Anotācija (ex-ante)

24-TA-255: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts pētījumu programmu "Mākslīgā intelekta metožu piemērotības analīze Eiropas Savienības fondu projektu jomā" 2024.–2025. gadam" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Finanšu ministrijas padotības iestāde Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – CFLA) ir izstrādājusi Ministru kabineta (turpmāk – MK) rīkojuma projektu “Par valsts pētījumu programmu “Mākslīgā intelekta metožu piemērotības analīze Eiropas Savienības fondu projektu jomā” (turpmāk – rīkojuma projekts) saskaņā ar:
1) Zinātniskās darbības likuma (turpmāk – likums):
13. panta otrās daļas 3. punktu, kas nosaka, ka MK apstiprina prioritāros zinātņu virzienus un valsts pētījumu programmas un
35. panta otro daļu, kas nosaka, ka valsts pētījumu programmu mērķus un uzdevumus nosaka attiecīgās nozaru ministrijas, konsultējoties ar Latvijas Zinātnes padomi (turpmāk – padome). Izglītības un zinātnes ministrija vai citas nozaru ministrijas valsts pētījumu programmu projektu konkursa kārtībā var piešķirt valsts pētījumu programmu projektiem finansējumu no zinātnes finansēšanai piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem. Valsts pētījumu programmu projektu konkursu organizē un īsteno padome;
2) MK 2018. gada 4. septembra noteikumu Nr. 560 “Valsts pētījumu programmu projektu īstenošanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi) 4. punktu.

Valsts pētījumu programma “Mākslīgā intelekta metožu piemērotības analīze Eiropas savienības fondu projektu jomā” (turpmāk – programma) ir izstrādāta, ievērojot arī:
1) Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021-2027 rīcības virzienus:
[295] Digitalizējot transformēta publiskā pārvalde, racionāli pārvaldīta organizatoriskā un tehnoloģiskā ekosistēma, kas ir iekšēji integrēta un ārēji atvērta kopīgas vērtības radīšanai, inovācijām un lietotājorientētai pieejai publisko pakalpojumu sniegšanā fiziskajā un digitālajā vidē;
[412] Iedzīvotāji mijiedarbībā ar publiskām institūcijām veido labāku sabiedrību un pārvaldību, īsteno savas tiesiskās intereses. Publiskā pārvaldība visos varas atzaros kļuvusi profesionālāka – tā ir atvērtāka, mūsdienīgāka un labāk un ātrāk sasniedz rezultātus. Ikviens jūt, ka valsts strādā iedzīvotāju labā, tā vairojot apmierinātību ar pakalpojumiem un uzticēšanos valsts pārvaldei un tiesībaizsardzības sistēmai. Pakalpojumi ir personificēti, un politika līdzsvaro sabiedrības intereses. To nodrošina digitalizācijas laikmeta sniegtās iespējas un starpnozaru koordinēta rīcība.
2) Valsts pārvaldes modernizācijas plāns, rīcības virziens – 6.7. Valsts pārvaldes digitālā transformācija (pakalpojumu pārvaldība un valsts pārvaldes pakalpojumu modernizēšana, izmantojot digitālo tehnoloģiju iespējas).
3) Digitālās transformācijas pamatnostādnes 2021. - 2027. gadam 4.4. attīstības joma “Tautsaimniecības (t.sk. valsts pārvaldes) digitālā transformācija”, 4.4.9.rīcības virziens “Moderna un atvērta valsts pārvalde”.
4) Finanšu ministrijas darbības stratēģija 2020. – 2024. gadam 2. Politikas mērķis “Ilgtspējīgas un uz attīstību vērstas investīcijas Latvijas tautsaimniecībā atbilstoši valsts attīstības prioritātēm”.
5) CFLA darbības stratēģijas 2023. - 2026. gadam 1.prioritārais virziens “”Konsultē vispirms” pieeja un efektivitāte publisko investīciju pārvaldībā” 1.4.mērķis “Uzraudzības procesu vienkāršošana un automatizēšana” un 2.prioritārais virziens “Digitālās ekosistēmas un drošības pārvaldības attīstība”, 2.1.mērķis “Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas attīstība projektu ērtākai ieviešanai un programmu un projektu efektīvākai uzraudzībai”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Apstiprināt programmu, nosakot tās virsmērķi, mērķi, uzdevumus, īstenošanas termiņu un piešķirto finansējumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas ekonomikas attīstībai 2021. - 2027. gada periodā būs pieejami 10,5 miljardi euro, no tiem 4,24 miljardi euro atvēlēti Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. - 2027.gadam (turpmāk – ES fondi 2021 - 2027) šādiem sešiem galvenajiem mērķiem: 1. Viedāka Eiropa, 2. Zaļāka Eiropa, 3. Ciešāk savienota Eiropa, 4. Sociāla un iekļaujoša Eiropa, 5. Iedzīvotājiem tuvāka Eiropa un 6. Pāreja uz klimatneitralitāti.
ES fondu 2021 - 2027 vadību Latvijā nodrošina vadošā iestāde - Finanšu ministrija, kas daļu no savām funkcijām ir deleģējusi CFLA, t.i., veikt projektu iesniegumu atlasi, slēgt līgumus ar projektu ieviesējiem, nodrošināt projektu īstenošanas uzraudzību un kontroli, t.sk. īstenot projekta ietvaros veikto iepirkumu atbilstības pārbaudes u.c. funkcijas. Lai Latvija pēc iespējas efektīvāk spētu investēt Eiropas Savienības fondu finansējumu tautsaimniecības attīstībā, būtisks ir arī CFLA ieguldījums īstenojot jēgpilnu, risku pieejā un uz rezultātu orientētā projektu uzraudzībā, administratīvā sloga mazināšanā gan projektu ieviesējiem, gan uzraudzības procesā, tādējādi arī veicinot ātrāku un atbilstošāku investīciju ieplūšanu tautsaimniecībā. Un viens no šādiem visefektīvākajiem administratīvā sloga mazināšanas pasākumiem ir ieviešanas un uzraudzības procesu vienkāršošana un automatizācija, kas ir viens no CFLA prioritārajiem sniegto pakalpojumu attīstības virzieniem arī ES fondos 2021 - 2027.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Būtiska CFLA darba sastāvdaļa ir dažādu dokumentu atbilstības analīze. Šajā procesā CFLA speciālisti analizē dokumentus, veic dokumentu un datu pārbaudes, aizpilda pārbaudes lapas u.tml., lai īstenotu CFLA deleģētās funkcijas projektu uzraudzībā un apliecinātu Eiropas Komisijai deklarēto izdevumu atbilstību. Lai arī CFLA nepārtraukti uzlabo uzraudzības procesus, vienkāršojot un automatizējot tos, tomēr lielākoties uzraudzības process ir manuāls, prasa daudz cilvēka darba un laiku.
Lai efektivizētu šo procesu un vienlaicīgi arī nodrošinātu ātrāku Eiropas Savienības fondu finansējuma atmaksu projektu īstenotājiem, viens no potenciālajiem virzieniem ir mākslīgā intelekta ieviešana šajos procesos. CFLA ir veikusi izvērtēšanu un secinājusi, ka publisko iepirkumu joma ir tā, kurā būtu vislielākais ieguvums no mākslīgā intelekta ieviešanas uzraudzības procesos, proti, ar mākslīgā intelekta palīdzību īstenotas pārbaudes projektu ieviesēju sagatavotajā iepirkuma dokumentācijā, pārliecinoties par tās atbilstību publiskā iepirkuma prasībām, pārbaužu atzinumu daļēja automātiska sagatavošana.
Risinājuma apraksts
Pēdējā laikā pasaulē lielu popularitāti gūst ģeneratīvā mākslīgā intelekta (generative AI) metodes, kas tiek plaši izmantotas dažādos teksta analīzes, teksta ģenerēšanas, atbilžu meklēšanas u.c. uzdevumos. Tipisks šo metožu piemērs ir OpenAI izveidotā sistēma ChatGPT. Šīs metodes uzrāda labus rezultātus vispārīgos uzdevumos, taču šo metožu pielāgošanas iespējas specializētiem uzdevumiem, piemēram, CFLA uzdevumiem nav pietiekami pētītas. Arī šo metožu piemērotība latviešu valodai nav apzināta.
Tāpēc nepieciešams pētījums, kurā tiktu padziļināti pētītas ģeneratīvā mākslīgā intelekta pielāgošanas iespējas tekstu analīzei un atbilžu ģenerēšanai latviešu valodā CFLA jomas dokumentos. Pētījuma ietvaros tiktu: (1) pārbaudīti ģeneratīvā mākslīgā intelekta risinājumi Eiropas Savienības fondu projektu iepirkumu dokumentācijas analīzē, (2) novērtēta ģeneratīvā mākslīgā intelekta risinājumu tehnoloģiskā gatavība un piemērotība tekstu analīzei un atbilžu ģenerēšanai latviešu valodā Eiropas Savienības fondu projektu uzraudzības procesos, (3) mērīti un salīdzināti dažādi ģeneratīvā mākslīgā intelekta risinājumu kvalitātes rādītāji, kā piemēram, risinājumu tehnoloģiskā gatavība un piemērotība Eiropas Savienības fondu projektu iepirkumu dokumentācijas tekstu analīzei, latviešu valodas pielietojamība, kā arī citi kvalitātes rādītāji, ko pētījuma ietvaros pētījuma veicējiem iespējams identificēt, (4) izveidots tirgū esošā ģeneratīvā mākslīgā intelekta risinājumā balstīts prototips, kas demonstrē metožu iespējas un (5) sagatavoti rīcībpolitikas ieteikumi ģeneratīvā mākslīgā intelekta risinājumu pielietojumam Eiropas Savienības fondu projektu uzraudzības procesos. Metodes, kas tiks izpētītas šajā procesā, būs izmantojamas ne tikai CFLA darba procesos, bet tās būs pielāgojamas arī citu institūciju vajadzībām.

Programmas virsmērķis ir mākslīgā intelekta ieviešana Eiropas Savienības fondu projektu uzraudzības jomā, lai efektivizētu uzraudzības procesus un vienlaicīgi nodrošinātu ātrāku Eiropas Savienības fondu finansējuma atmaksu projektu īstenotājiem.
Programma nosaka trīs tematiskus uzdevumus (rīkojuma 6. punkts), kā arī piecus horizontālos uzdevumus (rīkojuma 7. punkts) un divus sasniedzamos rezultātus (rīkojuma 8. punkts).
Rīkojuma projekts ir izstrādāts, lai apstiprinātu programmu un noteiktu tās virsmērķi, mērķus, uzdevumus, īstenošanas termiņu, finansējumu, atbildīgo par īstenošanu. Rīkojuma projekts dos iespēju uzsākt programmas īstenošanu un padomei sadarbībā ar CFLA uzsākt programmas projekta pieteikumu konkursa (turpmāk – konkurss) nolikuma izstrādi, secīgi izsludināt konkursu, veikt programmas projekta pieteikumu izvērtēšanu un noslēgt programmas projekta īstenošanas līgumu, kā to paredz MK noteikumi.

Detalizētāks programmas uzdevumu apraksts tiks ietverts konkursa nolikumā.

Saskaņā ar likuma 35. panta pirmo un otro daļu un, ievērojot MK noteikumu 3., 4. un 6.punktu, programmu izstrādāja CFLA. Pēc programmas stratēģiskās vadības padomes oficiālas apstiprināšanas CFLA iesaistīs stratēģisko vadības padomi programmas izstrādē un uzraudzībā. Programmas stratēģiskās vadības padomes kompetencē ir sniegt viedokli un konsultatīvu atbalstu CFLA programmas izstrādes un īstenošanas gaitā, sniegt priekšlikumus programmas stratēģisko virzienu un pētniecības jautājumos, sniegt priekšlikumus programmas pilnveidei un sniegt viedokli par programmas rezultātiem pēc programmas pabeigšanas. Stratēģiskās vadības padomes locekļu sastāvā būs pārstāvji no ES fondu programmu uzraugošajām iestādēm (t.i. vadošās iestādes un revīzijas iestādes pārstāvji), iepirkumu jomas eksperti no Iepirkumu uzraudzības biroja un Finanšu ministrijas Juridiskā departamenta, informācijas un komunikāciju tehnoloģijas nozares eksperti no Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju asociācijas, kā arī Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvis.

Programmas izstrādes procesā CFLA konsultējās ar padomes pārstāvjiem, ievērojot likuma 35. panta otrajā daļā noteikto.

Rīkojuma projekts nosaka, ka CFLA ir atbildīgā institūcija par programmas īstenošanu.
Programmas īstenošanas laiks ir divi gadi - no 2024. gada līdz 2025. gadam.

Saskaņā ar MK noteikumu 7.17. punktu sekretariāta funkcijas veiks padome. Atbilstoši MK noteikumu 37. punktam CFLA plāno līdzekļus administratīvajām darbībām (ne vairāk kā septiņu procentu apmērā no nozares ministrijai programmas īstenošanai piešķirtā kopējā valsts budžeta finansējuma) dalīt ar padomi šādii – 4 % padomei (atbilstoši MK noteikumu 36.1. un 36.3. punktam) un 3 % ministrijai (atbilstoši MK noteikumu 36.2. punktam).

Programmu īsteno viena projekta veidā un projektu īsteno deviņu mēnešu laikā no projekta īstenošanas līguma noslēgšanas brīža, nosakot to programmas projektu pieteikumu atklāta konkursa nolikumā, tostarp arī nosakot programmas projekta minimālo un maksimālo finansējumu (MK noteikumu 4., 5.punkts, 16.4. apakšpunkts). Saskaņā ar MK noteikumu 39.punkta nosacījumiem, programmas projekta īstenošanas laiku bez papildu finansējuma piešķiršanas var pagarināt līdz vienam gadam.

Pēc rīkojuma projekta apstiprināšanas, CFLA uzsāks programmas īstenošanu un tās projekta konkursa nolikuma izstrādi sadarbībā ar padomi, savukārt padome izsludinās programmas projekta pieteikumu atklāto konkursu, veiks projekta pieteikumu atlasi un noslēgs projekta īstenošanas līgumu.

Programmas īstenošanai 2024. - 2025.gadam ir piešķirts finansējums 110 000 euro apmērā. Programmu finansē no Finanšu ministrijai piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.

Programmas īstenošanai piešķirto kopējo finansējumu ir plānots sadalīt viena Programmas projektu pieteikumu konkursa ietvaros, ieviešot vienu projektu. Gadījumā, ja projekta konkurss beigsies bez rezultāta, tiks organizēts atkārtots projektu pieteikumu konkurss.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Finanšu ministrijas veiktais izvērtējums “Centrālās finanšu un līgumu aģentūras izveidotās klientu attiecību vadības sistēmas novērtējums tās nodrošinātajiem administratīvajiem un konsultatīvajiem pakalpojumiem”.
Apraksts
Finanšu ministrijas pasūtītā un SIA “PricewaterhouseCoopers” īstenotā izvērtējuma par CFLA izveidotās klientu attiecību vadības sistēmas novērtējumu tās nodrošinātajiem administratīvajiem un konsultatīvajiem pakalpojumiem ietvaros tika veikta CFLA klientu aptaujas un intervijas, tā rezultātā sniegti ieteikumi klientu attiecību sistēmas pilnveidojumiem, t.sk. sniegts ieteikums: “Aktuālas informācijas ieguvei un uzkrāšanai nepieciešams turpināt ieviest procesu un kontroles rīku automatizāciju, kā arī attīstīt mākslīgā intelekta risinājumus CFLA darbībā. Piemēram, uzraudzības procesu un risku analīzes automatizācijā.”

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
  • zinātnieki
Ietekmes apraksts
Tiks iesaistīti programmas realizēšanā.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • nevalstiskās organizācijas
  • • projektu ieviesēji – Eiropas Savienības finansējuma saņēmēji • zinātniskās institūcijas • augstskolas • valsts pārvaldes iestādes, t.sk. Finanšu ministrija
Ietekmes apraksts
Finansējuma saņēmēji, kas īstenos Eiropas Savienības fondu projektus. Zinātniskās institūcijas un augstskolas ir saistītas ar dalību programmas projektu īstenošanā un administrēšanā, lai sasniegtu programmas ietvaros plānoto mērķi un uzdevumus, kā arī nepieciešamos rezultātus. Nevalstiskās organizācijas (Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju asociācija) un valsts pārvaldes iestādes caur stratēģiskās vadības padomi ir iesaistītas programmas realizēšanas uzraudzībā. Uzņēmumi un valsts pārvaldes iestādes varēs izmantot programmas rezultātā gūtās zināšanas.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Nozares, kas tiek ietekmētas - Latvijas tautsaimniecības jomas, kurās plānotas kohēzijas politikas investīcijas. Valsts pārvalde.
Programma kā valsts pasūtījums ir politikas īstenošanas mehānisms, ar kura palīdzību tiek identificēti un pētīti Latvijas ilgtspējai un attīstībai nozīmīgākie jautājumi, kuru risināšanai ir nepieciešams fokusēt Latvijas zinātnisko institūciju darbu, un noteikti to risināšanai attiecīgi zinātniskās pētniecības uzdevumi. Ievērojot minēto, programma rada labvēlīgus apstākļus Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas investīciju ieviešanai, kā arī valsts pārvaldes modernizācijas un digitalizācijas mērķu īstenošanai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Programmas īstenošana sniegs pozitīvu ietekmi uz tautsaimniecību, jo tiks radītas nozīmīgas zināšanas, pārbaudītas metodes, kuras uzņēmēji varēs pielietot, lai veicinātu savu konkurētspēju, pielietojot mākslīgā intelekta iespējas.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Uzņēmēji varēs pielietot programmā radītās zināšanas, lai veicinātu savu konkurētspēju, pielietojot mākslīgā intelekta iespējas.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Uzņēmēji varēs pielietot programmā radītās zināšanas, lai veicinātu savu konkurētspēju, pielietojot mākslīgā intelekta iespējas.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojums paredz izveidot programmu ar definētiem mērķiem un uzdevumiem. Pēc rīkojuma apstiprināšanas MK, tiks izstrādāts konkursa nolikums un izsludināts konkurss. Konkursā var pretendēt zinātnisko institūciju apvienības, sniedzot iespēju pētniekiem un studentiem īstenot savas pētniecības iniciatīvas, tādējādi veicinot zinātnisko institūciju personāla nodarbinātību.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
55 000
0
55 000
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
55 000
0
55 000
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
55 000
0
55 000
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
55 000
0
55 000
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Rīkojuma projekts šo jomu neskar.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav paredzēts.
Cita informācija
Programmas īstenošanai 2024. - 2025. gadam ir piešķirts finansējums 110 000 euro apmērā.
Programmu finansē no Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammas 38.01.00 “Eiropas Savienības pirmsstrukturālo, strukturālo un citu finanšu instrumentu koordinācija” līdzekļiem, veicot pārdali no programmas 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana”.
Programmas īstenošanas rezultātā var tikt izteikti priekšlikumi Eiropas Savienības fondu jomu regulējošo normatīvo aktu grozījumiem.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, Finanšu ministrija, Iepirkumu uzraudzības birojs, Izglītības un zinātnes ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/3696ac3a-7e93-41a6-9125-83bf87229b66

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas noteiktajā laikā iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Zinātnes padome
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Citas iesaistītās institūcijas (stratēģiskās padomes sastāvā)

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Latvijas Zinātnes padome
palielinās
Vērtības nozīme:
Uz Rīkojuma projekta virzības laiku ietekmi nav iespējams aprēķināt, jo izmaksas būs zināmas un būs atkarīgas no projektu pieteikumu atklātā konkursa rezultātiem, no kuriem varēs identificēt projektu pieteikumu skaitu, nepieciešamo neatkarīgo ārvalstu ekspertu skaitu.
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
palielinās
Vērtības nozīme:
Programmas īstenošanas uzraudzība tiks nodrošināta, izmantojot CFLA rīcībā esošos cilvēkresursus un ņemot vēra viņu noslodzi.
Citas iesaistītās institūcijas (stratēģiskās padomes sastāvā)
palielinās
Vērtības nozīme:
Programmas īstenošanas uzraudzība tiks nodrošināta, izmantojot CFLA rīcībā esošos cilvēkresursus un ņemot vēra viņu noslodzi.
Kopā
0,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
CFLA darba procesā veic dokumentu atbilstības analīzes, kas pašlaik tiek veikta manuāli, prasa daudz laika un cilvēku darba. Ar mākslīgā intelekta ieviešanu CFLA darba procesos, piemēram, automātiskās pārbaudes un daļēji automātiskā pārbaužu atzinumu sagatavošana publiskā iepirkuma dokumentiem, tiktu uzlabota iekšējās kontroles sistēma, digitalizēti procesi, samazināts cilvēku resursu patēriņš un palielināta darba efektivitāte.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
CFLA darba procesā veic dokumentu atbilstības analīzes, kas pašlaik tiek veikta manuāli, prasa daudz laika un cilvēku darba. Ar mākslīgā intelekta ieviešanu CFLA darba procesos, piemēram, automātiskās pārbaudes un daļēji automātiskā pārbaužu atzinumu sagatavošana publiskā iepirkuma dokumentiem, tiktu uzlabota iekšējās kontroles sistēma, digitalizēti procesi, samazināts cilvēku resursu patēriņš un palielināta darba efektivitāte.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
CFLA darba procesā veic dokumentu atbilstības analīzes, kas pašlaik tiek veikta manuāli, prasa daudz laika un cilvēku darba. Ar mākslīgā intelekta ieviešanu CFLA darba procesos, piemēram, automātiskās pārbaudes un daļēji automātiskā pārbaužu atzinumu sagatavošana publiskā iepirkuma dokumentiem, tiktu uzlabota iekšējās kontroles sistēma, digitalizēti procesi, samazināts cilvēku resursu patēriņš un palielināta darba efektivitāte.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Saistībā ar rīkojuma projekta izpildi jaunu institūciju izveide, institūciju likvidācija vai reorganizācija nav paredzēta.
CFLA īstenojusi vairākas sagatavošanās aktivitātes, lai uzsāktu programmas īstenošanu. Atbilstoši MK noteikumu prasībām ir izveidots stratēģiskās vadības padomes sastāva rīkojuma projekts un nolikuma projekts. Ir uzsākta sadarbība ar Padomi, kura īstenos programmas administrēšanu, iesaistoties konkursa organizēšanā un izpildītāja atlasē. Atbilstoši MK noteikumu 37. punktam, programmas administrēšanai iespējams plānot ne vairāk kā 7 % no programmai piešķirtā finansējuma.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Programmas ietvaros īstenotie pasākumi un sasniegtie rezultāti palīdzēs pilnveidot CFLA sniegtos publiskos pakalpojumus, pilnveidot un digitalizēt īstenotos uzraudzības procesus Eiropas Savienības fondu projektos.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Programmas ietvaros tiks pārbaudīti ģeneratīvā mākslīgā intelekta risinājumi, novērtēta to tehnoloģiskā gatavība un piemērotība un rezultātā izveidots tirgū esoša ģeneratīvā mākslīgā intelekta risinājumā balstīts prototips, kas demonstrē metožu iespējas CFLA darba procesā, kā arī sagatavoti rīcībpolitikas ieteikumi , lai ģeneratīvā mākslīgā intelekta risinājumus ieviestu Eiropas Savienības fondu projektu uzraudzības procesos.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi