Anotācija (ex-ante)

22-TA-2689: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 28. decembra noteikumos Nr. 1228 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļaujas izsniegšanas valsts nodevas apmēru, samaksas kārtību un atbrīvojumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams līdzsvarot nodevas tarifus un kopējo ieņēmumu apjomu ar reģionālo praksi (Lietuva un Igaunija), lai nepieļautu konkurences izkropļojumus un nepamatotas izmaksas Latvijas koplietošanas ceļu infrastruktūras virsnormatīvajai izmantošanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 28. decembra noteikumos Nr. 1228 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļaujas izsniegšanas valsts nodevas apmēru, samaksas kārtību un atbrīvojumiem"" izstrādāts, lai paredzētu reģionālajai praksei un ietekmei uz Latvijas koplietošanas ceļu infrastruktūru atbilstošu nodevu apmēra piemērošanu, salāgojot to ar Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2010.gada 6.aprīļa noteikumos Nr.343 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem""(22-TA-2427).
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Spēkā stāšanās termiņš ir salāgots ar Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 6. aprīļa noteikumos Nr. 343 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem"" spēka stāšanas termiņu. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ministru kabineta noteikumu projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2010.gada 6.aprīļa noteikumos Nr.343 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem""(22-TA-2427) ietvertajiem grozījumiem un to ietekmei uz koplietošanas ceļu infrastruktūru, kā arī reģionālajai praksei, nepieciešams pārskatīt valsts nodevas piemērošanas principus un tarifus, kā arī aktualizēt informāciju par izņēmumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2010.gada 28.decembra noteikumi Nr.1228 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļaujas izsniegšanas valsts nodevas apmēru, samaksas kārtību un atbrīvojumiem" neparedz progresīvu lielgabarītu un smagsvara pārvadājumu atļauju nodevu likmes pieaugumu, atbilstoši to faktiskajai ietekmei uz ceļu infrastruktūru un satiksmes plūsmu pēc principa. Savukārt Ministru kabineta 2010.gada 28.decembra noteikumi Nr.1228 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļaujas izsniegšanas valsts nodevas apmēru, samaksas kārtību un atbrīvojumiem" paredz lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļaujas faktiskās ietekmes uz ceļu infrastruktūru un satiksmi neatbilstošās nodevas likmes, kas ir 2-4 reizes zemākās par tarifiem Igaunijā un Lietuvā. Lielgabarīta un smagsvara atļauju nodevu likmes nav optimāli strukturētās to tīklā, radot neatbilstošā pielietojuma piemērus. Līdz ar to nepieciešams pārskatīt lielgabarīta un smagsvara atļaujas valsts nodevas piemērošanu un tarifu likmi, atbilstoši vienādojot arī periodus, par ko tiek veikta samaksa. Pieņemot, ka nedēļa ir septiņas pilnas diennaktis un mēnesī vidēji ir trīsdesmit dienas. Attiecībā uz atbrīvojumiem traktortehnikai, netiek ņemta vērā reģionālās atšķirības transportlīdzekļu reģistrēšanas specifika, kamdēļ, piemēram, LT reģistrētās celšanas pašgājējmašīnas var nepamatoti baudīt traktortehnikai paredzētos atbrīvojumus, kamēr LV tādi paši transportlīdzekļi tiek reģistrēti, kā autotransports.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz pārskatīt lielgabarīta un smagsvara atļaujas valsts nodevas piemērošanas principus un tarifus, kā arī aktualizēt informāciju par izņēmumiem. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • pārvadātāji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz grozīt valsts nodevas likmi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļaujas izsniegšanu.
Juridiskās personas
  • pārvadātāji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz grozīt valsts nodevas likmes par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļaujas izsniegšanu, atbilstoši šo pārvadājumu ietekmei uz ceļu infrastruktūru un satiksmi, tiem piekrītošās kārtības liberalizācijai (MK not.343 grozījumi) un reģionālajā praksē (LT un EE) pieņemtām maksājumu apmēra līmenim. Jaunās likmes skaidri paredz izdevumu progresiju, atbilstoši principam: maksā vairāk, ja pārvada biežāk un/vai vairāk pārsniedz parametrus. Vienreizējo atļauju nodevas paliek līdzšinējā lielumā apmēram 90% visu šī tipa atļauju (ar nosacīti nelieliem parametru pārsniegumiem). Termiņa atļaujām paredzēts būtisks likmes pieaugums, lai fiskāli atbalstītu šo pārvadājumu veikšanu izņēmuma kārtā. Kopējais ikgadējais ieņēmumu pieaugums plānots 4 reizēs, ņemot vērā lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu tvēruma paplašināšanu (jomas liberalizācija).    

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
580 000
0
580 000
1 870 000
580 000
1 870 000
1 870 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
580 000
0
580 000
1 870 000
580 000
1 870 000
1 870 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
580 000
0
580 000
1 870 000
580 000
1 870 000
1 870 000
3.1. valsts pamatbudžets
580 000
0
580 000
1 870 000
580 000
1 870 000
1 870 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
1 870 000
1 870 000
1 870 000
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
  2022. gada LVC faktiskie dati ieņēmumiem par Lielgabarīta un smagsvara pārvadājuma nodevu:
                  -) vienreizējās atļaujas – 283 887,51 EUR
                  -) ilgtermiņa atļaujas   -   327 962,20 EUR
                                     KOPĀ :    611 849,71 EUR (plānotas budžetā - 580 000 EUR).
Mainoties ilgtermiņu nodevu termiņiem (MK Not. grozījumiem Nr.343 ), kā arī nodevu apmēram (MK Not. grozījumiem Nr.1228) prognozējami sekojoši ieņēmumi :
                -) vienreizējās atļaujas ~ 550 000 EUR
                 -) ilgtermiņa atļaujas   ~  1 900 000 EUR
                                     KOPĀ :   ~ 2 450 000 EUR
Kopējo ieņēmumu pieaugums prognozējams 4-4,5 reizes. Vienreizējām atļaujām ~ 2 reizes, un ilgtermiņa atļaujām ~ 5-6 reizes.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
nav izmaiņu
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2010.gada 6.aprīļa noteikumi Nr. 343 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem"

Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts tiek virzīts saskaņošanai institūcijām vienlaikus ar Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2010.gada 6.aprīļa noteikumos Nr.343 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem""(22-TA-2427).
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/93a76dff-45fe-4a22-b32d-8b28292a4631

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Valsts Tehniskās uzraudzības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi