Anotācija (ex-ante)

22-TA-1608: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 634 "Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršrutu tīklā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 14.panta 2.1 daļu, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamību un iedzīvotāju mobilitāti reģionālās nozīmes maršrutu tīkla maršrutos (reisos), pasūtītājs, izvērtējot apdzīvotības blīvumu, iedzīvotāju pieprasījumu pēc sabiedriskā transporta pakalpojumiem, sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamību un sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai nepieciešamā valsts finansējuma apmēru, ir tiesīgs noteikt, ka sabiedriskā transporta pakalpojumi šajos maršrutos (reisos) pasažieriem tiek sniegti bez maksas. Ministru kabinets nosaka kritēriju kvantitatīvos rādītājus un kritēriju noteikšanas metodiku to reģionālās nozīmes maršrutu (reisu) noteikšanai, kuros sabiedriskā transporta pakalpojumus sniedz bez maksas.
Ņemot vērā, ka šāda bezmaksas maršrutu ieviešana tika īstenota pirmo reizi, tika noteikts, ka valsts SIA “Autotransporta direkcija” (turpmāk - Autotransporta direkcija) pēc gada kopš to ieviešanas veic šī risinājuma izvērtēšanu, kā arī kritēriju kvantitatīvo rādītāju analīzi un nepieciešamības gadījumā tos pārskatīs, ņemot vērā risinājuma virzību un attīstību, kā arī izvērtējot apstiprināto bezmaksas maršrutu funkcionalitāti, pieprasījumu un citus objektīvus rādītājus. Līdz ar to “Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 634 “Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršrutu tīklā”” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāti, lai pārskatītu kritēriju kvantitatīvos rādītājus, atbilstoši kuriem sabiedriskā transporta pakalpojumi reģionālās nozīmes maršrutos (reisos) tiek sniegti bez maksas, kā arī, lai noteiktu gadījumus, kuros tiek lemts par turpmāku sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu bez maksas. Lai palielinātu bezmaksas maršrutu klāstu, tādējādi veicinot pasažieru pārvietošanos un radītu iespēju noteikt jaunus bezmaksas maršrutus, ņemot vērā, ka ar esošo kritēriju ietvaru būtiskas izmaiņas esošajos bezmaksas maršrutos (reisos) vai jaunu ieviešanā nākotnē nav sagaidāmas. Jo reisu skaits un to rentabilitātes rādītāji būtiski nemainās un galvenais mainīgais kritērijs ir iedzīvotāju deklarētās dzīvesvietas, vienlaikus, lai noteiktu arī gadījumus, kad bezmaksas maršruts (reiss) neatbilst izvirzītajam mērķim, Autotransporta direkcija ierosināja ar noteikumu projektu noteikt, ka:
- apdzīvotības blīvums ir mazāks nekā 4.5 iedzīvotāji uz kvadrātkilometru (mainot to no 4 iedzīvotājiem uz kvadrātkilometru);
gadījumos, ja potenciālais bezmaksas maršruts pilnībā pārklājas ar citu maršrutu, tad kopējais šo maršrutu reisu skaits dienā nepārsniedz 6 reisus (iepriekš noteikumu punkts paredzēja gadījumus, kad tikai par bezmaksas nosakāmais reiss ir vienīgais pagastā un to reisu skaits nepārsniedz 6 reisus dienā);
- lai izvērtētu vai maršruts (reiss) ir nosakāms kā bezmaksas, ir jāizpildās tikai trīs no četriem kritērijiem, kur kā obligāts ir kritērijs par iedzīvotāju blīvumu (iepriekš obligāti bija jāizpildās visiem 76.7 punktā minētajiem kritērijiem);
- ir precīzi zināmi kritēriji, kas uzskaitīti 76.16 punktā, kad tiek lemts par turpmāku sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu bez maksas (iepriekš šādi kritēriji nebija noteikti);
- tiek mainīts bezmaksas maršrutu (reisu) pārskatīšanas termiņš, nosakot, ka to pārskatīšana notiek gada laikā kopš to apstiprināšanas saskaņā ar noteikumu projekta 76.16 punktā noteiktiem nosacījumiem. Esošā kārtība paredz, ka bezmaksas maršruti (reisi) tiek pārskatīti pēc sešiem mēnešiem kopš to apstiprināšanas, šajā gadījumā nav iespējams izvērtēt tos bezmaksas maršrutus (reisus), kas kursē tikai noteiktā laikā, piemēram, no 1.jūnija līdz 31.augustam, un pēc sešiem mēnešiem kopš to apstiprināšanas par bezmaksas maršrutu (reisi) vēl nav izpildīti. Kā arī precizētā kārtība dotu iespēju, izmantojot 76.16 noteiktos kritērijus gadījumos, kad bezmaksas maršruti negatīvi ietekmētu citu maršrutu rādītājus operatīvi lemt par turpmāku sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu šajos maršrutos (reisos) bez maksas;
- pasūtītājs ir tiesīgs noteikt, ka eksperimentālie pārvadājumi jaunā maršrutā, ievērojot Ministru kabineta 2010. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 634 “Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršrutu tīklā” (turpmāk – Noteikumi Nr.634) 76.1. un 76.7 3.apakšpunktā norādītos kritēriju kvantitatīvos rādītājus, var tikt sniegti bez maksas, jo praksē pastāv gadījumi, kad ir nepieciešams nodrošināt iedzīvotāju mobilitāti mazapdzīvotās teritorijās bez maksas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pārskatīt kritēriju kvantitatīvos rādītājus, atbilstoši kuriem sabiedriskā transporta pakalpojumi reģionālās nozīmes maršrutos (reisos) tiek sniegti bez maksas, kā arī, lai noteiktu gadījumus, kuros tiek lemts par turpmāku sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu bez maksas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz Noteikumu Nr.634 76.10 punktu, Sabiedriskā transporta padome ar tās 2021. gada 6. augusta Lēmumu Nr. 5 “Par reģionālās nozīmes maršrutiem (reisiem), kuros sabiedriskā transporta pakalpojumi pasažieriem tiek sniegti bez maksas” uz diviem gadiem (no 2021. gada 1 .oktobra līdz 2023. gada 30. septembrim) apstiprināja reģionālās nozīmes maršrutus (reisus), kuros sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek sniegti bez maksas, ar nosacījumu, ka pēc sešiem mēnešiem no lēmuma pieņemšanas dienas Sabiedriskā transporta padome pieņemto lēmumu pārskata. Saskaņā ar minēto lēmumu bezmaksas braukšana ieviesta 4 maršrutos pilnā apmērā un 10 maršrutu 33 reisos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Noteikumu Nr. 634 76.8 punktā noteiktajam, Autotransporta direkcija, ņemot vērā šo noteikumu 76.7 punktā noteikto kritēriju kvantitatīvos rādītājus, līdz 2022. gada 1. martam izvērtēja esošos reģionālās nozīmes maršrutus (reisus), kuros sabiedriskā transporta pakalpojumus varētu sniegt bez maksas, un secināja, ka atbilstoši šobrīd nostiprinātajiem kritēriju kvantitatīvajiem rādītājiem, turpmākajos periodos var nebūt maršrutu (reisu), kurus būtu iespējams noteikt par tādiem, kuros sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek sniegti bez maksas.
 
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu paredzēts grozīt jau esošos kritēriju kvantitatīvos rādītājus, pēc kuriem tiek izvērtēti esošie reģionālās nozīmes maršruti (reisi), kuros sabiedriskā transporta pakalpojumi varētu tikt sniegti bez maksas. Vienlaikus ar noteikumu projektu paredzēts ieviest jaunus kritērijus, kuri noteiktu gadījumus, kad jautājums par turpmāku bezmaksas maršrutu (reisu) izpildi ir virzāms izskatīšanai Sabiedriskā transporta padomē. Tāpat ar noteikumu projektu paredzēts noteikt, ka, lai varētu apstiprināt reģionālas nozīmes maršrutus (reisus), kuros sabiedriskā transporta pakalpojumi varētu tikt sniegti bez maksas, būtu jāizpildās noteiktam kritēriju skaitam, nevis visiem kritērijiem, kas ievērojami samazina potenciālo bez maksas maršrutu (reisu) skaitu
Problēmas apraksts
Saglabājot Noteikumu Nr.634 76.7 punktā nosauktos kritērijus bezmaksas maršrutu (reisu) noteikšanai, jaunu bezmaksas maršrutu (reisu) noteikšanas iespējas ir ierobežotas, kas apgrūtina pasažieru mobilitātes veicināšanas iespējas mazapdzīvotās teritorijās.
Risinājuma apraksts
Mainīt vienu no bezmaksas maršrutu (reisu) noteikšanas kvantitatīvajiem kritērijiem, noteikumu projekta 76.7 1. apakšpunktā nosakot, ka apdzīvotības blīvums (iedzīvotāju skaits uz kvadrātkilometru) pagastā, kurā atrodas reģionālās nozīmes maršruta (reisa) galapunkts, ir mazāks par četriem ar pusi iedzīvotājiem uz vienu kvadrātkilometru (mainot to no 4 iedzīvotājiem uz kvadrātkilometru);
 
Problēmas apraksts
Šobrīd Noteikumu Nr.634 76.7 3. apakšpunktā noteikts, ka viens no bezmaksas maršrutu (reisu) noteikšanas kvantitatīvajiem kritērijiem ir tas, ka maršrutā nav vairāk kā 6 reisu dienā un nav pieejami citi sabiedriskā transporta pakalpojumi uz pagastu, kurā atrodas maršruta galapunkts. Pastāv situācijas, kad potenciālā bezmaksas maršruta reisi pārklājas ar kāda cita maršruta reisiem, nodrošinot tādu pašu pakalpojumu pasažieriem. Šādos gadījumos, kā kvantitatīvais kritērijs bezmaksas maršruta (reisa) noteikšanai, būtu paredzams, ka kopējais reisu skaits, kas savstarpēji pārklājas ar bezmaksas reisiem dienā, nepārsniedz 6 reisus.
 
Risinājuma apraksts
Tiek precizēts noteikumu projekta  76.7 3. apakšpunkts, nosakot, ka reisu skaits reģionālās nozīmes maršrutā (reisā) nepārsniedz 6 reisus dienā un, gadījumos, ja šī maršruta reisi pilnībā pārklājas ar citu maršrutu, tad kopējais šo maršrutu reisu skaits dienā nepārsniedz 6 reisus. 
 
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.634 76.10 punktā noteikts, ka Sabiedriskā transporta padome uz diviem gadiem apstiprina reģionālās nozīmes maršrutus (reisus), kuros sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek sniegti bez maksas, ar nosacījumu, ka pēc sešiem mēnešiem no lēmuma pieņemšanas dienas Sabiedriskā transporta padome lēmumu pārskata. Noteikumos Nr.634 nav precīzi zināmi kritēriji, atbilstoši kuriem tiek lemts par turpmāku sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu bez maksas.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts tiek papildināts ar jaunu 76.16 punktu, kurā tiek paredzēts, ka Sabiedriskā transporta padome ir tiesīga lemt par turpmāku sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu bez maksas, reģionālās nozīmes maršrutā (reisā), ja izpildās kāds no šādiem nosacījumiem:
- vidējais pasažieru skaits maršrutā (reisā), kurā sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek sniegti bez maksas, ir palielinājies vairāk kā par pieciem pasažieriem;
- maršruta (reisa), kurā sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek sniegti bez maksas, rentabilitāte pārsniedz vidējo rentabilitāti citos reģionālajos vietējās nozīmes maršrutos attiecīgajā plānošanas reģionā;
- reisa posmā, kas pārklājas ar reisu, kurā sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek sniegti bez maksas, ir konstatēts vidējais pasažieru skaita kritums vairāk kā par pieciem pasažieriem;
- valsts budžeta finansējums nav pietiekams maršruta (reisa), kurā sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek sniegti bez maksas, nodrošināšanai.
Problēmas apraksts
Esošā kārtība Noteikumu Nr.634 76.10 punktā paredz, ka bezmaksas maršruti (reisi) tiek pārskatīti pēc sešiem mēnešiem kopš to apstiprināšanas, šajā gadījumā nav iespējams izvērtēt tos bezmaksas maršrutus (reisus), kas kursē tikai noteiktā laikā, piemēram, no 1.jūnija līdz 31.augustam, un pēc sešiem mēnešiem kopš to apstiprināšanas par bezmaksas maršrutu (reisi) vēl nav izpildīti. Arī gadījumos, ja tiek secināts, ka bezmaksas maršruti negatīvi ietekmētu citu maršrutu rādītājus nav iespējams operatīvi lemt par turpmāku sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu šajos maršrutos (reisos) bez maksas.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 76.10 punktā paredzēts, ka Sabiedriskā transporta padome gada laikā  kopš bezmaksas maršrutu (reisu) apstiprināšanas, veic šo maršrutu (reisu) pārvērtēšanu atbilstoši šo noteikumu 76.16 punktam (noteikumos precīzi definētiem kritērijiem).
 
Problēmas apraksts
Atbilstoši Noteikumu Nr. 634 77.punktam eksperimentālu pārvadājumu var atklāt tikai jaunā maršrutā vai reisā, savukārt, reģionālās nozīmes maršrutus (reisus), kuros sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek sniegti bez maksas, var tikt ieviest tikai jau pastāvošos maršrutos, izpildoties šo noteikumu 76.7 punktā noteiktajiem kritēriju kvantitatīvajiem rādītājiem. Līdz ar to šobrīd mazapdzīvotās teritorijās, kurās nepieciešams veicināt iedzīvotāju mobilitāti, nav iespējams ieviest jaunu reģionālās nozīmes maršrutu, kurā sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek sniegti bez maksas.
 
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 77.punktu noteikt, ka, izpildoties Noteikumu Nr. 634 76.7 1. un 76.7 3.apakšpunkta kritēriju kvantitatīvajiem rādītājiem, ir iespējams eksperimentālu pārvadājumu atklāt jaunā maršrutā, nosakot, ka sabiedriskā transporta pakalpojumi tajā tiek sniegti bez maksas uz laiku līdz sešiem mēnešiem.
 
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra 2020. gada 9. decembra lēmumu Nr.6-12/122494 “Par reorganizācijas ierakstīšanu komercreģistrā” valsts akciju sabiedrības “Latvijas Valsts ceļi” statuss ir mainīts uz valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Latvijas Valsts ceļi”.  Nepieciešams redakcionāli precizēt kapitālsabiedrības uzņēmējdarbības formu. 
Risinājuma apraksts
Veikti tehniski grozījumi noteikumu apakšpunktos.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
  • skolēni
  • personas ar invaliditāti
  • pensionāri
  • pirmsskolas vecuma bērni
  • Sabiedriskā transporta pasažieri
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Autotransporta direkcija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks radīta iepsēja noteikt jaunus bezmaksas maršrutus, palielināts bezmaksas maršrutu klāsts, veicinot iedzīvotāju pārvietošanos.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi