25-TA-850: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Ar lietas izskatīšanu saistīto izdevumu aprēķināšanas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2025. gada 1. aprīlī spēkā stājās grozījumi Civilprocesa likumā (turpmāk – CPL), kas paredz 39. panta pirmās daļas 5. punktā ietverto ar lietas izskatīšanu saistīto izdevumu – izdevumi, kas saistīti ar tiesas pavēstu un citu tiesas dokumentu atvasinājumu izgatavošanu, piegādāšanu un rakstveida pierādījumu atgriešanu, kā arī ar brīdinājuma izsniegšanu saistību piespiedu izpildes brīdinājuma kārtībā ietvaros saistīto izdevumu – iekļaušanu valsts nodevā, turpmāk vairs tos neizdalot atsevišķi kā pozīciju, par kuru būtu veicama atsevišķa samaksa. Turklāt ar minētajiem grozījumiem CPL 39. panta otrā daļa, kas paredz, ka ar lietas izskatīšanu saistīto izdevumu aprēķināšanas kārtību nosaka Ministru kabineta noteikumi, tika izteikta jaunā redakcijā un līdz ar to ir nepieciešams izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts nosaka ar lietas izskatīšanu saistīto izdevumu aprēķināšanas kārtību atbilstoši CPL veiktajām izmaiņām, kas paredz daļēju ar lietas izskatīšanu saistīto izdevumu iekļaušanu valsts nodevā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pirms minēto grozījumu spēkā stāšanās CPL 40. panta pirmā daļa noteica, ka summas, kas nepieciešamas izdevumu samaksai par tiesas pavēstu un citu tiesas dokumentu atvasinājumu izgatavošanu, piegādāšanu, izsniegšanu un rakstveida pierādījumu atgriešanu (CPL 39. panta pirmās daļas 5. punkts), iemaksā valsts. Tomēr minētais neatbrīvo puses no izdevumu atlīdzināšanas. Attiecīgi valsts sākotnēji iemaksātie vai segtie izdevumi par tiesas pavēstu un citu tiesas dokumentu atvasinājumu izgatavošanu, piegādāšanu, izsniegšanu un rakstveida pierādījumu atgriešanu CPL noteiktajā kārtībā tiek piespriesti no pusēm ar gala nolēmumu lietā un, ja samaksa netiek veikta, tad tiek uzsākta izdevumu piedziņa.
Tāpat CPL 406.3 trešā daļa paredzēja, ka, iesniedzot tiesā pieteikumu par saistību piespiedu izpildīšanu brīdinājuma kārtībā, tam pievieno dokumentus, kas apstiprina valsts nodevas un ar tiesas dokumentu izsniegšanu saistīto izdevumu samaksu.
Minēto izdevumu apmērs tika regulēts Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumos Nr. 20 "Ar lietas izskatīšanu saistīto izdevumu aprēķināšanas kārtība" (spēkā līdz 2025. gada 1. aprīlim).
Ņemot vērā, ka CPL ir spēkā stājušies grozījumi, kas paredz 39. panta pirmās daļas 5. punktā iekļauto ar lietas izskatīšanu saistīto izdevumu iekļaušanu valsts nodevā (tajā skaitā valsts nodevā tiek iekļauti ar brīdinājuma izsniegšanu saistību piespiedu izpildīšanas brīdinājuma kārtībā ietvaros saistītie izdevumi), turpmāk vairs tos neizdalot atsevišķi kā pozīciju, par kuru būtu veicama atsevišķa samaksa, kā arī, ņemot vērā, ka ar grozījumiem CPL 39. panta otrā daļa izteikta jaunā redakcijā, ir nepieciešams izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus, kas regulētu ar lietas izskatīšanu saistīto izdevumu aprēķināšanas kārtību un būtu saskanīgi ar CPL veiktajām izmaiņām attiecībā uz daļēju ar lietas izskatīšanu saistīto izdevumu iekļaušanu valsts nodevā.
Tāpat CPL 406.3 trešā daļa paredzēja, ka, iesniedzot tiesā pieteikumu par saistību piespiedu izpildīšanu brīdinājuma kārtībā, tam pievieno dokumentus, kas apstiprina valsts nodevas un ar tiesas dokumentu izsniegšanu saistīto izdevumu samaksu.
Minēto izdevumu apmērs tika regulēts Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumos Nr. 20 "Ar lietas izskatīšanu saistīto izdevumu aprēķināšanas kārtība" (spēkā līdz 2025. gada 1. aprīlim).
Ņemot vērā, ka CPL ir spēkā stājušies grozījumi, kas paredz 39. panta pirmās daļas 5. punktā iekļauto ar lietas izskatīšanu saistīto izdevumu iekļaušanu valsts nodevā (tajā skaitā valsts nodevā tiek iekļauti ar brīdinājuma izsniegšanu saistību piespiedu izpildīšanas brīdinājuma kārtībā ietvaros saistītie izdevumi), turpmāk vairs tos neizdalot atsevišķi kā pozīciju, par kuru būtu veicama atsevišķa samaksa, kā arī, ņemot vērā, ka ar grozījumiem CPL 39. panta otrā daļa izteikta jaunā redakcijā, ir nepieciešams izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus, kas regulētu ar lietas izskatīšanu saistīto izdevumu aprēķināšanas kārtību un būtu saskanīgi ar CPL veiktajām izmaiņām attiecībā uz daļēju ar lietas izskatīšanu saistīto izdevumu iekļaušanu valsts nodevā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Iepriekš spēkā esošais regulējums radīja virkni problēmu:
- Apgrūtināts tiesas darbs, jo tiesai jāaprēķina šos izdevumus katrā lietā pirms tiesas nolēmuma sagatavošanas. Ja gadā prasības tiesvedības kārtībā tiek izskatītas ap 20 000 lietu, tad tiesām gandrīz visās lietās ir jāsarēķina un spriedumā jāpiedzen ar lietas izskatīšanu saistītie izdevumi par labu valstij.
- Liels apjoms ar izpildu lietām, kurās par labu valstij piedzenamas salīdzinoši nelielas summas. Ja parādnieks nesamaksā valstij ar lietas izskatīšanu saistītos izdevumus, nepieciešams uzsākt piespiedu izpildi, lai šos izdevumus varētu atgūt. Piemēram, 2023. gadā tika ievestas 5511 izpildu lietas par ar lietas izskatīšanu saistīto izdevumu līdz 5 euro piedziņu; 8588 izpildu lietas, kurās šo izdevumu apmērs bija no 5 līdz 10 euro; 579 izpildu lietās – no 10 līdz 20 euro, bet 620 lietās – 50 euro un vairāk.
- Piedziņas process bieži izmaksā vairāk nekā atgūtās summas vērtība.
- Rodas problēmas ar izdevumu piedziņu, ja parādnieks atrodas ārvalstīs. Šobrīd Eiropas Savienības valstu starpā nav vienotas nostājas par to, vai Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) Nr. 1215/2012 (2012. gada 12. decembris) par jurisdikciju un spriedumu atzīšanu un izpildi civillietās un komerclietās (pārstrādāta redakcija) aptver arī tiesas izdevumu piedziņu valsts labā – daudzas valstis šādu izdevumu piedziņu atsaka. Līdz ar to šobrīd šos izdevumus praktiski nav iespējams piedzīt.
- Apgrūtināts tiesas darbs, jo tiesai jāaprēķina šos izdevumus katrā lietā pirms tiesas nolēmuma sagatavošanas. Ja gadā prasības tiesvedības kārtībā tiek izskatītas ap 20 000 lietu, tad tiesām gandrīz visās lietās ir jāsarēķina un spriedumā jāpiedzen ar lietas izskatīšanu saistītie izdevumi par labu valstij.
- Liels apjoms ar izpildu lietām, kurās par labu valstij piedzenamas salīdzinoši nelielas summas. Ja parādnieks nesamaksā valstij ar lietas izskatīšanu saistītos izdevumus, nepieciešams uzsākt piespiedu izpildi, lai šos izdevumus varētu atgūt. Piemēram, 2023. gadā tika ievestas 5511 izpildu lietas par ar lietas izskatīšanu saistīto izdevumu līdz 5 euro piedziņu; 8588 izpildu lietas, kurās šo izdevumu apmērs bija no 5 līdz 10 euro; 579 izpildu lietās – no 10 līdz 20 euro, bet 620 lietās – 50 euro un vairāk.
- Piedziņas process bieži izmaksā vairāk nekā atgūtās summas vērtība.
- Rodas problēmas ar izdevumu piedziņu, ja parādnieks atrodas ārvalstīs. Šobrīd Eiropas Savienības valstu starpā nav vienotas nostājas par to, vai Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) Nr. 1215/2012 (2012. gada 12. decembris) par jurisdikciju un spriedumu atzīšanu un izpildi civillietās un komerclietās (pārstrādāta redakcija) aptver arī tiesas izdevumu piedziņu valsts labā – daudzas valstis šādu izdevumu piedziņu atsaka. Līdz ar to šobrīd šos izdevumus praktiski nav iespējams piedzīt.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts nosaka ar lietas izskatīšanu saistīto izdevumu aprēķināšanas kārtību atbilstoši CPL veiktajām izmaiņām, kas paredz daļēju ar lietas izskatīšanu saistīto izdevumu iekļaušanu valsts nodevā.
Ar grozījumiem CPL (grozījumi stājušies spēkā 2025. gada 1. aprīlī) 39. panta pirmās daļas 5. punktā noteiktie ar lietas izskatīšanu saistītie izdevumi – izdevumi, kas saistīti ar tiesas pavēstu un citu tiesas dokumentu atvasinājumu izgatavošanu, piegādāšanu un rakstveida pierādījumu atgriešanu – iekļauti valsts nodevā, turpmāk vairs tos neizdalot atsevišķi kā pozīciju, par kuru būtu veicama atsevišķa samaksa. Tāpat valsts nodevas apmērā iekļauti arī ar brīdinājuma izsniegšanu saistītie izdevumi, proti, turpmāk vienīgais maksājums, kas personai būs jāveic, iesniedzot tiesā pieteikumu par saistību piespiedu izpildīšanu brīdinājuma kārtībā - būs valsts nodevas samaksa.
Papildus jānorāda, ka izdevumi, kas saistīti ar dokumentu tulkošanu un sūtīšanu uz ārvalstīm, nav iekļauti valsts nodevā.
Būtiskākās izmaiņas noteikumu projektā, kas atšķiras no līdzšinējās noteikumu redakcijas:
- noteikumu projekts vairs neietver punktus, kur noteikta samaksa par tādām ar lietas izskatīšanu saistīto izdevumu pozīcijām, kas ar grozījumiem CPL tiek iekļautas valsts nodevā;
- veiktas izmaiņas MK noteikumu 1. punkta 1.4. apakšpunktā un 4. punktā, salāgojot tos ar grozījumiem CPL 39. panta pirmās daļas 5. punktā;
- veiktas izmaiņas MK noteikumu 5. punktā, salāgojot to ar izmaiņām CPL 39. panta pirmās daļas 5. punktā un 40. pantā, kā arī ņemta vērā CPL 40. panta ceturtā daļa, kas noteic, ka, ja pēc Latvijas lūguma pierādījumus iegūst vai tiesas dokumentus izsniedz personai ārvalstī, ja šo lūgumu iesniegusi tiesa vai tiesnesis pēc savas iniciatīvas, nepieciešamo summu iemaksā valsts;
- svītrots punkts, kas iepriekš paredzēja tāmes iesniegšanu tiesā, lai uzsāktu ar atbildētāja vai liecinieka meklēšanu saistītos pasākumus.
Ar grozījumiem CPL (grozījumi stājušies spēkā 2025. gada 1. aprīlī) 39. panta pirmās daļas 5. punktā noteiktie ar lietas izskatīšanu saistītie izdevumi – izdevumi, kas saistīti ar tiesas pavēstu un citu tiesas dokumentu atvasinājumu izgatavošanu, piegādāšanu un rakstveida pierādījumu atgriešanu – iekļauti valsts nodevā, turpmāk vairs tos neizdalot atsevišķi kā pozīciju, par kuru būtu veicama atsevišķa samaksa. Tāpat valsts nodevas apmērā iekļauti arī ar brīdinājuma izsniegšanu saistītie izdevumi, proti, turpmāk vienīgais maksājums, kas personai būs jāveic, iesniedzot tiesā pieteikumu par saistību piespiedu izpildīšanu brīdinājuma kārtībā - būs valsts nodevas samaksa.
Papildus jānorāda, ka izdevumi, kas saistīti ar dokumentu tulkošanu un sūtīšanu uz ārvalstīm, nav iekļauti valsts nodevā.
Būtiskākās izmaiņas noteikumu projektā, kas atšķiras no līdzšinējās noteikumu redakcijas:
- noteikumu projekts vairs neietver punktus, kur noteikta samaksa par tādām ar lietas izskatīšanu saistīto izdevumu pozīcijām, kas ar grozījumiem CPL tiek iekļautas valsts nodevā;
- veiktas izmaiņas MK noteikumu 1. punkta 1.4. apakšpunktā un 4. punktā, salāgojot tos ar grozījumiem CPL 39. panta pirmās daļas 5. punktā;
- veiktas izmaiņas MK noteikumu 5. punktā, salāgojot to ar izmaiņām CPL 39. panta pirmās daļas 5. punktā un 40. pantā, kā arī ņemta vērā CPL 40. panta ceturtā daļa, kas noteic, ka, ja pēc Latvijas lūguma pierādījumus iegūst vai tiesas dokumentus izsniedz personai ārvalstī, ja šo lūgumu iesniegusi tiesa vai tiesnesis pēc savas iniciatīvas, nepieciešamo summu iemaksā valsts;
- svītrots punkts, kas iepriekš paredzēja tāmes iesniegšanu tiesā, lai uzsāktu ar atbildētāja vai liecinieka meklēšanu saistītos pasākumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Izmaksu samērīguma izvērtējums ir ietverts Civilprocesa likuma grozījumu anotācijā.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- visas fiziskas personas, kas iesaistītas tiesvedībā civilprocesā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs fiziskas personas, kuras ir iesaistītas tiesvedībā kā lietas dalībnieki. Noteikumu projektā aprakstītie ar lietas izskatīšanu saistītie izdevumi tiek iekļauti valsts nodevā, līdz ar to tie netiks vairs atsevišķi aprēķināti un ar spriedumu piedzīti no pusēm valsts labā. Tas nozīmē, ka vairumā gadījumu, piemēram, zaudējušai pusei būs jāveic tikai viens maksājums par labu uzvarējušai pusei un vairs nebūs jāveic maksājums par labu valstij, lai segtu noteikumu projektā aprakstītos ar lietas izskatīšanu saistītos izdevumus.
Juridiskās personas
- visas juridiskas personas, kas iesaistītas tiesvedībā civilprocesā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs fiziskas personas, kuras ir iesaistītas tiesvedībā kā lietas dalībnieki. Noteikumu projektā aprakstītie ar lietas izskatīšanu saistītie izdevumi tiek iekļauti valsts nodevā, līdz ar to tie netiks vairs atsevišķi aprēķināti un ar spriedumu piedzīti no pusēm valsts labā. Tas nozīmē, ka vairumā gadījumu, piemēram, zaudējušai pusei būs jāveic tikai viens maksājums par labu uzvarējušai pusei un vairs nebūs jāveic maksājums par labu valstij, lai segtu noteikumu projektā aprakstītos ar lietas izskatīšanu saistītos izdevumus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Ietekme uz valsts budžetu norādīta Civilprocesa likuma grozījumu anotācijā. Tāpat saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 12. novembra sēdes prot. Nr. 48 25. § pēc likuma pieņemšanas būs jāveic izmaiņas iemaksājamo valsts nodevu prognozēs un Tieslietu ministrijas ieņēmumos no maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem (sk.: https://vktap.mk.gov.lv/structuralizer/data/nodes/82abffa2-ee90-49b4-bd67-f2beadaf7773).
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Publiskā apspriešana likumprojektam "Grozījumi Civilprocesa likumā" (Reģ. Nr. 787/Lp14) notika no 31.05.2024. līdz 17.06.2024. Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti (https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/e9acafcd-4614-4822-9baa-f09864d6b3aa). Ņemot vērā minēto, noteikumu projektam nav nepieciešama publiskā apspriešana, jo izmaiņas ir tehniskas, kas veiktas saskaņā ar grozījumiem Civilprocesa likumā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts ir saistīts ar grozījumiem Civilprocesa likumā, kas stājušies spēkā 2025. gada 1. aprīlī un paredz reformēt valsts nodevu regulējumu, kā arī paredz daļēju ar lietas izskatīšanu saistīto izdevumu iekļaušanu valsts nodevā. Plānots, ka regulējums cita starpā atvieglos tiesu darbu, jo katrā lietā tiesnesim vairs nevajadzēs rēķināt ar lietas izskatīšanu saistītos izdevumus, lai ar spriedumu piedzītu tos no pusēm. Tāpat plānots, ka regulējums samazinās izpildu lietu skaitu, kur piedzinējs ir valsts un piedzenama ir neliela summa. Proti, šobrīd daudzās lietās pēc sprieduma spēkā stāšanās, ja parādnieks nesamaksā valstij ar lietas izskatīšanu saistītos izdevumus, nepieciešams uzsākt piespiedu izpildi, lai šos izdevumus varētu atgūt. Iekļaujot daļu šo izdevumu valsts nodevās, vairumā gadījumu pēc sprieduma spēkā stāšanās, valstij nebūtu nepieciešams organizēt piespiedu izpildi, jo šie izdevumi jau būtu samaksāti avansā kopā ar valsts nodevu, un apmierinātas prasības gadījumā pēc sprieduma spēkā stāšanās piedzenami par labu prasītājam.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi