25-TA-747: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" projekta "Robežšķērsošanas risinājumu pirmās kārtas īstenošana" pases apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par 1.3.1.1. pasākuma projekta "Robežšķērsošanas risinājumu pirmās kārtas īstenošana" pases apstiprināšanu” (turpmāk – Rīkojuma projekts) izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 4. jūnija noteikumu Nr. 338 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm” 1.3.1.1. pasākuma “IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram” īstenošanas noteikumi” 5. punkta prasībām, kas paredz, ka 1.3.1.1. pasākuma ietvaros tiek atbalstīti Ministru kabineta rīkojumos par projekta īstenošanu paredzētie projekti.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma mērķis ir nodrošināt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm” 1.3.1.1. pasākuma “IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram” projekta realizēšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ievērojot šobrīd izveidojušos ģeopolitisko situāciju un pastiprinātu kravu un pasažieru pārvadājumu kontroli robežšķērsošanas vietās (turpmāk - RŠV), pirms sauszemes ārējās robežas RŠV "Pāternieki", "Terehova", "Grebņeva " veidojas gan kravu, gan pasažieru pārvadātāju, gan vieglo transportlīdzekļu rindas. Saistībā ar Ukrainas un Moldovas valstspiederīgo pārvadājumiem un pasažieru pārvadājumiem Baltkrievijas virzienā ir ievērojami pieaugusi arī neregulāro pārvadājumu ar autobusiem plūsma.
Transportlīdzekļu vadītāji un pasažieri nepiemērotos un antisanitāros apstākļos ir spiesti ilgstoši uzturēties uz koplietošanas autoceļiem pirms RŠV, kas rada drošības riskus sabiedrībai un var radīt izaicinājumus RŠV režīma nodrošināšanai.
Transportlīdzekļu rindas, nepastāvot atbilstošai ceļu infrastruktūrai un satiksmes plūsmas organizācijas rīkiem, pirms RŠV veicina gan ceļu satiksmes drošības, gan sabiedriskās kārtības pārkāpumus. Izveidojoties transportlīdzekļu rindai, var rasties bīstamas situācijas, pa brauktuvi virzoties lielgabarīta transportlīdzekļiem, kas apbrauc rindu, izmantojot savas leģitīmās tiesības šķērsot ārējo robežu ārpus kārtas (piem., kravas transportlīdzekļi ar ātrbojīgajām kravām, pasažieru autobusi, kas veic regulāros pārvadājumus). Gadījumi, kad tiek apbraukti citi rindā stāvoši transportlīdzekļi, rada konfliktsituācijas. Vienlaikus pašreizējā ģeopolitiskajā situācijā, uz autoceļa vienuviet atrodoties lielam skaitam transportlīdzekļu, nevar izslēgt arī iespējamos provokāciju, drošības apdraudējumu vai hibrīduzbrukumu riskus.
Sadarbojoties Satiksmes ministrijai, Finanšu ministrijai (Valsts ieņēmumu dienests), Iekšlietu ministrijai (VRS), Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai un Zemkopības ministrijai (Pārtikas un veterinārais dienests), paredzēts pirms Eiropas Savienības (turpmāk – ES) ārējās robežas RŠV ieviest iepriekšēju elektronisko pieteikšanos elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā (rindas rezervāciju), lai nodrošinātu maksimāli efektīvu transportlīdzekļu rindas administrāciju pirms ierašanās RŠV.
Ministru kabinets 2024. gada 23. jūlijā pieņēma zināšanai Satiksmes ministrijas iesniegto informatīvo ziņojumu “Par Latvijas Republikas ārējās robežas stiprināšanas risinājuma izvērtējumu un turpmāko rīcību” (prot. Nr. 30, 57. §). Informatīvajā ziņojumā ir norādīts, ka vienotā risinājuma ieviešana ir plānota divos posmos. Projekts “Robežšķērsošanas risinājumu pirmās kārtas īstenošana” paredz realizēt pirmajā posmā noteiktos risinājumus. Atbildīgā institūcija par informatīvajā ziņojumā minētā risinājuma pirmā posma realizāciju ir Satiksmes ministrija (valsts akciju sabiedrība “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (turpmāk – LVRTC) un valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija” (turpmāk - ATD). Funkcijas LVRTC un ATD tiks deleģētas, nosakot pienākumus "Latvijas Republikas valsts robežas likumā” (tiesību akta ID: 24-TA-2478). Likumprojekts “Grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas likumā” (tiesību akta ID: 24-TA-2478) ir pieņemts Saeimā 2025. gada 19. jūnijā 2. un galīgajā lasījumā, likumprojektam piemērojot steidzamības procedūru).
Abu iesaistīto pušu atbildības sadalījuma likumiskais pamats, tostarp ATD un LVRTC atbildība un konkrētās funkcijas, iesaistoties sistēmas izveides, attīstības un uzturēšanas procesā, tiks noteiktas, sistēmas pārzinim saskaņojot funkciju sadalījumu ar Satiksmes ministriju, kā arī noslēdzot attiecīgu deleģējuma līgumu (vienošanos) ar LVRTC.
Transportlīdzekļu vadītāji un pasažieri nepiemērotos un antisanitāros apstākļos ir spiesti ilgstoši uzturēties uz koplietošanas autoceļiem pirms RŠV, kas rada drošības riskus sabiedrībai un var radīt izaicinājumus RŠV režīma nodrošināšanai.
Transportlīdzekļu rindas, nepastāvot atbilstošai ceļu infrastruktūrai un satiksmes plūsmas organizācijas rīkiem, pirms RŠV veicina gan ceļu satiksmes drošības, gan sabiedriskās kārtības pārkāpumus. Izveidojoties transportlīdzekļu rindai, var rasties bīstamas situācijas, pa brauktuvi virzoties lielgabarīta transportlīdzekļiem, kas apbrauc rindu, izmantojot savas leģitīmās tiesības šķērsot ārējo robežu ārpus kārtas (piem., kravas transportlīdzekļi ar ātrbojīgajām kravām, pasažieru autobusi, kas veic regulāros pārvadājumus). Gadījumi, kad tiek apbraukti citi rindā stāvoši transportlīdzekļi, rada konfliktsituācijas. Vienlaikus pašreizējā ģeopolitiskajā situācijā, uz autoceļa vienuviet atrodoties lielam skaitam transportlīdzekļu, nevar izslēgt arī iespējamos provokāciju, drošības apdraudējumu vai hibrīduzbrukumu riskus.
Sadarbojoties Satiksmes ministrijai, Finanšu ministrijai (Valsts ieņēmumu dienests), Iekšlietu ministrijai (VRS), Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai un Zemkopības ministrijai (Pārtikas un veterinārais dienests), paredzēts pirms Eiropas Savienības (turpmāk – ES) ārējās robežas RŠV ieviest iepriekšēju elektronisko pieteikšanos elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā (rindas rezervāciju), lai nodrošinātu maksimāli efektīvu transportlīdzekļu rindas administrāciju pirms ierašanās RŠV.
Ministru kabinets 2024. gada 23. jūlijā pieņēma zināšanai Satiksmes ministrijas iesniegto informatīvo ziņojumu “Par Latvijas Republikas ārējās robežas stiprināšanas risinājuma izvērtējumu un turpmāko rīcību” (prot. Nr. 30, 57. §). Informatīvajā ziņojumā ir norādīts, ka vienotā risinājuma ieviešana ir plānota divos posmos. Projekts “Robežšķērsošanas risinājumu pirmās kārtas īstenošana” paredz realizēt pirmajā posmā noteiktos risinājumus. Atbildīgā institūcija par informatīvajā ziņojumā minētā risinājuma pirmā posma realizāciju ir Satiksmes ministrija (valsts akciju sabiedrība “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (turpmāk – LVRTC) un valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija” (turpmāk - ATD). Funkcijas LVRTC un ATD tiks deleģētas, nosakot pienākumus "Latvijas Republikas valsts robežas likumā” (tiesību akta ID: 24-TA-2478). Likumprojekts “Grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas likumā” (tiesību akta ID: 24-TA-2478) ir pieņemts Saeimā 2025. gada 19. jūnijā 2. un galīgajā lasījumā, likumprojektam piemērojot steidzamības procedūru).
Abu iesaistīto pušu atbildības sadalījuma likumiskais pamats, tostarp ATD un LVRTC atbildība un konkrētās funkcijas, iesaistoties sistēmas izveides, attīstības un uzturēšanas procesā, tiks noteiktas, sistēmas pārzinim saskaņojot funkciju sadalījumu ar Satiksmes ministriju, kā arī noslēdzot attiecīgu deleģējuma līgumu (vienošanos) ar LVRTC.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu Ministru kabinetā 2024. gada 23. jūlijā Satiksmes ministrijas iesniegto informatīvajā ziņojumā “Par Latvijas Republikas ārējās robežas stiprināšanas risinājuma izvērtējumu un turpmāko rīcību” (prot. Nr. 30, 57. §), identificēto risinājumu realizāciju – LVRTC kā atbildīgajai institūcijai par informatīvajā ziņojumā ietvertā pirmā posma ieviešanu ir nepieciešami līdzekļi 2 820 000 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 2 397 000 euro apmērā un valsts līdzfinansējums 423 000 euro apmērā. Līdzekļi nepieciešami robežšķērsošanas iepriekšējas pieteikšanās un rindas progresa sistēmas e-pakalpojuma izstrādei un pamata infrastruktūras izbūvei.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu minētā finansējuma piešķiršanu, noslēgtu vienošanos par projekta īstenošanu un varētu uzsākt robežšķērsošanas risinājumu pirmās kārtas risinājumu ieviešanu, kā arī saskaņā ar Ministru kabineta izveidotās Digitālās modernizācijas tematiskā komitejas 2024.gada 16.jūlija sēdes protokolā (prot. Nr.3, 3. punkts un 2.4. apakšpunkts) noteikto, LVRTC projekts "Robežšķērsošanas risinājumu pirmās kārtas īstenošana " (turpmāk – Projekts) ir apstiprināts kā Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm” 1.3.1.1. pasākuma “IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram” ārkārtas prioritātes projekts. SM tika uzdots līdz 2024. gada 30. decembrim iesniegt Ministru kabinetā Ministru kabineta rīkojuma projektu par Projekta pases apstiprināšanu un Projekta iekļaušanu 1.3.1.1. pasākuma projektu sarakstā. Projekta IKT risinājuma aktivitātes apraksta saskaņošanas gaitā tika identificēta nepieciešamība vairākkārt iesniegt atkārtotus precizējumus (detalizēta saskaņošanas gaita – nosūtīts sākotnējai saskaņošanai ar iesaistītām iestādēm 2024. gada 14. oktobrī, atkārtotai saskaņošanai iestādēm iesniegts 2024. gada 6. novembrī; pirmreizēji izskatīšanai VARAM aktivitātes apraksts iesniegts 2024. gada 10. decembrī, 2024. gada 27. decembrī saņemts VARAM negatīvs atzinums. 2025.gada 9.janvārī LVRTC prezentēja projektā plānoto risinājumu VARAM IKT komisijas sēdē, kā arī pēc prezentācijas tika veikti papildinājumi aktivitātes aprakstā). Precizētais IKT risinājuma apraksts tika iesniegts VARAM 2025.gada 14.februārī un saskaņots VARAM IKT resursa attīstības aktivitāšu vērtēšanas komisijas 2025. gada 20. februāra sēdē. Secīgi pēc IKT resursa attīstības aktivitātes apraksta saskaņošanas tiek virzīts Ministru kabineta rīkojuma projekts par Projekta pases apstiprināšanu un Projekta iekļaušanu 1.3.1.1. pasākuma projektu sarakstā.
Papildus, Digitālās modernizācijas tematiskās komitejas 2025.gada 25.marta sēdē (prot. Nr.1, 2.§ 2.punkts) tika atbalstītas izmaiņas Digitālās modernizācijas tematiskās komitejas 2024. gada 16. jūlija sēdes lēmumos atbilstoši piedāvājumam, precizējot digitālās pārvaldes attīstības jomu tvērumus, to attīstībai plānotā 1.3.1.1. pasākuma pirmās kārtas finansējuma apjomus un termiņus, un noteikts Projekta finansējums 2 820 000 euro apjomā.
Ir sagatavots atbilstošs Ministru kabineta rīkojuma projekts un tam pievienota Projekta pase, kas ir sagatavota atbilstoši Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas apstiprinātajai formai. Projekta pasē ir iekļauta informācija par Projekta mērķi, pamatojumu, darbībām, rezultatīvajiem rādītājiem, darbību izmaksām un tml. Projekta ietvaros plānots realizēt iepriekšējas pieteikšanās e-pakalpojuma – elektroniskās rindas izstrādi un darbības nodrošināšanai nepieciešamās pamata infrastruktūras izveidi. Gala risinājums ļaus nodrošināt laika rezervēšanu dažādiem transportlīdzekļiem, rindas progresa pārvaldību, pieteikuma datu pārvaldību no klienta puses u.c. funkcionalitāti, kā arī sistēmas sasaisti ar videonovērošanas programmatūru un kamerām, kā arī videonovērošanas kameru un programmatūras nodrošināšanu. Projekta pirmais posms ietver optiskā un elektroapgādes tīkla infrastruktūras projektēšanu un izbūvi piecās RŠV, lai nodrošinātu efektīvu datu apmaiņu starp RŠV un tehnoloģisko pamatu nākotnes automatizācijas risinājumiem. Projekta realizācijai nepieciešami 36 mēneši un visas plānotās komponentes paredzēts ieviest prognozējoši līdz 2028.gada III ceturksnim (t.sk. izveidot ārējās robežas šķērsošanas elektroniskās iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmu un prioritāro objektu izbūvi plānots veikt 24 mēnešu laikā).
Papildus, Digitālās modernizācijas tematiskās komitejas 2025.gada 25.marta sēdē (prot. Nr.1, 2.§ 2.punkts) tika atbalstītas izmaiņas Digitālās modernizācijas tematiskās komitejas 2024. gada 16. jūlija sēdes lēmumos atbilstoši piedāvājumam, precizējot digitālās pārvaldes attīstības jomu tvērumus, to attīstībai plānotā 1.3.1.1. pasākuma pirmās kārtas finansējuma apjomus un termiņus, un noteikts Projekta finansējums 2 820 000 euro apjomā.
Ir sagatavots atbilstošs Ministru kabineta rīkojuma projekts un tam pievienota Projekta pase, kas ir sagatavota atbilstoši Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas apstiprinātajai formai. Projekta pasē ir iekļauta informācija par Projekta mērķi, pamatojumu, darbībām, rezultatīvajiem rādītājiem, darbību izmaksām un tml. Projekta ietvaros plānots realizēt iepriekšējas pieteikšanās e-pakalpojuma – elektroniskās rindas izstrādi un darbības nodrošināšanai nepieciešamās pamata infrastruktūras izveidi. Gala risinājums ļaus nodrošināt laika rezervēšanu dažādiem transportlīdzekļiem, rindas progresa pārvaldību, pieteikuma datu pārvaldību no klienta puses u.c. funkcionalitāti, kā arī sistēmas sasaisti ar videonovērošanas programmatūru un kamerām, kā arī videonovērošanas kameru un programmatūras nodrošināšanu. Projekta pirmais posms ietver optiskā un elektroapgādes tīkla infrastruktūras projektēšanu un izbūvi piecās RŠV, lai nodrošinātu efektīvu datu apmaiņu starp RŠV un tehnoloģisko pamatu nākotnes automatizācijas risinājumiem. Projekta realizācijai nepieciešami 36 mēneši un visas plānotās komponentes paredzēts ieviest prognozējoši līdz 2028.gada III ceturksnim (t.sk. izveidot ārējās robežas šķērsošanas elektroniskās iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmu un prioritāro objektu izbūvi plānots veikt 24 mēnešu laikā).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Satiksmes ministrijas informatīvajā ziņojumā “Par Latvijas Republikas ārējās robežas stiprināšanas risinājuma izvērtējumu un turpmāko rīcību” (prot. Nr. 30, 57. §), kas tika pieņemts zināšanai Ministru kabinetā 2024. gada 23. jūlijā, tika visaptveroši vērtēta situācija visās ārējās sauszemes robežas autoceļu RŠV un iespējamie risinājumi. Ir izvēlēts visefektīvākais risinājums, kas aprakstīts projekta pasē (MK rīkojuma 1.pielikums).
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Izmaksu un ieguvumu analīze projektam ir veikta atbilstoši Centrālās finanšu un līgumu aģentūras publicētajam paraugam un metodiskajiem norādījumiem projektu izmaksu un ieguvumu analīzes veikšanai (https://www.cfla.gov.lv/lv/izmaksu-un-ieguvumu-analize)
Projekta īstenošana radīs kvantitatīvos ekonomiskos ieguvumus sabiedrībai – kravu pārvadātājiem samazināsies izdevumi, kas saistīti ar ilgstošām transportlīdzekļu dīkstāvēm rindās uz autoceļiem. Dīkstāve uz pierobežas autoceļiem izmaksā vismaz 70 EUR dienā (atbilstoši likumprojekta "Grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas likumā"(24-TA-2478) anotācijā sniegtajai informācijai). Ar šo projektu paredzamais ietaupījums vienam braucienam vismaz 2 dienas (šobrīd transportlīdzekļu gaidīšanas laiks uz autoceļiem mēdz sasniegt pat 15 diennaktis; aprēķinos izmantots pieņēmums, ka rindā jāpavada vidēji 2 dienas, ņemot vērā mainīgo rindu situāciju, rindu sezonalitāti u.c. faktorus, kas ietekmē rindu veidošanos).
Aprēķiniem izmantotā formula: Laika ietaupījums x 70EUR x vidējais auto skaits gadā (2 dienas x 70 EUR x vid. 132 tūkst. auto 2024. gadā = 18 480 000 EUR).
Izmaksu un ieguvumu analīze liecina, ka projekts sasniegs šādus ekonomiskās atdeves rādītājus:
- Ekonomiskās naudas plūsmas neto pašreizējā vērtība (ENPV) = 81 757 985 EUR;
- Ekonomiskā iekšējā ienesīguma norma (ERR) = 157.24%;
- Ieguvumu un izmaksu attiecība (B/C) = 31.4.
Projekta izmaksu un ieguvumu analīze ļauj secināt, ka projekta ekonomiskie ieguvumi pārsniedz Projekta investīciju un darbības izmaksas visā projekta dzīves ciklā un projekta īstenošana ir sabiedrībai izdevīga. Projekta izmaksu un ieguvumu attiecība ir 31.4 punkti.
Papildus jānorāda, ka ņemot vērā ģeopolitisko situāciju reģionā, projekta īstenošana ir nozīmīga valsts drošības interesēs, jo tas mazinās provokāciju un hibrīduzbrukumu risku, nepieļaujot nezināmu motīvu vadītu cilvēku, tai skaitā trešo valstu pilsoņu, un transportlīdzekļu koncentrāciju uz ceļiem pirms robežšķērsošanas vietām. Projektu īstenošana ļaus efektīvāk plānot kravu pārvadājumus, samazinot finanšu slogu pārvadātājiem, un arī nodrošināt balansētu ārējās robežas šķērsošanu, piemēram, pasažieru pārvadājumiem un vietējai satiksmei, veicinās ceļu satiksmes drošību pirms robežšķērsošanas vietām un palīdzēs nodrošināt atbilstoša transportlīdzekļu skaita ierašanos RŠV, ievērojot kompetento iestāžu kapacitāti. Projektam būs arī pozitīva ietekme uz vidi, jo, samazinot rindā gaidošo kravas transportlīdzekļu tukšgaitu, tiks radīts mazāks CO₂ izmešu apjoms.
Projekta īstenošana radīs kvantitatīvos ekonomiskos ieguvumus sabiedrībai – kravu pārvadātājiem samazināsies izdevumi, kas saistīti ar ilgstošām transportlīdzekļu dīkstāvēm rindās uz autoceļiem. Dīkstāve uz pierobežas autoceļiem izmaksā vismaz 70 EUR dienā (atbilstoši likumprojekta "Grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas likumā"(24-TA-2478) anotācijā sniegtajai informācijai). Ar šo projektu paredzamais ietaupījums vienam braucienam vismaz 2 dienas (šobrīd transportlīdzekļu gaidīšanas laiks uz autoceļiem mēdz sasniegt pat 15 diennaktis; aprēķinos izmantots pieņēmums, ka rindā jāpavada vidēji 2 dienas, ņemot vērā mainīgo rindu situāciju, rindu sezonalitāti u.c. faktorus, kas ietekmē rindu veidošanos).
Aprēķiniem izmantotā formula: Laika ietaupījums x 70EUR x vidējais auto skaits gadā (2 dienas x 70 EUR x vid. 132 tūkst. auto 2024. gadā = 18 480 000 EUR).
Izmaksu un ieguvumu analīze liecina, ka projekts sasniegs šādus ekonomiskās atdeves rādītājus:
- Ekonomiskās naudas plūsmas neto pašreizējā vērtība (ENPV) = 81 757 985 EUR;
- Ekonomiskā iekšējā ienesīguma norma (ERR) = 157.24%;
- Ieguvumu un izmaksu attiecība (B/C) = 31.4.
Projekta izmaksu un ieguvumu analīze ļauj secināt, ka projekta ekonomiskie ieguvumi pārsniedz Projekta investīciju un darbības izmaksas visā projekta dzīves ciklā un projekta īstenošana ir sabiedrībai izdevīga. Projekta izmaksu un ieguvumu attiecība ir 31.4 punkti.
Papildus jānorāda, ka ņemot vērā ģeopolitisko situāciju reģionā, projekta īstenošana ir nozīmīga valsts drošības interesēs, jo tas mazinās provokāciju un hibrīduzbrukumu risku, nepieļaujot nezināmu motīvu vadītu cilvēku, tai skaitā trešo valstu pilsoņu, un transportlīdzekļu koncentrāciju uz ceļiem pirms robežšķērsošanas vietām. Projektu īstenošana ļaus efektīvāk plānot kravu pārvadājumus, samazinot finanšu slogu pārvadātājiem, un arī nodrošināt balansētu ārējās robežas šķērsošanu, piemēram, pasažieru pārvadājumiem un vietējai satiksmei, veicinās ceļu satiksmes drošību pirms robežšķērsošanas vietām un palīdzēs nodrošināt atbilstoša transportlīdzekļu skaita ierašanos RŠV, ievērojot kompetento iestāžu kapacitāti. Projektam būs arī pozitīva ietekme uz vidi, jo, samazinot rindā gaidošo kravas transportlīdzekļu tukšgaitu, tiks radīts mazāks CO₂ izmešu apjoms.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Fiziskas personas, kuras šķērso valsts ārējās sauszemes robežu, kravas vai cita veida transportlīdzekļu vadītāji.
Ietekmes apraksts
Fiziska persona, kravas vai cita veida transportlīdzekļa vadītājs (īpašnieks vai turētājs), lai šķērsotu valsts ārējo sauszemes robežu, reģistrēs transportlīdzekli elektroniskās rindas rezervācijas sistēmā. Izmantojot elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas nodrošinātās iespējas un veicot iepriekšējo reģistrāciju, tiks novērsta nepieciešamība ilgstoši un nepiemērotos apstākļos atrasties uz autoceļiem pirms RŠV. Iepriekšējā reģistrēšanās ļaus transportlīdzeklim ierasties pie robežšķērsošanas vietas noteiktā laikā, atbilstoši iepriekš izvēlētajam un elektroniskās rindas rezervācijas sistēmā reģistrētajam laikam.
Juridiskās personas
- •Juridiskas personas un to pārstāvji, kas veiks savu darbinieku vai transportlīdzekļu rindas reģistrāciju valsts ārējās sauszemes robežas šķērsošanai. •Valsts akciju sabiedrība “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” pildīs finansējuma saņēmēja funkcijas.
Ietekmes apraksts
Latvijas un ārvalstu kravu un pasažieru pārvadātāji, kuri šķērso valsts ārējo sauszemes robežu ar transportlīdzekļiem, reģistrēs transportlīdzekli elektroniskās rindas rezervācijas sistēmā.
Pārvadātājiem samazināsies izdevumi, kas saistīti ar ilgstošām transportlīdzekļu dīkstāvēm rindās uz autoceļiem.
Pārvadātājiem samazināsies izdevumi, kas saistīti ar ilgstošām transportlīdzekļu dīkstāvēm rindās uz autoceļiem.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
761 414
0
1 230 934
0
404 652
242 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
761 414
0
1 230 934
0
404 652
242 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
895 781
0
1 448 158
0
476 061
482 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
895 781
0
1 448 158
0
476 061
482 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-134 367
0
-217 224
0
-71 409
-240 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
-134 367
0
-217 224
0
-71 409
-240 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-134 367
-217 224
-71 409
-240 000
5.1. valsts pamatbudžets
-134 367
-217 224
-71 409
-240 000
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projekta finansējuma saņēmējs ir LVRTC, projekta īstenošana plānota 36 mēnešu laikā. Naudas plūsma ir indikatīva. Projekta izmaksas plānotas 2 820 000 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Savienības Reģionālās attīstības fonda finansējums 2 397 000 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējumu 423 000 euro apmērā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizētas robežšķērsošanas risinājumu pirmās kārtas īstenošanas indikatīvās izmaksas skatāmas projekta pases pielikumā pievienotajā izmaksu un ieguvumu analīzē, kas sagatavota, izmantojot Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (CFLA) izmaksu un ieguvumu aprēķina modeli.
Ņemot vērā, ka LVRTC kā projekta īstenotājam iekšēji ir pieejamas plašas IKT jomas kompetences, Projekta realizēšanu tiek plānots veikt hibrīdā veidā, proti, apvienojot gan iekšējos resursus, gan ārpakalpojumu. Projekta programmatūras izstrādes un tehnoloģiskās infrastruktūras izbūves aktivitātes tiktāl, cik tas realizējams ar iekšējiem resursiem, nodrošinās LVRTC, izmantojot tā rīcībā esošo infrastruktūru, personālu un pakalpojumus, pēc nepieciešamības pilnai risinājumu ieviešanai piesaistot ārpakalpojumu sniedzējus (piemēram, aktivitātēs, kam nepieciešama specifiska kompetence). Tādējādi darbaspēka kopējais apjoms prognozējoši veido 40 % no kopējām izmaksām.
Ārpakalpojumā un ar iekšējiem resursiem veiktās darbības nepārklāsies (tiks novērsta dubultā finansējuma iespēja).
Pēc projekta pabeigšanas uzturēšanas izmaksas ir plānotas līdz 642 000 euro gadā ik gadu, kuras veido, prognozējoši 242 000 EUR elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas programmatūras uzturēšanai un 400 000 EUR risinājuma darbības nodrošināšanai nepieciešamās infrastruktūras un iekārtu (optiskais tīkls, datu pārraide, aktīvās iekārtās u.c.) uzturēšanai. Uzturēšanas periods sākas pakāpeniski, attiecīgi pēc konkrētās aktivitātes vai posma realizācijas.
Elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas programmatūras uzturēšanas izmaksu finansējums paredzēts no maksas par e-pakalpojuma (reģistrācija elektroniskajā rindā un informēšana) sniegšanu, ko iekasēs ATD, kas ir noteikta kā robežšķērsošanas iepriekšējas pieteikšanās un rindas progresa sistēmas e-pakalpojuma nodrošināšanai izveidotās informācijas sistēmas pārzinis. Savukārt LVRTC uzturēšanas pakalpojumu nodrošinās un finansējumu saņems uz savstarpējā līguma starp LVRTC un ATD pamata.
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 23. jūlija sēdes lēmumam, (protokola Nr. 30, 57. §)
10.2.apakšpunktam, finansējumu risinājuma darbības nodrošināšanai nepieciešamās infrastruktūras un iekārtu (optiskais tīkls, datu pārraide, aktīvās iekārtās u.c.) uzturēšanai Satiksmes ministrija pieprasīs no budžeta programmas "Apropriācijas rezerve", ņemot vērā Likuma par budžeta un finanšu vadību (LBFV) 9.1 panta otrajā daļā paredzēto.
Norādītās izmaksas ir indikatīvas. Uzturēšanas izmaksu prognoze ir aprēķināta balstoties LVRTC ilgstošā pieredzē infrastruktūras izbūvē un uzturēšanā, kā arī vispārpieņemtos nozares programmatūras uzturēšanas standartos un nepieciešamajos saistītajos pakalpojumos (piemēram, klientu atbalsta u.c. funkciju nodrošināšanai). Detalizēti aprēķini tiks sniegti, kad tiks pieprasīts finansējums saskaņā ar LBFV 9.1 panta otrajā daļā paredzēto.
Pēc pilnīgas projekta pabeigšanas, uzturēšanas izmaksas ir plānotas līdz 642 000 euro gadā ik gadu, kuras veido, prognozējoši 242 000 EUR elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas programmatūras uzturēšanai un 400 000 EUR risinājuma darbības nodrošināšanai nepieciešamās tehnoloģiskās infrastruktūras un iekārtu (optiskais tīkls, datu pārraide, aktīvās iekārtās u.c.) uzturēšanai.
Uzturēšanas apjoms 2028.gadam tiek plānots 482 000 EUR. Kas veidojas no divām daļām: 1) Elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas uzturēšana (242 000 EUR) un 2) risinājuma darbības nodrošināšanai nepieciešamās infrastruktūras un iekārtu (optiskais tīkls, datu pārraide, aktīvās iekārtās u.c.) uzturēšanai nepieciešamais finansējums (240 000 EUR).
Plānots, ka Uzturēšanas periods sāksies pakāpeniski, attiecīgi pēc konkrētās aktivitātes vai posma realizācijas.
Atbilstoši projekta pases 3.4.3. punktam tiek plānots, ka 2027. gadā tiks veikta optiskā un elektroapgādes tīkla infrastruktūras izbūve 1.prioritātes objektiem, t.i. 3 objektiem. Tādējādi tehnoloģiskās infrastruktūras uzturēšanas izmaksas 2028.gadam ir ieplānotas 60% apjomā, tikai par 3 izbūvētajiem objektiem.
Ņemot vērā, ka LVRTC kā projekta īstenotājam iekšēji ir pieejamas plašas IKT jomas kompetences, Projekta realizēšanu tiek plānots veikt hibrīdā veidā, proti, apvienojot gan iekšējos resursus, gan ārpakalpojumu. Projekta programmatūras izstrādes un tehnoloģiskās infrastruktūras izbūves aktivitātes tiktāl, cik tas realizējams ar iekšējiem resursiem, nodrošinās LVRTC, izmantojot tā rīcībā esošo infrastruktūru, personālu un pakalpojumus, pēc nepieciešamības pilnai risinājumu ieviešanai piesaistot ārpakalpojumu sniedzējus (piemēram, aktivitātēs, kam nepieciešama specifiska kompetence). Tādējādi darbaspēka kopējais apjoms prognozējoši veido 40 % no kopējām izmaksām.
Ārpakalpojumā un ar iekšējiem resursiem veiktās darbības nepārklāsies (tiks novērsta dubultā finansējuma iespēja).
Pēc projekta pabeigšanas uzturēšanas izmaksas ir plānotas līdz 642 000 euro gadā ik gadu, kuras veido, prognozējoši 242 000 EUR elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas programmatūras uzturēšanai un 400 000 EUR risinājuma darbības nodrošināšanai nepieciešamās infrastruktūras un iekārtu (optiskais tīkls, datu pārraide, aktīvās iekārtās u.c.) uzturēšanai. Uzturēšanas periods sākas pakāpeniski, attiecīgi pēc konkrētās aktivitātes vai posma realizācijas.
Elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas programmatūras uzturēšanas izmaksu finansējums paredzēts no maksas par e-pakalpojuma (reģistrācija elektroniskajā rindā un informēšana) sniegšanu, ko iekasēs ATD, kas ir noteikta kā robežšķērsošanas iepriekšējas pieteikšanās un rindas progresa sistēmas e-pakalpojuma nodrošināšanai izveidotās informācijas sistēmas pārzinis. Savukārt LVRTC uzturēšanas pakalpojumu nodrošinās un finansējumu saņems uz savstarpējā līguma starp LVRTC un ATD pamata.
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 23. jūlija sēdes lēmumam, (protokola Nr. 30, 57. §)
10.2.apakšpunktam, finansējumu risinājuma darbības nodrošināšanai nepieciešamās infrastruktūras un iekārtu (optiskais tīkls, datu pārraide, aktīvās iekārtās u.c.) uzturēšanai Satiksmes ministrija pieprasīs no budžeta programmas "Apropriācijas rezerve", ņemot vērā Likuma par budžeta un finanšu vadību (LBFV) 9.1 panta otrajā daļā paredzēto.
Norādītās izmaksas ir indikatīvas. Uzturēšanas izmaksu prognoze ir aprēķināta balstoties LVRTC ilgstošā pieredzē infrastruktūras izbūvē un uzturēšanā, kā arī vispārpieņemtos nozares programmatūras uzturēšanas standartos un nepieciešamajos saistītajos pakalpojumos (piemēram, klientu atbalsta u.c. funkciju nodrošināšanai). Detalizēti aprēķini tiks sniegti, kad tiks pieprasīts finansējums saskaņā ar LBFV 9.1 panta otrajā daļā paredzēto.
Pēc pilnīgas projekta pabeigšanas, uzturēšanas izmaksas ir plānotas līdz 642 000 euro gadā ik gadu, kuras veido, prognozējoši 242 000 EUR elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas programmatūras uzturēšanai un 400 000 EUR risinājuma darbības nodrošināšanai nepieciešamās tehnoloģiskās infrastruktūras un iekārtu (optiskais tīkls, datu pārraide, aktīvās iekārtās u.c.) uzturēšanai.
Uzturēšanas apjoms 2028.gadam tiek plānots 482 000 EUR. Kas veidojas no divām daļām: 1) Elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas uzturēšana (242 000 EUR) un 2) risinājuma darbības nodrošināšanai nepieciešamās infrastruktūras un iekārtu (optiskais tīkls, datu pārraide, aktīvās iekārtās u.c.) uzturēšanai nepieciešamais finansējums (240 000 EUR).
Plānots, ka Uzturēšanas periods sāksies pakāpeniski, attiecīgi pēc konkrētās aktivitātes vai posma realizācijas.
Atbilstoši projekta pases 3.4.3. punktam tiek plānots, ka 2027. gadā tiks veikta optiskā un elektroapgādes tīkla infrastruktūras izbūve 1.prioritātes objektiem, t.i. 3 objektiem. Tādējādi tehnoloģiskās infrastruktūras uzturēšanas izmaksas 2028.gadam ir ieplānotas 60% apjomā, tikai par 3 izbūvētajiem objektiem.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita samazinājums/palielinājums valsts pārvaldē nav paredzēts, kā arī projekta ietvaros nav paredzēts veidot jaunas valsts pārvaldes amata vietas.
Cita informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 23. jūlija sēdes protokollēmuma (protokola Nr. 30, 57. §):
- 10.1. apakšpunktam Ministru kabinets pieņēma zināšanai, ka risinājuma pirmā posma robežšķērsošanas iepriekšējas pieteikšanās un rindas progresa sistēmas e-pakalpojuma izveidei un uzturēšanai plānotās izmaksas ik gadu valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija" paredz segt no maksas, kas tiek iekasēta par e-pakalpojuma sniegšanu;
- 10.2. apakšpunktam, ka risinājuma pirmā posma robežšķērsošanas sistēmas uzturēšanai ik gadu LVRTC plānoto izmaksu segšanai Satiksmes ministrija finansējumu pieprasīs no budžeta programmas "Apropriācijas rezerve", ņemot vērā Likuma par budžeta un finanšu vadību 9.1 panta otrajā daļā paredzēto.
Maksu par e-pakalpojuma sniegšanu paredzēts noteikt Ministru kabineta noteikumos, kas tiks izstrādāti un noteiks Elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas darbību. Informācija par aprēķiniem, kas pamato maksas apmēru un metodiku, tiks iekļauts attiecīgo Ministru kabineta noteikumu anotācijā.
Investīciju pasākumam nepieciešamais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums un valsts budžeta finansējums tiks pieprasīts no valsts budžeta programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Ministru kabineta 2024. gada 4. jūnija noteikumu Nr. 338 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" īstenošanas noteikumi" 32. punkts noteic, ka noteikumu 29.16. un 29.17. apakšpunktā minētās projekta personāla izmaksas kopā nepārsniedz 20 % no projekta kopējām tiešajām attiecināmajām izmaksām vai citu ar Ministru kabineta lēmumu noteiktu personāla izmaksu apmēru. Savukārt minēto Ministru kabineta noteikumu anotācijā tiek skaidrots, ka tiek paredzēts, ka izņēmuma gadījumā ar Ministru kabineta lēmumu var noteikt citu personāla izmaksu apmēru. Minētais izņēmums piemērojams pamatotos gadījumos, kad atbilstoši projekta būtībai (piemēram, informācijas sistēmas izstrādes darbi tiek veikti iestādes resursu ietvaros) personāla izmaksas pārsniedz 20 %.
Ņemot vērā, ka LVRTC kā projekta īstenotājam iekšēji ir pieejamas plašas IKT jomas kompetences un nepieciešamie resursi, Projekta realizēšanu tiek plānots veikt hibrīdā veidā, proti, apvienojot gan iekšējos resursus, gan ārpakalpojumu. Projekta programmatūras izstrādes un tehnoloģiskās infrastruktūras izbūves aktivitātes tiktāl, cik tas realizējams ar iekšējiem resursiem, nodrošinās LVRTC, izmantojot tā rīcībā esošo infrastruktūru, personālu un pakalpojumus, pilnai risinājumu ieviešanai pēc nepieciešamības piesaistot ārpakalpojumu sniedzējus (piemēram, aktivitātēs, kam nepieciešama specifiska kompetence). Projekta aktivitātes un resursi tiks plānoti, lai nodrošinātu efektīvu projekta realizāciju un finanšu līdzekļu izlietojumu. Ņemot vērā minēto, tiek paredzēts izņēmuma nosacījums, kas noteiks, ka Projekta personāla izmaksas kopā nepārsniedz 40 % no projekta kopējām tiešajām attiecināmajām izmaksām.
- 10.1. apakšpunktam Ministru kabinets pieņēma zināšanai, ka risinājuma pirmā posma robežšķērsošanas iepriekšējas pieteikšanās un rindas progresa sistēmas e-pakalpojuma izveidei un uzturēšanai plānotās izmaksas ik gadu valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija" paredz segt no maksas, kas tiek iekasēta par e-pakalpojuma sniegšanu;
- 10.2. apakšpunktam, ka risinājuma pirmā posma robežšķērsošanas sistēmas uzturēšanai ik gadu LVRTC plānoto izmaksu segšanai Satiksmes ministrija finansējumu pieprasīs no budžeta programmas "Apropriācijas rezerve", ņemot vērā Likuma par budžeta un finanšu vadību 9.1 panta otrajā daļā paredzēto.
Maksu par e-pakalpojuma sniegšanu paredzēts noteikt Ministru kabineta noteikumos, kas tiks izstrādāti un noteiks Elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas darbību. Informācija par aprēķiniem, kas pamato maksas apmēru un metodiku, tiks iekļauts attiecīgo Ministru kabineta noteikumu anotācijā.
Investīciju pasākumam nepieciešamais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums un valsts budžeta finansējums tiks pieprasīts no valsts budžeta programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Ministru kabineta 2024. gada 4. jūnija noteikumu Nr. 338 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" īstenošanas noteikumi" 32. punkts noteic, ka noteikumu 29.16. un 29.17. apakšpunktā minētās projekta personāla izmaksas kopā nepārsniedz 20 % no projekta kopējām tiešajām attiecināmajām izmaksām vai citu ar Ministru kabineta lēmumu noteiktu personāla izmaksu apmēru. Savukārt minēto Ministru kabineta noteikumu anotācijā tiek skaidrots, ka tiek paredzēts, ka izņēmuma gadījumā ar Ministru kabineta lēmumu var noteikt citu personāla izmaksu apmēru. Minētais izņēmums piemērojams pamatotos gadījumos, kad atbilstoši projekta būtībai (piemēram, informācijas sistēmas izstrādes darbi tiek veikti iestādes resursu ietvaros) personāla izmaksas pārsniedz 20 %.
Ņemot vērā, ka LVRTC kā projekta īstenotājam iekšēji ir pieejamas plašas IKT jomas kompetences un nepieciešamie resursi, Projekta realizēšanu tiek plānots veikt hibrīdā veidā, proti, apvienojot gan iekšējos resursus, gan ārpakalpojumu. Projekta programmatūras izstrādes un tehnoloģiskās infrastruktūras izbūves aktivitātes tiktāl, cik tas realizējams ar iekšējiem resursiem, nodrošinās LVRTC, izmantojot tā rīcībā esošo infrastruktūru, personālu un pakalpojumus, pilnai risinājumu ieviešanai pēc nepieciešamības piesaistot ārpakalpojumu sniedzējus (piemēram, aktivitātēs, kam nepieciešama specifiska kompetence). Projekta aktivitātes un resursi tiks plānoti, lai nodrošinātu efektīvu projekta realizāciju un finanšu līdzekļu izlietojumu. Ņemot vērā minēto, tiek paredzēts izņēmuma nosacījums, kas noteiks, ka Projekta personāla izmaksas kopā nepārsniedz 40 % no projekta kopējām tiešajām attiecināmajām izmaksām.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītā institūcijas – atbilstoši Ministru kabinets 2024. gada 23. jūlijā pieņemtajam protokollēmumam par Satiksmes ministrijas iesniegto informatīvo ziņojumu “Par Latvijas Republikas ārējās robežas stiprināšanas risinājuma izvērtējumu un turpmāko rīcību” (prot. Nr. 30, 57. §), par līdzatbildīgajām institūcijām informatīvajā ziņojumā norādītā risinājuma pirmā posma (Projekta) ieviešanā ir noteiktas Finanšu ministrija (Valsts ieņēmumu dienests), Iekšlietu ministrija (Valsts robežsardze), Zemkopības ministrija (Pārtikas un veterinārais dienests) un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija. VSIA “Autotransporta direkcija” ir noteikta kā robežšķērsošanas iepriekšējas pieteikšanās un rindas progresa sistēmas e-pakalpojuma nodrošināšanai izveidotās informācijas sistēmas pārzinis.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītā institūcijas – atbilstoši Ministru kabinets 2024. gada 23. jūlijā pieņemtajam protokollēmumam par Satiksmes ministrijas iesniegto informatīvo ziņojumu “Par Latvijas Republikas ārējās robežas stiprināšanas risinājuma izvērtējumu un turpmāko rīcību” (prot. Nr. 30, 57. §), par līdzatbildīgajām institūcijām informatīvajā ziņojumā norādītā risinājuma pirmā posma (Projekta) ieviešanā ir noteiktas Finanšu ministrija (Valsts ieņēmumu dienests), Iekšlietu ministrija (Valsts robežsardze), Zemkopības ministrija (Pārtikas un veterinārais dienests) un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija. VSIA “Autotransporta direkcija” ir noteikta kā robežšķērsošanas iepriekšējas pieteikšanās un rindas progresa sistēmas e-pakalpojuma nodrošināšanai izveidotās informācijas sistēmas pārzinis.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- Iekšlietu ministrija
- Finanšu ministrija
- Valsts ieņēmumu dienests
- Valsts robežsardze
- VSIA "Autotransporta direkcija"
- VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Tiks mainīts rindas reģistrācijas process robežas šķērsošanai
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Tiks optimizēts kontrolējošo iestāžu darbs RŠV
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Jā
Fiziska rindas reģistrācija klātienē tiks aizstāta ar iespēju reģistrēties elektroniski.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks izveidots jauns e-pakalpojums elektroniskai rindas rezervācijai pirms ārējās sauszemes robežas šķērsošanas.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks izveidota jauna valsts informācijas sistēma elektroniskai rindas rezervācijai un pārvaldībai pirms ārējās sauszemes robežas šķērsošanas.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
ATD kā elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas un personas datu apstrādes pārzinis ievēros personu tiesības uz personas datu apstrādes likumību saskaņā ar piemērojamajiem tiesību aktiem - Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulu (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk - Datu regula) un citiem normatīvajiem aktiem privātuma un datu apstrādes jomā.
Datu apstrāde tiks nodrošināta atbilstoši Datu regulas 5. pantā noteiktajiem principiem, veicot datu apstrādi minimāli nepieciešamajā apjomā, lai nodrošinātu realizējamo uzdevumu izpildi.
Datu subjektu loks: fiziskas personas. Savā darbībā ATD aizsargā datu subjekta personas datus, īstenojot administratīvos, tehniskos un fiziskos drošības pasākumus, ciktāl tie ir samērīgi ar iespējamajiem riskiem; informē un izskaidro klientam, kādi personas dati ir nepieciešami pakalpojumu saņemšanai un kādiem mērķiem tie tiks izmantoti; datu nodošanu trešajām personām īsteno, ievērojot spēkā esošo normatīvo regulējumu. Personas datu apstrāde tiek veikta saskaņā ar Datu regulas 6. panta 1. punkta c) apakšpunktu, - lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu un saskaņā ar Latvijas Republikas valsts robežas likuma 10.1 pantu reģistrētu transportlīdzekli Elektroniskajā iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmā.
Informācija tiks apkopota ar nolūku nodrošināt efektīvu rindas pārvaldības pakalpojuma sniegšanu, informētu transportlīdzekļu vadītāju par rindas virzību. Plānotais apstrādājamo datu apjoms paātrinātās elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas un elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas risinājuma ietvaros ir dati par transportlīdzekļa veidu (autobuss, kravas transportlīdzeklis, vieglais transportlīdzeklis), transportlīdzekļa vadītāja dati - vārds, uzvārds, e-pasta adrese (komunikācijai), tālruņa numurs (informācijas nosūtīšanai).
Personas datu apstrāde nepieciešama - konkrēta valsts pārvaldes uzdevuma īstenošanai - elektroniskās iepriekšējas pieteikšanās un rindas progresa sistēmas e-pakalpojuma nodrošināšanai, kas tiek realizēta, pamatojoties uz uzdevumiem, kas doti Ministru kabineta 2024. gada 23. jūlija sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 30 57. §) un Ministru kabineta 2024. gada 22. oktobra sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 45 51. §).
Datu apstrāde tiks nodrošināta atbilstoši Datu regulas 5.pantā noteiktajiem principiem, veicot datu apstrādi minimāli nepieciešamajā apjomā, lai nodrošinātu realizējamo uzdevumu izpildi.
Datu apstrāde tiks nodrošināta atbilstoši Datu regulas 5. pantā noteiktajiem principiem, veicot datu apstrādi minimāli nepieciešamajā apjomā, lai nodrošinātu realizējamo uzdevumu izpildi.
Datu subjektu loks: fiziskas personas. Savā darbībā ATD aizsargā datu subjekta personas datus, īstenojot administratīvos, tehniskos un fiziskos drošības pasākumus, ciktāl tie ir samērīgi ar iespējamajiem riskiem; informē un izskaidro klientam, kādi personas dati ir nepieciešami pakalpojumu saņemšanai un kādiem mērķiem tie tiks izmantoti; datu nodošanu trešajām personām īsteno, ievērojot spēkā esošo normatīvo regulējumu. Personas datu apstrāde tiek veikta saskaņā ar Datu regulas 6. panta 1. punkta c) apakšpunktu, - lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu un saskaņā ar Latvijas Republikas valsts robežas likuma 10.1 pantu reģistrētu transportlīdzekli Elektroniskajā iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmā.
Informācija tiks apkopota ar nolūku nodrošināt efektīvu rindas pārvaldības pakalpojuma sniegšanu, informētu transportlīdzekļu vadītāju par rindas virzību. Plānotais apstrādājamo datu apjoms paātrinātās elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas un elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas risinājuma ietvaros ir dati par transportlīdzekļa veidu (autobuss, kravas transportlīdzeklis, vieglais transportlīdzeklis), transportlīdzekļa vadītāja dati - vārds, uzvārds, e-pasta adrese (komunikācijai), tālruņa numurs (informācijas nosūtīšanai).
Personas datu apstrāde nepieciešama - konkrēta valsts pārvaldes uzdevuma īstenošanai - elektroniskās iepriekšējas pieteikšanās un rindas progresa sistēmas e-pakalpojuma nodrošināšanai, kas tiek realizēta, pamatojoties uz uzdevumiem, kas doti Ministru kabineta 2024. gada 23. jūlija sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 30 57. §) un Ministru kabineta 2024. gada 22. oktobra sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 45 51. §).
Datu apstrāde tiks nodrošināta atbilstoši Datu regulas 5.pantā noteiktajiem principiem, veicot datu apstrādi minimāli nepieciešamajā apjomā, lai nodrošinātu realizējamo uzdevumu izpildi.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
Pasākumam 1.3.1.1. nav ietekmes uz horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" (HP VINPI), jo tas ir izteikti tehnisks, vērsts uz tehnoloģiju pilnveidošanu vai nomaiņu. Pasākuma īstenošanā tiks ievēroti nediskriminācijas principi un tiks īstenota vismaz viena vispārīgā HP VINPI darbība, kas attiecas uz izveidotā pakalpojuma piekļūstamību:
tiks nodrošināts, ka informācija projekta vai finansējuma saņēmēja tīmekļa vietnē ir piekļūstama cilvēkiem ar funkcionēšanas ierobežojumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus (https://pieklustamiba.varam.gov.lv /, Vadlīnijas piekļūstamības izvērtējumam pieejamas šeit: https://www.varam.gov.lv/lv/wwwvaramgovlv/lv/pieklustamiba);
tiks nodrošināts, ka informācija projekta vai finansējuma saņēmēja tīmekļa vietnē ir piekļūstama cilvēkiem ar funkcionēšanas ierobežojumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus (https://pieklustamiba.varam.gov.lv /, Vadlīnijas piekļūstamības izvērtējumam pieejamas šeit: https://www.varam.gov.lv/lv/wwwvaramgovlv/lv/pieklustamiba);
Pielikumi
