Anotācija (ex-ante)

25-TA-2104: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likumā” (turpmāk - Likumprojekts) izstrādāts, lai pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 13. marta direktīvu (ES) 2024/927 ar ko groza direktīvas 2011/61/ES un 2009/65/EK attiecībā uz vienošanos par deleģēšanu, likviditātes riska pārvaldību, uzraudzības pārskatu sniegšanu, depozitāriju un turētājbanku pakalpojumu sniegšanu un aizdevumu izsniegšanu, ko veic alternatīvo ieguldījumu fondi (turpmāk – Direktīva Nr. 2024/927).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojektā pārņemtas Direktīvas 2024/927 prasības - precizēti noteikumi attiecībā uz alternatīvo ieguldījumu fondu pārvaldniekiem (AIFP), kas pārvalda alternatīvo ieguldījumu fondus (AIF), kuri izsniedz aizdevumus, precizētas prasības, kas piemērojamas AIFP, kuri deleģē savas funkcijas, nodrošināti vienlīdzīgi regulējumi struktūrām, kuras sniedz turētājbanku pakalpojumus, uzlabota pārrobežu piekļuve turētājbanku pakalpojumiem, optimizēta uzraudzības datu vākšana un veicināta likviditātes pārvaldības instrumentu lietošana Eiropas Savienībā.
Spēkā stāšanās termiņš
16.04.2026.
Pamatojums
Spēkā stāšanās datums noteikts, jo saskaņā ar Direktīvas Nr. 2024/927 3.pantu, minētās direktīvas prasības piemēro no 2026. gada 16. aprīļa, izņemot pasākumus, ar kuriem transponē Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 12. punktu, kurus piemēro no 2027. gada 16. aprīļa.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Līdz 2026. gada 16.aprīlim ir nepieciešams pārņemt Direktīvas Nr. 2024/927 1. pantu, veicot grozījumus Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likumā. Grozījumi nepieciešami, lai precizētu prasības attiecībā uz AIFP, kas pārvalda AIF, kuri izsniedz aizdevumus, tāpat arī nepieciešams precizēt prasības, kas piemērojamas AIFP, kuri deleģē savas funkcijas trešām personām, nodrošināt vienlīdzīgu regulējumu struktūrām, kuras sniedz turētājbanku pakalpojumus, uzlabot pārrobežu piekļuvi turētājbanku pakalpojumiem, optimizēt uzraudzības datu vākšanu un veicināt likviditātes pārvaldības instrumentu lietošanu Eiropas Savienībā. Grozījumi ir vajadzīgi, lai uzlabotu Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma darbību.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā to, ka reglamentējošais normatīvais akts, ar kuru ir ieviestas direktīvā 2011/61/ES noteiktās prasības attiecībā uz vienošanos par deleģēšanu, likviditātes riska pārvaldību, uzraudzības pārskatu sniegšanu, depozitāriju un turētājbanku pakalpojumu sniegšanu un aizdevumu izsniegšanu, ko veic AIF, ir Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likums, lai pārņemtu Direktīvas Nr. 2024/927 1.pantā noteiktās prasības, ir jāveic grozījumi Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likumā.
Ir nepieciešami saskaņoti noteikumi attiecībā uz AIFP, kas pārvalda AIF, kuri izsniedz aizdevumus, kā arī precīzi jānosaka prasības, kas piemērojamas AIFP, kuri deleģē savas funkcijas trešām personām. Tāpat arī nepieciešams nodrošināt vienlīdzīgu regulējumu struktūrām, kuras sniedz turētājbanku pakalpojumus, uzlabot pārrobežu piekļuvi depozitāriju pakalpojumiem, optimizēt uzraudzības datu vākšanu un veicināt likviditātes pārvaldības instrumentu lietošanu Eiropas Savienībā.
Lai uzlabotu juridisko noteiktību, būtu jāprecizē, ka AIF pārvaldība var ietvert arī tādas darbības kā aizdevumu izsniegšana AIF vārdā un īpašam nolūkam izveidotu struktūru vērtspapirizācijas apkalpošana.
Tāpat arī, lai uzlabotu juridisko noteiktību AIFP attiecībā uz pakalpojumiem, ko AIFP var sniegt trešajām personām, nepieciešams precizēt, ka AIFP ir atļauts trešo personu labā veikt tās pašas funkcijas un darbības, ko tās jau veic attiecībā uz to pārvaldītajiem AIF, ar noteikumu, ka jebkāds iespējamais interešu konflikts, ko rada šāda funkcijas vai darbības nodrošināšana trešajām personām, tiek pienācīgi pārvaldīts. Šādas funkcijas un darbības ietver korporatīvos pakalpojumus, piemēram, cilvēkresursu un informācijas tehnoloģiju (IT) jomā, kā arī IT pakalpojumus portfeļa pārvaldībai un riska pārvaldībai.
Šobrīd Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likumā no direktīvas 2011/61/ES pārņemtās prasības pilnā apmērā ir attiecināmas uz licencētiem AIFP. Savukārt attiecībā uz reģistrētiem AIFP Latvija ir noteikusi stingrāku režīmu, nekā to pieļauj direktīva 2011/61/ES - obligātās pārvaldības prasības ir minimālā apmērā, taču vienlaikus reģistrēti AIFP nedrīkst uzņemties pārvaldīt fondus ar augstāku risku - atvērtus fondus, kā arī tādus fondus, kas savā darbībā izmanto arī sviras finansējumu, bet brīvākus noteikumus attiecībā uz fondu izplatīšanu, atļaujot piedāvāt fondus privātiem ieguldītājiem. Tādējādi, AIFP nozares ieskatos, Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likumā noteiktie kritēriji reģistrētu AIFP darbībai ierobežo iespēju pārvaldniekiem, kuri vēlētos piedāvāt atpakaļpirkšanu (piemēram, atvērtiem fondiem), darboties reģistrēta pārvaldnieka statusā.
Šobrīd Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 36.pants paredz dažādus instrumentus, lai nodrošināt atbilstošu aktīvu turēšanu, nosakot par fonda līdzekļiem iegūto nekustamo īpašumu vai kapitālsabiedrības kapitāla daļu reģistrācijas nosacījumus. Vienlaikus, regula Nr.231/2013 un Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likums jau šobrīd regulē turētājbanku pienākumus attiecībā uz AIF aktīvu turēšanu, tajā skaitā attiecībā uz īpašumtiesību pārbaudi, uzskaiti un kontroli.
Ievērojot riskos balstītu pieeju un turētājbanku iespēju izvēlēties atbilstošākos mehānismus savu pienākumu nodrošināšanai, atbilstoši attiecīgā fonda mērķiem un izvēlētajai stratēģijai, grozījumi Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 36.pantā paredz atteikties no nosacījuma, ka nekustamā īpašuma nostiprināšana zemesgrāmatā vai kapitāla daļu reģistrācija komercreģistrā veicama ar atzīmi, ka šo nekustamo īpašumu vai kapitāla daļas nedrīkst atsavināt vai apgrūtināt bez fonda turētājbankas piekrišanas.
Lai aizsargātu AIF un AIFP pārvaldīto AIF ieguldītāju intereses, būtu nepieciešams AIFP, kas pārvalda privātiem ieguldītājiem tirgotos AIF, par savas pārvaldes struktūras vai vadības struktūras locekli iecelt vismaz vienu amatpersonu, kas būtu neatkarīga vai bez izpildpilnvarām, kā arī nodrošināt, ka minētā amatpersona ir neatkarīga pēc būtības un tai ir pietiekamas zināšanas un pieredze, lai varētu novērtēt, vai AIFP pārvalda AIF ieguldītāju interesēs.
 
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 1.pants papildina Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 1.pantu ar 45., 46., 47., 48. un 49.punktu, definējot, kas ir fonda kapitāls, aizdevumu izsniegšana, akcionāra aizdevums, aizdevumus izsniedzošs fonds un fonds ar sviras finansējumu. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 1.punkts.
Likumprojekta 3.pants papildina Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 5.panta septīto daļu ar 3. un 4.punktu, nosakot, ka licencēts ārējais pārvaldnieks, saņemot Latvijas Bankas atļauju, drīkst veikt etalonu administrēšanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 8. jūnija regulu (ES) 2016/1011 par indeksiem, ko izmanto kā etalonus finanšu instrumentos un finanšu līgumos vai ieguldījumu fondu darbības rezultātu mērīšanai, un ar kuru groza direktīvu 2008/48/EK, direktīvu 2014/17/ES un regulu (ES) Nr. 596/2014, izņemot tādu etalonu pārvaldību, kurus izmanto paša pārvaldītajos fondos un veikt kredītu apkalpošanas darbības saskaņā ar Parādu ārpustiesas atgūšanas likumā noteikto. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 2.punkts.
Likumprojekta 5.pants precizē Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 7.panta pirmo daļu, precizējot vispārīgos pārvaldnieka reģistrācijas noteikumus, likumprojekta 6.pants precizē Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 9.panta otro un piekto daļu, kā arī papildina pantu ar 5.4 daļu, kurā noteikts, kas ir jāievēro reģistrētam pārvaldniekam, lai tas drīkstētu deleģēt fonda ieguldījumu pārvaldīšanu vai riska pārvaldīšanu citam reģistrētam vai licencētam pārvaldniekam, likumprojekta 9.pants aizstāj Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 16.panta četrpadsmitajā daļā skaitli “15 000” ar skaitli “30 000”, nosakot, ka reģistrētā pārvaldnieka sākotnējais kapitāls nedrīkst būt mazāks par 30 000 eiro, likumprojekta 21.pants precizē Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 36.panta pirmo daļu, nosakot, kā veicama par pārvaldnieka fonda līdzekļiem iegūto nekustamo īpašumu un kapitālsabiedrības kapitāla daļu reģistrācija, trešo daļu, nosakot, kā veicama par pārvaldnieka fonda līdzekļiem iegūto nekustamo īpašumu un kapitālsabiedrības kapitāla daļu reģistrācija gadījumos, ja fonds dibināts kā komandītsabiedrība vai akciju sabiedrība, un izslēdz piekto daļu. Minētie groījumi veikti, jo, salīdzinot ar slēgtu AIF un AIF bez sviras finansējuma, atvērtu AIF un AIF ar sviras finansējumu darbība ir sarežģītāka un pārvaldība prasa papildu cilvēkresursu un tehnisko nodrošinājumu likviditātes un ar sviras finansējumu saistīto risku pārvaldīšanai. AIFP jānodrošina visaptveroša risku pārvaldība, kas šobrīd reģistrētiem AIFP kā obligāta prasība likumā nav noteikta.Tas rezultējas ar augstāku finansējumu AIFP darbības uzsākšanai, kam nepieciešams lielāks sākotnējais kapitāls (esošais kapitāls 15 000 EUR). Turklāt reģistrēta AIFP darbības uzraudzībai jāseko līdzi pašiem AIF ieguldītājiem, kuri saskaņā ar Finanšu instrumentu tirgus likuma prasībām var būt ne tikai profesionāli, bet arī privāti ieguldītāji, kuru kompetence ir ierobežota šāda AIFP darbības izvērtēšanai. Tāds AIFP pakļauts darbības atbilstības un finanšu stabilitātes riskam.
Paplašinot reģistrēta AIFP darbību un atļaujot dibināt atvērtu AIF un AIF ar sviras finansējumu (attiecīgi grozījumi likuma 7.pantā), nepieciešami risinājumi iepriekšminēto risku mazināšanai un ieguldītāju interešu aizsardzībai:
1) fondu pārvaldi var uzsākt un ieguldītāju līdzekļus piesaistīt pārvaldnieks ar minimālo sākotnējo kapitālu 30 000 euro (grozījums 16.panta četrpadsmitajā daļā);
2) neprofesionālajam ieguldītājam drīkst izplatīt AIF bez finansējuma ieguldījumu daļas, sniedzot skaidru norādi, ka reģistrēta AIFP uzraudzība ir ierobežota (grozījumi likuma 9.panta otrajā daļā);
3) līdzšinējā norma neparedzēja specifiskas prasības reģistrēta AIFP amatpersonām, kas neizslēdz iespēju veikt darbību arī tādām personām, kuras nav kompetentas tā pārvaldē esošā fonda izraudzītās ieguldījumu stratēģijas īstenošanā, un kuras netiek nodarbinātas uz pilnu slodzi un kuru pastāvīgā dzīvesvieta var nebūt dalībvalstī. Lai to novērstu, tiek papildināta likuma 9.panta piektā daļa ar atsauci uz likuma 15. panta ceturto daļu;
4) AIFP jānodrošina attiecīgā AIF darbībai piemītošo risku atbilstoša pārvaldība (grozījumi likuma 9.panta piektajā daļā);
5) līdzšinējā likuma redakcija neparedzēja prasības, kas būtu jāievēro reģistrētam pārvaldniekam, deleģējot darbību citai personai, kas dod iespēju deleģēt pārvaldnieka pamatdarbības pakalpojumus personām, kam varētu nebūt atbilstoša kvalifikācija, pieredze, nevainojama reputācija un pietiekami resursi deleģēto darbību veikšanai, turklāt pašam pārvaldniekam neuzņemoties atbildību par deleģēto darbību izpildi. Lai novērstu šādu situāciju iespējamību, reģistrēta pārvaldnieka darbības noteikumi papildināti ar normām darbības deleģēšanas gadījumā (likuma 9.panta 5.1 daļa).
Ar minētajiem grozījumiem likumprojekta 5.pantā, 6.pantā, 9.pantā un 21.pantā ir ņemti vērā Latvijas Privātā un Iespējkapitāla nozares asociācijas (turpmāk – LVCA) priekšlikumi likuma izmaiņām.
Likumprojekta 7.pants precizē Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 10.panta trešās daļas 1.punktu, precizējot licences saņemšanai iesniedzamos dokumentus un ziņas. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 3.punkts.
Likumprojekta 8.pants precizē Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma  15.panta ceturto daļu, nosakot, kādām kompetencēm jāatbilst vismaz divām pārvaldnieka amatpersonām.  Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 4.punkts.
Likumprojekta 11.pants precizē Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 20.panta piekto daļu, precizējot, kā notiek informācijas apmaiņa starp Latvijas Banku un Eiropas Vērtspapīru un tirgu iestādi. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 3.punkts.
Likumprojekta 12.pants precizē Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 22.panta ceturtās daļas 5.punktā norādītās prasības pārvaldnieka darbībai. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 2.punkts.
Likumprojekta 13.pants papildina Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 23.pantu ar 2.1 daļu, paredzot nosacījumus, kas pārvaldniekam jāievēro, ja tas plāno pārvaldīt fondu pēc trešās personas iniciatīvas. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 6.punkts.
Likumprojekta 16.pants papildina Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likumu ar 25.1 pantu “Aizdevumu izsniegšana”, kurā norādīts, kādas prasības jāievēro pārvaldniekam, izsniedzot aizdevumu. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 7. un 8.punkts. 
Likumprojekta 17.pants papildina Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likumu ar 26.1 pantu “Likviditātes pārvaldības instrumenti”, kur minēts, kādus likviditātes pārvaldības instrumentus drīkst izmantot atvērtā fonda pārvaldnieks, un 26.2 pantu “Atvērtā fonda likviditātes pārvaldīšana”, kurā minēts, kādi nosacījumi atvērtā fonda likviditātes pārvaldīšanai jāievēro atvērtā fonda pārvaldniekam. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 II pielikums un 1.panta 8.punkts.
Likumprojekta 19.pants precizē Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 28.pantu “Pārvaldnieka darbību deleģēšana”, izsakot to jaunā redakcijā un precizējot, kādi nosacījumi ir jāievēro, ja tiek deleģētas pārvaldnieka darbības. Ar veiktajiem grozījumiem tiek panāks, ka uzraudzības iestādēm būs atjaunināta informācija attiecībā uz vienošanās par deleģēšanu galvenajiem elementiem -
par katru AIF, ko tie pārvalda, AIFP būs jāpaziņo informācija par personām, kam deleģētas darbības, jāpaziņo deleģēto darbību saraksts un to apraksts, to pārvaldīto AIF aktīvu apjoms un procentuālā daļa, uz kuriem attiecas vienošanās par portfeļa pārvaldības deleģēšanu, apraksts, kā AIFP pārrauga, uzrauga un kontrolē personu, kam deleģētas darbības, informācija par vienošanos attiecībā uz tālāku deleģēšanu un par datumu, kad sākas un beidzas vienošanās par deleģēšanu un tālāku deleģēšanu. Ar  minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 9.punkts.
Likumprojekta 22.pants papildina Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 41.pantu ar divpadsmito daļu, precizējot nosacījumus par dalībvalsts fonda ieguldījuma daļām, ko licencēts dalībvalsts pārvaldnieks drīkst izplatīt Latvijā. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 19.punkts.
Likumprojekta 24.pants papildina Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 47.pantu ar 6.1, 6.2, 6.3 un 6.4 daļu, precizējot turētājbankai izvirzāmās prasības. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 10.punkts.
Likumprojekta 25.pants groza Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 48.panta otrās daļas nosacījumus un papildina pantu ar 2.1 daļu, precizējot turētājbankas pienākumus informācijas sniegšanai uzraudzības iestādēm. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 21.punkts.
Likumprojekta 26.pants precizē Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 54.panta nosacījumus, papildinot trešo personu loku, pie kurām turētājbanka ir tiesīga turēt fonda naudas līdzekļus vai finanšu instrumentus, ar centrālo vērtspapīru depozitāriju, kā arī precizē citus ar aktīvu turēšanu pie trešās personas saistītos nosacījumus. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 10.punkts.
Likumprojekta 27.pants precizē Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 58.pantu, precizējot informācijas atklāšanas ieguldītājiem nosacījumus. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 11.punkts.
Likumprojekta 28.pants precizē Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 59.pantu, precizējot informācijas sniegšanas Latvijas Bankai  nosacījumus. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 12.punkts.
Likumprojekta 29.pants precizē Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 60.panta otrās daļas nosacījumus un papildina pantu ar 2.1 daļu, precizējot nosacījumus par informācijas izmantošanu pārvaldnieka darbības pārrobežu uzraudzībā. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 13.punkts.
Likumprojekta 31.pants precizē Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 72.panta otrās daļas 2.punktu, precizējot nosacījumus, kuri ir attiecināmi uz ārvalsts fonda uzraudzības institūciju un fonda dibināšanas valsti. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 14.punkts.
Likumprojekta 32.pants papildina Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 74.pantu ar 9.1 daļu, precizējot nosacījumus, kas ir jāievēro ārvalsts pārvaldniekam attiecībā uz tā pārvaldītajiem fondiem, lai tiktu ņemtas vērā ieguldītāju intereses. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 16.punkts.
Likumprojekta 33.pants precizē Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 81.panta septītās daļas 14.punktu, nosakot, kādos gadījumos pārvaldniekam var pieprasīt aktivizēt vai deaktivizēt parakstīšanās un atpakaļpirkšanas apturēšanu, ja pastāv riski ieguldītāju interešu aizsardzībai vai finanšu stabilitātei. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 20.punkts.
Likumprojekta 35.pants papildina Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 85.panta otro daļu ar 5.punktu, precizējot, ka aizliegums izpaust ierobežotas pieejamības informāciju neattiecas uz informāciju, kas paredzēta tiesību aktos nodokļu jomā, un precizē devīto daļu attiecībā uz centrālā vērtspapīru depozitārija normatīvo regulējumu. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 1. un 21.punkts.
Likumprojekta 36.pants papildina Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 87.pantu ar sesto, septīto, astoto, devīto, desmito, vienpadsmito, divpadsmito un trīspadsmito daļu, precizējot Latvijas Bankas sadarbības nosacījumus informācijas apmaiņas jomā. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 22.punkts.
Likumprojekta 37.pants papildina Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma pārejas noteikumus ar 25., 26., 27., 28.,  29. un 30. punktu. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 24.punkts. 
Likumprojekts papildina arī informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar atsauci uz Direktīvu Nr. 2024/927.
Likumprojekta 1., 2., 3., 4., 10., 12., 14., 15., 18., 20., 21., 23.., 30., 34. un 69.pantā ietvertie grozījumi ir tehniski un tiek veikti, lai salāgotu terminoloģiju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Likumprojekta tiesiskais regulējums attiecas uz finanšu tirgus dalībniekiem - alternatīvajiem ieguldījumu fondu pārvaldniekiem, to pārvaldītajiem fondiem un turētājbankas pakalpojumu sniedzējiem.
Ietekmes apraksts
Ar grozījumiem atbilstoši Direktīvas 2024/927 prasībām tiek precizētas prasības attiecībā uz alternatīvo ieguldījumu fondu pārvaldniekiem, kas pārvalda alternatīvo ieguldījumu fondus, kā arī precizēti standarti, kas piemērojami alternatīvo ieguldījumu fondiem, kuri deleģē savus pakalpojumus trešajām personām, nodrošināts vienlīdzīgs regulējums turētājbankas pakalpojumu sniedzējiem un uzlabotas pārrobežu piekļuves iespējas to pakalpojumiem, optimizēta uzraudzības datu vākšana un noteiktas prasības likviditātes pārvaldības instrumentu lietošanai dalībvalstī. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. 25-TA-2105

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams pārņemt Direktīvas Nr. 2024/927 prasības
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32024L0927
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 13. marta direktīva (ES) 2024/927 ar ko groza direktīvas 2011/61/ES un 2009/65/EK attiecībā uz vienošanos par deleģēšanu, likviditātes riska pārvaldību, uzraudzības pārskatu sniegšanu, depozitāriju un turētājbanku pakalpojumu sniegšanu un aizdevumu izsniegšanu, ko veic alternatīvo ieguldījumu fondi.
Apraksts
Likumprojekts nodrošina Direktīvas Nr. 2024/927 pārņemšanu.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Apraksts

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 13. marta direktīva (ES) 2024/927 ar ko groza direktīvas 2011/61/ES un 2009/65/EK attiecībā uz vienošanos par deleģēšanu, likviditātes riska pārvaldību, uzraudzības pārskatu sniegšanu, depozitāriju un turētājbanku pakalpojumu sniegšanu un aizdevumu izsniegšanu, ko veic alternatīvo ieguldījumu fondi.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 1.punkts
Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 1.panta 45., 46., 47., 48. un 49.punkts, 85.panta devītā daļa
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 2.punkts
Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 5.pants
 
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 3.punkts
Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 10.pants
 
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 4.punkts
Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 15.pants
 
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 6.punkts
Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 23.panta 2.1 daļa
 
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 7.punkts
Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 25.1 pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 8.punkts
Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 25.1 26.1 , un 26.2 pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 9.punkts
Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 28.pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 10.punkts
Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 48.pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 11.punkts
Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 58.pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 12.punkts
Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 59.pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 13.punkts
Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 60.pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 14.punkts
Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 72.pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 15.punkts
Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 72.pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 16.punkts
Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 74.pants
9.1 daļa
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 17.punkts
Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 72.pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 19.punkts
Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 41.panta divpadsmitā daļa
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 20.punkts
Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 81.panta septītās daļas 14.punktu
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 21.punkts
Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 85.panta otrā daļas 5.punkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 22.punkts
Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 87.pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 1.panta 24.punkts
Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma Pārejas noteikumi
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Direktīvas Nr. 2024/927 preambulas 15.punktā ir noteikts, ka dalībvalstīm vajadzētu būt iespējai savā teritorijā aizliegt AIF izsniegt aizdevumus patērētājiem, ņemot vērā primāros vispārējo interešu iemeslus.
Līdz ar to likumprojektā netiek paredzēta iespēja AIF izsniegt aizdevumus patērētājiem šādu apsvērumu dēļ: ņemot vērā, ka AIF licences pirmreizējā un ikgadējā maksa ir būtiski mazāka par Latvijas patērētāju kreditēšanas nozarei piemēroto licences valsts nodevu (250 000 EUR) un ikgadējo uzraudzības maksu 55 000 EUR, Patērētāju tiesību aizsardzības centra ieskatā nebūtu pieļaujams AIF veikt patērētāju kreditēšanas pakalpojumus, kā arī ļaut pakalpojumu sniegšanas brīvību AIF pārvaldniekiem ar esošu licenci AIF darbības veikšanai. Tas ne tikai kropļotu tirgu un konkurenci, bet arī veicinātu esošo patērētāju kreditēšanas tirgus dalībnieku pāreju uz Igaunijas vai Lietuvas AIF tirgu. Tādejādi pastāv būtisks risks esošās patērētāju kreditēšanas tirgus nozares izzušanai, kas būtiski var ietekmēt valsts nodevas apmēru iekasēšanu, kā arī būtiski samazinātu patērētāju tiesību aizsardzības līmeni.
Vienlaikus pastāv riski pilnvērtīgas uzraudzības nodrošināšanai ārvalstu uzņēmumiem, klātienes pārbaužu neesamība, kā arī apgrūtinātas sankciju piemērošanas metodes un to izpildes nodrošināšana, kā arī būtiski apgrūtināta licences anulēšanas opcija.
 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Banka, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Banka

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi