Anotācija (ex-ante)

23-TA-1453: Noteikumu projekts (Groza manuāli)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumos Nr. 337 "Skrepi slimības uzraudzības, kontroles un apkarošanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumos Nr. 337 "Skrepi slimības uzraudzības, kontroles un apkarošanas kārtība"" (turpmāk – noteikumi Nr.337) nepieciešams veikt grozījumus, kas pamatā skar nosacījumus par genotipu alēļu noteikšanu, atceļot prasību noteikt priona proteīna genotipu alēles (turpmāk – genotipu alēle) jēriem, kas dzimuši novietnē, kurai piešķirts rezistences pret skrepi I līmeņa statuss. Papildus noteikumos Nr. 337 jāveic tehniskus grozījumus, papildinot ar normām par kazu sugas dzīvnieku genotipu alēļu noteikšanu un paredzot kazu sugas dzīvnieku izmantošanas prasības pie attiecīgā priona proteīna genotipa. Tāpat paredzēts precizēt skrepi rezistentu aitu sugas dzīvnieku selekcijas programmas (turpmāk – skrepi rezistentu aitu selekcijas programma) īstenošanas prasības un papildināt noteikumus ar r1 priona proteīna genotipu klasi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir precizēt skrepi rezistentu aitu selekcijas programmas īstenošanas prasības un papildināt noteikumus ar kazu sugas dzīvnieku priona proteīna genotipiem, paredzot kazu sugas dzīvnieku izmantošanas prasības pie attiecīgā priona proteīna genotipa.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Transmisīvās sūkļveida encefalopātijas (turpmāk – TSE)  ir vairāku slimību grupa, kurā ietilpst klasiskā un atipiskā skrepi slimība.
Pašlaik ir spēkā noteikumi Nr. 337, kas reglamentē nenozīmīga skrepi riska vai kontrolēta skrepi riska statusa piešķiršanas kārtību aitu un kazu sugas dzīvnieku novietnēm un rezistences pret skrepi I līmeņa, II līmeņa vai III līmeņa statusa piešķiršanas kārtību aitu sugas dzīvnieku novietnēm, kā arī nosaka prasības skrepi rezistentu aitu selekcijas programmas īstenošanā saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 22. maija Regulu (EK) Nr. 999/2001, ar ko paredz noteikumus transmisīvo sūkļveida encefalopātiju profilaksei, kontrolei un apkarošanai (turpmāk – regula Nr. 999/2001). Regulas Nr. 999/2001 mērķis ir nodrošināt, lai tiktu īstenoti atbilstoši pasākumi TSE noteikšanai, kontrolei un apkarošanai. Tāpat saskaņā ar regulas Nr. 999/2001 III pielikuma A nodaļas II apakšnodaļas 8. punktā noteikto Eiropas Savienības dalībvalstīm (turpmāk – dalībvalsts) ir jānodrošina genotipu alēļu noteikšanu aitu un kazu sugas dzīvniekiem skrepi saslimšanas gadījumā. Genotipu alēļu noteikšana nosaka dzīvnieku uzņēmību jeb rezistenci pret skrepi, tādējādi dodot iespēju selekcionēt izteikti rezistentus aitu un kazu sugas dzīvniekus vaislai vai audzēšanai.
Aitu un kazu sugu dzīvniekiem genotipu alēles nosaka ar molekulārbioloģisko laboratorisko metodi – sekvenēšanas reakciju, nosakot aminoskābes dezoribonukleīnskābes:
1) aitu sugas dzīvniekiem – 136., 154. un 171. gēnu alēļu pozīcijā. Paaugstināta izturība pret skrepi tiek atzīta, ja aitu sugas dzīvniekiem ir rezistentā alēle - alanīna (A) un/ vai leicīna (L) aminoskābes saturošs priona proteīna genotips gēnu alēles 136. pozīcijā, un arganīna (R) aminoskābes saturošs priona proteīna genotips gēnu alēles 154. un 171. pozīcijā;
b) kazu sugas dzīvniekiem –  146. un 222. gēnu alēļu pozīcijā.
Paaugstināta izturība pret skrepi tiek atzīta, ja kazu sugas dzīvniekiem ir vismaz viena rezistentā alēle - serīna (S) vai asparagīnskābes (D) aminoskābes saturošs priona proteīna genotips gēnu alēles 146. pozīcijā vai lizīns (K) - 222. pozīcijā. Rezistentā alēle D ir sastopama nedaudzās kazu šķirnēs un tā ir tikpat rezistenta kā priona proteīna genotipu alēle S.
Zinātniskajos pētījumos ir noskaidrots, ka genotipu alēle ir sastopama mutācijas aminoskābju proteīnos. Viena nukleotīda nomaiņa var kļūt par iemeslu vienas aminoskābes nomaiņai proteīna struktūrā, tā rodoties priona proteīnam.
Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk – dienests) kopš Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā ir īstenojis skrepi uzraudzības programmu, un līdz šim Latvijā nav konstatēts neviens skrepi gadījums. Latvijā joprojām tiek īstenota skrepi uzraudzības programma, nosakot genotipu alēles aitu un kazu sugu dzīvniekiem un izmeklējot šādu kategoriju aitu un kazu sugas dzīvniekus uz skrepi:
1) visus aitu un kazu sugas dzīvniekus, par kuriem ir klīniskas aizdomas par skrepi;
2) visus nobeigušos aitu un kazu sugas dzīvniekus, kas vecāki par 18 mēnešiem.
Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestāde 2022. gada 3. novembrī sniedza atzinumu "The European Union summary report on surveillance for the presence of transmissible spongiform encephalopathies (TSE) in 2021" (https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/7655), kurā norādīts, ka dalībvalstīs 2021. gadā uz skrepi izmeklēti:
1) 311 174 aitu sugas dzīvnieki un konstatēti 551 skrepi saslimšanas gadījums 17 dalībvalstīs;
2) 118 457 kazu sugas dzīvnieki un konstatēti 224 skrepi saslimšanas gadījumi sešās dalībvalstīs.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Noteikumi Nr. 337 reglamentē aitu sugas dzīvniekiem genotipu alēļu noteikšanas nosacījumus, priona proteīna genotipu klases un dzīvnieku izmantošanas prasības attiecīgajā genotipu klasē.

Saskaņā ar regulas Nr. 999/2001 III pielikuma A nodaļas II apakšnodaļas 8. punktā noteikto dalībvalstīm ir jānodrošina genotipu alēļu noteikšanu ne tikai aitu sugas dzīvniekiem, bet arī kazu sugas dzīvniekiem skrepi saslimšanas gadījumā.
Risinājuma apraksts
1. Noteikumu Nr. 337 1. nodaļā ir nepieciešams:
1) precizēt terminu "kontroles paraugs", iekļaujot kazas sugas dzīvniekus, tiem paredzot laboratoriski noteikt priona proteīna gēna alēles pie 146. un 222. pozīcijas;
2) precizēt 6. punktu un 1. pielikuma tiesību normu, kas paredz noteikt kazu sugas dzīvniekiem priona proteīna genotipu klases un novērtējumu, kā arī izmantošanas nosacījumus.
Problēmas apraksts
2. Noteikumi Nr. 337 reglamentē rezistences pret skrepi I līmeņa novietnes statusa saglabāšanas nosacījumus, paredzot, ka visi turētie aitu sugas dzīvnieki atbilst R1 priona proteīna genotipu klasei, nosakot ARR/ARR vai ALRR/ALRR priona proteīna genotipu.
Saskaņā ar zinātnisko literatūru “Genotyping and surveillance for scrapie in Finnish sheep” (file:///C:/Users/sigita.taurina/Downloads/1746-6148-8-122.pdf), “Classic Scrapie in Sheep with the ARR/ARR Prion Genotype in Germany and France” (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2828083/pdf/07-0077_finalR.pdf), ”PrP genotype and agent effects in scrapie: change in allelic interaction with different isolates of agent in sheep, a natural host of scrapie” (https://www.microbiologyresearch.org/docserver/fulltext/jgv/75/5/JV0750050989.pdf?expires=1701767472&id=id&accname=guest&checksum=AD8CE4E4E98D1D3F4F97A42DCD3FA5B2 ) un  “Risk of scrapie in British sheep of different prion protein genotype” (https://www.microbiologyresearch.org/docserver/fulltext/jgv/85/9/vir852735.pdf?expires=1701767643&id=id&accname=guest&checksum=9557A0C44B3725FDCEE00D0FF1CC07B1) ir secināts, ka, ja teķis un aitu māte atbilst R1 priona proteīna genotipu klasei, tad teorētiski pēcnācējiem nav iespējamas citas ģenētiskās variācijas, kā tikai ARR/ARR vai ALRR/ALRR priona proteīna genotips, jeb R1 priona proteīna genotipu klase. Ir pierādīts, ka A (alanīna alēle 136. pozīcijā) R (arginīna alēle 154. pozīcijā) un R (arginīna alēle 171. pozīcijā) alēle (ARR) palēnina skrepi slimības progresēšanu aitām.
Tomēr, lai atšķirtu novietnē turētos dzīvniekus, kuriem laboratoriski ir noteikts ARR/ARR vai ALRR/ALRR priona proteīna genotips un kuri klasificēti un reģistrēti R1 priona proteīna genotipa klasē, no dzīvniekiem, kuriem nav noteikts priona proteīna genotips, tad šos aitas sugas dzīvniekus būtu nepieciešams automātiski klasificēt un reģistrēt r1 priona proteīna genotipa klasē.
Risinājuma apraksts
2. Tādejādi noteikumu Nr. 337:
1) visā tekstā burtu un skaitli "R1" nepieciešams aizstāt ar vārdu, burtiem un skaitļiem "R1 vai r1";
2) 1. nodaļā ir nepieciešams skaidrot jaunus terminus, kā piemēram:
a) priona proteīna genotips, kas ir aminoskābju proteīni attiecīgajā gēnu alēļu pozīcijā;
b) R1 priona proteīna genotipu klase, kurā klasificē aitu sugas dzīvniekus, kuriem kontroles paraugā ir noteikts ARR/ARR vai ALRR/ALRR priona proteīna genotips;
c) r1 priona proteīna genotipu klase, kurā klasificē aitu sugas dzīvniekus, kas dzimuši novietnē, kurai piešķirts rezistences pret skrepi I līmeņa statuss, un kuriem nav noteikts ARR/ARR vai ALRR/ALRR priona proteīna genotips;
3) 3.1. nodaļā ir nepieciešams noteikt prasību, ka Lauksaimniecības datu centra (turpmāk – datu centrs) datubāzē jēriem, kas dzimuši novietnē, kurai piešķirts rezistences pret skrepi I līmeņa statuss un kuriem nav noteikts ARR/ARR vai ALRR/ALRR priona proteīna genotips, tiem automātiski reģistrēt r1 priona proteīna genotipa klasi;
4) 5. pielikumā nepieciešams precizēt iesniegumu par rezistences pret skrepi I līmeņa, II līmeņa vai III līmeņa statusa piešķiršanu aitu sugas dzīvnieku novietnei, iekļaujot arī aitu sugas dzīvniekus, kas atbilst r1 priona proteīna genotipu klasei;
5) 6. pielikumā ir nepieciešams precizēt prasības, kas jāievēro, lai aitu sugas dzīvnieku novietnei piešķirtu un saglabātu rezistences pret skrepi I līmeņa, II līmeņa vai III līmeņa statusu, iekļaujot arī aitu sugas dzīvniekus, kas atbilst r1 priona proteīna genotipu klasei.

Minētie risinājumi atvieglos aitu sugas dzīvnieku īpašniekus vai turētājus no skrepi slimību kontroles radītā finansiālā sloga.
Problēmas apraksts
3. Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī 2024. gada 25. martā publicēta (spēkā stāšanās datums 13. aprīlis 2024. gads) Komisijas 2024. gada 22. marta Regula (ES) 2024/887, ar ko attiecībā uz dzīvnieku barošanu, laišanu tirgū un importēšanu Savienībā groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001 IV, VIII un IX pielikumu (turpmāk – regula 2024/887). Regula 2024/887 paredz regulā Nr. 999/2001 iekļaut kazu sugas dzīvnieku novietnei nenozīmīga skrepi riska vai kontrolēta skrepi riska statusa piešķiršanas un saglabāšanas prasības, kas piemērojamas no 2024. gada 14. aprīļa.
Kā norādīts regulas 2024/887, pamatojumā, lai ņemtu vērā ieteikumus, kas sniegti Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestādes 2017. gada 5. jūlija zinātniskajā atzinumā “Par kazu ģenētisko rezistenci pret transmisīvajām sūkļveida encefalopātijām (TSE)” (https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/4962) un, lai atzītu, ka arī kazas sugas dzīvnieki var būt ģenētiski rezistenti pret klasiskās skrepi slimības celmiem, ja tām ir serīna (S) vai asparagīnskābes (D) aminoskābes saturošs priona proteīna genotips gēnu alēles 146. pozīcijā vai lizīns (K) - 222. pozīcijā, tad būtu lietderīgi iekļaut prasības, piešķirot kazu sugas dzīvnieku novietnēm  nenozīmīga skrepi riska vai kontrolēta skrepi riska statusu.
Saskaņā ar Regulas 2024/887 prasībām, tiek izdarīti grozījumi regulas Nr. 999/2001 VIII pielikuma A nodaļas A iedaļas 1. punkta 1.2. un 1.3.apakšpunktā, kas nosaka, ka dalībvalstis turpmāk varēs piešķirt kazu sugu dzīvnieku novietnēm nenozīmīga skrepi riska statusu vai kontrolēta skrepi riska statusu, ja  ievestie kazas sugas dzīvnieki vai to embriji, olšunas vai sperma būs ģenētiski rezistentas pret skrepi slimības celmiem, ja tām ir vismaz viena serīna (S) vai asparagīnskābes (D) aminoskābes saturošs priona proteīna genotips gēnu alēles 146. pozīcijā vai lizīns (K) - 222. pozīcijā.
Lai kazu sugas dzīvnieku novietne iegūtu nenozīmīga skrepi riska statusu, tai septiņus gadus pēc kārtas jāizpilda regulas Nr. 999/2001 VIII pielikuma A nodaļas A iedaļas 1.2. apakšpunktā noteiktās prasības, bet, lai novietne iegūtu kontrolēta skrepi riska statusu, tai trīs gadus pēc kārtas jāizpilda regulas Nr. 999/2001 VIII pielikuma A nodaļas A iedaļas 1.3. apakšpunktā noteiktās prasības.
Nenozīmīga skrepi riska statuss vai kontrolēta skrepi riska statuss nepieciešams, lai atvieglotu aitu un kazu sugas dzīvnieku, to spermu, embriju un olšūnu tirdzniecību starp citām dalībvalstīm vai valstīm, kas nav dalībvalstis.
Turklāt regula 2024/887 precizē regulas Nr. 999/2001 VIII pielikuma A nodaļas A iedaļas 1.2. un 1.3. apakšpunkta atsauci uz normatīvo aktu par spermas sagatavošanas centra apstiprināšanu, nosakot, ka tā apstiprināšana notiek saskaņā ar Komisijas 2019. gada 17. decembra Deleģētās regulas (ES) 2020/686, ar ko attiecībā uz reproduktīvo produktu objektu apstiprināšanu un izsekojamības un dzīvnieku veselības prasībām, kas jāievēro, veicot konkrētu turētu sauszemes dzīvnieku reproduktīvo produktu pārvietošanu Savienībā, papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429 (turpmāk – regula 2020/686) II daļas 1. nodaļu.
Risinājuma apraksts
3. Noteikumu Nr. 337:
1) 2. nodaļā ir nepieciešams:
a) precizēt prasības par attiecīgā skrepi riska statusu piešķiršanu. Ja dzīvnieku īpašnieks vai turētājs vēlas, lai piešķir attiecīgo statusu novietnei, tad tam jānodrošina, ka novietnē ievesti kazu sugas dzīvnieki vai to sperma, olšūnas un embriji satur serīna (S) vai asparagīnskābes (D) aminoskābes saturoša priona proteīna genotipu gēnu alēles 146. pozīcijā vai lizīnu (K) - 222.pozīcijā;
b) redakcionāli precizēt prasības attiecībā uz ievestajiem aitu sugas dzīvniekiem, nosakot, ka tie satur alanīna (A) un/vai leicīna (L) aminoskābes saturoša priona proteīna genotipu gēnu alēles 136. pozīcijā, un arganīna (R) aminoskābes saturoša priona proteīna genotipu gēnu alēles 154. un 171. pozīcijā;
2) 2. un 3. pielikumā nepieciešams precizēt iesniegumu par nenozīmīga skrepi riska statusa piešķiršanu novietnei vai kontrolēta skrepi riska statusa piešķiršanu novietnei, norādot, ka dzīvnieku īpašniekam vai turētājam par novietni, kurā tiek turēti aitu vai kazu sugas dzīvnieki ir jānorāda šāda informācija:
a) vai ievestajam kazu sugas dzīvniekam ir serīna (S) vai asparagīnskābes (D) aminoskābes saturošs priona proteīna genotips gēnu alēles 146. pozīcijā vai lizīns (K) - 222. pozīcijā;
b) vai ievestie kazu sugas dzīvnieki ir no spermas sagatavošanas centra, kas apstiprināts saskaņā ar regulas 2020/686 II daļas 1. nodaļu;
c) vai novietnē ievestie kazu sugas dzīvnieku embriji, olšūnas vai sperma ir ar vienu serīna (S) vai asparagīnskābes (D) alēli 146. pozīcijā vai lizīna (K) alēli 222.pozīcijā.
Problēmas apraksts
4. Lai datu centrs paspētu sagatavot datubāzē platformu, tad nepieciešams noteikt pārejas periodu, kad jērus, kas dzimuši novietnē, kurai piešķirts rezistences pret skrepi I līmeņa statuss, un kuriem nav noteikts ARR/ARR vai ALRR/ALRR priona proteīna genotips, varēs automātiski klasificēs un tiem reģistrēs r1 priona proteīna genotipa klasi.
Risinājuma apraksts
4. Noteikumu Nr. 337 nepieciešams noteikt, ka prasība par r1 priona proteīna genotipa klases klasificēšanu un reģistrēšanu stāsies spēkā pēc diviem mēnešiem no noteikumu Nr. 337 grozījumu spēkā stāšanās dienas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

TSE ierosinātājs ir priona proteīns (turpmāk – PrP) – izmainītas, modificētas olbaltumvielas paveids. Inficēšanās parasti notiek, dzīvniekam apēdot inficētu olbaltumvielas saturošu barību vai nonākot ciešā saskarē ar inficētiem audiem, organisma šķidrumiem vai inficētiem medicīniskiem instrumentiem. Slimības inkubācijas periods ir ilgs – vairāki mēneši, dažreiz pat gadi. PrP pēc iekļūšanas organismā vairojas limfoīdajos audos un šūnās, virzoties uz centrālo nervu sistēmu. Skrepi raksturo letāli deģeneratīvi centrālās nervu sistēmas traucējumi ar patoloģiskas izoformas priona proteīna (izmainīts, modificēts olbaltumvielu paveids) uzkrāšanos smadzeņu šūnu proteīna prionā, un dzīvniekam tiek novērota nieze un kustības traucējumi. Slimībai progresējot, dzīvnieki novājē, tiem novēro izteiktu muskuļu vājumu. Slimība nav ārstējama. Slimība ir zināma kopš 1732. gada. Tā izraisa ekonomiskus zaudējumus, bet netiek uzskatīta par riska faktoru cilvēku veselībai. Zinātniskajā atzinumā ir pateikts, ka atipiskā skrepi slimība, iespējams, ir mazāk lipīga vai vispār nav lipīga, tāpēc Eiropas Savienībā vairs netiek uzskatīts, ka atipiskie skrepi saslimšanas gadījumi radītu risku dzīvnieku veselībai.
Laboratoriskās metodes slimības noteikšanai dzīviem dzīvniekiem pagaidām nav izstrādātas. Slimību apstiprina laboratoriski, izmeklējot galvas smadzeņu paraugu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Datu centrā reģistrēti aitu un kazu sugas dzīvnieku īpašnieki vai turētāji
Ietekmes apraksts
Projekta tiesiskais regulējums attieksies uz:
1) aitu sugas dzīvnieku īpašniekiem vai turētājiem, kas īsteno skrepi rezistento aitu selekcijas programmu. Pēc datu centra datubāzes datiem, Latvijā 2023. gada 1. janvārī bija reģistrēti 2603 aitu sugas dzīvnieku īpašnieki un 147 069 aitu sugas dzīvnieki, bet reģistrētas divas novietnes, kurām piešķirts rezistences pret skrepi I līmeņa statuss;
2) kazu sugas dzīvnieku īpašniekiem vai turētājiem, kas vēlēsies nodarboties ar kazu sugas dzīvnieku ciltsdarbu un audzēšanu. Pēc datu centra datubāzes datiem, Latvijā 2023. gada 1. janvārī bija reģistrēti 1788 kazu sugas dzīvnieku īpašnieki un 11 703 kazu sugas dzīvnieki.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Projekta tiesiskais regulējums veicina turēt ģenētiski novērtētu un vaislai atlasītu vai audzēšanai paredzētu aitu vai kazu sugas dzīvnieku, kam ir noteikta izturība (rezistence) pret TSE ierosinātāju, kas labvēlīgi ietekmē konkurētspēju.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Projekta tiesiskais regulējums ietekmē uzņēmumus, kas tur ģenētiski novērtētus un vaislai atlasītus vai audzēšanai paredzētus aitu vai kazu sugas dzīvniekus, kuriem ir noteikta izturība (rezistence) pret TSE ierosinātāju.
Projekta tiesiskais regulējums paredz nosacījumu, ja jēri būs dzimuši novietnē, kurai piešķirts rezistences pret skrepi I līmeņa statuss un, kuriem nav noteikts ARR/ARR vai ALRR/ALRR priona proteīna genotips, tad datu centrs datubāzē automātiski tos klasificēs un reģistrēs r1 priona proteīna genotipa klasi.
Tāpat projekts neparedz ieviest jaunu administratīvo procedūru, tādēļ projektā ietvertajam tiesiskajam regulējumam nav ietekmes uz administratīvajām izmaksām (izmaksas, kas rodas saistībā ar informācijas pieņemšanas, apstrādes vai uzglabāšanas pienākumiem), jo sabiedrības grupai, ko veido juridiskās personas (dzīvnieku īpašnieks vai turētājs), gada laikā tās nepārsniedz 2000 euro.
Savukārt noteikumos Nr. 337, kā arī projektā ietvertajam tiesiskajam regulējumam ir ietekme uz atbilstības izmaksām (naudas izteiksmē), un tas rada atbilstības izmaksas mērķgrupai, ko veido juridiskas personas (dzīvnieku īpašnieks vai turētājs), kuras vēlēsies īstenot skrepi uzraudzības, kontroles un apkarošanas pasākumus.
Budžeta ieņēmumu un izdevumu sadaļā norādītais plānotais finansējums TSE uzraudzības programmas īstenošanai ir ieplānots valsts budžeta Zemkopības ministrijas apakšprogrammā 70.06.00 "Izdevumi citu Eiropas Savienības politiku instrumentu projektu un pasākumu īstenošanai".

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Projekts rada ietekmi uz mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kas tur ģenētiski novērtētus un vaislai atlasītus vai audzēšanai paredzētus aitu vai kazu sugas dzīvniekus, kuriem ir noteikta izturība (rezistence) pret TSE ierosinātāju.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Tiesiski noregulēti un pārvaldīti aitu un kazu nozares veselības jautājumi saglabā dzīvnieku veselību un nodrošina pārtikas kvalitāti, veicinot tirdzniecības konkurenci.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Tiesiski noregulēti un pārvaldīti aitu un kazu nozares veselības jautājumi saglabā lauku apdzīvotību un nodarbinātību laukos.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
34 481
0
34 481
0
34 481
0
34 481
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
34 481
0
34 481
0
34 481
0
34 481
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
235 079
0
235 079
0
235 079
0
235 079
2.1. valsts pamatbudžets
235 079
0
235 079
0
235 079
0
235 079
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-200 598
0
-200 598
0
-200 598
0
-200 598
3.1. valsts pamatbudžets
-200 598
0
-200 598
0
-200 598
0
-200 598
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
-200 598
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Ieņēmumi transmisīvo sūkļveida encefalopātiju kontroles un apkarošanas īstenošanas pasākuma laikā 2023. gadā un turpmāk ik gadu – 34 481 euro.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Izdevumi transmisīvo sūkļveida encefalopātiju kontroles un apkarošanas pasākumu īstenošanas laikā 2023. gadā un turpmāk ik gadu tiks atvēlēti no Zemkopības ministrijas programmas 70.06.00. "Izdevumi citu Eiropas Savienības politiku instrumentu projektu un pasākumu īstenošanai" - 235 079 euro.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
2023. gadā un turpmāk ik gadu nepieciešamais finansējums projektā noteikto infekcijas slimību kontroles un apkarošanas pasākumu īstenošanai paredzēts 235 079 euro apmērā.
Nepieciešamais finansējums tiks nodrošināts no valsts budžeta līdzekļiem, izmantojot Zemkopības ministrijas apakšprogrammā 70.06.00 "Izdevumi citu Eiropas Savienības politiku instrumentu projektu un pasākumu īstenošanai" pasākumam "Uzraudzības pasākumi pārtikas un dzīvnieku barības nekaitīguma jomā" piešķirto finansējuma transmisīvo sūkļveida encefalopātiju kontroles programmai.
Nav
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R0887
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2024. gada 22. marta Regula (ES) 2024/887, ar ko attiecībā uz dzīvnieku barošanu, laišanu tirgū un importēšanu Savienībā groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001 IV, VIII un IX pielikumu (turpmāk – regula 2024/887)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32001R0999
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 22. maija (EK) Regula Nr.999/2001, ar ko paredz noteikumus dažu transmisīvo sūkļveida encefalopātiju profilaksei, kontrolei un apkarošanai (turpmāk – regula 999/2001).
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2024. gada 22. marta Regula (ES) 2024/887, ar ko attiecībā uz dzīvnieku barošanu, laišanu tirgū un importēšanu Savienībā groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001 IV, VIII un IX pielikumu (turpmāk – regula 2024/887)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2024/887
1.pants un pielikuma A daļas 2. punkta 1.2. apakšpunkta “a” apakšpunkta “iii” apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.8., 1.9., 1.15.  apakšpunkts (noteikumu Nr. 337 31.1.,  33.1. apakšpunkts  un 2. pielikuma 11. punkta tabulas 8.punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā regulas norma.
Regulas 2024/887
1.pants un pielikuma A daļas 2. punkta 1.2. apakšpunkta “a” apakšpunkta “iv” apakšpunkta otrā rindkopa
Noteikumu projekta 1.16. apakšpunkts (noteikumu Nr. 337 2. pielikuma 11. punkta tabulas 9.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā regulas norma.
Regulas 2024/887
1.pants un pielikuma A daļas 2. punkta 1.2. apakšpunkta “g” apakšpunkta “ii” apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.17. un 1.18. apakšpunkts (noteikumu Nr. 337 2. pielikuma 11. punkta tabulas 13.1. apakšpunkta "h" un "i" apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā regulas norma.
Regulas 2024/887
1.pants un pielikuma A daļas 2. punkta 1.2. apakšpunkta “h” apakšpunkta “ii” apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.19. un 1.20. apakšpunkts (noteikumu Nr. 337 2. pielikuma 11. punkta tabulas 15.1. apakšpunkta "g" un "h" apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā regulas norma.
Regulas 2024/887
1.pants un pielikuma A daļas 2. punkta 1.3. apakšpunkta “a” apakšpunkta “iii” apakšpunkta otrā rindkopa
Noteikumu projekta 1.10., 1.11. un  1.21. apakšpunkts (noteikumu Nr. 337 36.1. apakšpunkts un 38.1. apakšpunkts un 3. pielikuma 10. punkta tabulas 8.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā regulas norma.
Regulas 2024/887
1.pants un pielikuma A daļas 2. punkta 1.2. apakšpunkta “a” apakšpunkta “iv” apakšpunkta otrā rindkopa
Noteikumu projekta 1.22. apakšpunkts (noteikumu Nr. 337 3. pielikuma 10. punkta tabulas 9.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā regulas norma.
Regulas 2024/887
1.pants un pielikuma A daļas 2. punkta 1.3. apakšpunkta “g” apakšpunkta “ii” apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.23. un 1.24. apakšpunkts (noteikumu Nr. 337 3. pielikuma 10. punkta tabulas 13.1. apakšpunkta "h" un "i" apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā regulas norma.
Regulas 2024/887
1.pants un pielikuma A daļas 2. punkta 1.2. apakšpunkta “h” apakšpunkta “ii apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.25. un 1.26. apakšpunkts (noteikumu Nr. 337 3. pielikuma 10. punkta tabulas 15.1. apakšpunkta "g" un "h" apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā regulas norma.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulā 2024/887 nav dota rīcības brīvība dalībvalstij ieviest tiesību normas.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 22. maija (EK) Regula Nr.999/2001, ar ko paredz noteikumus dažu transmisīvo sūkļveida encefalopātiju profilaksei, kontrolei un apkarošanai (turpmāk – regula 999/2001).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 999/2001
III pielikuma A nodaļas II apakšnodaļas 8. punkts
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunkts (noteikumu Nr. 337 2.2. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā regulas norma.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulā 999/2001 paredzētā rīcības brīvība nav šī projekta mērķis.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauksaimniecības datu centrs, Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior", Pārtikas un veterinārais dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Biedrība “Latvijas aitu audzētāju asociācija”, Biedrība “Latvijas Kazkopības biedrība”
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti


Zemkopības ministrija 2023. gada 13. oktobrī elektroniskajā saskaņošanā nosūtīja projektu, par kuru minētās organizācijas izteica iebildumus un priekšlikumus.
Precizētais projekts, kurā ņemti vērā nevalstisko organizāciju iebildumi un priekšlikumi, atkārtotai elektroniskai saskaņošanai tika nosūtīts 2023. gada 22.novembrī. Par precizēto projektu iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests
  • Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior"
  • Lauksaimniecības datu centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Pārtikas un veterinārais dienests
neietekmē
Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior"
neietekmē
Lauksaimniecības datu centrs
palielinās
Vērtības nozīme:
11,75
Avots – Centrālās statistikas pārvaldes dati
0,10
Informācijas reģistrēšanas laiks
1
Darbību skaits, ņemot vērā skrepi uzraudzības pasākumu īstenošanas pieredzi
1 000
Darbības īstenošanas biežums gadā
1 175,00
Ņemot vērā pašreizējo skrepi uzraudzības pasākumu īstenošanas pieredzi, varētu būt 1000 darbības. Administratīvās izmaksas veido attiecīgās informācijas sagatavošana un reģistrēšana.
Kopā
1 175,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Datu centra funkcijas tiks paplašinātas, ietverot jēru klasificēšanu un reģistrēšanu r1 priona proteīna genotipa klasei datubāzē.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Projekta tiesiskais regulējums attieksies uz
1) dienestu, tam īstenojot skrepi uzraudzības, kontroles un apkarošanas pasākumus;
2) Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātnisko institūtu "Bior", tam veicot laboratoriskos izmeklējumus skrepi diagnosticēšanas gadījumā un genotipu alēļu noteikšanai;
3) datu centru, tam sagatavojot datubāzē platformu, kurā jērus, kas dzimuši novietnē, kurai piešķirts rezistences pret skrepi I līmeņa statuss, un kuriem nav noteikts ARR/ARR vai ALRR/ALRR priona proteīna genotips, automātiski klasificēs un tiem reģistrēs r1 priona proteīna genotipa klasi.

Pēc www.csb.gov.lv datiem, 2023. gadā strādājošo mēneša vidējā bruto darba samaksa valsts sektorā bija 1683 euro mēnesī.

Dienests jau pašlaik noņem kontroles paraugus, kā arī Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior" veic laboratoriskos izmeklējumus skrepi diagnosticēšanas gadījumā un genotipu alēļu noteikšanu, tāpat dienests un datu centrs iegūst un apkopo informāciju, īstenojot skrepi uzraudzības, kontroles un apkarošanas pasākumus saskaņā ar noteikumiem Nr. 337, tāpēc pēc projekta piemērošanas šīs administratīvās izmaksas nemainīsies. 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Nav
Pielikumi