Anotācija (ex-ante)

23-TA-290: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumos Nr. 226 "Noteikumi par bīstamo kravu pārvadāšanu pa dzelzceļu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Komisijas 2022. gada 20. septembra Deleģētās direktīvas 2022/2407/ES, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2008/68/EK pielikumus groza, lai ņemtu vērā zinātnes un tehnikas attīstību (turpmāk - Direktīva 2022/2407/ES), aktualizē normatīvo regulējumu attiecībā uz bīstamo kravu pārvadāšanu pa dzelzceļu, pārņemšana.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ar noteikumu projektu paredzēts pārņemt atsevišķas Direktīvas 2022/2407/ES tiesību normas, aizstājot atsauci uz starptautiskos un iekšzemes pārvadājumos piemērojamā starptautiskā līguma  - Konvencijas par starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (COTIF) C papildinājuma „Noteikumi par bīstamo kravu starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (RID)” pielikuma (turpmāk - RID noteikumi) redakciju, kuru piemēro no 2021.gada 1.janvāra, ar zinātnes un tehnikas attīstībai pielāgoto RID noteikumu redakciju, kuru piemēro no 2023. gada 1. janvāra.
Spēkā stāšanās termiņš
30.06.2023.
Pamatojums
Direktīvas 2022/2407/ES 2.panta 1.punkts noteic ka dalībvalstīs stājas spēkā normatīvie akti, kas nepieciešami lai izpildītu šīs Direktīvas prasības vēlākais līdz 2023.gada 30.jūnijam.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumi Nr.226 „Noteikumi par bīstamo kravu pārvadāšanu pa dzelzceļu” (turpmāk - MK noteikumi Nr.226) paredz to, ka bīstamo kravu dzelzceļa pārvadājumus veic atbilstoši RID noteikumu prasībām. Tas nozīmē, ka spēkā ir aktuālā RID noteikumu redakcija, šobrīd spēkā ir versija, kas stājās spēkā 2021.gada 1.janvārī.
Eiropas Komisijas, saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 24. septembra Direktīvas 2008/68/EK (turpmāk - Direktīva 2008/68/EK) 9.pantu, izveidotajā Bīstamo kravu pārvadājumu komitejā vairākkārt norādīts, ka atsevišķu dalībvalstu, tostarp Latvijas, prakse izmantot valsts tiesiskajā regulējumā atsauces uz starptautiskajiem līgumiem bez konkrētās redakcijas norādīšanas ir pretrunā ar Eiropas Komisijas juridiskā dienesta pozīciju. Eiropas Komisija izteikusi brīdinājumu dalībvalstīm, ka turpmāka nedatētu atsauču izmantošana netiks uzskatīta par korektu Direktīvas 2022/2407/ES pārņemšanu un var būt par pamatu pārkāpumu procedūras ierosināšanai.
Ar noteikumu projektu paredzēts pārņemt atsevišķas Direktīvas 2022/2407/ES tiesību normas, proti atsauci uz RID noteikumiem.
Direktīva 2022/2407/ES paredz aizstāt atsauces ne tikai uz RID noteikumiem, bet arī uz citiem starptautiskos un iekšzemes pārvadājumos piemērojamajiem līgumiem (autopārvadājumos - Nolīguma par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu pielikumu (turpmāk – ADR Nolīgums) un Eiropas valstu nolīguma par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem pa iekšējiem ūdensceļiem pievienoto noteikumu (turpmāk - ADN Nolīgums)) redakcijas, kuras piemēro no 2021.gada 1.janvāra, ar zinātnes un tehnikas attīstībai pielāgotajām minēto dokumentu redakcijām, kuras piemēro no 2023. gada 1. janvāra.
Atsauce uz ADR Nolīgumu tiks pārņemta ar grozījumiem Ministru kabineta 2005.gada 6.septembra noteikumos Nr.674 “Bīstamo kravu pārvadājumu noteikumi” (turpmāk - MK noteikumi Nr.674) (23-TA-289), savukārt atsauci uz ADN Nolīgumu nav jāpārņem, jo Latvijā nenotiek bīstamo kravu pārvadājumi pa iekšējiem ūdensceļiem, par ko saskaņā ar Direktīvas 2008/68/EK 1.panta 3.punkta prasībām ir informēta Eiropas Komisija.
Tā kā MK noteikumi Nr.226 pēdējoreiz ir aktualizēti 2013.gadā, nepieciešams izsvītrot vai precizēt no noteikumiem normas, kas jau tiek regulētas RID noteikumos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.226 2.1.apakšpunkts noteic, ka bīstamo kravu pārvadājumus veic atbilstoši RID noteikumu prasībām. Tas nozīmē, ka spēkā ir aktuālā RID noteikumu redakcija, šobrīd tā, kas stājās spēkā 2021.gada 1.janvārī.
Direktīva 2022/2407/ES paredz aizstāt RID noteikumu redakciju, kuru piemēroja no 2021.gada 1.janvāra, ar zinātnes un tehnikas attīstībai pielāgoto redakciju, kuru piemēro no 2023. gada 1. janvāra.
Iepriekš līdzīgas Direktīvas, kas pēc būtības tikai nomaina piemērojamo RID noteikumu redakciju, Latvijā tika pārņemtas tikai papildinot noteikumus ar attiecīgu informatīvo atsauci, taču Eiropas Komisijas, saskaņā ar Direktīvas 2008/68/EK 9.pantu, izveidotajā Bīstamo kravu pārvadājumu komitejā vairākkārt norādīts, ka atsevišķu dalībvalstu, tostarp Latvijas, prakse izmantot valsts tiesiskajā regulējumā atsauces uz starptautiskajiem līgumiem bez konkrētās redakcijas norādīšanas ir pretrunā ar Eiropas Komisijas juridiskā dienesta pozīciju. Eiropas Komisija izteikusi brīdinājumu dalībvalstīm, ka turpmāka nedatētu atsauču izmantošana netiks uzskatīta par korektu Direktīvas 2022/2407/ES pārņemšanu un var būt par pamatu pārkāpumu procedūras ierosināšanai.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr.226 2.1.apakšpunktu paredzēts grozīt, norādot, ka piemērojama ir RID noteikumu redakcija, kura ir spēkā no 2023.gada 1.janvāra, kā arī papildinot informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar Direktīvu 2022/2407/ES.
RID noteikumu grozījumu, kas stājās spēkā no 2023.gada 1.janvāra, tulkojums latviešu valodā tiks publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas vēstnesis" www.vestnesis.lv līdz 2023.gada 30.jūnijam.
Problēmas apraksts
Bīstamo kravu klases ir identiskas gan dzelzceļa gan autopārvadājumos un atbilst RID noteikumos un ADR Nolīgumā izmantotajai Apvienoto Nāciju organizācijas klasifikācijai, taču MK noteikumos Nr.226 un MK noteikumos Nr.674 klašu nosaukumi ir izteikti atšķirīgā terminoloģijā. 
Risinājuma apraksts
Tiek precizēta terminoloģija MK noteikumu Nr.226 9.punktā.
Problēmas apraksts
Tā kā MK noteikumi Nr.226 pēdējoreiz ir aktualizēti 2013.gadā, nepieciešams precizēt vai svītrot no MK noteikumiem Nr.226 normas, kas jau tiek regulētas RID noteikumos, vai kuras nonāk pretrunā ar citiem dzelzceļa nozari regulējošajiem tiesību aktiem (piemēram, Dzelzceļa likums, Ministru kabineta 2020.gada 9.jūnija noteikumi Nr. 375 "Dzelzceļa drošības noteikumi").
Risinājuma apraksts
Precizēts MK noteikumu Nr.226 33. un 36.punkts, kā arī svītroti attiecīgie punkti, kas izraisa pretrunas ar RID noteikumiem vai citiem dzelzceļa nozari regulējošajiem tiesību aktiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Noteikumu projekts izstrādāts, ņemot vērā Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi", 140.¹ punktā noteikto.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Sagatavoti grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 6. septembra noteikumos Nr. 674 "Bīstamo kravu pārvadājumu noteikumi" (23-TA-289).

Pamatojums un apraksts
Tiks pārņemts Direktīvas 2022/2407/ES 1.panta 1.punkts.

Projekts ir saistīts ar Direktīvas 2022/2407/ES pārņemšanu. Direktīva attiecas gan uz bīstamo kravu autopārvadājumiem, gan bīstamo kravu pārvadājumiem pa dzelzceļu. Lai pilnībā pārņemtu direktīvu, tās normas, kas attiecas uz autopārpārvadājumiem, nepieciešams pārņemt ar 23-TA-289, tāpēc šis projekts un 23-TA-289 ir savstarpēji saistīti.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022L2407
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 20. septembra Deleģētā direktīva 2022/2407/ES, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2008/68/EK pielikumus groza, lai ņemtu vērā zinātnes un tehnikas attīstību
Apraksts
Direktīva 2022/2407/ES paredz aizstāt starptautiskos un iekšzemes pārvadājumos piemērojamo starptautisko līgumu (to skaitā RID noteikumu) redakcijas, kuras piemēroja no 2021.gada 1.janvāra, ar zinātnes un tehnikas attīstībai pielāgotajām redakcijām, ko piemēro no 2023. gada 1. janvāra.
Saskaņā ar Direktīvas 2022/2407/ES 2.panta pirmo daļu vēlākais līdz 2023. gada 30. jūnijam Dalībvalstīs jāstājas spēkā normatīvajiem un administratīvajiem aktiem, kas vajadzīgi, lai izpildītu direktīvas prasības.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Konvencijas par starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (COTIF) C papildinājuma „Noteikumi par bīstamo kravu starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (RID)” pielikums (RID noteikumi).
Apraksts
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
RID noteikumu redakcijas, kura ir spēkā no 2023.gada 1.janvāra, spēkā stāšanos nosakot pārejas periodu līdz 2023.gada 1.jūlijam reglamentē RID noteikumu 1.6.1.1.punkts: "Ja nav paredzēts citādi, RID vielas un izstrādājumus līdz 2023. gada 30. jūnijam drīkst pārvadāt atbilstoši tām RID prasībām, kas bija piemērojamas līdz 2022. gada 31. decembrim."

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 20. septembra Deleģētā direktīva 2022/2407/ES, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2008/68/EK pielikumus groza, lai ņemtu vērā zinātnes un tehnikas attīstību
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.panta 1.punkts
Tiks pārņemts ar 23-TA-289 "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 6. septembra noteikumos Nr. 674 "Bīstamo kravu pārvadājumu noteikumi"
-
-
1.panta 2.punkts
1.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
1.panta 3.punkts
Nav jāpārņem, jo Latvijā nenotiek bīstamo kravu pārvadājumi pa iekšējiem ūdensceļiem, par ko saskaņā ar Direktīvas 2008/68/EK 1.panta 3.punkta prasībām ir informēta Eiropas Komisija.
-
-
2.panta 1.punkts
1.60. apakšpunkts un 2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
2.panta 2.punkts
Nav jāpārņem. Noteikta spēkā stāšanās kārtība.
-
-
3.pants
Nav jāpārņem. Noteikta spēkā stāšanās kārtība.
-
-
4.pants
Nav jāpārņem. Minēti direktīvas adresāti.
-
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
RID noteikumu grozījumu, kuri stājas spēkā no 2023.gada 1.janvāra, tulkojums latviešu valodā tiks publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas vēstnesis" www.vestnesis.lv līdz 2023.gada 30.jūnijam.
Komisijas 2014. gada 21. novembra Direktīva 2014/103/ES, ar ko pielikumus Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvai 2008/68/EK par bīstamo kravu iekšzemes pārvadājumiem trešo reizi pielāgo zinātnes un tehnikas attīstībai, Komisijas 2016. gada 16. decembra Direktīva 2016/2309/ES, ar ko pielikumus Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvai 2008/68/EK par bīstamo kravu iekšzemes pārvadājumiem ceturto reizi pielāgo zinātnes un tehnikas attīstībai, Komisijas 2018. gada 1.janvāra Direktīva 2018/217/ES, ar ko groza  Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2008/68/EK par bīstamo kravu iekšzemes pārvadājumiem, pielāgojot  zinātnes un tehnikas attīstībai I pielikuma 1.1 iedaļu, Komisijas 2020. gada 2. oktobra Deleģētā direktīva 2020/1833/ES, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2008/68/EK pielikumus groza, lai tos pielāgotu zinātnes un tehnikas attīstībai, kuras attiecīgi noteica atsauces uz RID noteikumu 2015., 2017., 2019. un 2021.gada redakcijām, ir uzskatāmas par pārņemtām, par ko arī tika informēta Eiropas Komisija.

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Konvencijas par starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (COTIF) C papildinājuma „Noteikumi par bīstamo kravu starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (RID)” pielikums (RID noteikumi).
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
1.6.1.1.
1.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
nav pretrunā
Cita informācija
RID noteikumu grozījumu, kuri stājas spēkā no 2023.gada 1.janvāra, tulkojums latviešu valodā tiks publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas vēstnesis" www.vestnesis.lv līdz 2023.gada 30.jūnijam
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi