Anotācija (ex-ante)

23-TA-457: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumos Nr. 107 "Iepirkuma procedūru un metu konkursu norises kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts


Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2017.gada 28.februāra noteikumos Nr.107 “Iepirkuma procedūru un metu konkursu norises kārtība”” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, lai Ministru kabineta 2017.gada 28.februāra noteikumos Nr.107 “Iepirkuma procedūru un metu konkursu norises kārtība” (turpmāk - noteikumi) veiktu nepieciešamos grozījumus atbilstoši 2022.gada 8.decembra Eiropas Savienības Tiesas sprieduma lietā Nr.C‑769/21 AAS “BTA Baltic Insurance Company” pret Iepirkumu uzraudzības biroju un Tieslietu ministriju (turpmāk – EST spriedums, pieejams šeit: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/ALL/?uri=CELEX:62021CJ0769) pamattēzei. 
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts

Svītrot noteikumu 24., 61., 102. un 137.punktu, kuri ir pretrunā ar Direktīvas 2014/24/ES 18.panta 1.punkta samērīguma principu.
 

Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Noteikumu 23., 60., 101. un 136.punkts noteic, ja pretendents, kuram piešķirtas iepirkuma līguma slēgšanas tiesības, atsakās slēgt iepirkuma līgumu ar pasūtītāju, iepirkumu komisija ir tiesīga pieņemt lēmumu iepirkuma līguma slēgšanas tiesības piešķirt nākamajam pretendentam, kurš piedāvājis saimnieciski visizdevīgāko piedāvājumu, vai pārtraukt iepirkuma procedūru, neizvēloties nevienu piedāvājumu. Savukārt noteikumu 24., 61., 102. un 137.punkts noteic, ka pirms lēmuma pieņemšanas ar iepirkuma līguma slēgšanas tiesību piešķiršanu nākamajiem pretendentam, kurš piedāvājis saimnieciski visizdevīgāko piedāvājumu, iepirkumu komisija izvērtē, vai tas nav uzskatāms par vienu tirgus dalībnieku kopā ar sākotnēji izraudzīto pretendentu, kurš atteicās slēgt iepirkuma līgumu ar pasūtītāju. Ja nepieciešams, iepirkuma komisija ir tiesīga pieprasīt no nākamā pretendenta apliecinājumu un, ja nepieciešams, pierādījumus, ka tas nav uzskatāms par vienu tirgus dalībnieku kopā ar sākotnēji izraudzīto pretendentu. Ja nākamais pretendents ir uzskatāms par vienu tirgus dalībnieku kopā ar sākotnēji izraudzīto pretendentu, iepirkumu komisija pieņem lēmumu pārtraukt iepirkuma procedūru, neizvēloties nevienu piedāvājumu. Šāds norādītās situācijas valsts tiesiskā regulējuma mērķis bija preventīvi novērst saskaņotas rīcības iespēju starp vienas grupas uzņēmumiem (viens tirgus dalībnieks) publiskajā iepirkumā jau pēc piedāvājumu iesniegšanas. Tādēļ, konstatējot, ka sākotnēji izraudzītais pretendents un nākamais pretendents ir uzskatāmi par vienu tirgus dalībnieku, pasūtītājam ir pienākums pārtraukt iepirkuma procedūru, bet pretendenta vēlāk sniegtajiem apliecinājumiem un skaidrojumiem, ka abu sabiedrību starpā nepastāv nekādas slēptas norunas un ka attiecīgās sabiedrības piedalās iepirkumos neatkarīgi, nav nozīmes. Eiropas Savienības Tiesa, izvērtējot iepriekš norādītās tiesību normas regulējuma atbilstību Eiropas Savienības Direktīvas 2014/24/ES 18.panta 1.punktam (sk. EST spriedumu un tajā minēto judikatūru), ir secinājusi, ka noteikumos ietvertā prasība iedibina neatspēkojamu prezumpciju, ka savu piedāvājumu sagatavošanā vai pēc šo piedāvājumu iesniegšanas šie pretendenti ir rīkojušies saskaņoti, tāpēc vien, ka tie ir uzskatāmi par vienu tirgus dalībnieku, un tiem nav iespēju pierādīt savu piedāvājumu neatkarīgumu, kas ir nesamērīgi un faktiski liedz šīm sabiedrībām piedalīties vienā iepirkumā. Šāds tiesiskais regulējums, kas ir balstīts uz iepriekšminēto prezumpciju, pārkāpj samērīguma principu, jo tas saistītajiem uzņēmumiem nedod  iespēju pierādīt, ka viņu gadījumā nepastāv patiess risks, kas var apdraudēt pārskatāmību un traucēt konkurenci pretendentu vidū. Ņemot vērā EST spriedumu, nepieciešams pārskatīt un attiecīgi pielāgot noteikumu regulējumu.
 

Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

Šobrīd noteikumu 24., 61.,102. un 137.punkta tiesību normas uzliek par pienākumu automātiski pārtraukt iepirkuma procedūru, iestājoties iepriekš aprakstītajam gadījumam, kas ir pretrunā ar EST spriedumā konstatēto. No EST sprieduma izriet, ka pēc būtības par nesamērīgu ir atzīts Noteikumu 24., 61., 102. un 137. punkta pēdējais teikums, kas uzliek par pienākumu pārtraukt iepirkuma procedūru visos gadījumos, kad tiek konstatēts, ka nākamais pretendents ir uzskatāms par vienu tirgus dalībnieku kopā ar sākotnēji izraudzīto pretendentu. Noteikumu 24., 61., 102. un 137. punkta mērķis ir noteikt pasūtītāja rīcību, saskaroties ar situācijām, kas var liecināt par pretendentu saskaņotu rīcību, kas vērsta pret konkurenci. Jāņem vērā, ka kopš 2023. gada 1. janvāra atbilstoši Publisko iepirkumu likuma ( turpmāk – PIL) 42.panta otrās daļas 7.punktam ir konstatējams kandidāta vai pretendenta izslēgšanas iemesls, ja pasūtītāja rīcībā ir pietiekami pārliecinošas norādes, ka kandidāts vai pretendents ar citiem piegādātājiem noslēdzis uz konkurences kavēšanu, ierobežošanu vai deformēšanu vērstu vienošanos. Līdz ar to pasūtītāja rīcība, ja tam par nākamā pretendenta iesniegtu piedāvājumu rastos pamatotas aizdomas par pret konkurenci vērstu praksi, tieši izriet no PIL 42. panta otrās daļas 7.punkta un 43.panta regulējuma. Tādējādi noteikumos nav saglabājams 24., 61., 102. un 137. punkts, jo attiecināms tikai uz situācijām, kad nākamais pretendents ir uzskatāms par vienu tirgus dalībnieku kopā ar sākotnēji izraudzīto pretendentu. Attiecīgi tikai tas apstāklis, ka pretendents ir atteicies slēgt līgumu, bet nākošais pretendents, kurš piedalās iepirkumā, un ir uzskatāms kā viens tirgus dalībnieks ar pretendentu, kurš ir attiecies  parakstīt līgumus, bez citām indikācijām un norādēm ,kuras būtu iepirkumu komisijas rīcībā pirms konkursā rezultātu pasludināšanas, pašas par sevi nepierāda, ka  pretendenti iesniegušu piedāvājumu, saskaņojot darbības, un attiecīgi tāpēc būtu automātiski pārtraucams iepirkums. EST savā spriedumā norādīja, ka pie šādas tiesiskā regulējuma pretendentiem tiek liegta iespējā pierādīt to, ka piedāvājumi ir sagatavoti neatkarīgi vienam no otra, tādējādi nepārkāpjot konkurences tiesības. Savukārt iepriekšminētās PIL tiesību normas, kas liek piemērot pretendentam izslēgšanu no iepirkuma konkurences tiesību pārkāpuma dēļ, ir ar plašāku tvērumu un tādējādi regulē arī situācijas, ja nākamais pretendents ir uzskatāms par vienu tirgus dalībnieku kopā ar sākotnēji izraudzīto pretendentu un pasūtītājam rodas aizdomas par šo pretendentu saskaņotu rīcību, kas vērsta pret konkurenci. Attiecīgi ir secināms, ka iepirkumu komisija, jau pirms konkursa rezultātu pasludināšanas, būs veikusi tās rīcībā esošās informācijas pārbaudi un nepieciešamības gadījumā piemērojusi PIL 42.panta otrās daļas 7. punktā paredzētos tiesiskos rīkus. Līdz ar to nav pamata uzskatīt, ka, svītrojot attiecīgos noteikumu punktus, iepirkuma komisijai tiks piešķirta neierobežoti plaša rīcības brīvība, jo to saista pienākums pārbaudīt PIL 42.panta otrajā daļā minēto izslēgšanas iemeslu. Vēlreiz ir uzsverams, ka situācijas, kad uzvarējušais pretendents atsakās slēgt līgumu, un nākošais pretendents, kuram tiek piedāvāts slēgt līgumu, ir viens tirgus dalībnieks, praksē nav bieži sastopama situācija. Vienlaikus pastāvot jaunajam PIL 42.panta otrās daļas 7.punkta izslēgšanas iemeslam, faktiski tiek izslēgts risks, ka pretendenti, kuri piedalās iepirkumā un ir viens tirgus dalībnieks, savus piedāvājumus ir sagatavojuši, pārkāpjot konkurences tiesības, jo iepirkumu komisijas rīcībā jau sākotnēji ir informācija, ka iepirkumā piedalās par vienu tirgus dalībnieku uzskatāmi pretendenti un tai ir visi tiesiskie instrumenti, lai gūtu pārliecību, vai nepastāv kāds no PIL 42. panta otrās daļas 7. punkta apstākļiem, kurus konstatējot, pretendenti tie izslēgti no turpmākās dalības iepirkumā, nemaz nenonākot līdz līguma slēgšanas stadijai. Attiecīgi ir nepieciešams noteikumus precizēt atbilstoši EST spriedumam un izslēgt minētās tiesību normas no noteikumiem.  

Risinājuma apraksts

Svītrot noteikumu 24., 61., 102., un 137.punktu, kuri ir pretrunā  ar Direktīvas 2014/24/ES 18.panta 1.punkta samērīguma principu.


 

Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Piegādātāji Publisko iepirkumu likuma (turpmāk – PIL) izpratnē.
Ietekmes apraksts
Grozījumi ietekmē piegādātājus PIL izpratnē, kas attiecīgi piedāvā tirgū piegādāt preces vai sniegt pakalpojumus un piedalās iepirkumos un iepirkuma procedūrās.
Juridiskās personas
  • Piegādātāji PIL izpratnē
Ietekmes apraksts
Grozījumi ietekmē piegādātājus PIL izpratnē, kas attiecīgi piedāvā tirgū piegādāt preces vai sniegt pakalpojumus un piedalās iepirkumos un iepirkuma procedūrās.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Tiesību akta projekts ''Grozījumi Ministru kabineta 2017.gada 28.marta noteikumos Nr.187 ''Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkuma procedūru un metu konkursu norises kārtība''" tiks virzīti vienlaicīgi ar tiesību akta projektu ''Grozījumi Ministru kabineta 2017.gada 28.februāra noteikumos Nr.107 ''Iepirkumu procedūru un metu konkursu norises kārtība''".

Pamatojums un apraksts
Lai nodrošinātu  Ministru kabineta 2017.gada 28.marta noteikumu Nr.187 ''Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkuma procedūru un metu konkursu norises kārtība'' atbilstību EST spriedumam, jāveic grozījumi, svītrojot 24., 60., 101. un 138.punktu. Minētās tiesību normas satur analoģisku regulējumu attiecībā uz sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumiem. Lai arī EST spriedumā par noteikumu regulējuma nesamērīgumu izdarītais secinājums vērtēts atbilstoši Direktīvas 2014/24/ES 18.panta 1.punktā ietvertajam vienlīdzības un samērīguma principam, minētie principi ir ietverti arī Direktīvas 2014/25/ES 36.panta 1.punktā, līdz ar to EST sprieduma secinājumi tieši pārnesami un attiecināmi arī uz noteikumu Nr.187 regulējumu, ciktāl tas ir analoģisks Ministru kabineta 2017.gada 28.februāra noteikumu Nr.107 ''Iepirkumu procedūru un metu konkursu norises kārtība'' 24., 61., 102. un 137.punktam. Tādēļ, lai novērstu šīs neatbilstības, analoģiski grozījumi nepieciešami arī noteikumos Nr.187.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts

Noteikumu projektā paredzētie grozījumi atbilst samērīguma principam Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 26. februāra Direktīvas 2014/24/ES par publisko iepirkumu un ar ko atceļ Direktīvu 2004/18/EK, 18. panta 1. punkta izpratnē, kā to interpretējusi Eiropas Savienības Tiesa 2022. gada 8. decembra spriedumā lietā Nr.C‑769/21 AAS “BTA Baltic Insurance Company”.
 
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tādu tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka tiesību akts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Tiesību akts ir izstrādāts, lai nodrošinātu tajā ietvertā regulējuma atbilstību EST spriedumam un Eiropas Savienības tiesībām. Plānotie grozījumi neparedz ieviest jaunas politikas iniciatīvas, kā arī nav traktējami kā tāds tiesību aktu projekts, kas būtiski ietekmētu esošo regulējumu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi