24-TA-849: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ropažu novada pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma "Rail Baltica dzelzceļa teritorija" Garkalnes pagastā, Ropažu novadā, pārņemšanu bez atlīdzības valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa, 42.1 un 43. pants, Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa, likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa un Ropažu novada pašvaldības 2023. gada 6. septembra lēmums Nr. 2685 (prot. Nr. 75/2023, 24. §.) "Par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0579 daļu atsavināšanu Rail Baltica projekta īstenošanai".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Ropažu novada pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu, kas nepieciešams projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu".
Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Pamatojoties uz Satiksmes ministrijas piesaistītās pilnsabiedrības "RB Latvija" izstrādātajiem tehniskajiem risinājumiem, kā arī to detalizācijai izstrādātajā būvprojektā, Rail Baltica projekta īstenošanai valsts īpašumā iegūstams Ropažu novada pašvaldībai piekrītošais nekustamais īpašums "Rail Baltica dzelzceļa teritorija" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8060 010 0630) (turpmāk – Nekustamais īpašums), kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8060 010 0621) 0,1711 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8060 010 0622) 0,0612 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8060 010 0623) 0,0401 ha platībā un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8060 010 0624) 0,1179 ha platībā Garkalnes pagastā, Ropažu novadā (turpmāk arī – Zemes vienības).
Nekustamo īpašumu nepieciešams pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā, jo tas ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – atbilstoši Dzelzceļa likuma 6. panta pirmajai daļai un 15. panta pirmajai daļai izmantojot valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā, kā arī atbilstoši likuma "Par autoceļiem" 4. pantam un 7. panta pirmajai daļai publiskās lietošanas autoceļa izveidei un autoceļu valsts pārvaldes īstenošanai.
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ropažu novada pašvaldības 2023. gada 6. septembra lēmumu Nr. 2685 (prot. Nr. 75/2023, 24. §.) "Par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0579 daļu atsavināšanu Rail Baltica projekta īstenošanai".
Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Pamatojoties uz Satiksmes ministrijas piesaistītās pilnsabiedrības "RB Latvija" izstrādātajiem tehniskajiem risinājumiem, kā arī to detalizācijai izstrādātajā būvprojektā, Rail Baltica projekta īstenošanai valsts īpašumā iegūstams Ropažu novada pašvaldībai piekrītošais nekustamais īpašums "Rail Baltica dzelzceļa teritorija" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8060 010 0630) (turpmāk – Nekustamais īpašums), kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8060 010 0621) 0,1711 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8060 010 0622) 0,0612 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8060 010 0623) 0,0401 ha platībā un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8060 010 0624) 0,1179 ha platībā Garkalnes pagastā, Ropažu novadā (turpmāk arī – Zemes vienības).
Nekustamo īpašumu nepieciešams pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā, jo tas ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – atbilstoši Dzelzceļa likuma 6. panta pirmajai daļai un 15. panta pirmajai daļai izmantojot valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā, kā arī atbilstoši likuma "Par autoceļiem" 4. pantam un 7. panta pirmajai daļai publiskās lietošanas autoceļa izveidei un autoceļu valsts pārvaldes īstenošanai.
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ropažu novada pašvaldības 2023. gada 6. septembra lēmumu Nr. 2685 (prot. Nr. 75/2023, 24. §.) "Par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0579 daļu atsavināšanu Rail Baltica projekta īstenošanai".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums "Rail Baltica dzelzceļa teritorija" Garkalnes pagastā, Ropažu novadā, kadastra Nr. 8060 010 0630, izveidots, pamatojoties uz Ropažu novada pašvaldības 2023. gada 6. septembra lēmumu Nr. 2685 (prot. Nr. 75/2023, 24. §.) "Par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0579 daļu atsavināšanu Rail Baltica projekta īstenošanai", sadalot nekustamā īpašuma Garkalnes pagastā, Ropažu novadā, ar kadastra Nr. 8060 004 0605, sastāvā esošo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0579, un nodalot Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās zemes vienības (zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 8060 010 0621, 8060 010 0622, 8060 010 0623, 8060 010 0624). Bijusī zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0579 piekrīt pašvaldībai, pamatojoties uz Garkalnes novada domes 2020. gada 27. oktobra lēmumu Nr. 1230 "Par rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes vienību piekritību pašvaldībai" (prot. Nr. 63, 9.§).
Uz nekustamā īpašuma Garkalnes pagastā, Ropažu novadā, ar kadastra Nr. 8060 004 0605, sastāvā bijušās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0579 daļas atrodas būve "Karjera ceļš" (būves kadastra apzīmējums 8060 010 0522 009) (turpmāk – Būve). Būve reģistrēta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra sistēmas dati), tiesiskais valdītājs – akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži". Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem Būve atrodas uz nekustamā īpašuma "Maltuves purva mežs" Garkalnes pagastā, Ropažu novadā, kadastra Nr. 8060 010 0197, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0522; nekustamā īpašuma īpašnieks – sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Rīgas meži". Rail Baltica projekta ietvaros gan ar nekustamā īpašuma "Maltuves purva mežs" Garkalnes pagastā, Ropažu novadā, kadastra Nr. 8060 010 0197 īpašnieku, gan ar Būves tiesisko valdītāju tiks risināts jautājums par uz bijušās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0579 daļas esošās Būves pārbūvi.
Sadalot bijušo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0579:
- izveidotas zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0621 0,1711 ha platībā, zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0622 0,0612 ha platībā, zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0623 0,0401 ha platībā un zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0624 0,1179 ha platībā, kas pārņemamas bez atlīdzības valsts īpašumā. Zemes vienības iekļautas Nekustamā īpašuma sastāvā;
- izveidota pašvaldības valdījumā paliekoša zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0627 0,3434 ha platībā, 8060 010 0628 0,2048 ha platībā un zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0629 0,2915 ha platībā, kuras iekļautas nekustamā īpašuma Garkalnes pagastā, Ropažu novadā, ar kadastra Nr. 8060 004 0605, sastāvā.
Zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0621 0,1711 ha platībā ir nepieciešama valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā. Zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0622 0,0612 ha platībā un zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0623 0,0401 ha platībā ir nepieciešama valsts nozīmes autoceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai valsts nozīmes autoceļa infrastruktūras nodalījuma joslā. Zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0624 0,1179 ha platībā ir nepieciešama pašvaldības nozīmes autoceļa izbūvei un turpmākajai ekspluatācijai.
Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem Satiksmes ministrijas valdījumā pārņemamajai zemes vienībai:
- ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0621 ar platību 0,1711 ha nav reģistrēti apgrūtinājumi. Zemes vienības lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,1711 ha. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem – pārējās zemes platība – 0,1711 ha;
- ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0622 ar platību 0,0612 ha nav reģistrēti apgrūtinājumi. Zemes vienības lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,0612 ha. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem – pārējās zemes platība – 0,0612 ha;
- ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0623 ar platību 0,0401 ha nav reģistrēti apgrūtinājumi. Zemes vienības lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,0401 ha. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem – pārējās zemes platība – 0,0401 ha;
- ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0624 ar platību 0,1179 ha nav reģistrēti apgrūtinājumi. Zemes vienības lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,1179 ha. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem – pārējās zemes platība – 0,1179 ha.
Zemes vienības normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nav kadastrāli uzmērītas. Nekustamais īpašums tiks ierakstīts zemesgrāmatā, nostiprinot īpašuma tiesības uz Ropažu novada pašvaldības vārda vienlaikus ar īpašuma tiesību nostiprināšanu valstij Satiksmes ministrijas personā.
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otro daļu, Rīkojuma projekts paredz, nostiprinot zemesgrāmatā valsts īpašuma tiesības uz pārņemto Nekustamo īpašumu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr tiek nodrošināta valsts pārvaldes funkcijas transporta nozarē īstenošana, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt Nekustamo īpašumu.
Rīkojuma projekts paredz pienākumu Satiksmes ministrijai pārņemto Nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot atpakaļ Ropažu novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras izveidošanai un uzturēšanai.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamo īpašumu nodos Rail Baltica projekta ieviesējam būvdarbu veikšanai. Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgo izveidoto nekustamo īpašumu – zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0622 un 8060 010 0623 un uz tās izbūvēto valsts nozīmes autoceļu – nodot valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" pārziņā saskaņā ar likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmās daļas noteikumiem, savukārt zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0624 un uz tās izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu – nodot pašvaldības īpašumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta un likuma "Par autoceļiem" 4.panta trešās daļas noteikumiem. Izbeidzoties nepieciešamībai Nekustamo īpašumu izmantot valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras uzturēšanai, tā atdošana atpakaļ Ropažu novada pašvaldībai tiks īstenota, ievērojot Civillikuma 850. pantā noteikto, ka būve ir atzīstama par nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības blakus lietu, ir nesaraujami saistīta ar šo zemes vienību un atbilstoši Civillikuma 853. pantam ir atsavināma kopā ar galvenajām lietām.
Uz nekustamā īpašuma Garkalnes pagastā, Ropažu novadā, ar kadastra Nr. 8060 004 0605, sastāvā bijušās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0579 daļas atrodas būve "Karjera ceļš" (būves kadastra apzīmējums 8060 010 0522 009) (turpmāk – Būve). Būve reģistrēta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra sistēmas dati), tiesiskais valdītājs – akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži". Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem Būve atrodas uz nekustamā īpašuma "Maltuves purva mežs" Garkalnes pagastā, Ropažu novadā, kadastra Nr. 8060 010 0197, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0522; nekustamā īpašuma īpašnieks – sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Rīgas meži". Rail Baltica projekta ietvaros gan ar nekustamā īpašuma "Maltuves purva mežs" Garkalnes pagastā, Ropažu novadā, kadastra Nr. 8060 010 0197 īpašnieku, gan ar Būves tiesisko valdītāju tiks risināts jautājums par uz bijušās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0579 daļas esošās Būves pārbūvi.
Sadalot bijušo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0579:
- izveidotas zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0621 0,1711 ha platībā, zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0622 0,0612 ha platībā, zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0623 0,0401 ha platībā un zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0624 0,1179 ha platībā, kas pārņemamas bez atlīdzības valsts īpašumā. Zemes vienības iekļautas Nekustamā īpašuma sastāvā;
- izveidota pašvaldības valdījumā paliekoša zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0627 0,3434 ha platībā, 8060 010 0628 0,2048 ha platībā un zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0629 0,2915 ha platībā, kuras iekļautas nekustamā īpašuma Garkalnes pagastā, Ropažu novadā, ar kadastra Nr. 8060 004 0605, sastāvā.
Zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0621 0,1711 ha platībā ir nepieciešama valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā. Zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0622 0,0612 ha platībā un zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0623 0,0401 ha platībā ir nepieciešama valsts nozīmes autoceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai valsts nozīmes autoceļa infrastruktūras nodalījuma joslā. Zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0624 0,1179 ha platībā ir nepieciešama pašvaldības nozīmes autoceļa izbūvei un turpmākajai ekspluatācijai.
Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem Satiksmes ministrijas valdījumā pārņemamajai zemes vienībai:
- ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0621 ar platību 0,1711 ha nav reģistrēti apgrūtinājumi. Zemes vienības lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,1711 ha. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem – pārējās zemes platība – 0,1711 ha;
- ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0622 ar platību 0,0612 ha nav reģistrēti apgrūtinājumi. Zemes vienības lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,0612 ha. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem – pārējās zemes platība – 0,0612 ha;
- ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0623 ar platību 0,0401 ha nav reģistrēti apgrūtinājumi. Zemes vienības lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,0401 ha. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem – pārējās zemes platība – 0,0401 ha;
- ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0624 ar platību 0,1179 ha nav reģistrēti apgrūtinājumi. Zemes vienības lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,1179 ha. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem – pārējās zemes platība – 0,1179 ha.
Zemes vienības normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nav kadastrāli uzmērītas. Nekustamais īpašums tiks ierakstīts zemesgrāmatā, nostiprinot īpašuma tiesības uz Ropažu novada pašvaldības vārda vienlaikus ar īpašuma tiesību nostiprināšanu valstij Satiksmes ministrijas personā.
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otro daļu, Rīkojuma projekts paredz, nostiprinot zemesgrāmatā valsts īpašuma tiesības uz pārņemto Nekustamo īpašumu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr tiek nodrošināta valsts pārvaldes funkcijas transporta nozarē īstenošana, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt Nekustamo īpašumu.
Rīkojuma projekts paredz pienākumu Satiksmes ministrijai pārņemto Nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot atpakaļ Ropažu novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras izveidošanai un uzturēšanai.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamo īpašumu nodos Rail Baltica projekta ieviesējam būvdarbu veikšanai. Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgo izveidoto nekustamo īpašumu – zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0622 un 8060 010 0623 un uz tās izbūvēto valsts nozīmes autoceļu – nodot valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" pārziņā saskaņā ar likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmās daļas noteikumiem, savukārt zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8060 010 0624 un uz tās izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu – nodot pašvaldības īpašumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta un likuma "Par autoceļiem" 4.panta trešās daļas noteikumiem. Izbeidzoties nepieciešamībai Nekustamo īpašumu izmantot valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras uzturēšanai, tā atdošana atpakaļ Ropažu novada pašvaldībai tiks īstenota, ievērojot Civillikuma 850. pantā noteikto, ka būve ir atzīstama par nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības blakus lietu, ir nesaraujami saistīta ar šo zemes vienību un atbilstoši Civillikuma 853. pantam ir atsavināma kopā ar galvenajām lietām.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt valsts īpašumā bez atlīdzības Ropažu novada pašvaldībai piekrītošo Nekustamo īpašumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamais īpašums tiek atsavināts valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt Nekustamo īpašumu valsts īpašumā bez atlīdzības.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
-
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt Nekustamo īpašumu valsts īpašumā bez atlīdzības.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, tostarp fiziskas personas.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, tostarp fiziskas personas.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rail Baltica projekta ietvaros izbūvētā transporta infrastruktūra veicinās attiecīgā reģiona ekonomisko izaugsmi.
Rail Baltica projekta ietvaros izbūvētā transporta infrastruktūra veicinās attiecīgā reģiona ekonomisko izaugsmi.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Ministru kabineta rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Zemes vienību īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līguma Nr. INEA/CEF/TRAN/M2019/2098304, kas noslēgts 2020. gada 16. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti ar Zemes vienību īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līguma Nr. INEA/CEF/TRAN/M2019/2098304, kas noslēgts 2020. gada 16. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projektā iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas" un Ropažu novada pašvaldība.
Projektā iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas" un Ropažu novada pašvaldība.
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
- Ropažu novada pašvaldība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa infrastruktūras attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi