24-TA-3150: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Voldemāri" Baldones pagastā, Ķekavas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rail Baltica projekta īstenošanai atsavināt nekustamā īpašuma “Voldemāri”, Baldones pag., Ķekavas nov. (kad. Nr. 8025 002 0332) daļu – zemes vienību (kad. apz. 8025 002 0594) 0,03 ha platībā, zemes vienību (kad. apz. 8025 002 0595) 0,01 ha platībā, zemes vienību (kad. apz. 8025 002 0597) 0,3126 ha platībā, zemes vienību (kad. apz. 8025 002 0598) 0,63 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 8025 002 0599) 0,357 ha platībā, zemes vienību (kad. apz. 8025 002 0600) 0,279 ha platībā un zemes vienību (kad. apz. 8025 002 0601) 0,0225 ha platībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Īstenojot projektu “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts), nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma “Voldemāri” Baldones pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8025 002 0332) (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0594) 0,03 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0595) 0,01 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0597) 0,3126 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0598) 0,63 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0599) 0,357 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0600) 0,279 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0601) 0,0225 ha platībā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības “RB Latvija” veiktās izpētes “Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums” tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu:
1) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0594) 0,03 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
2) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0595) 0,01 ha platībā, kas nepieciešama valsts nozīmes ceļa pārbūvei (valsts ceļa nodalījuma josla);
3) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0598) 0,63 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
4) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0599) 0,357 ha platībā, kas nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa pārbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
5) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0600) 0,279 ha platībā, kas nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa pārbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
6) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0601) 0,0225 ha platībā, kas nepieciešama valsts nozīmes ceļa pārbūvei (valsts ceļa nodalījuma josla).
7) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0597) 0,3126 ha platībā, kas nav nepieciešama Rail Baltica izbūvei, bet ir atsavināma papildus saskaņā ar Likuma 6. panta pirmās daļas nosacījumiem.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai, un atbilstoši AS "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma “Par autoceļiem” 4. panta regulējumu par projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības “RB Latvija” veiktās izpētes “Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums” tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu:
1) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0594) 0,03 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
2) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0595) 0,01 ha platībā, kas nepieciešama valsts nozīmes ceļa pārbūvei (valsts ceļa nodalījuma josla);
3) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0598) 0,63 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
4) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0599) 0,357 ha platībā, kas nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa pārbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
5) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0600) 0,279 ha platībā, kas nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa pārbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
6) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0601) 0,0225 ha platībā, kas nepieciešama valsts nozīmes ceļa pārbūvei (valsts ceļa nodalījuma josla).
7) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0597) 0,3126 ha platībā, kas nav nepieciešama Rail Baltica izbūvei, bet ir atsavināma papildus saskaņā ar Likuma 6. panta pirmās daļas nosacījumiem.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai, un atbilstoši AS "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma “Par autoceļiem” 4. panta regulējumu par projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums sastāv no:
1) pēc sākotnēji nesadalītās 1. Zemes vienības sadales trijām jaunizveidotām zemes vienībām:
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 8025 002 0593) 2,13 ha platībā (neatsavināmā);
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 8025 002 0594) 0,03 ha platībā;
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 8025 002 0595) 0,01 ha platībā;
2) pēc sākotnēji nesadalītās 2. Zemes vienības sadales sešām jaunizveidotām zemes vienībām:
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 8025 002 0596) 5,3 ha platībā (neatsavināmā);
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 8025 002 0597) 0,3126 ha platībā;
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 8025 002 0598) 0,63 ha platībā;
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 8025 002 0599) 0,357 ha platībā;
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 8025 002 0600) 0,279 ha platībā;
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 8025 002 0601) 0,0225 ha platībā.
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Baldones pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000218103, īpašumtiesības nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašniece).
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības. Nekustamais īpašums nav apgrūtināts ar lietu tiesībām.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem Nekustamā īpašuma daļai:
1) reģistrēti apgrūtinājumi:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0594) - ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos 0,03 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0595) - ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos 0,01 ha un ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju 0,0003 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0597) - ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos 0,1443 ha un ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 0,0459 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0598) - ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs 0,05 ha;
- zemes vienībām (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 8025 002 0599, 8025 002 0600) - apgrūtinājumi nav reģistrēti;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0601) - ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos 0,0225 ha un ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju 0,0061 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tostarp arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamais īpašums ir apgrūtināts ar ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja. Tādējādi secināms, ka Nekustamajam īpašumam noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
2) noteikti lietošanas mērķi un veidi:
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0594 – “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), veids: mežu platība 0,02 ha, ūdens objektu zeme 0,01 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0595 - “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), veidi: pārējās zemes platība 0,01 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0597 - “Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība lauksaimniecība” (kods 0101), veids: lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība 0,3126 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0598 - “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), veidi: lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība 0,61 ha, ūdens objektu zeme 0,02 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0599 - “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), veids: lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība 0,3570 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0600 - “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), veids: lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība 0,2790 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0601 - “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), veids: lauksaimniecībā izmantojamā zemes platība 0,0225 ha.
Uz Nekustamā īpašuma daļas neatrodas zemesgrāmatā un/vai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētas būves.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0333) sadales rezultātā jaunizveidotās zemes vienības (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 8025 002 0594, 8025 002 0595), atlikumā veidojas jaunizveidotā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0593) 2,13 ha platībā, kas atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) 2023. gada 25. augusta vēstulē Nr. 1-7.1/23/2392 sniegtai informācijai atbilst Pašvaldības teritorijas plānojumam. Saskaņā ar AS "RB Rail", kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju atlikušajai zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0593) piekļuve tiks nodrošināta no projektētā publiskā dzelzceļa apkopes ceļa.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0332) sadales rezultātā jaunizveidotās zemes vienības (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 8025 002 0598, 8025 002 0599, 8025 002 0600, 8025 002 0601), atlikumā veidojas divas jaunizveidotās zemes vienības: zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0596) 5,3 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0597) 0,3126 ha platībā. Atbilstoši Pašvaldības 2023. gada 3. novembra vēstulē Nr. 1-7.1/23/3166 sniegtai informācijai atlikusī zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0596) atbilst Pašvaldības teritorijas plānojumam, savukārt zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0597) neatbilst Pašvaldības teritorijas plānojumam un nav izmantojama patstāvīgi, jo platība neatbilst Ministru kabineta 2013. gada 30. aprīļa noteikumu Nr. 240 “Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi” 65. punktā noteiktām prasībām par minimālo platību jaunveidojamām zemes vienībām (mazāka kā 2 ha). Saskaņā ar AS "RB Rail", kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju atlikušajai zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0596) un zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0597) piekļuves tiks nodrošinātas no projektētā pašvaldības nozīmes autoceļa.
Ņemot vērā, ka atlikušo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0597) 0,3126 ha platībā Īpašniece nevēlas paturēt savā īpašumā, saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu tā atsavināma valsts īpašumā.
Saskaņā ar Valsts meža dienesta 2023. gada 28. jūnija vēstulē Nr. VMD11-2/609 sniegto informāciju no Meža valsts reģistra uz sākotnēji nesadalītās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0332) esošās mežaudzes platība ir 2,17 ha (t.sk. mežs 2,17 ha), meža inventarizācija veikta 2010. gadā, savukārt, saskaņā ar Valsts meža dienesta 2024. gada 4. novembra vēstulē Nr. VMD11-2/1561 sniegto informāciju:
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0593) esošā mežaudzes platība ir 2,13 ha (t.sk. mežs 2,13 ha), meža inventarizācija veikta 2010. gadā;
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0594) esošā mežaudzes platība ir 0,03 ha (t.sk. mežs 0,03 ha), meža inventarizācija veikta 2010. gadā.
Atsavināšanas procesā Īpašniece 2024. gada 25. februāra vēstulē, norādot 11 zemes vienības, lūdza izskatīt iespēju tās izmantot kā kompensāciju par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu. Ievērojot institūciju sniegto informāciju, Īpašniece 2024. gada 28. augusta vēstulē Nr. 2.3.N/2024-4507 informēta, ka:
1) Madonas novada pašvaldībai nav piederošs īpašums, kas būtu līdzvērtīgs Nekustamajam īpašumam, savukārt, nekustamais īpašums “Papardes” Vestienas pagastā, Madonas novadā, kadastra Nr. 7096 006 0106, iznomāts līdz 2025. gada 31. decembrim (2024. gada 10. maija vēstule Nr. 2.1.3.6/24/1290);
2) Veselības ministrijas valdījumā esošais nekustamais īpašums “Vecpiebalgas psihoneiroloģiskā slimnīca”, Vecpiebalgas pagasts, Cēsu novads, kadastra Nr. 4292 004 0014, tostarp tā sastāvā esošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4292 004 0015, nav izmantojams kā kompensācijas veids, jo tas ir nepieciešams sabiedrības veselības funkciju nodrošināšanai (2024. gada 17. maija vēstule Nr. 01-18.2/1920);
3) Aizsardzības ministrijas valdījumā nav brīvu zemes vienību, ko varētu izmantot kā potenciāli līdzvērtīgu īpašumu Rail Baltica projekta īstenošanai uzsāktajā atsavināšanas procesā. Nekustamais īpašums “Virsseržanti” atrodas Baltijas jūras un Rīgas jūras līča krasta kāpu aizsargjoslā, un saskaņā ar Aizsargjoslu likuma 36. panta trešās daļas 1. punktu ir aizliegts atsavināt (2024. gada 20. maija vēstule Nr. MV-N/1290);
4) Ventspils novada pašvaldības īpašumā nav tādu zemesgabalu, kas būtu nododami kā kompensācija Ķekavas novada Baldones pagasta iedzīvotājiem Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros, tostarp Īpašnieces norādītie īpašumi nevar tikt izmantoti kā kompensācija par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu šādu apstākļu dēļ:
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 9866 001 0021 (“Prinči”), Tārgales pagastā, ir apbūvēta, uz tās atrodas privātpersonai piederoša dzīvojamā māja ar palīgēkām, par zemes vienības lietošanu ir noslēgts nomas līgums ar ēku īpašnieku, kuram ir zemes pirmpirkuma tiesības;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 9866 001 0085 (“Virsseržanti”), Tārgales pagastā, nav pašvaldības īpašumā, bet pieder valstij Aizsardzības ministrijas personā, lietotājs juridiska persona;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 9860 006 0061 (“Līkumi”), Puzes pagastā, ir iznomāta vietējai zemnieku saimniecībai, kurai ir zemes pirmpirkuma tiesības pēc likuma;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 9860 006 0077 (“Pīpenes”), Puzes pagastā, ir iznomāta līdz 2030. gada 31. decembrim (2024. gada 27. maija vēstule Nr. 1.2-2/IZ1448).
5) Cēsu novada pašvaldības tiesiskajā valdījumā esošais nekustamais īpašums “Jaunjēkuļi” Inešu pagastā, Cēsu novadā, kadastra Nr. 4254 001 0151 (zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4254 001 0215) nepieciešams pašvaldības funkciju veikšanai un netiek nodots atsavināšanai. Nekustamais īpašums “Krievu kapi” teritorijā atrodas valsts aizsargājamais kultūras piemineklis “Vecpiebalgas senkapi” (Krievu, Krīvu kapi), valsts aizsardzības Nr. 441 un šī īpašuma apsaimniekošana veicama atbilstoši Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes Vidzemes reģionālās nodaļas izsniegtajiem Valsts nozīmes arheoloģiskā pieminekļa izmantošanas un saglabāšanas norādījumiem. Īpašuma aizsardzības statusa un ierobežotās izmantošanas dēļ nekustamais īpašums “Krievu kapi” Inešu pagastā, Cēsu novadā, nav uzskatāms par piemērotu kompensējamo īpašumu (2024. gada 4. jūnija vēstule Nr. 6.2-9/2024/2224);
6) Akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” (2024. gada 12. jūnija vēstule Nr. 4.1-2_04d2_101_24_412) pārvaldīšanā un Zemkopības ministrijas (2024. gada 19. jūnija vēstule Nr. 3.4-11e/1155/2024) valdījumā, ka nav esošas zemes vienības, kas atbilstoši Valsts meža zemes kā atlīdzības kompensācijas veida noteikšanas vadlīnijām potenciāli būtu izmantojamas kā atlīdzības kompensācijas veids par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu. Nekustamā īpašuma “Valsts mežs 4254” (kadastra Nr. 4254 002 0089), Inešu pagastā, Cēsu novadā, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 4254 002 0186 un 4254 002 0188 papildus citiem aprobežojumiem ietilpst īpaši aizsargājamā dabas teritorijā – dabas lieguma “Sproģi” dabas lieguma zonas teritorijā. Atbilstoši likuma “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” 33. panta otrās daļas 2. punktā noteiktajam valstij vai pašvaldībai piederošā vai piekrītošā zeme nav privatizējama vai atsavināma, ja tā atrodas dabas liegumu, nacionālo parku, biosfēras rezervātu, dabas parku, dabas pieminekļu un aizsargājamo ainavu apvidu dabas rezervāta, stingrā režīma, dabas lieguma un regulējamā režīma zonās;
7) Ķekavas novada pašvaldības tīmekļa vietnē www.kekava.lv sadaļā “Pašvaldība” → “Īpašumi” ir apkopota informācija par tās rīcībā esošiem atsavināšanai paredzētajiem nekustamajiem īpašumiem Ķekavas novadā. Kāds no sarakstos minētajiem nekustamajiem īpašumiem varētu tikt nodots valstij īpašumā bez atlīdzības, lai tiktu izmantots kā atlīdzības kompensācijas veids Rail Baltica projekta īstenošanai, ja to atbalstītu Ķekavas novada dome. Katra konkrētā nekustamā īpašuma iespējamā nodošana bez atlīdzības tiktu vērtēta individuāli;
8) Satiksmes ministrijas rīcībā esošo nekustamo īpašumu, kas nav nepieciešami ministrijas funkciju realizēšanai un varētu tikt potenciāli izmantoti kā atlīdzības kompensācijas veids, sarakstā nav iekļauts neviens Ķekavas novadā esošs īpašums (2023. gada 11. septembra vēstule Nr. 03.1-04/2569).
Īpašniece 2024. gada 29. augusta vēstulē informēja par trīs īpašumiem, kas potenciāli varētu tikt izmantoti kā kompensācija par atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu. Īpašniece 2024. gada 11. oktobra vēstulē Nr. 2.3.N/2024-5271 informēta, ka:
1) atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības sniegtai informācijai nekustamais īpašums “Saulēni”, Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, kadastra Nr. 8070 008 2329, saglabājams pašvaldības īpašumā, pašvaldības funkciju nodrošināšanai, savukārt nekustamais īpašums Pļavu iela 1, Baložos, Ķekavas novadā, kadastra numurs 8007 003 3955, iznomāts bijušajam zemes lietotājam atbilstoši Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumā noteiktajai kārtībai un atsavināms bijušajam zemes lietotājam atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4. panta ceturtajā daļā noteiktajam (2024. gada 10. oktobra vēstule Nr. 1-7.1/24/2852);
2) atbilstoši Satiksmes ministrijas sniegtai informācijai nekustamais īpašums "Sedaskrasti”, Vecates pagastā, Valmieras novadā, kadastra Nr. 9692 004 0080, nodots Zemkopības ministrijas valdījumā (2024. gada 1. oktobra vēstule Nr. 03.1-01.3/3382). Zemkopības ministrija viedokli vai īpašums būtu izskatāms kā potenciāli līdzvērtīgs iepriekš minētajai Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamajai Nekustamā īpašuma daļai nav sniegusi.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 4.decembra lēmumu Nr. 03.1-14/4064 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Voldemāri” Baldones pagastā, Ķekavas novadā, kadastra Nr. 8025 002 0332, daļas 1,6411 ha kopplatībā atsavināšanu atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktajai tirgus vērtībai 18 804,54 EUR (astoņpadsmit tūkstoši astoņi simti četri euro un 54 centi), ko veido:
1. atsavināmo zemes vienību 1,6411 ha kopplatībā tirgus vērtība 18 384,54 EUR, tostarp:
1.1. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0594) 0,03 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 99,00 EUR;
1.2. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0595) 0,01 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 33,00 EUR;
1.3. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0597) 0,3126 ha platībā, kas atsavināma papildus saskaņā ar Likuma 6.panta pirmo daļu, tirgus vērtība 3 563,64 EUR;
1.4. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0598) 0,63 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 7 182,00 EUR;
1.5. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0599) 0,357 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 4 069,80 EUR;
1.6. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0600) 0,279 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 3 180,60 EUR;
1.7. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0601) 0,0225 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 256,50 EUR;
2. zaudējumi - uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0594) 0,03 ha platībā augošās mežaudzes tirgus vērtība 420,00 EUR.
No Īpašnieces saņemta rakstveida piekrišana atlīdzības apmēram par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai, vienlaikus lūdzot informēt par iespēju izmantot nekustamā īpašuma “Sedaskrasti”, Vecates pagastā, Valmieras novadā, kadastra Nr. 9692 004 0080, sastāvā esošo zemes vienību kā daļēju kompensāciju par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu. Īpašniece mutiskas saziņas veidā ir informēta, ka atbilde tiks sniegta pēc Zemkopības ministrijas viedokļa saņemšanas, kā arī tika paskaidrots, ka atbilstoši Likuma 12. panta pirmajā daļā noteiktajam, Līgumā par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu puses var vienosies par atlīdzības kompensācijas veidu un kārtību, ja šāda iespēja pastāvēs.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniecei ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Satiksmes ministrija šobrīd veic darbības pie risinājuma, lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļu izbūves šāda veida ceļi (autoceļi) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododami pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma “Par autoceļiem” 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
1) pēc sākotnēji nesadalītās 1. Zemes vienības sadales trijām jaunizveidotām zemes vienībām:
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 8025 002 0593) 2,13 ha platībā (neatsavināmā);
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 8025 002 0594) 0,03 ha platībā;
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 8025 002 0595) 0,01 ha platībā;
2) pēc sākotnēji nesadalītās 2. Zemes vienības sadales sešām jaunizveidotām zemes vienībām:
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 8025 002 0596) 5,3 ha platībā (neatsavināmā);
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 8025 002 0597) 0,3126 ha platībā;
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 8025 002 0598) 0,63 ha platībā;
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 8025 002 0599) 0,357 ha platībā;
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 8025 002 0600) 0,279 ha platībā;
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 8025 002 0601) 0,0225 ha platībā.
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Baldones pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000218103, īpašumtiesības nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašniece).
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības. Nekustamais īpašums nav apgrūtināts ar lietu tiesībām.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem Nekustamā īpašuma daļai:
1) reģistrēti apgrūtinājumi:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0594) - ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos 0,03 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0595) - ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos 0,01 ha un ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju 0,0003 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0597) - ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos 0,1443 ha un ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 0,0459 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0598) - ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs 0,05 ha;
- zemes vienībām (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 8025 002 0599, 8025 002 0600) - apgrūtinājumi nav reģistrēti;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0601) - ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos 0,0225 ha un ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju 0,0061 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tostarp arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamais īpašums ir apgrūtināts ar ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja. Tādējādi secināms, ka Nekustamajam īpašumam noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
2) noteikti lietošanas mērķi un veidi:
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0594 – “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), veids: mežu platība 0,02 ha, ūdens objektu zeme 0,01 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0595 - “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), veidi: pārējās zemes platība 0,01 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0597 - “Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība lauksaimniecība” (kods 0101), veids: lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība 0,3126 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0598 - “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), veidi: lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība 0,61 ha, ūdens objektu zeme 0,02 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0599 - “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), veids: lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība 0,3570 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0600 - “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), veids: lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība 0,2790 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0601 - “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), veids: lauksaimniecībā izmantojamā zemes platība 0,0225 ha.
Uz Nekustamā īpašuma daļas neatrodas zemesgrāmatā un/vai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētas būves.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0333) sadales rezultātā jaunizveidotās zemes vienības (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 8025 002 0594, 8025 002 0595), atlikumā veidojas jaunizveidotā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0593) 2,13 ha platībā, kas atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) 2023. gada 25. augusta vēstulē Nr. 1-7.1/23/2392 sniegtai informācijai atbilst Pašvaldības teritorijas plānojumam. Saskaņā ar AS "RB Rail", kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju atlikušajai zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0593) piekļuve tiks nodrošināta no projektētā publiskā dzelzceļa apkopes ceļa.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0332) sadales rezultātā jaunizveidotās zemes vienības (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 8025 002 0598, 8025 002 0599, 8025 002 0600, 8025 002 0601), atlikumā veidojas divas jaunizveidotās zemes vienības: zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0596) 5,3 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0597) 0,3126 ha platībā. Atbilstoši Pašvaldības 2023. gada 3. novembra vēstulē Nr. 1-7.1/23/3166 sniegtai informācijai atlikusī zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0596) atbilst Pašvaldības teritorijas plānojumam, savukārt zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0597) neatbilst Pašvaldības teritorijas plānojumam un nav izmantojama patstāvīgi, jo platība neatbilst Ministru kabineta 2013. gada 30. aprīļa noteikumu Nr. 240 “Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi” 65. punktā noteiktām prasībām par minimālo platību jaunveidojamām zemes vienībām (mazāka kā 2 ha). Saskaņā ar AS "RB Rail", kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju atlikušajai zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0596) un zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0597) piekļuves tiks nodrošinātas no projektētā pašvaldības nozīmes autoceļa.
Ņemot vērā, ka atlikušo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0597) 0,3126 ha platībā Īpašniece nevēlas paturēt savā īpašumā, saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu tā atsavināma valsts īpašumā.
Saskaņā ar Valsts meža dienesta 2023. gada 28. jūnija vēstulē Nr. VMD11-2/609 sniegto informāciju no Meža valsts reģistra uz sākotnēji nesadalītās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0332) esošās mežaudzes platība ir 2,17 ha (t.sk. mežs 2,17 ha), meža inventarizācija veikta 2010. gadā, savukārt, saskaņā ar Valsts meža dienesta 2024. gada 4. novembra vēstulē Nr. VMD11-2/1561 sniegto informāciju:
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0593) esošā mežaudzes platība ir 2,13 ha (t.sk. mežs 2,13 ha), meža inventarizācija veikta 2010. gadā;
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0594) esošā mežaudzes platība ir 0,03 ha (t.sk. mežs 0,03 ha), meža inventarizācija veikta 2010. gadā.
Atsavināšanas procesā Īpašniece 2024. gada 25. februāra vēstulē, norādot 11 zemes vienības, lūdza izskatīt iespēju tās izmantot kā kompensāciju par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu. Ievērojot institūciju sniegto informāciju, Īpašniece 2024. gada 28. augusta vēstulē Nr. 2.3.N/2024-4507 informēta, ka:
1) Madonas novada pašvaldībai nav piederošs īpašums, kas būtu līdzvērtīgs Nekustamajam īpašumam, savukārt, nekustamais īpašums “Papardes” Vestienas pagastā, Madonas novadā, kadastra Nr. 7096 006 0106, iznomāts līdz 2025. gada 31. decembrim (2024. gada 10. maija vēstule Nr. 2.1.3.6/24/1290);
2) Veselības ministrijas valdījumā esošais nekustamais īpašums “Vecpiebalgas psihoneiroloģiskā slimnīca”, Vecpiebalgas pagasts, Cēsu novads, kadastra Nr. 4292 004 0014, tostarp tā sastāvā esošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4292 004 0015, nav izmantojams kā kompensācijas veids, jo tas ir nepieciešams sabiedrības veselības funkciju nodrošināšanai (2024. gada 17. maija vēstule Nr. 01-18.2/1920);
3) Aizsardzības ministrijas valdījumā nav brīvu zemes vienību, ko varētu izmantot kā potenciāli līdzvērtīgu īpašumu Rail Baltica projekta īstenošanai uzsāktajā atsavināšanas procesā. Nekustamais īpašums “Virsseržanti” atrodas Baltijas jūras un Rīgas jūras līča krasta kāpu aizsargjoslā, un saskaņā ar Aizsargjoslu likuma 36. panta trešās daļas 1. punktu ir aizliegts atsavināt (2024. gada 20. maija vēstule Nr. MV-N/1290);
4) Ventspils novada pašvaldības īpašumā nav tādu zemesgabalu, kas būtu nododami kā kompensācija Ķekavas novada Baldones pagasta iedzīvotājiem Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros, tostarp Īpašnieces norādītie īpašumi nevar tikt izmantoti kā kompensācija par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu šādu apstākļu dēļ:
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 9866 001 0021 (“Prinči”), Tārgales pagastā, ir apbūvēta, uz tās atrodas privātpersonai piederoša dzīvojamā māja ar palīgēkām, par zemes vienības lietošanu ir noslēgts nomas līgums ar ēku īpašnieku, kuram ir zemes pirmpirkuma tiesības;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 9866 001 0085 (“Virsseržanti”), Tārgales pagastā, nav pašvaldības īpašumā, bet pieder valstij Aizsardzības ministrijas personā, lietotājs juridiska persona;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 9860 006 0061 (“Līkumi”), Puzes pagastā, ir iznomāta vietējai zemnieku saimniecībai, kurai ir zemes pirmpirkuma tiesības pēc likuma;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 9860 006 0077 (“Pīpenes”), Puzes pagastā, ir iznomāta līdz 2030. gada 31. decembrim (2024. gada 27. maija vēstule Nr. 1.2-2/IZ1448).
5) Cēsu novada pašvaldības tiesiskajā valdījumā esošais nekustamais īpašums “Jaunjēkuļi” Inešu pagastā, Cēsu novadā, kadastra Nr. 4254 001 0151 (zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4254 001 0215) nepieciešams pašvaldības funkciju veikšanai un netiek nodots atsavināšanai. Nekustamais īpašums “Krievu kapi” teritorijā atrodas valsts aizsargājamais kultūras piemineklis “Vecpiebalgas senkapi” (Krievu, Krīvu kapi), valsts aizsardzības Nr. 441 un šī īpašuma apsaimniekošana veicama atbilstoši Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes Vidzemes reģionālās nodaļas izsniegtajiem Valsts nozīmes arheoloģiskā pieminekļa izmantošanas un saglabāšanas norādījumiem. Īpašuma aizsardzības statusa un ierobežotās izmantošanas dēļ nekustamais īpašums “Krievu kapi” Inešu pagastā, Cēsu novadā, nav uzskatāms par piemērotu kompensējamo īpašumu (2024. gada 4. jūnija vēstule Nr. 6.2-9/2024/2224);
6) Akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” (2024. gada 12. jūnija vēstule Nr. 4.1-2_04d2_101_24_412) pārvaldīšanā un Zemkopības ministrijas (2024. gada 19. jūnija vēstule Nr. 3.4-11e/1155/2024) valdījumā, ka nav esošas zemes vienības, kas atbilstoši Valsts meža zemes kā atlīdzības kompensācijas veida noteikšanas vadlīnijām potenciāli būtu izmantojamas kā atlīdzības kompensācijas veids par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu. Nekustamā īpašuma “Valsts mežs 4254” (kadastra Nr. 4254 002 0089), Inešu pagastā, Cēsu novadā, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 4254 002 0186 un 4254 002 0188 papildus citiem aprobežojumiem ietilpst īpaši aizsargājamā dabas teritorijā – dabas lieguma “Sproģi” dabas lieguma zonas teritorijā. Atbilstoši likuma “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” 33. panta otrās daļas 2. punktā noteiktajam valstij vai pašvaldībai piederošā vai piekrītošā zeme nav privatizējama vai atsavināma, ja tā atrodas dabas liegumu, nacionālo parku, biosfēras rezervātu, dabas parku, dabas pieminekļu un aizsargājamo ainavu apvidu dabas rezervāta, stingrā režīma, dabas lieguma un regulējamā režīma zonās;
7) Ķekavas novada pašvaldības tīmekļa vietnē www.kekava.lv sadaļā “Pašvaldība” → “Īpašumi” ir apkopota informācija par tās rīcībā esošiem atsavināšanai paredzētajiem nekustamajiem īpašumiem Ķekavas novadā. Kāds no sarakstos minētajiem nekustamajiem īpašumiem varētu tikt nodots valstij īpašumā bez atlīdzības, lai tiktu izmantots kā atlīdzības kompensācijas veids Rail Baltica projekta īstenošanai, ja to atbalstītu Ķekavas novada dome. Katra konkrētā nekustamā īpašuma iespējamā nodošana bez atlīdzības tiktu vērtēta individuāli;
8) Satiksmes ministrijas rīcībā esošo nekustamo īpašumu, kas nav nepieciešami ministrijas funkciju realizēšanai un varētu tikt potenciāli izmantoti kā atlīdzības kompensācijas veids, sarakstā nav iekļauts neviens Ķekavas novadā esošs īpašums (2023. gada 11. septembra vēstule Nr. 03.1-04/2569).
Īpašniece 2024. gada 29. augusta vēstulē informēja par trīs īpašumiem, kas potenciāli varētu tikt izmantoti kā kompensācija par atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu. Īpašniece 2024. gada 11. oktobra vēstulē Nr. 2.3.N/2024-5271 informēta, ka:
1) atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības sniegtai informācijai nekustamais īpašums “Saulēni”, Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, kadastra Nr. 8070 008 2329, saglabājams pašvaldības īpašumā, pašvaldības funkciju nodrošināšanai, savukārt nekustamais īpašums Pļavu iela 1, Baložos, Ķekavas novadā, kadastra numurs 8007 003 3955, iznomāts bijušajam zemes lietotājam atbilstoši Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumā noteiktajai kārtībai un atsavināms bijušajam zemes lietotājam atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4. panta ceturtajā daļā noteiktajam (2024. gada 10. oktobra vēstule Nr. 1-7.1/24/2852);
2) atbilstoši Satiksmes ministrijas sniegtai informācijai nekustamais īpašums "Sedaskrasti”, Vecates pagastā, Valmieras novadā, kadastra Nr. 9692 004 0080, nodots Zemkopības ministrijas valdījumā (2024. gada 1. oktobra vēstule Nr. 03.1-01.3/3382). Zemkopības ministrija viedokli vai īpašums būtu izskatāms kā potenciāli līdzvērtīgs iepriekš minētajai Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamajai Nekustamā īpašuma daļai nav sniegusi.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 4.decembra lēmumu Nr. 03.1-14/4064 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Voldemāri” Baldones pagastā, Ķekavas novadā, kadastra Nr. 8025 002 0332, daļas 1,6411 ha kopplatībā atsavināšanu atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktajai tirgus vērtībai 18 804,54 EUR (astoņpadsmit tūkstoši astoņi simti četri euro un 54 centi), ko veido:
1. atsavināmo zemes vienību 1,6411 ha kopplatībā tirgus vērtība 18 384,54 EUR, tostarp:
1.1. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0594) 0,03 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 99,00 EUR;
1.2. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0595) 0,01 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 33,00 EUR;
1.3. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0597) 0,3126 ha platībā, kas atsavināma papildus saskaņā ar Likuma 6.panta pirmo daļu, tirgus vērtība 3 563,64 EUR;
1.4. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0598) 0,63 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 7 182,00 EUR;
1.5. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0599) 0,357 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 4 069,80 EUR;
1.6. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0600) 0,279 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 3 180,60 EUR;
1.7. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0601) 0,0225 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 256,50 EUR;
2. zaudējumi - uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0594) 0,03 ha platībā augošās mežaudzes tirgus vērtība 420,00 EUR.
No Īpašnieces saņemta rakstveida piekrišana atlīdzības apmēram par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai, vienlaikus lūdzot informēt par iespēju izmantot nekustamā īpašuma “Sedaskrasti”, Vecates pagastā, Valmieras novadā, kadastra Nr. 9692 004 0080, sastāvā esošo zemes vienību kā daļēju kompensāciju par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu. Īpašniece mutiskas saziņas veidā ir informēta, ka atbilde tiks sniegta pēc Zemkopības ministrijas viedokļa saņemšanas, kā arī tika paskaidrots, ka atbilstoši Likuma 12. panta pirmajā daļā noteiktajam, Līgumā par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu puses var vienosies par atlīdzības kompensācijas veidu un kārtību, ja šāda iespēja pastāvēs.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniecei ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Satiksmes ministrija šobrīd veic darbības pie risinājuma, lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļu izbūves šāda veida ceļi (autoceļi) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododami pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma “Par autoceļiem” 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma “Voldemāri” Baldones pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8025 002 0332) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0594) 0,03 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0595) 0,01 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0597) 0,3126 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0598) 0,63 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0599) 0,357 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0600) 0,279 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0601) 0,0225 ha platībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieci, kurai piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieci, kurai piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020. gada 16. novembrī starp AS "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020. gada 16. novembrī starp AS "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”.
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
