Anotācija (ex-ante)

23-TA-1459: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 24. maija noteikumos Nr. 411 "Autopārvadājumu kontroles organizēšanas un īstenošanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 24. maija noteikumos Nr. 411 "Autopārvadājumu kontroles organizēšanas un īstenošanas kārtība" (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādāts, lai piemērotu Eiropas Komisijas 2022. gada 2. maija Īstenošanas regulu (ES) 2022/695, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2006/22/EK piemērot attiecībā uz vienoto formulu transporta uzņēmumu riska novērtējuma aprēķināšanai (turpmāk – Īstenošanas regula (ES) 2022/695). Galvenais mērķis, ieviešot vienotu formulu uzņēmumu riska  aprēķināšanai, ir uzlabot izpildes efektivitāti, lietderību un konsekvenci, mērķējot kontroles uz neatbilstošiem pārvadātājiem, pamatojoties uz piekļuvi informācijai par viņu riska pakāpi.Tas veicinās godīgāku attieksmi pret pārvadātājiem pārbaužu laikā, jo riska vērtējums tiks noteikts, pamatojoties uz vienādiem kritērijiem un aprēķina metodi. Ar Noteikumu projektu tiek veikti nepieciešamie grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 24. maija noteikumos Nr. 411 "Autopārvadājumu kontroles organizēšanas un īstenošanas kārtība" (turpmāk - MK noteikumi Nr.411), piemērojot Īstenošanas regulas (ES) 2022/695 prasības. Tiek precizētas arī informatīvās atsauces uz Eiropas Savienības direktīvām, ievērojot aktuālās izmaiņas normatīvajā regulējumā par vienoto kārtību, kādā pārbauda bīstamo kravu pārvadāšanu pa autoceļiem. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt Īstenošanas regulas (ES) 2022/695 prasību attiecībā uz vienoto formulu transporta uzņēmuma riska novērtējuma aprēķināšanai īstenošanu nacionālajā līmenī.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MK noteikumu Nr 411 3. pielikumā ir ietvertas formulas un kritēriji uzņēmuma pārkāpumu punktu skaita, riska skaitļa un riska pakāpes noteikšanai. Līdz Īstenošanas regulas(ES) 2022/695 pieņemšanas katra dalībvalsts bija izstrādājusi savu riska novērtējumu sistēmu. Valstu riska novērtējuma sistēmas, ko dalībvalstis ieviesušas, lai kontroli sekmīgāk vērstu uz uzņēmumiem ar augstu riska novērtējumu, pamatojās uz atšķirīgām valstu noteiktām aprēķināšanas metodēm. Tas traucēja riska skaitlisko vērtējumu salīdzināšanu un informācijas apmaiņu par tiem pārrobežu izpildes kontekstā. 2022. gadā Eiropas Komisija ir pieņēmusi Īstenošanas regulu (ES) 2022/695 attiecībā uz vienoto formulu transporta uzņēmuma riska novērtējuma aprēķināšanai.
Regulas ir vispārpiemērojami tiesību akti, kas uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs. No regulu tiešās iedarbības kritērija izriet regulu pārrakstīšanas aizliegums. Līdz ar to Īstenošanas regulas (ES) 2022/695 normas nav transponējamas nacionālajos normatīvajos aktos. Nacionālajā līmenī ir nepieciešams nodrošināt to normu īstenošanu, kas šādu īstenošanas nodrošināšanu nepārprotami prasa. Gadījumos, kad nacionālajos normatīvajos aktos paredzētais regulējums nonāk pretrunā ar Eiropas Savienības regulējumā noteiktām prasībām, jāpiemēro Eiropas Savienības normatīvais regulējums, ietverot atsauces uz konkrēto regulas normu nacionālajā tiesību aktā. Ievērojot to, ka MK noteikumu Nr. 411 pielikumos ietvertie nosacījumi uzņēmuma pārkāpumu un to riska pakāpes noteikšanai ir tapuši pirms Īstenošanas regulas (ES) 2022/695 pieņemšanas, ar Noteikumu projektu MK noteikumos Nr.411 ir jāveic nepieciešamie labojumi. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288.panta otro daļu regulas ir vispārpiemērojamas un tās ir aizliegts pārņemt nacionālajos tiesību aktos, tad, lai piemērotu Eiropas Savienības normatīvo regulējumu uzņēmuma pārkāpumu un to riska pakāpes noteikšanai, MK noteikumos Nr 411 jāietver atsauces uz Īstenošanas regulas (ES) 2022/695 pielikumu, kurā norādīta vienotā formula transporta uzņēmuma riska novērtējuma aprēķināšanai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz svītrot MK noteikumu Nr 411 3. pielikumu un papildināt MK noteikumu Nr.411 5., 51 un 36.punktu ar atsauci uz Īstenošanas regulas (ES) 2022/695 pielikumu, kurā norādīta vienotā formula transporta uzņēmuma riska novērtējuma aprēķināšanai.
Problēmas apraksts
Īstenošanas regulas (ES) 2022/695 ievaddaļas 4.punktā ir noteikts, ka, nosakot riska formulu, Eiropas Komisijai būtu jāņem vērā visi pārkāpumi, kas var ietekmēt uzņēmumu riska novērtējumu, tai skaitā pārkāpumi, kas norādīti
- Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 15. marta Regulā (EK) Nr. 561/2006, ar ko paredz dažu sociālās jomas tiesību aktu saskaņošanu saistībā ar autotransportu, groza Padomes Regulu (EEK) Nr. 3821/85 un Padomes Regulu (EK) Nr. 2135/98 un atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr. 3820/85 (turpmāk - Regula (EK) Nr. 561/2006):pārkāpumi, kas saistīti ar darba un atpūtas laikposmu neievērošanu, transportlīdzekļu vadītājiem veicot kravu un pasažieru autopārvadājumus, darba apstākļus un satiksmes drošības nosacījumu neievērošanu;
- Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 4. februāra Regulā (ES) Nr. 165/2014 par tahogrāfiem autotransportā, ar kuru atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr. 3821/85 par reģistrācijas kontrolierīcēm, ko izmanto autotransportā, un groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 561/2006, ar ko paredz dažu sociālās jomas tiesību aktu saskaņošanu saistībā ar autotransportu (turpmāk - Regula (ES) Nr. 165/2014): pārkāpumi, kas ir saistīti ar tahogrāfu konstrukcijas, uzstādīšanas, lietošanas un testēšanas neatbilstību šīs regulas prasībām;
- Nacionālajos normatīvajos aktos minētie pārkāpumi, ar kuriem transponē Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 11. marta Direktīvu 2002/15/EK par darba laika organizēšanu personām, kas ir autotransporta apkalpes locekļi (turpmāk - Direktīva 2002/15/EK): pārkāpumi, kas saistīti ar obligāto prasību darba laika organizēšanai un noteikto darba stundu neievērošanu, kas ietekmē transporta drošību un attiecīgo darbinieku veselību un drošību;
- Pārkāpumi, kas norādīti Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 21. oktobra Regulas (EK) Nr. 1071/2009, ar ko nosaka kopīgus noteikumus par autopārvadātāja profesionālās darbības veikšanas nosacījumiem un atceļ Padomes Direktīvu 96/26/EK (turpmāk - Regula (EK) Nr. 1071/2009) 6. pantā: pārkāpumi, kas saistīti ar uzņēmumu un pārvadājumu vadītāju neatbilstību prasībai par labu reputāciju. 

Šobrīd MK noteikumu Nr.411 5. pielikumā noteiktajā formulā uz transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa prasībām attiecināmie pārkāpumi tiek ietverti gan valsts tehniskajās apskatēs, gan transportlīdzekļu tehniskajās kontrolēs uz ceļiem konstatētie rezultāti. Turpmāk tie  tiks ņemti vērā, aprēķinot uzņēmuma risku pēc Īstenošanas Regulas 2022/695 noteiktās Vienotās formulas. 
 
Pārbaudāmā uzņēmuma dokumentu kontrolēs, kas notiek Valsts policijas vai pašvaldības kontroles dienesta telpās, vērtējamo pārkāpumu apjoms būtiski palielināsies, kas ietekmēs kontroles iestāžu darbam nepieciešamo laiku.
Risinājuma apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 3. aprīļa Direktīvas 2014/47/ES par Savienībā izmantotu komerciālo transportlīdzekļu tehniskajām pārbaudēm uz ceļiem un par Direktīvas 2000/30/EK atcelšanu (turpmāk - Direktīva 2014/47/ES) 6. pants noteic, ka attiecībā transportlīdzekļiem, kas minēti 2. panta 1. punkta a), b) un c) apakšpunktā (M2, M3, N2, N3, O3 un O4 kategorijas transportlīdzekļi), dalībvalstis nodrošina, ka riska novērtējuma sistēmā, kas izveidota saskaņā ar Direktīvas 2006/22/EK 9. pantu, tiek iekļauta informācija par to II pielikumā un attiecīgā gadījumā III pielikumā izklāstīto trūkumu skaitu un smaguma pakāpi, kas konstatēti atsevišķu uzņēmumu ekspluatētiem transportlīdzekļiem. Uzņēmuma riska profila noteikšanai dalībvalstis var izmantot I pielikumā (Pārbaudes uz ceļiem) izklāstītos kritērijus. Minēto informāciju izmanto, lai rūpīgāk un biežāk pārbaudītu uzņēmumus ar augstu riska novērtējumu. Riska novērtējuma sistēmu administrē dalībvalsts kompetentās iestādes.

Savukārt ar Komisijas 2022.gada 2.maija Īstenošanas Regulu 2022/694, ar ko Regulu (ES) 2016/403 groza attiecībā uz jauniem nopietniem Savienības noteikumu pārkāpumiem, kuri var izraisīt autopārvadātāja labas reputācijas zaudēšanu, tika grozīts Komisijas 2016. gada 18. marta Regulas (ES) 2016/403, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1071/2009 attiecībā uz Savienības noteikumu tādu nopietnu pārkāpumu klasifikāciju, kas var izraisīt autopārvadātāja labas reputācijas zaudēšanu, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2006/22/EK III pielikumu (turpmāk – Regula (ES)2026/403), I un II pielikums, lai iekļautu jaunos pārkāpumus un ņemtu vērā jaunos kritērijus, pēc kuriem nosaka pārkāpumu smaguma līmeni un biežumu. Regulas (ES) 2016/403 I pielikumā tika izveidots vienots saraksts, kurā iekļautas komerciālo autopārvadājumu jomā izdarīto nopietnu pārkāpumu kategorijas, veidi un pārkāpumu pakāpes. Regulas (ES) 2016/403 I pielikuma 5.iedaļā ir iekļauti pārkāpumi attiecībā uz transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa prasībām, kas noteikti Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 3. aprīļa Direktīvā 2014/45/ES par mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju periodiskajām tehniskajām apskatēm un par Direktīvas 2009/40/EK atcelšanu (turpmāk - Direktīva 2014/45/ES) un Direktīvā 2014/47/ES, savukārt 6.iedaļā  - attiecībā uz Padomes 1992. gada 10. februāra Direktīvu 92/6/EEK par ātruma ierobežošanas ierīču uzstādīšanu un izmantošanu noteiktu kategoriju transportlīdzekļos Kopienā. Visi šie pārkāpumi attiecināmi uz transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa prasībām, veicot transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem.
Vienotajā formulā tiek ņemti vērā pārkāpumu skaits, smaguma pakāpe un biežums, to kontroles pasākumu rezultāti, kuros pārkāpumi nav konstatēti (atbilstoši Regulas (ES) 2016/403 I un II pielikumam), kā arī tas, vai autotransporta uzņēmums visos tā autoparkā esošajos transportlīdzekļos izmanto viedos tahogrāfus (atbilstoši Regulas (ES) Nr. 165/2014 II nodaļai).
Līdz ar to ar noteikumu projekta 1.punktu (noteikumu 5.punktā ietverto atsauci) un 2.punktu ir pārņemtas Direktīvas 2014/47/ES normas - 6. pants un I pielikums.

Ja pārkāptas Regulas (EK) 561/2006 un Regulas (ES) 165/2014 prasības, Valsts policija, novērtējot uzņēmuma risku, izmanto Regulas (ES) 2016/403 I, II un III pielikumā noteikto pārkāpumu sadalījumu pēc to biežuma un smaguma un Īstenošanas regulas (ES) 2022/695 pielikumā noteikto formulu, un noformē uzņēmuma kontroles aktu, aizpildot MK noteikumu Nr. 411 4.pielikumu.

Atbilstoši Īstenošanas Regulā (ES) 2022/695 noteiktajam, noteikumu projektā tiek paplašināti nosacījumi attiecībā uz pārkāpumiem, svītrojot MK noteikumu Nr.411 5.punktā skaitli un vārdu “1. panta” un tiek precizēts normatīvā akta 5., 5.1  un 36.punkts.

Tiek precizēta MK noteikumu Nr.411 4.pielikumā lietotā terminoloģija un atsauces uz atbilstošajiem tiesību aktiem - Īstenošanas regulu (ES) Nr.2022/695 un Regulas (ES) Nr.2016/403 I, II un III pielikumu. Tāpat 4.pielikumā svītrots 1.3.4. apakšpunkts un piezīmes “**” , jo veicot vispārējā riska novērtējuma aprēķinus pēc Īstenošanas regulas (ES) 2022/695 pielikumā esošās formulas, vidējo pārbaužu skaita (S) noteikšana nav nepieciešama. 

Tiek svītrots MK noteikumu Nr. 411 5.pielikums "Riska novērtēšanas elementi".
Tā kā Īstenošanas regulas 2022/695 pielikumā noteiktā Vienotā formulā transporta uzņēmuma riska novērtējuma aprēķināšanai ietver Regulas (ES)2026/403, I, II un III pielikumā noteiktos jaunos kritērijus, pēc kuriem nosaka pārkāpumu smaguma līmeni un biežumu (tai skaitā Direktīvā 2014/45/ES, Direktīvā 2014/47/ES, un Direktīvā 92/6/EEK minētos uz transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa prasībām attiecināmos pārkāpumus), tad ar šo grozījumu projektu noteikumu Nr.411 5.pielikums tiek svītrots, bet tajā ietvertās Direktīvas 2014/47/ES I pielikuma prasības tiek iekļautas 5.punktā, kurā ietverta atsauce uz Īstenošanas Regulas 2022/695 pielikumu, un 5.1 punktā, kurā noteiktas kompetento iestāžu veicamās darbības, novērtējot uzņēmuma riskus. 5.1 punktā tiek ņemti vērā rādītāji, kas noteikti Direktīvas 2014/47/ES I pielikumā, un ar kritērijiem, kas ņemami vērā novērtējot uzņēmuma risku, netiek noteiktas stingrākas prasības nekā paredz ar projekta 1.punktu  izteiktais noteikumu 5. punktā minētais Eiropas Savienības tiesiskais regulējums, ko piemēro uzņēmumu risku novērtēšanā.
Ar noteikumu projektu veicot grozījumus MK noteikumu Nr.411 5.1 punktā, tiek noteikts, ka  uzņēmuma risku novērtēšanu veic Valsts policija un pašvaldības kontroles dienests.  Ar grozījumiem nav paredzēts sašaurināt institūciju loku, uz kurām šis punkts attiecas. Minēto kontroles iestāžu kompetence ir noteikta MK noteikumu Nr.411 3.1., 3.4.apakšpunktā, 4.un 5.punktā. Citu kontrolējošo iestāžu kompetences noteiktas šo noteikumu 3.punktā.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 30. maija noteikumiem Nr.295 “Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa” par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem ir atbildīga VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (CSDD).
Valsts policija, pēc Īstenošanas regulā 2022/695 noteiktās vienotās formulas aprēķinot uzņēmuma riska skaitli, izmanto no CSDD saņemto informāciju par periodiskās tehniskās apskates un tehniskās kontroles uz ceļa rezultātiem un aprēķināto uzņēmuma riska skaitli iesniedz VSIA "Autotransporta direkcija" (ATD), kas savukārt šo skaitli iekļauj ERRU sistēmā (European Register of Road Transport Undertakings), lai nodrošinātu pieeju citu valstu kontroles institūcijām.

Šobrīd MK noteikumu Nr.411 5. pielikumā noteiktajā formulā tiek ietverti gan valsts tehniskajās apskatēs, gan transportlīdzekļu tehniskajās kontrolēs uz ceļiem konstatētie rezultāti. Līdz ar grozījumu projektu turpmāk Direktīvā 2014/47/ES minētie uz transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa prasībām attiecināmie pārkāpumi tiks iekļauti Īstenošanas regulas 2022/695 noteiktajā Vienotajā formulā transporta uzņēmuma riska novērtējuma aprēķināšanai. Ņemot vērā gan valsts tehniskajās apskatēs, gan transportlīdzekļu tehniskajās kontrolēs uz ceļiem konstatētos rezultātus, atbilstoši kompetencei tiks novērtēts uzņēmuma risks (ņemot vērā konstatēto trūkumu vai bojājumu skaitu, konstatēto trūkumu vai bojājumu smaguma pakāpi, transportlīdzeklim veikto tehnisko kontroļu uz ceļiem vai valsts tehnisko apskašu skaitu un laika faktoru), un minētā informācija, kā arī atsevišķi aprēķinātie riska elementi tiks izmantoti, veicot vispārējo riska novērtējumu pēc Īstenošanas regulas (ES) 2022/695 pielikumā noteiktās vienotās formulas. Līdz ar to MK noteikumu Nr.411 5.pielikums tiek svītrots.

Ievērojot vērtējamo pārkāpumu apjoma palielināšanos, tiek veikts grozījums MK noteikumu Nr 411 14.punktā, pagarinot pārbaudāmā uzņēmuma dokumentu kontroles, kas notiek Valsts policijas vai pašvaldības kontroles dienesta telpās, termiņu no 10 darbdienām uz 30 dienām.
Problēmas apraksts
Tā kā Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 19. oktobra Direktīva (ES) 2022/1999 par vienotu kārtību, kādā pārbauda bīstamo kravu pārvadāšanu pa autoceļiem (kodifikācija) (turpmāk - Direktīva (ES) 2022/1999) aizstāj Padomes 1995. gada 6. oktobra Direktīvu 95/50/EK par vienotu kārtību, kādā pārbauda bīstamo kravu pārvadāšanu pa autoceļiem (turpmāk - Direktīva 95/50/EK), tad, ievērojot labās prakses principus, tiek izmantota iespēja izdarīt nepieciešamos precizējumus, veicot saturiskos grozījumus MK noteikumos Nr.411.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā informatīvā atsauce uz Direktīvu 95/50/EK nomainīta ar atsauci uz Direktīvu(ES) 2022/1999.
Problēmas apraksts
Tā kā ir atcelta Komisijas 2004.gada 13.decembra Direktīva 2004/112/EK, ar ko tehnikas attīstībai pielāgo Padomes Direktīvu 95/50/EK par vienotu kārtību, kādā pārbauda bīstamo kravu pārvadāšanu pa autoceļiem, noteikumos nepieciešams attiecīgi precizēt informatīvās atsauces uz Eiropas Savienības direktīvām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta Informatīvajās atsaucēs uz Eiropas Savienības direktīvām tiek svītrots 3. punkts.
Problēmas apraksts
Apvienoto Nāciju organizācijas (ANO) 2019.gada 13.maija konferencē par 1957.gada 30.septembra Eiropas valstu nolīguma par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu nosaukuma maiņu pieņemts lēmums, ka no 2021.gada 1.janvāra tiek mainīts nolīguma nosaukums, no tā svītrojot vārdus „Eiropas valstu”, un no 2021.gada 1.janvāra ADR nolīguma nosaukums ir – "Nolīgums par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (ADR)". Līdz ar to jāprecizē Mk noteikumu Nr.411 1.pielikuma 11.punkts. 
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Bīstamo kravu aprites likuma 3. panta trešajā daļā noteiktajam Noteikumu projekta 1.pielikuma 11.punktā tiek precizēts ADR Nolīguma nosaukums - "Nolīgums par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (ADR)", līdz ar to anotācijas 5.4.sadaļas 1.tabulas aizpildīšana nav nepieciešama, jo veikta Direktīvas 95/50/EK kodifikācija un atbilstoši Direktīvas 2022/1999 V pielikumam (atbilstības tabulai), nav saturisku izmaiņu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Komersanti, kas veic autopārvadājumus ar mehāniskajiem transportlīdzekļiem, - tiek veiktas kontrolējošo institūciju pārbaudes par uzņēmumu atbilstību noteiktajām prasībām, nosakot uzņēmuma riska pakāpi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R0695
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 2. maija Īstenošanas regula (ES) 2022/695, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2006/22/EK piemērot attiecībā uz vienoto formulu transporta uzņēmumu riska novērtējuma aprēķināšanai. [Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 129/33L, 03.05.2022].
Apraksts
Piemērot Īstenošanas regulu (ES) 2022/695 attiecībā uz vienoto formulu transporta uzņēmumu riska novērtējuma aprēķināšanai.
ES tiesību akta CELEX numurs
32016R0403
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2016. gada 18. marta Regula (ES) 2016/403, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1071/2009 attiecībā uz Savienības noteikumu tādu nopietnu pārkāpumu klasifikāciju, kas var izraisīt autopārvadātāja labas reputācijas zaudēšanu, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2006/22/EK III pielikumu [Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 74/8, 19.03.2016].
Apraksts
Ar regulu izveidots vienots saraksts, kurā iekļautas pārkāpumu kategorijas, veidi un pārkāpumu pakāpes, kas izdarīti komerciālo autopārvadājumu jomā un kuru dēļ  autopārvadājumu uzņēmumi var zaudēt labo reputāciju.
ES tiesību akta CELEX numurs
32014L0047
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2014.gada 3.aprīļa Direktīva 2014/47/ES par Savienībā izmantotu komerciālo transportlīdzekļu tehniskajām pārbaudēm uz ceļiem un par Direktīvas 2000/30/EK atcelšanu (Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī, L 127, 2014. gada 29. aprīlis)
Apraksts
Direktīva nosaka minimālās prasības attiecībā uz regulējumu tehniskām pārbaudēm uz ceļiem, ko veic dalībvalstu teritorijā ekspluatētiem komerciāliem transportlīdzekļiem, ietverot prasības par riska novērtējuma sistēmu un paredzot, ka uzņēmumu risku novērtēšanai tiek ņemti vērā rādītāji, kas noteikti I pielikumā.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 2. maija Īstenošanas regula (ES) 2022/695, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2006/22/EK piemērot attiecībā uz vienoto formulu transporta uzņēmumu riska novērtējuma aprēķināšanai. [Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 129/33L, 03.05.2022].
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Īstenošanas regulas (ES) 2022/695 pielikums
Noteikumu projekta 1.punkts (noteikumu 5., 5.1 un 36.punkts).
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2016. gada 18. marta Regula (ES) 2016/403, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1071/2009 attiecībā uz Savienības noteikumu tādu nopietnu pārkāpumu klasifikāciju, kas var izraisīt autopārvadātāja labas reputācijas zaudēšanu, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2006/22/EK III pielikumu [Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 74/8, 19.03.2016].
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas (ES) 2016/403 I, II un III pielikums
Minētās regulas vienības ieviestas projekta 1. punktā (noteikumu 5. punktā) ar atsauci. Pielikumos tiek uzskaitīti faktori pārkāpumu smaguma gradācijas noteikšanai, kas jāņem vērā, aprēķinot uzņēmumu vispārējo riska novērtējumu pēc Īstenošanas regulas (ES) 2022/695 pielikumā noteiktās vienotās formulas.
-
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2014.gada 3.aprīļa Direktīva 2014/47/ES par Savienībā izmantotu komerciālo transportlīdzekļu tehniskajām pārbaudēm uz ceļiem un par Direktīvas 2000/30/EK atcelšanu (Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī, L 127, 2014. gada 29. aprīlis)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2014/47/ES 6.pants un I pielikums
projekta 1.punkts (noteikumu 5. punkts) un projekta 2.punkts (noteikumu 5.1 punkts).
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Direktīvas 2014/47/ES 6. pants paredz rīcības brīvību dalībvalstīm attiecībā uz I pielikumā izklāstīto kritēriju izmantošanu uzņēmumu riska profila noteikšanai. Pamatojoties uz valsts stratēģiskajiem un politiskajiem mērķiem satiksmes drošības nodrošināšanā un uzlabošanā un lai rūpīgāk un biežāk pārbaudītu uzņēmumus ar augstu riska novērtējumu, autopārvadājumus kontrolējošās iestādes, nosakot uzņēmuma riska pakāpi, izmanto direktīvas I pielikumā noteiktos kritērijus, ņemot vērā valsts tehniskajās apskatēs un transportlīdzekļu tehniskajās kontrolēs uz ceļiem konstatētos rezultātus. 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrija, Satiksmes ministrija, Valsts policija, VSIA "Autotransporta direkcija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/6c1fb4bf-a94b-40c7-8b5b-7584e5ddc816

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • Iekšlietu ministrija
  • Valsts policija
  • VSIA "Autotransporta direkcija"
  • Pašvaldības kontroles dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Projekta izpildē iesaistītās institūcijas to realizēs esošā finansējuma ietvaros.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi