Anotācija

24-TA-2937: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ķekavas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma "Pie Bērzes upes" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā, daļas pārņemšanu bez atlīdzības valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa, 43. pants, Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa un Ķekavas novada domes 2024. gada 17. oktobra lēmums Nr. 9 (prot. Nr. 23) "Par pašvaldības nekustamā īpašuma "Pie Bērzes upes", kadastra numurs 8056 001 0100, daļas nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā, Rail Baltica projekta realizācijai".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Ķekavas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma daļu, kas nepieciešama projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". 
Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Pamatojoties uz Satiksmes ministrijas piesaistītās pilnsabiedrības "RB Latvija" izstrādātajiem tehniskajiem risinājumiem, kā arī to detalizācijai izstrādātajā būvprojektā, Rail Baltica projekta īstenošanai valsts īpašumā iegūstama Ķekavas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma "Pie Bērzes upes" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0100) (turpmāk – Nekustamais īpašums) sastāvā esošā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0673) 0,28 ha platībā (pirms sadales zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0100) (turpmāk arī – Zemes vienība vai Nekustamā īpašuma daļa).  
Nekustamā īpašuma daļu nepieciešams pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā, jo tā ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – atbilstoši Dzelzceļa likuma 6. panta pirmajai daļai un 15. panta pirmajai daļai izmantojot valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā. 
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ķekavas novada domes 2024. gada 17. oktobra lēmumu Nr. 9 (prot. Nr. 23) "Par pašvaldības nekustamā īpašuma "Pie Bērzes upes", kadastra numurs 8056 001 0100, daļas nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā, Rail Baltica projekta realizācijai”. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums sastāv no:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0672) 20,7 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0673) 0,28 ha platībā.
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Daugmales pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 112. Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas Ķekavas novada pašvaldībai. 
Zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0672) 20,7 ha platībā ar Rail Baltica projektu netiek skarta.
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrētas ķīlas tiesības vai hipotēkas, piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra sistēma) Zemes vienībai ir reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
- tauvas joslas teritorija gar upi – 0,02 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,04 ha;
- no 10 līdz 25 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,17 ha.
Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem atsavināmās Zemes vienības lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platības sadalījums pa lietošanas veidiem: mežu platība – 0,26 ha,  ūdens objektu zeme – 0,02 ha.
Ķekavas novada domes 2024. gada 17. oktobra lēmuma Nr. 9 (prot. Nr. 23) "Par pašvaldības nekustamā īpašuma "Pie Bērzes upes", kadastra numurs 8056 001 0100, daļas nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā, Rail Baltica projekta realizācijai " 1. punktā ir norādīts, ka nodot bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā Ķekavas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma "Pie Bērzes upes", kadastra numurs 8056 001 0100, daļu, kas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0673, 0,3 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica projekta realizācijai. Skaidrojam, ka pašvaldības lēmums ir pieņemts pirms Zemes vienības kadastrālās uzmērīšanas pabeigšanas un lēmumā norādītā Zemes vienības platība 0,3 ha ir platība, kas ir iekļauta apstiprinātajā zemes ierīcības projektā, to izstrādājot atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 2. augusta noteikumu Nr. 505 "Zemes ierīcības projekta izstrādes noteikumi" 34. punktam. 
Nekustamā īpašuma sastāvā esošā Zemes vienība nepieciešama valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0672 ir pašvaldības īpašumā paliekoša zemes vienība un tai tiks saglabāta esošā piekļuve no pašvaldības nozīmes ceļa.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas attiecībā uz tā turpmāko izmantošanu būs ievērojami normatīvajos aktos, tai skaitā, kas attiecas uz vides un dabas resursu aizsardzību, noteiktie ierobežojumi un Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Zemes vienība ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Zemes vienībai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildus nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otro daļu, kas cita starpā nosaka, ja nodotais nekustamais īpašums vairs netiek izmantots atvasinātas publiskas personas lēmējinstitūcijas lēmumā par atvasinātas publiskas personas nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības norādītās valsts pārvaldes funkcijas, atvasinātas publiskas personas funkcijas vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, valsts vai atvasināta publiska persona šo īpašumu bez atlīdzības nodod tai atvasinātai publiskai personai, kura šo nekustamo īpašumu nodevusi, Rīkojuma projekts paredz, nostiprinot zemesgrāmatā valsts īpašuma tiesības uz pārņemto Nekustamā īpašuma daļu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr tiek nodrošināta valsts pārvaldes funkcijas transporta nozarē īstenošana, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt Nekustamā īpašuma daļu. Rīkojuma projektā paredzētais valsts īpašuma tiesību aprobežojums izriet no Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrās daļas jēgas un būtības, neskatoties uz to vai pašvaldība to ir norādījusi savā lēmumā vai nē.
Rīkojuma projekts paredz pienākumu Satiksmes ministrijai pārņemtā Nekustamā īpašuma daļu bez atlīdzības nodot atpakaļ Ķekavas novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras un saistītās infrastruktūras izveidošanai un uzturēšanai.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta ieviesējam būvdarbu veikšanai.
Ķekavas novada domes 2024. gada 17. oktobra lēmuma Nr. 9 (prot. Nr. 23) "Par pašvaldības nekustamā īpašuma "Pie Bērzes upes", kadastra numurs 8056 001 0100, daļas nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā, Rail Baltica projekta realizācijai" 2. punktā noteikts, ka mežaudze, kas atrodas uz Zemes vienības, paliek Ķekavas novada pašvaldība īpašumā, lai to realizētu un iegūtos finanšu resursus izmantotu Pašvaldību likumā noteikto pašvaldības funkciju nodrošināšanai. Pašvaldību likuma 4. pants nosaka pašvaldības autonomās funkcijas. Pašvaldību likuma 73. pantā noteikts, ka pašvaldības manta izmantojama pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs. Tāpēc pašvaldība, izbūvējot Rail Baltica trasi, nozāģētos kokmateriālus no pašvaldības īpašuma "Pie Bērzes upe" vēlas izmantot likumā noteikto funkciju realizācijai. Atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības skaidrojumam, pašvaldībai šobrīd nav tiesiska pamata pašai veikt kailcirti, jo koki nav vēl sasnieguši ciršanas vecumu. Savukārt Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros atbilstoši būvniecības ieceres dokumentācijai Zemes vienībā paredzēta koku ciršana. 
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt valsts īpašumā bez atlīdzības Ķekavas novada pašvaldībai piederošā Nekustamā īpašuma daļu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt Nekustamā īpašuma daļu valsts īpašumā bez atlīdzības.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, tostarp fiziskas personas.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rail Baltica projekta ietvaros izbūvētā transporta infrastruktūra veicinās attiecīgā reģiona ekonomisko izaugsmi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ministru kabineta rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. 
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma daļas tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līguma, kas noslēgts 2020. gada 16. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm. 
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa infrastruktūras attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk