Anotācija (ex-ante)

23-TA-2037: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumos Nr. 94 "Nozvejoto zivju izkraušanas kontroles un zivju tirdzniecības un transporta objektu, noliktavu un ražošanas telpu pārbaudes noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Zvejniecības likuma 13. panta pirmās daļas 4. un 5. punkts;
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Valsts vides dienesta priekšlikumi zvejas kontroles uzlabošanai;
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Apvienotās Karalistes izstāšanās no Eiropas Savienības (Brexit) regulējums attiecībā uz Kopējās Zivsaimniecības politikas jomu par Regulas Nr. 1005/2008 pārņemšanu un tās izmaiņām;
Apraksts
Latvijas zvejnieku priekšlikumi nozveju svēršanas procesa uzlabošanai

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 20.  februāra noteikumos Nr. 94 "Nozvejoto zivju izkraušanas kontroles un zivju tirdzniecības un transporta objektu, noliktavu un ražošanas telpu pārbaudes noteikumi"" (turpmāk – Projekts) izstrādes mērķis ir normu precizēšana un pilnveidošana atbilstoši nelegālas, nereģistrētas un neregulētas (turpmāk- NNN) zvejas apkarošanā iesaistīto iestāžu kompetencei, kā arī šīm vajadzībām izveidotas valsts informācijas sistēmas tehniskajām iespējām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Zvejniecības likuma 13. panta pirmās daļas 4. un 5. punkts paredz Ministru kabineta deleģējumu izdot noteikumus par nozvejoto zivju izkraušanas kontroli un zivju tirdzniecības un transporta objektu, noliktavu un ražošanas telpu pārbaudi. Šobrīd ir spēkā Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumi Nr. 94 "Nozvejoto zivju izkraušanas kontroles un zivju tirdzniecības un transporta objektu, noliktavu un ražošanas telpu pārbaudes noteikumi”, kuri nosaka jūrā nozvejoto vai akvakultūrā izaudzēto zivju produktu izkraušanas kontroles kārtību, kā arī jūrā un iekšējos ūdeņos nozvejoto un akvakultūrā izaudzēto zivju tirdzniecības, transporta objektu, noliktavu un ražošanas telpu pārbaudes kārtību.
Pamatojoties uz šiem noteikumiem Latvijā izkrautās nozvejas tiek svērtas un to svēršana ir kontrolēta balstoties uz paaugu ņemšanas plānu, tajos ir noteikta NNN zvejas izskaušanās iesaistīto iestāžu kompetence, kā arī ieviesta jūrā nozvejoto zivju produktu elektroniska izsekojamība tirgū, nosakot operatoru pienākumu reģistrēt visus darījumus ar zivju produktiem šīm vajadzībām izveidotā valsts informācijas sistēmā.
Valsts informācijas sistēma "Latvijas zivsaimniecības integrētā kontroles un informācijas sistēma" (turpmāk - informācijas sistēma) ir Zemkopības ministrijas pārziņā esoša valsts informācijas sistēma. Šajā sistēmā tiek apstrādāta informācija par zveju, zivju izkraušanu, zivju cenām, zvejas kuģu sarakstiem, zvejnieku un zivju pircēju reģistrāciju un zvejas pārkāpumiem u.c. Nepieciešamo informāciju sistēmas datu nodrošināšanai ievada Zemkopības ministrija, zvejnieki, pirmie pircēji u.c. operatori, Latvijas pašvaldības, Valsts vides dienests (turpmāk – VVD), Latvijas Jūras administrācija, Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR" (turpmāk – institūts "BIOR"), Eiropas Savienības institūcijas (piemēram, Eiropas Komisija).
Ņemot vērā pastāvīgu informācijas sistēmas pilnveidošanu atbilstoši mūsdienīgām tehnoloģijām, un paredzot sistēmas funkcionālo iespēju attīstību, tika konstatēts ka vairākas normas esošajos noteikumos vairs nav nepieciešamas, ņemot vērā, piemēram, pāreju uz elektronisko nozvejas datu reģistrēšanu informācijas sistēmā.
Pēc Brexit ar 2021. gada 1. janvāri Apvienotā Karaliste (turpmāk – AK) pilnībā pārņēma Regulas Nr. 1005/2008 prasības, t.sk. darbojošos nozvejas sertifikātu shēmu un prasības zvejas produktu importam un eksportam. Tas nozīmē, ka eksportējot zvejas produktus no ES operatoram atbildīgajai iestādei jāiesniedz AK pilnīgi visi zvejas produktu kravas pavadošie dokumenti atbilstoši Regulas Nr. 1005/2008 prasībām, t.sk. nozvejas sertifikāti, atbilstoši Regulas Nr. 1005/2008 12. pantam, kas apstiprina nozvejas legalitāti, kā arī attiecīgajā gadījumā zvejas produktu pārstrādes deklarācija, atbilstoši Regulas Nr. 1005/2008 14. panta 2. punktam un IV pielikumam  un/vai uzglabāšanas dokumenti, atbilstoši Regulas Nr. 1005/2008 14. panta 1. punktam, gadījumā ja ar zvejas produktiem Latvijas teritorijā netika veiktas nekādas citas pārstrādes darbības, bet tie tika tikai uzglabātas Latvijā un atradās valsts atbildīgo iestāžu uzraudzībā. Minēto dokumentu iesniegšanu attiecina uz visu ES dalībvalstu produkciju, kura tiek eksportēta uz AK.
Kopš Brexit pabeigšanas, Latvijā attiecīgo dokumentu apliecināšanu un izsniegšanu, pēc atbildīgo iestāžu funkciju un kompetences izvērtēšanas, kā arī savstarpējās vienošanās, faktiski jau nodrošina Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk – PVD). Tomēr šīs iestādes kompetence uzglabāšanas dokumentu un apstrādes deklarācijas apstiprināšanā normatīvajos aktos nav noteikta.
Tāpat arī normatīvajos aktos nav noteikta Zemkopības ministrijas kompetence pildīt Latvijas NNN zvejas apkarošanas vienota koordinācijas biroja funkcijas, kas ir paredzētas Regulā Nr. 1010/2009, un ko tā faktiski pilda, nodrošinot savstarpējās palīdzības sniegšanu gan Latvijas iestādēm, gan ES dalībvalstīm un trešo valstu atbildīgajām iestādēm.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Regulas Nr. 1005/2008 prasības (uzglabāšanas dokumentu un apstrādes deklarācijas apstiprināšana) ir spēkā kopš 2010. gada, tomēr neviena trešā valsts līdz šim nebija prasījusi šos dokumentus, līdz ar to jautājums Latvijai nebija aktuāls un neradīja problēmas. Situācija strauji mainījās tikai 2021. gada sākumā saistībā ar Brexit. Kopš Brexit Latvijā attiecīgo dokumentu apliecināšanu un izsniegšanu, pēc atbildīgo iestāžu funkciju un kompetences izvērtēšanas, kā arī savstarpējas vienošanās, faktiski jau nodrošina PVD. Tomēr iestādes kompetence uzglabāšanas dokumentu un apstrādes deklarācijas apstiprināšanā normatīvajos aktos nav noteikta.
Tāpat arī normatīvajos aktos nav noteikta Zemkopības ministrijas kompetence pildīt Latvijas NNN zvejas apkarošanas vienotā koordinācijas biroja funkcijas, kas ir paredzētas Regulā Nr. 1010/2009, un ko tā faktiski pilda, nodrošinot savstarpējās palīdzības sniegšanu gan Latvijas iestādēm, gan ES dalībvalstīm un trešo valstu atbildīgajām iestādēm.
Zemkopības ministrija, kā valsts informācijas sistēmas pārzine, regulāri izstrādā informācijas sistēmas papildinājumus, piedāvājot mūsdienīgus tehniskos risinājumus zivsaimniecības datu apstrādei. Tādējādi, izvērtējot informācijas sistēmas pilnveidotās iespējas, ir secināts, ka noteikumu Nr. 94 normas vairs neatbilst faktiskajai situācijai un sistēmas tehniskajām iespējām. Piemēram, informācijas sistēma nodrošina elektronisku nozvejas datu reģistrēšanu. Visi dati sistēmā ir pieejami reāllaikā, kas nodrošina efektīvāku zvejas kontroli un zivju resursu pārvaldību. Līdz ar to tika secināts, ka ir nepieciešams atteikties no atsauces uz papīra zvejas žurnālu izsniegšanu, piemēram, noteikumu Nr. 94 2. punktā, zvejas žurnālu datu ievades informācijas sistēmā, ko atbilstoši noteikumu Nr. 94 43. un 44. punktam veica institūts "BIOR" u.c. prasībām.
Noteikumi Nr. 94 paredz, ka gadījumā, ja transportēšanas dokumenta vai pārņemšanas deklarācijas datus tehnisku iemeslu dēļ nevar ievadīt informācijas sistēmā, tad operators vai transportētājs ir tiesīgs aizpildīt attiecīgo dokumentu izmantojot papīra veidlapu. Savukārt regulējums nenosaka operatoru pienākumu ievadīt šos datus sistēmā, kad tās darbība tiks atjaunota, kas ir svarīgi elektroniskās zvejas produktu izsekojamības sistēmas nodrošināšanā.
Zemkopības ministrija turklāt ir secinājusi, ka tiesību normu precizēšanai vai salāgošanai ar citu spēkā esošo normatīvo regulējumu nepieciešami šādi noteikumu Nr. 94 normu redakcionāli precizējumi:
1) Jāparedz atsauce arī uz Eiropas Komisijas 2009. gada 22. oktobra Regulu (EK) Nr. 1010/2009, ar ko paredz sīki izstrādātu kārtību, kādā īstenojama Padomes Regula (EK) Nr. 1005/2008, ar ko izveido Kopienas sistēmu, lai aizkavētu, novērstu un izskaustu NNN zveju.
2) Pamatojoties uz Pārtikas aprites uzraudzības likuma 5. pantā noteikto,  pārtikas uzņēmums (jeb persona, kura iesaistīta kādā no pārtikas aprites posmiem, t.sk. zivju produktu pirmais pircējs) iesaistās pārtikas apritē, ja tas ir atzīts vai reģistrēts PVD. Tās nozīmē, ka arī zvejas produktu pirmajiem pircējiem jāreģistrējas dienestā un līdz ar to ir jāparedz norma, kas noteiktu operatoru reģistrāciju dienestā.
3) Pamatojoties uz Regulas Nr. 2009/1224 60. pantu tika atjaunināts zvejas produktu paraugu ņemšanas plāns, kas ir iekļauts šo noteikumu 3. pielikumā, kā arī pamatojoties uz Regulas Nr. 2009/1224 61. pantu tika izstrādāts jauns kontroles plāns nozvejas svēršanai pēc tās transportēšanas no izkraušanas vietas, kas iekļauts šo noteikumu 31. pielikumā.
4) Regulas Nr. 1005/2008 18. panta 1. un 2. punkts paredz  gadījumus, kad dalībvalsts var atteikt zvejas produktu importu. Savukārt 18. panta 5. punkta nosaka prasības saistībā ar karoga valsts, trešās valsts un Eiropas Komisijas informēšanu par zvejas produktu importa atteikumiem. Lai Zemkopības ministrija, kas pilda Latvijas NNN zvejas apkarošanas vienotā koordinācijas biroja funkcijas, izpildītu informēšanas prasības par importa atteikumu gadījumiem, jāparedz Valsts ieņēmumu dienesta pienākumu par tiem informēt ministriju.
5) Skaidri jānosaka operatoru pienākums nodrošināt netraucētu VVD inspektoru piekļuvi tirdzniecības objektiem, noliktavām, ražošanas un citām telpām, kurās glabā, apstrādā vai tirgo zvejas produktu. Spēkā esošais regulējums to neparedz.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā ietverti šādu Noteikumi Nr. 94 normu grozījumi:
1) Noteikumi Nr. 94 papildināti 1.1.4. apakšpunktu ar atsauci uz Eiropas Komisijas 2009. gada 22. oktobra Regulu (EK) Nr. 1010/2009, ar ko paredz sīki izstrādātu kārtību, kādā īstenojama Padomes Regula (EK) Nr. 1005/2008, ar ko izveido Kopienas sistēmu, lai aizkavētu, novērstu un izskaustu NNN zveju. Šī regula tieši paredz kārtību kāda tiek īstenojama Regula Nr. 1005/2008 saistībā ar NNN zvejas izskaušanu;
2) Noteikumu Nr. 94 2. punkts ir izteikts citā redakcijā, svītrojot atsauci uz VVD zvejas žurnālu, izkraušanas deklarācijas un pārkraušanas deklarācijas izsniegšanu papīra formā. Visi minētie dokumenti zvejniekiem ir pieejami elektroniski;
3) Atbilstoši Regulas Nr. 1224/2009 60. panta 1. punkts dalībvalstis nodrošina, ka visi zvejas produkti ir nosvērti uz kompetento iestāžu apstiprinātiem svariem, ja vien tās nav pieņēmušas Komisijas apstiprinātu paraugu ņemšanas plānu. Noteikumu Nr. 94 3. pielikumā esošais paraugu ņemšanas plāns tika pārskatīts un 2022. gada decembrī iesniegts Eiropas Komisijā izvērtēšanai un apstiprināšanai. 2023. gada 27. jūlijā Eiropas Komisija apstiprināja jaunu plānu. Tādejādi 3. pielikumā esošais paraugu plāns jāaizstāj ar jaunu.
Regulas Nr. 1224/2009 61. panta 1. punkts paredz, ka dalībvalstis var atļaut svērt zvejas produktus pēc transportēšanas no izkraušanas vietas, ja minētā dalībvalsts ir pieņēmusi Komisijas apstiprinātu kontroles plānu. Jauns kontroles plāns zvejas produktu svēršanai pēc transportēšanas tika izstrādāts un 2022. gada decembrī iesniegts Eiropas Komisijā izvērtēšanai un apstiprināšanai. Minētais plāns (līdzīgi kā paraugu plāns) tika apstiprināts ar Eiropas Komisijas 2023. gada 27. jūlija ieviešanas lēmumu C(2023) 4925 final. Lai tas būtu saistoši Latvijas operatoriem, tas jāiekļauj Noteikumos Nr. 94. Tādejādi, noteikumu Nr. 94 14. punkts papildināts ar atsauci uz kontroles plānu nozvejas svēršanai pēc tās transportēšanas no izkraušanas vietas (noteikumu Nr. 94 31. pielikums);
4) Noteikumu Nr. 94 16. punktā precizētas atsauces uz Regulas Nr. 1224/2009 normām, svītrojot atsauci uz tās 62. pantu. Ņemot vērā apstākli, ka pirmās pārdošanas zīmes dati elektroniski tiek reģistrēti valsts informācijas sistēmā ir piemērojama atsauce tikai uz 63. pantu, kas nosaka pārdošanas zīmju elektronisku aizpildīšanu un nosūtīšanu;
5) Noteikumu Nr. 94 20. punktā precizēts termiņš, kurā pircējs apstiprina pirkšanas darījumu. Latvijā no 2018. gada 1. jūnija ir ieviesta zvejas produktu elektroniska izsekojamības sistēma. Tas nozīmē, ka katra operatora pienākums ir visu darījumu ar zvejas produktu reģistrācija informācijas sistēmā, tādējādi tiek nodrošināta to izsekojamība no izkraušanas brīža līdz galapatērētājam. Šobrīd ir izveidojusies situācija, ka zvejas produktu pārdevējs reģistrē pārdošanas darījumu noteiktā termiņā, savukārt pircējam nav noteikts termiņš, kad tam jāapstiprina iegādes fakts. Līdz ar to informācijas sistēmā veidojas situācija, ka pārdevēja pārdotās partijas "nenorakstās" no pārdevēja konta, bet vēl joprojām paliek tā uzskaitē;
6) Noteikumi Nr. 94 papildināti ar 23.1 punktu, kas nosaka, ka Zemkopības ministrija ir iestāde kas pilda Latvijas vienotā koordinācijas biroja funkcijas atbilstoši Regulas Nr. 1010/2009 39. pantam. Šādas funkcijas ministrija faktiski pilda, nodrošinot savstarpējās palīdzības sniegšanu gan Latvijas iestādēm, gan ES dalībvalstīm un trešo valstu atbildīgajām iestādēm, bet normatīvajā regulējumā šis deleģējums nav noteikts;
7) Noteikumu Nr. 94 24. punkts precizēts, svītrojot nosacījumu transportēšanas dokumenta, kas ir pievienots šo noteikumu 5. pielikumā, aizpildīšanai. Ņemot vērā, ka spēkā ir prasības par transportēšanas dokumenta datu reģistrēšanu informācijas sistēmā, tiek secināts ka atsauce uz papīra dokumenta aizpildīšanu un tā veidlapu var palikt tikai Noteikumu Nr. 94 41. punktā;
8) Noteikumu Nr. 94 25. punkts precizēts, ņemot vērā Latvijas izstrādāto kontroles plānu par zvejas produktu svēršanu pēc transportēšanas no izkraušanas vietas un Regulas Nr. 1224/2009 68. panta 6. un 8. punkta nosacījumus;
9) Noteikumi Nr. 94 papildināti ar 27.1 punktu, kas nosaka PVD kompetenci uzglabāšanas dokumenta apstiprināšanā, atbilstoši Regulas Nr. 1005/2008 14. panta 1. punktam, apliecinot, ka ar zvejas produktiem Latvijā nav veiktas nekādas citas darbības, izņemot izkraušanu, atkārtotu iekraušanu vai kādu citu darbību, kas paredzēta, lai saglabātu tos labā un derīgā stāvoklī, un tie ir bijuši PVD pārraudzībā;
10) Noteikumi Nr. 94 papildināti ar 27.2 punktu, kas nosaka PVD kompetenci apstrādes deklarācijas apstiprināšanā atbilstoši regulas Nr. 1005/2008 14. panta 2. punktam un IV pielikumam, pārbaudot deklarācijā norādīto produktu aprakstu un daudzumu, un apstiprinot, ka zvejas produktu apstrādē tika izmantota attiecīgo zvejas produktu izejviela, kas norādīta pievienotajos nozvejas sertifikātos;
11) Noteikumi Nr. 94 papildināti ar 27.3 punktu, kas nosaka termiņu kurā PVD izvērtē 27.12. un 27.22. apakšpunktā minētos dokumentus un apstiprina tos;
12) Noteikumi Nr. 94 papildināti ar 27.3 punktu, kas paredz Valsts ieņēmumu dienesta pienākumu informēt Zemkopības ministriju par zvejas produktu importa atteikumiem. Regulas Nr. 1005/2008 18. panta 1. un 2. punktā uzskaitīti  gadījumi, kad dalībvalsts var atteikt zvejas produktu importu. Savukārt 18. panta 5. punkta nosaka prasības saistībā ar karoga valsts, trešās valsts un Eiropas Komisijas informēšanu par zvejas produktu importa atteikumiem. Lai Zemkopības ministrija, kas pilda Latvijas vienotā koordinācijas biroja funkcijas, izpildītu informēšanas prasības par importa atteikumu gadījumiem, noteikumos jānosaka Valsts ieņēmumu dienesta – iestādes, kurās kompetencē ir atteikt vai atļaut importu, pienākumu informēt ministriju par tādiem gadījumiem. Informēšanai tiks izmantota vienotā koordinācijas biroja izveidotā e-pasta adrese: iuu@zm.gov.lv. Savukārt informēšanas kārtība tiks noteikta, precizējot Zemkopības ministrijas, VVD un Valsts ieņēmumu dienesta 2016. gada 10. marta starpresoru vienošanos par sadarbības un informācijas aprites kārtību zvejas produktu nozvejas sertifikātu un reeksporta sertifikātu kontrolē;
13) Noteikumu Nr. 94 31. punktā iekļauti dokumentu glabāšanas termiņu precizējumi, analogi noteikumu 32. punktam;
14)  Noteikumi Nr. 94 papildināti ar 32.1 punktu nosakot šo noteikumu 27.12. un 27.22. apakšpunktu minēto dokumentu glabāšanas termiņus;
15) Noteikumi Nr. 94 papildināti ar 34.1 punktu, kas nosaka operatoru pienākumu nodrošināt VVD pārstāvju netraucētu piekļuvi tirdzniecības objektiem, noliktavām, ražošanas un citām telpām, kurās glabā, apstrādā vai tirgo zvejas produktus. Zvejniecības likuma 19. panta "Zivju resursu aizsardzības un uzraudzības institūciju tiesības" pirmā daļa paredz, ka VVD ir tiesīgs likumos un zvejniecību regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā veikt zvejas pārbaudi visos Latvijas Republikas ūdeņos (arī privātajos ūdeņos), kontrolēt zivju izkraušanu, kā arī pārbaudīt tirdzniecības un transporta objektus, jebkuras noliktavas un ražošanas telpas, ja ir pamats domāt, ka tiek tirgotas, pārvadātas, uzglabātas vai pārstrādātas nelikumīgi iegūtas zivis, kā arī, ievērojot Eiropas Savienības tiesību aktu prasības, veikt šādu pārbaudi un kontroli uz Latvijas kuģiem, kas zvejo Eiropas Savienības dalībvalstu, trešo valstu un starptautiskajos ūdeņos. Tomēr VVD praksē ir bijuši gadījumi, kad operators šādu normu interpretēja kā amatpersonu tiesības, nevis kā operatora pienākumu nodrošināt inspektoru piekļuvi objektam, lai veiktu pārbaudi. Lai skaidri noteiktu operatoru pienākumu nodrošināt netraucētu piekļuvi objektam inspekciju veikšanai, noteikumu projektā iekļauta attiecīgā norma;
16) Noteikumu Nr. 94 36. punktā precizēta zvejas žurnālā aizpildīšana papīra formā, gadījumos ja tehnisku iemeslu dēļ datus nevar ievadīt informācijas sistēmā. Praksē tika konstatēti gadījumi, kad sistēmas tehnisko problēmu risināšana prasa ilgāku laiku, nekā līdz jauna zvejas reisa uzsākšanas. Līdz ar ko zvejas kuģis nevar sākt jaunu zvejas reisu, ja ziņošanas sistēmas tehniskās kļūdas nav atrisinātas. Lai novērstu normatīvā regulējuma nepilnības un sistēmas tehnisko problēmu dēļ nekavētu zvejas darbību turpināšanu, noteikumu 36. punkts tiek precizēts, paredzot nozvejas un izkraušanas datus reģistrēšanu papīra formā līdz ziņošanas sistēmas darbības atjaunošanai;
17) Noteikumi Nr. 94 papildināti ar un 42.1 punktu, kas paredz operatora pienākumu ievadīt informācijas sistēmā attiecīgi transportēšanas dokumenta un pārņemšanas deklarācijas datus, kas iepriekš tika reģistrēti papīra formā. Tas paredzēts, lai novērstu regulējuma trūkumu. Šobrīd noteikumos paredzēta iespēja aizpildīt attiecīgos dokumentus papīra formā, savukārt nav paredzēta šo datu vēlākā ievade informācijas sistēmā. Lai nodrošinātu nepārtrauktu zvejas produktu izsekojamību visos posmos noteikumu projektā iekļauta šāda norma;
18) Noteikumu Nr. 94 43. un 44. punkts svītrots, jo Ministru kabineta 2007. gada 2. maija noteikumu Nr. 296 "Noteikumi par rūpniecisko zveju teritoriālajos ūdeņos un ekonomiskās zonas ūdeņos" 8.3.1. apakšpunkts paredz zvejnieku, kuri zvejo piekrastes ūdeņos, pienākumu nozvejas datus reģistrēt informācijas sistēmas piekrastes zvejas žurnālā. Tāpat minēto noteikumu 8.3.2. apakšpunkts paredz zvejnieku, kuri zvejo aiz piekrastes, pienākumu informācijas sistēmas apakšsistēmā "Elektroniskā zvejas darbību reģistrācijas un ziņošanas sistēma" reģistrēt datus par zvejas darbību, nozveju, zivju pārkrāvumu un izkrāvumu. Ņemot vērā minēto, normas par institūta "BIOR" un  VVD pienākumu ievadīt informācijas sistēmā papīra žurnālu datus zaudē aktualitāti;
19) Noteikumu Nr. 94 2. pielikums precizēts, paredzot zivju pircēja reģistrācijas iesniegumā norādīt informācijas iesniedzēja reģistrācijas numuru vai personas kodu, kā arī pārtikas uzņēmuma atzīšanas vai reģistrācijas numuru. Pamatojoties uz Pārtikas aprites uzraudzības likuma 5. pantā noteikto,  pārtikas uzņēmums (jeb persona, kura iesaistīta kādā no pārtikas aprites posmiem, t.sk. zivju produktu pirmais pircējs) iesaistās pārtikas apritē, ja tas ir atzīts vai reģistrēts PVD. Likuma izpratnē arī pirmais pircējs ir pārtikas uzņēmums un attiecīgi tam jābūt reģistrētam PVD.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ņemot vērā jau spēkā esošo zvejnieku pienākumu nozvejas datus reģistrēt informācijas sistēmā atkarībā no tās funkcionālajām iespējām, vairs nebūs nepieciešams papildus ievadīt datus informācijas sistēmā. Atbildīgajām iestādēm samazināsies administratīvais slogs.
Saistošā prasība Valsts ieņēmumu dienestam informēt Zemkopības ministriju par importa atteikumu gadījumu neradīs būtisku administratīvo slogu.
Prasība par attiecīgo dokumentu apstiprināšanu zvejas produktu eksportam uz AK izriet no Eiropas Savienības un AK regulējuma saistībā ar Brexit, Latvijai jānodrošina dokumentu apstiprināšana, lai Latvijas operatori nezaudētu AK eksporta tirgus.
Noteikumu projekta prasība pirmajiem pircējiem reģistrēties PVD kā pārtikas uzņēmums neradīs būtisku slogu – reģistrācija operatoriem ir bezmaksas, un tā ir beztermiņa.
Ņemot vērā atsevišķu piekrastes zvejas rīku reņģu, salaku un apaļo jūrasgrunduļu nozveju iegūšanai izmantošanas specifiku, tehnisko aprīkojumu un piekrastes zvejniekiem pieejamo infrastruktūru, kas apgrūtina nozvejas izņemšanu no zvejas rīkiem un tās svēršanu izkraušanas laikā, tika izvērtēta iespēja, izstrādāts un Eiropas Komisijā apstiprināts kontroles plāns nozveju svēršanai pēc transportēšanas.
Pamatojoties uz zvejnieku priekšlikumiem, ievērojot Regulas Nr. 1224/2009 prasības, lai pēc iespējas saglabātu nozvejas kvalitāti, tika izvērtēta iespēja, izstrādāts un Eiropas Komisijā apstiprināts paraugu plāns, saskaņā ar kuru tika samazināts sveramo paraugu skaits nozvejas apjoma un sastāva noteikšanai.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Zivju pirmie pircēji (pēc informācijas sistēmas datiem uz 2023. gada 1. jūliju – 7 fiziskās personas – mājražotāji) un citi operatori, kuri ir atbildīgi par zvejas produktu svēršanu;
Juridiskās personas
  • Zvejnieki, kas nodarbojas ar komerczveju zveju teritoriālos un ekonomiskās zonas ūdeņos, kā arī piekrastes ūdeņos. Pēc informācijas sistēmas datiem uz 2023. gada 1. jūliju ir izsniegtas 783 komercdarbības licences zvejai Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes ūdeņos. Savukārt zvejai Baltijas jūrā aiz piekrastes ūdeņiem izsniegtas  25 komercdarbības licences.
  • Zivju pirmie pircēji (pēc informācijas sistēmas datiem uz 2023. gada 1. jūliju – 121 juridiskā persona) un citi operatori, kuri ir atbildīgi par zvejas produktu svēršanu;
  • 26 zvejas produktu eksportētāji uz AK, uz kuriem tiks attiecināmas prasības sagatavot un iesniegt apstiprināšanai attiecīgus dokumentus.
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā, ka zivju pircēja iesniegumā (Noteikumu Nr. 94 2. pielikums) tiek noteiktas jaunās prasības pretendentam norādīt reģistrācijas numuru vai personas kodu, kā arī pārtikas uzņēmuma atzīšanas vai reģistrācijas numuru šī prasība pakāpeniski skars visus jau šobrīd reģistrētos pirmos pircējus  - uz 2023. gada 1. jūliju – 128 personas. Jāņem vērā, ka zivju pircēja apliecība tiek izsniegta uz 3 gadiem, līdz ar to reģistrētos zivju pircējus šī prasība neskars uzreiz pēc noteikumu grozījumu pieņemšanas, bet iesniedzot reģistrācijas pieteikumu pēc apliecības termiņa beigām. Savukārt šī prasība jau uzreiz būs saistoša tiem pretendentiem, kuri reģistrēsies kā jauni zivju pircēji.

Atbilstoši zvejas produktu paraugu ņemšanas plānam svēršana notiek izkraušanas laikā pirms produktu pirmās pirkšanas, pārvietošanas uzglabāšanai vai transportēšanas uz pirmās pirkšanas vietu. Produktu pirmais pircējs vai cits operators (piem. transportētājs, uzglabātājs) ir atbildīgs par produktu svēršanu pirms to pirmās pirkšanas.

Zvejas produktu eksportētāji uz AK, uz kuriem tiks attiecināmas prasības sagatavot un iesniegt PVD apstiprināšanai attiecīgus dokumentus jau šobrīd izpilda noteikumu projektā iestrādātās prasības un ievēro kārtību par iesniedzamo dokumentu apjomu un termiņiem. PVD  jau šobrīd nodrošina minēto dokumentu apstiprināšanu.

Arī Zemkopības ministrijas amatpersonas jau praktiski veic vienotā koordinācijas biroja funkcijas, nodrošinot informācijas apmaiņu, sadarbību un koordināciju starp Latvijas, Eiropas un trešo valstu iestāžu NNN zvejas apkarošanas jomā.

Tā kā nozvejas dati tiek iesniegti informācijas sistēmā elektroniski institūtam "BIOR" un VVD nebūs jātērē laiks papīra zvejas žurnālos reģistrēto nozvejas datu ievadīšanai informācijas sistēmā.

Valsts ieņēmumu dienesta pienākums informēt ministriju par importa atteikumu ir jauna noteikumu prasība, kas balstās uz Eiropas Savienības regulas prasībām. Informēšanai tiks izmantota vienotā koordinācijas biroja izveidotā e-pasta adrese: iuu@zm.gov.lv, kad iestājoties importa atteikumu faktam, dienesta atbildīgā persona informēs Zemkopības ministriju par šādu gadījumu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
579,57
Zvejnieki, kas nodarbojas ar komerczveju zveju teritoriālos un ekonomiskās zonas ūdeņos, kā arī piekrastes ūdeņos. Pēc informācijas sistēmas datiem uz 2023. gada 1. jūliju ir izsniegtas 783 komercdarbības licences zvejai Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes ūdeņos. Savukārt zvejai Baltijas jūrā aiz piekrastes ūdeņiem izsniegtas  25 komercdarbības licences.
neietekmē
Nozvejas datu reģistrēšana informācijas sistēmā jau ir spēkā - attiecībā uz komerczvejniekiem no 2021.gada, savukārt attiecībā uz pašpatēriņa zvejniekiem - no 2023.gada.
Zivju pirmie pircēji (pēc informācijas sistēmas datiem uz 2023. gada 1. jūliju – 121 juridiskā persona) un citi operatori, kuri ir atbildīgi par zvejas produktu svēršanu;
neietekmē
Nozvejas svēršanas nosacījumi ir spēkā jau no 2013. gada.
26 zvejas produktu eksportētāji uz AK, uz kuriem tiks attiecināmas prasības sagatavot un iesniegt apstiprināšanai attiecīgus dokumentus.
palielinās
Vērtības nozīme:
7,74
vienas stundas darbaspēka samaksas likme zivsaimniecībā pirms nodokļu nomaksas 2022.gadā pēc CSB datiem
0,12
laiks, kas ir nepieciešams dokumenta aizpildīšanai
26
orientējošam aprēķinam tiek pieņemts, ka iespējamais operatoru (eksportētāji, kuri eksportē zvejas produktus uz ZK) skaits ir 26
24
nav objektīvi iespējams noteikt dokumentu skaitu. Ņemot vērā 2021. gada pieredzi tiek pieņemts, ka vidējais viena operatora dokumentu skaits gada - 24.
579,57
zvejas produktu eksportētāju izmaksas pārstrādes deklarācijas un uzglabāšanas dokumentu sagatavošanai iesniegšanai apstiprināšanai PVD
Kopā
579,57

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
02008R1005
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2008. gada 29. septembra PADOMES REGULA (EK) Nr. 1005/2008 ar ko izveido Kopienas sistēmu, lai aizkavētu, novērstu un izskaustu nelegālu, nereģistrētu un neregulētu zveju, un ar ko groza Regulas (EEK) Nr. 2847/93, (EK) Nr. 1936/2001 un (EK) Nr. 601/2004, un ar ko atceļ Regulas (EK) Nr. 1093/94 un (EK) Nr. 1447/1999
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
02009R1010
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2009. gada 22. oktobra KOMISIJAS REGULA (EK) Nr. 1010/2009 ar ko paredz sīki izstrādātu kārtību, kādā īstenojama Padomes Regula (EK) Nr. 1005/2008, ar ko izveido Kopienas sistēmu, lai aizkavētu, novērstu un izskaustu nelegālu, nereģistrētu un neregulētu zveju
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
02009R1224
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2009. gada 20. novembra PADOMES REGULA (EK) Nr. 1224/2009 ar ko izveido Savienības kontroles sistēmu, lai nodrošinātu atbilstību kopējās zivsaimniecības politikas noteikumiem, un groza Regulas (EK) Nr. 847/96, (EK) Nr. 2371/2002, (EK) Nr. 811/2004, (EK) Nr. 768/2005, (EK) Nr. 2115/2005, (EK) Nr. 2166/2005, (EK) Nr. 388/2006, (EK) Nr. 509/2007, (EK) Nr. 676/2007, (EK) Nr. 1098/2007, (EK) Nr. 1300/2008 un (EK) Nr. 1342/2008, un atceļ Regulas (EEK) Nr. 2847/93, (EK) Nr. 1627/94 un (EK) Nr. 1966/2006
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2008. gada 29. septembra PADOMES REGULA (EK) Nr. 1005/2008 ar ko izveido Kopienas sistēmu, lai aizkavētu, novērstu un izskaustu nelegālu, nereģistrētu un neregulētu zveju, un ar ko groza Regulas (EEK) Nr. 2847/93, (EK) Nr. 1936/2001 un (EK) Nr. 601/2004, un ar ko atceļ Regulas (EK) Nr. 1093/94 un (EK) Nr. 1447/1999
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
14. panta 1. punkts
9. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
14. panta 2. punkts 
10. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
18. panta 5. punkts
12 . punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2009. gada 22. oktobra KOMISIJAS REGULA (EK) Nr. 1010/2009 ar ko paredz sīki izstrādātu kārtību, kādā īstenojama Padomes Regula (EK) Nr. 1005/2008, ar ko izveido Kopienas sistēmu, lai aizkavētu, novērstu un izskaustu nelegālu, nereģistrētu un neregulētu zveju
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
39. panta 1. punkts
6. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2009. gada 20. novembra PADOMES REGULA (EK) Nr. 1224/2009 ar ko izveido Savienības kontroles sistēmu, lai nodrošinātu atbilstību kopējās zivsaimniecības politikas noteikumiem, un groza Regulas (EK) Nr. 847/96, (EK) Nr. 2371/2002, (EK) Nr. 811/2004, (EK) Nr. 768/2005, (EK) Nr. 2115/2005, (EK) Nr. 2166/2005, (EK) Nr. 388/2006, (EK) Nr. 509/2007, (EK) Nr. 676/2007, (EK) Nr. 1098/2007, (EK) Nr. 1300/2008 un (EK) Nr. 1342/2008, un atceļ Regulas (EEK) Nr. 2847/93, (EK) Nr. 1627/94 un (EK) Nr. 1966/2006
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
60. panta 1. un 2. punkts
3. punkts un 3. pielikums
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
61. panta 1. punkts
3. punkts un 3.1 pielikums
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
63. pants
4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
68. pants
7. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests, Valsts vides dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Noteikumu projekta izstrādes laikā 2021. gada 2. martā un 12. oktobrī tika organizētas video sanāksmes, kurā piedalījās ministrijas, PVD un VVD pārstāvji.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Pārtikas un veterinārais dienests
  • Valsts vides dienests
  • Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Zemkopības ministrija
neietekmē
vienotā biroja funkcijas šobrīd jau tiek īstenotas, līdz ar to noteikumu projekta pieņemšana neietekmēs izmaksas
Valsts ieņēmumu dienests
neietekmē
nevar prognozēt vai būs importa atteikuma gadījumi. Līdz ar to izmaksas e-pasta nosūtīšanai nevar tikt aprēķinātas.
Pārtikas un veterinārais dienests
palielinās
Vērtības nozīme:
9,77
vienas stundas darba spēka samaksas likme valsts pārvaldē pirms nodokļu nomaksas 2022.gadā pēc CSB datiem
3,00
laiks, kas ir nepieciešams pārstrādes deklarācijas pārbaudei (neieskaitot kravas fizisko pārbaudi). Šeit ir ierēķināts laiks deklarācijā sniegto datu pārbaudei, konsultāciju sniegšanai un nepieciešamo labojumu skaidrošanai operatoram, informācijas apmaiņa ar VVD u.c. darbības.
26
orientējošam aprēķinam tiek pieņemts, ka iespējamais operatoru (ekspoertētāji, kuri eksportē zvejas produktus uz AK)
18
nav objektīvi iespējams noteikt pārstrādes deklarāciju skaitu. ņemot vērā 2021.gada pieredzi tiek pieņemts, ka vidējais viena operatora pārstrādes deklarācijas skaits gadā - 18.
13 717,08
šādas izmaksas ir pārstrādes deklarācijas apstiprināšanai. Šobrīd pārstrādes deklarācijas un uzglābāšanas dokumentu apstiprināšanas funkciju jau tiek nodrošinātas esošā finansējumā ietvaros. Uzglabāšanas dokumentu apstipirnāšanas izmaksas gadā ir aptuveni 762,06 eiro.
Valsts vides dienests
samazinās
Vērtības nozīme:
9,77
vienas stundas darba spēka samaksas likme valsts pārvaldē pirms nodokļu nomaksas 2022.gadā pēc CSB datiem
0,08
Laiks, kas ir nepieciešams viena zvejas žurnāla datu ievadei informācijas sistēmā
1
aprēķinā tika ņemts vērā konkrēts zvejas žurnālu skaits 2022.gadā
48
orientējošam aprēķinam tiek pieņemts, ka 2022.gadā zvejas skaits, ko ievadīja VVD, bija 48.
-37,52
izmaksas samazināsies saistībā ar prasības atcelšanu papīra žurnālu datu ievadei informācijas sistēmā
Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior"
samazinās
Vērtības nozīme:
9,77
vienas stundas darba spēka samaksas likme valsts pārvaldē pirms nodokļu nomaksas 2022.gadā pēc CSB datiem
0,08
Laiks, kas ir nepieciešams viena zvejas žurnāla datu ievadei informācijas sistēmā
1
aprēķinā tika ņemts vērā konkrēts zvejas žurnālu skaits 2022.gadā
3 208
orientējošam aprēķinam tiek pieņemts, ka 2022.gadā zvejas skaits, ko ievadīja BIOR, bija 3208.
-2 507,37
izmaksas samazināsies saistībā ar prasības atcelšanu papīra žurnālu datu ievadei informācijas sistēmā
Kopā
11 172,19

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi