Anotācija (ex-ante)

22-TA-813: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 6. komponentes "Likuma vara" reformu un investīciju virziena 6.3. "Publiskās pārvaldes modernizācija" reformas 6.3.1. "Publiskās pārvaldes modernizācija" 6.3.1.4.i. investīcijas "Nevalstisko organizāciju izaugsme sociālās drošības pārstāvniecībā un sabiedrības interešu uzraudzībā" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts saskaņā ar 2021. gada 27. aprīlī (prot. Nr. 36 27. §) Ministru kabineta apstiprināto Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – Atveseļošanas fonds) plānu un Ministru kabineta (turpmāk - MK) 2021.gada 7.septembra noteikumiem Nr. 621 „Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība”. Noteikumu projekts izstrādāts pamatojoties uz "Likuma par budžetu un finanšu vadību" 19.3 panta otrajā daļā noteikto deleģējumu.
Ministru kabineta noteikumu projekta "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 6.komponentes “Likuma vara” reformu un investīciju virziena 6.3. ”Publiskās pārvaldes modernizācija” reformas 6.3.1. “Publiskās pārvaldes modernizācija” 6.3.1.4.i. investīcijas “Nevalstisko organizāciju izaugsme sociālās drošības pārstāvniecībā un sabiedrības interešu uzraudzībā” īstenošanas noteikumi" (turpmāk – Noteikumu projekts) ietvaros tiks sniegts atbalsts biedrībām un nodibinājumiem granta projektu veidā divos tematiskajos virzienos:
- sabiedrības vismazāk aizsargāto grupu - personas pirmspensijas vecumā, Ukrainas civiliedzīvotāji, kuri izceļo no Ukrainas vai kuri nevar atgriezties Ukrainā Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta dēļ šā bruņotā konflikta norises laikā, maznodrošinātās personas, personas ar zemu izglītības līmeni, personas ar alkohola, narkotisko, psihotropo, toksisko vielu, azartspēļu vai datorspēļu atkarības problēmām un viņu ģimenes, Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībnieki un viņu ģimenes vai Černobiļas atomelektrostacijas avārijas dēļ cietušās personas un viņu ģimenes, personas, kurām stihisku nelaimju vai dabas katastrofu dēļ ir nodarīts kaitējums, vai viņu ģimenes, politiski represētās personas, cilvēktirdzniecības upuri, bezpajumtnieki, ilgstošie bezdarbnieki, personas, kuras atbrīvotas no ieslodzījuma vietām, 15–25 gadus veci jaunieši, personas darbnespējas vecumā, personas ar invaliditāti, ģimenes, kuras audzina trīs un vairāk bērnus, nepilnās ģimenes jeb ģimenes, kurās bērnus audzina viens no vecākiem un citas sabiedrības vismazāk aizsargātās grupas (turpmāk - sabiedrības vismazāk aizsargātās grupas) interešu pārstāvniecībai sociālās drošības jomā, kur atbalstu granta veidā saņems organizācijas, kuru pārstāvētā joma un darbības profils atbilst visneaizsargāto iedzīvotāju grupu interešu pārstāvības statusam, kurus vistiešāk ietekmējusi Covid-19 pandēmijas krīze;
- sabiedrības interešu uzraudzībai par ārvalstu investīciju un valsts budžeta finansējuma izlietojumu nolūkā sekmēt sabiedrības pārstāvju plašāku iesaisti publiskā finansējuma godprātīgas izmantošanas pārraudzībā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai īstenotu Atveseļošanas  fonda plāna 6.3.1.4.i. investīcijas “Nevalstisko organizāciju izaugsme sociālās drošības pārstāvniecībā un sabiedrības interešu uzraudzībā” (turpmāk – investīcija) noteikto mērķu sasniegšanu -  stiprināt sabiedrības vismazāk aizsargāto grupu interešu pārstāvniecību sociālās drošības jomā pilsoniskajā dialogā ar publisko pārvaldi un lēmumu pieņēmējiem, kā arī nodrošināt sabiedrības interešu uzraudzību un ievērošanu ārvalstu investīciju un valsts budžeta finansējuma izlietojumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pēdējo gadu laikā ārvalstu finanšu investīciju atbalsts nevalstisko organizāciju (turpmāk - NVO) sektora izaugsmei un attīstībai nav bijis pietiekams un šī atbalsta trūkuma negatīvo efektu padziļina arī Covid-19 pandēmijas krīze, kas ir mazinājusi NVO sektora kapacitāti un spēju kvalitatīvi pārstāvēt atsevišķu sabiedrības grupu intereses pilsoniskajā dialogā ar publisko pārvaldi, kā arī produktīvi iesaistīties publisko finanšu līdzekļu efektīvas un godīgas izlietošanas uzraudzībā. Eiropas Padome Latvijai adresētajās 2020.gada specifiskajās rekomendācijās konstatē, ka ir jāturpina strādāt pie tā, lai uzlabotu sociālās drošības tīkla piemērotību, termiņus un tvērumu un lai tas būtu pieejams visiem. Tomēr šo darbu kavē zemais nodokļu ieņēmumu īpatsvars attiecībā pret iekšzemes kopproduktu. Neraugoties uz nelieliem uzlabojumiem, personām ar invaliditāti garantētā minimālā ienākuma, minimālo pensiju un ienākumu atbalsta pietiekamība joprojām ir zema. Būtu jānovērš esošos trūkumus pašnodarbināto personu un nestandarta darba ņēmēju piekļuvē sociālajai aizsardzībai, tostarp bezdarba apdrošināšanai. Nedeklarētais darbs un aplokšņu algas, neraugoties uz to īpatsvara mazināšanos, joprojām ir plaši izplatīta parādība, kas vājina attiecīgo darba ņēmēju sociālo aizsardzību un palielina arodriskus. Personām, kas pieder pie neaizsargātajām grupām, visticamāk, būs visgrūtāk atkal atrast darbu. Nodarbinātības, izglītības, veselības aprūpes un sociālo pakalpojumu integrācijas un sociālo pakalpojumu nodrošinājuma līmenis joprojām ir zems. Eiropas Padome kā vienu no rekomendācijām izvirza - paredzēt pienācīgu ienākumu atbalstu krīzes vissmagāk skartajām iedzīvotāju grupām un stiprināt sociālās drošības tīklu. NVO stiprināšana, izaugsme un attīstība sniegs būtiskus priekšnosacījumus krīzes vissmagāk skartajām iedzīvotāju grupām tapt sadzirdētām un uzklausītām dialogā ar publisko pārvaldi lēmumu pieņemšanas procesos, bet NVO izaugsme un plašāka iesaiste publiskā finansējuma tiesiskas un lietderīgas izmantošanas uzraudzībā sniegs pozitīvu ietekmi uz sabiedrības uzticības līmeņa celšanu publiskajai pārvaldei un mazinās šķelšanās riskus dažādu sabiedrības grupu vidū.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijā joprojām saglabājas vieni no augstākajiem ienākumu nevienlīdzības rādītājiem starp Eiropas Savienības (turpmāk - ES) valstīm. Pēc pēdējiem pieejamiem datiem, 2019.gadā Latvijā bija trešā augstākā Džini koeficienta vērtība (34,5 %), savukārt vidēji ES šis rādītājs bija 30,0 %. Turklāt laikā no 2016.gada līdz 2019. gadam, ienākumu nevienlīdzība ir pakāpeniski augusi. Nabadzības riskam ir īpaši pakļauti sociāli vismazāk aizsargātās iedzīvotāju grupas - iedzīvotāji virs 65 gadu vecuma, personas ar invaliditāti, ģimenes, kurā bērnus audzina viens no vecākiem, bezdarbnieki, bezpajumtnieki, kā arī iedzīvotāji ar zemu izglītības un ienākumu līmeni. Covid-19 pandēmija un tās izraisītā globālā ekonomikas lejupslīdes krīze ir negatīvi ietekmējusi vairumu Latvijas iedzīvotāju grupu,  vissmagāk skarot tieši sociāli vismazāk aizsargātās iedzīvotāju grupas. Covid-19 pandēmija ir izgaismojusi virkni trūkumu gan Latvijas nodokļu nomaksas režīmu sadrumstalotībā, atsevišķu iedzīvotāju grupu sociālajā neaizsargātībā, gan ēnu ekonomikas negatīvo seku izpausmē, kas ietekmē valsts pabalstu izmaksu apjomu, gan arī faktu, ka sociāli vismazāk aizsargātajām grupām, pašnodarbinātajiem un autoratlīdzību saņēmējiem sociālās drošības jomā trūkst pārstāvniecības un interešu aizstāvības nevalstiskā sektora sociālajā dialogā ar publisko pārvaldi un politisko lēmumu pieņēmējiem.  Starp Latvijas NVO ir salīdzinoši maz tādu organizāciju, kuras spētu savlaicīgi identificēt draudošos ienākumu nevienlīdzības pieauguma riskus atsevišķām iedzīvotāju grupām, skaidrot negatīvo apstākļu cēloņsakarības un sekas publiskās pārvaldes lēmumu pieņēmējiem un kvalitatīvi pārstāvēt Latvijas maznodrošinātos, kā arī sociālajā dialogā nepārstāvētās grupas, kuriem jebkura krīzes radīta nestabilitāte var kļūt par nepārvaramu problēmu un nonākšanu uz nabadzības sliekšņa. Turpmākajos gados paredzēts būtiski stiprināt tiesībsargājošo iestāžu kapacitāti un profesionālo pilnveidi, tomēr tiesībsargājošo iestāžu darbība ir galvenokārt saistīta ar darbībām ap notikušu faktu – noziedzīga nodarījuma lietisko pierādījumu bāzes nodrošināšanu un apstrādi un izmeklēšanas procesuālo darbību kvalitatīvu īstenošanu pirmstiesas izmeklēšanas procesā. Ne mazāk būtiska ir noziedzīgu nodarījumu, krāpšanas un koruptīvu darbību prevencijas funkcija, kur būtiska loma ir tieši sabiedrības interešu grupu pārstāvjiem - biedrībām  un nodibinājumiem. Latvijas nevalstiskajā sektorā ir ļoti maz organizāciju, kurām ir spējas, zināšanas un kapacitāte veikt sabiedrības interešu ievērošanas uzraudzību (“sargsuņa” funkcija) par valsts un Eiropas Savienības finansējuma godprātīgu izmantošanu, iespējamajiem korupcijas riskiem, problēmām tiesu vai prokuratūras darbā, ēnu ekonomikas izpausmēm, negodīgiem iepirkumiem u.tml. Īpaši nozīmīgs šīs funkcijas kvalitatīvā īstenošanā būs tieši Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periods, kad bez Kohēzijas politikas investīcijām Latvijas ekonomikā tiks ieguldīts būtisks ANM plāna investīciju apjoms, vairojot gan tautsaimniecībā investējamā kopējā finansējuma apjomu, gan realizējamo projektu skaitu, gan iesaistīto pušu un personu loku. 2021.-2027.gada plānošanas periodā ir nepieciešams stiprināt sabiedrības interešu uzraudzību, lai novērstu šaubas par publiskā finansējuma godīgu izlietojumu un stiprinātu sabiedrības uzticību publiskajai pārvaldei un lēmumu pieņēmējiem.
Risinājuma apraksts
Lai sekmīgi pārstāvētu sabiedrības visneaizsargātāko grupu intereses, kā arī nodrošinātu NVO līdzdalību tiesiska, lietderīga un efektīva ārvalstu un nacionālā finansējuma izmantošanas procesā, Atveseļošanas fonda investīcijas ietvaros tiks nodrošināta NVO sektorā vāji pārstāvētu jomu – sociālās drošības un sabiedrības interešu uzraudzības turpmāku izaugsmi, stimulējot vai nu esošo NVO izaugsmi un attīstību vai jaunu NVO veidošanos un partnerību dibināšanu NVO sektorā, tādējādi daļēji risinot problēmu, ka atsevišķās pilsoniskā dialoga jomās nav organizāciju, vai tās ir ļoti vājas, kā rezultātā nav dialoga puses, kas pārstāv mazāk aizsargāto iedzīvotāju intereses sarunā ar publisko pārvaldi vai NVO ir nepietiekami aktīvas sabiedrības interešu uzraudzībā dažādu finanšu avotu iespēju izmantošanā un naudas plūsmā. Investīcija, ko finansēs Atveseļošanas fonds ir primāri NVO sektora instruments un iespēja risināt pastāvošās pilsoniskā dialoga problēmas un vājos punktus NVO sektora ietvaros.

Kopējais investīcijas mērķis ir stiprināt sabiedrības vismazāk aizsargāto grupu interešu pārstāvniecību sociālās drošības jomā pilsoniskajā dialogā ar publisko pārvaldi un lēmumu pieņēmējiem, kā arī nodrošināt sabiedrības interešu uzraudzību un ievērošanu ārvalstu investīciju un valsts budžeta finansējuma izlietojumā, sākot no nozīmīgu valstiska mēroga investīciju projektu plānošanas un ieviešanas un beidzot ar lokālu vietējo pašvaldību attīstības projektu un iniciatīvu realizāciju iedzīvotāju labklājības un tautsaimniecības attīstības nodrošināšanai. Mērķis sekmēs Covid-19 pandēmijas krīzes visvairāk skarto iedzīvotāju grupu sociālās drošības interešu pārstāvību, mazinot riskus viņu turpmākai sociālajai atstumtībai, izolētībai un nonākšanai uz nabadzības sliekšņa. Papildus mērķis sekmēs nevalstiskā sektora organizāciju izaugsmi sabiedrības interešu uzraudzības jomā, stimulējot tās arvien vairāk pievērsties publisko finanšu līdzekļu efektīvas un godīgas izlietošanas uzraudzības jautājumiem, ciešāk iesaistot šajos procesos tieši sabiedrības pārstāvjus.

Investīcijas finansējuma saņēmēji ir tiesību subjekti, kas reģistrēti Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra uzturētajā biedrību un nodibinājumu reģistrā (izņemot politiskās partijas, arodbiedrības, dzīvokļu apsaimniekošanas biedrības, reliģiskās organizācijas, kā arī organizācijas, kuras nodarbojas ar komercdarbību – preču un pakalpojumu piedāvāšanu tirgū), kuras nodrošina vai paredz nodrošināt sabiedrības vismazāk aizsargāto grupu interešu pārstāvniecību sociālās drošības jomā vai īsteno vai paredz īstenot sabiedrības interešu uzraudzību par ārvalstu investīciju un valsts budžeta finansējuma izlietojumu tiesiskumu, lietderību un efektivitāti.

Investīcijai ir sasaiste ar Atveseļošanas fonda plāna reformu 6.3.1. "Publiskās pārvaldes modernizācija", kas paredz attīstīt modernu un efektīvu publisko pārvaldi, kas nodrošina labākus, ērtākus un digitāli pieejamus pakalpojumus iedzīvotājiem, īsteno inovatīvu un efektīvu pārvaldes darba organizāciju, nodrošinot optimālu resursu izmantošanu, piesaista un notur konkurētspējīgus, zinošus, motivētus un profesionālus darbiniekus, kā arī plāno un realizē pierādījumos balstītu, kopradē veidotu kvalitatīvāku rīcībpolitiku, ņemot vērā sabiedrības vajadzības. Moderna publiskā pārvalde tiks pakāpeniski attīstīta ar Valsts pārvaldes modernizācijas plāna izstrādi un pieņemšanu Ministru kabinetā, kura apstiprināšana ir viens no Atveseļošanas fonda plāna 6.3.1. reformas atskaites punktiem. Modernizācijas plāna viens no prioritārajiem virzieniem ir saistīts ar valsts pārvaldes atvērtību, caurskatāmību, godprātību un atbildību sabiedrības priekšā par tās funkcionēšanas un pakalpojumu sniegšanas mērķi, kur centrā ir iedzīvotāja intereses un atbildība par nodokļu maksātāju resursu efektīvu izmantošanu sabiedrības labā. Lai sasniegtu šīs apņemšanās publiskā pārvalde ir atvērta sociālajam un pilsoniskajam dialogam, uzklausot iedzīvotāju interešu grupu pārstāvju un nevalstisko organizāciju priekšlikumus, viedokli un ekspertīzi rīcībpolitikas plānošanā, nodrošinot sabiedrības iesaisti un koprades iespējas lēmumu pieņemšanas procesos, kuru pamata mērķis ir cilvēka kā indivīda un sabiedrības vajadzību efektīva apmierināšana. Lai pilsoniskais dialogs būtu sekmīgs ir jārada priekšnosacījumi un motivācija ne tikai publiskās pārvaldes pusē uzklausīt un ņemt vērā sabiedrības interešu grupu pārstāvju paustos viedokļus, bet arī jāattīsta nevalstisko organizāciju kapacitāte jomās, kur šobrīd sabiedrības interešu pārstāvniecība ir nepietiekami attīstīta. Viena no šīm jomām ir sabiedrības vismazāk aizsargāto grupu interešu pārstāvniecības joma sociālās drošības jautājumos, kas tiks stiprināta ar Atveseļošanas fonda investīcijas resursu atbalstu, radot priekšnosacījumus pilnvērtīgam pilsoniskajam dialogam ar valsts pārvaldi no nevalstiskā sektora puses. Savukārt priekšnosacījumus valsts budžeta, ārvalstu finanšu fondu un investīciju, kā arī kopumā nodokļu maksātāju resursu lietderīgai un tiesiskai izmantošanai radīs nevalstiskā sektora stiprināšana un iesaiste uzraudzības procesos, sekmējot sabiedrības interešu ievērošanas uzraudzību jeb pildot “sargsuņa” funkciju, kam pirmo atspēriena punktu arī sniegs Atveseļošanas fonda investīcija sekmējot ceļu uz  vēl plašākā mērogā tiesisku, caurspīdīgu, atvērtu un modernu publisko pārvaldi.  

Investīcijas ietvaros sasniedzami rādītāji:
mērķis: līdz 2026.gada 31.augustam atbalstītas 30 NVO granta projektu veidā, tai skaitā vismaz 15 NVO īstenojušas projektus vismazāk aizsargāto grupu interešu pārstāvniecībai sociālās drošības jomā un vismaz 15 NVO īstenojušas projektus sabiedrības interešu uzraudzības jomā par ārvalstu investīciju un valsts budžeta finansējuma izlietojumu:
Mērķa rādītājs uzskatāms par izpildītu, kad ir noslēgts līgums starp projekta iesniedzēju un atbalsta sniedzēju par projekta īstenošanu;
Mērķa rādītājā tiek ieskaitīti gan finansējuma saņēmēji, gan to sadarbības partneri, kas nodrošina projektu saturisko darbību īstenošanu;
dati par noslēgtajiem līgumiem ar projektu iesniedzējiem tiek iegūti no Kohēzijas politikas vadības informācijas sistēmas.
Mērķa starpposma rādītājs: līdz 2024.gada 30.septembrim atbalstītas 15 NVO granta projektu veidā.
Atskaites punkts: līdz 2022.gada 31.decembrim ir izstrādāta NVO atbalsta programma sabiedrības interešu aizstāvības īstenošanai, kas ietver nosacījumus un kritērijus NVO dalībai atbalsta programmā, piešķiramo finansējumu, prasības finansējuma saņēmēju atskaišu izstrādei un programmas ietvaros sasniedzamos rādītājus un mērķus:
atbalsta programma ietver divus tematiskos virzienus un katram no tiem tiek izstrādāts atklāta projektu iesniegumu konkursa (turpmāk - atlase) nolikums. Tematiskie virzieni ir:
sabiedrības vismazāk aizsargāto grupu interešu pārstāvniecība sociālās drošības jomā;
sabiedrības interešu uzraudzība par ārvalstu investīciju un valsts budžeta finansējuma izlietojumu.
atskaites punkts ir uzskatāms par izpildītu, kad atbalsta sniedzējs ir apstiprinājis pēdējo no tematisko virzienu nolikumiem un izsludinājis atlasi.
Informāciju par atskaites punkta izpildi apkopo Valsts kanceleja, ņemot vērā atbalsta sniedzēja sniegtos datus un publiski pieejamo informāciju.

Saskaņā ar Atveseļošanas fonda 6.3.1.4.i investīcijas ieviešanas nosacījumiem un MK noteikumu projekta 10.1. apakšpunktā noteikto sasniedzamo mērķa rādītāju tiek paredzēts, ka jāatbalsta vismaz 15 NVO kā organizācijas sabiedrības vismazāk aizsargāto grupu interešu pārstāvniecībai sociālās drošības jomā un 15 NVO kā organizācijas sabiedrības interešu uzraudzības jomā par ārvalstu investīciju un valsts budžeta finansējuma izlietojumu. Papildus MK noteikumu projekta 18.punktā tiek noteikts, ka finansējuma saņēmējam ir jāpiesaista vismaz divi sadarbības partneri. Tas nozīmē, ka katrā projektā tiks atbalstītas vismaz trīs un vairāk organizācijas. Attiecīgi īstenojamo projektu kopskaits, to ietekme un pēctecība katrā no tematiskajiem virzieniem lielā mērā ir paša NVO sektora ziņā, jo tas būs atkarīgs no tā cik partnerus finansējuma saņēmējs izvēlēsies piesaistīt sava projekta pieteikumā un no šīs izvēles attiecīgi pieaugs projekta kopsumma, ņemot vērā MK noteikumu projekta 19.punktā noteikto atbalsta summu uz vienu organizāciju, kā arī samazināsies apstiprināmo projektu skaits un iespējas konkurējošiem pretendentiem saņemt atbalstu, ņemot vērā MK noteikumu projekta 5.1. un 5.2.apakšpunktos noteikto un pieejamo maksimālo finansējuma kopsummu katrā no tematiskajiem virzieniem. Saskaņā ar MK noteikumu projekta 19.punktu projekta iesnieguma kopsumma finansēšanai no Atveseļošanas fonda ir piesaistīta atbalsta saņēmēju skaitam, kas tiek iesaistīti attiecīgajā projektā. Atbalsta saņēmējs ir gan finansējuma saņēmējs, gan tā sadarbības partneris, uzskaitot tos kā atsevišķus atbalsta saņēmējus. Maksimālā viena projekta atbalsta kopsumma tiek aprēķināta kā noteiktās atbalsta summas uz vienu atbalsta saņēmēju un projektā iesaistīto atbalsta saņēmēju skaita (finansējuma saņēmējs un tā sadarbības partneri) reizinājums attiecīgajā tematiskajā virzienā. Atbalsta summa uz vienu atbalsta saņēmēju nepārsniedz 103 334 euro sabiedrības vismazāk aizsargāto grupu interešu pārstāvniecības sociālās drošības jomā un 48 464 euro sabiedrības interešu uzraudzības par ārvalstu investīciju un valsts budžeta finansējuma izlietojuma jomā. Tomēr būtiski ir uzsvērt nosacījumus, kas iekļauti MK noteikumu projekta 20.punktā un, proti, ka atbalsta summas lielums uz vienu atbalsta saņēmēju ir noteikts projekta maksimālās kopsummas aprēķina vajadzībām, bet faktisko atbalsta summas sadalījumu atbalsta saņēmēju starpā nosaka projekta iesniedzējs projekta izstrādes procesā pēc vienošanās ar iesaistītajiem sadarbības partneriem un ņemot vērā iesaistīto pušu paredzamo darba ieguldījumu un atbildību projekta darbību īstenošanā un mērķu sasniegšanā. Atbalsta summai nav jābūt noteiktai proporcionāli vienādai atbalsta saņēmēju starpā. Tā piemēram sabiedrības vismazāk aizsargāto grupu interešu pārstāvniecības sociālās drošības jomā projekts, kurā finansējuma saņēmējs iesaista 5 sadarbības partnerus maksimāli var pretendēt uz atbalsta apjomu no Atveseļošanas fonda 620 004 euro apmērā (finansējuma saņēmējs un 5 sadarbības partneri = 6 x 103 334 euro = 620 004 euro), bet, izstrādājot projekta pieteikumu, finansējuma saņēmējs, vienojoties ar sadarbības partneriem un ņemot vērā atbildību sadalījumu projekta darbību īstenošanā, var ieplānot sev 500 000 euro, bet sadarbības partneriem katram pa 24 000,80 euro vai izvēlēties jebkāda cita veida proporciju finansējuma sadalījumā starp sevi un piesaistītajiem sadarbības partneriem vai arī pašu sadarbības partneru starpā. Līdz ar to šāda pieeja nosaka elastību rīcības brīvībā projekta budžeta plānošanā un atstāj izvēli NVO sektora ziņā par projekta budžeta apjomu un piesaistāmo sadarbības partneru skaitu, vienlaikus lielākas priekšrocības dodot projektiem, kuros ir iesaistīts plašāks sadarbības partneru loks. Maksimālā viena projekta summa izriet no MK noteikumu 5.1. un 5.2. apakšpunktos noteiktajiem investīcijas finansējuma limitiem katram no tematiskajiem virzieniem, kas noteikti attiecīgi tematiskajam virzienam “Sabiedrības vismazāk aizsargāto grupu interešu pārstāvniecība sociālās drošības jomā” ne vairāk kā 1 550 010 euro apjomā un  tematiskajam virzienam “Sabiedrības interešu uzraudzība par ārvalstu investīciju un valsts budžeta finansējuma izlietojumu” ne vairāk kā 726 960 euro apjomā. Tāpat arī jāatzīmē, ka MK noteikumu projekta 19.punktā ir noteiktas maksimālās atbalsta summas uz vienu atbalsta saņēmēju, bet tas nenozīmē, ka šāds finansējums ir automātiski jāieplāno projekta pieteikumā, veicot tehnisku kalkulāciju un pilnībā akceptējami būs arī projekta pieteikumi ar mazāku atbalsta summu uz vienu atbalsta saņēmēju un lielāku sadarbības partneru skaitu, t.i. neizmantojot maksimālos atbalsta summas griestus uz vienu atbalsta saņēmēju. 

Viens no investīcijas mērķiem ir nodrošināt atbalstu daudzveidīgam NVO lokam, sekmējot nevalstiskās sektora vājo posmu izaugsmi un attīstību, kas nozīmē, ka mērķa rādītājā tiks uzskaitītas unikālās NVO, kas saņēmušas atbalstu un tas nozīmē, ka atlases nolikumā tiks paredzēts, ka NVO var iesniegt vairākus pieteikumus gan vienā, gan otrā tematiskajā virzienā, bet atbalstīts tiks tikai viens projekta pieteikums investīcijas ietvaros. Atbalstīto unikālo NVO uzskaite ir veicama gan attiecībā uz finansējuma saņēmējiem, gan arī sadarbības partneriem. 

Par investīcijas īstenošanu ir atbildīga Valsts kanceleja. Investīcijas atbalstu finansējuma saņēmējiem sniegs Sabiedrības integrācijas fonds (turpmāk – SIF) granta projektu veidā, organizējot granta projektu iesniegumu atlasi. Lai nodrošinātu sadarbību Valsts kancelejas un SIF starpā, tiks slēgta starpresoru vienošanās, kurā tiks paredzēti investīcijas ieviešanas nosacījumi un pušu atbildība. SIF arī būs primāri atbildīgs par atlases nolikuma - atbalsta programmas sabiedrības interešu pārstāvības īstenošanai izstrādi, iekļaujot nosacījumus un kritērijus NVO dalībai atbalsta programmā, atskaitīšanās mehānismu un programmas ietvaros sasniedzamos rādītājus un mērķus. Atlases nolikums jeb NVO atbalsta programma ir uzskatāma par investīcijas atskaites punktu, kurš sasniedzams līdz 2022.gada 31.decembrim. SIF izsludinās atlasi, visu saistošo informāciju (atlases nolikums, paziņojumi par atlases norisi un tās rezultātiem u.c.) publicējot savā tīmekļvietnē https://www.sif.gov.lv/lv un aicinot projektu iesniedzējus iesniegt projektus. Attiecīgi projektu iesniedzējiem, kuriem projektu vērtēšanas rezultātā tiks piešķirts atbalsts, SIF nosūtīs vēstuli par līgumslēgšanas procesa uzsākšanas nepieciešamību.
SIF izvēlēts par atbalsta sniedzēju, jo tā pamata uzdevums ir nodrošināt efektīvu sabiedrības saliedēšanas politikas īstenošanu un sniegt nozīmīgu atbalstu nevaldības sektoram attīstības programmu un projektu īstenošanā, lai stiprinātu valstisko piederību un demokrātiju, atbalstot pilsoniski izglītotu, aktīvu, atbildīgu, iekļaujošu un saliedētu sabiedrību. SIF ir plaša un ilggadēja pieredze valsts budžeta, Eiropas Savienības instrumentu un ārvalstu finanšu palīdzības finansēto programmu īstenošanā un projektu uzraudzībā nevaldības sektora, mazākumtautību, ģimeņu, diasporas, sociāli neaizsargāto un mediju atbalsta jomā.  

Investīcijas tematiskajam virzienam attiecībā uz NVO pārstāvniecības stiprināšanu sociālās drošības jomā ir paredzama sinerģija ar ES kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam 4.3.4. specifisko atbalsta mērķi “Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām” un valsts budžeta programmu “NVO fonds”. Tomēr dubultā finansējuma risks nepastāv šo finanšu instrumentu starpā un demarkācija tiks nodrošināta, jo tajos tiks nodalītas gan pilsoniskajā dialogā iesaistīto NVO loks pēc to pārstāvēto iedzīvotāju mērķa grupu profila un īstenojamo aktivitāšu mērķa, gan arī pušu atbildības dialoga nodrošināšanā, t.i. atbalsta saņēmēji, kuri būs noslēguši līgumu ar SIF par projekta īstenošanu, kā arī viņu sadarbības partneri Atveseļošanas fonda 6.3.1.4.i. investīcijas ietvaros netiks iesaistīti ESF+ 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa (4.3.4.5.pasākuma "Atbalsts pilsoniskās sabiedrības organizāciju izaugsmei, stiprinot līdzdalību publiskās pārvaldes lēmumu pieņemšanas procesos") aktivitātēs un kapacitātes stiprināšanas pasākumos. Nodalīšana tiks īstenota, finansējuma saņēmējam (4.3.4.5. pasākuma gadījumā - SIF), veicot iesaistāmo mērķa grupas organizāciju atlasi projekta īstenošanas gaitā, ievērojot to, ka 4.3.4.5. pasākuma projekta aktivitātēs netiek iesaistītas biedrības un nodibinājumi, kuri saņem vai ir iepriekš saņēmuši atbalstu Atveseļošanas fonda 6.3.1.4.i. investīcijas ietvaros. Šāda demarkācijas pieeja nesašaurinās atbalsta saņēmēju loku Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam pasākumu ietvaros un neradīs riskus 4.3.4.5.pasākuma sekmīgai īstenošanai, jo Latvijā ir teju 23 000 NVO no kurām tikai 30 NVO ir plānots atbalstīt Atveseļošanas fonda 6.3.1.4.i. investīcijas ietvaros un visas pārējās NVO veido potenciālo 4.3.4.5. pasākuma mērķa auditorijas loku, reizē gan apzinoties, ka visu NVO uzrunāšanai un iesaistei pasākuma aktivitātēs pieejamais finansējums nav pietiekams, tāpēc plānots, ka 4.3.4.5.pasākuma ietvaros tiks iesaistītas aptuveni 250 NVO. Turklāt pastāv arī saturiskā atšķirība abu investīciju pasākumu starpā - 6.3.1.4.i investīcija atbalsta NVO kapacitātes stiprināšanu sabiedrības vismazāk aizsargāto grupu interešu pārstāvniecības sociālās drošības jomā un sabiedrības interešu uzraudzības par ārvalstu investīciju un valsts budžeta finansējuma izlietojumu jomā, savukārt 4.3.4.5. pasākums risina pilsoniskā dialoga vājo attīstības jautājumu kā tādu, nespecificējot konkrētu jomu vai nozari.  Ņemot vērā 6.3.1.4.i investīcijas un 4.3.4.5. pasākuma atšķirīgos uzsākšanas laikus, tad šādu sinerģiju un demarkāciju varēs nodrošināt bez grūtībām. Papildus jāņem vērā, ka valsts budžeta programmas prioritātes tiek plānotas katru gadu no jauna un tiks ņemta vērā demarkācija ar Atveseļošanas fonda investīciju. Tāpat sinerģiju starp norādītajiem finanšu instrumentiem veicinās tas, ka kā finansējuma administrētājs visos gadījumos noteikts Sabiedrības integrācijas fonds, tādējādi tiks ievērota demarkācija un finansējums no dažādiem fondiem tiks izlietots papildinošā veidā. Tiks nodalītas atbildības Sabiedrības integrācijas fonda ietvaros, kā arī iestrādāti attiecināmības elementi vadības un kontroles sistēmās katram finanšu instrumentam. 4.3.4.5. pasākums ir uzskatāms primāri par publiskās pārvaldes instrumentu pilsoniskā dialoga attīstības stimulēšanai visos pārvaldības administratīvajos līmeņos, iesaistot iespējami plašāku NVO dalībnieku skaitu nozaru ministriju, pašvaldību un plānošanas reģionu rīcībpolitikas plānošanā un īstenošanā no kā attiecīgi izriet, ka 4.3.4.5. pasākumā publiskā pārvalde būs vadošais dialoga virzītājs, stimulētājs un iniciators. Savukārt Atveseļošanas fonda investīcijas paredzētais NVO pārstāvniecības stiprināšanas virziens fokusējas uz šauru un NVO sektorā vāji pārstāvētu jomu – sociālo drošību, stimulējot jaunu NVO veidošanos un partnerību dibināšanu NVO sektorā, tādējādi daļēji risinot problēmu, ka atsevišķās pilsoniskā dialoga jomās nav organizāciju vai tās ir ļoti vājas, kā rezultātā nav dialoga puses, kas pārstāv mazāk aizsargāto iedzīvotāju intereses sarunā ar publisko pārvaldi, ko nevar atrisināt ar 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa 4.3.4.5. pasākuma finansējumu (1 740 000 euro). Tādējādi virziens, ko finansēs Atveseļošanas fonda investīcija ir primāri NVO sektora instruments un iespēja risināt pastāvošās pilsoniskā dialoga problēmas un vājos punktus NVO sektora ietvaros. Otrs NVO pārstāvniecības stiprināšanas virziens, ko finansēs ANM plāns – sabiedrības interešu uzraudzība, saturiski nav ietverts nevienā citā finanšu instrumentā. Turklāt reāla finansējuma piešķiršana NVO tiks īstenota tikai Atveseļošanas fonda 6.3.1.4.i. investīcijas ietvaros, savukārt ESF+ fonda 4.3.4.5. pasākuma ietvaros NVO atbalsts tiks sniegts kapacitātes stiprināšanas pasākumu veidā, kas nozīmē, ka kopumā dubultā finansējuma riski abu pasākumu ietvaros ir zemi.

Investīcijas tematiskajam virzienam attiecībā uz NVO plašāku iesaisti sabiedrības interešu uzraudzībā ārvalstu investīciju un valsts budžeta finansējuma izlietojumā ir sinerģija ar Administratīvās kapacitātes ceļa kartes ES kohēzijas politikas mērķu sasniegšanai 2021-2027. gadā pasākumu "Sabiedrības līdzdalība caurspīdīgā un tiesiskā ES fondu projektu ieviešanas uzraudzībā", jo uzskatāms, ka Atveseļošanas fonda investīcija nodrošinās nepieciešamo NVO briedumu un izaugsmi, lai Latvijā plašāk būtu iespējams pielietot integritātes paktu instrumentu sabiedrībai nozīmīgos investīciju projektos. Integritātes pakti – neatkarīga sabiedriskā labuma organizācija veic sabiedrībai nozīmīga publisko investīciju projekta sabiedrisko uzraudzību (monitorēšanu) no projekta (iepirkuma) izstrādes līdz pilnīgai projekta izpildei. Integritātes pakti gan veicina atbildīgu un godprātīgu projekta īstenošanu, ievērojot sabiedrības intereses, gan arī lielāku atklātību un komunikāciju par projektu, to skaidrojot iedzīvotājiem, veicinot izpratni un pieņemošu attieksmi. Integritātes paktu  iesaka izmantot arī Eiropas Komisija. Līdz šim Eiropā īstenoti 18 integritātes pakti, piemēram, par dzelzceļu, tiltu, skolu, slimnīcu būvniecību.[1] Paredzams, ka atlases nolikumā, piemērojot projektu atlases kritērijus, priekšrocības būs tiem projektu iesniedzējiem, kuri savos projektos būs iekļāvuši iniciatīvas strādāt pie integritātes paktu darbības mehānisma ietvara izveides sadarbībā ar publiskās pārvaldes iestādēm vai starp projekta mērķiem būs paredzējuši darbības saistībā ar integritātes paktu pilotēšanu. 

Investīcijas ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
1. Atbalsta programmas ietekmes izvērtēšanas pētījuma (ex-post) izstrāde.
2. NVO pārstāvniecības stiprināšanas darbības sociālās drošības un sabiedrības interešu uzraudzības par ārvalstu investīciju un valsts budžeta finansējuma izlietojumu jomās:
2.1. finansējuma saņēmēja un sadarbības partneru ekspertu piesaiste;
2.2. finansējuma saņēmēja un sadarbības partneru dalība apmācībās, semināros, konferencēs, diskusijās, darba grupās, pieredzes apmaiņas vizītēs, tostarp ārvalstīs, stažēšanās pasākumos, informatīvos pasākumos un līdzdalības platformās valsts, pašvaldību un starptautiskā līmenī vai to organizēšana;
2.3. finansējuma saņēmēja un sadarbības partneru dalība NVO tīklošanās pasākumos un to organizēšana;
2.4. metodiku, rokasgrāmatu, stratēģiju, vadlīniju, ieteikumu, instrukciju, informācijas apkopojumu, aptauju, analītisko aprakstu, atzinumu un viedokļu apkopojumu izstrāde un atbalsta sniegšana organizācijām to darbības uzsākšanai investīcijas mērķa jomās;
2.5. informācijas un publicitātes nodrošināšana;
2.6. projekta vadības un projekta īstenošanas nodrošināšana;
2.7. projekta izdevumu tiesiskuma un sniegto datu ticamības revīzijas nodrošināšana, ko veic finansējuma saņēmēja iekšējais auditors vai neatkarīgs revidents, lai pārliecinātos par projekta ietvaros veikto izmaksu pamatotību, t.sk., ka nav konstatējamas pazīmes par pieļautu interešu konflikta, dubultfinansējumu, korupcijas un krāpšanas situāciju projektā, kā arī sasniegto rezultātu atbilstību projektā plānotajam;
2.8. finansējuma saņēmēja un sadarbības partneru dalība ārvalstu investīciju un valsts budžeta finansējuma izlietojuma uzraudzības platformās (piemēram, integritātes paktu aktivitātes).

Jāņem vērā, ka pie atbalstāmās darbības 2.7. iestāžu ikdienas audita izmaksu segšana nav attiecināma, proti, ja projekta noslēgumā projekta rezultātu auditu veic iekšējais auditors, tad tās būs iestādes administratīvās izmaksas, kas netiek attiecinātas no projekta finansējuma.

Saskaņā ar Atveseļošanas fonda plāna investīcijas nosacījumiem un noteikumu projektu tiek paredzēts, ka daļu no Atveseļošanas fonda finansējuma 41 990 euro apjomā īsteno SIF, nodrošinot NVO atbalsta programmas ietekmes izvērtējuma (ex-post) izstrādi granta programmu ietvaros īstenoto projektu ieguldījuma novērtēšanai programmas mērķu sasniegšanā. Savukārt nozīmīgākā investīcijas finansējuma daļa tiek virzīta projektu atlasē NVO piesaistei attiecīgi tematiskajam virzienam “Sabiedrības vismazāk aizsargāto grupu interešu pārstāvniecība sociālās drošības jomā” ne vairāk kā 1 550 010 euro apjomā un  tematiskajam virzienam “Sabiedrības interešu uzraudzība par ārvalstu investīciju un valsts budžeta finansējuma izlietojumu” ne vairāk kā 726 960 euro apjomā. Atlases organizēšana un tālākā projektu uzraudzība, nodrošinot, ka tiek ievēroti interešu konflikta, korupcijas, krāpšanas un dubultā finansējuma risku novēršanas nosacījumi, veikta datu ticamības pārbaude un maksājumi projektu līmenī būtu primāri SIF atbildībā, savukārt Valsts kanceleja atbild par investīcijas īstenošanu kopumā, tai skaitā, tās uzraudzību  un risku pārvaldību, mērķu un atskaites punktu rādītāju sasniegšanu, datu ticamības pārbaudi, iekšējās kontroles sistēmas izstrādi un informācijas sagatavošanu investīcijas pārvaldības deklarācijai. Pievienotās vērtības nodokļa izmaksas nav attiecināmas finansēšanai no Atveseļošanas fonda. Ja biedrības un nodibinājumi veic valsts deleģētu funkciju un PVN nevar atgūt, to sedz no valsts budžeta līdzekļiem. Citas biedrības un nodibinājumi, kuri neveic valsts deleģētu funkciju un PVN nevar atgūt, to sedz no saviem privātajiem finanšu līdzekļiem vai cita piesaistīta finansējuma.

Izmaksu aprēķins ir šāds:
1) Granta programma ar mērķi nodrošināt nevalstisko organizāciju stiprināšanu, attīstību un pieredzes pilnveidi sociālās drošības pārstāvniecības jomā, lai sekmētu sociāli mazāk aizsargāto iedzīvotāju grupu interešu aizstāvību. Plānots atbalstīt 15 NVO, ieskaitot partnerus: 1 550 010 euro. Finansējums plānots atklāta konkursa veidā, novirzot to vidēji 5 projektiem, plānotā projekta summa vidēji 310 002 euro.  
2) Granta programma ar mērķi nodrošināt nevalstisko organizāciju attīstību, kapacitātes stiprināšanu un praktisko pieredzi veikt sabiedrisko monitoringu par publiskā finansējuma un ārvalstu investīciju godprātīgu izmantošanu. Plānots atbalstīt 15 nevalstiskās organizācijas, ieskaitot partnerus 726 960 euro. Finansējums plānots atklāta konkursa veidā, novirzot to vidēji 5 projektiem, plānotā projekta summa vidēji 145 392 euro
3) Lai atspoguļotu programmu ietekmi uz izvirzītajiem investīcijas mērķiem, tiks veikts ex-post izvērtējums granta programmu ietvaros īstenoto projektu ieguldījumam mērķu sasniegšanā (piemēram, tiks novērtēta izvirzīto mērķu sasniegšana - pieaugošs biedrību/nodibinājumu sniegto atzinumu skaits sociālo grupu interešu aizstāvībai;  NVO ekspertīze, atzinumi un informācija mājaslapās/plašsaziņas līdzekļos par "sargsuņu" uzraugāmajiem projektiem un sasniegtajiem rezultātiem, u.c.): ~1,81% no kopējām izmaksām, 41 990 euro.
Kopā 2 318 960 euro.

Finansējums atbalsta programmu ex-post ietekmes izvērtējuma izstrādei (MK noteikumu projekta 5.3.apakšpunkts) ir ietverts apstiprinātajā Latvijas Atveseļošanas fonda plānā (2.pielikums: izmaksas un finansējums, publicēts https://www.esfondi.lv/normativie-akti-1). Izvērtējuma finansējums tiks izlietots NVO vajadzībām, sniedzot būtisku saturisko, skaitlisko un pētniecisko informāciju par NVO sektora vājāko segmentu attīstības tendencēm un Latvijas Atveseļošanas fonda plāna finansējuma ietekmi pēc projektu īstenošanas, nodrošinot arī investīciju pēctecību un rekomendācijas turpmākajam darbam. Saskaņā ar noteikumu projekta 12.punktu atbalsta programmas ietekmes izvērtēšanas pētījuma (ex-post) izstrādi nodrošinās SIF, piesaistot ārpakalpojuma sniedzēju publiskā iepirkuma procedūras ietvaros. Attiecīgi Sabiedrības integrācijas fonds izstrādās atsevišķu Atveseļošanas fonda ierobežotas pieejamības atlases projektu, kurā tiks iekļauta tikai viena atbalstāmā darbība -  atbalsta programmu ietekmes izvērtējuma (ex-post) izstrāde granta programmu ietvaros īstenoto projektu ieguldījuma novērtēšanai programmas mērķu sasniegšanā. Projekta Atveseļošanas fonda finansējuma daļa būs 41 990 euro un valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa segšanas vajadzībām sastādīs 8818 euro. Vadības informācijas sistēmā tiks noteikts sasniedzamais nacionālā līmeņa rādītājs "veikts 1 ietekmes izvērtējums". Ierobežotas pieejamības projektu atlasi organizēs Valsts kanceleja, kura arī izvērtēs projektu un slēgs atsevišķu vienošanos ar Sabiedrības integrācijas fondu par tā īstenošanu.

Granta projektos plānotās būtiskākās izmaksu pozīcijas ir ekspertu piesaiste un ekspertīzes, kas kopumā varētu sastādīt ~59% no projektu kopsummas jeb 1 373 970 euro, komunikācijas izmaksas un informācijas kampaņu izmaksas, kas varētu sastādīt ~19 % no projekta kopsummas jeb 440 000 euro, administrēšanas izmaksas, kas varētu sastādīt ~20% no projekta kopsummas jeb 463 000 euro. Savukārt NVO atbalsta programmu ietekmes izvērtēšanas pētījuma izmaksas sastāda 1,81% jeb 41 990 euro. Visas aprēķinātas izmaksas ir indikatīvas un var tikt mainītas atkarībā no granta projektu konkursu rezultātiem, kā arī katra finansējuma saņēmēja redzējumu par projekta īstenošanas prioritātēm un izmaksu sadalījumu. Obligātās izmaksu pozīcijas un to limiti ir atrunāti Ministru kabineta noteikumu projektā, savukārt anotācijā ietvertā informācija ir skaidrojošiem nolūkiem. Kā viena no izmaksu pozīcijām, kurai tiek noteikts limits 20% apmērā no projekta kopsummas ir projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas (MK noteikumu projekta 14.punkts). Šāds limits pamatojams ar vienošanos, kas panākta ar Eiropas Komisijas atbildīgajiem dienestiem Atveseļošanas fonda plāna izstrādes gaitā (limits ietverts plāna 2.pielikumā pie izmaksu pamatojošās informācijas), kā arī vispārpieņemto labo praksi cilvēkresursu, apmācību un kapacitātes stiprināšanas projektu jeb "mīksto" projektu īstenošanas jomā, kurā rezultāti nav taustāmi, mērāmi vai dabā ieraugāmi atšķirībā no infrastruktūras jeb "cietajiem" projektiem, tiek pieņemts, ka, lai nodrošinātu balansu starp projekta īstenošanas izmaksām, efektīvu rezultātu sasniegšanu un reizē nodrošinātu sekmīgu projekta vadību, tad projekta vadības personāla izmaksām nebūtu jāpārsniedz 20% no projekta kopsummas.   

Finansējuma saņēmējs publicitātes un informatīvos pasākumus nodrošina saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas Nr. 2021/241 34. pantu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10.pantu, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām. Veicot iepirkumus, finansējuma saņēmējs piemēro publisko iepirkumu regulējumu – Publisko iepirkumu likumu, Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju likumu, Iepirkumu uzraudzības biroja vadlīnijas “Iepirkumu vadlīnijas sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem” vai Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumus Nr. 104 “Noteikumi par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem”, kur šis normatīvais regulējums ir attiecināms, kā arī ievērojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu iepirkuma procedūru, kā arī to, ka publiskie iepirkumi tiek veikti kā sociāli atbildīgi iepirkumi, kur tas ir iespējams.

Konstatējot pārkāpumus projekta īstenošanā (MK noteikumu projekta 31.1., 31.2., 31.3. un 31.4.apakšpunkti), SIF būs tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtā līguma par projekta īstenošanu un piemērot korektīvas darbības finansējuma atgūšanai. Korektīvās darbības par pārkāpumiem projekta īstenošanā tiks piemērotas atbilstoši Atveseļošanas fonda koordinējošās iestādes – Finanšu ministrijas kā AF koordinējošās iestādes izstrādātajam skaidrojumam “Skaidrojumi par pārkāpumu konstatēšanu, ziņošanu un atgūšanu Atveseļošanas fonda plāna īstenošanā” (https://www.esfondi.lv/normativie-akti-1). 

Investīcijas ietvaros īstenotajos projektos komercdarbības atbalsta sniegšana nav plānota, jo atbalsts netiks sniegts saimnieciskai darbībai – preču un pakalpojumu piedāvāšanai tirgū, bet gan biedrībām un nodibinājumiem, kuri nenodarbojas ar komercdarbību.

Atveseļošanas fonda izstrādes brīdī tika veikts atskaites punkta darbību izvērtējums regulas Nr. 2021/241 5. panta 2. punkta un Eiropas Parlamenta un Padomes  2020. gada 18. jūnija Regulas (ES) 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar kuru groza Regulu (ES) 2019/2088, 17. panta prasībām, kas nodrošina, ka tiek ievērots princips “Nenodarīt būtisku kaitējumu”. Atskaites punkta darbībām nav ietekmes  uz principu “Nenodarīt būtisku kaitējumu”.

[1] https://ec.europa.eu/regional_policy/en/policy/how/improving-investment/integrity-pacts
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • pensionāri
  • personas ar invaliditāti
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts sekmēs sabiedrības vismazāk aizsargāto grupu interešu pārstāvību dialogā ar publisko pārvaldi. Ietekme tiks īstenota caur NVO attīstību un spēcināšanu, kuras nodrošina iepriekšminēto sabiedrības grupu interešu pārstāvniecību un aizstāvību pilsoniskajā dialogā ar publisko pārvaldi, iesaistās (vai plāno iesaistīties) rīcībpolitikas izstrādē un lēmumu pieņemšanas procesos visos administratīvajos līmeņos, paužot viedokli sociāl-ekonomisko problēmu risināšanā un normatīvā regulējuma izstrādes gaitā.
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Atveseļošanas fonda investīcija dos iespēju nevalstiskajām organizācijām veikt ieguldījumus to attīstībā, izaugsmē un kapacitātes stiprināšanā, pārstāvot sabiedrības vismazāk aizsargāto grupu intereses sociālās drošības jomā, kā arī veicinot sabiedrības interešu uzraudzību par ārvalstu investīciju un valsts budžeta finansējuma izlietojumu nolūkā sekmēt sabiedrības pārstāvju plašāku iesaisti publiskā finansējuma godprātīgas izmantošanas pārraudzībā. Ietekme tiks īstenota caur NVO attīstību un spēcināšanu, kuras nodrošina iepriekšminēto sabiedrības grupu interešu pārstāvniecību un aizstāvību pilsoniskajā dialogā ar publisko pārvaldi, iesaistās (vai plāno iesaistīties) rīcībpolitikas izstrādē un lēmumu pieņemšanas procesos visos administratīvajos līmeņos, paužot viedokli sociāl-ekonomisko problēmu risināšanā un normatīvā regulējuma izstrādes gaitā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
300 000
0
650 000
0
650 000
568 960
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
300 000
0
650 000
0
650 000
568 960
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
300 000
0
650 000
0
650 000
577 778
2.1. valsts pamatbudžets
0
300 000
0
650 000
0
650 000
577 778
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
-8 818
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
-8 818
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
-8 818
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-8 818
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Budžeta ieņēmumu un izdevumu sadalījums ir norādīts, ņemot vērā indikatīvo investīcijas īstenošanas laika grafiku un Atveseļošanas fonda plānā norādīto investīciju finansējuma apguvi pa gadiem. Tajā nav iekļauti 2026.gadā paredzēti ieņēmumi un izdevumi.
Kopējo valsts budžeta ieņēmumu summu veido investīcijai ieguldāmais Atveseļošanas fonda finansējums 2 318 960 euro apmērā. Kopējo valsts budžeta izdevumu summu veido investīcijai ieguldāmais Atveseļošanas fonda finansējums 2 318 960 euro apmērā un valsts līdzfinansējums pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai, kas indikatīvi norādīts 8 818 euro apmērā, kopā sastādot 2 327 778 euro. Precīzs PVN apmērs būs zināms projekta faktiskās īstenošanas laikā.  Šobrīd valsts budžeta finansējums noteikts indikatīvi 8 818 euro, kas paredzēts PVN segšanai un tas veidojas, aprēķinot PVN no šī noteikumu projekta 5.3. apakšpunktā norādīto izmaksu kopsummas. PVN izmaksas būs attiecināmas tikai Sabiedrības integrācijas fonda iepirktajiem pakalpojumiem, lai nodrošinātu noteikumu projekta 5.3. apakšpunktā noteikto darbību izpildi.

Lielākā investīcijas apguve un aktivitāte plānota 2023. un 2024. gadā, kur 2022. gadā programma tiks uzsākta. 

Plānotās attiecīgās izdevumu, t. sk, PVN, proporcijas dalījumā pa gadiem indikatīvi ir šādas:
a) 2022. gadā: 12,89% jeb 300 000  euro;
b) 2023. gadā: 27,92% jeb 650 000 euro;
c) 2024.gadā: 27,92% jeb 650 000 euro;
d) 2025. gadā: 24,82% jeb 577 778 euro.
e) 2026. gadā 6,44% jeb 150 000 euro.

Investīcijas izdevumu attiecināmības termiņš ir līdz 2026. gada 31. maijam.

Lai saņemtu AF maksājumu no Eiropas Komisijas, Latvijai ir jāiesniedz maksājuma pieprasījums un jāizpilda visi paredzētie sasniedzamie AF atskaites punkti/mērķi atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes regulai  2021/241 (2021. gada 12. februāris), ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, tostarp jāievēro 24. pantā noteiktie noteikumi par maksājumiem, apturēšanu un nolīgumu izbeigšanu saistībā ar finanšu iemaksām un aizdevumiem. Rādītājiem termiņi noteikti AF plāna 2.pielikumā un Padomes īstenošanas lēmumā par Latvijas atveseļošanas un noturības mehānisma plāna novērtējuma apstiprināšanu (turpmāk - CID).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Sabiedrības integrācijas fonds finansējumu reformas atskaites punkta īstenošanai un pievienotās vērtības nodokļa segšanai pieprasa no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00. programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” valsts budžeta līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
2021/241
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra regula Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu
Apraksts
Ar šo regulu izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (“mehānisms”).
Regulā ir izklāstīti mehānisma mērķi, tā finansēšana, Savienības finansējuma formas saskaņā ar to un šāda finansējuma sniegšanas noteikumi.
ES tiesību akta CELEX numurs
2018/1046
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr.1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr.283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr.966/2012
Apraksts
Šajā regulā ir paredzēti noteikumi par Eiropas Savienības un Eiropas Atomenerģijas kopienas vispārējā budžeta (“budžets”) izveidi un izpildi un par to pārskatu sniegšanu un revīziju.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra regula Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
27.pants
Noteikumu projekta 27.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stigrākas prasības
34.panta 2.punkts
Noteikumu projekta 34.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stigrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr.1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr.283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr.966/2012
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits
Sabiedrības integrācijas fonds

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/bec58077-adac-4a44-8735-6ba31ad8afe9

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas rezultātā atzinumi netika saņemti

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Sabiedrības integrācijas fonds

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts sekmēs sabiedrības vismazāk aizsargāto grupu interešu pārstāvību dialogā ar publisko pārvaldi. Ietekme tiks īstenota caur NVO attīstību un spēcināšanu, kuras nodrošina iepriekšminēto sabiedrības grupu interešu pārstāvniecību un aizstāvību pilsoniskajā dialogā ar publisko pārvaldi, iesaistās (vai plāno iesaistīties) rīcībpolitikas izstrādē un lēmumu pieņemšanas procesos visos administratīvajos līmeņos, paužot viedokli sociāl-ekonomisko problēmu risināšanā un normatīvā regulējuma izstrādes gaitā.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts sekmēs sabiedrības vismazāk aizsargāto grupu interešu pārstāvību dialogā ar publisko pārvaldi. Ietekme tiks īstenota caur NVO attīstību un spēcināšanu, kuras nodrošina iepriekšminēto sabiedrības grupu interešu pārstāvniecību un aizstāvību pilsoniskajā dialogā ar publisko pārvaldi, iesaistās (vai plāno iesaistīties) rīcībpolitikas izstrādē un lēmumu pieņemšanas procesos visos administratīvajos līmeņos, paužot viedokli sociāl-ekonomisko problēmu risināšanā un normatīvā regulējuma izstrādes gaitā.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts sekmēs demokrātisko vērtību un pilsoniskās sabiedrības organizāciju attīstību, kuras nodrošina sabiedrības grupu interešu pārstāvniecību un aizstāvību pilsoniskajā dialogā ar publisko pārvaldi, iesaistās (vai plāno iesaistīties) rīcībpolitikas izstrādē un lēmumu pieņemšanas procesos visos administratīvajos līmeņos, paužot viedokli sociāl-ekonomisko problēmu risināšanā un normatīvā regulējuma izstrādes gaitā, kā arī iesaistās sabiedrības interešu uzraudzībā par ārvalstu un valsts budžeta resursu lietderīgu, pamatotu un tiesisku izlietojumu, tādējādi sekmējot sabiedrības uzticēšanos publiskajai pārvaldei un demokrātisko procesu un vērtību attīstību.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi