24-TA-2203: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 22. marta noteikumos Nr. 174 "Noteikumi par sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanu un lietošanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 16. decembra direktīva (ES) 2020/2184 par dzeramā ūdens kvalitāti (turpmāk - Direktīva 2020/2184)
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ūdenssaimniecības pakalpojumu likuma 4.panta 8.punkts un pārejas noteikumu 7.punkta 1.apakšpunkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projektā noteikti kritēriji, kādām ūdensapgādes sistēmām nepieciešams aprēķināt ūdens zudumu koeficientu un tā samazināšanas potenciālu, iekļauta formula ūdens zudumu koeficienta aprēķināšanai, kā arī noteikta kārtība, kādā ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzēji sniedz informāciju par ūdens zudumu koeficientu un tā aprēķinu pašvaldībai un Klimata un enerģētikas ministrijai (turpmāk - KEM), un kārtība, kādā KEM sniedz informāciju Eiropas Komisijai. Ar šo pilnībā tiek pārņemtas Direktīvas 2020/2184 4. panta 3. punktā ES dalībvalstīm noteiktās prasības.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2025.
Pamatojums
Ūdenssaimniecības pakalpojumu likuma pārejas noteikumu 7. punkta 1.apakšpunktā noteikts, ka Ministru kabinets līdz 2025. gada 30. jūnijam izdod šā likuma 4. panta 8. punktā minētos noteikumus
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ūdenssaimniecības pakalpojumu likumā Ministru kabinetam ir dots uzdevums noteikt prasības un kārtību ūdens zudumu un to samazināšanas potenciāla novērtēšanai centralizētajās ūdensapgādes sistēmās, kā arī kārtību, kāda sniedz informāciju par novērtēšanas rezultātiem atbildīgajai iestādei un Eiropas Komisijai. Šāds uzdevums izriet no Direktīvas 2020/2184 4. panta 3. punkta un tā mērķis ir uzlabot ūdensapgādes infrastruktūru un izvairīties no dzeramā ūdens ierobežoto resursu pārmērīgas izmantošanas, visām dalībvalstīm būtu jānovērtē ūdens noplūdes līmeņi un tie būtu jāmazina, ja tie pārsniedz noteiktu robežvērtību.
Līdz šim Latvijā šis jautājums skarts tikai ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodika kontekstā balstoties uz Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes 2014. gada 23. oktobra lēmumu Nr.1/14 "Vispārējās atļaujas un reģistrācijas noteikumi ūdenssaimniecības nozarē".
Ņemot vērā, ka nepieciešams noteikt tādu ūdens zudumu novērtēšanas metodi, kas būtu salīdzinām ar citām Eiropas valstīm, šādu regulējumu ir nepieciešams iestrādāt nozares normatīvajos aktos.
Līdz šim Latvijā šis jautājums skarts tikai ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodika kontekstā balstoties uz Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes 2014. gada 23. oktobra lēmumu Nr.1/14 "Vispārējās atļaujas un reģistrācijas noteikumi ūdenssaimniecības nozarē".
Ņemot vērā, ka nepieciešams noteikt tādu ūdens zudumu novērtēšanas metodi, kas būtu salīdzinām ar citām Eiropas valstīm, šādu regulējumu ir nepieciešams iestrādāt nozares normatīvajos aktos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2021. gada 12. janvārī stājās spēkā jaunā Direktīva 2020/2184, kas bija jāpārņem nacionālajos tiesību aktos līdz 2023. gada 12. janvārim. Direktīva 2020/2184 paredz nosacījumus, kam jāveicina dzeramā ūdens resursu efektīvāka izmantošana, apzinot ūdens zudumus ūdensapgādes sistēmās un to samazināšanas iespējas, un, ja nepieciešams, veicot pasākumus zudumu samazināšanai. Direktīva 2020/2184 visām dalībvalstīm uzdod novērtēt ūdens zudumus centralizētajās ūdensapgādes sistēmās, paredzot, ka zudumi būtu jāmazina, ja tie pārsniedz noteiktu robežvērtību. Direktīvas 2020/2184 4. panta 3. punkta trešajā daļā noteikts, ka Komisija līdz 2028. gada 12. janvārim pieņems deleģēto aktu, kurā, pamatojoties uz [ūdensapgādes] infrastruktūras noplūdes indeksu (infrastructural leakage index) (trupmāk - ILI) vai citu piemērotu metodi, noteiks robežvērtību, kuras pārsniegšanas gadījumā dalībvalstīm būs jāizstrādā un Komisijai jāiesniedz rīcības plāns ūdens zudumu samazināšanai. Minēto deleģēto aktu Komisija izstrādās, izmantojot dalībvalstu ūdens zudumu novērtējumus un uz to pamata noteikto vidējo zudumu rādītāju visās Eiropas Savienības dalībvalstīs. Divu gadu laikā pēc minētā deleģētā akta pieņemšanas dalībvalstīm, kurās ūdens zudumi pārsniegs deleģētajā aktā noteikto robežvērtību, būs jāiesniedz Komisijai rīcības plāns, kurā paredzēti pasākumi ūdens zudumu samazināšanai. Lai Direktīvu 2020/2184 korektāk pārņemtu, novēršot normu dublēšanos, Tieslietu ministrijas vadībā tika noteiktas institūciju kompetences konkrētu direktīvas 2020/2184 pantu un punktu pārņemšanai nacionālajos normatīvajos aktos. Atbilstoši Valsts sekretāru 2023. gada 18. maija sanāksmē lemtajam (protokols Nr. 17, 6. §, 2.4, 2.5. un 2.6. apakšpunkts) Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija noteikta kā atbildīgā ministrija par Direktīvas 2020/2184 16. pantu, 18.panta 1. punkta a) apakšpunktu, kā arī atsevišķu citu prasību pārņemšanu atbilstoši informatīvā ziņojuma pielikumā pievienotajai atbildību sadalījuma tabulai. Papildus norādām, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2024.gada 7.jūnija rīkojuma Nr.446 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju” (turpmāk - MK rīkojums Nr.446) 2.punktu Klimata un enerģētikas ministrija ar 2024. gada 1. jūliju pārņem no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas vides aizsardzības politikas jomu (izņemot dabas aizsardzības jomu). Saskaņā ar MK rīkojuma Nr.446 5.punktu Klimata un enerģētikas ministrija ir Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, mantas, personāla resursu, tiesvedību, lietvedības un arhīva pārņēmēja attiecībā uz MK rīkojuma Nr.446 2. punktā minēto jomu. Norādām, ka saskaņā ar MK rīkojuma Nr.446 3. punktu ar 2024. gada 1. jūliju Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija.
Ņemot vērā iepriekš norādīto, atbildību sadalījums paredz, ka KEM nacionālajos tiesību aktos pārņem Direktīvas 2020/2184 4. panta 3. punktā noteiktās prasības, kas uzdod dalībvalstīm novērtēt ūdens zudumus ūdensapgādes sistēmās un to samazināšanas potenciālu, izmantojot ILI vai citu piemērotu metodi.
Ņemot vērā iepriekš norādīto, atbildību sadalījums paredz, ka KEM nacionālajos tiesību aktos pārņem Direktīvas 2020/2184 4. panta 3. punktā noteiktās prasības, kas uzdod dalībvalstīm novērtēt ūdens zudumus ūdensapgādes sistēmās un to samazināšanas potenciālu, izmantojot ILI vai citu piemērotu metodi.
Risinājuma apraksts
Plānots noteikt nosacījumus, kādā veidā, cik bieži, kādās centralizētajās ūdensapgādes sistēmās nepieciešams veikt minēto novērtējumu, un par kurām centralizētajam ūdensapgādes sistēmām pakalpojumu sniedzējiem būs jāsniedz informācija atbildīgajai iestādei, kura attiecīgos datus ziņos Eiropas Komisijai. Direktīvas 2020/2184 4.panta 3. punkts paredz, ka ūdens zudumu īpatsvars dalībvalstu teritorijā un iespējas to samazināt jānovērtē, izmantojot infrastruktūras noplūdes indeksa (ILI) novērtēšanas metodi vai citu piemērotu metodi.
KEM par ūdens zudumu un to samazināšanas iespēju novērtēšanai izmantojamo metodi ir konsultējusies ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisiju (turpmāk – Regulators). Konsultāciju rezultātā secināts, ka ILI novērtēšanas metode Latvijas gadījumā nebūtu piemērotākā un ka nepieciešams izstrādāt un noteikt vienotu kārtību ūdens zudumu un to samazināšanas iespēju noteikšanai, ņemot vērā pakalpojumu sniedzēju jau pašlaik apkopoto un atbildīgajām iestādēm sniedzamo informāciju, kā arī Direktīvas 2020/2184 nosacījumus.
Ar Ministru kabineta 2022.gada 31.augusta rīkojumu Nr.583 "Par Vides politikas pamatnostādnēm 2021.-2027.gadam" apstiprinātajās Vides politikas pamatnostādnēs 2021.- 2027.gadam (https://likumi.lv/ta/id/335137-par-vides-politikas-pamatnostadnem-2021-2027-gadam) tika izvirzīts politikas apakšmērķis “7.2.Droša ūdens resursu izmantošana, nelietderīga patēriņa samazināšana un dūņu lietderīgas izmantošanas palielināšana”. Viens no uzdevumiem minētā apakšmērķa sasniegšanai ir “24.2.Novērtēt zudumus centralizētajās ūdensapgādes sistēmās un izstrādāt plānus zudumu samazināšanai”. Vides politikas pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam nav noteikts, kuriem ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējiem jāveic zudumu novērtēšana un jāizstrādā plāni to samazināšanai. Vienlaikus jāņem vērā, ka Direktīvas 2020/2184 4. panta 3. punkts paredz, ka ūdens zudumi jānovērtē vismaz tiem ūdens piegādātājiem, kuri piegādā vismaz 10 000 m3 dzeramā ūdens diennaktī vai apkalpo vismaz 50 000 cilvēku, kā arī pienākumu dalībvalstīm informēt Komisiju par novērtējuma rezultātiem. Jāņem vērā, ka ūdens zudumi rodas ūdensapgādes infrastruktūrā un ir atkarīgi no tās tehniskā stāvokļa, vecuma, tāpēc tos jānovērtē konkrētai centralizētai ūdensapgādes sistēmai, kas atbilstoši Ūdenssaimniecības pakalpojumu likuma 1. panta 3.punktā dotajai definīcijai ir ārējo ūdensvada tīklu un būvju kopums, kas nodrošina ūdens ieguvi, sagatavošanu un piegādi ūdenssaimniecības pakalpojumu lietotājiem. Savukārt zudumus novērtē ūdens piegādātājs (ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējs), kura īpašumā, valdījumā vai turējumā atrodas centralizētā ūdensapgādes sistēma.
KEM par ūdens zudumu un to samazināšanas iespēju novērtēšanai izmantojamo metodi ir konsultējusies ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisiju (turpmāk – Regulators). Konsultāciju rezultātā secināts, ka ILI novērtēšanas metode Latvijas gadījumā nebūtu piemērotākā un ka nepieciešams izstrādāt un noteikt vienotu kārtību ūdens zudumu un to samazināšanas iespēju noteikšanai, ņemot vērā pakalpojumu sniedzēju jau pašlaik apkopoto un atbildīgajām iestādēm sniedzamo informāciju, kā arī Direktīvas 2020/2184 nosacījumus.
Ar Ministru kabineta 2022.gada 31.augusta rīkojumu Nr.583 "Par Vides politikas pamatnostādnēm 2021.-2027.gadam" apstiprinātajās Vides politikas pamatnostādnēs 2021.- 2027.gadam (https://likumi.lv/ta/id/335137-par-vides-politikas-pamatnostadnem-2021-2027-gadam) tika izvirzīts politikas apakšmērķis “7.2.Droša ūdens resursu izmantošana, nelietderīga patēriņa samazināšana un dūņu lietderīgas izmantošanas palielināšana”. Viens no uzdevumiem minētā apakšmērķa sasniegšanai ir “24.2.Novērtēt zudumus centralizētajās ūdensapgādes sistēmās un izstrādāt plānus zudumu samazināšanai”. Vides politikas pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam nav noteikts, kuriem ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējiem jāveic zudumu novērtēšana un jāizstrādā plāni to samazināšanai. Vienlaikus jāņem vērā, ka Direktīvas 2020/2184 4. panta 3. punkts paredz, ka ūdens zudumi jānovērtē vismaz tiem ūdens piegādātājiem, kuri piegādā vismaz 10 000 m3 dzeramā ūdens diennaktī vai apkalpo vismaz 50 000 cilvēku, kā arī pienākumu dalībvalstīm informēt Komisiju par novērtējuma rezultātiem. Jāņem vērā, ka ūdens zudumi rodas ūdensapgādes infrastruktūrā un ir atkarīgi no tās tehniskā stāvokļa, vecuma, tāpēc tos jānovērtē konkrētai centralizētai ūdensapgādes sistēmai, kas atbilstoši Ūdenssaimniecības pakalpojumu likuma 1. panta 3.punktā dotajai definīcijai ir ārējo ūdensvada tīklu un būvju kopums, kas nodrošina ūdens ieguvi, sagatavošanu un piegādi ūdenssaimniecības pakalpojumu lietotājiem. Savukārt zudumus novērtē ūdens piegādātājs (ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējs), kura īpašumā, valdījumā vai turējumā atrodas centralizētā ūdensapgādes sistēma.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- vidējie uzņēmumi
- lielie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Jāveic vienreizējs aprēķins par ūdens zudumiem centralizētajā ūdensapgādes sistēmā un jāiesniedz informācija pašvaldībai un Klimata un enerģētikas ministrijai.
Nozare
Ūdens apgāde; notekūdeņu, atkritumu apsaimniekošana un sanācija
Nozaru ietekmes apraksts
-
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32020L2184
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 16. decembra Direktīva (ES) 2020/2184 par dzeramā ūdens kvalitāti (pārstrādāta redakcija)
Apraksts
Direktīvas 2020/2184 prasības jāpārņem nacionālajā normatīvajā aktā līdz 2023. gada 12. janvārim.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 16. decembra Direktīva (ES) 2020/2184 par dzeramā ūdens kvalitāti (pārstrādāta redakcija)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
4.panta 3.punkta pirmā rindkopa
1.3. un 1.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālas tehniskas prasības, kas neizriet no Eiropas Savienības tiesību aktiem, un tas nav paziņojams atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijā Nr.1 „Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektiem” noteiktajai paziņošanas procedūrai.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijaNevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Ūdensapgādes un kanalizācijas uzņēmumu asociācija"Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Sadaļa tiks papildināta pēc publiskās apspriešanas beigām.
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sadaļa tiks papildināta pēc publiskās apspriešanas beigām.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Klimata un enerģētikas ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
