Anotācija

25-TA-491: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros sniegto maksas pakalpojumu cenrādis" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros sniegto maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk- Noteikumu projekts) izstrādāts, lai ārējā normatīvajā aktā noteiktu Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas (turpmāk - LZRA) valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros sniegto maksas pakalpojumu apmēru un tā maksāšanas kārtību.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts paredz noteikt konkrētu maksas apmēru par katru LZRA valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros sniegto maksas pakalpojumu, kā arī šī pakalpojuma apmaksas kārtību.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Ministru kabineta 2024. gada 29. oktobra noteikumi Nr. 670 "Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros sniegto maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 670), kuri izdoti arī saskaņā ar Revīzijas pakalpojumu likuma (turpmāk – Likums) 10. panta  sesto daļu, 11. panta trešo daļu, 16.1 panta  otro daļu, 22. panta sesto daļu un 22.1 panta  otro daļu, šobrīd nosaka maksas par LZRA valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros sniegtajiem pakalpojumiem. Tādējādi tiek nodrošināts, ka privātpersonas (LZRA) sniegtā pakalpojuma apmaksas kārtība atbilst Valsts pārvaldes iekārtas likuma 43.1 panta otrās daļas prasībām, kas noteic, ka Latvijas Republikas valsts pārvaldes uzdevuma ietvaros privātpersonu sniegto pakalpojumu maksas apmēru vai tā noteikšanas un apstiprināšanas kārtību, kā arī atbrīvojumus nosaka Ministru kabinets. 

Tā kā likumprojekts "Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā" (22-TA-3414) (Saeimas reģ. Nr.869/Lp14) paredz jaunu maksas pakalpojumu (iesnieguma izskatīšana zvērinātu revidentu komercsabiedrības licences pārreģistrēšanai, ko turpmāk sniegs LZRA, tad attiecīgi ir jāpapildina MK noteikumi Nr. 670.

Vairākas šobrīd spēkā esošās MK noteikumu Nr. 670 normas, ar kurām ir apstiprinātas maksas par LZRA valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros sniegtajiem pakalpojumiem, un kuras ir noteiktas atbilstoši Likuma 10. panta sestajā daļā, 11. panta trešajā daļā, 16.1 panta otrajā daļā un 22.1 panta otrajā daļā Ministru kabinetam dotajam deleģējumam, netiek pārskatītas, un ir saglabājamas Noteikumu projektā. Tās ir maksas par šādiem pakalpojumiem, ko sniedz LZRA - zvērināta revidenta pretendenta iesnieguma izskatīšana par pieredzes atzīšanu, zvērināta revidenta pretendenta iesnieguma izskatīšana par zvērināta revidenta kvalifikācijas eksāmenu kārtošanu, zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmena kārtošana, zvērināta revidenta iesnieguma ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojuma sniegšanai izskatīšana, zvērinātu revidentu komercsabiedrības iesnieguma ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojuma sniegšanai izskatīšana, zvērinātu revidentu komercsabiedrības licences pirmreizēja izsniegšana, zvērinātu revidentu komercsabiedrības licences pārreģistrācija un zvērinātu revidentu komercsabiedrības licences dublikāta izsniegšana. Detalizēts šo pakalpojumu ieņēmumu un izdevumu aprēķins ir pievienots gan MK noteikumu Nr. 670 anotācijas pielikumā, gan arī šīs anotācijas pielikumā.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likuma 22. panta sestajā daļā tiek paredzēts, ka iesniegumu izskatīšana zvērinātu revidentu komercsabiedrības licences izsniegšanai un pārreģistrēšanai notiek par maksu, kuras maksāšanas kārtību un maksas apmēru nosaka Ministru kabinets. MK noteikumos Nr. 670 jau ir noteikta maksa par iesnieguma izskatīšanu zvērinātu revidentu komercsabiedrības licences izsniegšanai, bet nav paredzēta maksa par iesnieguma izskatīšanu zvērinātu revidentu komercsabiedrības licences pārreģistrēšanai. 
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu tiek paredzēta maksa par iesnieguma izskatīšanu zvērinātu revidentu komercsabiedrības licences pārreģistrēšanai papildus MK noteikumos Nr. 670 jau noteiktajām maksām par attiecīgajiem LZRA valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros sniegtajiem maksas pakalpojumiem.
Noteikumu projekta pielikumā tiek noteikts maksas par šo pakalpojumu apmērs. Visas izmaksas viena šāda pakalpojuma nodrošināšanai kopā sastāda 320 euro
Pakalpojuma izmaksās ietver tādas vienības kā atalgojums izpilddirektoram par iesniegto dokumentu izskatīšanu un valdes viedokļa projekta sagatavošanu, atalgojums valdei par pieteikuma izskatīšanu valdes sēdē, atalgojums administrācijai, juristam par lēmuma sagatavošanu, noformēšanu un paziņošanu adresātam, darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, saimnieciskie izdevumi. 
Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins ir pievienots anotācijas pielikumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Likumprojekts "Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā" (22-TA-3414) (Saeimas reģ. Nr.869/Lp14) pieņemts Saeimā 3.lasījumā 2025.gada 19.jūnijā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Zvērināti revidenti
  • Pretendenti uz zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu kārtošanu
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu, ko organizē LZRA, kārtošana ir maksas pakalpojums. Par katru eksāmenu personai (pretendentam) pirms eksāmena kārtošanas ir jāsamaksā LZRA 340 euro. Tomēr, pirms persona ir tiesīga pieteikties zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu kārtošanai, viņai ir jāiesniedz LZRA iesniegums zvērināta revidenta pieredzes atzīšanai un iesniegums zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu kārtošanai. Atbilstoši Noteikumu projektā norādītajam šo iesniegumu izskatīšana no LZRA puses ir maksas pakalpojums. Par iesnieguma izskatīšanu zvērināta revidenta pieredzes atzīšanai ir jāsamaksā 140 euro, un par iesnieguma izskatīšanu zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu kārtošanai – arī 140 euro.
Atbilstoši Likumam, nokārtojot visus obligātos zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenus, persona (pretendents) iegūst zvērināta revidenta statusu un LZRA šai personai izsniedz zvērināta revidenta sertifikātu, kas savukārt dod tiesības personai, kas nu jau ir kļuvusi par zvērinātu revidentu, sniegt Likumā noteiktos revīzijas pakalpojumus.  

Saskaņā ar Likuma 16.1 panta pirmo daļu LZRA veic ierakstu Zvērinātu revidentu reģistrā par to, ka zvērināts revidents ir tiesīgs uzsākt ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojuma sniegšanu. Ja zvērināts revidents vēlēsies sniegt minēto pakalpojumu, viņam ir jāiesniedz attiecīgs iesniegums LZRA par šāda ieraksta izdarīšanu. Par minētā iesnieguma izskatīšanu zvērinātam revidentam būs jāsamaksā LZRA 140 euro. Pēc ieraksta izdarīšanas Zvērinātu revidentu reģistrā, zvērināts revidents varēs uzsākt ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojuma sniegšanu.
Juridiskās personas
  • Zvērinātu revidentu komercsabiedrības
  • Komercsabiedrības, kas vēlas iegūt zvērinātu revidentu komercsabiedrību licenci
Ietekmes apraksts
Saskaņā ar Likuma 22. panta otro daļu LZRA izsniedz komercsabiedrībai zvērinātu revidentu komercsabiedrības licenci. Ar Likumprojektu Likuma 22. pantā tiek paredzēts, ka papildus zvērinātu revidentu komercsabiedrības licences izsniegšanai LZRA veiks arī zvērinātu revidentu komercsabiedrības licences pārreģistrēšanu vai jaunas licences izsniegšanu. Komercsabiedrībai, kura vēlas saņemt zvērinātu revidentu komercsabiedrības licenci, ir jāiesniedz LZRA iesniegums šādas licences saņemšanai. Iesnieguma izskatīšana ir LZRA maksas pakalpojums. Par šāda iesnieguma izskatīšanu komercsabiedrībai būs jāsamaksā LZRA 640 euro. Savukārt, ja notiek zvērinātu revidentu komercsabiedrības reorganizācija, tad komercsabiedrībai, kas reorganizācijas rezultātā tupinās sniegt revīzijas pakalpojumus, ir jāiesniedz iesniegums LZRA zvērinātu revidentu komercsabiedrības licences pārreģistrēšanai vai iesniegums jaunas licences izsniegšanai. Šādu iesniegumu izskatīšana ir LZRA maksas pakalpojums. Par katra šāda iesnieguma izskatīšanu komercsabiedrībai būs jāsamaksā LZRA 320 euro. Pēc minēto iesniegumu izskatīšanas LZRA lemj par zvērinātu revidentu komercsabiedrības licences izsniegšanu vai pārreģistrēšanu.  Zvērinātu revidentu komercsabiedrības licence dod tiesības tās saņēmējam – zvērinātu revidentu komercsabiedrībai, sniegt Likumā noteiktos revīzijas pakalpojumus.

Saskaņā ar Likuma 22.1 panta pirmo daļu LZRA veic ierakstu Zvērinātu revidentu komercsabiedrību reģistrā par to, ka zvērinātu revidentu komercsabiedrība ir tiesīga uzsākt ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojuma sniegšanu. Ja zvērinātu revidentu komercsabiedrība vēlēsies sniegt minēto pakalpojumu, tai ir jāiesniedz attiecīgs iesniegums LZRA par šāda ieraksta izdarīšanu. Iesnieguma izskatīšana ir LZRA maksas pakalpojums. Par minētā iesnieguma izskatīšanu zvērinātu revidentu komercsabiedrība būs jāsamaksā LZRA 140 euro. Pēc ieraksta izdarīšanas Zvērinātu revidentu komercsabiedrību reģistrā, zvērinātu revidentu komercsabiedrība varēs uzsākt ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojuma sniegšanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
Nav.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/aaabcda5-e77c-473f-8bb8-e710c931c970/public_participations
 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekts un tā anotācija tika izsludināti TAP portālā sabiedrības līdzdalībai (publiskajai apspriešanai) laika periodā no 2025. gada 1. aprīļa līdz 2025. gada 15. aprīlim. Viedokļi netika saņemti.

6.4. Cita informācija


Noteikumu projekts ir izstrādāts sadarbībā ar LZRA.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Nav.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Nav.
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķina kopsavilkums