23-TA-2627: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 19. oktobra noteikumos Nr. 823 "Noteikumi par lidlaukā sniegto drošības un glābšanas pasākumu maksu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 19.oktobra noteikumos Nr. 823 "Noteikumi par lidlaukā sniegto drošības un glābšanas pasākumu maksu” (turpmāk – Noteikumu projekts) paredz izmaiņas Ministru kabineta 2011. gada 19. oktobra noteikumos Nr. 823 "Noteikumi par lidlaukā sniegto drošības un glābšanas pasākumu maksu" (turpmāk - Noteikumi Nr. 823).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts, lai precizētu Noteikumos Nr. 823 noteiktās drošības maksas apmēru par izlidojošo pasažieri un drošības maksas apmēru par tranzīta un transfēra pasažieri, kā arī noteiktu nokavējuma naudas piemērošanu par maksājuma termiņa kavējumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
VAS "Starptautiskā lidosta "Rīga"" (turpmāk - lidosta „Rīga”) ir lielākā starptautiskā civilās aviācijas lidosta Baltijā un ir reģiona galvenais gaisa satiksmes centrs, tostarp vienīgā lidosta Latvijā, kas apkalpo regulārus starptautiskos pasažieru, kravas un pasta pārvadājumus ar civilās aviācijas gaisa kuģiem. Lidosta “Rīga” nodrošina ne vien valsts galvaspilsētas Rīgas, bet arī Latvijas un Baltijas reģiona savienojamību ar Eiropas un citu pasaules reģionu pilsētām un gaisa satiksmes centriem, atbalstot valsts iekļaušanos globālajā ekonomikā un veicina starptautisko tirdzniecību, ārzemju investīciju piesaisti, tautsaimniecības izaugsmi, kā arī tūrisma nozares attīstību.
Kā izriet no 1944. gada 7. decembra Konvencijas par starptautisko civilo aviāciju 17. pielikuma, valsts ir atbildīga par pienācīgu drošības pasākumu īstenošanas nodrošināšanu lidostās un tā var deleģēt lidostām uzdevumu nodrošināt individuālu drošības pasākumu realizēšanu, vienlaikus nosakot, kādos apstākļos un kādā apmērā izmaksas, kas ir saistītas ar drošības pakalpojumu nodrošinājumu būtu jāsedz valstij, lidostai vai citām iesaistītām atbildīgām organizācijām.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2008.gada 11. marta regulas (EK) Nr.300/2008 (turpmāk - Regula 300/2008) par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas drošības jomā un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr.2320/2002 5.pants (Drošības izmaksas) noteic, ka saskaņā ar Kopienas tiesību aktiem katra dalībvalsts var noteikt, kādos apstākļos un cik lielā apmērā to drošības pasākumu izmaksas, kas veikti saskaņā ar šo regulu, lai aizsargātu civilo aviāciju no nelikumīgas iejaukšanās aktiem, būtu jāsedz valstij, lidostām, gaisa pārvadātājiem, citām atbildīgajām aģentūrām vai lietotājiem. Vajadzības gadījumā un saskaņā ar Kopienas tiesību aktiem dalībvalstis var palīdzēt lietotājiem segt šīs regulas stingrāku drošības pasākumu izmaksas. Cik tas praktiski ir iespējams, jebkuras drošības izmaksas vai pārskaitījumus tieši attiecina uz izmaksām attiecīgo drošības pakalpojumu nodrošināšanai un aprēķina, lai atgūtu ne vairāk kā attiecīgās izmaksas.
Saskaņā ar likuma “Par aviāciju” 28. panta trešās daļas 4. punktu maksu par drošības un glābšanas pasākumiem, tostarp maksu par gaisa kuģu lidojumu drošuma un civilās aviācijas drošības uzraudzības nodrošināšanu valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukā sniegtajiem pakalpojumiem (turpmāk – lidostas maksas), kā arī tās iekasēšanas un izlietošanas kārtību, norādot pakalpojumus, kas ietverti attiecīgajā maksā, un atbrīvojumus no tās, nosaka Ministru kabinets.
Saskaņā ar likuma “Par aviāciju” 28. panta sesto daļu, attiecībā uz lidlaukiem, kuros gada laikā apkalpoto pasažieru skaits pārsniedz piecus miljonus, vai, ja tādu nav, uz lidlauku ar lielāko pasažieru skaitu valstī Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā tiek noteikta un mainīta lidlaukā sniegto pakalpojumu maksa.
Ar Ministru kabineta 2011. gada 5. jūlija noteikumiem Nr. 535 “Noteikumi par valsts akciju sabiedrības “Starptautiskā lidosta “Rīga” lidlauka statusu, lidlauka teritorijas robežām un šīs teritorijas plānoto (atļauto) izmantošanu” lidostas “Rīga” lidlaukam ir noteikts valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka statuss.
Ministru kabineta 2011. gada 5. jūlija noteikumi Nr. 540 “Lidlaukā sniegto pakalpojumu maksas noteikšanas un mainīšanas kārtība” (turpmāk - Noteikumi Nr. 540) nosaka kārtību, kādā Latvijas Republikā tiek noteikta un mainīta lidlaukā sniegto pakalpojumu maksa attiecībā uz lidlaukiem, kuros gada laikā apkalpoto pasažieru skaits pārsniedz piecus miljonus, vai, ja tādu nav, uz lidlauku ar lielāko pasažieru skaitu.
Noteikumi Nr. 823 nosaka šādas drošības maksas:
1) drošības maksu izlidojošajiem pasažieriem;
2) drošības maksu tranzīta un transfēra pasažieriem.
Atbilstoši Noteikumos Nr. 823 noteiktajai kārtībai drošības maksas tiek izmantotas vienīgi Noteikumos Nr. 823 ietverto pakalpojumu nodrošināšanai, un tās veido lidostas “Rīga” aviācijas ieņēmumu pamata apjomu. Drošības pakalpojumu nodrošināšanai lidostas “Rīga” darbībā ietilpst civilās aviācijas drošības pasākumu veikšana, plānošana, drošības prasību izpildes uzraudzība un kontrole, lai savas kompetences ietvaros novērstu prettiesisku iejaukšanos civilās aviācijas darbā. Minētās darbības ietver izlidojošo un tranzīta un transfēra pasažieru drošības pārbaudi, pasažieru reģistrētās un rokas bagāžas pārbaudi, kā arī lidostas drošības un krīzes vadības (tajā skaitā glābšanas) nodrošināšanu, kravas un lidmašīnu pārbaudes, kā arī drošības personāla apmācību un sertifikāciju. Drošība maksas paaugstināšana tranzīta un transfēra pasažieriem nepieciešama, lai nodrošinātu atbilstošu gaisa kuģu lidojumu drošuma un drošības uzraudzības pasākumu veikšanu.
Uzsverams, ka saskaņā ar starptautiski nostiprinātu principu aviācijas tiesībās, kas, cita starpā nostiprināts arī Eiropas parlamenta un Padomes 2008. gada 1. marta regulas (EK) Nr.300/2008 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas drošības jomā un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr.2320/2002 5. pantā (Drošības izmaksas), drošības maksa tiek izmantota vienīgi drošības pasākumu izmaksu segšanai. Minētais princips izriet arī no valsts atbalsta reglamentējošām jomām, jo drošības pasākumu pamatā, kas nodrošina sabiedrības aizsardzību pret nelikumīgu iejaukšanos civilajā aviācijā, nav ekonomiska interese, bet gan valsts pienākums to nodrošināt. Attiecīgi, aviācijas drošību un drošības pasākumu finansēšanai ar drošības maksas palīdzību, kas tiek iekasēta no lidostas lietotājiem, ir jābūt stingri ierobežotai ar izmaksām, kas rodas, nodrošinot drošības pasākumus, jo jebkāda aviācijas drošības pasākumu pārmaksa var radīt risku pārkāpt valsts atbalsta regulējumu.
Likumdevējs Ministru kabinetu ir pilnvarojis, pamatojoties uz likuma “Par aviāciju” 28. panta trešās daļas 4. punktu noteikt maksu par lidlaukā sniegto drošības un glābšanas pasākumiem, kā arī noteikt minētās maksas iekasēšanas un izlietošanas kārtību. Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumos Nr. 111 “Noteikumi par valsts akciju sabiedrības “Starptautiskā lidosta “Rīga’” (turpmāk - Noteikumi Nr. 111) lidlaukā sniegto pakalpojumu maksu”, kas izdoti uz likuma “Par aviāciju” 28. panta trešo daļu, ir ietverts pienākums par maksājumu termiņa kavējumiem piemērot nokavējuma naudu 0,05 procentu apmērā no laikā nesamaksātā pamatparāda par katru kavējuma dienu. Līdzīgs regulējums kā Noteikumos Nr. 111 būtu ietverams arī attiecībā par tādiem lidlaukā sniegtiem pakalpojumiem kā drošības un glābšanas pasākumi, tai skaitā par gaisa kuģu lidojumu drošuma un civilās aviācijas drošības uzraudzības nodrošināšanu, piemērojot nokavējuma nauda maksājuma termiņa kavējuma gadījumā. Piemērojot vienādu pieeju maksājumu kavējuma gadījumā attiecībā uz visiem lidlaukā sniegtajiem pakalpojumiem, kur maksas apstiprina Ministru kabinets, tiktu veicināta ne tikai motivācija no gaisa pārvadātāju puses godprātīgi veikt samaksu par lidlaukā saņemtu pakalpojumu noteikumos noteiktā apmērā un termiņā, bet arī pamudinājumu savlaicīgi veikt maksājumu par saņemto lidlauka pakalpojumu. Nokavējuma naudas apmērs 0,05% , kas ir ietverts noteikumu projektā, vērtējams kā samērīgs un taisnīgs maksājums par samaksas termiņa kavējumu.
Gan Noteikumos Nr.111, gan arī Noteikumos Nr. 823 nav paredzēts slēgt atsevišķus līgumus ar gaisa pārvadātājiem, jo līgumu vai vienošanās noslēgšana maina nosacījumus vienam gaisa pārvadātājam attiecībā pret pārējiem gaisa pārvadātājiem.
Šobrīd spēkā esošais - Noteikumu Nr. 823 12. punkts noteic, ka “Gaisa pārvadātāji, kuri saņem drošības maksu no pasažieriem, maksājumu par lidostas "Rīga" pakalpojumiem veic 30 dienu laikā pēc rēķina nosūtīšanas. Ja maksājuma termiņš ir sestdiena, svētdiena vai Latvijas Republikas oficiālā svētku diena, maksājumus veic nākamajā darbdienā .Attiecīgi Noteikumi Nr. 823 neparedz nokavējuma naudas aprēķināšanu un piemērošanu maksājuma kavējuma gadījumā. Ja tā netiek saņemta nav iespējams nodrošināt Noteikumu Nr. 823 11.punktā ietvertā nosacījuma izpildi, proti, lidosta “Rīga” un Civilās aviācijas aģentūra neiegūtos līdzekļus nevar attiecīgi izmantot, lai nodrošinātu noteiktos pakalpojumus. Tādā veidā, faktiski tiek radīta nepamatota ekonomiska priekšrocība tiem gaisa pārvadātājiem, kas izvēlas samaksas termiņu neievērot, radot risku, ka publiskas personas resursi tiek izmantoti bez atlīdzības. Turklāt drošības maksu veic pasažieri, norēķinoties ar gaisa pārvadātājiem par aviobiļetēm, līdz ar to radot situāciju, ka iegūtie līdzekļi netiek novirzīti Noteikumos Nr. 823 paredzētiem mērķiem. Secīgi, projektā ietverot nokavējuma naudas piemērošanu, tiku sasniegts Noteikumu Nr. 823 noteiktais mērķis - iegūto maksu novirzīšana drošības un glābšanas pasākumu nodrošināšanai Noteikumos Nr. 823 noteiktajā termiņā. Ievērojot, ka nekāda civiltiesiskas saistības (proti, līgumu slēgšana) ar gaisa pārvadātājiem netiek dibinātas, tad piemērojama un ieviešama nokavējuma nauda , lai nodrošinātu Noteikumu Nr. 823 ietverto noteikumu ievērošanu. Publiskas personas kapitālsabiedrībai ir pienākums rīkoties ar saviem finanšu līdzekļiem lietderīgi, kas, cita starpā, nepieļauj rīcības brīvību atbrīvot gaisa pārvadātāju no samaksas pienākuma vai pagarināt samaksas termiņu, pretēji Noteikumos Nr. 823 noteiktajam termiņam, jo īpaši tādēļ, ka privāto tiesību juridiska personas rīcība salīdzinošos apstākļos būtu vērtējama līdzīga Noteikumos Nr. 823 noteiktajām lidostas maksām pievienotās vērtības nodoklis tiek piemērots saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 48.panta trešās daļas 4. punktu un 50.pantu, un Ministru kabineta noteikumu Nr.17 “Pievienotās vērtības nodokļa likuma normu piemērošanas kārtība un atsevišķas prasības pievienotās vērtības nodokļa maksāšanai un administrēšanai” 20. punktu.
Ņemams vērā, ka drošības maksa, pretēji nodoklim (nodevai) tiek piemērota apmaiņā par nodrošinātu pakalpojumu lidostas lietotājam, savukārt, ja pakalpojums ir saņemts, bet lidostas lietotājs neveic norēķinus par to, tiek pārkāpta ekonomiskā ekvivalence, jo pakalpojuma saņēmējam ir iespēja nepamatoti iedzīvoties uz otra tiesisko attiecību dalībnieka rēķina. Līdz ar to nolūkā nodrošināt primāri visas sabiedrības interesi saņemt atbilstošus drošības pasākumus, nokavējuma naudas iekļaušana regulējumā, nodrošinās vienlīdzīgu attieksmi pret visiem lidostas lietotājiem un disciplinēs drošības maksas samaksu par saņemtu pakalpojumu noteiktā termiņā.
Nokavējuma naudas ietveršana Grozījumos Ministru kabineta noteikumos preventīvi novērš nesavlaicīga maksājuma rašanos un gadījumā, ja maksājuma termiņš tomēr tiek kavēts, nokavējuma naudas piemērošana veicinātu pienākošo maksājumu ātrāku saņemšanu. Tāpat, ja gaisa pārvadātājs kavē samaksu par saņemto pakalpojumu noteiktajā termiņā vai neveic maksājumu pilnā apmērā, nesamaksātajai summai tiek aprēķināta nokavējuma nauda par valsts kapitālsabiedrībai pienākošo naudas summu lietošanu citām vajadzībām nekā to paredz Noteikumi Nr. 823.
Likuma “Par aviāciju” 28.panta trešā daļa noteic deleģējumu Ministru kabinetam noteikt maksu par tiesību normā noteiktiem valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukā sniegtajiem pakalpojumiem, kā arī iekasēšanas un izlietošanas kārtību, norādot pakalpojumus, kas ietverti attiecīgajā maksā. Likumdevēja ietvertā deleģējuma ietvaros šobrīd Ministru kabineta noteikumi paredz samaksas termiņu, taču nenoteic savlaicīga maksājumu veikšanu motivējošus līdzekļus un saistību pastiprinājumus, kas nodrošinātu iespēju iekasēt pienākošās maksas. Lai veicinātu maksājumu savlaicīgu iekasēšanu, projektā nepieciešams precizēt kārtību, kādā valsts akciju sabiedrība saņem tai pienākošos naudas līdzekļus par nodrošināto pakalpojumu un noteikt tiesību iekasēt nokavējuma naudu, piemērojot to 0,05 procentu apmērā no laikā nesamaksātā pamatparāda par katru kavējuma dienu.
Turklāt likumdevējs Civillikuma 1716. panta trešajā daļā atzinis, ka līgumsods (nokavējuma nauda) par saistību nepienācīgu izpildi vai neizpildīšanu īstā laikā (termiņā) var tikt noteikts pieaugošs, taču kopumā ne vairāk par 10 % no pamatparāda vai galvenās saistības apmēra. Līdz ar to attiecībā pret nokavējuma naudu tiek izmantots minētajā Civillikuma normā paredzētā barjera sankcijas apmēram par samaksas termiņa kavējumu.
Nosakot lidlauka maksas, cita starpā, ir jāievēro arī tiesiskās vienlīdzības princips, kas ietverts Ministru kabineta 2011. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 540 “Lidlaukā sniegto pakalpojumu maksas noteikšanas un mainīšanas kārtība”, līdz ar to attiecībā pret visiem gaisa pārvadātājiem ir piemērojami vienādi noteikumi lidlauka maksu piemērošanā, tajā skaitā, nokavējuma naudu maksājuma kavējuma gadījumā. Lidostas administrācija ir publiskas personas kapitālsabiedrība, kurai Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likums uzliek par pienākumu rīkoties ar tās finanšu līdzekļiem un mantu lietderīgi. No tā izriet lidostas administrācijas pienākums nodrošināt, ka netiek radīta nepamatota ekonomiska priekšrocība starp gaisa pārvadātājiem, kas maksu par saņemtajiem lidlauka pakalpojumiem veic savlaicīgi attiecībā pret tiem, kas pieļauj maksājuma termiņa nokavējumu. Tāpat, lidostas administrācijai ir tiesības paļauties, ka maksājumi tiek saņemti noteiktā termiņā, kas secīgi tiek izmantoti, lai varētu nodrošināt lidlaukā sniegtos pakalpojumus.
Kā izriet no 1944. gada 7. decembra Konvencijas par starptautisko civilo aviāciju 17. pielikuma, valsts ir atbildīga par pienācīgu drošības pasākumu īstenošanas nodrošināšanu lidostās un tā var deleģēt lidostām uzdevumu nodrošināt individuālu drošības pasākumu realizēšanu, vienlaikus nosakot, kādos apstākļos un kādā apmērā izmaksas, kas ir saistītas ar drošības pakalpojumu nodrošinājumu būtu jāsedz valstij, lidostai vai citām iesaistītām atbildīgām organizācijām.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2008.gada 11. marta regulas (EK) Nr.300/2008 (turpmāk - Regula 300/2008) par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas drošības jomā un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr.2320/2002 5.pants (Drošības izmaksas) noteic, ka saskaņā ar Kopienas tiesību aktiem katra dalībvalsts var noteikt, kādos apstākļos un cik lielā apmērā to drošības pasākumu izmaksas, kas veikti saskaņā ar šo regulu, lai aizsargātu civilo aviāciju no nelikumīgas iejaukšanās aktiem, būtu jāsedz valstij, lidostām, gaisa pārvadātājiem, citām atbildīgajām aģentūrām vai lietotājiem. Vajadzības gadījumā un saskaņā ar Kopienas tiesību aktiem dalībvalstis var palīdzēt lietotājiem segt šīs regulas stingrāku drošības pasākumu izmaksas. Cik tas praktiski ir iespējams, jebkuras drošības izmaksas vai pārskaitījumus tieši attiecina uz izmaksām attiecīgo drošības pakalpojumu nodrošināšanai un aprēķina, lai atgūtu ne vairāk kā attiecīgās izmaksas.
Saskaņā ar likuma “Par aviāciju” 28. panta trešās daļas 4. punktu maksu par drošības un glābšanas pasākumiem, tostarp maksu par gaisa kuģu lidojumu drošuma un civilās aviācijas drošības uzraudzības nodrošināšanu valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukā sniegtajiem pakalpojumiem (turpmāk – lidostas maksas), kā arī tās iekasēšanas un izlietošanas kārtību, norādot pakalpojumus, kas ietverti attiecīgajā maksā, un atbrīvojumus no tās, nosaka Ministru kabinets.
Saskaņā ar likuma “Par aviāciju” 28. panta sesto daļu, attiecībā uz lidlaukiem, kuros gada laikā apkalpoto pasažieru skaits pārsniedz piecus miljonus, vai, ja tādu nav, uz lidlauku ar lielāko pasažieru skaitu valstī Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā tiek noteikta un mainīta lidlaukā sniegto pakalpojumu maksa.
Ar Ministru kabineta 2011. gada 5. jūlija noteikumiem Nr. 535 “Noteikumi par valsts akciju sabiedrības “Starptautiskā lidosta “Rīga” lidlauka statusu, lidlauka teritorijas robežām un šīs teritorijas plānoto (atļauto) izmantošanu” lidostas “Rīga” lidlaukam ir noteikts valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka statuss.
Ministru kabineta 2011. gada 5. jūlija noteikumi Nr. 540 “Lidlaukā sniegto pakalpojumu maksas noteikšanas un mainīšanas kārtība” (turpmāk - Noteikumi Nr. 540) nosaka kārtību, kādā Latvijas Republikā tiek noteikta un mainīta lidlaukā sniegto pakalpojumu maksa attiecībā uz lidlaukiem, kuros gada laikā apkalpoto pasažieru skaits pārsniedz piecus miljonus, vai, ja tādu nav, uz lidlauku ar lielāko pasažieru skaitu.
Noteikumi Nr. 823 nosaka šādas drošības maksas:
1) drošības maksu izlidojošajiem pasažieriem;
2) drošības maksu tranzīta un transfēra pasažieriem.
Atbilstoši Noteikumos Nr. 823 noteiktajai kārtībai drošības maksas tiek izmantotas vienīgi Noteikumos Nr. 823 ietverto pakalpojumu nodrošināšanai, un tās veido lidostas “Rīga” aviācijas ieņēmumu pamata apjomu. Drošības pakalpojumu nodrošināšanai lidostas “Rīga” darbībā ietilpst civilās aviācijas drošības pasākumu veikšana, plānošana, drošības prasību izpildes uzraudzība un kontrole, lai savas kompetences ietvaros novērstu prettiesisku iejaukšanos civilās aviācijas darbā. Minētās darbības ietver izlidojošo un tranzīta un transfēra pasažieru drošības pārbaudi, pasažieru reģistrētās un rokas bagāžas pārbaudi, kā arī lidostas drošības un krīzes vadības (tajā skaitā glābšanas) nodrošināšanu, kravas un lidmašīnu pārbaudes, kā arī drošības personāla apmācību un sertifikāciju. Drošība maksas paaugstināšana tranzīta un transfēra pasažieriem nepieciešama, lai nodrošinātu atbilstošu gaisa kuģu lidojumu drošuma un drošības uzraudzības pasākumu veikšanu.
Uzsverams, ka saskaņā ar starptautiski nostiprinātu principu aviācijas tiesībās, kas, cita starpā nostiprināts arī Eiropas parlamenta un Padomes 2008. gada 1. marta regulas (EK) Nr.300/2008 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas drošības jomā un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr.2320/2002 5. pantā (Drošības izmaksas), drošības maksa tiek izmantota vienīgi drošības pasākumu izmaksu segšanai. Minētais princips izriet arī no valsts atbalsta reglamentējošām jomām, jo drošības pasākumu pamatā, kas nodrošina sabiedrības aizsardzību pret nelikumīgu iejaukšanos civilajā aviācijā, nav ekonomiska interese, bet gan valsts pienākums to nodrošināt. Attiecīgi, aviācijas drošību un drošības pasākumu finansēšanai ar drošības maksas palīdzību, kas tiek iekasēta no lidostas lietotājiem, ir jābūt stingri ierobežotai ar izmaksām, kas rodas, nodrošinot drošības pasākumus, jo jebkāda aviācijas drošības pasākumu pārmaksa var radīt risku pārkāpt valsts atbalsta regulējumu.
Likumdevējs Ministru kabinetu ir pilnvarojis, pamatojoties uz likuma “Par aviāciju” 28. panta trešās daļas 4. punktu noteikt maksu par lidlaukā sniegto drošības un glābšanas pasākumiem, kā arī noteikt minētās maksas iekasēšanas un izlietošanas kārtību. Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumos Nr. 111 “Noteikumi par valsts akciju sabiedrības “Starptautiskā lidosta “Rīga’” (turpmāk - Noteikumi Nr. 111) lidlaukā sniegto pakalpojumu maksu”, kas izdoti uz likuma “Par aviāciju” 28. panta trešo daļu, ir ietverts pienākums par maksājumu termiņa kavējumiem piemērot nokavējuma naudu 0,05 procentu apmērā no laikā nesamaksātā pamatparāda par katru kavējuma dienu. Līdzīgs regulējums kā Noteikumos Nr. 111 būtu ietverams arī attiecībā par tādiem lidlaukā sniegtiem pakalpojumiem kā drošības un glābšanas pasākumi, tai skaitā par gaisa kuģu lidojumu drošuma un civilās aviācijas drošības uzraudzības nodrošināšanu, piemērojot nokavējuma nauda maksājuma termiņa kavējuma gadījumā. Piemērojot vienādu pieeju maksājumu kavējuma gadījumā attiecībā uz visiem lidlaukā sniegtajiem pakalpojumiem, kur maksas apstiprina Ministru kabinets, tiktu veicināta ne tikai motivācija no gaisa pārvadātāju puses godprātīgi veikt samaksu par lidlaukā saņemtu pakalpojumu noteikumos noteiktā apmērā un termiņā, bet arī pamudinājumu savlaicīgi veikt maksājumu par saņemto lidlauka pakalpojumu. Nokavējuma naudas apmērs 0,05% , kas ir ietverts noteikumu projektā, vērtējams kā samērīgs un taisnīgs maksājums par samaksas termiņa kavējumu.
Gan Noteikumos Nr.111, gan arī Noteikumos Nr. 823 nav paredzēts slēgt atsevišķus līgumus ar gaisa pārvadātājiem, jo līgumu vai vienošanās noslēgšana maina nosacījumus vienam gaisa pārvadātājam attiecībā pret pārējiem gaisa pārvadātājiem.
Šobrīd spēkā esošais - Noteikumu Nr. 823 12. punkts noteic, ka “Gaisa pārvadātāji, kuri saņem drošības maksu no pasažieriem, maksājumu par lidostas "Rīga" pakalpojumiem veic 30 dienu laikā pēc rēķina nosūtīšanas. Ja maksājuma termiņš ir sestdiena, svētdiena vai Latvijas Republikas oficiālā svētku diena, maksājumus veic nākamajā darbdienā .Attiecīgi Noteikumi Nr. 823 neparedz nokavējuma naudas aprēķināšanu un piemērošanu maksājuma kavējuma gadījumā. Ja tā netiek saņemta nav iespējams nodrošināt Noteikumu Nr. 823 11.punktā ietvertā nosacījuma izpildi, proti, lidosta “Rīga” un Civilās aviācijas aģentūra neiegūtos līdzekļus nevar attiecīgi izmantot, lai nodrošinātu noteiktos pakalpojumus. Tādā veidā, faktiski tiek radīta nepamatota ekonomiska priekšrocība tiem gaisa pārvadātājiem, kas izvēlas samaksas termiņu neievērot, radot risku, ka publiskas personas resursi tiek izmantoti bez atlīdzības. Turklāt drošības maksu veic pasažieri, norēķinoties ar gaisa pārvadātājiem par aviobiļetēm, līdz ar to radot situāciju, ka iegūtie līdzekļi netiek novirzīti Noteikumos Nr. 823 paredzētiem mērķiem. Secīgi, projektā ietverot nokavējuma naudas piemērošanu, tiku sasniegts Noteikumu Nr. 823 noteiktais mērķis - iegūto maksu novirzīšana drošības un glābšanas pasākumu nodrošināšanai Noteikumos Nr. 823 noteiktajā termiņā. Ievērojot, ka nekāda civiltiesiskas saistības (proti, līgumu slēgšana) ar gaisa pārvadātājiem netiek dibinātas, tad piemērojama un ieviešama nokavējuma nauda , lai nodrošinātu Noteikumu Nr. 823 ietverto noteikumu ievērošanu. Publiskas personas kapitālsabiedrībai ir pienākums rīkoties ar saviem finanšu līdzekļiem lietderīgi, kas, cita starpā, nepieļauj rīcības brīvību atbrīvot gaisa pārvadātāju no samaksas pienākuma vai pagarināt samaksas termiņu, pretēji Noteikumos Nr. 823 noteiktajam termiņam, jo īpaši tādēļ, ka privāto tiesību juridiska personas rīcība salīdzinošos apstākļos būtu vērtējama līdzīga Noteikumos Nr. 823 noteiktajām lidostas maksām pievienotās vērtības nodoklis tiek piemērots saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 48.panta trešās daļas 4. punktu un 50.pantu, un Ministru kabineta noteikumu Nr.17 “Pievienotās vērtības nodokļa likuma normu piemērošanas kārtība un atsevišķas prasības pievienotās vērtības nodokļa maksāšanai un administrēšanai” 20. punktu.
Ņemams vērā, ka drošības maksa, pretēji nodoklim (nodevai) tiek piemērota apmaiņā par nodrošinātu pakalpojumu lidostas lietotājam, savukārt, ja pakalpojums ir saņemts, bet lidostas lietotājs neveic norēķinus par to, tiek pārkāpta ekonomiskā ekvivalence, jo pakalpojuma saņēmējam ir iespēja nepamatoti iedzīvoties uz otra tiesisko attiecību dalībnieka rēķina. Līdz ar to nolūkā nodrošināt primāri visas sabiedrības interesi saņemt atbilstošus drošības pasākumus, nokavējuma naudas iekļaušana regulējumā, nodrošinās vienlīdzīgu attieksmi pret visiem lidostas lietotājiem un disciplinēs drošības maksas samaksu par saņemtu pakalpojumu noteiktā termiņā.
Nokavējuma naudas ietveršana Grozījumos Ministru kabineta noteikumos preventīvi novērš nesavlaicīga maksājuma rašanos un gadījumā, ja maksājuma termiņš tomēr tiek kavēts, nokavējuma naudas piemērošana veicinātu pienākošo maksājumu ātrāku saņemšanu. Tāpat, ja gaisa pārvadātājs kavē samaksu par saņemto pakalpojumu noteiktajā termiņā vai neveic maksājumu pilnā apmērā, nesamaksātajai summai tiek aprēķināta nokavējuma nauda par valsts kapitālsabiedrībai pienākošo naudas summu lietošanu citām vajadzībām nekā to paredz Noteikumi Nr. 823.
Likuma “Par aviāciju” 28.panta trešā daļa noteic deleģējumu Ministru kabinetam noteikt maksu par tiesību normā noteiktiem valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukā sniegtajiem pakalpojumiem, kā arī iekasēšanas un izlietošanas kārtību, norādot pakalpojumus, kas ietverti attiecīgajā maksā. Likumdevēja ietvertā deleģējuma ietvaros šobrīd Ministru kabineta noteikumi paredz samaksas termiņu, taču nenoteic savlaicīga maksājumu veikšanu motivējošus līdzekļus un saistību pastiprinājumus, kas nodrošinātu iespēju iekasēt pienākošās maksas. Lai veicinātu maksājumu savlaicīgu iekasēšanu, projektā nepieciešams precizēt kārtību, kādā valsts akciju sabiedrība saņem tai pienākošos naudas līdzekļus par nodrošināto pakalpojumu un noteikt tiesību iekasēt nokavējuma naudu, piemērojot to 0,05 procentu apmērā no laikā nesamaksātā pamatparāda par katru kavējuma dienu.
Turklāt likumdevējs Civillikuma 1716. panta trešajā daļā atzinis, ka līgumsods (nokavējuma nauda) par saistību nepienācīgu izpildi vai neizpildīšanu īstā laikā (termiņā) var tikt noteikts pieaugošs, taču kopumā ne vairāk par 10 % no pamatparāda vai galvenās saistības apmēra. Līdz ar to attiecībā pret nokavējuma naudu tiek izmantots minētajā Civillikuma normā paredzētā barjera sankcijas apmēram par samaksas termiņa kavējumu.
Nosakot lidlauka maksas, cita starpā, ir jāievēro arī tiesiskās vienlīdzības princips, kas ietverts Ministru kabineta 2011. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 540 “Lidlaukā sniegto pakalpojumu maksas noteikšanas un mainīšanas kārtība”, līdz ar to attiecībā pret visiem gaisa pārvadātājiem ir piemērojami vienādi noteikumi lidlauka maksu piemērošanā, tajā skaitā, nokavējuma naudu maksājuma kavējuma gadījumā. Lidostas administrācija ir publiskas personas kapitālsabiedrība, kurai Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likums uzliek par pienākumu rīkoties ar tās finanšu līdzekļiem un mantu lietderīgi. No tā izriet lidostas administrācijas pienākums nodrošināt, ka netiek radīta nepamatota ekonomiska priekšrocība starp gaisa pārvadātājiem, kas maksu par saņemtajiem lidlauka pakalpojumiem veic savlaicīgi attiecībā pret tiem, kas pieļauj maksājuma termiņa nokavējumu. Tāpat, lidostas administrācijai ir tiesības paļauties, ka maksājumi tiek saņemti noteiktā termiņā, kas secīgi tiek izmantoti, lai varētu nodrošināt lidlaukā sniegtos pakalpojumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Viens no lidostas "Rīga" pamata uzdevumiem ir nodrošināt infrastruktūras pieejamību un tās spēju nodrošināt drošu pasažieru, lidojumu un kravu apkalpošanu. Tāpēc uzņēmuma prioritātes vidējā termiņā ir nodrošināt esošās infrastruktūras kvalitāti, lai saglabātu uzņēmuma darbības nepārtrauktību un īstenotu attīstības projektus lidostas "Rīga" kapacitātes palielināšanai, bez kuriem nebūtu iespējams apkalpot prognozēto pasažieru un kravu pieaugumu. Līdz šim, ievērojot Noteikumu Nr. 823 10. punktu, gan lidosta “Rīga”, gan valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra" (turpmāk- CAA) katru gadu pārskata sniegto drošības pakalpojumu attiecināmās izmaksas un nepieciešamības gadījumā rosina izmaiņas Noteikumos Nr. 823 noteikto maksu daļās.
Noteikumu Nr.823 noteic drošības maksu, kura ietver lidostas “Rīga” nodrošinātos pakalpojumus un CAA nodrošinātos gaisa kuģu lidojumu drošuma un civilās aviācijas drošības uzraudzības nodrošināšanas pasākumus. Noteikumos Nr. 823 minētajām drošības maksu daļām ( CAA un lidostas “Rīga”) ir atšķirīgas saskaņošanas un izmaiņu virzības kārtība. Lidlaukā sniegto pakalpojumu maksas noteikšanas un mainīšanas kārtību nosaka 2011. gada 5. jūlija noteikumi Nr. 540 , saskaņā ar kuriem, lidlaukā sniegto pakalpojumu maksas tiek noteiktas konsultāciju procesā ar lidostas lietotājiem , tas ir, Lidostas administrācija sagatavo ekonomiski pamatotus priekšlikumus par lidlaukā sniegto pakalpojumu maksu izmaiņām un ne vēlāk kā četrus mēnešus pirms paredzēto izmaiņu stāšanās spēkā nosūta lidostas lietotājiem saskaņošanai.
Lidosta var rosināt grozījumu Ministru kabineta noteikumos tikai pēc pozitīva lidostas lietotāju saskaņojuma vai gadījumā, ja nav saņemts lietotāju saskaņojums, pēc CAA atzinuma par maksu izmaiņu pamatotību saņemšanas. Lidostas pieredzē lidostas maksu izmaiņu priekšlikuma sagatavošana un saskaņošanas process ilgst vismaz pusotru gadu, pie nosacījuma, ja lidostas lietotāji ir saskaņojuši izmaiņas lidlaukā sniegto pakalpojumu maksās. Savukārt CAA drošības maksu daļas apmēri tiek noteikti atbilstoši CAA deleģēto valsts funkciju veikšanai nepieciešamo izmaksu segšanai, ko nosaka Ministru kabineta 2012. gada 11. decembra noteikumi Nr. 842 “Valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" nolikums. Atšķirībā no lidostas, CAA nav jāveic saskaņošanas process ar lidostas lietotājiem, kas nozīmē, ka Noteikumu Nr. 823 10. punktu atšķirīgo maksu daļu noteikšanas principu un sasakņošanas kārtības dēļ, nevar attiecināt uz drošības maksu kā vienotu maksu, bet gan uz drošības maksu daļām.
2023. gada 8. augustā veiktajos Noteikumu Nr. 823 grozījumos tika veiktas izmaiņas pasažieru drošības maksu apmēros, kas attiecas uz Civilās aviācijas aģentūras pakalpojumu izmaksu segšanu. Drošības maksas daļa, kas tiek attiecināta uz Lidostas “Rīga” sniegtajiem drošības pakalpojumiem nav grozīta kopš Noteikumu Nr. 823 spēkā stāšanās brīža 2012. gadā, kas bijis iespējams pateicoties stabilam pasažieru skaita pieaugumam, kad lidosta “Rīga” ir spējusi nodrošināt attīstību, nepalielinot maksas un strādājot pēc “single till” jeb vienas kases principa, kad aviācijas izmaksas daļēji tiek kompensētas ar neaviācijas bruto peļņu. Tomēr straujās inflācijas radītā izmaksu kāpuma (patēriņu cenu kāpums salīdzinot ar 2020. gada janvāri 2023. gada augustā sastāda 32,1 %), darba spēka izmaksu pieauguma (26,2 % kāpums 2023. gada 2. ceturksnī, salīdzinot ar 2020. gada 1. ceturksni) un parādinstrumentu apkalpošanas izmaksu kāpuma (esošu un plānoto parādsaistību izmaksas), kā arī plānoto ievērojamo investīciju dēļ ir nepieciešams palielināt Noteikumos Nr. 823 ietvertās drošības maksas. Kopējais nepieciešamais papildus ieņēmumu apjoms periodā 2024.-2026. gadā sastāda 6,44 milj. euro.
Noteikumu Nr.823 noteic drošības maksu, kura ietver lidostas “Rīga” nodrošinātos pakalpojumus un CAA nodrošinātos gaisa kuģu lidojumu drošuma un civilās aviācijas drošības uzraudzības nodrošināšanas pasākumus. Noteikumos Nr. 823 minētajām drošības maksu daļām ( CAA un lidostas “Rīga”) ir atšķirīgas saskaņošanas un izmaiņu virzības kārtība. Lidlaukā sniegto pakalpojumu maksas noteikšanas un mainīšanas kārtību nosaka 2011. gada 5. jūlija noteikumi Nr. 540 , saskaņā ar kuriem, lidlaukā sniegto pakalpojumu maksas tiek noteiktas konsultāciju procesā ar lidostas lietotājiem , tas ir, Lidostas administrācija sagatavo ekonomiski pamatotus priekšlikumus par lidlaukā sniegto pakalpojumu maksu izmaiņām un ne vēlāk kā četrus mēnešus pirms paredzēto izmaiņu stāšanās spēkā nosūta lidostas lietotājiem saskaņošanai.
Lidosta var rosināt grozījumu Ministru kabineta noteikumos tikai pēc pozitīva lidostas lietotāju saskaņojuma vai gadījumā, ja nav saņemts lietotāju saskaņojums, pēc CAA atzinuma par maksu izmaiņu pamatotību saņemšanas. Lidostas pieredzē lidostas maksu izmaiņu priekšlikuma sagatavošana un saskaņošanas process ilgst vismaz pusotru gadu, pie nosacījuma, ja lidostas lietotāji ir saskaņojuši izmaiņas lidlaukā sniegto pakalpojumu maksās. Savukārt CAA drošības maksu daļas apmēri tiek noteikti atbilstoši CAA deleģēto valsts funkciju veikšanai nepieciešamo izmaksu segšanai, ko nosaka Ministru kabineta 2012. gada 11. decembra noteikumi Nr. 842 “Valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" nolikums. Atšķirībā no lidostas, CAA nav jāveic saskaņošanas process ar lidostas lietotājiem, kas nozīmē, ka Noteikumu Nr. 823 10. punktu atšķirīgo maksu daļu noteikšanas principu un sasakņošanas kārtības dēļ, nevar attiecināt uz drošības maksu kā vienotu maksu, bet gan uz drošības maksu daļām.
2023. gada 8. augustā veiktajos Noteikumu Nr. 823 grozījumos tika veiktas izmaiņas pasažieru drošības maksu apmēros, kas attiecas uz Civilās aviācijas aģentūras pakalpojumu izmaksu segšanu. Drošības maksas daļa, kas tiek attiecināta uz Lidostas “Rīga” sniegtajiem drošības pakalpojumiem nav grozīta kopš Noteikumu Nr. 823 spēkā stāšanās brīža 2012. gadā, kas bijis iespējams pateicoties stabilam pasažieru skaita pieaugumam, kad lidosta “Rīga” ir spējusi nodrošināt attīstību, nepalielinot maksas un strādājot pēc “single till” jeb vienas kases principa, kad aviācijas izmaksas daļēji tiek kompensētas ar neaviācijas bruto peļņu. Tomēr straujās inflācijas radītā izmaksu kāpuma (patēriņu cenu kāpums salīdzinot ar 2020. gada janvāri 2023. gada augustā sastāda 32,1 %), darba spēka izmaksu pieauguma (26,2 % kāpums 2023. gada 2. ceturksnī, salīdzinot ar 2020. gada 1. ceturksni) un parādinstrumentu apkalpošanas izmaksu kāpuma (esošu un plānoto parādsaistību izmaksas), kā arī plānoto ievērojamo investīciju dēļ ir nepieciešams palielināt Noteikumos Nr. 823 ietvertās drošības maksas. Kopējais nepieciešamais papildus ieņēmumu apjoms periodā 2024.-2026. gadā sastāda 6,44 milj. euro.
Risinājuma apraksts
Lidostas “Rīga” izmaksu struktūras analīze un maksu pārskatīšana veikta, ņemot vērā Starptautiskās Civilās aviācijas organizācijas (turpmāk - ICAO) noteiktās vadlīnijas un papildināta ar jaunākajām nozares organizāciju rekomendācijām maksu politikas izstrādei, piemēram, Saloniki foruma vadlīnijām un Noteikumiem Nr. 540 “Lidlaukā sniegto pakalpojumu maksas noteikšanas un mainīšanas kārtība”.
Saskaņā ar iepriekš minētajiem dokumentiem ES dalībvalstu lidostām maksu noteikšanā ir jāņem vērā četrus galvenos principus — maksas nedrīkst būt diskriminējošas, tām ir jābūt saistītām ar izmaksām, to noteikšanai jābūt caurspīdīgai un procesā nepieciešama konsultēšanās ar lietotājiem. Jānorāda, ka visi galvenie principi maksu projekta izstrādes procesā tika ievēroti.
Izmaksu modelis ir izstrādāts saskaņā ar “single till” jeb vienas kases regulatīvo modeli, kā arī ICAO noteiktajiem lidostu tarifikācijas sistēmu principiem. Galvenie principi ir šādi:
1. visām maksas iekasēšanas sistēmām, ciktāl iespējams, jābūt vienkāršām un piemērotām vispārējai lietošanai starptautiskajā lidostā;
2. maksām jābūt nediskriminējošām gan starp ārvalstu lietotājiem, gan vietējiem;
3. ir nepieciešams saglabāt maksimālu elastību, piemērojot visas tarifikācijas metodes, lai varētu ieviest uzlabotus paņēmienus to izstrādes gaitā.
Atbilstoši lidostas “Rīga” piesaistītā konsultanta “Ernst & Young Baltic” (turpmāk - EY), izstrādātajai maksu noteikšanas metodoloģijai, noteiktās pakalpojumu maksas veidojas, uz konkrēto pakalpojumu attiecinot tās izmaksas un resursus, kuri tieši vai netieši saistīti ar pakalpojumu sniegšanu. Tās aprēķinātas, izmantojot uz uzņēmuma darbību balstīto izmaksu aprēķināšanas metodi (ABC -Activity based costing) caur esošās izmaksu struktūras analīzi un izmaksu pārdales un attiecināšanas procesa pārskatīšanu. Vadoties pēc šīs metodikas tiek izdalītas drošības nodrošināšanas izmaksas tranzīta un transfēra pasažieriem. Kā norāda EY, Lidostas izmaksu attiecināšanas metodoloģija atbilst gan Saloniki foruma, gan ICAO vadlīnijām, tomēr vairāki attiecināšanas kritēriji nav aktuāli, tāpēc ir nepieciešams pielāgot sistēmu, atjaunināt attiecināšanas kritērijus un sadalīt pasažieru un drošības pasākumu peļņas centrus pēc pasažieru veida (tiešais, transfēra/tranzīta), lai palielinātu caurspīdību un padarītu attiecināšanas procesu precīzāku. Tādējādi tiek izdalītas Lidostas drošības pakalpojumu nodrošināšanas izmaksas tranzīta un transfēra pasažieriem, kas līdz šim daļēji tika segtas no Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumos Nr. 111 “Noteikumi par valsts akciju sabiedrības “Starptautiskā lidosta “Rīga’” lidlaukā sniegto pakalpojumu maksu” Noteiktās maksas par pasažieru termināļa infrastruktūras izmantošanu tranzīta un transfēra pasažieriem.
Maksu pārskatīšanas periods ir noteikts uz trim gadiem ar nosacījumu, ka tirgus ir stabils un nav būtisku svārstību ekonomiskajā vidē. Tomēr, lai lidosta “Rīga” saglabātu savu finansiālo stabilitāti, ir nepieciešams segt visas izmaksas, kas kvalificējamas kā operatīvās jeb OPEX, kā arī ir pietiekami daudz resursu, ko atvēlēt plānotajiem kapitālizdevumiem.
Attiecībā uz lidostas “Rīga” tarifu izmaiņām un noteikšanas metodoloģiju no 2022. gada novembra, atbilstoši Noteikumu Nr. 540 prasībām, ir notikušas piecas lidostas “Rīga” konsultācijas starp lidostu “Rīga” un lidostas “Rīga” lietotājiem, kas noslēdzās ar balsojumu par maksu izmaiņām, kuras vairākums gaisa pārvadātāju atbalstīja. Konsultācijās un balsojumā piedalījās visi aviopārvadātāji, kuri saskaņā ar lidostas “Rīga” lietotāju komitejas statūtiem bija iesnieguši pilnvaras pārstāvēt konkrēto pārvadātāju – kopā 10 (airBaltic, DHL, Finnair, Lufthansa, Norwegian, RAF-AVIA, Ryanair, Smartlynx Airlines, Turkish Airlines, Wizzair). Konsultāciju laikā Lidostas lietotāji tika iepazīstināti arī ar pārvadājumu veicināšanas programmas projektu.
Lidostas “Rīga” pieaicinātais konsultants EY izvērtēja starptautisko pieredzi un labāko praksi lidostu maksu noteikšanā, saskaņošanā un apstiprināšanā, kā ietvaros tika secināts, ka, tiecoties uz lidostas “Rīga” vīziju kļūt par “nākotnes Ziemeļeiropas satiksmes centru, kas veicina Latvijas konkurētspēju reģionā” un nodrošinot stratēģisko mērķu sasniegšanu, lidostai “Rīga” ir nepieciešams saglabāt maksu konkurētspēju reģionā. Attiecībā uz valstīm piederošām lidostām “vienas kases” princips ir vēlamais modelis, jo tas, novērtējot komerciālos un aviācijas pakalpojumus, ļauj ņemt vērā ārējos faktorus un nodrošina efektīvāku kontroli pār lidostas kopējo peļņu. Tas arī ļauj mazākām, neregulētām lidostām efektīvāk konkurēt ar citām lidostām aviācijas maksu ziņā un samazina izmaksu attiecināšanas sarežģītību. Turklāt, ja lidostas ir pārslogotas, un pieejamās laika nišas ir ierobežotas, ar "single till" modeli aviosabiedrību laika nišu sadalījums var tikt pozitīvi ietekmēts. Šāda pieeja ļautu lidostai “Rīga” nodrošināt vidi, kas stimulētu lidostas “Rīga” kā starptautiskā satiksmes centra izaugsmi ilgtermiņā. Līdz ar ko vispiemērotākais maksu noteikšanas princips ir “vienas kases” princips un tā saglabāšana arī turpmāk ir nepieciešama.
Plānotais jauno maksu priekšlikuma periods ir trīs gadi: 2024.- 2026. gads, pēc kura lidostai “Rīga” atkārtoti jāizvērtē maksu izmaiņu nepieciešamība, ņemot vērā veiktās un plānotās investīcijas, pasažieru un lidojumu skaitu, resursu, darbaspēka un citas izmaksas. Jauno maksu priekšlikums ir aprēķināts, pamatojoties uz aviopārvadātāju 2023. gada sākumā lidostai “Rīga” iesniegtajām pārvadājumu apjomu prognozēm trīs gadu periodam.
Vienlaikus, lai novērstu gadījumus, kad gaisa pārvadātāji kavē maksājumus par lidlaukā sniegto drošības un glābšanas pasākumiem, projektā ir paredzētas tiesības par maksājumu termiņa kavējumiem gaisa pārvadātājam piemērot nokavējuma naudu 0,05% apmērā no laikā nesamaksātā pamatparāda par katru kavējuma dienu. Šādas tiesības lidostai “Rīga” ir noteiktas arī 2017. gada 28. februāra Ministru kabineta noteikumos Nr. 111 “Noteikumi par valsts akciju sabiedrības "Starptautiskā lidosta "Rīga"" lidlaukā sniegto pakalpojumu maksu.”
Ņemot vērā minēto, Noteikumu projektā paredzēts mainīt drošības maksas apmēru no 7,00 euro uz 7,55 euro par katru izlidojošo pasažieri. Jaunās drošības maksas par katru izlidojošo pasažieri sadale tiek noteikta šāda: lidostas "Rīga" par pasažieru drošības pārbaudi, pasažieru reģistrētās un rokas bagāžas pārbaudi, kā arī lidostas drošības un krīzes vadības (tajā skaitā glābšanas) nodrošināšanu, maksa mainās no 5,40 euro uz 5,95 euro par katru izlidojošo pasažieri, bet VA "Civilās aviācijas aģentūra" 1,60 euro. Papildus minētajam, par katru tranzīta un transfēra pasažieri, drošības maksas apmērs mainās no 0,49 euro uz 0,99 euro. Jaunās drošības maksas par katru tranzīta un transfēra pasažieri sadale tiek noteikta šāda: VA "Civilās aviācijas aģentūra" minēto pakalpojumu izmaksu segšanai – 0,49 euro par katru tranzīta un transfēra pasažieri, bet lidostai "Rīga" minēto pakalpojumu izmaksu segšanai – 0,50 euro par katru tranzīta un transfēra pasažieri.
Noteikumu projektā paredzētais jauno maksu priekšlikums neskar un nemaina VA "Civilās aviācijas aģentūra" lidlaukā sniegto drošības un glābšanas pasākumu maksas.
Saskaņā ar iepriekš minētajiem dokumentiem ES dalībvalstu lidostām maksu noteikšanā ir jāņem vērā četrus galvenos principus — maksas nedrīkst būt diskriminējošas, tām ir jābūt saistītām ar izmaksām, to noteikšanai jābūt caurspīdīgai un procesā nepieciešama konsultēšanās ar lietotājiem. Jānorāda, ka visi galvenie principi maksu projekta izstrādes procesā tika ievēroti.
Izmaksu modelis ir izstrādāts saskaņā ar “single till” jeb vienas kases regulatīvo modeli, kā arī ICAO noteiktajiem lidostu tarifikācijas sistēmu principiem. Galvenie principi ir šādi:
1. visām maksas iekasēšanas sistēmām, ciktāl iespējams, jābūt vienkāršām un piemērotām vispārējai lietošanai starptautiskajā lidostā;
2. maksām jābūt nediskriminējošām gan starp ārvalstu lietotājiem, gan vietējiem;
3. ir nepieciešams saglabāt maksimālu elastību, piemērojot visas tarifikācijas metodes, lai varētu ieviest uzlabotus paņēmienus to izstrādes gaitā.
Atbilstoši lidostas “Rīga” piesaistītā konsultanta “Ernst & Young Baltic” (turpmāk - EY), izstrādātajai maksu noteikšanas metodoloģijai, noteiktās pakalpojumu maksas veidojas, uz konkrēto pakalpojumu attiecinot tās izmaksas un resursus, kuri tieši vai netieši saistīti ar pakalpojumu sniegšanu. Tās aprēķinātas, izmantojot uz uzņēmuma darbību balstīto izmaksu aprēķināšanas metodi (ABC -Activity based costing) caur esošās izmaksu struktūras analīzi un izmaksu pārdales un attiecināšanas procesa pārskatīšanu. Vadoties pēc šīs metodikas tiek izdalītas drošības nodrošināšanas izmaksas tranzīta un transfēra pasažieriem. Kā norāda EY, Lidostas izmaksu attiecināšanas metodoloģija atbilst gan Saloniki foruma, gan ICAO vadlīnijām, tomēr vairāki attiecināšanas kritēriji nav aktuāli, tāpēc ir nepieciešams pielāgot sistēmu, atjaunināt attiecināšanas kritērijus un sadalīt pasažieru un drošības pasākumu peļņas centrus pēc pasažieru veida (tiešais, transfēra/tranzīta), lai palielinātu caurspīdību un padarītu attiecināšanas procesu precīzāku. Tādējādi tiek izdalītas Lidostas drošības pakalpojumu nodrošināšanas izmaksas tranzīta un transfēra pasažieriem, kas līdz šim daļēji tika segtas no Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumos Nr. 111 “Noteikumi par valsts akciju sabiedrības “Starptautiskā lidosta “Rīga’” lidlaukā sniegto pakalpojumu maksu” Noteiktās maksas par pasažieru termināļa infrastruktūras izmantošanu tranzīta un transfēra pasažieriem.
Maksu pārskatīšanas periods ir noteikts uz trim gadiem ar nosacījumu, ka tirgus ir stabils un nav būtisku svārstību ekonomiskajā vidē. Tomēr, lai lidosta “Rīga” saglabātu savu finansiālo stabilitāti, ir nepieciešams segt visas izmaksas, kas kvalificējamas kā operatīvās jeb OPEX, kā arī ir pietiekami daudz resursu, ko atvēlēt plānotajiem kapitālizdevumiem.
Attiecībā uz lidostas “Rīga” tarifu izmaiņām un noteikšanas metodoloģiju no 2022. gada novembra, atbilstoši Noteikumu Nr. 540 prasībām, ir notikušas piecas lidostas “Rīga” konsultācijas starp lidostu “Rīga” un lidostas “Rīga” lietotājiem, kas noslēdzās ar balsojumu par maksu izmaiņām, kuras vairākums gaisa pārvadātāju atbalstīja. Konsultācijās un balsojumā piedalījās visi aviopārvadātāji, kuri saskaņā ar lidostas “Rīga” lietotāju komitejas statūtiem bija iesnieguši pilnvaras pārstāvēt konkrēto pārvadātāju – kopā 10 (airBaltic, DHL, Finnair, Lufthansa, Norwegian, RAF-AVIA, Ryanair, Smartlynx Airlines, Turkish Airlines, Wizzair). Konsultāciju laikā Lidostas lietotāji tika iepazīstināti arī ar pārvadājumu veicināšanas programmas projektu.
Lidostas “Rīga” pieaicinātais konsultants EY izvērtēja starptautisko pieredzi un labāko praksi lidostu maksu noteikšanā, saskaņošanā un apstiprināšanā, kā ietvaros tika secināts, ka, tiecoties uz lidostas “Rīga” vīziju kļūt par “nākotnes Ziemeļeiropas satiksmes centru, kas veicina Latvijas konkurētspēju reģionā” un nodrošinot stratēģisko mērķu sasniegšanu, lidostai “Rīga” ir nepieciešams saglabāt maksu konkurētspēju reģionā. Attiecībā uz valstīm piederošām lidostām “vienas kases” princips ir vēlamais modelis, jo tas, novērtējot komerciālos un aviācijas pakalpojumus, ļauj ņemt vērā ārējos faktorus un nodrošina efektīvāku kontroli pār lidostas kopējo peļņu. Tas arī ļauj mazākām, neregulētām lidostām efektīvāk konkurēt ar citām lidostām aviācijas maksu ziņā un samazina izmaksu attiecināšanas sarežģītību. Turklāt, ja lidostas ir pārslogotas, un pieejamās laika nišas ir ierobežotas, ar "single till" modeli aviosabiedrību laika nišu sadalījums var tikt pozitīvi ietekmēts. Šāda pieeja ļautu lidostai “Rīga” nodrošināt vidi, kas stimulētu lidostas “Rīga” kā starptautiskā satiksmes centra izaugsmi ilgtermiņā. Līdz ar ko vispiemērotākais maksu noteikšanas princips ir “vienas kases” princips un tā saglabāšana arī turpmāk ir nepieciešama.
Plānotais jauno maksu priekšlikuma periods ir trīs gadi: 2024.- 2026. gads, pēc kura lidostai “Rīga” atkārtoti jāizvērtē maksu izmaiņu nepieciešamība, ņemot vērā veiktās un plānotās investīcijas, pasažieru un lidojumu skaitu, resursu, darbaspēka un citas izmaksas. Jauno maksu priekšlikums ir aprēķināts, pamatojoties uz aviopārvadātāju 2023. gada sākumā lidostai “Rīga” iesniegtajām pārvadājumu apjomu prognozēm trīs gadu periodam.
Vienlaikus, lai novērstu gadījumus, kad gaisa pārvadātāji kavē maksājumus par lidlaukā sniegto drošības un glābšanas pasākumiem, projektā ir paredzētas tiesības par maksājumu termiņa kavējumiem gaisa pārvadātājam piemērot nokavējuma naudu 0,05% apmērā no laikā nesamaksātā pamatparāda par katru kavējuma dienu. Šādas tiesības lidostai “Rīga” ir noteiktas arī 2017. gada 28. februāra Ministru kabineta noteikumos Nr. 111 “Noteikumi par valsts akciju sabiedrības "Starptautiskā lidosta "Rīga"" lidlaukā sniegto pakalpojumu maksu.”
Ņemot vērā minēto, Noteikumu projektā paredzēts mainīt drošības maksas apmēru no 7,00 euro uz 7,55 euro par katru izlidojošo pasažieri. Jaunās drošības maksas par katru izlidojošo pasažieri sadale tiek noteikta šāda: lidostas "Rīga" par pasažieru drošības pārbaudi, pasažieru reģistrētās un rokas bagāžas pārbaudi, kā arī lidostas drošības un krīzes vadības (tajā skaitā glābšanas) nodrošināšanu, maksa mainās no 5,40 euro uz 5,95 euro par katru izlidojošo pasažieri, bet VA "Civilās aviācijas aģentūra" 1,60 euro. Papildus minētajam, par katru tranzīta un transfēra pasažieri, drošības maksas apmērs mainās no 0,49 euro uz 0,99 euro. Jaunās drošības maksas par katru tranzīta un transfēra pasažieri sadale tiek noteikta šāda: VA "Civilās aviācijas aģentūra" minēto pakalpojumu izmaksu segšanai – 0,49 euro par katru tranzīta un transfēra pasažieri, bet lidostai "Rīga" minēto pakalpojumu izmaksu segšanai – 0,50 euro par katru tranzīta un transfēra pasažieri.
Noteikumu projektā paredzētais jauno maksu priekšlikums neskar un nemaina VA "Civilās aviācijas aģentūra" lidlaukā sniegto drošības un glābšanas pasākumu maksas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Nepalielinot drošības maksas, lidosta “Rīga” nespēs nodrošināt visas nepieciešamās drošības funkcijas atbilstoši prognozētajam pasažieru un lidojumu skaitam.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
“Lidostas maksu izstrāde un saskaņošana. Metodoloģija. Starptautiskā lidosta “Rīga”’
Apraksts
Lidostas “Rīga” piesaistītā konsultanta “Ernst & Young Baltic” izvērtējums “Lidostas maksu izstrāde un saskaņošana. Metodoloģija. Starptautiskā lidosta “Rīga"" (2023. gads).
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Fiziskās personas – lidostas “Rīga” izlidojošos pasažierus, kā arī tranzīta un transfēra pasažierus.
Tiek paaugstināta izlidojošo pasažieru drošības maksa par 0,55 euro. Tranzīta un transfēra pasažieru drošības maksa pieaug par 0,50 euro. Minētie pieaugumi attiecināmi uz lidostas “Rīga” sniegtajiem drošības pakalpojumiem, kas tiek iekasēti ar pārvadātāju starpniecību un tiek iekļauti biļetes cenā.
Attiecīgi jānorāda, ka nav iespējams noteikt drošības maksu paaugstinājuma ietekmi uz gala patērētāju – fizisku personu (pasažieri), jo aviobiļetes cenu nosaka tirgus un to ietekmē virkne faktoru, kā pārvadātāju operatīvās darbības izmaksas, degvielas cenas, darba spēka izmaksas, biznesa modelis, peļņas daļa u.c.
Tiek paaugstināta izlidojošo pasažieru drošības maksa par 0,55 euro. Tranzīta un transfēra pasažieru drošības maksa pieaug par 0,50 euro. Minētie pieaugumi attiecināmi uz lidostas “Rīga” sniegtajiem drošības pakalpojumiem, kas tiek iekasēti ar pārvadātāju starpniecību un tiek iekļauti biļetes cenā.
Attiecīgi jānorāda, ka nav iespējams noteikt drošības maksu paaugstinājuma ietekmi uz gala patērētāju – fizisku personu (pasažieri), jo aviobiļetes cenu nosaka tirgus un to ietekmē virkne faktoru, kā pārvadātāju operatīvās darbības izmaksas, degvielas cenas, darba spēka izmaksas, biznesa modelis, peļņas daļa u.c.
Juridiskās personas
- Aviācijas nozares komersanti
Ietekmes apraksts
Juridiskas personas – gaisa pārvadātāji, ja netiek ievērota norēķinu kārtība: par maksājumu termiņa kavējumiem piemērojot nokavējuma naudu 0,05 procentu apmērā no laikā nesamaksātā pamatparāda par katru kavējuma dienu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32008R0300
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 11. marta Regula (EK) Nr. 300/2008 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas drošības jomā un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 2320/2002
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Noteikumu projekta izstrādē ņemtas vērā Starptautiskās Civilās aviācijas organizācijas noteiktās vadlīnijas, ICAO's Policies on Charges for Airports and Air Navigation Services: https://www.icao.int/publications/Documents/9082_9ed_en.pdf un papildināta ar jaunākajām nozares organizāciju rekomendācijām maksu politikas izstrādei, piemēram, Saloniki foruma vadlīnijām (Thessaloniki Forum of Airport Charges Regulators (E03084): https://ec.europa.eu/transparency/expert-groups-register/screen/expert-groups/consult?lang=en&do=groupDetail.groupDetail&groupID=3084) un Ministru kabineta 2011. gada 5. jūlija noteikumi Nr. 540 "Lidlaukā sniegto pakalpojumu maksas noteikšanas un mainīšanas kārtība".Ņemot vērā minēto, izmaksu modelis ir izstrādāts saskaņā ar “single till” jeb "vienas kases" regulatīvo modeli, kā arī Straptautiskās Civilās aviācijas organizācijas (ICAO) noteiktajiem lidostu tarifikācijas sistēmu principiem, kur attiecīgi galvenie principi ir šādi:
1. visām maksas iekasēšanas sistēmām, ciktāl iespējams, jābūt vienkāršām un piemērotām vispārējai lietošanai starptautiskajā lidostā;
2. maksām jābūt nediskriminējošām gan starp ārvalstu lietotājiem, gan vietējiem;
3. ir nepieciešams saglabāt maksimālu elastību, piemērojot visas tarifikācijas metodes, lai varētu ieviest uzlabotus paņēmienus to izstrādes gaitā.
1. visām maksas iekasēšanas sistēmām, ciktāl iespējams, jābūt vienkāršām un piemērotām vispārējai lietošanai starptautiskajā lidostā;
2. maksām jābūt nediskriminējošām gan starp ārvalstu lietotājiem, gan vietējiem;
3. ir nepieciešams saglabāt maksimālu elastību, piemērojot visas tarifikācijas metodes, lai varētu ieviest uzlabotus paņēmienus to izstrādes gaitā.
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 11. marta Regula (EK) Nr. 300/2008 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas drošības jomā un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 2320/2002
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
5. pants
Noteikumu projekts
Pārņemtas pilnībā
Projekts nenosaka stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Eiropas Parlamenta un Padomes 2008.gada 1.marta regulas (EK) Nr.300/2008 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas drošības jomā un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr.2320/2002 5.pantā (Drošības izmaksas), ietvertā prasība – attiecināt drošības maksu uz nodrošinātā drošības pakalpojuma izmaksām tiek ievērots un pārņemts attiecībā uz visu noteikumu projektu, izņemot Noteikumu projekta 1.5.punktu, kas paredz ieviest nokavējuma naudu, tādējādi nodrošinot primāri sabiedrības tiesības saņemt atbilstošus drošības pakalpojumus un vienlīdzību starp visiem lidostas lietotājiem.
Rīcības brīvība dalībvalstij izmantota, pieņemot Noteikumus Nr. 823 un nosakot, ka par lidlaukā veiktajiem drošības un glābšanas pasākumiem nosakāma drošības maksa, kura attiecas uz lidosta “Rīga” izlidojošajiem pasažieriem. Noteikumu projekts paredz drošības maksu paaugstināšanu arī uz tranzīta un transfēra pasažieriem, kuri tāpat kā izlidojošie pasažieri saņem minētos pakalpojumus.
Pieņemot Noteikumu Nr. 823 un Noteikumu Nr. 823 grozījumus dalībvalsts ir noteikusi, ka drošības izmaksas Noteikumu Nr. 823 grozījumos noteiktajā apmērā sedz pasažieris, norēķinoties ar gaisa pārvadātāju par aviobiļetēm.
Rīcības brīvība dalībvalstij izmantota, pieņemot Noteikumus Nr. 823 un nosakot, ka par lidlaukā veiktajiem drošības un glābšanas pasākumiem nosakāma drošības maksa, kura attiecas uz lidosta “Rīga” izlidojošajiem pasažieriem. Noteikumu projekts paredz drošības maksu paaugstināšanu arī uz tranzīta un transfēra pasažieriem, kuri tāpat kā izlidojošie pasažieri saņem minētos pakalpojumus.
Pieņemot Noteikumu Nr. 823 un Noteikumu Nr. 823 grozījumus dalībvalsts ir noteikusi, ka drošības izmaksas Noteikumu Nr. 823 grozījumos noteiktajā apmērā sedz pasažieris, norēķinoties ar gaisa pārvadātāju par aviobiļetēm.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
VAS "Starptautiskā lidosta "Rīga"", lidosta "Rīga" lietotāju komiteja6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Lidostas "Rīga" konsultācijas ar lietotājiem (aviokompānijām) lietotāju komiteju sanāksmēs
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/a22eae18-cf1a-4baf-826c-be2b6670bd8c
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Publiskajā apspriešanā iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
Attiecībā uz lidostas "Rīga" konsultācijas ar lietotājiem (aviokompānijām) lietotāju komiteju sanāksmēs, - par lidostas “Rīga” tarifu izmaiņām un noteikšanas metodoloģiju no 2022. gada novembra, atbilstoši Noteikumu Nr. 540 prasībām, ir notikušas piecas lidostas “Rīga” konsultācijas starp lidostu “Rīga” un lidostas “Rīga” lietotājiem, kas noslēdzās ar balsojumu par maksu izmaiņām, kuras vairākums gaisa pārvadātāju atbalstīja. Konsultācijās un balsojumā piedalījās visi aviopārvadātāji, kuri saskaņā ar lidostas “Rīga” lietotāju komitejas statūtiem bija iesnieguši pilnvaras pārstāvēt konkrēto pārvadātāju – kopā 10 (airBaltic, DHL, Finnair, Lufthansa, Norwegian, RAF-AVIA, Ryanair, Smartlynx Airlines, Turkish Airlines, Wizzair).
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- VAS "Starptautiskā lidosta "RĪGA""
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi