25-TA-554: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par zemes vienības piekritību valstij un to nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Zemes pārvaldības likuma 17. panta sestā daļa.
Zemes pārvaldības likuma pārejas noteikumu 11. punkts.
Meža likuma 4. panta otrā daļa un 44. panta pirmā un otrā daļa.
Likuma "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" (turpmāk – Nostiprināšanas likums) 8. panta ceturtā daļa.
Zemes pārvaldības likuma pārejas noteikumu 11. punkts.
Meža likuma 4. panta otrā daļa un 44. panta pirmā un otrā daļa.
Likuma "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" (turpmāk – Nostiprināšanas likums) 8. panta ceturtā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par zemes vienību piekritību valstij un to ierakstīšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā" ir sagatavots, lai saglabātu valsts īpašumā un reģistrētu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā nekustamo īpašumu "Rezerves zeme" (kadastra Nr. 7460 003 0069), kas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7460 003 0067 0,25 ha platībā, Lauberes pagastā, Ogres novadā noteiktās valsts funkcijas izpildei – valsts meža zemes pārvaldīšanai, apsaimniekošanai un aizsardzībai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz likuma "Par zemes reformas pabeigšanu lauku apvidos" 5. pantu, Ministru kabinets 2016. gada 7. jūnijā ir pieņēmis rīkojumu Nr. 324 "Par zemes reformas pabeigšanu Ogres novada Lauberes pagastā". Ministru kabinetam pieņemot rīkojumus par zemes reformas pabeigšanu attiecīgajā administratīvajā teritorijā, tiek apliecināts, ka visas konkrētajā teritorijā esošās zemes vienības ir apzinātas un tām noteikts tiesiskais statuss, kā arī visi procesi attiecībā uz personu tiesībām atgūt zemi ir pabeigti.
Ar likumu "Grozījumi "Zemes pārvaldības likumā"" (pieņemts 03.02.2022. un stājies spēkā 02.03.2022., publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 33. nr., 16.02.2022.; OP numurs: 2022/33.3) papildināta tā 17. panta sestā daļa ar teikumu: "Līdz brīdim, kad zemes gabals ir ierakstīts zemesgrāmatā uz pašvaldības vārda, Ministru kabinets var izdot rīkojumu par šā zemes gabala piekritību valstij, ja tas nepieciešams valsts pārvaldes funkciju īstenošanai." Tiesību akta projekta anotācijā paskaidrots, ka Zemes pārvaldības likuma mērķis ir paredzēt gadījumus, kad valsts var vienoties ar pašvaldību par zemes piekritību valstij izņēmuma gadījumos, izpildoties Nostiprināšanas likumā noteiktajiem zemes piekritības kritērijiem.
Ministru kabineta rīkojuma projektā "Par zemes vienību piekritību valstij un to ierakstīšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā" (turpmāk – rīkojuma projekts) minētais nekustamais īpašums "Rezerves zeme" (kadastra Nr. 7460 003 0069), kas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7460 003 0067 0,25 ha platībā, Lauberes pagastā, Ogres novadā (turpmāk – nekustamais īpašums) ar Valsts zemes dienesta Zemgales reģionālās pārvaldes Kadastra daļas 2024. gada 14. jūnija aktu Nr. 11-12-Z/53 "Akts par zemes vienības iekļaušanu rezerves zemes fondā" ir iekļauts rezerves zemes fondā.
Pēc Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem, rīkojuma projektā minētajai zemes vienībai ir reģistrēts apgrūtinājums – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap navigācijas tehnisko līdzekli, kas paredzēts valsts aizsardzības vajadzībām, 0,2500 ha platībā (tips 7312070301). Saskaņā ar NĪVKIS teksta datiem rīkojuma projektā minētās zemes vienības lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101).
Saglabājot valsts īpašumā un reģistrējot zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā nekustamo īpašumu, NĪVKIS reģistrētais apgrūtinājums nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu. Zemkopības ministrijai, izmantojot nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Ogres novada pašvaldība, reģ. Nr. 90000024455 (turpmāk – Pašvaldība), ievērojot akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži", reģ. Nr. 40003466281, (turpmāk – Sabiedrība) 2024. gada 10. septembra vēstulē Nr. 4.1-2_06mz_260_24_857 "Par rīcību ar rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 74600030067" pausto lūgumu, ar 2024. gada 10. oktobra vēstuli Nr. 2-5.1/2433 "Par rīcību ar rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 74600030067" aicināja Sabiedrību, pamatojoties uz Zemes pārvaldības likuma 17. panta sestajā daļā noteikto, virzīt izdošanai Ministru kabineta rīkojumu par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7460 003 0067 (platība 0,25 ha) piekritību valstij.
Ar likumu "Grozījumi "Zemes pārvaldības likumā"" (pieņemts 03.02.2022. un stājies spēkā 02.03.2022., publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 33. nr., 16.02.2022.; OP numurs: 2022/33.3) papildināta tā 17. panta sestā daļa ar teikumu: "Līdz brīdim, kad zemes gabals ir ierakstīts zemesgrāmatā uz pašvaldības vārda, Ministru kabinets var izdot rīkojumu par šā zemes gabala piekritību valstij, ja tas nepieciešams valsts pārvaldes funkciju īstenošanai." Tiesību akta projekta anotācijā paskaidrots, ka Zemes pārvaldības likuma mērķis ir paredzēt gadījumus, kad valsts var vienoties ar pašvaldību par zemes piekritību valstij izņēmuma gadījumos, izpildoties Nostiprināšanas likumā noteiktajiem zemes piekritības kritērijiem.
Ministru kabineta rīkojuma projektā "Par zemes vienību piekritību valstij un to ierakstīšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā" (turpmāk – rīkojuma projekts) minētais nekustamais īpašums "Rezerves zeme" (kadastra Nr. 7460 003 0069), kas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7460 003 0067 0,25 ha platībā, Lauberes pagastā, Ogres novadā (turpmāk – nekustamais īpašums) ar Valsts zemes dienesta Zemgales reģionālās pārvaldes Kadastra daļas 2024. gada 14. jūnija aktu Nr. 11-12-Z/53 "Akts par zemes vienības iekļaušanu rezerves zemes fondā" ir iekļauts rezerves zemes fondā.
Pēc Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem, rīkojuma projektā minētajai zemes vienībai ir reģistrēts apgrūtinājums – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap navigācijas tehnisko līdzekli, kas paredzēts valsts aizsardzības vajadzībām, 0,2500 ha platībā (tips 7312070301). Saskaņā ar NĪVKIS teksta datiem rīkojuma projektā minētās zemes vienības lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101).
Saglabājot valsts īpašumā un reģistrējot zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā nekustamo īpašumu, NĪVKIS reģistrētais apgrūtinājums nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu. Zemkopības ministrijai, izmantojot nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Ogres novada pašvaldība, reģ. Nr. 90000024455 (turpmāk – Pašvaldība), ievērojot akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži", reģ. Nr. 40003466281, (turpmāk – Sabiedrība) 2024. gada 10. septembra vēstulē Nr. 4.1-2_06mz_260_24_857 "Par rīcību ar rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 74600030067" pausto lūgumu, ar 2024. gada 10. oktobra vēstuli Nr. 2-5.1/2433 "Par rīcību ar rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 74600030067" aicināja Sabiedrību, pamatojoties uz Zemes pārvaldības likuma 17. panta sestajā daļā noteikto, virzīt izdošanai Ministru kabineta rīkojumu par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7460 003 0067 (platība 0,25 ha) piekritību valstij.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projektā minētā zemes vienība robežojas ar valstij Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā reģistrētā nekustamā īpašuma "Valsts meži Lauberē" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7460 001 0159) sastāvā esošu zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 7460 003 0031 Lauberes pagastā, Ogres novadā, un tā ir nepieciešama, lai īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību – un lai Sabiedrība varētu palielināt valstij piederošās mežu platības un efektīvāk apsaimniekot valsts meža zemi.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība funkcionāli tiek izmantota kā meža infrastruktūras objekts Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai, tāpēc uzturama atbilstošā stāvoklī ar piemērotu ceļa noturību, bet pašvaldība finansējuma trūkuma dēļ to nevar nodrošināt. Izbūvējot jaunu meža ceļu, tiks nodrošināta piekļuve Zemkopības ministrijās valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošā meža platībai – zemes vienībai (ar kadastra apzīmējumu 7460 003 0031) 1179,45 ha kopplatībā.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība funkcionāli tiek izmantota kā meža infrastruktūras objekts Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai, tāpēc uzturama atbilstošā stāvoklī ar piemērotu ceļa noturību, bet pašvaldība finansējuma trūkuma dēļ to nevar nodrošināt. Izbūvējot jaunu meža ceļu, tiks nodrošināta piekļuve Zemkopības ministrijās valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošā meža platībai – zemes vienībai (ar kadastra apzīmējumu 7460 003 0031) 1179,45 ha kopplatībā.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projektā minētais nekustamais īpašums nepieciešams valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai, kuras izbeigšana nav paredzēta un netiek prognozēta.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.
Rīkojuma projektam ir pievienoti dokumenti, kas apliecina zemes vienības tiesisko statusu un Pašvaldības vēstule, kas apliecina, ka rīkojuma projektā minētā zemes vienība ir piekritīga valstij, tāpēc nav nepieciešama Pašvaldībai.
Rīkojuma projektā minēto zemes vienību pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no Pašvaldības ir lietderīga, un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Zemes vienības platība norādīta atbilstoši informācijai NĪVKIS. Zemes vienības platība var tikt precizēta kadastrālajā uzmērīšanā.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.
Rīkojuma projektam ir pievienoti dokumenti, kas apliecina zemes vienības tiesisko statusu un Pašvaldības vēstule, kas apliecina, ka rīkojuma projektā minētā zemes vienība ir piekritīga valstij, tāpēc nav nepieciešama Pašvaldībai.
Rīkojuma projektā minēto zemes vienību pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no Pašvaldības ir lietderīga, un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Zemes vienības platība norādīta atbilstoši informācijai NĪVKIS. Zemes vienības platība var tikt precizēta kadastrālajā uzmērīšanā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Meža ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina ne sabiedrības mērķgrupas tiesības, ne pienākumus.
Juridiskās personas
- Meža ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina ne sabiedrības mērķgrupas tiesības, ne pienākumus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Rīkojuma projektā minētās zemes vienības reģistrāciju zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā Sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam, ja tiesību akta projekts būtiski nemaina esošo regulējumu, neietekmē sabiedrībai nozīmīgas iniciatīvas un procesus, neparedz ieviest reformu izstrādes un īstenošanas procesu un neskar publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Zemkopības ministrija
- AS "Latvijas valsts meži"
- Ogres novada pašvaldība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
