24-TA-2671: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Vides pārraudzības valsts biroja un Būvniecības valsts kontroles biroja reorganizāciju" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
1. Lai nodrošinātu Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojumā Nr. 55 "Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai" (turpmāk - Valdības rīcības plāns) 35.9. apakšpunktā doto uzdevumu izpildi.
2. Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta pirmajai daļai un trešās daļas 4. punktam Ministru kabinets izveido un reorganizē tiešās pārvaldes iestādi.
2. Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta pirmajai daļai un trešās daļas 4. punktam Ministru kabinets izveido un reorganizē tiešās pārvaldes iestādi.
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
1. Lai nodrošinātu Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojumā Nr. 55 "Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai" (turpmāk - Valdības rīcības plāns) 35.9. apakšpunktā doto uzdevumu izpildi.
2. Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta pirmajai daļai un trešās daļas 4. punktam Ministru kabinets izveido un reorganizē tiešās pārvaldes iestādi.
3. Lai veicinātu vienotā kontaktpunkta atļauju jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu uzstādīšanai izveidi, tādējādi paātrinot tādu iekārtu uzstādīšanu, kas elektroenerģijas ražošanai izmanto atjaunīgos energoresursus, veicinot Latvijā ražotas elektroenerģijas īpatsvara pieaugumu, kā arī ilgtermiņā veicinot Latvijas enerģētisko neatkarību.
2. Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta pirmajai daļai un trešās daļas 4. punktam Ministru kabinets izveido un reorganizē tiešās pārvaldes iestādi.
3. Lai veicinātu vienotā kontaktpunkta atļauju jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu uzstādīšanai izveidi, tādējādi paātrinot tādu iekārtu uzstādīšanu, kas elektroenerģijas ražošanai izmanto atjaunīgos energoresursus, veicinot Latvijā ražotas elektroenerģijas īpatsvara pieaugumu, kā arī ilgtermiņā veicinot Latvijas enerģētisko neatkarību.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par Vides pārraudzības valsts biroja un Būvniecības valsts kontroles biroja reorganizāciju" (turpmāk – Ministru kabineta rīkojuma projekts) mērķis ir reorganizēt Vides pārraudzības valsts biroju (turpmāk – VPVB) un Būvniecības valsts kontroles biroju (turpmāk- BVKB). BVKB nodod VPVB tā valsts pārvaldes uzdevumus enerģētikas politikas ieviešanas jomā. Reorganizācijas ietvaros VPVB nosaukums tiek mainīts un turpmāk tas dēvējams par Enerģētikas un vides aģentūru (turpmāk – EVA).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Valdības rīcības plāna pasākumu 35.9. apakšpunktā dotais uzdevums paredz: “Mazināsim birokrātiju un valsts pārvaldi padarīsim elastīgāku, vairāk uzticēsimies uzņēmēju, iedzīvotāju un pašvaldību spējai vadīties pēc pašdeklarācijas principa un dosim iespēju veidot standartizāciju nozarēs. Minētā uzdevuma ietvaros līdz 2024. gada 31. decembrim jāvienkāršo elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanas procesi, izveidojot vienoto kontaktpunktu elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanas procesam, lai vecinātu atjaunīgās enerģijas ražošanu sabiedrībai”.
Savukārt rīcības plāna pasākumu 32.3. apakšpunktā dotais uzdevums paredz ”Panāksim Latvijas saistību izpildi klimata un enerģētikas, vides aizsardzības un dabas resursu pārvaldības mērķu sasniegšanā. Atjaunosim mūsu dabas resursus, lai cīnītos pret klimata pārmaiņām un saglabātu Latvijas dabas vērtības un bioloģisko daudzveidību arī nākamajām paaudzēm. Kā atbildīgo par šo uzdevumu īstenošanu noteiksim Klimata un enerģētikas ministriju un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju” (No 2024.gada 1. jūlija – Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju). Minētā uzdevuma ietvaros, cita starpā līdz 2026. gada 30. oktobrim paredzēts pilnveidot ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras.
Savukārt rīcības plāna pasākumu 32.3. apakšpunktā dotais uzdevums paredz ”Panāksim Latvijas saistību izpildi klimata un enerģētikas, vides aizsardzības un dabas resursu pārvaldības mērķu sasniegšanā. Atjaunosim mūsu dabas resursus, lai cīnītos pret klimata pārmaiņām un saglabātu Latvijas dabas vērtības un bioloģisko daudzveidību arī nākamajām paaudzēm. Kā atbildīgo par šo uzdevumu īstenošanu noteiksim Klimata un enerģētikas ministriju un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju” (No 2024.gada 1. jūlija – Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju). Minētā uzdevuma ietvaros, cita starpā līdz 2026. gada 30. oktobrim paredzēts pilnveidot ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
VPVB no 2024. gada 1. jūlija ir Klimata un enerģētikas ministrijas padotības iestāde un saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija rīkojumu Nr.446 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju” atbild par ietekmes uz vidi novērtējumu un pārrauga piesārņojama un rūpniecisko avāriju riska novērtējumu. BVKB ir Ekonomikas ministrijas pārraudzības iestāde, kas šobrīd atbild par būvniecības un enerģētikas politikas administrēšanu.
VPVB ir atbildīgs par vairāku nozīmīgu, valstiski stratēģisku jautājumu, pastāvīgu vides politikas jomu īstenošanu, kas izriet no Latvijas kā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) dalībvalsts starptautiskajām saistībām[1]. VPVB veic Vides aizsardzības likumā, likumā “Par ietekmes uz vidi novērtējumu”, likumā “Par piesārņojumu”, likumā “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” un citos vides aizsardzību normatīvajos aktos, tai skaitā par rūpniecisko avāriju novēršanu un riska samazināšanu, ķīmisko vielu un ķīmisko produktu izmantošanu, ūdens resursu apsaimniekošanu, kā arī atkritumu un izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu, noteiktās funkcijas un uzdevumus. VPVB izskata arī iesniegumus par Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) un Klimata un enerģētikas ministrijas padotības iestāžu padotības iestāžu izdoto administratīvo aktu un faktisko rīcību apstrīdēšanu vides aizsardzību regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos, kā arī pārstāv vides aizsardzības intereses administratīvajās tiesās. VPVB ir arī kompetentā iestāde Latvijā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) ekomarķējuma un Vides vadības un audita sistēmas (EMAS) jomā un pārstāv Latviju ES dalībvalstu kompetento iestāžu darba grupās un citos pasākumos.
Saskaņā ar likuma “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 20.1 pantā, ESPO Konvencijā “Par ietekmes uz vidi novērtējumu pārrobežu kontekstā” un ESPO Konvencijas protokolā[2] noteikto VPVB ir valstī noteiktā kompetentā institūcija, kas nodrošina Latvijas Republikas kā ietekmētās valsts un ietekmes izcelsmes valsts dalību pārrobežu Stratēģiskajā ietekmes uz vidi novērtējuma un paredzēto darbību pārrobežu ietekmes uz vidi novērtējuma un konsultācijās, kā arī pilda ESPO Konvencijas paziņojuma kontaktpunkta Latvijas Republikā uzdevumus.
VPVB darba apjoms pēdējos gados ir būtiski palielinājies ģeopolitiskās situācijas, jauna tiesiskā regulējuma, prioritāro projektu virzības, kā arī ekonomiskās un tautsaimniecības attīstības tempa pieauguma dēļ. 1999. gada 1. janvārī [3], VPVB tika izveidots, paredzot astoņas ietekmes uz vidi novērtējuma pieprasījumus gadā, šobrīd VPVB uzrauga un koordinē vairāk nekā 85 ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras, t.sk. aktīvā procesā ir 52 vēja enerģijas ražošanas pieprasījumi (neskaitot pārējos) saistībā ar atjaunīgās enerģijas projektu strauju attīstību Latvijā enerģētiskās drošības nodrošināšanai, kā arī citu funkciju un uzdevumu aprites ekonomikas un ilgtspējas attīstības jomā būtisku pieaugumu 2022., 2023. un 2024. gadā. Kopš 2022. gada 16. augusta VPVB pilda arī ESPO kontaktpunkta par paziņojumiem funkcijas Latvijā.
Ietekmes uz vidi novērtējumā jomā VPVB darba apjoms pieaudzis saistībā ar 2022. gada februārī agresorvalsts Krievijas uzsākto karu Ukrainā un energokrīzi visā pasaulē, kā arī valstī izstrādāto jauno, līdz šim uzņēmējus nebijušo atbalstošo regulējumu, ar ko izveidots prioritāro projektu “koridors” straujākai investīciju piesaistei (Ministru kabineta 2021. gada 4. februāra noteikumu Nr. 83 “Noteikumi par prioritāro investīciju projektu apkalpošanu” 2.2., 2.4. un 2.6. apakšpunkts, pielikuma 1.5. un 1.6., 1.7. un 1.15. apakšpunkts) un jauno Eiropas Savienības ekonomikas atgūšanās mehānismu, kas Latvijā tiek īstenots ievērojot “Eiropas Savienības atveseļošanas un noturības mehānisma plānu 2021-2026. gadam”, VPVB nodarbinātajiem jāizvērtē atjaunīgās enerģijas projekti (vēja elektrostaciju un vēja parku (turpmāk - VES) prioritārā kārtībā un saīsinātos termiņos, jo normatīvajos aktos ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojumu izvērtēšanas un atzinumu sniegšanas termiņš no 60 dienām samazināts uz 30 dienām, programmu ietekmes uz vidi novērtējumam un lēmumu par ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras piemērošanu termiņš no 30 dienām samazināts uz 15 dienām.
VPVB darba apjoma pieaugums ietekmes uz vidi stratēģiskā novērtējuma jomā ir saistīts gan ar 2021. gadā Latvijā veikto administratīvi teritoriālo reformu, gan arī ar dažāda veida plānošanas dokumentu izstrādi un pieņemšanu valstī kopumā pēdējos gados, kam saskaņā ar likuma “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 4. panta trešo daļu un Ministru kabineta 2004. gada 23. marta noteikumu Nr. 157 “Kārtība, kādā veicams ietekmes uz vidi stratēģiskais novērtējums“ 2. punktu ietekmes uz vidi stratēģiskais novērtējums ir nepieciešams obligāti, kā, piemēram, ar Ministru kabineta 2024, gada 12. jūlija rīkojumu Nr. 573 apstiprinātajam Aktualizētais Nacionālais enerģētikas un klimata plānam 2021.–2030. gadam, Jūras plānojumu 2030, Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam, Notekūdeņu dūņu apsaimniekošanas stratēģiju 2022. – 2027. gadam u.c. plānošanas dokumentiem.
VPVB koordinē un pārrauga EMAS atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā EK Nr. 1221/2009 “Par organizāciju brīvprātīgu dalību Kopienas vides vadības un audita sistēmā (EMAS), kā arī par Regulas (EK) Nr. 761/2001 un Komisijas Lēmumu 2001/681/EK un 2006/193/EK atcelšanu” (turpmāk - EMAS regula) noteiktajām prasībām, nodrošinot reģistrāciju, reģistrēto organizāciju uzraudzību, kā arī sabiedrības informēšanas pasākumu kompleksa realizāciju, kā arī pilda uzdevumus atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā EK Nr. 66/2010 “Par ES Ekomarķējumu” (turpmāk – Ekomarķējuma regula) noteiktajam.
BVKB nodrošina enerģētikas politikas ieviešanu kopš 2020. gada 1. janvāra. Enerģētikas politikas ieviešana aptver tādas jomas kā energoefektivitātes monitoringu, elektroenerģijas tirgus uzraudzību, ogļūdeņražu meklēšanas, izpētes un ieguves licencēšanu, de-minimis atbalsta piešķiršanu, nodevu administrēšanu, elektroenerģijas ražošanas atļauju izsniegšanu, ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju kritēriju izpildes uzraudzību, energoresursu izmaksu atbalstu administrēšanu, enerģētikas datu apkopošanu, enerģētikas un klimata progresa ziņojumu gatavošanu un šogad klāt nākušas arī jaunas funkcijas, kas skar energokopienu reģistrēšanu un vienotā kontaktpunkta izveidi atjaunīgo energoresursu elektrostaciju izveides veicināšānai. BVKB funkciju un pienākumu klāsts enerģētikas sektorā pakāpeniski audzis gan enerģētikas nozares digitalizācijas dēļ, gan arī pieaugošo energoefektivitātes un atjaunīgo energoresursu īpatsvara uzraudzības/ ziņošanas funkciju dēļ. Ņemot vērā, ka ir plānots veidot EVA, kas tostarp veiks enerģētikas politikas administrēšanas funkcijas, ir būtiski, ka ilgtermiņā visas BVKB kompetencē esošās enerģētikas politikas administrēšanas funkcijas tiek nodotas EVA. Vienlaikus jānorāda, ka enerģētikas politikas administrēšanai tiek izmantota virkne informācijas tehnoloģiju sistēmas (Aizsargāto lietotāju datu informācijas sistēma, Energoresursu izmaksu kompensācijas informācijas sistēmas, Energoresursu informācijas sistēma, Elektroenerģijas obligātā iepirkuma uzraudzības informācijas sistēma), kuru serveri ir tehniski pakļauti BVKB rīcībā esošajiem serveriem, un to pārvietošana uz EVA aktīviem šobrīd nav iespējama. Ņemot vērā minēto, informācijas tehnoloģiju sistēmu pārvaldnieks turpinās būt BVKB, nodrošinot tam nepieciešamo finansējumu sistēmu uzturēšanai, licenču iegādei un atjaunojumu veikšanai. Vienlaikus būtiski nodrošināt, ka EVA ilgtermiņā tiek nodrošināta pieeja minētajām informācijas tehnoloģiju sistēmām, pilnvērtīgai enerģētikas politikas administrēšanas funkciju veikšanai.
Ar 2024. gada 13. jūnija grozījumiem Enerģētikas likumā, kas stājās spēkā 2024. gada 15. jūlijā BVKB ir noteikts kā vienotais kontaktpunkts enerģētikas projektu attīstītājiem, vienlaikus paredzot ka kontaktpunkta ieviešana nemaina to, kura iestāde kā līdz šim izsniedz attiecīgās atļaujas vai tehniskos noteikumus enerģijas ražošanas iekārtu ieviešanai. Vienotais kontaktpunkts ir koordinators starp iesniedzēju un iestādi, kas izsniedz nepieciešamo dokumentāciju. Līdz ar to attīstītājiem kritiskās funkcijas – elektroenerģijas ražošanas jaudu ieviešanas atļauju saņemšana un attiecīgi kontrole līdz ieviešanas brīdim, kas ir BVKB funkcija, un ietekmes uz vidi novērtējums, kas ir VPVB funkcija, ir sadalīta starp divu resoru divām iestādēm.
[1] 1991. gada 25. februāra Espo Konvencija “Par ietekmes uz vidi novērtējumu pārrobežu kontekstā” un tās Protokols par stratēģisko ietekmes uz vides novērtējumu; Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2001/42/EK Par noteiktu plānu un programmu ietekmes uz vidi novērtējumu un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2011/92/ES par dažu sabiedrisku un privātu projektu ietekmes uz vidi novērtējumu, Orhūsas konvencija (Latvija ratificēja ar likumu "Par 1998. gada 25. jūnija Orhūsas konvenciju par pieeju informācijai, sabiedrības dalību lēmumu pieņemšanā un iespēju griezties tiesu iestādēs saistībā ar vides jautājumiem"),2000. gada 20. oktobra Eiropas Ainavu konvencija (Latvijā stājās spēkā 2007. gada 1. oktobrī), EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES DIREKTĪVA 2012/18/ES (2012. gada 4. jūlijs) par lielu ar bīstamām vielām saistītu avāriju risku pārvaldību, ar kuru groza un vēlāk atceļ Padomes Direktīvu 96/82/EK (Seveso direktīva), Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 25. novembra regula (EK) Nr. 1221/2009 “Par organizāciju brīvprātīgu dalību Kopienas vides vadības un audita sistēmā (EMAS), kā arī par Regulas (EK) Nr. 761/2001 un Komisijas Lēmumu 2001/681/EK un 2006/193/EK atcelšanu”, Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 25. novembra regula (EK) Nr. 66/2010 par ES ekomarķējumu.
[2] 1991. gada 25. februāra Espo Konvencija “Par ietekmes uz vidi novērtējumu pārrobežu kontekstā” un tās Protokols par stratēģisko ietekmes uz vides novērtējumu; Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2001/42/EK Par noteiktu plānu un programmu ietekmes uz vidi novērtējumu un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2011/92/ES par dažu sabiedrisku un privātu projektu ietekmes uz vidi novērtējumu.
[3] Likuma “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” Pārejas noteikumu 1. punkts un Ministru kabineta 1998. gada 24. novembra noteikumi Nr. 445 “Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts biroja nolikums”
VPVB ir atbildīgs par vairāku nozīmīgu, valstiski stratēģisku jautājumu, pastāvīgu vides politikas jomu īstenošanu, kas izriet no Latvijas kā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) dalībvalsts starptautiskajām saistībām[1]. VPVB veic Vides aizsardzības likumā, likumā “Par ietekmes uz vidi novērtējumu”, likumā “Par piesārņojumu”, likumā “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” un citos vides aizsardzību normatīvajos aktos, tai skaitā par rūpniecisko avāriju novēršanu un riska samazināšanu, ķīmisko vielu un ķīmisko produktu izmantošanu, ūdens resursu apsaimniekošanu, kā arī atkritumu un izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu, noteiktās funkcijas un uzdevumus. VPVB izskata arī iesniegumus par Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) un Klimata un enerģētikas ministrijas padotības iestāžu padotības iestāžu izdoto administratīvo aktu un faktisko rīcību apstrīdēšanu vides aizsardzību regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos, kā arī pārstāv vides aizsardzības intereses administratīvajās tiesās. VPVB ir arī kompetentā iestāde Latvijā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) ekomarķējuma un Vides vadības un audita sistēmas (EMAS) jomā un pārstāv Latviju ES dalībvalstu kompetento iestāžu darba grupās un citos pasākumos.
Saskaņā ar likuma “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 20.1 pantā, ESPO Konvencijā “Par ietekmes uz vidi novērtējumu pārrobežu kontekstā” un ESPO Konvencijas protokolā[2] noteikto VPVB ir valstī noteiktā kompetentā institūcija, kas nodrošina Latvijas Republikas kā ietekmētās valsts un ietekmes izcelsmes valsts dalību pārrobežu Stratēģiskajā ietekmes uz vidi novērtējuma un paredzēto darbību pārrobežu ietekmes uz vidi novērtējuma un konsultācijās, kā arī pilda ESPO Konvencijas paziņojuma kontaktpunkta Latvijas Republikā uzdevumus.
VPVB darba apjoms pēdējos gados ir būtiski palielinājies ģeopolitiskās situācijas, jauna tiesiskā regulējuma, prioritāro projektu virzības, kā arī ekonomiskās un tautsaimniecības attīstības tempa pieauguma dēļ. 1999. gada 1. janvārī [3], VPVB tika izveidots, paredzot astoņas ietekmes uz vidi novērtējuma pieprasījumus gadā, šobrīd VPVB uzrauga un koordinē vairāk nekā 85 ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras, t.sk. aktīvā procesā ir 52 vēja enerģijas ražošanas pieprasījumi (neskaitot pārējos) saistībā ar atjaunīgās enerģijas projektu strauju attīstību Latvijā enerģētiskās drošības nodrošināšanai, kā arī citu funkciju un uzdevumu aprites ekonomikas un ilgtspējas attīstības jomā būtisku pieaugumu 2022., 2023. un 2024. gadā. Kopš 2022. gada 16. augusta VPVB pilda arī ESPO kontaktpunkta par paziņojumiem funkcijas Latvijā.
Ietekmes uz vidi novērtējumā jomā VPVB darba apjoms pieaudzis saistībā ar 2022. gada februārī agresorvalsts Krievijas uzsākto karu Ukrainā un energokrīzi visā pasaulē, kā arī valstī izstrādāto jauno, līdz šim uzņēmējus nebijušo atbalstošo regulējumu, ar ko izveidots prioritāro projektu “koridors” straujākai investīciju piesaistei (Ministru kabineta 2021. gada 4. februāra noteikumu Nr. 83 “Noteikumi par prioritāro investīciju projektu apkalpošanu” 2.2., 2.4. un 2.6. apakšpunkts, pielikuma 1.5. un 1.6., 1.7. un 1.15. apakšpunkts) un jauno Eiropas Savienības ekonomikas atgūšanās mehānismu, kas Latvijā tiek īstenots ievērojot “Eiropas Savienības atveseļošanas un noturības mehānisma plānu 2021-2026. gadam”, VPVB nodarbinātajiem jāizvērtē atjaunīgās enerģijas projekti (vēja elektrostaciju un vēja parku (turpmāk - VES) prioritārā kārtībā un saīsinātos termiņos, jo normatīvajos aktos ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojumu izvērtēšanas un atzinumu sniegšanas termiņš no 60 dienām samazināts uz 30 dienām, programmu ietekmes uz vidi novērtējumam un lēmumu par ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras piemērošanu termiņš no 30 dienām samazināts uz 15 dienām.
VPVB darba apjoma pieaugums ietekmes uz vidi stratēģiskā novērtējuma jomā ir saistīts gan ar 2021. gadā Latvijā veikto administratīvi teritoriālo reformu, gan arī ar dažāda veida plānošanas dokumentu izstrādi un pieņemšanu valstī kopumā pēdējos gados, kam saskaņā ar likuma “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 4. panta trešo daļu un Ministru kabineta 2004. gada 23. marta noteikumu Nr. 157 “Kārtība, kādā veicams ietekmes uz vidi stratēģiskais novērtējums“ 2. punktu ietekmes uz vidi stratēģiskais novērtējums ir nepieciešams obligāti, kā, piemēram, ar Ministru kabineta 2024, gada 12. jūlija rīkojumu Nr. 573 apstiprinātajam Aktualizētais Nacionālais enerģētikas un klimata plānam 2021.–2030. gadam, Jūras plānojumu 2030, Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam, Notekūdeņu dūņu apsaimniekošanas stratēģiju 2022. – 2027. gadam u.c. plānošanas dokumentiem.
VPVB koordinē un pārrauga EMAS atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā EK Nr. 1221/2009 “Par organizāciju brīvprātīgu dalību Kopienas vides vadības un audita sistēmā (EMAS), kā arī par Regulas (EK) Nr. 761/2001 un Komisijas Lēmumu 2001/681/EK un 2006/193/EK atcelšanu” (turpmāk - EMAS regula) noteiktajām prasībām, nodrošinot reģistrāciju, reģistrēto organizāciju uzraudzību, kā arī sabiedrības informēšanas pasākumu kompleksa realizāciju, kā arī pilda uzdevumus atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā EK Nr. 66/2010 “Par ES Ekomarķējumu” (turpmāk – Ekomarķējuma regula) noteiktajam.
BVKB nodrošina enerģētikas politikas ieviešanu kopš 2020. gada 1. janvāra. Enerģētikas politikas ieviešana aptver tādas jomas kā energoefektivitātes monitoringu, elektroenerģijas tirgus uzraudzību, ogļūdeņražu meklēšanas, izpētes un ieguves licencēšanu, de-minimis atbalsta piešķiršanu, nodevu administrēšanu, elektroenerģijas ražošanas atļauju izsniegšanu, ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju kritēriju izpildes uzraudzību, energoresursu izmaksu atbalstu administrēšanu, enerģētikas datu apkopošanu, enerģētikas un klimata progresa ziņojumu gatavošanu un šogad klāt nākušas arī jaunas funkcijas, kas skar energokopienu reģistrēšanu un vienotā kontaktpunkta izveidi atjaunīgo energoresursu elektrostaciju izveides veicināšānai. BVKB funkciju un pienākumu klāsts enerģētikas sektorā pakāpeniski audzis gan enerģētikas nozares digitalizācijas dēļ, gan arī pieaugošo energoefektivitātes un atjaunīgo energoresursu īpatsvara uzraudzības/ ziņošanas funkciju dēļ. Ņemot vērā, ka ir plānots veidot EVA, kas tostarp veiks enerģētikas politikas administrēšanas funkcijas, ir būtiski, ka ilgtermiņā visas BVKB kompetencē esošās enerģētikas politikas administrēšanas funkcijas tiek nodotas EVA. Vienlaikus jānorāda, ka enerģētikas politikas administrēšanai tiek izmantota virkne informācijas tehnoloģiju sistēmas (Aizsargāto lietotāju datu informācijas sistēma, Energoresursu izmaksu kompensācijas informācijas sistēmas, Energoresursu informācijas sistēma, Elektroenerģijas obligātā iepirkuma uzraudzības informācijas sistēma), kuru serveri ir tehniski pakļauti BVKB rīcībā esošajiem serveriem, un to pārvietošana uz EVA aktīviem šobrīd nav iespējama. Ņemot vērā minēto, informācijas tehnoloģiju sistēmu pārvaldnieks turpinās būt BVKB, nodrošinot tam nepieciešamo finansējumu sistēmu uzturēšanai, licenču iegādei un atjaunojumu veikšanai. Vienlaikus būtiski nodrošināt, ka EVA ilgtermiņā tiek nodrošināta pieeja minētajām informācijas tehnoloģiju sistēmām, pilnvērtīgai enerģētikas politikas administrēšanas funkciju veikšanai.
Ar 2024. gada 13. jūnija grozījumiem Enerģētikas likumā, kas stājās spēkā 2024. gada 15. jūlijā BVKB ir noteikts kā vienotais kontaktpunkts enerģētikas projektu attīstītājiem, vienlaikus paredzot ka kontaktpunkta ieviešana nemaina to, kura iestāde kā līdz šim izsniedz attiecīgās atļaujas vai tehniskos noteikumus enerģijas ražošanas iekārtu ieviešanai. Vienotais kontaktpunkts ir koordinators starp iesniedzēju un iestādi, kas izsniedz nepieciešamo dokumentāciju. Līdz ar to attīstītājiem kritiskās funkcijas – elektroenerģijas ražošanas jaudu ieviešanas atļauju saņemšana un attiecīgi kontrole līdz ieviešanas brīdim, kas ir BVKB funkcija, un ietekmes uz vidi novērtējums, kas ir VPVB funkcija, ir sadalīta starp divu resoru divām iestādēm.
[1] 1991. gada 25. februāra Espo Konvencija “Par ietekmes uz vidi novērtējumu pārrobežu kontekstā” un tās Protokols par stratēģisko ietekmes uz vides novērtējumu; Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2001/42/EK Par noteiktu plānu un programmu ietekmes uz vidi novērtējumu un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2011/92/ES par dažu sabiedrisku un privātu projektu ietekmes uz vidi novērtējumu, Orhūsas konvencija (Latvija ratificēja ar likumu "Par 1998. gada 25. jūnija Orhūsas konvenciju par pieeju informācijai, sabiedrības dalību lēmumu pieņemšanā un iespēju griezties tiesu iestādēs saistībā ar vides jautājumiem"),2000. gada 20. oktobra Eiropas Ainavu konvencija (Latvijā stājās spēkā 2007. gada 1. oktobrī), EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES DIREKTĪVA 2012/18/ES (2012. gada 4. jūlijs) par lielu ar bīstamām vielām saistītu avāriju risku pārvaldību, ar kuru groza un vēlāk atceļ Padomes Direktīvu 96/82/EK (Seveso direktīva), Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 25. novembra regula (EK) Nr. 1221/2009 “Par organizāciju brīvprātīgu dalību Kopienas vides vadības un audita sistēmā (EMAS), kā arī par Regulas (EK) Nr. 761/2001 un Komisijas Lēmumu 2001/681/EK un 2006/193/EK atcelšanu”, Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 25. novembra regula (EK) Nr. 66/2010 par ES ekomarķējumu.
[2] 1991. gada 25. februāra Espo Konvencija “Par ietekmes uz vidi novērtējumu pārrobežu kontekstā” un tās Protokols par stratēģisko ietekmes uz vides novērtējumu; Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2001/42/EK Par noteiktu plānu un programmu ietekmes uz vidi novērtējumu un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2011/92/ES par dažu sabiedrisku un privātu projektu ietekmes uz vidi novērtējumu.
[3] Likuma “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” Pārejas noteikumu 1. punkts un Ministru kabineta 1998. gada 24. novembra noteikumi Nr. 445 “Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts biroja nolikums”
Risinājuma apraksts
Ievērojot būtisko tautsaimniecības ieguvumus no administratīvā sloga mazināšanas un efektīvu valsts pārvaldes procesu ieviešanas, īpaši kontekstā ar atjaunīgās enerģijas ražošanas attīstību Latvijā, kā loģisks attīstības virziens ir BVKB enerģētikas bloka pievienošana VPBV un vienota kontaktpunkta tvēruma paplašināšana. Ir būtiski, ka vides un enerģētikas politikas administrēšanas joma tiks īstenota iestādē, kas ir KEM pārraudzībā. Turklāt tas atbilst mērķim, kura dēļ tika izveidota KEM, pārņemot atsevišķas funkcijas un uzdevumus no VARAM un EM (MK rīkojumi Nr. 446 un Nr. 968).
EVA nosaukums nav aģentūra Publisko aģentūru likuma izpratnē un neatbilst Publisko aģentūru likumam, proti, 2.panta pirmajai daļai un 7.panta pirmajai un otrajai daļai. Klimata un enerģētikas ministrija ir izvērtējusi vārda "aģentūra" lietojumu un uzskata, ka elektrostaciju attīstītājiem un to investoriem vārds "aģentūra" asociējas ne tikai ar minētā normatīvā regulējumā tvērumu, bet arī ar "vienas pieturas aģentūru", kas pēc būtības ir pakalpojums, ko nodrošinās EVA. Tāpat skaidrojam, ka EVA funkcijas un uzdevumi, kā arī iestāde, kuras padotībā tā būs, tiks noteikta EVA nolikumā. Līdzīgs funkciju apkopojums jau novērojams Dānijas enerģētikas aģentūrā, kura uzskatāma par enerģētikas politikas ieviešanas standartu ES kontekstā, kā arī Lietuvā, kur izveidota Lietuvas enerģētikas aģentūra.
Šāda valsts pārvaldes efektivizācija iespējama, jo no 2024. gada 1. jūlija Klimata un enerģētikas ministrijas atbildību tvērumam pievienota vides aizsardzības politikas joma.
Rezultātā izveidots priekšlikums veidot EVA, kas atradīsies Klimata un enerģētikas ministrijas pārraudzībā, kas spētu pilnvērtīgāk pildīt vienotā kontaktpunkta funkciju projektu attīstītājiem. Šis solis arī dotu iespēju turpināt EVA attīstīt kā modernu un efektīvu valsts pārvaldes iestādi, kas palīdzētu enerģētikas (un citu nozaru) attīstītājiem īstenot savus projektus tiesību aktos noteiktajā ietvarā un pēc iespējas mazāk laika un resursu tērējot, meklējot īsto valsts pārvaldes iestādi.
Ieguvumi:
Mazināts kontaktpunktu skaits attīstītājiem, ļaus nodrošināt plašāku servisu ar mazāku valsts pārvaldes cilvēkresursu skaitu (centralizācija ļauj ar to pašu resursu sasniegt vairāk).
Ievērojot, ka jaunu enerģijas ražotņu attīstība (vējš, saule, biometāns, biodegvielas, enerģijas uzkrātuves), ir perspektīvs investīciju virziens, vienots kontaktpunkts, kas attiecas gan uz ietekmes uz vidi novērtējumu gan ražošanas procesiem, ļaus uzlabot attīstītāju un valsts pārvaldes saskartni, uzlabot procesus un nodrošināt pilnīgāku servisu attīstītājiem.
Viena resora uzraudzība par vairākiem attīstības posmiem kā arī pēcuzraudzību, kuru nereti veic Valsts vides dienests, ļaus efektīvāk veidot regulējumu, kas vērsts uz nozares attīstību un sabiedrības, vides aizsardzības un tautsaimniecības konkurētspējas interešu līdzsvarošanu.
Saskaņā ar Ministru kabineta rīkojuma projektu EVA tiks veidota mainot VPVB nosaukumu un attiecīgi saglabājot visas līdzšinējās VPVB funkcijas. Bet papildus EVA būs BVKB pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, resursu, mantas un finanšu līdzekļu pārņēmēja attiecībā uz enerģētikas politikas jomu, izņemot informācijas sistēmu - Aizsargāto lietotāju datu informācijas sistēma (turpmāk – ALDIS), energoresursu izmaksu kompensēšanas informācijas sistēma (turpmāk – EIKIS), energoresursu informācijas sistēma (turpmāk – ERIS) un elektroenerģijas obligātā iepirkuma uzraudzības informācijas sistēma (turpmāk – ENER) pārziņa un uzturētāja, funkciju pārņēmēja. Reorganizācijas komisija izvērtēs, vai ir nepieciešama arī ar enerģētikas politikas administrēšanu saistītās lietvedības un arhīva nodošana EVA. Lietvedības un arhīva nenodošanas gadījumā BVKB būs jānodrošina EVA pieeju ar enerģētikas politikas administrēšanu saistītajai vēsturiskajai lietvedībai un arhīvam. Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz izveidot reorganizācijas komisiju, kas nodrošinās BVKB tiesību, saistību, uzkrājumu, mantas, lietvedības un arhīva nodošanu EVA.
EVA no BVKB tiek nodotas šādas enerģētikas politikas administrēšanas funkcijas, kas izriet no Enerģētikas likuma, Energoefektivitātes likuma, Elektroenerģijas tirgus likuma, likuma "Par zemes dzīlēm", likuma Par akcīzes nodokli", Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likuma, Enerģētiskās drošības un neatkarības veicināšanai nepieciešamās atvieglotās energoapgādes būvju būvniecības kārtības likuma, Transporta enerģijas likumprojekta un citos ārējos normatīvajos aktos noteiktajām funkcijas, tajā skaitā:
ārējos normatīvajos aktos noteikto funkciju izpilde energoefektivitātes uzraudzības jomā;
enerģētikas jomas datu apkopošana, analīze un progresa ziņojumu par Latvijas Nacionālā enerģētikas un klimata plāna mērķu sasniegšanu sagatavošana;
ārējos normatīvajos aktos noteikto funkciju izpilde elektroenerģijas tirgus uzraudzības, elektroenerģijas ražošanas uzsākšanas un jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanas vai ražošanas jaudu palielināšanas jomā;
valsts atbalsta mehānisma elektroenerģijas ražošanai no atjaunīgajiem energoresursiem vai koģenerācijā nosacījumu izpildes uzraudzība un kontrole;
energokopienu reģistrēšana un uzraudzība;
ārējos normatīvajos aktos noteiktā transporta enerģijas tirgus uzraudzība, tajā skaitā degvielas kvalitātes atbilstības novērtēšana;
atbilstības ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem uzraudzība;
ogļūdeņražu meklēšanas, izpētes un ieguves licenču administrēšana un licences laukumu noteikšana, tajā skaitā komersantu uzraudzība, kā arī kompetentās iestādes funkcijas ogļūdeņražu meklēšanas, izpētes un ieguves jomā īstenošana;
enerģētikas nozares valsts atbalsta sistēmas (aizsargāto lietotāju tirdzniecības pakalpojums, valsts atbalsts elektroenerģijas pieslēgumu izbūvei aizsargātajiem lietotājiem, energoapgādes izmaksu valsts atbalsts, kompensācijas elektroenerģijas sadales sistēmas operatoram par negūtajiem ieņēmumiem, piemērojot samazinātas sistēmas pakalpojuma izmaksas mājsaimniecības lietotāju pieslēgumiem, kuras īsteno BVKB, darbības pārraudzība;
de minimis komercdarbības atbalsta piešķiršana un kontrole enerģētikas un vides jomā;
citu ārējos normatīvajos aktos noteikto uzdevumu izpilde.
Lai to īstenotu, Klimata un enerģētikas ministrijai jāizstrādā un klimata un enerģētikas ministram noteiktā kārtībā jāvirza grozījumus šādos likumos:
Energoefektivitātes likums;
Elektroenerģijas tirgus likums;
Enerģētikas likums;
likums "Par zemes dzīlēm";
likums "Par akcīzes nodokli";
Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likums;
Enerģētiskās drošības un neatkarības veicināšanai nepieciešamās atvieglotās energoapgādes būvju būvniecības kārtības likums.
Lai precizētu VPVB nosaukumu un BVKB darbības jomu, tādējādi novēršot potenciāli maldinošu priekšstatu par iestāžu darbības jomu, Klimata un enerģētikas ministrija papildus plāno veikt grozījumus iepriekš minēto likumu saistītajos Ministru kabineta noteikumos. Grozījumus plānots veikt 2025. gadā.
Klimata un enerģētikas ministrijai jānodrošina, ka 2025.gada janvārī ir grozīti normatīvie akti tādā apmērā, lai EVA var pilnvērtīgi pildīt tai uzlikto pienākumus, tai skaitā izdodot administratīvos aktus.
Plānots, ka EVA slēgs starpresoru vienošanos par enerģētikas jomas informācijas sistēmu (ALDIS, EIKIS, ERIS, ENER), kuru pārzinis un uzturētājs paliek BVKB, izmantošanu.
Ņemot vērā, ka BVKB saglabā ALDIS, EIKIS, ERIS, ENER pārziņa un uzturētāja funkcijas, reorganizācija neietekmē starp Centrālo finanšu un līgumu aģentūru un Būvniecības valsts kontroles biroju noslēgtos līgumus (Projekti: Nr. 2.2.1.1/17/I/021 "Būvniecības procesu un informācijas sistēmas attīstība (1. kārta)", Nr. 2.2.1.1/19/I/005 "Būvniecības procesu un IS attīstība (2. kārta)", Nr. 15.1.1.0/23/I/001 "Atbalsts mājsaimniecībām centralizētās siltumapgādes pakalpojumu saņemšanai").
No BVKB uz EVA plānots pārcelt 23 amata vietas no kurām 22 ir ierēdņu amata vietas un viena darbinieka amata vieta, tai skaitā no Enerģētikas un energoefektivitātes departamenta 18 ierēdņu amata vietas, divas juriskonsultu ierēdņu amata vietas no BVKB juridiskās nodaļas, viena finanšu analītiķa ierēdņa amata vietu un 1 iekšējās kontroles speciālista ierēdņa amata vietu no BVKB plānošanas, analīzes un iekšējās kontroles nodaļas un vienu sabiedrisko attiecību darbinieka amata vietu. Reorganizācijas ietvaros kopējais amatu vietu skaits EVA būs 40 amata vietas (23 BVKB amata vietas un 17 VPVB amata vietas).
Reorganizācijas izdevumus, kas saistīti ar informācijas sistēmu nodrošinājumu, licenču iegādi, vakanto amata vietu tehnisko nodrošinājumu (portatīvie datori, monitori, mobilie telefoni) segs Klimata un enerģētikas ministrijas budžeta programmas 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana”.
Pārcelšanās izdevumus (mēbeļu, tehnikas un citu esošo materiālo resursu pārvietošanu) atbilstoši rīkojuma projektam segs BVKB un VPVB.
EVA nosaukums nav aģentūra Publisko aģentūru likuma izpratnē un neatbilst Publisko aģentūru likumam, proti, 2.panta pirmajai daļai un 7.panta pirmajai un otrajai daļai. Klimata un enerģētikas ministrija ir izvērtējusi vārda "aģentūra" lietojumu un uzskata, ka elektrostaciju attīstītājiem un to investoriem vārds "aģentūra" asociējas ne tikai ar minētā normatīvā regulējumā tvērumu, bet arī ar "vienas pieturas aģentūru", kas pēc būtības ir pakalpojums, ko nodrošinās EVA. Tāpat skaidrojam, ka EVA funkcijas un uzdevumi, kā arī iestāde, kuras padotībā tā būs, tiks noteikta EVA nolikumā. Līdzīgs funkciju apkopojums jau novērojams Dānijas enerģētikas aģentūrā, kura uzskatāma par enerģētikas politikas ieviešanas standartu ES kontekstā, kā arī Lietuvā, kur izveidota Lietuvas enerģētikas aģentūra.
Šāda valsts pārvaldes efektivizācija iespējama, jo no 2024. gada 1. jūlija Klimata un enerģētikas ministrijas atbildību tvērumam pievienota vides aizsardzības politikas joma.
Rezultātā izveidots priekšlikums veidot EVA, kas atradīsies Klimata un enerģētikas ministrijas pārraudzībā, kas spētu pilnvērtīgāk pildīt vienotā kontaktpunkta funkciju projektu attīstītājiem. Šis solis arī dotu iespēju turpināt EVA attīstīt kā modernu un efektīvu valsts pārvaldes iestādi, kas palīdzētu enerģētikas (un citu nozaru) attīstītājiem īstenot savus projektus tiesību aktos noteiktajā ietvarā un pēc iespējas mazāk laika un resursu tērējot, meklējot īsto valsts pārvaldes iestādi.
Ieguvumi:
Mazināts kontaktpunktu skaits attīstītājiem, ļaus nodrošināt plašāku servisu ar mazāku valsts pārvaldes cilvēkresursu skaitu (centralizācija ļauj ar to pašu resursu sasniegt vairāk).
Ievērojot, ka jaunu enerģijas ražotņu attīstība (vējš, saule, biometāns, biodegvielas, enerģijas uzkrātuves), ir perspektīvs investīciju virziens, vienots kontaktpunkts, kas attiecas gan uz ietekmes uz vidi novērtējumu gan ražošanas procesiem, ļaus uzlabot attīstītāju un valsts pārvaldes saskartni, uzlabot procesus un nodrošināt pilnīgāku servisu attīstītājiem.
Viena resora uzraudzība par vairākiem attīstības posmiem kā arī pēcuzraudzību, kuru nereti veic Valsts vides dienests, ļaus efektīvāk veidot regulējumu, kas vērsts uz nozares attīstību un sabiedrības, vides aizsardzības un tautsaimniecības konkurētspējas interešu līdzsvarošanu.
Saskaņā ar Ministru kabineta rīkojuma projektu EVA tiks veidota mainot VPVB nosaukumu un attiecīgi saglabājot visas līdzšinējās VPVB funkcijas. Bet papildus EVA būs BVKB pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, resursu, mantas un finanšu līdzekļu pārņēmēja attiecībā uz enerģētikas politikas jomu, izņemot informācijas sistēmu - Aizsargāto lietotāju datu informācijas sistēma (turpmāk – ALDIS), energoresursu izmaksu kompensēšanas informācijas sistēma (turpmāk – EIKIS), energoresursu informācijas sistēma (turpmāk – ERIS) un elektroenerģijas obligātā iepirkuma uzraudzības informācijas sistēma (turpmāk – ENER) pārziņa un uzturētāja, funkciju pārņēmēja. Reorganizācijas komisija izvērtēs, vai ir nepieciešama arī ar enerģētikas politikas administrēšanu saistītās lietvedības un arhīva nodošana EVA. Lietvedības un arhīva nenodošanas gadījumā BVKB būs jānodrošina EVA pieeju ar enerģētikas politikas administrēšanu saistītajai vēsturiskajai lietvedībai un arhīvam. Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz izveidot reorganizācijas komisiju, kas nodrošinās BVKB tiesību, saistību, uzkrājumu, mantas, lietvedības un arhīva nodošanu EVA.
EVA no BVKB tiek nodotas šādas enerģētikas politikas administrēšanas funkcijas, kas izriet no Enerģētikas likuma, Energoefektivitātes likuma, Elektroenerģijas tirgus likuma, likuma "Par zemes dzīlēm", likuma Par akcīzes nodokli", Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likuma, Enerģētiskās drošības un neatkarības veicināšanai nepieciešamās atvieglotās energoapgādes būvju būvniecības kārtības likuma, Transporta enerģijas likumprojekta un citos ārējos normatīvajos aktos noteiktajām funkcijas, tajā skaitā:
ārējos normatīvajos aktos noteikto funkciju izpilde energoefektivitātes uzraudzības jomā;
enerģētikas jomas datu apkopošana, analīze un progresa ziņojumu par Latvijas Nacionālā enerģētikas un klimata plāna mērķu sasniegšanu sagatavošana;
ārējos normatīvajos aktos noteikto funkciju izpilde elektroenerģijas tirgus uzraudzības, elektroenerģijas ražošanas uzsākšanas un jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanas vai ražošanas jaudu palielināšanas jomā;
valsts atbalsta mehānisma elektroenerģijas ražošanai no atjaunīgajiem energoresursiem vai koģenerācijā nosacījumu izpildes uzraudzība un kontrole;
energokopienu reģistrēšana un uzraudzība;
ārējos normatīvajos aktos noteiktā transporta enerģijas tirgus uzraudzība, tajā skaitā degvielas kvalitātes atbilstības novērtēšana;
atbilstības ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem uzraudzība;
ogļūdeņražu meklēšanas, izpētes un ieguves licenču administrēšana un licences laukumu noteikšana, tajā skaitā komersantu uzraudzība, kā arī kompetentās iestādes funkcijas ogļūdeņražu meklēšanas, izpētes un ieguves jomā īstenošana;
enerģētikas nozares valsts atbalsta sistēmas (aizsargāto lietotāju tirdzniecības pakalpojums, valsts atbalsts elektroenerģijas pieslēgumu izbūvei aizsargātajiem lietotājiem, energoapgādes izmaksu valsts atbalsts, kompensācijas elektroenerģijas sadales sistēmas operatoram par negūtajiem ieņēmumiem, piemērojot samazinātas sistēmas pakalpojuma izmaksas mājsaimniecības lietotāju pieslēgumiem, kuras īsteno BVKB, darbības pārraudzība;
de minimis komercdarbības atbalsta piešķiršana un kontrole enerģētikas un vides jomā;
citu ārējos normatīvajos aktos noteikto uzdevumu izpilde.
Lai to īstenotu, Klimata un enerģētikas ministrijai jāizstrādā un klimata un enerģētikas ministram noteiktā kārtībā jāvirza grozījumus šādos likumos:
Energoefektivitātes likums;
Elektroenerģijas tirgus likums;
Enerģētikas likums;
likums "Par zemes dzīlēm";
likums "Par akcīzes nodokli";
Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likums;
Enerģētiskās drošības un neatkarības veicināšanai nepieciešamās atvieglotās energoapgādes būvju būvniecības kārtības likums.
Lai precizētu VPVB nosaukumu un BVKB darbības jomu, tādējādi novēršot potenciāli maldinošu priekšstatu par iestāžu darbības jomu, Klimata un enerģētikas ministrija papildus plāno veikt grozījumus iepriekš minēto likumu saistītajos Ministru kabineta noteikumos. Grozījumus plānots veikt 2025. gadā.
Klimata un enerģētikas ministrijai jānodrošina, ka 2025.gada janvārī ir grozīti normatīvie akti tādā apmērā, lai EVA var pilnvērtīgi pildīt tai uzlikto pienākumus, tai skaitā izdodot administratīvos aktus.
Plānots, ka EVA slēgs starpresoru vienošanos par enerģētikas jomas informācijas sistēmu (ALDIS, EIKIS, ERIS, ENER), kuru pārzinis un uzturētājs paliek BVKB, izmantošanu.
Ņemot vērā, ka BVKB saglabā ALDIS, EIKIS, ERIS, ENER pārziņa un uzturētāja funkcijas, reorganizācija neietekmē starp Centrālo finanšu un līgumu aģentūru un Būvniecības valsts kontroles biroju noslēgtos līgumus (Projekti: Nr. 2.2.1.1/17/I/021 "Būvniecības procesu un informācijas sistēmas attīstība (1. kārta)", Nr. 2.2.1.1/19/I/005 "Būvniecības procesu un IS attīstība (2. kārta)", Nr. 15.1.1.0/23/I/001 "Atbalsts mājsaimniecībām centralizētās siltumapgādes pakalpojumu saņemšanai").
No BVKB uz EVA plānots pārcelt 23 amata vietas no kurām 22 ir ierēdņu amata vietas un viena darbinieka amata vieta, tai skaitā no Enerģētikas un energoefektivitātes departamenta 18 ierēdņu amata vietas, divas juriskonsultu ierēdņu amata vietas no BVKB juridiskās nodaļas, viena finanšu analītiķa ierēdņa amata vietu un 1 iekšējās kontroles speciālista ierēdņa amata vietu no BVKB plānošanas, analīzes un iekšējās kontroles nodaļas un vienu sabiedrisko attiecību darbinieka amata vietu. Reorganizācijas ietvaros kopējais amatu vietu skaits EVA būs 40 amata vietas (23 BVKB amata vietas un 17 VPVB amata vietas).
Reorganizācijas izdevumus, kas saistīti ar informācijas sistēmu nodrošinājumu, licenču iegādi, vakanto amata vietu tehnisko nodrošinājumu (portatīvie datori, monitori, mobilie telefoni) segs Klimata un enerģētikas ministrijas budžeta programmas 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana”.
Pārcelšanās izdevumus (mēbeļu, tehnikas un citu esošo materiālo resursu pārvietošanu) atbilstoši rīkojuma projektam segs BVKB un VPVB.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Saskaņā ar Valdības rīcības plānā 2024. gada noteikto viena no valdības prioritātēm, kas noteikta rīcības plāna 35.9.punktā, ir vienotā kontaktpunkta elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanas procesam izveidošana, lai vecinātu atjaunīgās enerģijas ražošanu sabiedrībai. Attiecīgā uzdevuma īstenošanai noteiktais termiņš ir 2024. gada 31.decembris. Aģentūras kā vienotā kontaktpunkta izveide jaunu elektroenerģijas atļauju ražošanas iekārtu uzstādīšanai un saņemšanai mazinās procesa administratīvo slogu, veicinās ātrāku elektroenerģijas ražošanas iekārtu uzstādīšanu, kas ir būtisks priekšnosacījums enerģētikas neatkarības veicināšanai.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Aizsargātie lietotāji
- Mājsaimniecības ar zemu un vidēji zemu ienākumu līmeni
- Projekts skar BVKB un VPVB nodarbinātos.
Ietekmes apraksts
EVA veiks reprezerntatīvo un sabiedrības informēšanas funkciju attiecībā uz aizsargātajiem lietotājiem pieejamo ikmēneša atbalstu elektroenerģijas rēķina daļējai segšanai, aizsargātajiem lietotājiem pieejamo atbalstu elektroenerģijas pieslēgumu ierīkošanai neelektirficēto objektos. kā arī attiecībā uz mājsaimniecībām ar zemu un vidēji zemu ienākumu līemni pieejamo atbalstu augstu energoresuursu cenu periodos. EVA izveidei identificēta pozitīva ietekme, palielinot sabiedrības informētības līmeni.
Administratīvā sloga palielināšanās minētajām sabiedrības grupām nav identificēta.
Administratīvā sloga palielināšanās minētajām sabiedrības grupām nav identificēta.
Juridiskās personas
- Elektroenerģijas ražotāji
Ietekmes apraksts
EVA veiks vienotā kontaktpunkta funkciju atļauju izsniegšanai jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu uzstādīšanai, mazinot atļauju izsniegšanas administratīvo slogu un iespējami paātrinot atļauju izsniegšanas termiņu.
EVA turpmāk veiks ar vides politikas un enerģētikas politikas administrēšanu saistītās funkcijas, kas izriet no spēkā esošajiem tiesību aktiem. Ņemot vērā, ka juridiskajām personām noteikto pienākumu apjoms, EVA iesniedzamo dokumentu apjoms un veids, kā arī uzraudzības prasības pēc būtības nemainās, nav identificēta būtiska tiesību akta ietekme uz citām juridiskajām personām, tāpat nav identificēta administratīvā sloga vai pienākumu izpildei nepieciešamā finansējuma palielināšanās.
EVA turpmāk veiks ar vides politikas un enerģētikas politikas administrēšanu saistītās funkcijas, kas izriet no spēkā esošajiem tiesību aktiem. Ņemot vērā, ka juridiskajām personām noteikto pienākumu apjoms, EVA iesniedzamo dokumentu apjoms un veids, kā arī uzraudzības prasības pēc būtības nemainās, nav identificēta būtiska tiesību akta ietekme uz citām juridiskajām personām, tāpat nav identificēta administratīvā sloga vai pienākumu izpildei nepieciešamā finansējuma palielināšanās.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Paredzēts, ka EVA budžets tiks plānots vienā apakšprogrammā 23.02.00 “Enerģētikas un vides aģentūra”.
Kopējais EVA budžets 2025. gadam sastādīs 1 476 345 euro, 2026. un turpmākajiem gadiem - 1 524 869 euro, kas sastāvēs no:
1) EM budžeta apakšprogrammas 29.06.00 “Enerģētikas jautājumu administrēšana” pārdalītā finansējuma 2025. gadam 899 112 euro apmērā, 2026. un turpmākajiem gadiem 947 636 euro apmērā. Jāņem vērā, ka no pārdalāmā finansējuma 434 910 euro ik gadu saistīti ar informatīvajā ziņojumā ”Pasākumi elektroenerģijas tirgus attīstībai” (10.10.2024 MK prot.Nr.42 6 §) piešķirto finansējumu.
2) KEM budžeta apakšprogrammas 23.02.00 "Vides pārraudzības valsts birojs" finansējuma 2025. gadam un turpmākajiem gadiem ikgadēji 577 233 euro apmērā. (skat. 1. Pielikumu).
Kopējais EVA budžets 2025. gadam sastādīs 1 476 345 euro, 2026. un turpmākajiem gadiem - 1 524 869 euro, kas sastāvēs no:
1) EM budžeta apakšprogrammas 29.06.00 “Enerģētikas jautājumu administrēšana” pārdalītā finansējuma 2025. gadam 899 112 euro apmērā, 2026. un turpmākajiem gadiem 947 636 euro apmērā. Jāņem vērā, ka no pārdalāmā finansējuma 434 910 euro ik gadu saistīti ar informatīvajā ziņojumā ”Pasākumi elektroenerģijas tirgus attīstībai” (10.10.2024 MK prot.Nr.42 6 §) piešķirto finansējumu.
2) KEM budžeta apakšprogrammas 23.02.00 "Vides pārraudzības valsts birojs" finansējuma 2025. gadam un turpmākajiem gadiem ikgadēji 577 233 euro apmērā. (skat. 1. Pielikumu).
Finansējums paredzēts, lai nodrošinātu efektīvu enerģētikas politikas jautājumu administrēšanu (īstenošanas funkciju) atbilstoši no BVKB nododamajam funkciju apjomam.
Lēmums par budžeta apakšprogrammas nosaukuma precizēšanu tiks paredzēts Ministru kabineta rīkojumu projektā par 2025. gada apropriācijas pārdali, kurā vienlaikus tks izvērtēta nepieciešamība precizēt KEM budžeta programmas 23.00.00 “Vides politikas īstenošana” nosaukumu un iepriekšminētās budžeta apakšprogrammas funkcijas klasifikācijas kodu, ievērojot, ka tajā būs apvienoti izdevumi gan par enerģētiku, gan par vides aizsardzību, kurām, ievērojot Ministru kabineta 2005.gada 13.decembra noteikumus Nr.934 “Noteikumi par budžetu izdevumu klasifikāciju atbilstoši funkcionālajām kategorijām”, ir piemērojami atsevišķi funkciju klasifikācijas kodi.
Lēmums par budžeta apakšprogrammas nosaukuma precizēšanu tiks paredzēts Ministru kabineta rīkojumu projektā par 2025. gada apropriācijas pārdali, kurā vienlaikus tks izvērtēta nepieciešamība precizēt KEM budžeta programmas 23.00.00 “Vides politikas īstenošana” nosaukumu un iepriekšminētās budžeta apakšprogrammas funkcijas klasifikācijas kodu, ievērojot, ka tajā būs apvienoti izdevumi gan par enerģētiku, gan par vides aizsardzību, kurām, ievērojot Ministru kabineta 2005.gada 13.decembra noteikumus Nr.934 “Noteikumi par budžetu izdevumu klasifikāciju atbilstoši funkcionālajām kategorijām”, ir piemērojami atsevišķi funkciju klasifikācijas kodi.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Būvniecības valsts kontroles birojam nodot EVA 22 ierēdņu un 1 darbinieka amata vietu ar finansējumu, tai skaitā Enerģētikas un energoefektivitātes departamentu ar 18 ierēdņu amata vietām, 2 ierēdņu amata vietas no Juridiskās nodaļas, 2 ierēdņu amata vietas no Plānošanas, analīzes un iekšējās kontroles nodaļas, un 1 darbinieka amata vietu no Sabiedrisko attiecību sektora. Iestādes vadītāja amata klasifikācija tiks noteikta, ņemot vērā amata vietu skaitu iestādē un tās apstiprināto finansējuma apmēru (konkrētie kritēriji ir ietverti MK noteikumu Nr. 262 32.punktā) . Ņemot vērā no BVKB pārdalīto amata viet skaitu (23 amata vietas ) un plānoto budžetu 2025.gadā, prognozējamā "EVA" vadītājam amatu klasifikācija ir 1.1.amatu saimes I līmenī un 13 mēnešalgu grupa.
Cita informācija
Ekonomikas ministrija sadarbībā ar Klimata un enerģētikas ministriju sagatavos un 2025.gadā iesniegs Ministru kabinetā rīkojuma projektu par 2025. gada apropriācijas pārdali starp Ekonomikas ministrijas budžeta apakšprogrammu 29.06.00 “Enerģētikas jautājumu administrēšana” 899 112 euro (t.sk 434 910 euro saistīti ar informatīvajā ziņojumā ”Pasākumi elektroenerģijas tirgus attīstībai” piešķirto finansējumu) apmērā uz Klimata un enerģētikas ministrijas apakšprogrammu 23.02.00 “Enerģētikas un vides aģentūra” (lēmums par budžeta apakšprogrammas nosaukuma precizēšanu tiks paredzēts Ministru kabineta rīkojumu projektā par 2025. gada apropriācijas pārdali.) Savukārt finansējuma pārdale 2026. un turpmākajiem gadiem tiks veikta, precizējot abu ministriju bāzes izdevumus 2026.-2030.gadam, paredzot to kā uzdevumu Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā, kas tiks virzīts kopā ar Ministru kabineta rīkojumu projektu par 2025. gada apropriācijas pārdali, norādot konkrētu pārdalāmā finansējuma apmēru.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2014.gada 30.septembra noteikumi Nr.576 "Būvniecības valsts kontroles biroja nolikums"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams svītrot normas, kas nosaka, ka Būvniecības valsts kontroles birojs ir atbildīgs par enerģētikas politikas administrēšanas funkciju izpildi, izņemot normas, kas attiecas uz funkcijām, kas attiecas uz enerģētikas politikas administrēšanai nepieciešamo informācijas tehnoloģiju sistēmu uzturēšanu un pilnveidi, un funkcijām, kasir tieši saistītas un nošķiramas no minēto informācijas tehnoloģiju sistēmas uzturēšanas un darbības.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.2. Ministru kabineta 2004.gada 6.janvāra noteikumi Nr.4 "Vides pārraudzības valsts biroja nolikums"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams precizēt Vides pārraudzības valsts biroja nosaukumu, mainot to uz EVA nosaukumu, kā arī iestādes uzdevumus un funckijas papildinot ar uzdevumiem un funkcijām, kas ir saistītas ar spēkā esošajos tiesību aktos noteiktajām enerģētikas politikas administrēšanas funkcijām.
Atbildīgā institūcija
Klimata un enerģētikas ministrija
4.2. Cita informācija
Klimata un enerģētikas ministrija ir izvērtējusi spēkā esošos tiesību aktus un identificējusi, ka tajos ir veicami tehniski grozījumi, Vides pārraudzības valsts biroja nosaukumu aizstājot ar EVA nosaukumu, un atsevišķu funikciju gadījumā Būvniecības valsts kontroles biroja nosaukumu aizstājot ar EVA nosaukumu.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.1 punktu normatīvā akta grozījumus sagatavo, ja normatīvo aktu nepieciešams grozīt pēc būtības. Minēto tehnisko grozījumu veikšana spēkā esošajos tiesību aktos veidotu tā saucamos tiesību aktu plūdus.
Ievērojot minēto, Klimata un enerģētikas ministrija veiks grozījumus spēkā esošajos tiesību aktos secīgi, vienlaikus ar grozījumiem pēc būtības, izrietot no EVA nolikumā ietvertajiem uzdevumiem un funkcijām.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.1 punktu normatīvā akta grozījumus sagatavo, ja normatīvo aktu nepieciešams grozīt pēc būtības. Minēto tehnisko grozījumu veikšana spēkā esošajos tiesību aktos veidotu tā saucamos tiesību aktu plūdus.
Ievērojot minēto, Klimata un enerģētikas ministrija veiks grozījumus spēkā esošajos tiesību aktos secīgi, vienlaikus ar grozījumiem pēc būtības, izrietot no EVA nolikumā ietvertajiem uzdevumiem un funkcijām.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība reorganizacijas ietvaros netika nodrošināta, jo projekts dod būtisku ieguvumu tautsaimniecībai, mazinot administratīvo slogu uzņēmējiem un nodrošinot efektīvu valsts pārvaldes procesu ieviešanu, īpaši kontekstā ar atjaunīgās enerģijas ražošanas attīstību Latvijā.
6.4. Cita informācija
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts ir saistīts ar tiešās pārvaldes iestāžu (VPVB un BVKB) reorganizāciju, kas cita starpā neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas un būtiski nemaina spēkā esošo normatīvo regulējumu, nav piemērojama Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumos Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" ietvertā kārtība sabiedrības līdzdalībai projekta izstrādē.
Rīkojuma projekts, tā anotācija un Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts būs publiski pieejami Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā.
Tiesību akts ir izstrādāts, balstoties uz Valdības rīcības plānā 2024.gadam ietverto uzdevumu Nr.35.9. izveidot vienoto kontaktpunktu elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanas procesam, lai vecinātu atjaunīgās enerģijas ražošanu sabiedrībai, kas īstenojams līdz 2024.gada 31.decembrim.
Rīkojuma projekts, tā anotācija un Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts būs publiski pieejami Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā.
Tiesību akts ir izstrādāts, balstoties uz Valdības rīcības plānā 2024.gadam ietverto uzdevumu Nr.35.9. izveidot vienoto kontaktpunktu elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanas procesam, lai vecinātu atjaunīgās enerģijas ražošanu sabiedrībai, kas īstenojams līdz 2024.gada 31.decembrim.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Enerģētikas un vides aģentūra
- Ekonomikas ministrija
- Būvniecības valsts kontroles birojs
- Klimata un enerģētikas ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Jā
Tiks mainīts Vides pārraudzības valsts biroja nosaukums uz EVA, un EVA tiek nodotas Būvniecības valsts kontroles biroja enerģētikas politikas administrēšanas funkcijas.
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Būvniecības valsts kontroles biroja enerģētikas jomas administrēšanas funkcijas (izņemot enerģētikas politikas administrešānai nepieciešamo informācijas tehnoloģiju sistēmu uzturēšanas funkcija, un no tās informācijas tehnolooģiju sistēmu tehniskās specifikācijas un funkcionalitāšu dēļ neatdalāmās fnkcijas) tiek nodotas EVA.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Vides pārraudzības valsts biroja funkciju un uzdevumu apjoms nemainīsies. Vides pārvaldības valsts biroja funkcijām nepieciešamais finansējums plānotajā apjomā tiks iekļauts EVA budžetā.
Ekonomikas ministrija turpinās veikt atsevišķas no enerģētikas politikas administrēšanas izrietošās funkcijas, kas ir saistītas ar Būvniecības valsts kontroles biroja pārraudzībā esošajām informācijas tehnoloģiju sistēmām enerģētikas politikas administrēšanai. Attiecīgās funkcijas ietver elektroenerģijas tirgotāju rēķinu apmaksu par aizsargātajiem lietotājiem piemēroto ikmēneša atbalsta elektroenerģijas rēķina daļējai kompensēšanai. Attiecīgās funkcijas nodošana Klimata un enerģētikas ministrijai nav iespējama enerģētikas politikas administrēšanai nepieciešamo informācijas tehnoloģiju sistēmu tehniskās specifikācijas dēļ, t.i., to serveri un licences ir nedalāmi saistītas ar Būvniecības informācijas sistēmu, kas ir Būvniecības valsts kontroles biroja pārvaldībā, kā arī norēķinu ar elektroenerģijas tirgotājiem veikšanai attiecīgajām sistēmā ir veikta integrācija ar Ekonomikas ministrijas grāmatvedības sistēmu.
To Būvniecības valsts biroja funkciju veikšanai, kas netiek nodotas EVA, nepieciešamais finansējuma apjoms nemainās, kā arī nav identificētas administratīvā sloga izmaiņas. Izveidojot EVA, no Būvniecības valsts kontroles biroja tiek nodotas 22 amata vietas ar to veicamajām funkcijām un tām atbilstošu finansējumu. Būvniecības valsts kontroles biroja turpmāk īstenojamajām funkcijām nepieciešamais finansējuma apjoms netiek samazināts.
Tiesību akts neparedz specifisku Klimata un enerģētikas ministrijas funkciju maiņu vai papildu funkciju noteikšanu. Papildus norādām, ka rīkojums paredz jau esošu enerģētikas politikas administrēšanas funkciju nodošanu EVA un esošo vides politikas administrēšanas funkciju saglabāšanu esošajā apjomā EVA sastāvā.
Tiesību akts nenosaka papildu funkciju, prasību, standartu ieviešanu, kam būtu nepieciešams nodrošināt papildu valsts budžeta finansējumu iesaistītajām institūcijām.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiesiskajam regulējumam prognozējama pozitīva ietekme uz tautsaimniecību. Līdz ar enerģētikas politikas īstenošanas funkciju un uzdevumu nodošanu EVA tiks centralizētas enerģētikas politikas īstenošanas funkcijas, padarot efektīvāku šo funkciju īstenošanu un valsts pārvaldi kopumā. Tiesiskais regulējums radīs priekšnoteikumus efektīvākai atjaunīgo energoresursu projektu attīstībai.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
