Anotācija (ex-ante)

22-TA-2992: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Statistikas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts ir Centrālā statistikas pārvaldes iniciatīva aktualizēt Statistikas likuma redakciju.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Statistikas likumā ir nepieciešams precizēt oficiālās statistikas nodrošināšanas regulējumu, aktualizējot datu izmantošanas un publicēšanas regulējumu, lai nodrošinātu datu lietotāju vajadzības pēc statistikas, kā arī statistiskās konfidencialitātes regulējumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Statistikas likumā pašreiz neviennozīmīgi var traktēt atsevišķas normas, ka saistītas ar datu izmantošanu, publicēšanu un statistisko konfidencialitāti. Datu lietotāju pieprasījums pēc kvalitatīvu datu nodrošināšanas ir būtiski audzis, kā rezultātā nepieciešams plašāks tvērums datu izmantošanai. Speciāls tiesiskais regulējums par tautas un lauksaimniecības skaitīšanas nodrošināšanu ir zaudējis aktualitāti, jo iekļaujas kopējā oficiālās statistikas nodrošināšanas procesā, kam nav nepieciešams speciāls regulējums.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likumprojekta 1. pants. Grozījums Statistikas likuma 7. panta otrās daļas 3. punktā.

Gadījumos, kad respondentu loks nav noteikts ārējos normatīvajos aktos, statistikas iestāde tos nosaka saskaņā ar Statistikas likuma 14. pantu un Administratīvā procesa likumu. Praksē respondenti nereti nesasaista Statistikas likuma regulējumu ar Administratīvā procesa normām.
Risinājuma apraksts
Norma konkretizē jau no Statistikas likuma 14. panta izrietošās statistikas iestādes tiesības, lai respondents uzskatāmi varētu saprast, ka statistikas iestādei ir  tiesības noteikt respondentu loku saskaņā ar Administratīvā procesa likumu.
Problēmas apraksts
Likumprojekta 1. pants. Grozījums Statistikas likuma 7. pantā, papildinot ar jaunu piekto daļu.

Statistikas iestādes saskaņā ar Statistikas likumu vai citiem normatīvajiem aktiem sagatavo statistiku un veic datu apstrādes uzdevumus, kas nav iekļauti oficiālās statistikas programmā. Šādu uzdevumu izpildei ir nepieciešamas tiesības saņemt datus. Lai nodrošinātu respondentu individuālo datu aizsardzību, nepieciešams noteikt, ka statistiskā konfidencialitāte attiecas arī uz šādu datu apstrādi, tai skaitā izplatīšanu.
Risinājuma apraksts
Norma nosaka statistikas iestādei tiesības saņemt datus likumā noteikto uzdevumu izpildei un pienākumu ievērot statistisko konfidencialitāti attiecībā uz šādu datu apstrādi, tai skaitā izplatīšanu.
Problēmas apraksts
Likumprojekta 2. pants. Grozījums Statistikas likuma 14. pantā, papildinot ar jaunu piekto daļu.

Centrālā statistikas pārvalde saskaras ar apstākli, ka fiziskās personas un mājsaimniecības nav ieinteresētas sniegt atbildes apsekojumos, un tādējādi būtiski tiek ietekmēta iegūto datu un statistikas kvalitāte. Atbildētību veicinoši pasākumi uzlabotu atbildētību, kā arī veicinātu fizisko personu ieinteresētību sniegt atbildes elektroniskajā vidē, kā rezultātā tiktu ieekonomēti finanšu un darbaspēka resursi, kas statistikas iestādei nebūtu jātērē darba samaksas un transporta izdevumiem intervētājiem, kuri dodas pie respondenta.
Risinājuma apraksts
Norma paredz statistikas iestādes tiesības paredzēt atbildētību veicinošu kompensāciju (piemēram, izsniegt suvenīru) respondentiem fizisko personu un mājsaimniecību apsekojumos.
Problēmas apraksts
Likumprojekta 3. pants. Grozījums Statistikas likuma 15. panta pirmajā daļā.

Statistikas likuma 13. panta otrā daļa nosaka, ka statistikas iestāde oficiālās statistikas nodrošināšanā izmanto administratīvos datu avotus. Administratīvie dati atrodas ne tikai valsts institūciju uzturētos reģistros, bet arī privātpersonu. Lai samazinātu administratīvo slogu respondentiem un veicinātu administratīvo datu pieejamību statistikas sagatavošanā, nepieciešamas statistikas iestādei tiesības noskaidrot privātpersonu uzkrāto datu veidus.
Risinājuma apraksts
Norma paredz statistikas iestādei tiesības saņemt informāciju no privātpersonām, ko tā apstrādā savos administratīvajos datu avotos, lai statistikas iestāde var izvērtēt datu izmantošanas iespējas oficiālās statistikas nodrošināšanai.
Problēmas apraksts
Likumprojekta 6. pants. Statistikas likuma IV nodaļas izslēgšana.

Skaitīšanas nodaļa Statistikas likumā nav nepieciešama, jo tautas skaitīšana, mājokļu skaitīšana, lauksaimniecības skaitīšana tiek nodrošināta oficiālās statistikas programmas ietvaros, kam nav nepieciešams speciāls regulējums.
Risinājuma apraksts
Norma paredz Statistikas likuma IV nodaļas izslēgšanu.
Problēmas apraksts
Likumprojekta 7. pants. Grozījums Statistikas likuma 25. panta piektajā daļā.

Lai veicinātu plašāku statistikas produktu sagatavošanu, tai skaitā nodrošinātu to labāku uztveramību, nepieciešams paredzēt statistikas iestādei tiesības statistikas attēlošanai ģeotelpiskā sadalījumā, nosakot konkrētu datu izmantošanas apjomu.
 
Risinājuma apraksts
Norma paredz nodrošināt plašāku statistikas produktu pieejamību sabiedrībai, nodrošinot statistikas attēlošanu ģeotelpiskā sadalījumā.
Problēmas apraksts
Likumprojekta 3. pants. Grozījums Statistikas likuma 15. pantā, papildinot ar piekto daļu.

Veicot mājsaimniecību apsekojumus klātienē, iedzīvotājus ir ievērojami grūtāk sasniegt, jo dzīves ritms kļuvis straujāks (respektīvi, parasti mājās ir tikai vakaros vai brīvdienās, kad nevēlas tikt traucēti). Pēdējos gados interviju nodrošināšanu klātienē ir būtiski ietekmējusi epidemioloģiskā situācija valstī. Attīstot telefoninterviju veikšanu, Centrālā statistikas pārvalde ir konstatējusi, ka atbildētība telefoniski ir labāka (augstāka), kā klātienē. Būtisks ir finanšu ietaupījums – nav jātērē valsts līdzekļi degvielai, ietaupās cilvēkresursi – pa telefonu var veikt vairāk intervijas, kā braucot (jo vajag papildu laiku braucienam).
Nosakot Centrālajai statistikas pārvaldei primāri intervijas veikt attālināti, tiek nodrošināta mazāka ietekme uz respondentu privāto dzīvi. Lai nodrošinātu telefonintervijas, Centrālajai statistikas pārvaldei ir būtiski iegūt respondentu kontaktinformāciju - gadā aptuveni par 110 000 respondentu saskaņā ar personu izlases sarakstu.
 
Risinājuma apraksts
Norma paredz noteikt, ka Centrālā statistikas pārvalde primāri mājsaimniecību apsekojumus nodrošina attālināti. Centrālajai statistikas pārvaldei tiek noteiktas iespējas iegūt respondentu kontaktinformāciju no valsts institūcijām - gadā aptuveni par 110 000 respondentiem saskaņā ar personu izlases sarakstu. Apstrādājamo datu apjoms tiek noteikts Ministru kabineta apstiprinātajā Oficiālajā statistikas programmā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nodrošinot intervijas attālināti, samazinās administratīvais slogs respondentiem. Tiek paredzēti papildus pienākumi statistikas iestādei ievērot statistiskās konfidencialitātes principu, lai nodrošinātu datu aizsardzību.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Tiek paredzēti papildus pienākumi statistikas iestādei ievērot statistiskās konfidencialitātes principu, lai nodrošinātu datu aizsardzību.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Personas datu apstrāde statistikas nodrošināšanai notiek saskaņā ar 2016. gada 27. aprīļa Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk - Regula).

Statistikas iestāde datus iegūst un apstrādā saskaņā ar Regulas 6. panta 1. punkta  e) apakšpunktu, 9.panta 2.punkta g) un j) apakšpunktu un 89. panta 1. un 2. punktu.

Statistikas iestādei saskaņā ar Regulas 5. panta 1. punkta b) apakšpunktu iegūst un apstrādā arī datus, kas sākotnēji vākti citiem mērķiem, jo turpmāka apstrāde statistikas nolūkos saskaņā ar Regulas 89. panta 1. punktu nav uzskatāma par nesavietojamu ar sākotnējiem nolūkiem (“nolūka ierobežojumi”).

Saskaņā ar Regulas 89. panta otro punktu, ja personas datus apstrādā zinātniskās vai vēstures pētniecības nolūkos vai statistikas nolūkos, Savienības vai dalībvalsts tiesību aktos var paredzēt atkāpes no tiesībām, kas minētas 15., 16., 18. un 21. pantā, ņemot vērā Regulas 89. panta 1. punktā minētos nosacījumus un garantijas, ciktāl šādas tiesības var neļaut vai būtiski traucēt sasniegt konkrētos nolūkus, un šādas atkāpes ir vajadzīgas minēto nolūku sasniegšanai.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi