Anotācija (ex-ante)

22-TA-1452: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmas noteikumi” (turpmāk – noteikumu projekts) pēc savas iniciatīvas, pamatojoties uz Izglītības likuma 35.1 panta sesto daļu, kas ietver Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmas (turpmāk – VPS) risinājuma izstrādi, kas optimizē valsts pārbaudījumu (valsts pārbaudījumu vispārējā izglītībā, valsts valodas prasmes pārbaužu, profesionālās kvalifikācijas eksāmenu un mācību priekšmetu olimpiāžu) organizēšanu un nodrošina pārbaudījumu kārtošanu elektroniskā vidē un elektronisku risinājumu izmantošanu rezultātu paziņošanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt VPS saturu attiecībā uz nepieciešamo VPS iekļaujamo datu apjomu, apstrādi un glabāšanu.
Ņemot vērā būtiskas izmaiņas normatīvā akta struktūrā un ietvertajā informācijā, nepieciešams jauns normatīvais akts, kas aizstās Ministru kabineta 2022. gada 15. februāra noteikumus Nr. 117 “Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmas noteikumi” (turpmāk – noteikumi Nr. 117).
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2024.
Pamatojums
Noteikumu projekts stāsies spēkā 2024. gada 1. jūlijā. Šāds termiņš noteikts, jo 2023./224. gada centralizētie eksāmeni jau norisinās saskaņā ar noteikumiem Nr. 117. Tādējādi, lai mazinātu nenoteiktību pārbaudījumu norises laikā noteikumi stājas spēkā pēc pamattermiņa pārbaudījumu norises līdz ar pārbaudījumu rezultātu paziņošanu, jo noteikumi Nr.117  nenosaka pārbaudījumu rezultātu paziņošanas veidus, kas noteikti šajā noteikumu projektā. Noteikumu punkti, kas attiecas uz profesionālās kvalifikācijas eksāmeniem un mācību priekšmetu olimpiādēm stājas spēkā līdz ar nākamā - 2024./25. mācību gada - sākumu. Noteikumu punkti par datu dzēšanu no VPS stājas spēkā 2025. gada 1.februārī. Noteikumu projekta punkti par datu apmaiņu ar Fizisko personu reģistru personām, kuras nav iekļautas Valsts izglītības informācijas sistēmā, noteikumu projekta punkti par personas vārda un uzvārda atveidi latviešu valodā, noteikumu projekta punkts par e-pakalpojumu izmantošanu dokumentu derīguma pārbaudei un noteikumu projekta punkts par pārbaudījumu rezultātu izplatīšanu Oficiālās elektroniskās adreses kontā stājas spēkā 2026. gada 1.jūnijā.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši spēkā esošajiem noteikumiem Nr. 117, VPS ievadāma un uzkrājama informācija par valsts pārbaudījumiem vispārējās izglītības programmās un vispārizglītojošajos mācību priekšmetos profesionālās izglītības programmās, un valsts valodas prasmes pārbaudēm. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr.117 noteiktais attiecībā uz par valsts pārbaudījumiem vispārējās izglītības programmās un vispārizglītojošajos mācību priekšmetos profesionālās izglītības programmās ir jāpielāgo procesiem, kas aprobēti 2023./24. mācību gada laikā attiecībā uz vispārējās izglītības pārbaudījumiem un laika posmā kopš 2023. gada sākuma attiecībā uz valsts valodas prasmes pārbaudi.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā attiecībā pret noteikumiem Nr.117, atbilstoši Izglītības likuma 35.1 pantā noteiktajam paplašināts pārbaudījumu apjoms, kuru datus apstrādā VPS. Noteikumu projekts paredz, ka valsts VPS apstrādā informāciju par centralizēto eksāmenu, eksāmenu, monitoringa darbu un diagnosticējošo darbu norisi vispārējās izglītības programmās un profesionālās izglītības programmās, profesionālās kvalifikācijas eksāmenu no otrā līdz ceturtajam profesionālās kvalifikācijas līmenim norisi, valsts valodas prasmes pārbaužu norisi, mācību priekšmetu olimpiāžu un zinātniski pētniecisko darbu konkursu norisi (turpmāk visi kopā - pārbaudījumi) un starptautiskas testēšanas institūcijas pārbaudījumiem svešvalodā.
Noteikumu projekta II.nodaļā ietvertas normas par to kā tiek apstrādāta visa informācija par visiem pārbaudījumu veidiem. Noteikts, ka par pārbaudījuma kārtotāju  VPS ievada vārdu (vārdus), uzvārdu un personas kodu (nepieciešams personas identificēšanai), dzimumu (nepieciešams, lai varētu apstrādāt un iegūt statistisko informāciju par atšķirībām mācību sasniegumos vīriešu un sieviešu starpā, kā arī monitorēt, ka neveidojas nevienlīdzība abu dzimumu mācību sasniegumos), personas dzimšanas datumu (nepieciešams, jo ņemot vērā, ka personas kods var saturēt informāciju par personas dzimšanas datumu gan personām bez Latvijas Republikas personas koda, gan personām ar Latvijas Republikas personas kodu, tad šī informācija kalpo kā papildus identificējošais faktors attiecībā uz personām bez Latvijas Republikas personas koda, ja šīs personas kādreiz pieprasīs informāciju par saviem pārbaudījumu rezultātiem, kā arī dod iespēju veikt statistikas pētījumus par pārbaudījumu, īpaši valsts valodas prasmes pārbaudes, rezultātiem dažādu vecuma grupu starpā). Ja personai Latvijā nav piešķirts personas kods, lai nodrošinātu personas identifikāciju, personai tiek norādīts unikāls identifikators, kas nesakrīt ar Latvijas Republikas personas kodu, piemēram, 11 ciparu kods, kas nesākas ar cipariem 0, 1, 2 vai 3.  Valsts valodas prasmes pārbaudes kārtotājiem, kas nedzīvo Latvijā, personas identifikators valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā nebūs jāveido, bet sistēmā tiks iekļauta pazīme, ka personai nav Latvijas Republikas personas koda. Šādi dati netiks izmantoti datu apmaiņā ar citām valsts informācijas sistēmām, piemēram, Valsts izglītības informācijas sistēmu. 
Lai nodrošinātu, ka personas dati ir aktuāli un izslēgtu kļūdu veidošanos, noteikumu projektā noteikts, ka personu datus (vārdu, uzvārdu, personas kodu un citu informāciju papildus informāciju atbilstoši personas lomai pārbaudījuma norisē) Valsts pārbaudījumu informācijas sistēma saņem no Valsts izglītības informācijas sistēmas, kurai ir nodrošināts datu monitorings pret Fizisko personu reģistru, tādēļ šādu datu (visi skolēni, visi pedagogi) datu saņemšana no Fizisko personu reģistra nav nepieciešama, jo VPS tiek nodrošināta aktuālu datu izmantošana. Attiecībā uz personas datu aktualitāti personām, kuras nav reģistrētas Valsts izglītības informācijas sistēmā (lielākoties tie ir valsts valodas prasmes kārtotāji un atsevišķos gadījumos personas, kuras nodrošina pārbaudījumu norisi, piemēram, pašvaldību izglītības pārvalžu darbinieki, kas piedalās pārbaudījumu novērošanā) noteikumu projektā paredzēts, ka informāciju saņems no Fizisko personu reģistra. Attiecīga norma stāsies spēkā 2026. gada 1. jūnijā, jo nepieciešama tehniskā risinājuma papildināšanas VPS un Fizisko personu reģistra informācijas sistēmā, par ko šī noteikumu projekta saskaņošanas procesā panākta vienošanās ar Iekšlietu ministriju (Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi). 
Noteikumu projekts paredz, ka līdz 2026. gada 1. jūnijam, veicot ierakstus informācijas sistēmā, personas vārdu un uzvārdu var neatveidot latviešu valodā, bet izmantot vārda un uzvārda rakstību oriģinālvalodā ar latīņu alfabēta burtiem. Pēc 2026. gada 1. jūnija personas vārdu un uzvārdu informācijas sistēmā ieraksta atveidotu latviešu valodā, šos datus saņem no Fizisko personu reģistra. Ņemot vērā, ka Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei nav tehniskā risinājuma, kas nodrošinātu personvārda formu monitoringu un tas tehniski nav izveidojams, tad noteikumu projektā paredzēts izņēmums attiecībā uz ārvalstnieka vārda un uzvārda atveidi latviešu valodā, ka tas netiek iekļauts monitoringā. Ja personas vārda un uzvārda atveide latviešu valodā netiek saņemta, tad sistēma balstās un apstrādā sistēmā ievadītu vārda un uzvārda versiju, kas atbilst personvārda rakstībai oriģinālvalodā ar latīņu alfabēta burtiem.

Tāpat VPS attiecībā uz personām, kuras kārto centralizētos eksāmenus pamatizglītības vai vispārējās izglītības programmas apguves noslēgumā vai profesionālās kvalifikācijas eksāmenus, un kuras nav sasniegušas 18 gadu vecumu iekļauj likumisko pārstāvju personas kodus un vārdu (vārdus), uzvārdu. Šāda informācija nepieciešama, lai nodrošinātu pārbaudījumu rezultātus apliecinošo dokumentu izplatīšanu ne tikai izglītojamajiem, bet arī viņu likumiskajiem pārstāvjiem. Informācija par personu likumiskajiem pārstāvjiem tiek dzēsta līdzko pārstāvētā persona ir sasniegusi 18 gadu vecumu. Lai nodrošinātu pārbaudījumu kārtošanu un vērtēšanu anonimizēti VPS ģenerē kārtotājam unikālu kārtotāja kodu, kas nesakrīt ar personas kodu. Minētie kodi tiek izmantoti gadījumos, kad nepieciešams novērst personu atpazīšanu, kad uzdevumi tiek nodoti vērtēšanā (piemēram uz rakstveida pārbaudījumu daļām).

VPS iekļauj informāciju par izglītības iestādi, kurā persona kārtos pārbaudījumu, informāciju par mācību vienību (klasi, kursi, grupu), lai izglītības iestādēm tiktu atvieglota informācijas apstrāde un izglītojamo sarakstu veidošana, piemēram, sadalot pārbaudījumu kārtotājus pa telpām pārbaudījuma norisei. Minētā informācija norādāma arī par nozares eksaminācijas centru, ja pārbaudījumu kārto tajā. Tāpat, lai varēt nodrošināt dažādu mācību programmu statistikas datu apkopošanu VPS iekļauj informāciju par mācību programmu, kuras apguves laikā vai apguves beigās persona kārto pārbaudījumu. Ņemot vērā, ka normatīvie akti par atsevišķu pārbaudījumu rīkošanu paredz atbalsta pasākumus vai atsevišķos gadījumos pārbaudījumu kārtotāji tiek atbrīvoti no pārbaudījumu kārtošanas, tas VPS ievada minimāli nepieciešamo informāciju, lai fiksētu atbrīvojuma vai atbalsta pasākuma faktu. Ņemot vērā, ka atsevišķi atbalsta pasākumi (piemēram, norises laika pagarinājums, palielinātā drukā sagatavoti materiāli u.c.) prasa izmaiņas pārbaudījuma norises plānošanā, tad VPS norāda informāciju par atbalsta pasākuma veidu atbilstoši VPS iestrādātajam klasifikatoram, kas tiek pielāgots atbilstoši normatīvajiem aktiem par atbrīvošanu no pārbaudījumiem.

VPS fiksē personas dalību pārbaudījumā (gadījumā, ja pārbaudījums notiek tiešsaistē, tad dalība tiek fiksēta automātiski, gadījumā, ja pārbaudījums nenotiek tiešsaistē, tad piedalīšanās faktu fiksē pārbaudījuma norises vadītājs atzīmējot to VPS). VPS iekļauj arī personas elektroniskā pasta adresi, ko persona norāda piesakoties pārbaudījuma kārtošanai. Šādas informācijas iekļaušana ļauj nepieciešamības gadījumā nosūtīt atgādinājumus par pārbaudījuma norisi vai sazināties ar personu, ja nepieciešams iegūt kādu informāciju (piem., skaidrojumu par iespējamu pārkāpumu).  Elektroniskā pasta adreses norādīšana nav obligāta, tādējādi noteikumi neuzliek par pienākumu personai izveidot elektroniskā pasta adresi gadījumā, ja persona šādu saziņas kanālu neizmanto. 

VPS nodrošina arī rezultātu apstrīdēšanas iesniegumu apstrādi, ja persona vai nepilngadīgas personas likumiskais pārstāvis iesniedz šādu iesniegumu Valsts izglītības satura centrā. Iesniegumu var iesniegt izmantojot attiecīgi e-pakalpojumu valsts pārvaldes pakalpojumu portālā latvija.gov.lv vai citā formā atbilstoši normatīvajos aktos par iesniegumu iesniegšanu valsts iestādēm noteiktajam.Visus iesniegumus reģistrē VPS (no e-pakalpojuma automātiski, citus Valsts izglītības satura centrs). Iesniegumu apstrādi, tai skaitā atbildes sagatavošanu, t.i., lēmuma par rezultātu apstrīdēšanu sagatavošanu, un nosūtīšanu iesniedzējam nodrošina VPS. 

VPS informācija par personām, pārbaudījumiem un izglītības iestādēm, kā arī pārbaudījumos iegūtajiem rezultātiem tiek apstrādāta savstarpēji saistītā veidā, ir pieejama informācija par to, kādus pārbaudījumus (ar visu informāciju par pārbaudījumu) un kādā izglītības iestādē persona ir kārtojusi, kuras personas ir piedalījušās vērtēšanā, norises vadīšanā un vai pārbaudījuma norisē ir pieļauti pārkāpumi. 

Ņemot vērā, ka pārbaudījumu uzdevumus pirms pārbaudījuma norises vai valsts valodas prasmes pārbaudes Valsts izglītības satura centrs ir publicējis (jo dažkārt uzdevumi var tikt izmantoti atkārtoti), ir ierobežotas pieejamības informācija, tad, lai nodrošinātu, ka šai informācijai piekļūst tikai personas, kas iesaistītas pārbaudījumu uzdevumu izstrādē, informācijas sistēmā iekļauj informāciju par personām, kas nodrošina pārbaudījuma uzdevumu izstrādes procesu (uzdevumu autori, maketētāji u.c.). Pārbaudījuma norisi  atbilstoši normatīvajiem aktiem par attiecīgā pārbaudījuma nodrošina pārbaudījuma vadītājs, novērotājs, kā arī atsevišķos gadījumos var būt noteiktas speciālas lomas kā pārbaudījumu komisijas loceklis, mutvārdu daļas vadītājs, intervētājs, praktiskās daļas vadītājs u.tml. Ņemot vērā, ka dažkārt šīm personām ir noteikti ierobežojumu interešu konflikta novēršanai, kā arī, lai novērstu pārkāpumus pārbaudījuma norisē, VPS tiek iekļauta  informāciju par visām personām, kas nodrošina pārbaudījuma norisi. Tādējādi arī  sūdzību gadījumā par pārbaudījuma norisi  VPS varētu pārbaudīt iekļauto  informāciju par pārbaudījuma norisē iesaistītajām personām. Turklāt  VPS nodrošina personu identifikāciju un norisē iesaistītās personas var veikt noteikumu projektā paredzētās darbības VPS (kārtotāju dalības reģistrācija norises vadītājam, iespējamo pārkāpumu fiksēšana) tikai attiecībā uz pārbaudījuma norisi, kurā personām ir jāveic kādas funkcijas (tiek nodrošināta piekļuves tiesību ierobežošana VPS ietvaros). Par personu iekļauj tikai informāciju, kas uz attiecīgo personu attiecas, ja persona nav nodarbināta izglītības iestādē, tad šādu informāciju VPS neiekļauj. Informācijas sistēmā personu, kuras nodrošina pārbaudījumu norisi aktuālos personas datus sākot ar 2026. gada 1. jūniju saņems no Fizisko personu reģistra. Šādu datu saņemšana no fizisko personu reģistra nepieciešama, lai izslēgtu kļūdas personas datu ievadē, nodrošinātu, ka iesaistītajām personām autentificējoties informācijas sistēmā ir saistīti pareizi personas dati, jo normatīvie akti par pārbaudījumu organizēšanu  paredz, ka minētās personas veic konkrētas darbības informācijas sistēmā. Tādējādi sistēmā jābūt aktuāliem personas datiem, lai būtu iespējams viennozīmīgi identificēt, kura personas veikusi konkrētu darbību informācijas sistēmā. Lai nodrošinātu personas datu aktualitāti gan personām, kuras piedalās pārbaudījumos, gan pārbaudījumu kārtotāji tiks nodrošināts personu datu monitorings Fizisko personu reģistrā. 

Analogi VPS iekļauj informāciju par personām, kas nodrošina pārbaudījumu vērtēšanas procesu. Pārbaudījumu uzdevumu pārbaudes procesu var nodrošināt gan personas, kas ir nodarbināti kā pedagogi, gan personas, kas ir bijušas pedagogi, kā arī akadēmiskais personāls. Lai nodrošinātu pārbaudi, ka centralizētajos eksāmenos persona, kura nodrošina uzdevumu pārbaudi, nedrīkst vērtēt darbus no izglītības iestādes, kur tai ir aktīva amata piederība, tiek pārbaudīts šīs personas darba tiesisko attiecību ar izglītības iestādi, kurā persona veiks pārbaudījumu uzdevumu pārbaudi, izbeigšanas datums. Attiecībā uz bijušajiem pedagogiem, kas piedalās centralizēto eksāmenu (izņemot centralizēto eksāmenu piekļuves nosacījumu) vērtēšanā, informācijas sistēmā iekļauj darba tiesisko attiecību izbeigšanas datumu, lai tādējādi pārliecinātos, ka persona ir bijušais pedagogs un atbilst noteikumos par centralizēto eksāmenu norises kārtību noteiktajiem kritērijiem. Tāpat informācijas norādīšana VPS ir nepieciešama, lai nodrošinātu pārbaudījumu vērtētāju identifikāciju un pārbaudījuma vērtētājs piekļūtu tikai viņam vērtēšanai nodotajiem darbiem, kā arī VPS tiktu fiksēts kādu vērtējumu kurš vērtētājs ir ievadījis. Šāda informācija nepieciešama, lai veiktu vērtēju vērtēšanas metodisko vadību un monitoringu vērtēšanas laikā, kā arī pilnveidotu vērtēšanas procesa metodoloģiju analizējot statistikas datus par atsevišķu vērtētāju sniegtajiem vērtējumiem. Par personām, kas piedalās centralizēti vērtējamo pārbaudījumu (šobrīd centralizētie eksāmeni un valsts valodas prasmes pārbaude) VPS iekļauj arī citu informāciju, kas nepieciešama šāda līguma par pārbaudījuma vērtēšanu ar Valsts izglītības satura centru noslēgšanai (deklarētā adrese, konta numurs), jo par pārbaudījumu vērtēšanu ir paredzēta atlīdzība. Papildus informāciju VPS ievada pats personas datu subjekts piesakoties centralizēti vērtēto pārbaudījumu vērtēšanai.

Pārbaudījumā vai tā daļā iesniegtās atbildes tiek saglabātas automātiski pārbaudījuma norises laikā, ja pārbaudījums vai tā daļa tiek kārtota elektroniski, vai arī tās var tikt pievienotas pēc pārbaudījuma kā elektroniskas datnes. Ja pārbaudījuma atbildes tiek sniegtas ārpus VPS (pārbaudījums nenotiek tiešsaistē), tad informācijas sistēmā, ja to paredz normatīvie akti par pārbaudījuma norisi, iekļauj pārbaudījumu kārtotāja sniegtās atbildes skanētu dokumentu vai audioierakstu veidā, lai tādējādi nodrošinātu iespēju veikt sniegto atbilžu centralizētu vērtēšanu. 

Ņemot vērā pieredzi 2023./2024. mācību gada eksāmenu sesijā, lai mazinātu administratīvo slogu izglītības iestādēm, izglītojamajiem un Valsts izglītības satura centram attiecībā pret noteikumiem Nr.117 pārstrādātas normas par informācijas ievadi, paredzot plašākas iespējas informācijas ievadē, aktualizēšanā, tai skaitā, pieļauto ievades kļūdu labošanā. 

Ņemot vērā, ka valsts valodas prasmes pārbaude, profesionālās kvalifikācijas eksāmeni un mācību priekšmetu olimpiādes ir specifiski pārbaudījumu veidi, tad attiecībā uz šiem pārbaudījumiem noteikumu projektā iekļautas specifiskas normas šo pārbaudījumu datu apstrādei. Attiecībā uz valsts valodas prasmes pārbaudes datu apstrādi iekļauts, ka VPS papildus apstrādā informāciju par personas valstisko piederību (lai veidotu statisku par to, kuru valstu piederīgie kārto valsts valodas prasmes pārbaudes), deklarēto adresi (lai nosūtītu dokumentus papīra formā, jo valsts valodas prasmes pārbaudes kārtotāju vidū salīdzinot ar citiem pārbaudījumu kārtotājiem ir lielākais īpatsvars ar papīra formā izsniegtiem izglītības dokumentiem, kā arī lai apkopotu statistikas datus par valsts valodas prasmi dažādos Latvijas novados/reģionos, kā arī veidotu statistiskus apkopojumus par valsts valodas prasmes kārtotāju valsts valodas prasmi dažādos novados), profesiju (lai atbilstoši valsts valodas prasmes pārbaudes programmai varētu pielāgot pārbaudījuma saturu), valsts valodas prasmes līmeni un pakāpi u.c. informāciju, kas nepieciešama valsts valodas prasmes pārbaudes nodrošināšanai. Gadījumā, ja valsts valodas prasmes pārbaudei noteikti atvieglojumi, tad VPS fiksē medicīnas ārsta atzinuma numuru un datumu bez medicīniskās informācijas. Konkrēts dokuments valsts valodas prasmes kārtotājam saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts valodas prasmes pārbaudi ir jāuzrāda pārbaudījuma norises vietā Valsts izglītības satura centra darbiniekam.

Par profesionālās kvalifikācijas eksāmeniem VPS papildus iekļauj informāciju par kvalifikāciju vai tās daļu, kurā tiek kārtots pārbaudījums. Noteikumu projektā iekļautā nodaļa par profesionālās kvalifikācijas eksāmenu datu apstrādi VPS stājas spēkā 2024. gada 1.septembrī, t.i., līdz ar 2024./2025. mācību gada sākumu. Šāds spēkā stāšanās termiņš ir saskaņots ar Ministru kabineta 2023. gada 7. februāra noteikumi Nr. 52 "Valsts atzītu profesionālo izglītību un profesionālo kvalifikāciju apliecinošu dokumentu, moduļa apliecību un profesionālās izglītības programmas daļas apguvi apliecinošu dokumentu noteikumi".

Par mācību priekšmetu olimpiādēm papildus iekļauj ziņas par dalībniekiem (kārtotājiem) piešķirtajiem apbalvojumiem - 1., 2. un 3. pakāpes diplomiem un atzinības rakstiem. Pamatojoties uz sabiedrības, īpaši olimpiādes dalībnieku, interesi tai skaitā procesa "caurspīdības" veicināšanai informācija par personām (vārds, uzvārds, klases pakāpe un izglītības iestāde) ir publiski pieejams. Mācību priekšmetu olimpiādēm VPS nodrošina iespēju olimpiāžu dalībniekiem un viņu pedagogiem autentificējoties informācijas sistēmā piedalīties olimpiādes rezultātu apspriešanā, kur uzdevumu autori skaidro risinājumus un vērtēšanas kritērijus. Šāda rezultātu apspriešana, ņemot vērā olimpiāžu uzdevumu būtību, nodrošina lielāku atklātību par olimpiādes vērtēšanas procesu. Ņemot vērā nepieciešamos pielāgojumus, kas VPS nepieciešami pilnvērtīgai olimpiāžu norises nodrošināšanai, paredzēts, ka noteikumu projekta nodaļa par mācību priekšmetu olimpiāžu datu apstrādi stājas spēkā līdz ar 2024./25. mācību gada sākumu. Praksē olimpiāžu un zinātniski pētniecisko darbu konferenču (turpmāk viss kopā apzīmēts kā olimpiādes) rīkošanā Valsts izglītības un satura centrs sadarbojas ar augstākās izglītības iestādēm, kur atsevišķus uzdevumus pārbaudījuma nodrošināšanā veic augstākās izglītības iestāžu nodarbinātie. Personas, kuras no augstākās izglītības iestādēm iesaistās olimpiāžu norises nodrošināšanā, šo noteikumu izpratnē ir personas, kuras nodrošinājušas pārbaudījumu norisi un atbilstoši attiecīga pārbaudījuma norisē paredzētajam veic noteiktās darbības informācijas sistēmā ar Valsts izglītības satura centru noslēgto vienošanos ietvaros, tādējādi atsevišķas funkcijas olimpiāžu nodrošināšanā Valsts izglītības satura centrs veic un pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā turpinās veikt sadarbībā ar augstākās izglītības iestādēm. 

Noteikumu projekta nodaļā par sistēmas uzturēšanu, norādīti VPS saistītie e-pakalpojumi, noteiktas prasības VPS pieejamībai, lietotāja tiesību saņemšanai un anulēšanai. Tāpat noteikumu projektā noteiktas prasības informācijas glabāšanai, arhivēšanai un dzēšanai. Minētās prasības noteiktas izvērtējot datu apstrādes mērķus un minimizējot datu apstrādi. Tādējādi paredzēts, ka informācija, kas apliecina pārbaudījuma rezultātu tiek glabāta 75 gadus (atbilst līdz šim spēkā esošajam regulējumam par papīra formā izsniegtu izglītības dokumentu datu glabāšanu), informācija, kurai ir statistikas vērtība izstrādājot pārbaudījumu metodiku, vērtēšanas metodiku, tai skaitā analizējot izglītojamo sasniegumus ilgtermiņā pamatizglītības un vidējās izglītības posmā (pirmie pārbaudījumi 3. klasē, pēdējie 12. klasē, papildus gads informācijas apstrādei), tiek glabāta 10 gadus. 75 gadus tiek glabāta visa informācija, kura nepieciešama rezultāta aprēķināšanai, kā arī informācija, kura tiek iekļauta dokumentā, kas apliecina pārbaudījumu rezultātus. Šobrīd pārbaudījumu rezultātus apliecina centralizēto eksāmenu sertifikāti, profesionālās kvalifikācijas apliecības, lēmumi un izziņas par valsts valodas prasmes pārbaudes nokārtošanu un šo dokumentu atvasinājumi. Papildus informācija par pārbaudījuma katrā uzdevumā, tā daļā iegūto vērtējumu un kopvērtējumu patstāvīgai glabāšanai arhīvā nepieciešamai, lai nodrošinātu iespēju ilgtermiņā analizēt pārbaudījumu kārtotāju zināšanu līmeni (izglītības kvalitātes monitorings) un pārbaudījumu satura izmaiņas. 

Informācija par personām, kuras kārto valsts valodas prasmes pārbaudi nepieciešama, lai veiktu kvalitatīvus sociāli lingvistiskos pētījumus par valsts valodas prasmes pārbaudījumu kārtotājiem. Papildus jāņem vērā, ka vēsturiskā informācija par valsts valodas prasmes kārtotājiem un izsniegtajiem valsts valodas prasmi apliecinošajiem dokumentiem ne vienmēr ir pilnīga. Tādos gadījumos tiek izmantota visa pieejamā informācija par valsts valodas prasmes pārbaudes norisēm un kārtotājiem, lai noteiktu vai un kādu valsts valodas prasmes līmeni persona ir ieguvusi.

Pēc noteikumu projektā minēto informācijas glabāšanas termiņu beigām informācija no VPS tiks dzēsta. Tāpat dzēšana četru mēnešu laikā pēc tam, kad no pārbaudījuma norises beigām pagājis gads (pirmā informācijas dzēšana paredzēta 2025. gada februārī atbilstoši noteikumos noteiktajam pārskatot visu VPS uzkrāto informāciju) paredzēta citai informācijai, kas attiecas uz konkrēto norisi. Šāds informācijas glabāšanas termiņš noteikts ņemot vērā, ka pārbaudījumu rezultātus ir iespējams apstrīdēt tiesā un var būt nepieciešama papildus informācija faktu apstiprināšanai, kā arī gadījumā, ja personas ir pieļāvušas pārkāpumus eksāmenu norisē, tad šādai informācijai būtu jābūt pieejamai arī nākamajā mācību gadā, lai gadījumos, kur iepriekš tika pieļauti pārkāpumi varētu veikt pastiprinātas kontroles un novērst pārkāpumu atkārtošanos nākotnē. Ar informācijas glabāšanas termiņiem saskaņota ir arī informācijas sistēmas auditācijas pierakstu glabāšana, kur noteikts, ka VPS auditācijas pierakstus glabā 18 mēnešus. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
  • studenti
  • pensionāri
  • diaspora
  • profesionālo izglītības iestāžu izglītojamie
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā tiek precizēts kā personas izmanto Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmu, lai pieteiktos dažādiem valsts pārbaudījumiem. Noteikumu projektā ietvertās normas ir salāgotas ar citiem normatīvajiem aktiem, kas reglamentē attiecīgo pārbaudījumu (eksāmeni, monitoringa darbi, diagnosticējošie darbi, valsts valodas prasmes pārbaude u.c. norisi). Noteikumu projekts skar visus izglītojamos, kam jākārto valsts noteiktie pārbaudījumi.
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā noteikts arī par valsts valodas prasmes pārbaudi ierakstāmo ziņu apjoms, tad tas skar arī sabiedrības grupas, kas kārto valsts valodas prasmes pārbaudi, tai skaitā pensionārus un diasporas locekļus.
Juridiskās personas
  • Izglītības iestādes
  • Nozares eksaminācijas centri
Ietekmes apraksts
Tiek noteikta kārtība, kādā ievadāma informācija VPS un ievadāmās informācijas apjoms

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 22. oktobra rīkojuma Nr. 535 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 43.0 versija)" Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmas uzturēšanas izmaksas tiek segtas no Izglītības un zinātnes ministrijai pieejamajiem valsts budžeta līdzekļiem budžeta programmā 07.00.00 "Informācijas un komunikāciju tehnoloģiju uzturēšana un attīstība". Tāpat pēc projekta pabeigšanas Izglītības un zinātnes ministrija izvērtēs nepieciešamību pieprasīt papildus līdzekļus normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Valsts pārbaudījumu informācijas sistēma pilnveidota ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas perioda projekta Nr.2.2.1.1./19/I/001 "Valsts pārbaudījumu organizēšanas procesa pilnveide"  ietvaros, kas tika īstenots Eiropas Reģionālās attīstības fonda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" tvērumā.
Izstrādājot Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes Fizisko personu reģistra informācijas sistēmas un IZM Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmas datu apmaiņas risinājumu, plānots izmantot datu apmaiņu izmantojot Datu izplatīšanas un pārvaldības platformu (DAGR). Alternatīva pastāv izmantot tiešās datu apmaiņas, kur Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pusē datu apmaiņas metodes jau ir izstrādātas un sistēmu administratoriem ir jāveic risinājuma konfigurācija, tādējādi PMLP papildus finansējums nav nepieciešams. Tiešās datu apmaiņas metodes izmantotu Valsts pārbaudījumu informācijas sistēma tās pielāgojumu izmaksas, nepārsniedzot 40 000 EUR, tiks segtas no Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta esošo finanšu līdzekļu ietvaros

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 398 "Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību"

Pamatojums un apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 398 "Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību" (24-TA-75) precizē centralizēto eksāmenu norises kārtību. Noteikumu projekts saskaņots gan ar grozījumos noteiktajām prasībām, gan spēkā esošo tiesību akta redakciju.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.2. Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 6. jūnija noteikumos Nr. 274 "Kārtība, kādā izsniedzami valsts atzīti vispārējās izglītības dokumenti"

Pamatojums un apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 6. jūnija noteikumos Nr. 274 "Kārtība, kādā izsniedzami valsts atzīti vispārējās izglītības dokumenti" (23-TA-3189). Noteikumu projekts saskaņots gan ar grozījumos noteiktajām prasībām, gan spēkā esošo tiesību akta redakciju, gan grozījumiem, kas šobrīd tiek izstrādāti.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.3. Noteikumu projekts "Valsts pārbaudījumu norises kārtība"

Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts "Valsts pārbaudījumu norises kārtība" (24-TA-386). Noteikumu projekts saskaņots ar plānoto noteikumu par valsts pārbaudījumu norises kārtību redakciju.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.4. Grozījumi Izglītības likumā

Pamatojums un apraksts
Saskaņā ar noteikumu projektam pievienoti Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu Izglītības un zinātnes ministrijai būs nepieciešams sagatavot un izglītības un zinātnes ministram noteiktā kārtībā līdz 2024. gada 31. decembrim iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Izglītības likumā, nosakot personu datu apstrādes tiesisko pamatu un personas datu apstrādes nolūku Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā un nosakot, ka Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā apstrādā informāciju par zinātnisko pētniecisko darbu konkursiem. 
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
Saisitītie spēkā esošie tiesību akti (papildus anotācijas 4.1. punktā norādītajiem tiesību aktiem, kuros tiek veikti grozījumi):
1) Ministru kabineta 2022. gada 29. novembra noteikumi Nr. 752 "Noteikumi par profesionālās kvalifikācijas eksāmenu saturu un norises kārtību";
2) Ministru kabineta 2023. gada 7. februāra noteikumi Nr. 52 "Valsts atzītu profesionālo izglītību un profesionālo kvalifikāciju apliecinošu dokumentu, moduļa apliecību un profesionālās izglītības programmas daļas apguvi apliecinošu dokumentu noteikumi";
3) Ministru kabineta 2023. gada 20. jūnija noteikumi Nr. 314 "Noteikumi par valsts pārbaudes darbu norises laiku 2023./2024. mācību gadā";
4) Ministru kabineta 2022. gada 8. marta noteikumi Nr. 157 "Noteikumi par valsts valodas zināšanu apjomu, valsts valodas prasmes pārbaudes kārtību un valsts nodevu par valsts valodas prasmes pārbaudi";
5) Ministru kabineta 2019. gada 25. jūnija noteikumi Nr. 276 "Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi";
6) Ministru kabineta 2006. gada 10. oktobra noteikumi Nr. 846 "Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās un valsts atbalstu pilsoņiem, kas brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un pabeiguši to";
7) Ministru kabineta 2018. gada 11.septembra noteikumi nr. 583 "Kritēriji un kārtība, kādā valsts piedalās vispārējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksas finansēšanā vidējās izglītības pakāpē" attiecībā uz obligāto centralizēto eksāmenu indeksu.

Noteikumu projektā ir iekļauta konkrēta atsauce uz Ministru kabineta 2022. gada 29. novembra noteikumiem Nr. 752 "Noteikumi par profesionālās kvalifikācijas eksāmenu saturu un norises kārtību", kas nozīmē, ka gadījumā, ja šie noteikumi zaudēs spēku, tad noteikumu projektā iekļautajos noteikumos obligāti būs jāizdara grozījumi. Šādas atsauces norādīšana ir nepieciešama, lai piedāvātās normas būtu viennozīmīgi interpretējamas attiecībā uz profesionālās kvalifikācijas eksāmeniem, kurus organizē tieši saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 29. novembra noteikumiem Nr. 752 "Noteikumi par profesionālās kvalifikācijas eksāmenu saturu un norises kārtību".
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts izglītības satura centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekts nodots sabiedriskajai apspriešanai, noteiktajā termiņā priekšlikumi vai iebildumi nav saņemti. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
  • Valsts izglītības satura centrs
  • Izglītības kvalitātes valsts dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Tiks nodrošināta pakāpeniska pāreja uz valsts pārbaudījumu kārtošanu elektroniski. Nodrošināta informācijas par pārbaudījumu rīkošanu elektroniska aprite.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Tiks nodrošināta pakāpeniska pāreja uz valsts pārbaudījumu kārtošanu elektroniski. Nodrošināta informācijas par pārbaudījumu rīkošanu elektroniska aprite.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nodrošināta informācijas par pārbaudījumu rīkošanu elektroniska aprite.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde atbilstoši noteikumu projektā noteiktajam sniegs personas datus, ko nepieciešams apstrādāt sistēmā, lai nodrošinātu, ka informācijas sistēmā apstrādātie personas dati ir pareizi un aktuāli.
Valsts izglītības satura centrs nodrošina pārbaudījumu organizēšanu, Izglītības kvalitātes valsts dienests nodrošina kontroles procesu pārbaudījumu norises vietās.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektā iekļauti četri e-pakalpojumi, kas būs pieejami Vienotajā valsts un pašvaldību pakalpojumu portālā www.latvija.lv: Pieteikšanās valsts valodas prasmes pārbaudei, Pieteikšanās apliecības, sertifikāta vai to dublikāta saņemšanai, Pārbaude par valsts valodas prasmes apliecības, pamatizglītības un vidējās izglītības sertifikāta derīgumu, Pārbaudījumu apelāciju iesniegšana.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
VPS papildinājumi izstrādāti informācijas un komunikācijas tehnoloģiju mērķarhitektūras 43.0 versijā projekta "Valsts pārbaudījumu organizēšanas procesa pilnveide" ietvarā.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
-

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks paplašināts Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā apstrādātais personas datu apjoms. Datu ievade, apkopošana, uzskaite un analīze nepieciešama, lai padarītu valsts pārbaudījumu organizēšanas, rezultātu analīzes procesu efektīvāku, kā arī dotu iespēju kārtot valsts pārbaudījumus elektroniski. Sistēmā tiek apstrādāti tikai tie personu dati, kas nepieciešami valsts pārbaudījumu norisei, plānošanai un statistikas analīzei. Tāpat tiek nodrošināta datu arhivēšana un dzēšana.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ņemot vērā, ka lielākā daļa pārbaudījumu kārtotāju ir bērni un jaunieši, tad pārbaudījumu informācijas aprite informācijas sistēmā nodrošinās ērtāku iespēju pieteikties pārbaudījumu kārtošanai, nodrošinās iespēju kārtot pārbaudījumus vai to daļas elektroniski, kā arī elektroniski saņemt pārbaudījumu rezultātus, iesniegt apstrīdēšanas iesniegumus un kopumā nodrošinās pārbaudījumu organizēšanas procesā lielāku "caurspīgumu".

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi