Anotācija (ex-ante)

23-TA-1633: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2014. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 16 "Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra protokollēmuma Nr. 18 38.§ 3. punkts, ar kuru uzdots sagatavot priekšlikumus grozījumiem normatīvajos aktos satiksmes radītā vides trokšņa pārvaldībai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Satiksmes vides trokšņa robežvērtību noteikšana.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Spēkā esošo Ministru kabineta 2014.gada 7.janvāra noteikumos Nr.16 "Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtībā" (turpmāk - MK noteikumi Nr.16) regulējums ietver gan Direktīvas 2002/49/EK prasības par vides trokšņa novērtēšanu (kartēšana un rīcības plānu izstrāde) augstas intensitātes satiksmes infrastruktūras objektiem un lielajām aglomerācijām, gan nosacījumus vides trokšņa pārvaldībai ārpus Direktīvas 2002/49/EK tvēruma.
Šobrīd MK noteikumu Nr.16 nenosaka vides trokšņa robežlielumus noteiktiem trokšņa avotiem, bet izvirza noteiktas vides kvalitātes prasības attiecībā uz vides troksni atkarībā no apbūves teritorijas izmantošanas veida.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Direktīvas 2002/49/EK 3.panta “s” punkta izpratnē “robežvērtība” nozīmē dalībvalsts noteikto vērtību, kuru pārsniedzot, kompetentās iestādes izskata iespēju veikt vai veic sekas mīkstinošus pasākumus, kā arī noteic, ka robežvērtības var būt atkarīgas no trokšņa veida (ceļu, dzelzceļu, gaisa satiksmes radīts troksnis, rūpniecisks troksnis utt.), apkārtnes veida un iedzīvotāju grupu jutīguma pret troksni; tāpat tās var atšķirties esošās situācijās un jaunās situācijās (kad mainās stāvoklis attiecībā uz trokšņa avotu vai mainās apkārtnes lietojuma veids).
2021.gada 18.februārī Ministru kabinets pieņēma zināšanai informatīvo ziņojumu “Par vides trokšņa regulējumu” (turpmāk - ziņojums). Ziņojumā cita starpā tikanorādīts , ka būtisks problēmjautājums ir vides trokšņa regulējuma (MK noteikumi Nr. 16) ietvars, kas noteic kopējo vides kvalitātes normatīvu (robežlielums vides troksnim) vidē, bet nevis pieļaujamo attiecīgā trokšņa avota radīto vides troksni.
Baltijas valstīs ne tikai Lietuvā, bet arī Igaunijā tiek izdalītas robežvērtības atšķirīgiem trokšņa avotiem (satiksmes un rūpniecības troksnim). No Eiropas Vides aģentūras ietvaros esošās Trokšņu mazināšanas interešu grupas 2019. gada ziņojuma “Pārskats par kritiskajām trokšņu vērtībām Eiropas reģionā”, kurā apkopota 27 (divdesmit septiņi) Eiropas reģionu valstu aptaujas rezultātā iegūtā informācija par vides trokšņu robežvērtībām un to piemērošanas kritērijiem, izriet, ka no visām valstīm, kas sniedza atbildes, 21 valstī ir noteiktas vides trokšņa robežvērtības autoceļu satiksmei, 22 valstīs – dzelzceļa satiksmei un 20 valstīs – gaisa satiksmei. Atšķirīgas - satiksmes vides troksnim piemērojamas, vērtības ir noteiktas, piemēram, Vācijā, Austrijā, Francijā, Spānijā, Itālijā, Nīderlandē, Čehijā, Dānijā,  Zviedrijā, Somijā Slovākijā, kā arī Lietuvā un Igaunijā. Igaunijā satiksmes vides trokšņa robežvērtības dzīvojamās apbūves teritorijās  Ldiena (ietver arī vakaru) ir 60(dB(A)), bet ielas pusē pie satiksmes vides troksnim pakļautās ēkas 65 (dB(A)), Lnakts=55(dB(A)), bet ielas pusē pie satiksmes vides troksnim pakļautās ēkas 60 (dB(A)). Lietuvā satiksmes vides trokšņa robežvērtības ir Ldiena=65 (dB(A)); Lvakars=60(dB(A)); Lnakts=55(dB(A)).
Saskaņā ar Ministru prezidenta 2023. gada 27.marta rīkojumu Nr. 2023/1.2.1.-7.4. izveidotās komitejas "Ar Rail Baltica projekta īstenošanu saistīto starpnozaru jautājumu risināšanas tematiskā komiteja" (turpmāk – Komiteja) 2023.gada 18. aprīļa sēdes protokola Nr.1 2§ 1. punktu satiksmes vides trokšņu robežlielumi nosakāmi: Ldiena=65 (dB(A)); Lvakars=60(dB(A)); Lnakts=55(dB(A)), nodrošinot to izlīdzināšanu Baltijas mērogā.
Risinājuma apraksts
Jau šobrīd MK noteikumi Nr. 16 paredz, ka jauktas apbūves teritorijās, kas tipiski atrodas satiksmes infrastruktūras objektu tuvumā un apkaimēs, vides trokšņa robežlielumi ir augstāki, jo šajās teritorijās troksnis ir atkarīgs no trokšņa avota veida, satiksmes intensitātes, kā arī iespējām to novērst vai samazināt. Līdzvērtīgs trokšņa pārvaldības raksturs kā tranzīta (B kategorijas) vai maģistrālajām (C kategorijas) ielām jauktas apbūves teritorijās, ir arī autoceļiem un dzelzceļiem, gaisa kuģu satiksmei pacelšanās un nosēšanās sektoros. Satiksmes intensitāti ierobežot un pilnībā pielāgot dažādām teritorijas plānojumā noteiktām apbūves teritorijas izmantošanas funkcijām, kas laika gaitā var tikt arī grozītas, nav pamatoti, jo tas saistīts ceļu, dzelzceļu, gaisa satiksmes raksturu un specifiku. Satiksmes trokšņa avotiem ir lineāra daba un tie šķērso daudzveidīgas teritorijas, atšķirībā no rūpniecisko trokšņa avotu rakstura un specifikas (punktveida trokšņa avoti). Arī Lietuvā un Igaunijā satiksmes vides trokšņa robežlielumi netiek noteikti dažādi atšķirīgām apbūves teritorijas funkcijām.
Tādējādi Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra protokollēmuma Nr. 18 38.§ 3. punktā tika uzdots sagatavot priekšlikumus grozījumiem normatīvajos aktos satiksmes un rūpniecisko avotu radītā trokšņa pārvaldībai. Savukārt Komitejas 2023.gada 18. aprīļa sēdē šis problēmjautājums tika atkārtoti aktualizēts Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas “Rail Baltica” (turpmāk Rail Baltica) kontekstā, jo, balstoties uz Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra protokollēmuma Nr. 18 38.§ 3. punkta uzdevumu, grozījumi normatīvajos aktos satiksmes un rūpniecisko avotu radītā trokšņa pārvaldībai vēl nav veikti. Saskaņā ar Ministru prezidenta veidotās Komisijas 2023.gada 18. aprīļa sēdes  protokola Nr.1 2§ 1. punktu tiek noteikti satiksmes vides trokšņa robežlielumi: Ldiena=65 (dB(A)); Lvakars=60(dB(A)); Lnakts=55(dB(A)).
Veikti grozījumi MK noteikumu Nr.16 2.pielikuma 1.punkta tabulas nosaukumā un piezīmē, tās nosacījumus attiecībā uz satiksmes trokšņa avotiem iekļaujot MK noteikumu Nr.16 2.pielikuma 1.1punktā. MK noteikumu Nr.16 2.pielikums papildināts ar jaunu 1.1punktu, nosakot satiksmes vides trokšņa robežlielumus: Ldiena=65 (dB(A)); Lvakars=60(dB(A)); Lnakts=55(dB(A)). Satiksmes vides trokšņa robežlielumu novērtēšanā ievēro MK noteikumos Nr.16 noteikto vides trokšņa rādītāju piemērošanas kārtību un novērtēšanas metodes. Atbilstību satiksmes vides trokšņa robežlielumiem novērtē atbilstoši MK noteikumu Nr.16 nosacījumiem, šo noteikumu 2.pielikuma 3.2. un 3.3. punkta piemērošanā un attiecīgajās teritorijās ievērojot satiksmes vides troksnim noteiktos robežlielumus  Ldiena=65 (dB(A)); Lvakars=60(dB(A)); Lnakts=55(dB(A)). Izņēmums ir MK noteikumu Nr.16 8.2. apakšpunktā paredzētie klusie rajoni.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Sabiedrības grupām un institūcijām projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nosaka satiksmes vides trokšņa robežlielumus.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi