidēto ilgtspējas ziņojumu, kā daļu no uzņēmuma gada pārskata, kas jāiekļauj šā uzņēmuma vadības ziņojumā. Ilgtspējas ziņojumu sagatavo saskaņā ar ES ilgtspējas ziņošanas standartiem un vienotā elektroniskā ziņošanas formātā (ESEF). Minētais regulējums izriet no Eiropas zaļā kursa. Līdz ar to ir nepieciešams papildināt Finanšu ministrijas nolikumu, tajā iekļaujot informāciju par to, ka grāmatvedības politikas ietvaros Finanšu ministrija izstrādā valsts politiku arī komercsabiedrību ilgtspējas ziņošanas jomā.

3. Ar 2024. gada 26. septembra likuma “Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā” Revīzijas pakalpojumu likuma 36.1 panta pirmā daļa tika grozīta, nosakot ka Finanšu ministrija izstrādā un īsteno valsts politiku arī ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma jomā. Līdz ar to ir nepieciešams papildināt Finanšu ministrijas nolikumu, tajā iekļaujot informāciju par to, ka Finanšu ministrija izstrādā un īsteno valsts politiku arī ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma jomā.
 
4. Atbilstoši Revīzijas pakalpojumu likuma 37.⁵ panta pirmajai daļai, Finanšu ministrija ir Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr.537/2014 (2014.gada 16.aprīlis) par īpašām prasībām attiecībā uz obligātajām revīzijām sabiedriskas nozīmes struktūrās un ar ko atceļ Komisijas Lēmumu 2005/909/EK (dokuments attiecas uz EEZ) 20.panta 1.punktā noteiktā kompetentā iestāde. Tā ir atbildīga par šajā regulā paredzēto uzdevumu izpildi un šīs regulas noteikumu piemērošanas nodrošināšanu, izņemot to minētajā regulā paredzēto uzdevumu izpildi un noteikumu piemērošanas nodrošināšanu, par kuru izpildi un piemērošanas nodrošināšanu kā atbildīgā iestāde saskaņā ar Revīzijas pakalpojumu likuma  37.⁵ panta otro daļu ir noteikta Latvijas Banka. Līdz ar to Finanšu ministrija uzrauga Latvijas zvērinātus revidentus un zvērinātu revidentu komercsabiedrības, kas sniedz revīzijas pakalpojumus un ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumus sabiedriskas nozīmes struktūrām. Uzraudzības ietvaros Finanšu ministrija veic šo pakalpojumu kārtējās un ārkārtas kvalitātes pārbaudes (inspekcijas), izskata sūdzības un administratīvā procesa ietvaros piemēro sankcijas un/vai uzraudzības  pasākumus zvērinātiem revidentiem un zvērinātu revidentu komercsabiedrībām to pieļauto pārkāpumu, sniedzot revīzijas un ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumus, gadījumos. Tāpat Finanšu ministrija sadarbojas ar citu valstu obligāto revidentu uzraudzības iestādēm jautājumos, kas saistīti ar zvērinātu revidentu darba dokumentu nodošanu un citām uzraudzības darbībām (izmeklēšanām un inspekcijām). Turklāt Finanšu ministrija kā kompetentā (uzraudzības) iestāde sniedz atzinumus par citu ES dalībvalstu revidentu komercsabiedrību licenču atzīšanu šo pakalpojumu sniegšanai Latvijā, kā arī par trešo valstu revidentu un trešo valstu revidentu komercsabiedrību reģistrēšanu Latvijā, lai tās varētu sniegt revīzijas un ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumus trešo valstu komercsabiedrībām, kuru pārvedami vērtspapīri ir iekļauti Latvijas regulētajā tirgū. Papildus gan minētajā regulā, gan Revīzijas pakalpojumu likumā ir stingri noteiktas prasības attiecībā uz konfidencialitātes ievērošanu, kompetenci un dienesta noslēpumu tām amatpersonām, kuras Finanšu ministrijā pilda kompetentās iestādes funkcijas.
Attiecīgi Finanšu ministrijas nolikumā  nepieciešams ietvert Latvijas zvērinātus revidentu un zvērinātu revidentu komercsabiedrību, kas sniedz revīzijas un/vai ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumus sabiedriskas nozīmes struktūrām, uzraugošās kompetentās iestādes funkcijas. 

5. Atbilstoši Revīzijas pakalpojumu likuma 37. panta pirmajai daļai, Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija ir Finanšu ministrijas pārraudzībā jautājumos, kas saistīti ar zvērinātu revidentu sertificēšanu, zvērinātu revidentu komercsabiedrību licencēšanu un citiem šajā likumā Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijai deleģētajiem uzdevumiem, kas saistīti ar revīzijas pakalpojumu uzraudzību. Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas pieņemtos lēmumus tai deleģētajos valsts pārvaldes uzdevumos var apstrīdēt Finanšu ministrijā. Finanšu ministrija pārbauda Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas kā zemākas iestādes pieņemto lēmuma tiesiskumu un, konstatējot prettiesiskumu, ir tiesīga šo lēmumu atcelt, kā arī Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas bezdarbības gadījumā uzdot pieņemt lēmumu. Tāpat pārraudzības ietvaros Finanšu ministrijas pilnvarotajiem pārstāvjiem ir tiesības piedalīties Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas valdes sēdēs, kopsapulcēs, komiteju un komisiju sēdēs, kā arī iepazīties ar valdes sēdēs pieņemtajiem lēmumiem. Turklāt Finanšu ministrijas pilnvarotajiem pārstāvjiem ir tiesības pieprasīt no Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas visas pārraudzības nodrošināšanai nepieciešamās ziņas, dokumentus un paskaidrojumus. Līdz ar to nepieciešams papildināt Finanšu ministrijas nolikumu ar tās pārraudzībā esošo Latvijas Zvērinātu revidentu asociāciju – Revīzijas pakalpojumu likumā tai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu izpildes jomā. 
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16.panta pirmajā daļā noteikts, ka tiešās pārvaldes iestādes darbību reglamentē Ministru kabineta apstiprināts nolikums. Savukārt Valsts pārvaldes iekārtas likuma 18.panta pirmajā daļā noteikts, ka ministrija organizē un koordinē likumu un citu normatīvo aktu īstenošanu, tā piedalās nozares politikas izstrādāšanā. Tādējādi ir nepieciešams precizēt Finanšu ministrijas nolikumu, papildinot to ar padotībā esošo iestādi un tās pārvaldībā esošām politikas jomām.
Risinājuma apraksts
1. Noteikumu projekta 1.1. un 1.2. punkts paredz papildināt politikas jomas, kurās Finanšu ministrija ir vadošā valsts pārvaldes iestāde, izstrādā un īsteno politiku grāmatvedības, tostarp komercsabiedrību ilgtspējas ziņošanas jomā un un ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma jomā, atbilstoši Revīzijas pakalpojumu likuma 36.1 panta pirmajā daļā noteiktajam. 

 2. Noteikumu projekta  1.3. punkts paredz noteikt, ka Finanšu ministrija veic zvērinātu revidentu un zvērinātu revidentu komercsabiedrību, kas sniedz revīzijas un ilgtspējas ziņojumu apliecinājuma pakalpojumus sabiedriskas nozīmes struktūrām, uzraugošās kompetentās iestādes funkcijas, atbilstoši Revīzijas pakalpojumu likuma 37.⁵  panta pirmajā daļā noteiktajam. 

3. Noteikumu projektu 1.4.punkts paredz noteikt, ka Finanšu ministrija veic Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas pārraudzību Revīzijas pakalpojumu likumā tai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu izpildes jomā atbilstoši Revīzijas pakalpojumu likuma 37. panta pirmajai daļai.
 
4. Noteikumu projekta 1.5. punkts paredz papildināt Finanšu ministrijas padotības iestāžu uzskaitījumu ar Nodokļu un muitas policiju, atbilstoši 2024.gada 31.oktobrī Saeimā pieņemtajam Nodokļu un muitas policijas likumam, kas paredz, ka Nodokļu un muitas policija ir finanšu ministra pārraudzībā esoša tiešās valsts pārvaldes iestāde. Finanšu ministrs Nodokļu un muitas policijas pārraudzību īsteno ar Finanšu ministrijas starpniecību. Nodokļu un muitas policija ir finanšu ministra pārraudzībā esoša tiešās valsts pārvaldes iestāde. 

5. Noteikumu projekta 2. punkts paredz, ka grozījumi Finanšu ministrijas nolikumā attiecībā par Nodokļu un muitas policiju kā ministrijas padotības iestādi, stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī. 

Noteikumu projekts ir viens no tiesību aktu projektiem, kas izstrādāts Valsts ieņēmumu dienesta reorganizācijas nodrošināšanai. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas un neattiecas uz sabiedrību kopumā, līdz ar to  sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē nav piemērojama.
Sabiedrības līdzdalība tika īstenota Nodokļu un muitas policijas likuma, Ilgtspējas informācijas atklāšanas likuma un likuma "Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā" izstrādes procesā. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Tiks izveidota jauna valsts pārvaldes iestāde - Nodokļu un muitas policija.
2. Tiks likvidēta institūcija
Valsts ieņēmumu dienesta reorganizācijas ietvaros likvidēta Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvalde (jeb Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu un muitas policija).
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkcijas un uzdevumi tiks nodoti Finanšu ministrijas padotības iestādei - Nodokļu un muitas policijai.
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru saistībā ar Valsts ieņēmumu dienesta reorganizāciju tika vērtēta izstrādājot Nodokļu un muitas policijas likumu. 
Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru saistībā ar ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma politiku, Finanšu ministrijas kā zvērinātu revidentu un zvērinātu revidentu komercsabiedrību, kas sniedz revīzijas un ilgtspējas ziņojumu apliecinājuma pakalpojumus sabiedriskas nozīmes struktūrām, uzraugošās kompetentās iestādes funkcijām, un Finanšu ministrijas pārraudzību par Latvijas Zvērinātu revidentu asociāciju – Revīzijas pakalpojumu likumā tai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu izpildes jomā, tika vērtēta likuma “Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likuma izstrādes” (pieņemts 26.06.2024. (attiecībā uz kompetenci ilgtspējas ziņojuma apliecināšanas un tās uzraudzības jomā); pieņemts 15.12.2016. (attiecībā uz Finanšu ministriju kā kompetento iestādi, kas īsteno zvērinātu revidentu un to komercsabiedrību, kas sniedz revīzijas pakalpojumus sabiedriskas nozīmes struktūrām, uzraudzību), pieņemts 03.05.2001. (par Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas valstisko uzraudzību, kuru īsteno Finanšu ministrija)  procesā. 
Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru saistībā ar komercsabiedrību ilgtspējas ziņošanas politiku tika vērtēta Ilgtspējas informācijas atklāšanas likuma izstrādes procesā. 
 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi