Anotācija (ex-ante)

21-TA-1706: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 7. jūnija noteikumos Nr. 402 "Noteikumi par reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošanu gar ceļiem, kā arī kārtību, kādā saskaņojama reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošana"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta izstrāde nepieciešama, ņemot vērā, ka gar ceļiem tiek izvietoti arvien vairāk digitālie ekrāni un gaismas objekti, kuru iztarotā gaisma rada satiksmes bīstamību, novēršot satiksmes dalībnieku uzmanību un apžilbinot, kā arī rada vides gaismas piesārņojumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta mērķis ir noteikt robežlielumus pieļaujamajam gaismas spožumam, kuru drīkst izstarot digitālie ekrāni un gaismas objekti, kas izvietoti gar ceļiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pēdējos gados vērojama tendence, ka gar ceļiem tiek izvietoti arvien vairāk digitālie ekrāni un gaismas objekti (turpmāk - gaismu izstarojoši objekti), kuru tiešs mērķis ir piesaistīt iedzīvotāju uzmanību, taču vienlaicīgi to iztarotā gaisma rada satiksmes bīstamību, novēršot satiksmes dalībnieku uzmanību un apžilbinot, kā arī rada vides gaismas piesārņojumu.
Spēkā esošais normatīvais regulējums nenosaka robežvērtības gaismu izstarojošu objektu izstarotās gaismas spožumam.
Gadu gaitā Satiksmes ministrija un valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" (turpmāk - LVC) ir saņēmuši vēstules par gaismu izstarojošiem objektiem gan no Rīgas pašvaldības būvvaldes, gan iedzīvotājiem, kas norāda, ka šādu objektu izstarotā gaisma apgrūtina ceļu pārredzamību. Jānorāda, ka lielākā daļa sūdzību ir par gaismu izstarojošu objektu izstaroto gaismu diennakts tumšajā laikā.
Vienlaicīgi Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un atīstības padome 2020. gada 19. augusta 357 sēdes protokolā ir aicinājusi citu starpā Satiksmes ministriju radīt normatīvo regulējumu digutālo gaismas reklāmu un stendu negatīvās ietekmes mazināšanai uz vides kvalitāti un cilvēku uztveri.
2019. gada 19. decembrī Satiksmes ministrija rīkoja ceļu satiksmes drošības padomes Domnīcu, kurā tika diskutēts par problēmām, kas saistītas ar digitālajiem reklāmas objektiem. Domnīcas dalībnieki vienojās, ka nepieciešams veikt pētījumu, kura rezultāts būtu dažādu gaismas objektu, kas atrodas pie ceļiem (piemēram, reklāmas un informācijas objektiem, dažādām gaismas instalācijām, transportlīdzekļu reklāmas objektiem, ēku skatlogu apgaismojumam u.c.) raksturīgo gaismas parametru mērīšanas metodika un maksimālie gaismas parametri (spilgtums vai citi), kuru raksturlielumus iekļaut Noteikumos.
Savukārt 2020. gada 17. februāra Ceļu Satiksmes Drošības Padomes sēdē sniegts atbalsts šāda pētījuma izstrādei, piešķirot finansējumu no apdrošināšanas līdzekļiem, ko apdrošinātāji ceļu satiksmes negadījumu novēršanas pasākumu veikšanai ieskaita biedrības „Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs” kontā saskaņā ar Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumu.
Pētījumu "Gaismas objektu spilgtuma un citu faktoru ietekmes uz satiksmes dalībniekiem izpēte, spilgtuma un citu parametru robežvērtību noteikšana un to mērīšanas metodikas izstrāde" LVC pasūtījumā izstrādāja Latvijas universitātes Optometrijas un redzes zinātnes nodaļas vadītāja prof. Gunta Krūmiņa, pētnieks (Dr.) Asociētais profesors Gatis Ikaunieks un laborante Līva Volberga.
Tiesību aktā ietvertās izmaiņas normatīvajā regulējumā ir balstītas uz pētījumā izteiktajiem priekšlikumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošais normatīvais regulējums nenosaka robežvērtības gaismu izstarojošu objektu izstarotās gaismas spožumam, kā rezultātā satiksmes dalībnieki var tikt apžilbināti.
Risinājuma apraksts
Tiesību aktā lietotie termini papildināti ar spožuma definīciju, kā arī tiesību akts papildināts ar 3.7. apakšpunktu, kurā noteikts maksimālais izstarotās gaismas spožuma apmērs, un 3.8. apakšpunktu, kas nosaka, ka gaismu izstarojoši objekti nedrīkst izstarot gaismu no 23:00 līdz 7:00 vietās, kur to izstarotā gaisma iespīd tuvumā esošo dzīvojamo māju logos.
Vienlaicīgi projekts papildināts ar 10.1 un 18.1, kā arī 2. pielikumu, kurā noteiktas gaismu izstarojoši objektu izstarotā gaismas spožuma maksimālās vērtības diennakts tumšajā laikā atkarībā no to laukuma un atrašanās vietas.
Savukārt ar 26. punktu tiek noteikts pārejas periods, kurā pielāgot gaismu izstarojošos objektus šajos noteikumos noteiktajam.
Problēmas apraksts
Spēkā esošais normatīvais regulējums atbilstoši 2. punktā noteiktajm nav piemērojams uz reklāmas objektiem, kas izvietoti uz ēkām. Taču lielākā daļa gaismu izstarojošo objektu tiek izvietoti tieši uz ēkām un to izstarotā gaisma rada satiksmes dalībnieku apžilbināšanas risku.
Risinājuma apraksts
Tiesību aktā precizēta 2. punkta redakcija nosakot, ka prasības gaismu izstarojošo objektiem piemērojamas arī reklāmas objektiem, kas izvietoti uz ēkām.
Problēmas apraksts
Tiesību aktā veikti tehniski precizējumi.
Risinājuma apraksts
Tiesību akta 20. punktā precizēts valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" nosaukums, ņemot vērā, ka kapitālsabiedrība kopš 2021. gada vairs nav valsts akciju sabiedrība.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Tiesību aktā risinātās problēmas nav iespējams risināt citādā veidā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Tiesību aktā ietvertās izmaiņas normatīvajā regulējumā nerada izmaksu izmaiņas.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Pētījums "Gaismas objektu spilgtuma un citu faktoru ietekmes uz satiksmes dalībniekiem izpēte, spilgtuma un citu parametru robežvērtību noteikšana un to mērīšanas metodikas izstrāde"
Apraksts
Pētījuma mērķis: Noteikt dažādu gaismas objektu, kas atrodas pie ceļiem, maksimālos apgaismojuma parametru raksturlielumus (spilgtuma vai citus), pie kuriem satiksmes dalībnieki var droši pārvietoties pa ceļiem, izstrādāt vadlīnijas šo parametru mērīšanai un izstrādāt priekšlikumus, ko iestrādāt normatīvajos noteikumos.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Pētījums pieejams: http://petijumi.mk.gov.lv/node/3402
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskās personas, kuras vēlas uzstādīt reklāmas vai informācijas objektu gar ceļiem.
Ietekmes apraksts
Fiziskām personām jāievēro tiesību aktā noteiktie noteikumi un kārtībā,kādā saskaņojama reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošana.
Juridiskās personas
  • Juridiskās personas, kuras vēlas uzstādīt reklāmas vai informācijas objektu gar ceļiem
Ietekmes apraksts
Juridiskām personām jāievēro tiesību aktā noteiktie noteikumi un kārtībā, kādā saskaņojama reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošana.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • ceļu īpašnieki

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

VSIA "Latvijas Valsts ceļi" izsniedz atļaujas reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošanai gar valsts ceļiem, kā arī saskaņo to izvietošanu gar pārējiem ceļiem.
Ceļu īpašnieki izsniedz atļaujas reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošanai gar savā īpašumā esošiem ceļiem.

8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar gaismas spilgtuma robežvērtību noteikšanu tiek potenciāli samazināts gaismas piesārņojums, ko rada gaismu izstarojošie objekti.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi