24-TA-2094: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 790 "Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanas kārtība no vardarbības cietušām un vardarbību veikušām pilngadīgām personām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Saskaņā ar grozījumiem Civilprocesa likumā Nr.787/Lp14 (turpmāk - Likums), kas pieņemti 2025. gada 27. februārī Saeimā 3. lasījumā un kas stāsies spēkā 2025. gada 1. aprīlī, par izmaiņām Likuma 30.5 nodaļā "Pagaidu aizsardzība pret vardarbību" ietvertajā regulējumā attiecībā uz sociālās rehabilitācijas kursa vardarbīgas uzvedības mazināšanai apguvi personām, kurām tiesa vai tiesnesis, pieņemot lēmumu par pagaidu aizsardzību pret vardarbību, noteicis pienākumu apgūt iepriekš minēto kursu, nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 790 "Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanas kārtība no vardarbības cietušām un vardarbību veikušām pilngadīgām personām" (turpmāk – Noteikumi).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta mērķis ir veikt izmaiņas Noteikumos, precizējot vardarbīgas uzvedības mazināšanas pakalpojuma saņemšanas, apmaksas, izpildes, pārtraukšanas un izbeigšanas kārtību, ja pienākumu apgūt sociālās rehabilitācijas kursu vardarbīgas uzvedības mazināšanai personai ir uzlikusi tiesa vai tiesnesis, atbilstoši Likuma grozījumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
01.04.2025.
Pamatojums
Likuma grozījumi Nr.787/Lp14, kas pieņemti 2025. gada 27. februārī Saeimā 3. lasījumā, stāsies spēkā 2025. gada 1. aprīlī, līdz ar to, nepieciešams, ka Noteikumu projekts stājas spēkā 2025. gada 1. aprīlī.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
No 2015. gada 1. janvāra par valsts budžeta līdzekļiem tiek finansēti sociālās rehabilitācijas pakalpojumi no vardarbības cietušām un vardarbību veikušām pilngadīgām personām. Sociālās rehabilitācijas pakalpojums personām ar vardarbīgu uzvedību (turpmāk - vardarbīgas uzvedības mazināšanas pakalpojums) tiek nodrošināts individuālo psihologu konsultāciju veidā vai grupu nodarbību veidā, pamatojoties uz sociālā dienesta lēmuma gadījumos, ja:
1) uzsākta administratīvā pārkāpuma lietvedība par administratīvā pārkāpuma izdarīšanu, kas saistīts ar vardarbību, vai kriminālprocess par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, kas saistīts ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu;
2) valsts vai pašvaldības policijas, sociālā dienesta vai bāriņtiesas rīcībā ir informācija, ka persona izturējusies vardarbīgi vai izteikusi draudus pielietot vardarbību;
3) persona baidās, ka tā varētu izturēties vardarbīgi, vai atzīst, ka ir veikusi vardarbību;
4) vardarbīgas uzvedības mazināšanas pakalpojuma saņemšanai nosūtījis Valsts probācijas dienests.
Savukārt no 2021. gada 1. jūlija, saskaņā Likumu, atbildētājam (personai ar vardarbīgu uzvedību) kā vienu no pagaidu aizsardzības pret vardarbību līdzekļiem var noteikt pienākumu apgūt sociālās rehabilitācijas kursu vardarbīgas uzvedības mazināšanai 12 mēnešu laikā no tiesas vai tiesneša lēmuma saņemšanas, atbildētajam apmaksājot ar pakalpojumu saistītos izdevumus 10% vai pilnā apmērā.
Tieslietu padomes darba grupa tiesu darba organizācijas izvērtēšanai lietās, kas saistītas ar vardarbību ģimenē un draudiem personas dzīvībai vai veselībai, 2023. gada 17. novembrī izstrādāja ziņojumu "Par tiesu sistēmas darba organizāciju lietās, kas saistītas ar vardarbību ģimenē un draudiem personas dzīvībai un veselībai", kurā ietverti priekšlikumi, lai efektīvi nodrošinātu aizskarto personu tiesības uz aizsardzību lietās, kas saistītas ar vardarbību ģimenē un draudiem cilvēka dzīvībai vai veselībai (turpmāk – Tieslietu padomes ziņojums). Tieslietu ministrijai izskatot gan Tieslietu padomes ziņojumu, gan Ģenerālprokuratūras, Iekšlietu ministrijas un biedrības "Centrs MARTA" iesniegtos priekšlikumus Likuma regulējuma pilnveidošanai, tika secināts, ka, lai veicinātu sociālā rehabilitācijas kursa vardarbīgas uzvedības mazināšanai apguvi un lai efekts no kursa apgūšanas būtu iespējami ātrāks, nepieciešams noteikt īsāku termiņu šo kursu apguvei. Tieslietu padomes ziņojumā norādīts, ka valstij ir jānodrošina pienācīga un efektīva tiesas nolēmumu izpilde, līdz ar to būtu nosakāma Likumā noteiktā termiņa sociālās rehabilitācijas kursa vardarbīgas uzvedības mazināšanai apguvei saīsināšana no 12 uz 6 mēnešiem. Proti, atbildētājam nosakāms pienākums kursu apgūt 6 mēnešu laikā no tiesas lēmuma paziņošanas dienas, pašlaik esošā 12 mēnešu vietā, grozot Likuma 250.54A panta otro daļu un 250.59 panta 4.1 daļu attiecībā uz informāciju, ko tiesa norāda lēmumā, un 250.62A pantu attiecībā uz tiesas lēmuma izpildes un izpildes kontroles nosacījumiem, ja atbildētājam noteikts pienākums apgūt kursu vardarbīgas uzvedības mazināšanai. Līdz ar to nepieciešami atbilstoši grozījumi arī Noteikumos, kas regulē vardarbīgas uzvedības mazināšanas pakalpojuma saņemšanas, apmaksas, izpildes, pārtraukšanas un izbeigšanas kārtību, ja pienākumu apgūt sociālās rehabilitācijas kursu vardarbīgas uzvedības mazināšanai personai ir uzlikusi tiesa vai tiesnesis.
1) uzsākta administratīvā pārkāpuma lietvedība par administratīvā pārkāpuma izdarīšanu, kas saistīts ar vardarbību, vai kriminālprocess par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, kas saistīts ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu;
2) valsts vai pašvaldības policijas, sociālā dienesta vai bāriņtiesas rīcībā ir informācija, ka persona izturējusies vardarbīgi vai izteikusi draudus pielietot vardarbību;
3) persona baidās, ka tā varētu izturēties vardarbīgi, vai atzīst, ka ir veikusi vardarbību;
4) vardarbīgas uzvedības mazināšanas pakalpojuma saņemšanai nosūtījis Valsts probācijas dienests.
Savukārt no 2021. gada 1. jūlija, saskaņā Likumu, atbildētājam (personai ar vardarbīgu uzvedību) kā vienu no pagaidu aizsardzības pret vardarbību līdzekļiem var noteikt pienākumu apgūt sociālās rehabilitācijas kursu vardarbīgas uzvedības mazināšanai 12 mēnešu laikā no tiesas vai tiesneša lēmuma saņemšanas, atbildētajam apmaksājot ar pakalpojumu saistītos izdevumus 10% vai pilnā apmērā.
Tieslietu padomes darba grupa tiesu darba organizācijas izvērtēšanai lietās, kas saistītas ar vardarbību ģimenē un draudiem personas dzīvībai vai veselībai, 2023. gada 17. novembrī izstrādāja ziņojumu "Par tiesu sistēmas darba organizāciju lietās, kas saistītas ar vardarbību ģimenē un draudiem personas dzīvībai un veselībai", kurā ietverti priekšlikumi, lai efektīvi nodrošinātu aizskarto personu tiesības uz aizsardzību lietās, kas saistītas ar vardarbību ģimenē un draudiem cilvēka dzīvībai vai veselībai (turpmāk – Tieslietu padomes ziņojums). Tieslietu ministrijai izskatot gan Tieslietu padomes ziņojumu, gan Ģenerālprokuratūras, Iekšlietu ministrijas un biedrības "Centrs MARTA" iesniegtos priekšlikumus Likuma regulējuma pilnveidošanai, tika secināts, ka, lai veicinātu sociālā rehabilitācijas kursa vardarbīgas uzvedības mazināšanai apguvi un lai efekts no kursa apgūšanas būtu iespējami ātrāks, nepieciešams noteikt īsāku termiņu šo kursu apguvei. Tieslietu padomes ziņojumā norādīts, ka valstij ir jānodrošina pienācīga un efektīva tiesas nolēmumu izpilde, līdz ar to būtu nosakāma Likumā noteiktā termiņa sociālās rehabilitācijas kursa vardarbīgas uzvedības mazināšanai apguvei saīsināšana no 12 uz 6 mēnešiem. Proti, atbildētājam nosakāms pienākums kursu apgūt 6 mēnešu laikā no tiesas lēmuma paziņošanas dienas, pašlaik esošā 12 mēnešu vietā, grozot Likuma 250.54A panta otro daļu un 250.59 panta 4.1 daļu attiecībā uz informāciju, ko tiesa norāda lēmumā, un 250.62A pantu attiecībā uz tiesas lēmuma izpildes un izpildes kontroles nosacījumiem, ja atbildētājam noteikts pienākums apgūt kursu vardarbīgas uzvedības mazināšanai. Līdz ar to nepieciešami atbilstoši grozījumi arī Noteikumos, kas regulē vardarbīgas uzvedības mazināšanas pakalpojuma saņemšanas, apmaksas, izpildes, pārtraukšanas un izbeigšanas kārtību, ja pienākumu apgūt sociālās rehabilitācijas kursu vardarbīgas uzvedības mazināšanai personai ir uzlikusi tiesa vai tiesnesis.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu pašreizējais regulējums nosaka, ka vardarbīgas uzvedības mazināšanas pakalpojumu personai ar vardarbīgu uzvedību jāsaņem 12 mēnešu laikā no tiesas vai tiesneša lēmuma paziņošanas datuma, ja tiesa vai tiesnesis lēmumā par pagaidu aizsardzību pret vardarbību noteicis pienākumu atbildētājam apgūt vardarbīgas uzvedības mazināšanas pakalpojumu. Tā kā Likuma grozījumi paredz, ka laika periods vardarbīgas uzvedības mazināšanas pakalpojuma saņemšanai šādos gadījumos tiek samazināts no 12 uz 6 mēnešiem, tad nepieciešams precizēt Noteikumu redakciju attiecībā uz vardarbīgas uzvedības mazināšanas pakalpojuma saņemšanu 6 mēnešu laikā no tiesas vai tiesneša lēmuma paziņošanas dienas personai ar vardarbīgu uzvedību.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā precizēti punkti un apakšpunkti, nosakot, ka vardarbīgas uzvedības mazināšanas pakalpojums tiek apgūts 6 mēnešu laikā no tiesas vai tiesneša lēmuma par pagaidu aizsardzību pret vardarbību paziņošanas datuma.
Problēmas apraksts
Tieslietu padomes ziņojumā secināts, ka vardarbīgas uzvedības mazināšanas pakalpojuma sniedzējam būtu nosakāms pienākums tiesai iesniegt vardarbīgas mazināšanas pakalpojuma sniedzēja izstrādātu noslēguma ziņojumu, kurā iekļauta informācija par klienta motivāciju pakalpojuma sniegšanas laikā un sniegtā pakalpojuma rezultātiem.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka līdz šim vardarbīgas uzvedības mazināšanas pakalpojuma sniedzējam nebija noteikts pienākums noslēguma ziņojumu iesniegt arī tiesai, nepieciešams papildināt Noteikumus ar 33.12 4. punktu, ka vardarbīgas uzvedības mazināšanas pakalpojuma sniedzējs mēneša laikā nosūta noslēguma ziņojumu tiesai vai tiesnesim, kas pieņēma lēmumu par pienākumu personai apgūt sociālās rehabilitācijas kursu vardarbīgas uzvedības mazināšanai, ja persona ir apguvusi sociālās rehabilitācijas kursu vardarbīgas uzvedības mazināšanai vai sociālās rehabilitācijas kurss vardarbīgas uzvedības mazināšanai ir izbeigts noteikumu 33.115. apakšpunktā minētajos gadījumos. Atbilstoši grozījumi nepieciešami arī noteikumu 33.15 un 33.1 11. apakšpunktos attiecībā uz informāciju, ko pakalpojuma sniedzējs iekļauj klienta lietā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Personas ar vardarbīgu uzvedību, no vardarbības cietušās personas
Ietekmes apraksts
Saīsinot vardarbīgas uzvedības mazināšanas pakalpojuma saņemšanas termiņu no 12 uz 6 mēnešiem no tiesas vai tiesneša lēmuma paziņošanas dienas, tiks uzlabota pakalpojuma apguve un ietekme uz vardarbīgas uzvedības mazināšanu būs, iespējams, ātrāka. Netieša ietekme uz no vardarbības cietušajiem, jo persona ar vardarbīgu uzvedību ātrāk apzināsies savu uzvedību un sekas, pielietojot vardarbību pret saviem ģimenes locekļiem, partneriem, līdz ar to, mazināsies risks cietušajiem atkārtoti ciest no vardarbības.
Juridiskās personas
- Sociālās rehabilitācijas pakalpojuma sniedzēji, tiesneši
Ietekmes apraksts
Pakalpojuma sniedzējam palielināsies darba noslodze, nodrošinot vardarbīgas uzvedības mazināšanas pakalpojumu. Tiesnešiem būs pieejami noslēguma ziņojumi par vardarbīgas uzvedības mazināšanas pakalpojuma nodrošināšanu, līdz ar to papildus informācija konkrētās situācijas izvērtēšanai un lēmuma par pagaidu aizsardzību pret vardarbību līdzekļu saglabāšanai vai atcelšanai.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrija, Tieslietu ministrijaNevalstiskās organizācijas
Biedrība "Centrs MARTA", Biedrība "Skalbes"Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/e3f77f05-a0f1-422b-8ca7-ff8a4bfd67c8
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Nav iebildumu vai priekšlikumu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Labklājības ministrija
- Sociālās rehabilitācijas pakalpojuma sniedzēji, tiesneši
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Saīsinot vardarbīgas uzvedības mazināšanas pakalpojuma saņemšanas termiņu no 12 uz 6 mēnešiem no tiesas vai tiesneša lēmuma paziņošanas dienas, tiks uzlabota pakalpojuma apguve un ietekme uz vardarbīgas uzvedības mazināšanu būs, iespējams, ātrāka. Netieša ietekme uz no vardarbības cietušajiem, jo persona ar vardarbīgu uzvedību ātrāk apzināsies savu uzvedību un sekas, pielietojot vardarbību pret saviem ģimenes locekļiem, partneriem, līdz ar to, mazināsies risks cietušajiem atkārtoti ciest no vardarbības.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Saīsinot vardarbīgas uzvedības mazināšanas pakalpojuma saņemšanas termiņu no 12 uz 6 mēnešiem no tiesas vai tiesneša lēmuma paziņošanas dienas, tiks uzlabota pakalpojuma apguve un ietekme uz vardarbīgas uzvedības mazināšanu būs, iespējams, ātrāk. Netieša ietekme uz no vardarbības cietušajiem, jo persona ar vardarbīgu uzvedību ātrāk apzināsies savu uzvedību un sekas, pielietojot vardarbību pret saviem ģimenes locekļiem, partneriem, līdz ar to, mazināsies risks cietušajiem atkārtoti cies no vardarbības.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi