Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
24-TA-666: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma Lauku ielā 40, Kuldīgā, Kuldīgas novadā, pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmā daļa un 43. pants.
Ministru kabineta 2015.gada 15.aprīļa rīkojuma Nr.196 “Par valsts nekustamā īpašuma Aizputes ielā 6, Kuldīgā, Kuldīgas novadā, nodošanu Kuldīgas novada pašvaldības īpašumā” (turpmāk – Rīkojums Nr.196) 2.punkts.
Informatīvais ziņojums "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023.gadam un budžeta ietvaram 2023.-2025.gadam" (Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra ārkārtas sēdes protokols Nr.2, 1.§).
Kuldīgas novada domes 2023.gada 29.jūnija lēmums (protokols Nr.8, 11.punkts) "Par nekustamā īpašuma Lauku ielā 40, Kuldīgā, Kuldīgas novadā, nodošanu īpašumā bez atlīdzības valstij Iekšlietu ministrijas personā".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts (turpmāk - rīkojuma projekts) paredz no Kuldīgas novada pašvaldības (turpmāk - Pašvaldība) pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā un nodot Iekšlietu ministrijas valdījumā nekustamo īpašumu Lauku ielā 40, Kuldīgā, Kuldīgas novadā, lai nodrošinātu Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu valsts pārvaldes funkciju - sabiedriskās kārtības un drošības, civilās aizsardzības un ugunsdrošības īstenošanu.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu Lauku ielā 40, Kuldīgā, Kuldīgas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6201 014 0113), kas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6201 014 0113, ar platību 14789 m² (turpmāk – nekustamais īpašums) nostiprinātas Pašvaldībai Kuldīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.1476. Valsts nekustamo īpašumu, pamatojoties uz Ministru kabineta 2015.gada 15.aprīļa rīkojumu Nr.196, ir nodevusi bez atlīdzības Pašvaldības īpašumā.
Rīkojumā Nr.196 minētā nekustamā īpašuma Aizputes iela 6, Kuldīgā, Kuldīgas novadā, adrese ir Lauku iela 40, Kuldīga, Kuldīgas novads.
Zemesgrāmatas nodalījumā nostiprināta atzīme “Noteikts aizliegums nekustamu īpašumu atsavināt un apgrūtināt to ar hipotēku”. Pamats: Ministru kabineta 2015.gada 15.aprīļa rīkojums Nr.196.
Saskaņā ar informāciju no Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk - NĪVK IS) nekustamā īpašuma kadastrālā vērtība uz 2024.gada 1.janvāri ir 55 149 euro. Nekustamā īpašuma lietošanas mērķis 0801 – Komercdarbības objektu apbūve, kā arī noteikti apgrūtinājumi:
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem - 0,0517 ha platībā;
- aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līnijām un kabeļu kanalizāciju – 0,0666 ha platībā.
Nekustamajam īpašumam noteiktie apgrūtinājumi neietekmēs nekustamā īpašuma turpmāko izmantošanu tā atsavināšanas gadījumā, kā arī tiks veikta nekustamā īpašuma lietošanas mērķa maiņa uz 0906 - Valsts aizsardzības nozīmes objektu, drošības, policijas, ugunsdzēsības un glābšanas, robežsardzes un soda izciešanas iestāžu apbūve. 
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra ārkārtas sēdē nolemto (prot.Nr.2 1.§) plānots finansējums Iekšlietu ministrijas prioritārajam pasākumam "VUGD depo - katastrofu pārvaldības centri (IeM)", un daļa no plānotā finansējuma rezervēta jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecībai Kuldīgā.
Iekšlietu ministrijas Būvniecības padome ir apstiprinājusi ieceri 16 katastrofu pārvaldības centru būvniecībai, kas nepieciešami iekšlietu iestāžu funkciju veikšanai. Šajā skaitā ir plānots Kuldīgā būvēt katastrofu pārvaldības centra ēku ar B kategorijas ugunsdzēsības depo un papildu telpām Valsts policijai, Nodrošinājuma valsts aģentūrai (turpmāk – Aģentūra), Iekšlietu ministrijas Informācijas centram, Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centram, kā arī Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei (indikatīvi kopā 1600 m2). Aģentūra ir secinājusi, ka minētās ēkas būvniecībai atbilstošākais būtu nekustamais īpašums.
 
Risinājuma apraksts
Aģentūra ar 2023. gada 26. maija vēstuli Nr.1.3.2-15/3976 “Par zemes vienību katastrofu pārvaldības centra būvniecībai Kuldīgā” informēja Pašvaldību par plānoto katastrofu pārvaldības centra ēkas būvniecību Kuldīgā un lūdza pieņemt lēmumu par nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības Iekšlietu ministrijas īpašumā iekšlietu iestāžu funkciju veikšanai.
2023. gada 29. jūnijā pieņemts Kuldīgas novada domes lēmums (protokols Nr. 8, 11. punkts) “Par nekustamā īpašuma Lauku ielā 40, Kuldīgā, Kuldīgas novadā, nodošanu īpašumā bez atlīdzības valstij Iekšlietu ministrijas personā” (turpmāk - lēmums) nodot īpašumā bez atlīdzības valstij Iekšlietu ministrijas personā Pašvaldības nekustamo īpašumu, iekšlietu iestāžu funkciju veikšanai.
Pašvaldība nekustamo īpašumu saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta pirmo daļu un Rīkojuma Nr.196 2.punktu nodod bez atlīdzības valstij, jo tas vairs netiek izmantots Rīkojuma Nr.196 1.punktā minēto pašvaldības autonomo funkciju nodrošināšanai.
Lēmumā lūgts Ministru kabinetu dzēst Kuldīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.1476 nostiprināto atzīmi “Noteikts aizliegums nekustamu īpašumu atsavināt un apgrūtināt to ar hipotēku”, kā arī noteikts valstij Iekšlietu ministrijas personā aizliegums atsavināt un apgrūtināt nekustamo īpašumu ar lietu tiesībām un pienākumu bez atlīdzības nodot Kuldīgas novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots iekšlietu iestāžu funkciju veikšanai.
Ņemot vērā, ka Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma regulējums neparedz nekustamajam īpašumam, kas tiek nodots atpakaļ valstij, jo tas vairs nav nepieciešams pašvaldībai tās autonomo funkciju nodrošināšanai, atkārtoti paredzēt Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta pirmajā daļā noteiktos atsavināšanas ierobežojumus, Kuldīgas novada domes lēmumā nolemtais netiek paredzēts sagatavotajā rīkojuma projektā.
Sakarā ar to, ka iepriekš minētā nostiprinātā atzīme ir uzlikta ar Ministru kabineta 2015.gada 15.aprīļa rīkojumu Nr.196, Pašvaldība 2024.gada 16.janvārī nosūtīja Finanšu ministrijai vēstuli Nr.KNP/2.13/24/169 “Par nekustamo īpašumu Lauku iela 40, Kuldīgā, Kuldīgas novadā”, sniegt piekrišanu par nekustamā īpašuma nodošanu īpašumā bez atlīdzības valstij Iekšlietu ministrijas personā un papildus lūdza dzēst nostiprināto atzīmi Kuldīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.1476.
Finanšu ministrija ar 2024.gada 5.marta vēstuli Nr.10.1-7/12-38/668 “Par nekustamo īpašumu lauku ielā 40, Kuldīgā, Kuldīgas novadā” saskaņoja nekustamā īpašuma nodošanu atpakaļ valstij Iekšlietu ministrijas valdījumā un norādīja, ka Kuldīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījuma Nr.1476 II daļas 2.iedaļā nostiprinātā atzīme ir ierakstīta saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteikto uz iepriekš minētā Ministru kabineta rīkojuma pamata, līdz ar to minētā atzīme ir dzēšama vienlaicīgi ar īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Iekšlietu ministrijas personā, pamatojoties uz attiecīgu Ministru kabineta rīkojumu.
Nekustamo īpašumu paredzēts pārņemt valsts īpašumā ar mērķi uz tā izbūvēt jaunu katastrofu pārvaldības centru, tādējādi nodrošinot Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu valsts pārvaldes funkciju – sabiedriskās kārtības un drošības, civilās aizsardzības un ugunsdrošības, īstenošanu. Līdz ar to nepieciešamība pārņemt iepriekš minēto nekustamo īpašumu Iekšlietu ministrijas valdījumā ir saistīta ar jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecību un uzturēšanu. 
Nekustamā īpašuma pārvaldīšanu un apsaimniekošanu nodrošinās Aģentūra piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu finanšu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Projekts tiks īstenots Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammai 40.02.00 "Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums" piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, tai skaitā sedzot izdevumus par nekustamā īpašuma īpašumtiesību pārreģistrāciju zemesgrāmatā uz valsts vārda Iekšlietu ministrijas personā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekts neatbilst Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" noteiktajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Nodrošinājuma valsts aģentūra
  • Kuldīgas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi