Anotācija

22-TA-3212: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts

Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmas noteikumi” (turpmāk – noteikumu projekts) pēc savas iniciatīvas, pamatojoties uz Izglītības likuma 18.1 panta otro daļu un Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta "Valsts pārbaudījumu organizēšanas procesa pilnveide” (Nr. 2.2.1.1/19/I/001) izvirzītajiem mērķiem un rezultatīvajiem rādītājiem, kas cita starpā ietver Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmas (turpmāk - RUMIS) izveidi.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt RUMIS saturu, uzturēšanas un aktualizācijas kārtību, sistēmas pārzini, personas datu apstrādes noteikumus, datu pieejamību un apriti, tehnoloģisko resursu aprites kārtību, kā arī finansēšanas noteikumus.
Spēkā stāšanās termiņš
01.12.2023.
Pamatojums

Noteikumu projekts stājas spēkā 2023. gada 1. decembrī, kad tiek pabeigta informācijas sistēmas izstrāde. Noteikts papildus atliktais termiņš informācijas ievadei, lai informācijas sistēmas lietotājiem (izglītības iestādēm) neradītu nesamērīgu administratīvo slogu. Pilnībā visa sistēmas funkcionalitāte tiek ieviesta sākot ar 2024./2025. mācību gadu, tādējādi arī dodot iespēju izglītības iestādēm pakāpeniskai datu ievadei informācijas sistēmā.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

RUMIS izstrāde ir valstiski svarīgas aktivitātes īstenošana - sadarbības memorandā “Dators ikvienam bērnam” noteikto mērķu sasniegšanai, un izglītības resursu uzskates funkciju paredz 2022. gada 20. oktobrī pieņemtie Izglītības likuma grozījumi.

Ar Ministru kabineta 2018. gada 22. oktobra rīkojumu Nr. 535 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras) 43.0 versija)” (turpmāk – Rīkojums Nr. 535) apstiprināta projekta “Valsts pārbaudījumu organizēšanas procesa pilnveide” (turpmāk – Projekts) īstenošana, nosakot Izglītības un zinātnes ministriju kā atbildīgo par projekta īstenošanu un projekta aprakstā plānoto rezultātu (tai skaitā finanšu, rezultāta un iznākuma rādītāju) sasniegšanu. 
 
Rīkojuma Nr. 535 aprakstā  ir norādīts, ka  Projekts tiks īstenots līdz 2023. gada decembrim un tajā iekļauts projekta mērķis “vienotas nacionālā līmeņa informācijas sistēmas izveide izglītības procesiem nepieciešamo tehnisko un citu resursu uzskaites un monitoringa nodrošināšanai” un atbilstoši mērķa sasniegšanai nepieciešamā darbība “tiks  izstrādāta  informācijas sistēma RUMIS” izglītības procesam nepieciešamo datoru un citu palīglīdzekļu  reģistrēšanai un izsniegšanai, tādējādi veicinot sadarbības memorandā “Dators ikvienam bērnam” noteikto mērķu sasniegšanu. RUMIS tehniskais risinājums tiks izstrādāts tā, lai turpmāk nākotnē (nākamajās projektu kārtās) stratēģiski šo informācijas sistēmu var plānot kā atkalizmantojamu IKT risinājumu par jebkuru palīglīdzekļu uzskaiti un pārvaldību (ne tikai datoru uzskaitei un pārvaldībai), mazinot alternatīvu risinājumu izstrādes un uzturēšanas izdevumus valsts pārvaldē, kā arī paredzot iespēju nākotnē jau esošajiem risinājumiem iespēju migrēt uz projekta ietvaros izstrādājamo”.

Pašlaik izglītības iestāžu datortehnikas uzskaite nenotiek centralizēti. Ministru kabineta 2019. gada 25. jūnija noteikumi Nr. 276 "Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi" paredz, ka izglītības iestādes, kas īsteno vispārējās izglītības programmas un profesionālās izglītības programmas (izņemot profesionālās pilnveides un profesionālās tālākizglītības programmas), un izglītības iestādes (izņemot augstākās izglītības iestādes), kas īsteno interešu izglītības programmas, – informāciju par izglītības iestādes telpu platību un nodrošinājumu ar datortehniku, kur Valsts izglītības informācijas sistēmā tiek norādīts datortehnikas un atsevišķu izglītības resursu kopskaits pa pozīcijām, tomēr tas nedod iespēju iegūt datus par aktuālo datortehnikas izmantošanu, kā arī dažkārt ir konstatēts, ka izglītības iestādes informāciju ievada neregulāri. 

2022. gada 31. oktobrī ir stājušies spēkā Izglītības likuma grozījumi, ar kuriem dots deleģējums Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmas izveidei, kā arī deleģējums Ministru kabinetam noteikt informācijas sistēmas saturu, personas datu apstrādes noteikumus (tādējādi arī paredzot apstrādājamo personas datu kategorijas noteikt nevis Izglītības likumā, bet Ministru kabineta noteikumos). Kā pamatojums šādu Izglītības likuma grozījumu veikšanai tika norādīts: 
Ministrijas Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta “Izglītības iestāžu digitalizācija 7.-9. klasēm” ietvaros Latvijas izglītojamos plānots nodrošināt ar portatīvajiem datoriem (turpmāk – datori), kas tiks izsniegti individuālai lietošanai gan mājās, gan izglītības iestādē, tādējādi veicinot 2021.gada 17.maijā noslēgtajā sadarbības memorandā “Dators ikvienam bērnam” noteikto mērķu sasniegšanu. Viens no minētā sadarbības memoranda īstenošanas darbības virzieniem tostarp ir “Datoru bibliotēkas izveide un darbības nodrošināšana” (memoranda pielikuma 5.punkts). Lai nodrošinātu efektīvu pieteikšanās procesu, to caurskatāmību, datoru pieteikumu  monitoringu, nepieciešams izveidot vienotu sistēmu. Sistēmā plānots pēc vienotiem principiem un ievērojot labāko IT procesu un pakalpojumu pārvaldības praksi, nodrošināt centralizētu resursu piešķiršanas pakalpojumu pārvaldību, tai skaitā nodrošinot informāciju par izglītojamam piešķirot datortehniku, kā arī informāciju par izglītojamā vecākiem, kuri ir pieteikušies datortehnikas saņemšanai. Patreiz izglītības iestādēm šāda vienota uzskaites sistēma, kurā būtu pieejami operatīvie dati, kuriem izglītojamiem ir izsniegti datori, nav izveidota. Sistēmā ievadāmā informācija attiecas uz valsts un pašvaldību dibinātajām vispārējās un profesionālās izglītības iestādēm, kuras no valsts ir saņēmušas datortehniku izglītības procesa nodrošināšanai.
Ņemot vērā to, ka Atveseļošanas un noturības mehānisma  2.komponentes „Digitālā transformācija” 2.3. reformu un investīciju virziena „Digitālās prasmes” 2.3.2.3.i. investīcijas „Digitālās plaisas mazināšana sociāli neaizsargātajam grupām un izglītības iestādēs” ietvaros un Darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība" 13.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi izglītības un pētniecības nozarē" 13.1.2.2. pasākuma "Izglītības iestāžu digitalizācija" ietvaros paredzēta datortehnikas iegāde par fondu līdzekļiem, nepieciešamas detalizētas atskaites par izlietojuma atbilstību paredzētajiem mērķiem. Tā iemesla dēļ, nepieciešams detalizēti uzskaitīt gan vecāku (likumisko pārstāvju) pieteikumus uz datortehniku, gan konkrēto izglītojamo, kuram nodota datortehnika, kā arī fiksēt ziņas par tā piederību grupām. Šobrīd šo noteikumu 8.4 punktā iekļautas visas kategorijas, kurām ir tiesības saņemt datortehniku atbilstoši MK noteikumiem par šo atbalsta pasākumu. Sistēmas izveides un personas (izglītojamā un viņu vecāku, likumisko pārstāvju un pedagogu) datu apstrādes mērķis nodrošināt vienotu valsts un pašvaldību dibinātās vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu izglītojamiem piešķirtās un minēto izglītības iestāžu rīcībā esošās datortehnikas un citu tehnoloģisko resursu administratīvo pārvaldību.
Atbilstoši Vispārīgās datu aizsardzības regulas 4. panta 1. punktam personas dati ir jebkura informācija, kas attiecas uz identificētu vai identificējamu fizisko personu. Identificējama fiziskā persona ir tāda persona, kuru var tieši vai netieši identificēt, jo īpaši atsaucoties uz identifikatoru, piemēram, minētās personas vārdu, uzvārdu, identifikācijas numuru, atrašanās vietas datiem, tiešsaistes identifikatoru vai vienu vai vairākiem minētajai fiziskajai personai raksturīgiem fiziskās, fizioloģiskās, ģenētiskās, garīgās, ekonomiskās, kultūras vai sociālās identitātes faktoriem. Noteiktā informācija par izglītojamo vārdu, uzvārdu un viņa likumiskā pārstāvja vārdu un uzvārdu, ziņas par izsniegto datortehniku, noslēgtajiem līgumiem, ir saistīta ar personas privāto dzīvi un šīs informācijas apstrādi. Šāda informācija nav vispārpieejama informācija un tā ir pieejama tikai sistēmas lietotājiem, turklāt ar ierobežotām sistēmas lietotāju piekļuves tiesībām. Proti, tikai tie sistēmas lietotāji, kuri ir tieši iesaistīti datoru izsniegšanā, vienošanos noslēgšanā un pārvaldības procesā, kā arī RUMIS administratori, kuri veiks sistēmas pārvaldību.
Izglītojamo personas datu apstrāde nepieciešama, lai varētu identificēt izglītojamo, proti, konstatēt, kurā izglītības iestādēs izglītojamais mācās un noteikt šā izglītojamā statusu izglītības iestādē.
Izglītojamā likumisko pārstāvju (vecāku, personu, kas realizē aizgādību) personas datu apstrāde nepieciešama, lai pieteiktos datoriem, noslēgtu vienošanos par datoru nodošanu mācību procesa nodrošināšanai. Sistēma tiks izstrādāta ar tādu aizsardzības mehānismu, kas nodrošinātu to apstrādes noteikumu atbilstību paredzētajam mērķim. Detalizētu informācijas apstrādes kārtību noteiks Ministru kabinets.
(avots: https://titania.saeima.lv/LIVS13/SaeimaLIVS13.nsf/0/918FFE1ACF153460C22588D8004D0295?OpenDocument). Pieņemot šo grozījumus Izglītības likumā likumdevējs ir skaidri paudis atbalstu arī šādam pamatojumam un personas datu apstrādes principiem.  

Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

Projekta ietvaros tiek veikta centralizēto eksāmenu un necentralizēto valsts pārbaudījumu, profesionālās kvalifikācijas eksāmenu un valsts valodas pārbaudījumu (turpmāk visi kopā – valsts pārbaudījumi) organizēšanas procesu pilnveide, uzsākot virzību uz valsts pārbaudījumu kārtošanu elektroniski.

Eksāmenu kārtošanai, kā arī ikdienas procesā, lai varētu jēgpilni izmantot digitālos mācību līdzekļus izglītojamos ir nepieciešams nodrošināt ar datortehniku. Lai uzlabotu datortehnikas pieejamību izglītojamajiem Izglītības un zinātnes ministrija īsteno ES fondu finansētu projektu “Izglītības iestāžu digitalizācija 7.-9.klasēm”  (šī projekta rezultātā 2022. gadā pašvaldībām/izglītības iestādēm ir nodoti 25080 portatīvie datori), kas ir cieši saistīts ar memorandu “Dators ikvienam bērnam”, kura mērķis, savukārt, ir veicināt izglītības iestāžu digitalizāciju, padarot datorus pieejamus ikvienam Latvijas skolēnam. Parakstot memorandu 2021. gada 17.maijā, šo mērķi apņēmās sekmēt Izglītības un zinātnes ministrija, Valsts prezidenta kanceleja, Latvijas Pašvaldību savienība, Saeimas Izglītības, zinātnes un kultūras komisija, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija un Finanšu ministrija.

Lai efektīvāk pārvaldītu pašvaldībām, izglītības iestādēm, tostarp profesionālās izglītības iestādēm un piešķirto datortehniku ir nepieciešama informācijas sistēma, kurā izglītojamie, nepilngadīgu izglītojamo vecāki un pedagogi var pieteikties datortehnikas saņemšanai un izglītības iestādes var datortehniku piešķirt minētajām grupām lietošanai, dodot iespēju apiet apejot birokrātiskas procedūras ar obligātu vienošanās slēgšanu papīra formā, informācijas apriti e-pastos vai elektroniskajos žurnālos u.tml.

Kā tiesiskais pamats šādai informācijas sistēmas izveidei ir 2022. gada 20. oktobrī Saeimā pieņemtie grozījumi Izglītības likumā, kas stājušies spēkā 2022. gada 14. novembrī, kur 18.1 pantā noteikts, ka RUMIS ir valsts informācijas sistēma, kuras mērķis ir nodrošināt valsts un pašvaldību dibināto vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu izglītojamiem un viņu vecākiem (personām, kas realizē aizgādību) vienotu elektronisko vidi valsts un pašvaldību dibināto vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu rīcībā esošo tehnoloģisko resursu administratīvajai pārvaldībai. 

Viens no minētā sadarbības memoranda īstenošanas darbības virzieniem tostarp ir “Datoru bibliotēkas izveide un darbības nodrošināšana” (memoranda pielikuma 5.punkts). Lai nodrošinātu efektīvu pieteikšanās procesu, to caurskatāmību, datoru faktiskās izmantošanas monitoringu, nepieciešams izveidot vienotu sistēmu datortehnikas pārvaldībai. Sistēmā plānots nodrošināt centralizētu datortehnikas pārvaldību nodrošinot informāciju par izglītojamam piešķirto datortehniku, kā arī informāciju par izglītojamā vecākiem, kuri ir pieteikušies datortehnikas saņemšanai. Patreiz izglītības iestādēm šāda vienota uzskaites sistēma, kurā  būtu pieejami operatīvie dati, kuriem izglītojamiem ir izsniegti datori, nav izveidota. Sistēmā ievadāmā informācija attiecas uz valsts un pašvaldību dibinātajām vispārējās un profesionālās izglītības iestādēm, kuras no valsts ir saņēmušas datortehniku izglītības procesa nodrošināšanai.

Ņemot vērā to, ka Atveseļošanas un noturības mehānisma  2.komponentes „Digitālā transformācija” 2.3. reformu un investīciju virziena „Digitālās prasmes” 2.3.2.3.i. investīcijas „Digitālās plaisas mazināšana sociāli neaizsargātajam grupām un izglītības iestādēs” ietvaros un Darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība" 13.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi izglītības un pētniecības nozarē" 13.1.2.2. pasākuma "Izglītības iestāžu digitalizācija" ietvaros paredzēta datortehnikas iegāde par fondu līdzekļiem, nepieciešamas detalizētas atskaites par izlietojuma atbilstību paredzētajiem mērķiem. Šo datoru piešķiršana paredzēta konkrētai mērķa grupai un iespējama to piešķiršana neatbilstošiem lietotājiem var radīt riskus uzraudzības periodā līdzekļu atmaksai. Tā iemesla dēļ, nepieciešams detalizēti uzskaitīt gan vecāku (likumisko pārstāvju) pieteikumus uz datortehniku, gan konkrēto izglītojamo, kuram nodota datortehnika atbilstību konkrētām personu kategorijām, kā arī fiksēt ziņas par izmantojumu, bojājumiem, to novēršanu (t.i., datortehnikas aizvietošanu tajā laikā). Sistēmas izveides un personas (izglītojamā un viņu vecāku, likumisko pārstāvju) datu apstrādes mērķis nodrošināt vienotu elektronisko vidi valsts un pašvaldību dibinātās vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu izglītojamiem piešķirtās un minēto izglītības iestāžu rīcībā esošās datortehnikas un vēlāk, iespējams, arī citu tehnoloģisko resursu administratīvo pārvaldību.

Atbilstoši Vispārīgās datu aizsardzības regulas 4. panta 1. punktam personas dati ir jebkura informācija, kas attiecas uz identificētu vai identificējamu fizisko personu. Identificējama fiziskā persona ir tāda persona, kuru var tieši vai netieši identificēt, jo īpaši atsaucoties uz identifikatoru, piemēram, minētās personas vārdu, uzvārdu, identifikācijas numuru, atrašanās vietas datiem, tiešsaistes identifikatoru vai vienu vai vairākiem minētajai fiziskajai personai raksturīgiem fiziskās, fizioloģiskās, ģenētiskās, garīgās, ekonomiskās, kultūras vai sociālās identitātes faktoriem. Noteiktā informācija par izglītojamo vārdu, uzvārdu un viņa likumiskā pārstāvja vārdu un uzvārdu, ziņas par izsniegto datortehniku, noslēgtajiem līgumiem, ir saistīta ar personas privāto dzīvi un šīs informācijas apstrādi. Šāda informācija nav vispārpieejama informācija un tā ir pieejama tikai sistēmas lietotājiem, turklāt ar ierobežotām sistēmas lietotāju piekļuves tiesībām. Proti, tikai tie sistēmas lietotāji, kuri ir tieši iesaistīti datoru izsniegšanā, vienošanās noslēgšanā un pārvaldības procesā. Par lietotāju informācijas sistēmā iekļauj vārdu (vārdus), uzvārdu, personas kodu, informāciju par piešķirtajām lietotāja tiesībām un to pārstāvēto institūciju (t.i., izglītības iestādi vai institūciju, kuras uzdevumā personai lietotāja tiesības ir nepieciešamas), elektroniskā pasta adresi, tālruņa nr. un pazīmi, ka personai aktualizēta oficiālā elektroniskā adrese. 

Izglītojamo personas datu apstrāde nepieciešama, lai varētu identificēt izglītojamo, proti, konstatēt, kurā izglītības iestādē izglītojamais mācās un noteikt šā izglītojamā statusu izglītības iestādē.

Tāpat pilngadīgu izglītojamo, nepilngadīgu izglītojamo likumisko pārstāvju (vecāku, personu, kas realizē aizgādību) un pedagogu personas datu apstrāde nepieciešama, lai pieteiktos datoriem, noslēgtu vienošanos par datoru nodošanu mācību procesa nodrošināšanai. Sistēma tiks izstrādāta ar tādu aizsardzības mehānismu, kas nodrošinātu to apstrādes noteikumu atbilstību paredzētajam mērķim (detalizētāk skat. anotācijas 8.13. sadaļu). Vienošanās tiek noslēgtas (izņemot gadījumus, ja dokumentu noformē papīra formā) un glabātas informācijas sistēmā. Vienošanos noslēdzot sistēmā to apstiprina, izmantojot informācijas sistēmas elektroniskās identifikācijas līdzekļus. 

Risinājuma apraksts

RUMIS sistēmas izstrāde ļaus pārvaldīt un attīstīt informācijas un komunikāciju tehnoloģiju infrastruktūru izglītības iestādēs, kas ir svarīgs priekšnosacījums veiksmīgai valsts pārbaudījumu norisei elektroniskā formātā.  
 
Pamatojoties uz 2021. gada 14. maijā parakstīto sadarbības memorandu “Dators ikvienam bērnam”, ko savā starpā parakstīja Valsts prezidents, Izglītības un zinātnes ministre, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs, Finanšu ministrs, Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas vadītājs un Latvijas Pašvaldību savienības priekšsēdētājs, minētais risinājums ir daļa no memorandā noteiktās apņemšanās  īstenot valstiski nozīmīgu iniciatīvu visas sabiedrības interesēs, izveidot ilgtspējīgu sistēmu, kas nodrošinās pieeju tehnoloģijām skolēniem un skolotājiem Latvijā, izstrādāt un nodrošināt atbalsta sistēmu katrā pašvaldībā jēgpilnai un efektīvai datoru izmantošanai mācību procesā. 

Sadarbības memoranda “Dators ikvienam bērnam” ietvaros izglītojamos plānots nodrošināt ar portatīvajiem datoriem, kas tiks izsniegti individuālai lietošanai gan mājās, gan skolā, kā arī risinājums tiks veidots tā, lai nepieciešamības gadījumā risinājumā būs iespējams reģistrēt un monitorēt arī citus izglītībai nepieciešamos resursus. RUMIS sistēma nodrošinās pieteikšanās procesa caurspīdīgumu, datoru izmantošanas monitoringu, problēmu pieteikšanu un risināšanu, vienošanās, pieņemšanas – nodošanas aktu, personas datu apstrādes noteikumu u.c. dokumentu elektronisko apriti, atskaites ministrijai, pašvaldībām un skolām. 
Šāda centralizēta izglītības resursu izdale vairākos līmeņos (ministrija – pašvaldība – izglītības iestāde – skolēns) ir jauna funkcija un jauns pakalpojums, kas tiks sniegts 43 pašvaldībām, vairāk kā 600 izglītības iestādēm un vairāk kā 200 000 izglītojamajiem un viņu vecākiem.

Ņemot vērā to, ka Atveseļošanas un noturības mehānisma  2.komponentes „Digitālā transformācija” 2.3. reformu un investīciju virziena „Digitālās prasmes” 2.3.2.3.i. investīcijas „Digitālās plaisas mazināšana sociāli neaizsargātajam grupām un izglītības iestādēs” ietvaros un Darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība" 13.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi izglītības un pētniecības nozarē" 13.1.2.2. pasākuma "Izglītības iestāžu digitalizācija" ietvaros paredzēta datortehnikas iegāde par fondu līdzekļiem, nepieciešamas detalizētas atskaites par izlietojuma atbilstību paredzētajiem mērķiem. Šo datoru piešķiršana paredzēta konkrētai mērķa grupai un iespējama to piešķiršana neatbilstošiem lietotājiem var radīt riskus uzraudzības periodā līdzekļu atmaksai, paredzēta arī informācijas par sociālo statusu (maznodrošinātie, trūcīgas personas) un invaliditāti apstrāde informācijas sistēmā, jo atbilstoši investīciju virziena aktivitāti regulējošajiem normatīvajiem aktiem, izglītojamajiem no sociāli neaizsargātām grupām ir zināmas priekšrocības izglītības resursu saņemšanā. Tādējādi, lai apstākļos, kad izglītības resursi netiek nodrošināti visiem izglītojamajiem, nodrošinātu efektīvu informācijas apmaiņu starp valsts un pašvaldību iestādēm un izglītības iestādēm paredzēta Valsts izglītības informācijas sistēmā iekļauto datu saņemšana uz Izglītības reursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmu, tostarp, paredzot saņemt ziņas par  par izglītojamam izsniegto valsts un pašvaldību pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinumu, par invaliditāti, trūcīgas vai maznodrošinātas ģimenes statusu. Šāda datu apstrāde izriet no mērķa nodrošināt īpašu sociālo palīdzību izglītojamajiem no sociālā riska faktoriem pakļautajām grupām un atbilst ES Vispārīgā datu aizsardzības regulas prasībām (9.pants), jo šādu datu apstrāde ir vajadzīga, lai realizētu pārziņa un izglītības iestāžu pienākumus un īstenotu pārziņa vai datu subjekta konkrētas tiesības nodarbinātības, sociālā nodrošinājuma un sociālās aizsardzības tiesību jomā. Tāpat, veicot īpašu kategoriju personas datu apstrādi, tiks ievērotas pamattiesības uz personas datu aizsardzību.

RUMIS ieviešanai un darbināšanai nepieciešams pastāvīgs resurss – gan informācijas sistēmas uzturēšanai, gan lietotāju atbalstam - nodrošinot procesu saistībā ar resursu izdali, reģistrēšanu, pieteikšanos resursam, resursa nomaiņu, informācijas sistēmas lietošanu, infrastruktūras darbināšanu, informācijas sistēmas uzturēšanu un attīstību atbilstoši lietotāju identificētajām vajadzībām.

Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts

RUMIS funkcionalitātes uzturēšanai un attīstībai pēc sistēmas funkcionalitātes pabeigšanas nepieciešams paredzēt 190 000 euro gadā. Aprēķini uzturēšanas izmaksām veikti, ņemot vērā, 20% no kopējām RUMIS funkcionalitātes izmaksām paredzot izdevumus sistēmas uzturēšanai un attīstībai, infrastruktūrai un personāla izmaksām IS uzturēšanai. 

Resursu ietaupījums, kas veidojas no RUMIS izveides (jauna procesa izveides uzreiz centralizēti, izmantojot vienotu tehnoloģisko risinājumu):

1. datortehnikas pieņemšanas un nodošanas procesam. Pieņemot, ka  strādājošā (skolēna vecāka) vidējā algas likme (bruto ar darba devēja nodokli, valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām) mēnesī ir 1277 euro/168 h un datora nodošanai vecākam patērētais laiks pieņemšanas un nodošanas akta sagatavošanai papīra formātā un parakstīšanai aizņem vidēji 20 minūtes, tad laika ietaupījums no  elektroniski organizēta pieņemšanas un nodošanas procesa, izteikts darba algā ((1277/168)*(pieņemot, ka pirmajā gadā tiks izsniegts 70 761 dators (dators ikvienam bērnam, t.sk. no sociāli neaizsargātajām grupām 39 000; IZM planšetdatori 5 500; IZM Windows portatīvie datori 6 261; citi skolu rīcībā esošie datori 20 000) un ietaupījums uz izsniegšanu ir 15 minūtes (70 761 x 15/60)), ir 52 312 euro pirmajā gadā pēc projekta ieviešanas. Vienlaikus ietaupījums rodas saistībā ar papīra formāta pieņemšanas un nodošanas akta izdrukām 13 764 euro projekta pirmajā gadā pēc projekta īstenošanas (pieņemot, ka vienas izdrukas vienības cena ir 0,01 euro un katram datora izsniegšanas gadījumam drukājamas 10 lapas (piemēram, pieņemšanas un nodošanas akts, ekspluatācijas noteikumi, piekrišana par datu apstrādi saskaņā Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulu (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – vispārīgā datu aizsardzības regula)), tad ietaupījumu 66 076 euro apmērā veido laika ietaupījums no elektroniski organizēta pieņemšanas un nodošanas procesa, izteikta darba algā pirmajā gadā pēc projekta ieviešanas (70 761 dators x 0,01 euro x 10));

2. pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības procesu izpilde prasīs mazāku darbinieku resursu. Pieņemot, ka procesa nodrošināšanai tiek iesaistīti vidēji 1317 darbinieki (vidēji 2 darbinieki no iestādes: 43 pašvaldības iestādes x 2 darbinieki; 614 skolas x 2 darbinieki; IZM 3 darbinieki jeb 1317 darbinieki), un pieņemot, ka strādājošā vidējā algas likme bruto, tai skaitā darba nodoklis, mēnesī ir 1277 euro un darbinieku īpatsvars, kas strādās ar sistēmu, ir 30 %, un produktivitātes uzlabojums, apkopojot pieteikumus elektroniski, tiek pieņemts kā 5 %, tad  ietaupījums (1317 x 30/100) [AP1] x 1277 x 0,05 % veido 24 042 euro izmaksu ietaupījumu, efektivizējot resursu pārvaldības procesu pirmajā gadā pēc projekta ieviešanas;

3. e-pakalpojumu ieviešana samazinās klientiem administratīvo slogu. Pieņemot, ka pakalpojums tiek pieprasīts vismaz reizi gadā (pieteikuma iesniegšana, iepazīšanās ar jaunāko informāciju saistībā ar vispārīgo datu aizsardzības regulu, datortehnikas lietošanas noteikumiem u. tml.) un skolēnu īpatsvars, kuriem būs nepieciešams skolas izsniegts resurss, ir 20 % no 210 000 skolēniem, e-pakalpojuma pieprasījumu īpatsvars (skolēnu vecāki, kas izvēlēsies lietot e-pakalpojumu) ir 50 %, tad darba laiks, ko tērē skolēna vecāks, apmeklējot iestādi, ir 1,5 h, un skolēna vecāka transporta izdevumi ir 2,30 euro, un pieņemot, ka nodarbinātā vecāka stundas likme neto ir 7,60 euro/h, tad kopējais ietaupījums (50 x 210 000 x 20 x 50 x (1,50 + 2,30 x 7,60) ir 143 850 euro pirmajā gadā pēc projekta ieviešanas, kas veidojas, vecākiem apmeklējot pašvaldību iestādes.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Informācijas sistēmas pārzinis atbilstoši Datu regulas 35.panta 1.punktam, ja apstrādes veids, jo īpaši, izmantojot jaunās tehnoloģijas un ņemot vērā apstrādes raksturu, apjomu, kontekstu un nolūkus, varētu radīt augstu risku fizisku personu tiesībām un brīvībām, pārzinis pirms apstrādes novērtējumu par to, kā plānotās apstrādes darbības ietekmēs personas datu aizsardzību. Ņemot vērā, ka informācijas sistēma izstrādāta ES fondu projekta "Valsts pārbaudījumu organizēšanas procesa pilnveide" ietvaros, kur kā minētā projekta partneris ir piesaistīta Rīgas valstspilsētas pašvaldības aģentūra “Rīgas digitālās aģentūra”,  kas veikusi datu apstrādes sākotnējo izvērtējumu ir veikusi un minētā informācija Izglītības un zinātnes ministrijai ir pieejama. 
Sākotnējais risku novērtējums veikts 15.03.2023. Noteikts augsts riska līmenis, jo apstrādā bērnu (nepilngadīgu izglītojamo) datus. Piedāvātie risinājumi: 1. Ierobežot datu saņemšanu tikai atbilstoši datu saņemšanas mērķim. 2. Apstrādes darbību, piekļuves tiesību un lomu noteikšana. 3. Vienota lietotāju autentifikācijas risinājuma lietošana (vienotās pieteikšanās modulis - latvija.lv). 4. RUMIS risinājumu plānots izvietot nacionālajā federētajā mākoņdatošanas pakalpojumu sniedzēja infrastruktūrā.

2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
  • izglītojamo vecāki
  • pedagogi
Ietekmes apraksts
Resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēma un izveidotais e-pakalpojums "Pieteikums izglītības resursam” bērnu vecākiem un likumiskajiem pārstāvjiem samazinās administratīvo slogu resursu pieteikšanas procesā, ņemot vērā, ka to būs iespējas izdarīt atāliniāti nedodoties uz izglītības iestādi. 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)

Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 22. oktobra rīkojumā Nr. 535 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 43.0 versija)"
Tiesību akta lietas ID 22-TA-2437


Resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmas izstrādes izmaksas tiks segtas no Projekta finanšu līdzekļiem, izmaksu pamatojums sniegts tiesība akta ID 22-TA-2437 anotācijā., tādējādi šis tiesību akta projekts nerada papildus izdevumus, kas jau nebūtu noteikti citos tiesību aktos.

6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-

4.1.1. Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna otrās komponentes „Digitālā transformācija” 2.3. reformu un investīciju virziena „Digitālās prasmes” 2.3.2.reformas "Digitālās prasmes sabiedrības un pārvaldes digitālajai transformācijai" 2.3.2.3.i. investīcijas „Digitālās plaisas mazināšana sociāli neaizsargātajām grupām un izglītības iestādēs” īstenošanas noteikumi, Tiesību akta lietas ID 22-TA-2260

Pamatojums un apraksts
Minētie noteikumi paredz datortehnikas piesķiršanu izglītojamajiem no sociāli neaizsargātām grupām, tai skaitā:
1) ārpusģimenes aprūpē esoši izglītojamie - izglītojamie no valsts sociālās aprūpes centriem, pašvaldību un privātpersonu dibinātajām bērnu aprūpes institūcijām, izglītojamie audžuģimenēs un aizbildnībā esošie izglītojamie;
2) izglītojamie no trūcīgām mājsaimniecībām;
3) izglītojamie no maznodrošinātām mājsaimniecībām;
4) izglītojamie ar invaliditāti un izglītojamie, kam  ir pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinums vai kam ir veikts pedagoģiskais vai psiholoģiskais izvērtējums un sniegts atzinums, kurā minētās rekomendācijas ietver nepieciešamību izglītojamajam izmantot vai piešķirt datortehniku;
5) izglītojamie no daudzbērnu ģimenēm;
6) izglītojamie no viena vecāka ģimenēm;
7) citi izglītojamie, kurus sadarbības partneris definējis kā sociāli neaizsargātos investīcijas atbalsta saņemšanai.
 
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Rīgas valstspilsētas pašvaldības aģentūra "Rīgas digitālā aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
no 06.01.2023. līdz 20.01.2023. nodrošināta noteikumu projekta publiskā apspriešana. Iebildumi par noteikumu projektu nav saņemti. 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedriskās apspriešanas laikā tika saņemti jautājumi (e-pastā), uz kuriem sniegtas atbildes Iesniegumu likumā noteiktajā kārtībā. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • izglītības iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Izglītības un zinātnes ministrija
palielinās
Vērtības nozīme:
Administratīvās izmaksas Izglītības un zinātnes ministrijai iekļautas informācijas sistēmas uzturēšanas izdevumos (administratīvās izmaksas ir saistītas ar pārzinim noteikto funkciju izpildi.
izglītības iestādes
samazinās
Vērtības nozīme:
Samazinās, ja salīdzina ar risinājumu, kur informācijas sistēma netiktu ieviesta. Skatīt anotācijas 1.3.sadaļu.
Kopā
0,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Izglītības un zinātnes ministrija
izglītības iestādes
Vērtības nozīme:
Skatīt anotācijas 1.3.sadaļu "Resursu ietaupījums, kas veidojas no RUMIS izveides (jauna procesa izveides uzreiz centralizēti, izmantojot vienotu tehnoloģisko risinājumu): (...)"
Kopā
0,00

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Izglītības un zinātnes ministrija kļūs par RUMIS pārzini un veiks normatīvajos aktos noteiktās valsts informācijas sistēmas pārziņa funkcijas.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Process tiks veidots digitāls, tādējādi atvieglojot gan izglītības iestāžu, gan pašvaldību darbu, kā arī mijiedarbību ar izglītojamo vecākiem
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Process tiks veidots digitāls, tādējādi atvieglojot gan izglītības iestāžu, gan pašvaldību darbu, kā arī mijiedarbību ar izglītojamo vecākiem
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks izveidots ar RUMIS sistēmu saistīts e-pakalpojums, lai nodrošinātu pašnoteikšanos izglītības resursiem to pastāvīgai izmantošanai izglītojamajiem, viņu vecākiem (ar šo jēdzienu atbilstoši noteikumu projektā pieteiktajam saīsinājumam saprotot visus nepilngadīgu izglītojamo likumiskos pārstāvjus) un izglītības iestāžu pedagogiem. 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Normatīvais akts paredz izstrādāt vienotu, centralizētu informācijas un komunikāciju tehnoloģiju risinājumu izglītības resursu pārvaldīšanai.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Lai ieviestu informācijas sabiedrību, ikvienam Latvijas iedzīvotājam nepieciešama iespēja un prasmes lietot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas. Memoranda "Dators ikvienam" ietvars paredz vienota mehānisma izveidi, lai nodrošinātu datoru pieejamību izglītojamiem. Savukārt šie noteikumi nodrošina nepieciešamo normatīvo segumu, lai nodrošinātu memoranda īstenošanu. Vienots uzskaites un pārraudzības rīks nodrošinās, lai pieejamie resursi tiktu izmantoti maksimāli efektīvi (tiktu lietotu mācību procesā).

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Centralizēti nodrošināta iespēja iegūt mācībām nepieciešamos izglītības resursus. Samazināta nepieciešamība klātienes apmeklējumam formalitāšu kārtošanai.

Papildus saistītajā 2023.gada 4. aprīļa Ministru kabineta noteikumu Nr. 168. "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna otrās komponentes „Digitālā transformācija” 2.3. reformu un investīciju virziena „Digitālās prasmes” 2.3.2.reformas "Digitālās prasmes sabiedrības un pārvaldes digitālajai transformācijai" 2.3.2.3.i. investīcijas „Digitālās plaisas mazināšana sociāli neaizsargātajām grupām un izglītības iestādēs” īstenošanas noteikumi" paredzēts, ka tiks mazināti šķēršļi vispārējās izglītības satura apguvei, nodrošinot izglītojamos no sociāli neaizsargātām grupām ar portatīvo datortehniku, kā arī nodrošinot datu pārraides pieejamību kvalitatīvai, jēgpilnai un plānveidīgai digitālo tehnoloģiju izmantošanai mācību procesā.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Samazināta nepieciešamība klātienes apmeklējumam formalitāšu kārtošanai, kas jo īpaši atvieglo personu ar invaliditāti iespējas. Atbilstoši saistītajā investīcijā, ko nosaka 2023.gada 4. aprīļa Ministru kabineta noteikumu Nr. 168. "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna otrās komponentes „Digitālā transformācija” 2.3. reformu un investīciju virziena „Digitālās prasmes” 2.3.2.reformas "Digitālās prasmes sabiedrības un pārvaldes digitālajai transformācijai" 2.3.2.3.i. investīcijas „Digitālās plaisas mazināšana sociāli neaizsargātajām grupām un izglītības iestādēs” īstenošanas noteikumi", tiks nodrošinātas iespējas lietot tehnoloģijas personām ar invaliditāti, tajā skaitā pretendēt uz datoru saņemšanu lietošanai mājās prioritāri.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz noteikt RUMIS saturu. Attiecībā uz personas datiem paredzēts, ka personas dati tiek apstrādāti:
1) izglītojamo, vecāku (atbilstoši noteikumu projektā pieteiktajam saīsinājumam ar vecākiem saprotam visus nepilngadīga izglītojamā likumiskos pārstāvjus);
2) saņemot datus no Valsts izglītības informācijas sistēmas;
3) informācijas sistēmu lietotāju dati.

Atbilstoši noteikumu projektā ietvertajam RUMIS ir paredzēts, ka izglītojamie, nepilngadīgu izglītojamo vecāki  vai pedagogi iesniedz pieteikumu izglītības resursa saņemšanai pastāvīgā lietošanā. 

Visi pieteikumā ietvertie dati ir nepieciešami pieteikuma izvērtēšanai un lēmuma pieņemšanai izglītības iestādē par datortehnikas piešķiršanu un vienošanās sagatavošanai, ko izglītojamais vai nepilngadīga izglītojamā vecāks noslēdz ar izglītības iestādi. 

RUMIS tiek apstrādāti dati tikai par tiem izglītojamajiem, kuru viens no vecākiem ir iesniedzis pieteikumu datortehnikas saņemšanai un tikai par tiem pedagogiem, kuri ir iesnieguši pieteikumus izglītības resursa saņemšanai. Ja pieteikumu iesniedz vecāks, tad RUMIS apstrādā datus par visiem vecāka izglītojamajiem, jo uzsākot pieteikšanos nav iespējams automātiski noteikt, par kuru izglītojamo pieteikums tiks sagatavots. Ja pieteikums par kādu no vecāka aizgādībā esošajiem izglītojamajiem netiek iesniegts, dati tiek divu mēnešu laikā dzēsti. 

Vienlaikus ar pieteikuma (izglītojamā, vecāku, pedagogu) iesniegumu iesniegšanu RUMIS (izmantojot latvija.lv e-pakalpojumu) tiek pieprasīti noteikumu projektā paredzētie dati par izglītojamo no Valsts izglītības informācijas sistēmas (VIIS).

Izglītojamā vārds, uzvārds, personas kods ir nepieciešami, lai sagatavotu vienošanos un pieņemtu lēmumu, kuram konkrēti izglītojamajam izglītības resurss tiks nodots lietošanā. Izglītojamā dzimšanas datums ir nepieciešams, lai noteiktu vai pieteikumu izglītības resursa saņemšanai var iesniegt pats izglītojamais vai pieteikums jāiesniedz vecākiem (no personas koda ne vienmēr var noteikt personas vecumu). Izglītības iestādes dati (nosaukums, reģistrācijas numurs izglītības iestāžu reģistrā) ir nepieciešami, lai automātiski nodotu pieteikumus apstrādei izglītības iestādei ar kuru izglītojamais vai pedagogs ir saistīts. Izglītojamā mācību apakšstatuss ir nepieciešams, lai izglītības iestāde varētu optimālāk izlemt vai dators ir nepieciešams vai nav. 

Papildus, ņemot vērā saistītajā tiesību aktā noteikto par sociāli neaizsargāto izglītojamajiem kā mērķgrupu atbalsta saņemšanai noteikumu projektā paredzēts atbilstošs no VIIS saņemto datu komplekts, jo valsts institūcijām ir jāizmanto valsts informācijas sistēmās pieejamie dati, nevis tie jāpieprasa no iedzīvotājiem un normatīvie akti (to projekti, skat. saistīto tiesību akta projektu) paredz atsevišķu izglītības resursu piešķiršanu izglītojamajiem, no sociāli neaizsargātajām grupām. Tādējādi, lai automātiski noteiktu atbilstību kādai no sociāli neaizsargātajām grupām RUMIS ir nepieciešami dati no VIIS par maznodrošinātas vai trūcīgas ģimenes statusu, pazīme par pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinuma esamību, pazīme, ka izglītojamajam ir veikts psiholoģiskais izvērtējums un sniegts atzinums, kurā minētās rekomendācijas ir izglītojamajam izmantot vai piešķirt datortehniku vai pazīme, ka izglītojamajam ir invaliditāte. 

Attiecībā uz pedagogu apstrādā datus vārds, uzvārds, personas kods, kur šie dati ir nepieciešami vienošanās noslēgšanai ar pedagogu par izglītības resursa nodošanu pastāvīgā lietošanā. 

Ņemot vērā, ka dati, ko RUMIS saņems no VIIS var mainīties un atkarībā no tā var mainīties tiesības izglītības resursa izmantošanai, tad plānots, ka RUMIS no VIIS saņem aktuālos datus ne retāk kā reizi nedēļā. 

Dati par vecāku e-pasta adrese vai pazīme, ka vecākiem ir aktivizēta e-adrese ir nepieciešama komunikācijas par pieteikuma statusu nodrošināšanai. 

Kopā ar datiem par izglītības iestādi (nepersonu dati) tiek apstrādāta informācija par izglītības iestādes vadītāju (vārds, uzvārds, personas kods) un vadītāja vietniekiem, lai nodrošinātu RUMIS lietotāju kontu automātisku izveidi un bloķēšanu, ja personai piekļuve RUMIS vairs nav nepieciešama. Tāpat RUMIS paredzēts veidot papildus lietotājus, tādā gadījumā ierakstot RUMIS datus par informācijas sistēmas lietotāju atbilstoši noteikumu projektā minētajam. Visi minētie dati (par lietotāju) ir nepieciešami lietotāja konta apkalpošanai un saziņas nodrošināšanai ar RUMIS lietotāju.

Noteikumu projekts paredz, ka dati par lietotājiem tiek dzēsti 25 mēnešus pēc lietotāja tiesību beigām, jo pamatojoties uz Fizisko personu datu apstrādes likuma 27.panta (3) noteikto: Datu subjekts var saņemt (tātad arī – pieprasīt) informāciju par tā datu saņēmējiem vai saņēmēju kategorijām, kam dati ir izpausti pēdējo divu gadu laikā. Tik ilgi tiek glabāti auditācijas pieraksti, pēc kuriem var noskaidrot lietotāju veiktās darbības sistēmā, tai skaitā darbības ar sistēmā apstrādātajiem personu datiem.

Informāciju par izglītojamajiem, nepilngadīgu izglītojamo vecākiem un pedagogiem, ja izglītojamajam vai pedagogam izglītības resursa saņemšanai iesniegts pieteikums (kas ir spēkā esošs) izglītības resursa saņemšanai vai piešķirts izglītības resurss, RUMIS apstrādā visu laiku, kamēr pieteikums ir aktuāls vai izglītības resurss nav atdots izglītības iestādē un 25 mēnešus pēc šī perioda. Šāds periods noteikts, lai nepieciešamības gadījumā, ja konstatē ierīces (izglītības resursa) bojājumus vai ierīces izmantošanu kādām lietošanas noteikumos neparedzētām darbībām, varētu konstatēt pārkāpumā iesaistītās personas un veikt atbilstošus pasākumus, gan arī nodrošināt Fizisko personu datu apstrādes likuma prasības par datu subjekta tiesībām. 

Saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas 35.panta 1.punktu un 3.punkta b) apakšpunktu, ja apstrādes veids varētu radīt augstu risku fizisku personu tiesībām un brīvībām, pārzinis pirms apstrādes veic novērtējumu par to, kā plānotās apstrādes darbības ietekmēs personas datu aizsardzību. Minētais novērtējums par ietekmi uz datu aizsardzību jo īpaši ir vajadzīgs gadījumā, ja tiek plānota Vispārīgās datu aizsardzības regulas 9. panta 1. punktā minēto īpašo kategoriju datu apstrāde plašā mērogā. Tā kā paredzētā izglītības iestāžu personas datu apstrāde ietver nepilngadīgu personu, tostarp veselības datus,  un personiska rakstura datus, tad pārzinim ir nepieciešams veikt  novērtējumu par ietekmi uz datu aizsardzību.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks nodrošināta iespēja izglītojamajiem un viņu vecākiem pieteikties izglītības resursu (datortehnikas) saņemšanai pastāvīgai lietošanai, tādējādi dodot iespēju izglītojamajiem kvalitatīvāk apgūt datorpasmes un piekļūt digitālajiem mācību līdzekļiem.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk