Anotācija (ex-ante)

22-TA-615: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts budžeta līdzekļu piešķiršanas kārtība un kritēriji Latvijas Republikā reģistrētiem Eiropas teritoriālās sadarbības mērķa (Interreg) programmu 2021. – 2027.gadam finansējuma saņēmējiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Valsts budžeta līdzekļu piešķiršanas kārtība un kritēriji Latvijas Republikā reģistrētiem Eiropas teritoriālās sadarbības mērķa (Interreg) programmu 2021. – 2027.gadam finansējuma saņēmējiem" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts saskaņā ar Eiropas teritoriālās sadarbības mērķa (Interreg) programmu 2021. – 2027. gadam vadības likuma (turpmāk – Interreg likums) 14.panta 3.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību un kritērijus valsts budžeta līdzekļu piešķiršanai Latvijas Republikā reģistrētam finansējuma saņēmējam (turpmāk – finansējuma saņēmējs), kas saņem Eiropas teritoriālās sadarbības mērķa (Interreg) programmas 2021.–2027.gadam (turpmāk – Interreg programma) finansējumu projekta īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Sākot ar 2021.gada 1.janvāri sākās jaunais 2021.-2027.gada Eiropas Savienības (turpmāk - ES) Kohēzijas politikas, tai skaitā, Interreg programmu, ieviešanas plānošanas periods, kuru regulē 2021.gada 24.jūnijā apstiprināts ES Kohēzijas politikas regulējums 2021.-2027.gadam:
1. Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Kopīgo noteikumu regula);
2. Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regula (ES) Nr.2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu (turpmāk – ERAF un Kohēzijas fondu regula);
3. Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regula (ES) Nr.2021/1059 par īpašajiem noteikumiem attiecībā uz Eiropas teritoriālās sadarbības mērķi (Interreg), kas saņem atbalstu no Eiropas Reģionālās attīstības fonda un ārējās finansēšanas instrumentiem (turpmāk – Interreg regula).

Saskaņā ar Ministru kabineta 2019.gada 8.oktobra sēdes Protokollēmuma  Nr.46  37.§ 3. punktu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM) ir noteikta par nacionālo atbildīgo iestādi par Interreg programmu 2021.-2027.gadam politikas izstrādi un koordinēšanu Latvijas Republikā. 2022.gada 2.martā stājās spēkā Eiropas teritoriālās sadarbības mērķa (Interreg) programmu 2021.-2027.gadam vadības likums (turpmāk – Interreg likums), un saskaņā ar tā 7.panta pirmās daļas 8.punktu nacionālās atbildīgās iestādes pienākums ir nodrošināt valsts budžeta līdzfinansējuma plānošanu, piešķiršanu un maksājumu veikšanu Latvijas Republikā reģistrētiem finansējuma saņēmējiem. Savukārt, Interreg likuma 14. panta 3.punkts nosaka, ka, lai nodrošinātu programmu vadību, Ministru kabinets nosaka kārtību un kritērijus, kādā tiek piešķirti valsts budžeta līdzekļi Latvijas Republikā reģistrētiem Eiropas Savienības Kohēzijas politikas mērķa "Eiropas teritoriālā sadarbība" (Interreg) programmu finansējuma saņēmējiem.

Spēkā esošie Ministru kabineta 2015.gada 22.aprīļa noteikumi Nr. 200 „Valsts budžeta līdzekļu piešķiršanas kārtība Eiropas Strukturālo un investīciju fondu mērķa "Eiropas teritoriālā sadarbība" programmu finansējuma saņēmējiem no Latvijas” attiecas tikai uz 2014.-2020.gada plānošanas periodā īstenojamiem projektiem un pašlaik nav spēkā esoša nacionālā regulējuma par valsts budžeta līdzfinansējuma piešķiršanu jaunajā 2021.-2027.gada plānošanas periodā.  

Ņemot vērā, ka Eiropas Komisija ir apturējusi sadarbību ar Krieviju un Baltkrieviju Eiropas kaimiņattiecību instrumenta pārrobežu sadarbības programmās, MK noteikumu projektā nav iekļautas Latvijas – Krievijas un Latvijas  - Baltkrievijas pārrobežu sadarbības programmas.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Kopīgo noteikumu regulas 112.panta 4.punktu ES atbalsta intensitāte Interreg programmām ir samazināta no 85 procentiem 2014.-2020.gada plānošanas periodā uz 80 procentiem 2021.-2027.gada plānošanas periodā, kas būtiski ietekmē Latvijas Republikā reģistrēto finansējuma saņēmēju konkurētspēju piedalīties Interreg programmu projektos. Pašlaik nav spēkā esoša nacionālā regulējuma par valsts budžeta līdzfinansējuma piešķiršanu Latvijas Republikā reģistrētiem finansējuma saņēmējiem jaunajā 2021.-2027.gada plānošanas periodā. 

Valsts budžeta līdzfinansējums ir nepieciešams, lai stiprinātu Latvijas Republikā reģistrēto finansējuma saņēmēju kapacitāti un konkurētspēju, tādējādi veicināt to dalību Interreg programmās un finansējuma piesaisti Latvijas reģionu attīstībai.  Starptautisko projektu rezultātā tiek izveidotas partnerības ar ārvalstu sadarbības partneriem nozīmīgajās reģionālās attīstības nozarēs, veiktas investīcijas pārrobežu infrastruktūras attīstībā, notiek apmaiņa ar zināšanām, tiek pārņemta citu valstu pieredze un labā prakse noteiktajā jomā.

Turklāt, atbilstoši Interreg programmu projektu naudas plūsmas veidošanas principam (pēcapmaksas princips), uzsākot projekta īstenošanu avansa maksājumi no attiecīgās Interreg programmas netiek veikti finansējuma saņēmējiem, un tiem ir jānodrošina projekta priekšfinansējums un līdzfinansējums no pašu resursiem vismaz pirmajā projekta ieviešanas gadā. Tas būtiski ietekmē Latvijas Republikā reģistrēto finansējuma saņēmēju gatavību iesaistīties Interreg programmu projektos.

Ņemot vērā iepriekšminēto, ir būtiski sniegt atbalstu Latvijas Republikā reģistrētajiem finansējuma saņēmējiem, nosakot valsts budžeta līdzfinansējumu desmit procentu apmērā no kopējām projekta attiecināmajām izmaksām, lai kompensētu Interreg programmu līdzfinansējuma likmes samazinājumu un saglabātu viņu pašu līdzfinansējuma apjomu desmit procentu apmērā, kā tas ir 2014.-2020.gadu periodā.

Līdzīga pieeja finansējuma saņēmēju atbalstam pastāv arī citās Interreg programmu dalībvalstīs.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu Interreg programmu projektu īstenošanu saskaņā ar Interreg likumu, ir nepieciešams noteikt kārtību un kritērijus, kādā Latvijas Republikā reģistrētam finansējuma saņēmējam tiks piešķirti valsts budžeta līdzekļi Interreg programmu projektu īstenošanai, tai skaitā:

1) definēt Latvijas Republikā reģistrētos finansējuma saņēmējus, kas var pieprasīt valsts budžeta līdzekļus projektu īstenošanai.

Noteikumi paredz, ka valsts budžeta līdzekļus Interreg programmu projektu īstenošanai šo var pieprasīt šādi Latvijas Republikā reģistrētie finansējuma saņēmēji, kas nav valsts budžeta iestādes:
1)  pašvaldības un to izveidotas iestādes;
2)  pašvaldību kapitālsabiedrības, kas pilda pašvaldības deleģētās funkcijas;
3) biedrības un nodibinājumi.

Komerciāla rakstura finansējuma saņēmēji nevar pretendēt uz valsts budžeta līdzfinansējumu, lai neietekmētu konkurenci un nesniegtu lielākas priekšrocības izvēlētajam uzņēmumam, kura mērķis ir gūt peļņu.
Savukārt, lai nodrošinātu  valsts budžeta iestādēm, no valsts budžeta daļēji finansētām atvasinātām publiskām personām (tai skaitā plānošanas reģioniem) un to izveidotām iestādēm, kā arī valsts kapitālsabiedrībām iespēju pieteikties uz valsts budžeta priekšfinansējumu un līdzfinansējumu līdz 100 procentiem Interreg programmu projektu īstenošanai, Ministru kabinetā tiks apstiprināti  noteikumi "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas un maksājumu veikšanas kārtība Eiropas Savienības Kohēzijas politikas mērķa "Eiropas teritoriālā sadarbība" (Interreg) programmu un projektu īstenošanai" saskaņā ar Interreg likuma 14.panta 4.punktā noteikto.


2) noteikt valsts budžeta līdzfinansējuma apjomu  - 10 procenti no kopējām projekta attiecināmajam izmaksām (turpmāk – valsts budžeta līdzfinansējums);

3) noteikt valsts budžeta līdzfinansējuma pieprasīšanas kārību, iesniedzot pieteikumu valsts budžeta līdzfinansējuma saņemšanai;

4) noteikt valsts budžeta līdzfinansējuma piešķiršanas kritērijus un iesniegtā pieteikuma valsts budžeta līdzfinansējuma saņemšanai atbilstības pārbaudes procedūru, tai skaitā, noteikt, ka tiek pārbaudīts, vai:

- pieteikums par valsts budžeta līdzfinansējuma pieprasījumu projektam ir aizpildīts atbilstoši veidlapai;
- pieteikums ir iesniegts noteiktajā termiņā;
- pieteikumā tiek pieprasīts valsts budžeta līdzfinansējums Interreg programmu projektu īstenošanai;
- finansējuma saņēmējs atbilst izvēlētajam finansējuma saņēmēju lokam;
- finansējuma saņēmējam nav nodokļu parādu un nav ierosināta maksātnespēja (lai neapdraudētu valsts līdzekļu izšķērdēšanu);

5) noteikt valsts budžeta līdzfinansējuma piešķiršanas un līgumu par valsts budžeta līdzfinansējuma piešķiršanu slēgšanas kārtību.

Ir paredzēts, ka ministrija viena mēneša laikā no pieteikuma saņemšanas dienas pieņem lēmumu par valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu vai par atteikumu piešķirt valsts budžeta līdzekļus. Ministrija 10 darbdienu laikā pēc minētā lēmuma pieņemšanas nosūta to finansējuma saņēmējam ar līguma projektu. Ministrija ne vēlāk kā viena mēneša laikā pēc lēmuma pieņemšanas par valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu nosūta finansējuma saņēmējiem no ministrijas puses parakstītu līgumu par valsts budžeta līdzfinansējuma piešķiršanu. Finansējuma saņēmējam ir pienākums ne vēlāk kā viena mēneša laikā parakstīt līgumu no savas puses.

6) noteikt valsts budžeta līdzfinansējuma izmaksāšanas kārtību;

Ir paredzēts, ka piecu darbdienu laikā pēc parakstītā līguma par valsts budžeta līdzfinansējuma piešķiršanu saņemšanas dienas ministrija finansējuma saņēmējam pārskaita avansā valsts budžeta līdzekļus 90 procentu apmērā no piešķirtās summas. Atlikušo valsts budžeta līdzfinansējumu līdz 10 procentu apmēram no piešķirtās summas ministrija pārskaita finansējuma saņēmējam pēc attiecīgās programmas elektroniskās uzraudzības sistēmā norādītās informācijas par pārskata periodos apstiprinātām kopējām attiecināmām izmaksām;

7) noteikt kārtību, kādā tiek veikta valsts budžeta līdzfinansējuma atmaksāšana gadījumā, ja programmas vadošā iestāde pieņem lēmumu par neatbilstību un neatbilstoši veikto izmaksu atgūšanu;

8) definēt kārtību rīcībai gadījumā, ja ministrijai nav iespējams ar finansējuma saņēmēju noslēgt līgumu par valsts budžeta līdzfinansējuma piešķiršanu, jo tai nav pieejami finanšu līdzekļi, lai izpildītu līgumu par valsts budžeta līdzfinansējuma piešķiršanu. Šādā gadījumā ministrija informē finansējuma saņēmēju par kavēšanās iemesliem, norādot termiņu, kad tiks noslēgts attiecīgais līgums, un slēdz līgumu pēc tam, kad tai kļūst pieejami finanšu resursi.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
  • pašvaldības un to izveidotas iestādes, pašvaldību kapitālsabiedrības, kuras pilda pašvaldības deleģētās funkcijas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmē pašvaldības un to izveidotas iestādes, pašvaldību kapitālsabiedrības, kuras pilda pašvaldības deleģētās funkcijas, biedrības un nodibinājumus, paredzot tām iespēju pieprasīt valsts budžeta līdzfinansējumu Interreg programmu projektu īstenošanai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
192 808
0
1 415 384
1 604 632
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
192 808
0
1 415 384
1 604 632
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-192 808
0
-1 415 384
-1 604 632
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-192 808
0
-1 415 384
-1 604 632
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-192 808
-1 415 384
-1 604 632
5.1. valsts pamatbudžets
0
-192 808
-1 415 384
-1 604 632
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Valsts budžeta līdzekļi līdzfinansējuma nodrošināšanai 10 procentu apmērā no Latvijas Republikā reģistrēto finansējuma saņēmēju kopējām attiecināmajām izmaksām Interreg programmu projektos, laika posmā no 2023.gada līdz 2028.gadam ir plānots 4 670 435 euro apmērā (2023.gadā – 192 808 euro, 2024.gadā – 1 208 323 euro, 2025.gadā – 1 401 130 euro, 2026.gadā – 934 087 euro, 2027.gadā – 700 565 euro, 2028.gadā – 233 522 euro).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Kopumā ietekme uz valsts budžetu ir pozitīva, jo tiks piesaistīts papildus ES finansējums.

Ņemot vērā Interreg programmu starptautisko raksturu un faktu, ka Interreg programmu finansējums nav sadalīts pa dalībvalstīm, bet tiek piešķirts projektiem atklātajos projektu konkursos, finansiālā ietekme ir atkarīgā no katras programmas dalībvalsts (tai skaitā, Latvijas) projektu partneru (finansējuma saņēmēju) spējas un kapacitātes iesaistīties projektu pieteikumu sagatavošanā un projektu īstenošanā,  piesaistot Interreg programmu finansējumu, līdz ar to, šobrīd finansiālā ietekme uz valsts budžetu ir aprēķināmā tikai indikatīvi.

Interreg programmu projektu īstenošana plānota no 2023.gada līdz 2028.gadam.

Papildus nepieciešamie valsts budžeta līdzekļi normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks pieprasīti no 74.resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi