Anotācija (ex-ante)

23-TA-572: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par privatizācijas sertifikātiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabinets 2022.gada 15.novembra sēdē (Prot.nr.57, 46.§) izskatīja Ekonomikas ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu "Par privatizācijas un zemes izpirkšanas procesu gaitu un priekšlikumiem to pabeigšanai sapratīgā termiņā" (turpmāk – Ziņojums), kurā tika sniegta informācija par privatizācijas procesu gaitu , problēmām un priekšlikumi privatizācijas procesa pabeigšanai saprātīgā termiņā. Saistībā ar Ziņojumā sniegtajiem priekšlikumiem, Ekonomikas ministrija tika uzdots sagatavot nepieciešamos likumprojektus, tai skaitā, noteikt privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas nosacījumus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt atsevišķas izmaiņas privatizācijas sertifikātu aprites tiesiskajā regulējumā, lai veicinātu to izmantošanu un dzēšanu privatizācijas procesa noslēguma posmā.
 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Privatizācijas procesu iecerēts pabeigt 3 gadu laikā pēc nepieciešamo likumprojektu pieņemšanas, kam jāstājas spēkā vienlaicīgi, kopā veidojot privatizācijas pabeigšanai nepieciešamo tiesisko vidi.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Līdz ar Latvijas Republikas valstiskās neatkarības atgūšanu, lai tautsaimniecības interesēs panāktu pāreju uz tirgus ekonomiku, kuras pamatā ir privātīpašums, un vienlaikus uzlabotu valsts rīcībā esošo saimniecisko resursu izmantošanu, tika uzsākta īpašuma tiesību reforma, kas tika veikta atjaunojot nelikumīgi atņemtās īpašuma tiesības (denacionalizācija) un atsavinot valsts un pašvaldību īpašumus privātpersonām (privatizācija), kā arī uzsākot zemes reformu lauku apvidos un pilsētās.

Īpašuma tiesību reforma Latvijā tika uzsākta 1991.gada otrajā pusē, realizējot Latvijas Republikas Augstākās Padomes 1991.gada 20.marta lēmumu "Par valsts īpašumu un tā konversijas pamatprincipiem", paredzot, ka valsts īpašuma objekti (uzņēmumi), kas netiek bez maksas nodoti pašvaldību valdījumā un likumā noteiktajā kārtībā denacionalizēti, tiek privatizēti.
Lai veicinātu Latvijas iedzīvotāju līdzdalību reformas procesos, valsts izdeva un piešķīra iedzīvotājiem par nodzīvoto laiku Latvijā vērtspapīrus – privatizācijas sertifikātus, kurus kā maksāšanas līdzekli varēja izmantot, privatizācijas procesā iegādājoties valsts un pašvaldību aktīvus. Likumu "Par privatizācijas sertifikātiem" Latvijas Republikas Augstākā padome pieņēma 1992.gada 4.novembrī. Tāpat tika izveidots speciāls privatizācijas sertifikātu veids - īpašuma kompensācijas sertifikāti, ko izmantoja kā kompensācijas instruments personām, kurām nebija iespēju vai tās atteicās atjaunot īpašuma tiesības uz īpašumiem, kas tika nacionalizēti pēc 1940.gada.

Valsts noteica privatizācijas procesa īstenošanas mērķi - mainot valsts vai pašvaldības īpašuma objekta īpašnieku, radīt labvēlīgu vidi privātā kapitāla darbībai Latvijas tautsaimniecības attīstības interesēs un sašaurināt darbību, ko valsts un pašvaldības veic kā komersanti [likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 2.panta pirmā daļa]. Masveida privatizācijas procesi valstī tika pabeigti jau 2003.gadā. Valsts noteiktais privatizācijas procesa īstenošanas mērķis ir sasniegts.

Atbilstoši likumam “Par privatizācijas sertifikātiem” privatizācijas sertifikāts ir valsts piešķirts dematerializēts vērtspapīrs, kuru var tikai vienreiz izlietot kā maksāšanas līdzekli par privatizējamo valsts vai pašvaldību īpašumu vai izpērkot lietošanā piešķirtos zemes īpašumus.

Pieteikumus par privatizācijas sertifikātu piešķiršanu saskaņā ar likumu “Par privatizācijas sertifikātiem”, kā arī attiecīgos īpašuma un mantošanas tiesības apstiprinošos dokumentus persona varēja iesniegt attiecīgajām valsts vai pašvaldību institūcijām līdz 2007.gada 28.decembrim. Līdz ar to, privatizācijas sertifikātu piešķiršana valstī ir beigusies. Kopumā fizisko un juridisko personu privatizācijas sertifikātu kontos atlikuši vien nepilni 2% no  kopējā piešķirto privatizācijas sertifikātu skaita. Tikai 3% Latvijas iedzīvotāju īpašumā ir atlikuši privatizācijas sertifikāti un teju 70% no privatizācijas sertifikātu kopskaita pieder personām, kas vecākas par 50 gadiem. Aptuveni puse no kopējā fizisko personu privatizācijas sertifikātu un īpašuma kompensācijas sertifikātu skaita, atrodas mirušu personu kontos. Lielākā daļa no mirušu personu kontos esošajiem privatizācijas sertifikātiem un īpašuma kompensācijas sertifikātiem atrodas tādu personu kontos, kas mirušas līdz 2000.gadam (pirms vairāk nekā 20 gadiem).

Līdz minimumam samazinājusies privatizācijas sertifikātu tirdzniecības starpniecības darījumu skaits, lielākā daļa no licencētajām privatizācijas sertifikātu tirgus starpniecības sabiedrībām faktiski darījumus ar sertifikātiem pēdējā gada laikā nav veikušas, tādējādi personām ir samazinājusies iespēja nopirkt vai pārdot privatizācijas sertifikātus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Jebkurai reformai, kas pēc būtības ietver pārmaiņu veikšanu pastāvošajā iekārtā vai sistēmā, ir jābūt ierobežotai laikā un kā procesam ir jānoslēdzas. Valsts kontroles īstenotās revīzijas Nr.2.4.1-27/2018 “Par Ekonomikas ministrijas 2018.gada pārskata sagatavošanas pareizību” ietvaros rosināts veikt pasākumus, lai izvērtētu privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas nolūkā turpmāk veicamās darbības, lai pabeigtu minētos procesus sapratīgā termiņā.

Šobrīd pastāv problēma, kā rīkoties tajos gadījumos, kad persona ir mirusi, nav izsludināta mantojuma atklāšanās un personai, iespējams, nav mantinieku. Vienīgais tiesiskais ceļš privatizācijas sertifikātu dzēšanai gadījumos, kad persona ir mirusi un viņai nav mantinieku, ir vēršanās pie zvērināta notāra ar lūgumu izsludināt mantojuma atklāšanos, kas prasītu ievērojamus papildus finanšu līdzekļus. Šobrīd mirušo personu kontos esošie privatizācijas sertifikāti netiek dzēsti. Līdz ar to lietderīgi būtu veikt grozījumus normatīvajos aktos, lai nerastos papildu izmaksas, kas saistītas ar privatizācijas sertifikātu kontu apkalpošanu.

Tāpat secināts, ka privatizācijas procesam tuvojoties noslēgumam un sertifikātu apritei kļūstot neaktīvai, iespējams mazināt administratīvo slogu privatizācijas sertifikātu apritē, atbrīvojoties no nosacījumiem, kuru saglabāšana pašreizējos apstākļos vairs nav lietderīga, ņemot vērā to, ka šobrīd privatizācijas sertifikātu administrēšanu veic viena institūcija, kam ir pilna informācija par visi sertifikātu pārvedumiem, kā arī personām ir iespējas noformēt tiesiskus darījumus elektroniskā veidā.
Risinājuma apraksts
1) Paredzēts noteikt, ja 10 gadu laikā pēc sertifikātu īpašnieka nāves viņa privatizācijas sertifikātu kontā atrodas sertifikāti un nav iesniegta mantojuma apliecība, persona, kurai saskaņā ar šā likuma 3.1 pantu ir deleģēts sertifikātu kontu apkalpošanas uzdevums, tos anulē Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, tādējādi jau privatizācijas procesa noslēgumā pakāpeniski mazinot privatizācijas sertifikātu kontu uzturēšanas izmaksas.

Vienlaicīgi paredzēts, ka mantoto sertifikātu uzglabāšanai, personas varēs atvērt jaunu sertifikātu kontu, tādējādi ļaujot nošķirt mantotos sertifikātus no neizmantotajiem sertifikātiem gadījumos, ja mantiniekam nav sava sertifikātu konta, kā arī noteikts pārejas periods, jo tiesību norma par sertifikātu dzēšanu mirušu personu kontos stāsies spēkā vienu gadu (orientējoši 2025.gada 1.janvārī) pēc likumprojektu paketes, t.sk., pārējo šo grozījumu noteikumu spēkā stāšanās, tādējādi dodot mantiniekiem, kuri to vēlas, bet vēl nav izdarījuši, atkārtotu iespēju vienu gada ietvaros sakārtot mirušajai personai piederējušo privatizācijas sertifikātu pieņemšanu mantojumā.

Privatizācijas sertifikātu kontu uzturēšanas izbeigšana pirms 10 un vairāk gadiem mirušām personām, nepieciešamas, lai privatizācijas sertifikātu konta turētāju iespējamo mantinieku (ja tādi ir) intereses samērotu ar pārējo sabiedrības locekļu interesēm, kas pretējā gadījumā spiesti no kopējiem publiskiem līdzekļiem segt šādu sertifikātu kontu uzturēšanas izmaksas.

Sertifikātu kontu slēgšana un tajos esošo privatizācijas sertifikātu anulēšana ļautu ietaupīt publiskos līdzekļus, ko ņemot vērā šādu kontu lielo skaitu un īpatsvaru kopējā atlikušo privatizācijas sertifikātu daudzumā (ap 25% no kopējā atlikušo sertifikātu skaita) nav iespējams sasniegt ar citām metodēm. Šobrīd vienīgais tiesiskais ceļš privatizācijas sertifikātu dzēšanai gadījumos, kad persona ir mirusi un viņai nav mantinieku, ir vispārējā kārtībā vēršanās pie zvērināta notāra ar lūgumu izsludināt mantojuma atklāšanos. Lai varētu realizēt privatizācijas sertifikātu dzēšanu minētajā kārtībā, būtu nepieciešami papildu finanšu līdzekļi līdz pat 2,5 milj. euro, neskaitot kontu uzturēšanas tekošās izmaksas, kamēr tiek pabeigta bezmantinieku procedūra.

Nelabvēlīgās sekas, kas varētu rasties varbūtējiem mantiniekiem personai, var iestāties ar nosacījumu, ka potenciālais mantinieks vairāk nekā 10 gadus nav izrādījis interesi vai centies tiesiski īstenot savas mantojuma tiesības uz mirušās personas kontā atlikušajiem privatizācijas sertifikātiem, t.i., ir saprātīgi pieņemt, ka personai nav subjektīvi pamanāms labums no privatizācijas sertifikātu pieņemšanas mantojumā (piemēram, nav kur tos izmantot), kamēr sabiedrība varētu gūt reālu publisko līdzekļu ietaupījumu, kas tādējādi atbrīvotos, lai tos varētu ieguldīt citu sabiedrībā nepieciešamu jautājumu risināšanai.

Rezumējot, ja arī dotais risinājums var aizskart atsevišķu mantinieku tiesības uz mantojumu (tomēr likumprojektu autoru ieskatā šeit drīzāk saskatāms nevis pamatttiesību (uz īpašumu) ierobežojums, bet valsts īpašuma reformas politikas ietvaros piešķirto priekšrocību jeb privilēģiju ierobežošana), tad secināms, ka
a) dotais risinājums tiks noteikts ar likumu;
b) risinājuma leģitīmais mērķis ir novērst nelietderīgus un nevajadzīgus publiskos izdevumus (sabiedrības labklājība);
c) risinājums paredz slēgt sertifikātu kontu, kuru turētāji ir miruši pirms ilga laika (10 un vairāk gadiem), tādējādi mantiniekiem ir bijusi pietiekami ilgs laiks, lai sakārtotu sertifikātu pieņemšanu mantojumā; saudzīgāki līdzekļi, kas dotu līdzīgu publisko līdzekļu ietaupījumu, neslēdzot šādus sertifikātu kontus nav pieejami; sabiedrības ieguvums (publisko izdevumu ietaupījums) ir reāls, kamēr atsevišķi indivīdu interešu aizskārums ir vērtējams kā maz iespējams, turklāt ņemams vērā, ka sertifikātu sistēma darbojas tikai īpašuma tiesību reformas ietvaros, kas ir vienreizējs un pārejošs process; šāds risinājums tiek pieņemts saistībā ar lēmumu izbeigt īpašuma tiesību reformas privatizācijas procesu kā tādu, t.sk. pārtraucot sertifikātu sistēmas darbību kopumā; vienlaicīgi līdz sistēmas darbības pilnīgai izbeigšanai, mirušo personu kontu pārtraukšana nav neatgriezenisks process un tos var atjaunot, ja tomēr mantinieks pierāda savas tiesības uz mantojumu.

Vienlaicīgi, tiek  nodrošināts viena gada pārejas periods, kura ietvaros mantiniekiem, kuri to vēlas, bet vēl nav izdarījuši, ir vēl iespēja sakārtot mirušajai personai piederējušo privatizācijas sertifikātu pieņemšanu mantojumā.

2) Lai veicinātu sertifikātu apriti un izmantošanu privatizācijas procesa noslēgumā, privatizācijas sertifikātiem nonākot no personām, kam nav intereses pašām piedalīties kādā valsts vai pašvaldības mantas privatizācijas procesā, pie personām, kas vēlas tos izmantot vēl atlikušajos privatizācijas darījumu norēķinos, paredzēts atvieglot privatizācijas sertifikātu atsavināšanas nosacījumus, t.sk. ļaujot personām pārdot vai citā veidā atsavināt sev piederošus privatizācijas sertifikātus bez privatizācijas sertifikātu tirgus starpniecības sabiedrību iesaistes.

Attiecīgi privatizācijas sertifikātu tirgus starpniecību sabiedrību speciālo atļauju sistēma tiek izbeigta kā nevajadzīga. Lai pašlaik reģistrētās sertifikātu tirgus starpniecības sabiedrības varētu izvērtēt savu turpmāko rīcību ar to sertifikātu izsoles kontiem un tajos esošajiem sertifikātiem jaunajos apstākļos, pašlaik spēkā esošā valsts nodeva par sertifikātu pārdošanu attiecībā uz sertifikātu izsoles kontiem tiks piemērota nevis ar likuma grozījumu spēkā stāšanos, bet tikai ar 2025. gada 1.janvāri.

Likumprojekta 2. un 4.pantā paredzētā Ministru kabineta kompetence tiks īstenota, izdarot grozījumus Ministru kabineta 2017. gada 3. janvāra noteikumos Nr. 12 “Privatizācijas sertifikātu kontu apkalpošanas, privatizācijas sertifikātu izmantošanas un aprites administrēšanas noteikumi”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Informatīvais ziņojums "Par privatizācijas un zemes izpirkšanas procesu gaitu un priekšlikumiem to pabeigšanai sapratīgā termiņā"
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Informatīvais ziņojums "Par privatizācijas un zemes izpirkšanas procesu gaitu un priekšlikumiem to pabeigšanai sapratīgā termiņā"

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Personas, kas var būt privatizācijas subjekti, privatizācijas sertifikātu īpašnieki, to mantinieki
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Personas, kas var būt privatizācijas subjekti, privatizācijas sertifikātu īpašnieki, privatizācijas sertifikātu tirgus starpniecības sabiedrības

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Likumprojekta izpildē iesaistītās institūcijas likumprojektā iekļautos pasākumus nodrošinās sava budžeta līdzekļu ietvaros

4.1.1. Grozījumu projekts Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumā, Grozījumu projekts likumā "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju, Valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizācijas pabeigšanas likumprojekts

Pamatojums un apraksts
Likumprojektu pakete, ar ko īsteno priekšlikumus privatizācijas pabeigšanai pārskatāmā nākotnē
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
Pēc pieņemšanas, bet pirms spēkā stāšanās tiks izdarīti grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 3. janvāra noteikumos Nr. 12 “Privatizācijas sertifikātu kontu apkalpošanas, privatizācijas sertifikātu izmantošanas un aprites administrēšanas noteikumi”.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Publisko aktīvu pārvaldītājs "Possessor"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/8432e20b-4940-495c-b969-66b69d1a391a

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskā apspriešanā no 03.03.2023. līdz 17.03.2023. nekādi iebildumi vai priekšlikumi par likumprojektu nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ekonomikas ministrija
  • Publisko aktīvu pārvaldītājs "Possessor"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi