22-TA-597: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali valsts līdzfinansējuma nodrošināšanai atbrīvošanas pabalstam denacionalizēto namu īrniekiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2022. gadam" 46. pantam paredzēts valsts līdzfinansējums dzīvojamās telpas atbrīvošanas pabalsta nodrošināšanai denacionalizēto namu īrniekiem 1 500 000 euro apmērā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodrošināt valsts līdzfinansējumu tām pašvaldībām, kuras plāno izmaksāt atbrīvošanas pabalstus savā administratīvajā teritorijā esošajiem denacionalizēto namu īrniekiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2021. gadā tika uzsākta līdzfinansējuma nodrošināšana tām pašvaldībām, kuras attiecīgajā gadā plānoja un realizēja pabalstu izmaksu denacionalizēto namu īrniekiem. Ņemot vērā pašvaldību finansiālās iespējas un denacionalizēto namu īrnieku skaitu, pabalstu izmaksa un līdzfinansējuma nodrošināšana no valsts puses denacionalizēto namu īrniekiem turpinās arī 2022. gadā. Līdzfinansējuma nodrošināšana no valsts puses plānota arī 2023. gadā, ja tāda būs nepieciešama.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2021. gada 1. maijā stājās spēkā Dzīvojamo telpu īres likums. Dzīvojamo telpu īres likumā noteikts, ka turpmāk īres līgumi var būt tikai terminēti. Tas skar denacionalizēto namu īrniekus, kuri nav pārslēguši īres līgumu vai arī īres tiesisko ietvaru nav noteikusi tiesa.
Vienlaikus likuma “Par palīdzību dzīvokļa jautājuma risināšanā” 26.2 pants nosaka, ka valsts piešķir pašvaldībām mērķdotāciju dzīvojamās telpas atbrīvošanas pabalsta izmaksu nodrošināšanai atbilstoši gadskārtējā valsts budžetā paredzētajiem līdzekļiem.
Vienlaikus likuma “Par palīdzību dzīvokļa jautājuma risināšanā” 26.2 pants nosaka, ka valsts piešķir pašvaldībām mērķdotāciju dzīvojamās telpas atbrīvošanas pabalsta izmaksu nodrošināšanai atbilstoši gadskārtējā valsts budžetā paredzētajiem līdzekļiem.
Risinājuma apraksts
Lai veicinātu sekmīgu pāreju uz jauno regulējumu – Dzīvojamo telpu īres likumu, paredzēts valsts līdzfinansējuma atbalsts tām pašvaldībām, kuras savos saistošajos noteikumos ir paredzējušas dzīvojamo telpu atbrīvošanas pabalsta izmaksu tiem denacionalizēto namu īrniekiem, kas ir reģistrējušies dzīvojamās telpas atbrīvošanas pabalsta piešķiršanas reģistrā.
Apropriācijas pārdales rezultātā iegūtos finanšu līdzekļus Ekonomikas ministrija piešķirs pašvaldībām, ievērojot Ministru kabineta 2014. gada 25. novembra noteikumu Nr.720 “Kārtība, kādā pašvaldībām piešķir valsts mērķdotāciju dzīvojamās telpas atbrīvošanas pabalsta izmaksu nodrošināšanai” noteikto kārtību.
Apropriācijas pārdales rezultātā iegūtos finanšu līdzekļus Ekonomikas ministrija piešķirs pašvaldībām, ievērojot Ministru kabineta 2014. gada 25. novembra noteikumu Nr.720 “Kārtība, kādā pašvaldībām piešķir valsts mērķdotāciju dzīvojamās telpas atbrīvošanas pabalsta izmaksu nodrošināšanai” noteikto kārtību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
484 442
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
484 442
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-484 442
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-484 442
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
484 442
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Rīgas valstspilsētas pašvaldībā dzīvojamās telpas atbrīvošanas pabalsta saņemšanai uz 2022. gadu pretendē 37 personas (ģimenes), kurām nepieciešams izmaksāt 900 000 euro. Valsts līdzfinansējums veido 450 000 euro.
Jelgavas valstspilsētas pašvaldībā dzīvojamās telpas atbrīvošanas pabalsta saņemšanai uz 2022. gadu pretendē 2 personas (ģimenes), kurām nepieciešams izmaksāt 56 914,88 euro. Valsts līdzfinansējums veido 28 457,44 euro.
Cēsu novada pašvaldībā dzīvojamās telpas atbrīvošanas pabalsta saņemšanai uz 2022. gadu pretendē 7 personas (ģimenes), kurām nepieciešams izmaksāt 11 968,28 euro. Valsts līdzfinansējums veido 5984,14 euro.
Rīgas, Jūrmalas un Cēsu pašvaldību līdzfinansējums kopā veido 484 441,58 euro.
Jelgavas valstspilsētas pašvaldībā dzīvojamās telpas atbrīvošanas pabalsta saņemšanai uz 2022. gadu pretendē 2 personas (ģimenes), kurām nepieciešams izmaksāt 56 914,88 euro. Valsts līdzfinansējums veido 28 457,44 euro.
Cēsu novada pašvaldībā dzīvojamās telpas atbrīvošanas pabalsta saņemšanai uz 2022. gadu pretendē 7 personas (ģimenes), kurām nepieciešams izmaksāt 11 968,28 euro. Valsts līdzfinansējums veido 5984,14 euro.
Rīgas, Jūrmalas un Cēsu pašvaldību līdzfinansējums kopā veido 484 441,58 euro.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
2022.gadā nepieciešamais finansējums valsts līdzfinansējumam dzīvojamās telpas atbrīvošanas pabalsta nodrošināšanai denacionalizēto namu īrniekiem 484 442 euro apmēra tiks pārdalīts no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 09.00.00 "Valsts nozīmes reformas īstenošanai" uz Ekonomikas ministrijas budžeta programmu 32.03.00 "Atbalsts mājokļiem".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Ministru kabineta rīkojuma projekts nav uzskatāms par attīstības plānošanas dokumentu Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 1. punkta izpratnē. Vienlaikus, Ministru kabineta rīkojuma projekts kā tiesību akts nav uzskatāms par tādu, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, dēļ kurām būtu piemērojama sabiedrības līdzdalība minēto noteikumu 5. punkta izpratnē.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi