Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 10.aprīlī
25-TA-343: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 24. septembra noteikumos Nr. 617 "Noteikumi par ārstniecības personu un studējošo, kuri apgūst medicīniskās izglītības programmas, kompetenci ārstniecībā un šo personu teorētisko un praktisko zināšanu apjomu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 24. septembra noteikumos Nr. 617 "Noteikumi par ārstniecības personu un studējošo, kuri apgūst medicīniskās izglītības programmas, kompetenci ārstniecībā un šo personu teorētisko un praktisko zināšanu apjomu"" (turpmāk - noteikumu projekts) sagatavots pēc Veselības ministrijas iniciatīvas ņemot vērā Profesionālās izglītības un nodarbinātības trīspusējās sadarbības apakšpadomes 2024. gada 11. decembra sēdē saskaņotās paplašinātās kompetences māsas profesionālās kvalifikācijas prasības. 
Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Ministru kabineta 2024. gada 18. decembra rīkojums Nr. 1194 "Par plānu "Veselības darbaspēka attīstības stratēģija no 2025. gada līdz 2029. gadam"". 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķi ir: 1) noteikt paplašinātās kompetences māsas profesionālās kvalifikācijas līmeni, mācību ilgumu, profesionālās kvalifikācijas prasības un nepieciešamo kompetenci un teorētisko un praktisko zināšanu apjomu, kā arī paplašinātās kompetences māsas kompetenci ārstniecībā.
2) samazināt prasības attiecībā uz iepriekšējo profesionālās darbības pieredzi pamatspecialitātē, lai uzsāktu mācības eksperta specialitātē.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2024. gada 24. septembra noteikumos Nr. 617 "Noteikumi par ārstniecības personu un studējošo, kuri apgūst medicīniskās izglītības programmas, kompetenci ārstniecībā un šo personu teorētisko un praktisko zināšanu apjomu" (turpmāk  - Noteikumi Nr. 617) ir noteikti ārstniecības personu profesiju, specialitāšu profesionālās kvalifikācijas līmeņi, mācību ilgumi, profesionālās kvalifikācijas prasības, nepieciešamā kompetence un teorētisko un praktisko zināšanu apjoms, kā arī ārstniecības personu kompetenci ārstniecībā.

1. Noteikumi Nr.617 nosaka māsas (vispārējās aprūpes māsas) profesijas un tās specializāciju profesionālās kvalifikācijas līmeņus, mācību ilgumu, profesionālās kvalifikācijas prasības, nepieciešamā kompetence un teorētisko un praktisko zināšanu apjoms, māsas (vispārējās aprūpes māsas) un tās specializāciju kompetenci ārstniecībā.
Profesionālās izglītības un nodarbinātības trīspusējās sadarbības apakšpadomes 2024. gada 11. decembra sēdē saskaņotas paplašinātās kompetences māsas profesionālās kvalifikācijas prasības, kas ir saskaņotas ar Veselības ministriju. Paplašinātās kompetences māsas kvalifikācijas ieguvei prasības attiecībā uz iepriekš iegūto izglītību ir iepriekš iegūta pirmā cikla (bakalaura) profesionālā augstākā izglītība un reģistrācija Ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistrā, un tiesības praktizēt māsas profesijā. Paplašinātās kompetences māsas nosaukums ir ietverts Ministru kabineta 2017. gada 23. maija noteikumu Nr. 264 "Noteikumi par Profesiju klasifikatoru, profesijai atbilstošiem pamatuzdevumiem un kvalifikācijas pamatprasībām" 167.51.apakšpunktā (atsevišķā grupā "2221 Medicīnas māsas profesijas vecākie speciālisti").  
 
2. Šobrīd ir noteikts, ka eksperta papildspecialitāti var iegūt visu pamatspecialitāšu ārsti, zobārsts, ja attiecīgajā pamatspecialitātē ārsts vai zobārsts ir nostrādājis ne mazāk kā piecus gadus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Profesionālās izglītības un nodarbinātības trīspusējās sadarbības apakšpadomē ir saskaņots paplašinātās kompetences māsas profesionālās kvalifikācijas prasības. Nepieciešams Noteikumos Nr.617 ietvert paplašinātās kompetences māsas profesionālās kvalifikācijas līmeni, mācību ilgumu, profesionālās kvalifikācijas prasības un nepieciešamo kompetenci un teorētisko un praktisko zināšanu apjomu, kā arī paplašinātās kompetences māsas kompetenci ārstniecībā.

2.Veselības inspekcija informēja par kritisku situāciju ārstu ekspertu piesaistē. Esošie ārsti eksperti ilgstoši strādā pārslodzes un augstas darba intensitātes apstākļos. Veselības inspekcijai ilgstoši nav bijis iespējams piesaistīt atbilstošas kvalifikācijas darbiniekus, neskatoties uz pielietotajiem visiem iespējamiem personāla piesaistes veidiem, tostarp sludinājumu publicēšana dažādās tīmekļvietnēs, personāla atlases kompānijas datu bāzes izmantošana, saziņu ar profesionālajām biedrībām, personīga un individuāla speciālistu uzrunāšana, u.c. Veselības inspekcija atzīmē, ka viens no iespējamiem būtiskākiem iemesliem kādēļ nav iespējams piesaistīt darbiniekus – ārstus ekspertus ir Noteikumos Nr.617 noteiktā prasība par profesionālo darbību pamatspecialitātē ne mazāk kā piecus gadus. 

3. Noteikumu Nr.617 171.1.apakšpunktā ir konstatēta redakcionāla kļūda.
Risinājuma apraksts
Ievērojot iepriekš minēto noteikumu projekts paredz:
1.Noteikumu projektā ir noteikts, ka māsas (vispārējās aprūpes māsas) var iegūt paplašinātās kompetences māsas profesionālo kvalifikāciju. Paplašinātās kompetences māsas profesionālā kvalifikācija atbilst septītajam profesionālās kvalifikācijas līmenim (otrā līmeņa profesionālā augstākā izglītība, maģistratūra).  Paplašinātās kompetences māsas profesionālās kvalifikācijas prasībām ir pieejamas: https://registri.visc.gov.lv/profizglitiba/dokumenti/standarti/2017/PS-316.pdf 
Apstiprinātajās paplašinātās kompetences māsas profesionālās kvalifikācijas prasībās ir noteikts, ka paplašinātās kompetences māsa vada, koordinē un realizē uz cilvēku centrētu aprūpi, piedalās ārstniecībā, izvēlas un lieto uz pierādījumiem balstītas tehnoloģijas un ir atbildīga par savas profesionālās darbības rezultātu. Paplašinātās kompetences māsa ir ieguvusi papildus zināšanas, pieredzi, klīnisko spriedumu pieņemšanas prasmes un pētniecisko kompetenci. Piedalās zinātniski pētnieciskajos projektos un profesionālās izglītības īstenošanā, veicinot profesijas attīstību. Paplašinātās kompetences māsa strādā dažāda līmeņa ārstniecības iestādēs. 
Veselības aprūpes jomas politikas plānošanas dokumenti ir iezīmējuši paplašinātās kompetences māsas lomu veselības aprūpē, piemēram, Informatīvais ziņojums “Par māsu nodarbinātību un profesijas attīstību” (28.09.2023. MK sēdes protokola Nr.47 39. §) un Ministru kabineta 2024. gada 18. decembra rīkojums Nr. 1194 "Par plānu "Veselības darbaspēka attīstības stratēģija no 2025. gada līdz 2029. gadam"". 2022.gadā pabeigta māsas profesijas reforma, ieviešot vispārējās aprūpes māsas profesiju (augstskolu bakalaura līmeņa programma). Lai paplašinātu māsas lomu veselības aprūpes sistēmā, veicinot līderību, nepieciešamas attīstīt vispārējās aprūpes māsas profesionālo izaugsmi paplašinātās kompetences māsas (advanced nurses) profesijas ietvaros. Paplašinātās kompetences māsas loma veselības aprūpes sistēmā nodrošinās:
- uzlabotu piekļuvi aprūpei (paplašinātās kompetences māsas var nodrošināt savlaicīgu un efektīvu aprūpi, samazinot gaidīšanas laiku pacientiem un atvieglojot slogu citiem veselības aprūpes sektoriem); 
- aizpildīs nepilnības veselības aprūpes sniegšanā (apgabalos, kur trūkst ārstu, paplašinātās kompetences māsa palīdz nodrošināt pacientiem piekļuvi būtiskiem pakalpojumiem);
- uzlabos aprūpes nepārtrauktību: paplašinātās kompetences māsa izveidojot ilgtermiņa attiecības ar pacientiem, veicināt aprūpes nepārtrauktību un labāku hronisku slimību pārvaldību. 
- sadarbība aprūpē: paplašinātās kompetences māsa var sadarboties ar ārstiem un citiem veselības aprūpes speciālistiem, veicinot uz komandu balstītu pieeju pacientu aprūpei, kas uzlabo vispārējos aprūpes rezultātus [1].


2.Eksperta specialitātē ir samazinātas prasības attiecībā uz iepriekšēju profesionālo pieredzi pamatspecialitātē no pieciem uz trīs gadiem. Veselības inspekcija atzīmē, ka ekspertam jābūt  spējai secīgi, argumentēti un loģiski izklāstīt ekspertīzē iekļaujamo informāciju un izdarīt secinājumus, ne tikai profesionāli korekti, bet arī  juridiski atbilstoši, vienlaikus saprotami iesnieguma iesniedzējam un viņa juridiskajam pārstāvim. Katra ekspertīze ir unikāla, ekspertīzes veikšanas laikā nepieciešams izvērtēt lielu apjomu pacienta medicīnisko dokumentāciju, meklēt cēloņsakarības un izdarīt secinājumus par ārstniecības procesa nodrošinājumu atbilstoši klīniskajām vadlīnijām, klīniskiem algoritmiem un klīniskiem ceļiem, apstiprinātām medicīniskām tehnoloģijām, kā arī pamatojoties uz zinātnisko literatūru. 

3.Precizēts Noteikumu N617 171.1apakšpunkts.

[1]Ministru kabineta 2024. gada 18. decembra rīkojums Nr. 1194 "Par plānu "Veselības darbaspēka attīstības stratēģija no 2025. gada līdz 2029. gadam"".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Pamatspecialitāšu ārsti un zobārsti, kas vēlas apgūt eksperta papildspecialitāti
  • Māsas (vispārējās aprūpes māsas)
Ietekmes apraksts
Māsas (vispārējās aprūpes māsas) ar iepriekš iegūtu pirmā cikla (bakalaura) profesionālo augstāko izglītību varēs iegūt paplašinātās kompetences māsas kvalifikāciju. 
Prognozējam, ka samazinātas prasības attiecībā uz iepriekšējo profesionālo pieredzi pamatspecialitātē, palielinās pretendentu skaitu eksperta papildspecialitātes apguvei.
Juridiskās personas
  • Ārstniecības iestādes
Ietekmes apraksts
Ārstniecības iestādē paplašinātās kompetences māsas profesionālā darbība sniegs efektīvāku pacientu aprūpi, uzlabos pakalpojumu pieejamību, veicinās aprūpes nepārtrauktību,  it īpaši hronisku slimību pārvaldību. Komandas darba efektivitāte ārstniecības iestādē. 

Prognozējam, ka noteikumu projektā samazinātās prasības attiecībā uz iepriekš iegūtu profesionālās darbības pieredzes ilgumu pamatspecialitātē, palielinās ekspertu skaitu. Līdz ar to ārstniecības iestāde varēs piesaistīt jaunus speciālistus ārsta eksperta amatā, kas veiks medicīniskās ekspertīzes.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2024. gada 1. oktobra noteikumi Nr. 630 " Ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistra noteikumi ".

Pamatojums un apraksts
Aktualizēt ārstniecības personu klasifikatoru (paplašinātās kompetences māsa).
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2013. gada 5. novembra noteikumi Nr. 1268 "Ārstniecības riska fonda darbības noteikumi".

Pamatojums un apraksts
Aktualizēt ārstniecības personu dalījumu riska grupās un piemērojamo riska koeficientu (paplašinātās kompetences māsa).
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumiem Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" ir nodrošinātas sabiedrības līdzdalības iespējas iesaistīties noteikumu projekta publiskā apspriešanā, kur noteikta laikposmā sabiedrības pārstāvji rakstveidā sniedz savus priekšlikumus un iebildumus. 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ārstniecības iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Paplašinātās kompetences māsa veselības aprūpes sistēmā uzlabos piekļuvi aprūpei (paplašinātās kompetences māsas var nodrošināt savlaicīgu un efektīvu aprūpi, samazinot gaidīšanas laiku pacientiem un atvieglojot slogu citiem veselības aprūpes sektoriem); aizpildīs nepilnības veselības aprūpes sniegšanā (apgabalos, kur trūkst ārstu, paplašinātās kompetences māsa palīdz nodrošināt pacientiem piekļuvi būtiskiem pakalpojumiem); uzlabos aprūpes nepārtrauktību: paplašinātās kompetences māsa izveidojot ilgtermiņa attiecības ar pacientiem, veicināt aprūpes nepārtrauktību un labāku hronisku slimību pārvaldību. Paplašinātās kompetences māsa var sadarboties ar ārstiem un citiem veselības aprūpes speciālistiem, veicinot uz komandu balstītu pieeju pacientu aprūpei, kas uzlabo vispārējos aprūpes rezultātus.

Palielināsies ekspertu skaits, kas veiks medicīniskās ekspertīzes.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Profesijai māsa (pirmā cikla profesionālā augstākā izglītība) tiek nodrošināta iespēja paplašināt profesijas profesionālo kompetenci (otrā cikla profesionālā augstākā izglītība).
Eksperta papildspecialitātē ir vienkāršotas prasības attiecībā uz iepriekšējo profesionālās darbības ilgumu pamatspecialitātē.

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk