Anotācija (ex-ante)

23-TA-2571: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 20. jūnija noteikumos Nr. 325 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 4.1.1.3.i.investīcijas "Atbalsts sekundāro ambulatoro pakalpojumu sniedzēju veselības aprūpes infrastruktūras stiprināšanai, lai nodrošinātu visaptverošu ilgtspējīgu integrētu veselības pakalpojumu, mazinātu infekciju slimību izplatību, epidemioloģisko prasību nodrošināšanā" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, ņemot vērā, ka MK 2023.gada 20.jūnija noteikumu Nr.325 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 4.1.1.3.i. investīcijas "Atbalsts sekundāro ambulatoro pakalpojumu sniedzēju veselības aprūpes infrastruktūras stiprināšanai, lai nodrošinātu visaptverošu ilgtspējīgu integrētu veselības pakalpojumu, mazinātu infekciju slimību izplatību, epidemioloģisko prasību nodrošināšanā" īstenošanas noteikumi” 17.punktā noteiktais valsts budžeta apmērs nav pietiekams 19.punktā noteikto iestāžu PVN segšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2023.gada 20.jūnija Ministru kabineta noteikumu Nr.325 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 4.1.1.3.i. investīcijas "Atbalsts sekundāro ambulatoro pakalpojumu sniedzēju veselības aprūpes infrastruktūras stiprināšanai, lai nodrošinātu visaptverošu ilgtspējīgu integrētu veselības pakalpojumu, mazinātu infekciju slimību izplatību, epidemioloģisko prasību nodrošināšanā" īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.325) 17.punkts nosaka, ka investīcijas ietvaros kopējais attiecināmais finansējums ir 10 285 000 euro, tai skaitā Atveseļošanas fonda finansējums ir 8 500 000 euro un nacionālais finansējums (valsts budžets un privātais finansējums) vismaz 1 785 000 euro, tai skaitā nacionālais valsts budžeta finansējums piešķirts pievienotās vērtības nodokļa segšanai ne vairāk kā 109 844 euro apmērā.
MK noteikumu Nr.325 17.punktā minētais valsts budžeta finansējums tika aprēķināts uz MK noteikumu Nr.325 izstrādes brīdi, ņemot vērā, ka uz 17.02.2023. PVN maksātāju reģistrā nebija SIA “Ludzas medicīnas centrs”, pašvaldības SIA “Ventspils poliklīnika”, Līvānu novada domes pašvaldības SIA "Līvānu slimnīca", pašvaldības aģentūra "Iecavas veselības centrs" un Krāslavas novada Veselības un sociālo pakalpojumu centrs "Dagda". Tādejādi finansējuma saņēmējiem, kuri uz 17.02.2023. nebija PVN maksātāju reģistrā sākotnēji tika plānota maksimālā no valsts budžeta sedzamā PVN daļa (21%) 109 844 euro apmērā.
2023.gada 25.septembrī noslēdzās projekta iesniegumu atlases pirmais posms Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 4.1.1.3.i. investīcijai "Atbalsts sekundāro ambulatoro pakalpojumu sniedzēju veselības aprūpes infrastruktūras stiprināšanai, lai nodrošinātu visaptverošu ilgtspējīgu integrētu veselības pakalpojumu, mazinātu infekciju slimību izplatību, epidemioloģisko prasību nodrošināšanā", līdz ar to uz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdi 25.09.2023. tika vēlreiz pārbaudīta informācija vai ārstniecības iestāde, kas iesniedz projekta iesniegumu, nav reģistrēta kā PVN maksātājs un tika secināts, ka pašvaldības kapitālsabiedrība SIA “Alūksnes slimnīca” ir izslēgta no PVN maksātāju reģistra, līdz ar to atbilstoši MK noteikumu Nr.325 19.punktam PVN Atveseļošanas projekta ietvaros no valsts budžeta ir attiecināms un nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums 28 686 euro apmērā. Ņemot vērā minēto, nepieciešams precizēt  MK noteikumu Nr.325 17.punktā minēto valsts budžeta finansējuma apmēru PVN segšanai.
Atbilstoši MK noteikumu Nr.325 anotācijai uz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdi tiek vēlreiz pārbaudīta informācija vai ārstniecības iestāde nav reģistrēta kā PVN maksātājs un no valsts budžeta sedzamā summa tiek fiksēta atbilstoši datiem uz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdi.
Ierosinātos grozījumus nepieciešams steidzami virzīt apstiprināšanai Ministru kabinetā, ņemot vērā, ka 25.09.2023. bija termiņš, kurā visiem finansējuma saņēmējiem Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 4.1.1.3.i. investīcijas ietvaros bija jāiesniedz projektu iesniegumi un šobrīd ir uzsākta projekta iesniegumu vērtēšana. Divu mēnešu laikā līdz 25.11.2023. Veselības ministrija kā Atveseļošanas fonda nozares ministrija nodrošina lēmuma pieņemšanu par projektu iesniegumiem. Lai būtu iespējams nodrošināt lēmuma pieņemšanu par SIA “Alūksnes slimnīca” atbilstoši MK noteikumu Nr.325 19.punktam attiecībā uz PVN attiecināmību, nepieciešami grozījumi MK noteikumos Nr.325.
Ņemot vērā minēto, grozījumiem MK noteikumos Nr.325  nav ietekmes uz īstenošanā esošajiem projektiem, ņemot vērā, ka šobrīd uz 24.10.2023. neviens projekts vēl nav apstiprināts.
Ierosinātajiem grozījumiem MK noteikumos Nr.325 nav ietekmes uz projektu iesniegumiem, kuru vērtēšana vēl nav uzsākta un projektu iesniegumiem, kas vēl nav iesniegti, taču tiek izstrādāti izsludinātās projektu iesniegumu atlases ietvaros.
Potenciālie finansējuma saņēmēji, kas noteiktajā termiņā līdz 25.09.2023. projektu iesniegumus neiesniedza vai tiks noraidīti, ja attiecināms, atkārtoti tiks aicināti iesniegt projektu iesniegumus pēc pirmās atlases noslēgšanās atbilstoši MK noteikumu Nr.325 10. un 14.punktam. Ja līdz atkārtoti izsludinātās projektu iesniegumu atlases termiņam kāds no atkārtoti uzaicinātajiem finansējuma saņēmējiem būs mainījis PVN maksātāja statusu, tad būs nepieciešami atkārtoti grozījumi MK noteikumos Nr.325.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumiem Nr.325 17.punktā norādītā valsts budžeta summa 109 844 euro apmērā nenosedz PVN izmaksas visiem finansējuma saņēmējiem, kam atbilstoši MK noteikumiem Nr.325 19.punktam PVN ir attiecināms no valsts budžeta.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams precizēt  MK noteikumu Nr.325 17.punktā minēto valsts budžeta finansējumu PVN segšanai, nosakot to 138 530 euro apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Ārstniecības iestādes
Ietekmes apraksts
Tiks sniegts atbalsts sekundāro ambulatoro pakalpojumu sniedzēju veselības aprūpes infrastruktūras stiprināšanai

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
2 975 000
0
3 400 000
0
1 700 000
0
425 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
2 975 000
0
3 400 000
0
1 700 000
0
425 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
2 985 984
0
3 443 938
28 686
1 743 938
0
435 984
2.1. valsts pamatbudžets
2 985 984
0
3 443 938
28 686
1 743 938
0
435 984
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-10 984
0
-43 938
-28 686
-43 938
0
-10 984
3.1. valsts pamatbudžets
-10 984
0
-43 938
-28 686
-43 938
0
-10 984
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-28 686
0
-10 984
5.1. valsts pamatbudžets
0
-28 686
0
-10 984
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Atbilstoši MK noteikumiem Nr.325 uz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdi 25.09.2023. tika vēlreiz pārbaudīta informācija vai ārstniecības iestāde nav reģistrēta kā PVN maksātājs un tika secināts, ka pašvaldības kapitālsabiedrība SIA “Alūksnes slimnīca” ir izslēgta no PVN maksātāju reģistra, līdz ar to atbilstoši MK noteikumu Nr.325 19.punktam PVN Atveseļošanas projekta ietvaros no valsts budžeta ir attiecināms un nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums 28 686 euro apmērā. Ņemot vērā minēto, nepieciešams precizēt  MK noteikumu Nr.325 17.punktā minēto valsts budžeta finansējumu PVN segšanai. Atbilstoši MK noteikumiem Nr.325 SIA “Alūksnes slimnīca” pieejamais Atveseļošanas fonda finansējums ir 136 597 euro, līdz ar to aprēķinātais nepieciešamais valsts budžeta finansējums PVN segšanai 21% apmērā no 136 597 euro ir 28 686 euro.
Atveseļošanas fonda plāna finansējums un valsts budžeta līdzfinansējums PVN segšanai tiek plānots Finanšu ministrijas (CFLA) budžeta apakšprogrammā un saskaņā ar 2018. gada 17. jūlija Ministru kabineta noteikumiem Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” tiks pieprasīts no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00. programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
  Atveseļošanas fonda   plāna finansējums (euro) PVN 21% (euro) Nacionālais finansējums (euro) Maksimālais valsts budžeta finansējums PVN segšanai (euro)
2023 2 975 000 10 984 624 750 10 984
2024 3 400 000 72 624 714 000 72 624
2025 1 700 000 43 938 357 000 43 938
2026 425 000 10 984 89 250 10 984
KOPĀ 8 500 000 138 530 1 785 000 138 530
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Skatīt kopā ar 6.1.punktu.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija

Nepieciešamais maksimālais valsts budžeta līdzfinansējums  28 686 euro apmērā PVN 21% apmērā segšanai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks pieprasīts no 74. resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32012D0021
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2012/21/ES: Komisijas Lēmums (2011. gada 20. decembris) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi (izziņots ar dokumenta numuru C(2011) 9380) Dokuments attiecas uz EEZ. (turpmāk - Komisijas lēmums Nr. 2012/21/ES).
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32020R0852
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija Regula (ES) 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar kuru groza Regulu (ES) 2019/2088 (turpmāk – Regula 2020/852)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R0241
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/241 (2021. gada 12. februāris), ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (turpmāk – regula 2021/241).
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2012/21/ES: Komisijas Lēmums (2011. gada 20. decembris) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi (izziņots ar dokumenta numuru C(2011) 9380) Dokuments attiecas uz EEZ. (turpmāk - Komisijas lēmums Nr. 2012/21/ES).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
MK noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
MK noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija Regula (ES) 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar kuru groza Regulu (ES) 2019/2088 (turpmāk – Regula 2020/852)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/241 (2021. gada 12. februāris), ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (turpmāk – regula 2021/241).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
MK noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
MK noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība nav plānota, jo noteikumu projekts paredz investīcijas ieviešanu saskaņā ar 2021. gada 27. aprīlī (prot. Nr. 36 27. §) Ministru kabinetā apstiprināto Atveseļošanas fonda  plānu, kuram tika nodrošināta sabiedrības līdzdalība.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Veselības ministrija
  • Ārstniecības iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Ar noteikumu projektu noteiktie institūciju pienākumi tiks veikti esošo finanšu un darbinieku kapacitātes ietvaros, nepalielinot kopējās izmaksas.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīcijas ietvaros ir pieejams atbalsts ārstniecības iestāžu infrastruktūras stiprināšanai, tostarp veselības aprūpes pakalpojumu fiziskās vides piekļūstamības (tajā skaitā, lai nodrošinātu piekļuvi personām ar funkcionāliem traucējumiem) uzlabošanai.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot investīcijas ārstniecības iestāžu infrastruktūras stiprināšanai, tiks uzlabota ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk