24-TA-3005: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Bērzi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 9. panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” īstenošanai nepieciešams no privātpersonas atsavināt nekustamo īpašumu “Bērzi” (kadastra Nr. 6672 001 0001) – zemes vienību (kadastra apzīmējums 6672 001 0308) 0,1993 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 6672 001 0309) 0,3741 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 6672 001 0310) 0,2389 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējumu 6672 001 0307) 0,1473 ha platībā – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujā Nr. BIS-BL-379867-281 “Ātrgaitas dzelzceļa ‘’Rail Baltica’’ DS3 posma ‘’Latvijas/Igaunijas robeža – Vangaži’’ apakšposms DPS1”, būvatļauja Nr.2, Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0308) 0,1993 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0309) 0,3741 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0310) 0,2389 ha platībā, kas būs izmantojama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras (dzelzceļa nodalījuma josla) būvniecībai un ar Rail Baltica projektu saistītās infrastruktūras (pašvaldības autoceļa nodalījuma josla) būvniecībai.
Atlikusī zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0307) 0,1473 ha platībā (pirms sadales zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0001 daļa 0,153 ha platībā) atbilstoši Limbažu novada pašvaldības 2023. gada 9. novembra atzinumam Nr.8.2/23/1410 nav veidojama kā atsevišķa zemes vienība un nav izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam. Īpašnieka pārstāvis 2024. gada 19. februāra vēstulē (reģistrēta ar Nr. 2.2.S/2024-1378) sniedza informāciju, ka, lai izlemtu par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0001 atlikušās daļas 0,1530 ha platībā atsavināšanu, vispirms vēlas zināt noteikto atlīdzības apmēru. Savukārt no 2024. gada 4. novembra elektroniskā pasta vēstulē (reģistrēta ar Nr. 2.2.S/2024-9898) īpašnieka pārstāvja sniegtās informācijas secināms, ka īpašnieks izvēlas nepaturēt savā īpašumā zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0307 (0,1473 ha platībā) un piekrīt visa īpašuma atsavināšanai. Līdz ar to, pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 6.panta pirmo daļu, Nekustamais īpašums atsavināms visā tā sastāvā.
Nekustamais īpašums tiek atsavināts publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības “RB Rail” sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma “Par autoceļiem” 4. panta regulējumu.
Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujā Nr. BIS-BL-379867-281 “Ātrgaitas dzelzceļa ‘’Rail Baltica’’ DS3 posma ‘’Latvijas/Igaunijas robeža – Vangaži’’ apakšposms DPS1”, būvatļauja Nr.2, Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0308) 0,1993 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0309) 0,3741 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0310) 0,2389 ha platībā, kas būs izmantojama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras (dzelzceļa nodalījuma josla) būvniecībai un ar Rail Baltica projektu saistītās infrastruktūras (pašvaldības autoceļa nodalījuma josla) būvniecībai.
Atlikusī zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0307) 0,1473 ha platībā (pirms sadales zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0001 daļa 0,153 ha platībā) atbilstoši Limbažu novada pašvaldības 2023. gada 9. novembra atzinumam Nr.8.2/23/1410 nav veidojama kā atsevišķa zemes vienība un nav izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam. Īpašnieka pārstāvis 2024. gada 19. februāra vēstulē (reģistrēta ar Nr. 2.2.S/2024-1378) sniedza informāciju, ka, lai izlemtu par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0001 atlikušās daļas 0,1530 ha platībā atsavināšanu, vispirms vēlas zināt noteikto atlīdzības apmēru. Savukārt no 2024. gada 4. novembra elektroniskā pasta vēstulē (reģistrēta ar Nr. 2.2.S/2024-9898) īpašnieka pārstāvja sniegtās informācijas secināms, ka īpašnieks izvēlas nepaturēt savā īpašumā zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0307 (0,1473 ha platībā) un piekrīt visa īpašuma atsavināšanai. Līdz ar to, pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 6.panta pirmo daļu, Nekustamais īpašums atsavināms visā tā sastāvā.
Nekustamais īpašums tiek atsavināts publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības “RB Rail” sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma “Par autoceļiem” 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Informācija par nekustamo īpašumu “Bērzi” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6672 001 0001) Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums).
1. Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. panta pirmo un otro daļu, un 6. panta pirmo daļu Institūcija (sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”) 2023. gada 30. novembrī nosūtīja īpašniekam paziņojumu Nr. 2.3.N/2023-3853 “Paziņojums par nekustamā īpašuma "Bērzi", Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 6672 001 0001, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai” (turpmāk – Atsavināšanas paziņojums), informējot par Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0001 visā tās 0,9596 ha platībā atsavināšanas uzsākšanu sabiedrības vajadzībām Rail Baltica projekta īstenošanai, vienlaikus lūdzot informēt Institūciju, vai īpašnieks savā īpašumā vēlas saglabāt zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0001 daļu 0,153 ha platībā. No 2024. gada 4. novembra elektroniskā pasta vēstulē (reģistrēta ar Nr. 2.2.S/2024-9898) īpašnieka pārstāvja sniegtās informācijas secināms, ka īpašnieks izvēlas nepaturēt savā īpašumā zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0307 (0,1473 ha platībā, platība pēc zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0001 sadales) un piekrīt visa īpašuma atsavināšanai.
2. Institūcija izvērtēja ar lietas faktiskajiem apstākļiem saistīto dokumentāciju un konstatēja šādus būtiskus apstākļus:
2.1. Nekustamā īpašuma sastāvs:
Nekustamais īpašums pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0001) sadales un kadastrālās uzmērīšanas sastāv no četrām jaunveidotām zemes vienībām:
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0307 – 0,1473 ha platībā;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0308 – 0,1993 ha platībā;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0309 – 0,3741 ha platībā;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0310 – 0,2389 ha platībā.
2.2. Īpašuma tiesības:
Nekustamais īpašums ir ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Salacgrīvas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 21 un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir nostiprinātas juridiskai personai (turpmāk – īpašnieks).
2.3. Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrēti apgrūtinājumi, nomas tiesības, apbūves tiesības, ķīlas vai hipotēkas tiesības, kā arī piedziņas atzīmes.
2.4. Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā par Nekustamo īpašumu veikti ieraksti:
2.4.1. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0307) 0,1473 ha platībā, no kuras mežu platība – 0,1473 ha; apgrūtinājumi: biosfēras rezervāta neitrālās zonas teritorija (7313030600) – 0,1473 ha;
2.4.2. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0308) 0,1993 ha platībā, no kuras mežu platība – 0,1993 ha; apgrūtinājumi:
- biosfēras rezervāta neitrālās zonas teritorija (7313030600) – 0,1993 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) – 0,0885 ha;
2.4.3. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0309) 0,3741 ha platībā, no kuras mežu platība – 0,3741 ha; apgrūtinājumi:
- biosfēras rezervāta neitrālās zonas teritorija (7313030600) – 0,3741 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) – 0,0069 ha;
2.4.4. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0310) 0,2389 ha platībā, no kuras mežu platība – 0,2389 ha; apgrūtinājumi:
- biosfēras rezervāta neitrālās zonas teritorija (7313030600) – 0,2389 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) – 0,2365ha;
2.5. Nekustamā īpašuma sastāvā esošām zemes vienībām (kadastra apzīmējumi 6672 001 0308, 6672 001 0309 un 6672 001 0310) noteikts lietošanas mērķis – zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā (kods 1101), savukārt zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0307 ir noteikts lietošanas mērķis - zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir mežsaimniecība (kods 0201).
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamais īpašums ir apgrūtināts ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām un ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Nekustamajam īpašumam noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Ņemot vērā, ka Nekustamais īpašums atrodas biosfēras rezervāta neitrālās zonas teritorijā, pēc atsavināšanas attiecībā uz to turpmāko izmantošanu būs ievērojami Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumos Nr.303 "Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" noteiktie ierobežojumi.
Īpašnieks iebildumus neizteica un prasījumus, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru, nepieteica.
Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2024. gada 5. novembra sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzības apmēru par sabiedrības vajadzībām - projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūves “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” īstenošanai – atsavināmo nekustamo īpašumu „Bērzi” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6672 001 0001) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0308) 0,1993 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0309) 0,3741 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0310) 0,2389 ha platībā un zemes vienību (zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0307) 0,1473 ha platībā - Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, nosakot to 4 111,97 EUR (četri tūkstoši viens simts vienpadsmit euro un 97 centi), ko veido:
1) zemes vienību tirgus vērtība – 3550,52 EUR;
2) uz zemes vienībām augošās mežaudzes tirgus vērtība - 561,45 EUR.
No īpašnieka ir saņemta piekrišana Nekustamā īpašuma atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 21.novembra lēmumu Nr. 03.1-14/3900 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 3 550,52 EUR jeb 0,37 EUR par vienu kvadrātmetru zemes platības, un nolēma atlīdzināt zaudējumus - uz zemes vienībām (kadastra apzīmējums 6672 001 0308, 6672 001 0309, 6672 001 0310 un 6672 001 0307) augošās mežaudzes tirgus vērtību 561,45 EUR.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamo īpašumu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Savukārt Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma (skatīt Informatīvo ziņojumu “Par jauniem ceļiem Rail Baltica projekta īstenošanas rezultātā” (Projekta ID 22-TA-2881)), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma “Par autoceļiem” 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
1. Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. panta pirmo un otro daļu, un 6. panta pirmo daļu Institūcija (sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”) 2023. gada 30. novembrī nosūtīja īpašniekam paziņojumu Nr. 2.3.N/2023-3853 “Paziņojums par nekustamā īpašuma "Bērzi", Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 6672 001 0001, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai” (turpmāk – Atsavināšanas paziņojums), informējot par Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0001 visā tās 0,9596 ha platībā atsavināšanas uzsākšanu sabiedrības vajadzībām Rail Baltica projekta īstenošanai, vienlaikus lūdzot informēt Institūciju, vai īpašnieks savā īpašumā vēlas saglabāt zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0001 daļu 0,153 ha platībā. No 2024. gada 4. novembra elektroniskā pasta vēstulē (reģistrēta ar Nr. 2.2.S/2024-9898) īpašnieka pārstāvja sniegtās informācijas secināms, ka īpašnieks izvēlas nepaturēt savā īpašumā zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0307 (0,1473 ha platībā, platība pēc zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0001 sadales) un piekrīt visa īpašuma atsavināšanai.
2. Institūcija izvērtēja ar lietas faktiskajiem apstākļiem saistīto dokumentāciju un konstatēja šādus būtiskus apstākļus:
2.1. Nekustamā īpašuma sastāvs:
Nekustamais īpašums pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0001) sadales un kadastrālās uzmērīšanas sastāv no četrām jaunveidotām zemes vienībām:
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0307 – 0,1473 ha platībā;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0308 – 0,1993 ha platībā;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0309 – 0,3741 ha platībā;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0310 – 0,2389 ha platībā.
2.2. Īpašuma tiesības:
Nekustamais īpašums ir ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Salacgrīvas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 21 un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir nostiprinātas juridiskai personai (turpmāk – īpašnieks).
2.3. Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrēti apgrūtinājumi, nomas tiesības, apbūves tiesības, ķīlas vai hipotēkas tiesības, kā arī piedziņas atzīmes.
2.4. Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā par Nekustamo īpašumu veikti ieraksti:
2.4.1. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0307) 0,1473 ha platībā, no kuras mežu platība – 0,1473 ha; apgrūtinājumi: biosfēras rezervāta neitrālās zonas teritorija (7313030600) – 0,1473 ha;
2.4.2. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0308) 0,1993 ha platībā, no kuras mežu platība – 0,1993 ha; apgrūtinājumi:
- biosfēras rezervāta neitrālās zonas teritorija (7313030600) – 0,1993 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) – 0,0885 ha;
2.4.3. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0309) 0,3741 ha platībā, no kuras mežu platība – 0,3741 ha; apgrūtinājumi:
- biosfēras rezervāta neitrālās zonas teritorija (7313030600) – 0,3741 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) – 0,0069 ha;
2.4.4. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0310) 0,2389 ha platībā, no kuras mežu platība – 0,2389 ha; apgrūtinājumi:
- biosfēras rezervāta neitrālās zonas teritorija (7313030600) – 0,2389 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) – 0,2365ha;
2.5. Nekustamā īpašuma sastāvā esošām zemes vienībām (kadastra apzīmējumi 6672 001 0308, 6672 001 0309 un 6672 001 0310) noteikts lietošanas mērķis – zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā (kods 1101), savukārt zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0307 ir noteikts lietošanas mērķis - zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir mežsaimniecība (kods 0201).
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamais īpašums ir apgrūtināts ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām un ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Nekustamajam īpašumam noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Ņemot vērā, ka Nekustamais īpašums atrodas biosfēras rezervāta neitrālās zonas teritorijā, pēc atsavināšanas attiecībā uz to turpmāko izmantošanu būs ievērojami Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumos Nr.303 "Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" noteiktie ierobežojumi.
Īpašnieks iebildumus neizteica un prasījumus, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru, nepieteica.
Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2024. gada 5. novembra sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzības apmēru par sabiedrības vajadzībām - projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūves “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” īstenošanai – atsavināmo nekustamo īpašumu „Bērzi” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6672 001 0001) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0308) 0,1993 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0309) 0,3741 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0310) 0,2389 ha platībā un zemes vienību (zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0307) 0,1473 ha platībā - Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, nosakot to 4 111,97 EUR (četri tūkstoši viens simts vienpadsmit euro un 97 centi), ko veido:
1) zemes vienību tirgus vērtība – 3550,52 EUR;
2) uz zemes vienībām augošās mežaudzes tirgus vērtība - 561,45 EUR.
No īpašnieka ir saņemta piekrišana Nekustamā īpašuma atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 21.novembra lēmumu Nr. 03.1-14/3900 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 3 550,52 EUR jeb 0,37 EUR par vienu kvadrātmetru zemes platības, un nolēma atlīdzināt zaudējumus - uz zemes vienībām (kadastra apzīmējums 6672 001 0308, 6672 001 0309, 6672 001 0310 un 6672 001 0307) augošās mežaudzes tirgus vērtību 561,45 EUR.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamo īpašumu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Savukārt Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma (skatīt Informatīvo ziņojumu “Par jauniem ceļiem Rail Baltica projekta īstenošanas rezultātā” (Projekta ID 22-TA-2881)), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma “Par autoceļiem” 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no privātpersonas atsavināt nekustamo īpašumu “Bērzi” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6672 001 0001) Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kas nepieciešams projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” īstenošanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamais īpašums tiek atsavināts transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15.panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā likuma 4. panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību un komersantu ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, kā arī māju ceļi ir attiecīgo pašvaldību, komersantu vai fizisko personu īpašums.
Dzelzceļa likuma 15.panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā likuma 4. panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību un komersantu ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, kā arī māju ceļi ir attiecīgo pašvaldību, komersantu vai fizisko personu īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma atsavināšanu ir aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Rīkojuma projekts tiešā veidā ietekmē privātpersonu, no kuras tiek atsavināts Nekustamais īpašums.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta īstenošana labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un pirkšanu, un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020.gada 13.novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas".
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas".
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par Nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi