Anotācija (ex-ante)

23-TA-1942: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 29. marta noteikumos Nr. 188 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.6.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt Rīgas pilsētas revitalizāciju, nodrošinot teritorijas efektīvu sociālekonomisko izmantošanu" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots pēc Kultūras ministrijas iniciatīvas, pamatojoties uz Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas perioda vadības likuma 20.panta 6. un 13.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir noteikt gadījumus, kad finansējuma saņēmējs, kurš nevar pilnībā pabeigt Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) projektā plānotās darbības un sasniegt plānotos iznākuma rādītājus līdz 2014.-2020.gada Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda plānošanas perioda beigām - 2023.gada 31.decembrim, nodrošinot piešķirtā ERAF un valsts budžeta finansējuma izlietojumu, ERAF projektu pabeidz līdz 2024.gada 31.oktobrim, vai arī sadala posmos, projektu īstenojot starp diviem plānošanas periodiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2016.gada 29.marta noteikumu Nr.188 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 5.6.1. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt Rīgas pilsētas revitalizāciju, nodrošinot teritorijas efektīvu sociālekonomisko izmantošanu” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.188) regulējums nosaka, ka ERAF līdzfinansētos projektus īsteno un projektu rādītājus sasniedz līdz 2023.gada 31.decembrim.

Ja ERAF projektus nevar pabeigt līdz 2023.gada 31.decembrim (t.i. veicamo darbību pabeigšanas vai mērķu sasniegšanas termiņi varētu turpināties pēc 2023.gada), atsevišķos, īpaši pamatotos izņēmuma gadījumos, izvērtējot finansējuma saņēmēja sniegtos skaidrojumus, pamatotus priekšlikumus, tajā skaitā tā atbilstību Eiropas Komisijas 2022.gada 14.decembra “Vadlīniju par to darbības programmu slēgšanu, kuras pieņemtas atbalsta saņemšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda, Kohēzijas fonda un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par pārrobežu sadarbības programmu saskaņā ar Pirmspievienošanās palīdzības instrumentu (IPA II) (2014.-2020.gada periodā) slēgšanu”[1] (2022/C 474/01)) (turpmāk – Eiropas Komisijas slēgšanas vadlīnijas) nosacījumiem, atbildīgā iestāde sadarbībā ar sadarbības iestādi un vadošo iestādi var ierosināt nacionālus lēmumus ERAF finansēto projektu pabeigšanai pēc 2023.gada.
Tomēr jāņem vērā, ka finansējuma saņēmējs var pabeigt ERAF finansētajos projektos plānotās aktivitātes un sasniegt plānotos iznākuma rādītājus par saviem finanšu līdzekļiem ne vēlāk kā līdz 2024.gada 31.oktobrim, pretējā gadījumā finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt visu projektos izmaksāto atbalsta finansējumu Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai kā sadarbības iestādei (turpmāk – CFLA) saskaņā ar līguma nosacījumiem. 

2024.gada 31.oktobris finansējuma saņēmējam ir noteikts kā gala termiņš projektā plānoto darbību pabeigšanai, lai CFLA varētu veikt noslēguma pārbaudes (finansējuma saņēmēja iesniegtās dokumentācijas un pārbaudes projektu īstenošanas vietā) projektā īstenoto darbību izvērtēšanai, un lai gūtu pilnīgu pārliecību par projekta darbību pabeigšanu un projektā noteiktā mērķa/rādītāju sasniegšanu.
Jāņem vērā, ka ERAF finansēto projektu izmaksu attiecināmības beigu datums ir projektu īstenošanas termiņa pēdējā diena, t.i., 2023.gada 31.decembris, kas saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības fonda projekta īstenošanu Vispārīgo noteikumu 9.7.apakšpunktu ir pēdējā diena, kad finansējuma saņēmējs var veikt maksājumus, lai tos iekļautu projekta attiecināmajos izdevumos.
Papildus Projekta mērķis ir noteikt proporcionalitātes maiņu maksājumu veikšanā, primāri pieļaujot attiecināmo būvdarbu izmaksu finansēšanu 100% apmērā no ERAF projekta finansējuma, lai nodrošinātu ERAF finansējuma intensificēšanu un pilnīgu izlietošanu līdz 2023.gada 31.decembrim, kā arī paaugstināt izmaksu proporcionalitāti no 10% uz 25%, projekta ietvaros izveidotās infrastruktūras darbībai nepieciešamo iekārtu un stacionārā aprīkojuma iegādes izmaksām. 
Tāpat projekta mērķis ir izvērtēt ERAF līdzfinansēto projektu darbību pakāpenisku īstenošanu divos plānošanas periodos (posmošana starp Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda plānošanas periodiem 2014.-2020. un 2021.-2027.), piemērojot posmošanas iespēju tiem projektiem, kuriem objektīvi pamatotu ārēju apstākļu dēļ nav iespējams pabeigt projektā plānotās darbības līdz Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas perioda beigām (2023.gada 31.decembrim).

Papildus projekta ietvaros nepieciešams atrunāt nosacījumus, kad pieļauts veikt papildpakalpojumus MK noteikumu Nr.188 ietvaros atbalstītajā objektā komercdarbības atbalsta kontroles normu regulējuma kontekstā.

Kultūras ministrija kā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda atbildīgā iestāde (turpmāk – atbildīgā iestāde) kopš 2018.gada, kad tika uzsākta 5.6.1. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt Rīgas pilsētas revitalizāciju, nodrošinot teritorijas efektīvu sociālekonomisko izmantošanu” (turpmāk – 5.6.1. SAM) ieviešana, sadarbībā ar CFLA ir regulāri izvērtējusi 5.6.1.SAM ietvaros īstenoto projektu progresu un vadījusi riskus piešķirtā ERAF finansējuma izmantošanai pilnā apmērā, kā arī Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas perioda darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība” noteikto mērķu un rādītāju sasniegšanā.

5.6.1.SAM īstenošana tika uzsākta 2016.gada 29.martā, Ministru kabinetā apstiprinot īstenošanas noteikumus – MK noteikumus Nr.188. Secīgi, lai nodrošinātu specifiskā atbalsta īstenošanas uzraudzību, atbildīgā iestāde 2017.gada 1.februārī izveidoja 5.6.1.SAM Uzraudzības padomi, kuras sastāvā iekļauti atbildīgo iestāžu – Kultūras ministrijas, Izglītības un zinātnes ministrijas un Rīgas valstspilsētas pašvaldības, pārstāvji. Uzraudzības padome sasaukta ne retāk kā divas reizes gadā, regulāri uzraugot 5.6.1.SAM ietvaros īstenoto, revitalizējamo teritoriju attīstības stratēģijās noteikto rādītāju sasniegšanu, kā arī analizējot 5.6.1.SAM ieviešanas progresu un nepieciešamības gadījumā nodrošinot papildu finansējuma piesaisti projektu īstenošanai no ERAF un valsts budžeta līdzekļiem, kā arī konsultējot finansējumu saņēmēju projektu īstenošanas procesā.

Tomēr Covid-19 pandēmijas radītās sekas pēc 2019.gada un esošā ģeopolitiskā situācija saistībā ar Krievijas agresiju Ukrainā un pret Krieviju un Baltkrieviju ieviestās sankcijas pēc 2022.gada 24.februāra būtiski mainīja tirgus situāciju būvniecības nozarē, radot būvmateriālu un citu saistīto resursu nepieejamību un izmaksu pieaugumu, kā rezultātā ietekmējot iepirkuma procedūras un darbu veikšanas izpildes termiņus arī 5.6.1.SAM īstenotajos projektos, kuru īstenošanas uzsākšana ievērojami kavējās, tādējādi maksimāli pagarinot projektu ieviešanu un šobrīd arī pārsniedzot Eiropas Savienības fondu attiecināmības perioda beigu termiņu.


[1] Pieejamas tīmekļvietnē: https://www.esfondi.lv/normativie-akti-un-dokumenti/2014-2020-planosanas-periods/vadlinijas-darbibas-programmu-slegsanai-eiropas-regionalas-attistibas-fonda-eiropas-sociala-fonda-kohezijas-fonda-un-eiropas-jurlietu-un-zivsaimniecibas-fonda-2014-2020-gada-perioda
[2] https://tapportals.mk.gov.lv/attachments/legal_acts/document_versions/fae996f5-27f5-40eb-8407-8908114a8d79/download
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši iepriekš minētajiem, konstatētajiem riskiem augsta riska projektu ieviešanā 5.6.1.SAM ietvaros atbildīgā iestāde ir konstatējusi, ka sekojoši valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) un sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Nacionālais sporta centrs” (turpmāk – SIA “LNSC”) kā finansējuma saņēmēju īstenošanā esošie ERAF finansētie projekti netiks pabeigti līdz 2023.gada 31.decembrim (turpmāk kopā – augsta riska projekti):
1) VNĪ projekts Nr.5.6.1.0/17/I/005 “Starpdisciplinārā izglītības, kultūras un radošo industriju atbalsta centra “TabFab” izveide nekustamajā īpašumā Miera ielā 58a, Rīgā” (turpmāk – projekts Nr.5.6.1.0/17/I/005 “TabFab”);
2) VNĪ projekts Nr.5.6.1.0/17/I/004 “Prototipēšanas darbnīcas “Riga Makerspace” izveide nekustamajā īpašumā A.Briāna ielā 13, Rīgā” (turpmāk – projekts Nr.5.6.1.0/17/I/004 “Riga Makerspace”);
3) VNĪ projekts Nr.5.6.1.0/17/I/003 “Skatuves mākslu dekorāciju darbnīcu un mēģinājuma zāles kompleksa izveide Lubānas ielā 80, Rīgā” (turpmāk – projekts Nr.5.6.1.0/17/I/003);
4) SIA “LNSC” projekts Nr.5.6.1.0/17/I/001 “Kultūras un sporta kvartāla izveide centra Grīziņkalna apkaimē” (turpmāk – projekts Nr.5.6.1.0/17/I/001).

1. 5.6.1.SAM ietvaros 2018.gada 27.jūlijā tika uzsākta projekta Nr.5.6.1.0/17/I/005 “TabFab” īstenošana. Šī projekta mērķis bija radīt priekšnoteikumus Rīgas pilsētas Brasas apkaimes un Centra apkaimes perifērijas degradēto teritoriju revitalizācijai, nodrošinot radošo industriju un inovāciju attīstību nacionālā un starptautiskā līmenī, attīstīt partneru profilam un funkcijām atbilstošu infrastruktūru, pielāgojot telpas Latvijas Kultūras akadēmijas un Nacionālās Filmu skolas vajadzībām. Uz 11.10.2023. kopējo būvdarbu izpilde projektā Nr.5.6.1.0/17/I/005 “TabFab” ~36%.

Kopējās attiecināmās izmaksas projektā Nr.5.6.1.0/17/I/005 “TabFab” ir 5 084 659,00 euro, no tiem 85% jeb 4 321 960,15 euro ERAF finansējums, 15% jeb 762 698,85 euro valsts budžeta finansējums. Apstiprinātie izdevumi projektā Nr.5.6.1.0/17/I/005 “TabFab” ir 1 415 308 euro.

Sākotnējais projekta Nr.5.6.1.0/17/I/005 “TabFab” īstenošanas termiņš 2023.gada 31.decembris, šobrīd projekta Nr.5.6.1.0/17/I/005 “TabFab” pabeigšanai nepieciešamais termiņš noteikts – 2024.gada I ceturksnis.

Projekta Nr.5.6.1.0/17/I/005 “TabFab” pabeigšanai papildus nepieciešamais finansējums 2024.gadā sastāda 1 728 897,36 euro bez PVN.

2. 5.6.1.SAM ietvaros 2018.gada 27.jūlijā tika uzsākta projekta Nr.5.6.1.0/17/I/004 “Riga Makerspace” īstenošana.

Projekta Nr.5.6.1.0/17/I/004 “Riga Makerspace” mērķis ir izveidot un rekonstruēt sabiedrisku infrastruktūras objektu Latvijas Mākslas akadēmijas un Mākslu izglītības kompetences centra “Rīgas Dizaina un mākslas vidusskola” prototipēšanas darbnīcu “Riga Makerspace”, kurā tiktu veikta atbilstoša akadēmiskās un profesionālās izglītības nodrošināšana, dizaineru prasmju apgūšana un pētnieciskais darbs, nodrošinot arī studiju un pētniecības darba nedalāmību, nepieciešamās infrastruktūras pieejamību un attīstību, kā arī intelektuālā potenciāla, zinātnisko un profesionālo atziņu, metožu un pētījumu rezultātu pieejamību sabiedrībai.  Uz 11.10.2023. kopējo darbu izpilde projektā Nr.5.6.1.0/17/I/004 “Riga Makerspace” ~30%.

Kopējās attiecināmās izmaksas projektā Nr.5.6.1.0/17/I/004 “Riga Makerspace” ir 6 421 676,84 euro, no tiem 85% jeb 5 458 425,31 euro ERAF finansējums, 15% jeb 963 251,53 euro valsts budžeta finansējums. Apstiprinātie izdevumi projektā Nr.5.6.1.0/17/I/004 “Riga Makerspace” ir 1 190 002 euro.

Sākotnējais projekta īstenošanas termiņš – 2023.gada 31.decembris, šobrīd projekta Nr.5.6.1.0/17/I/004 “Riga Makerspace” pabeigšanai indikatīvais termiņš noteikts – 2024.gada III ceturksnis.

3. 5.6.1.SAM ietvaros 2018.gada 27.jūlijā tika noslēgts līgums par projekta Nr.5.6.1.0/17/I/003 īstenošanu.

Projekta Nr.5.6.1.0/17/I/003 galvenās darbības – būvprojekta izstrāde un būvniecības darbu veikšana valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Nacionālā opera un balets” multifunkcionālo kultūras telpu un skatuves mākslu dekorāciju darbnīcu kompleksa izveidei. Uz Projekta sagatavošanas brīdi kopējo darbu izpilde projektā Nr.5.6.1.0/17/I/003 ~ 47%.

Kopējās projekta Nr.5.6.1.0/17/I/003 izmaksas ir 11 050 621,37 euro, no tām attiecināmās izmaksas projektā Nr.5.6.1.0/17/I/003 ir 5 900 214,59 euro, no tām 85% jeb 5 015 182,39 euro ERAF finansējums, 15% jeb 885 032,20 euro valsts budžeta finansējums. Apstiprinātie izdevumi projektā Nr.5.6.1.0/17/I/003 ir 1 557 773 euro.

Sākotnējais projekta Nr.5.6.1.0/17/I/003 īstenošanas termiņš – 2023.gada 31.decembris. Šobrīd projekta Nr.5.6.1.0/17/I/003 pabeigšanai indikatīvais termiņš noteikts – 2024.gada II ceturksnis.

4. 5.6.1. SAM ietvaros 2017. gada 5. jūnijā tika noslēgts līgums par projekta Nr.5.6.1.0/17/I/001 īstenošanu.
Projekta Nr.5.6.1.0/17/I/001 mērķis ir izveidot mūsdienīgu kultūras un sporta kvartālu ar daudzveidīgu kultūras un sporta aktivitāšu piedāvājumu, kas veicina Grīziņkalna un tam piegulošo apkaimju iedzīvotāju aktīvu iesaisti kultūras un sporta aktivitātēs un uzņēmējdarbības aktivitātes pieaugumu, tādējādi radot pozitīvu ietekmi uz tuvējo apkaimju sociālekonomiskās vides uzlabošanos un teritorijas revitalizāciju. Uz 11.10.2023. kopējo darbu izpilde projektā Nr.5.6.1.0/17/I/001 ~49%.

Kopējās attiecināmās izmaksas projektā Nr.5.6.1.0/17/I/001 ir 47 580 425,55 euro, no tiem 81,99% jeb 39 010 148,30 euro ERAF finansējums, 11,33% jeb 5 389 664,82 euro valsts budžeta finansējums, 3,14% jeb 1 495 957,78 euro pašvaldības finansējums. Apstiprinātie izdevumi projektā Nr.5.6.1.0/17/I/001 – 27 653 044 euro.
Līdz 31.12.2023. tiek plānots apgūt visu projektā Nr.5.6.1.0/17/I/001 piešķirto finansējumu, savukārt 2024.gadā plānotas izmaksas par treniņu laukumu, centrālā laukuma un centrālā pulcēšanās laukuma rekonstrukciju, kā arī vieglatlētikas manēžai ar multifunkcionalitāti līdz 2 804 011 euro apmērā, kuras plānotas segt no pašu finansējuma.

Sākotnējais projekta īstenošanas termiņš – 2023.gada 31.decembris, šobrīd projekta Nr.5.6.1.0/17/I/001 pabeigšanai indikatīvais termiņš noteikts – 2024.gada III ceturksnis.
 
Risinājuma apraksts
Jaunajā 2021.-2027.gada Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda plānošanas periodā līdzīgas kultūras infrastruktūras pārbūves un rekonstrukcijas aktivitātes atbildīgās iestādes pārziņā esošajos specifiskajos atbalsta mērķos nav plānotas un neatbilst jaunā perioda nosacījumiem par ieguldījumiem kultūrvēsturiskajā mantojumā, tādējādi  nav iespējams piemērot daļēju vai pilnīgu plānoto augsta riska 5.6.1. SAM projektu darbību  pārcelšanu uz jauno Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda plānošanas periodu atbildīgās iestādes administrēto specifisko atbalsta mērķu ietvaros.

Saskaņā ar 2023. gada 28. augusta 5.6.1. SAM Uzraudzības padomē sniegto informāciju, VNĪ savā pārziņā esošos divus augsta riska projektus – projektu Nr.5.6.1.0/17/I/004 “Riga Makerspace” un projektu Nr.5.6.1.0/17/I/003 plāno pabeigt 2024. gada ietvaros, 2024. gadā piesaistot Ministru kabinetā 2022.gadā apstiprināto valsts budžeta finansējumu, kas norādīts un apstiprināts ar Informatīvo ziņojumu “Par visiem aktuālajiem kultūras nozares infrastruktūras projektiem” (izskatīts Ministru kabineta 2022.gada 4.oktobra sēdē (prot. Nr.51 33.§).

Ņemot vērā iepriekš minēto un saskaņā ar VNĪ kā projektu īstenotāja sniegto informāciju par augsta riska projektiem, kurus plānots pabeigt 2024.gada ietvaros, kā arī izvērtējot šo augsta riska projektu īstenošanas gaitu, jau piešķirtā finansējuma izlietojumu, iespējamo izmaksu sadārdzinājumu un projektu mērķu sasniegšanu noteiktajā laikā, apjomā un kvalitātē, lai sasniegtu projektu pilnīgu pabeigtību un nodrošinātu plānoto kultūras iestāžu funkciju ēkās pēc būvdarbu pabeigšanas, atbildīgā iestāde papildus ir izvērtējusi 5.6.1.SAM augsta riska projektu posmošanas iespējas, kurus nevar pabeigt esošā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas periodā, un plāno 5.6.1. SAM augsta riska VNĪ īstenošanā esošā projekta Nr.5.6.1.0/17/I/005 “TabFab” pabeigšanu nodrošināt divos plānošanas periodos, otrā posma īstenošanu turpinot 2021.-2027. gada plānošanas periodā.

Atbilstoši Eiropas Komisijas slēgšanas vadlīniju 6. sadaļai "Noteiktu darbību pakāpeniska īstenošana divos plānošanas periodos", projekta darbības plānots īstenot pakāpeniski divos Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda plānošanas periodos. Projekta otrā posma īstenošanai nepieciešamo ERAF finansējumu ir plānots nodrošināt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam ietvaros no izglītības nozares investīcijām, un konkrēti, Izglītības un zinātnes ministrijas pārziņā esošā 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, apmācības un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp, veicinot noturību izglītošanā un apmācībā attālinātā un tiešsaistes režīmā” (turpmāk -  4.2.1.SAM) 4.2.1.8. pasākuma “Augstskolu studiju vides modernizācija” (turpmāk – 4.2.1.8. pasākums) ietvaros.
Kultūras ministrija ir izvērtējusi projektā Nr.5.6.1.0/17/I/005 “TabFab” paredzēto darbību un mērķa atbilstību Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2021.-2027. gada plānošanas perioda ieviešanas nosacījumiem Izglītības un zinātnes ministrijas pārziņā esošā 4.2.1.8.pasākumā, un secina, ka 4.2.1.SAM ietvaros plānotās atbalsta darbības un atbalsts augstskolu STEM, t.sk. radošo industriju studiju vides attīstībai, tostarp infrastruktūras un aprīkojuma modernizācijai, industrijai 4.0 atbilstošo tehnoloģiju ieviešanai studiju procesā, koplietošanas risinājumu ieviešanai, lai stiprinātu augstāko izglītību, t.sk. kultūrizglītības, institūcijas kā zināšanu radīšanas, tehnoloģiju pārneses un inovāciju centrus gudrai izaugsmei atbilst projektā Nr.5.6.1.0/17/I/005 “TabFab” uzsāktajām un plānotajām darbībām un projekta sasniedzamajam mērķim.
Projekta Nr.5.6.1.0/17/I/005 “TabFab” ietvaros Latvijas Kultūras akadēmijas studiju vides attīstība ir viens no priekšnosacījumiem, lai stiprinātu augstākās izglītības, tai skaitā kultūrizglītības institūcijas kā zināšanu radīšanas, tehnoloģiju pārneses un inovāciju centrus gudrai izaugsmei, modernizējot augstskolas infrastruktūru un materiāli tehnisko bāzi, tiks radīta mūsdienu prasībām atbilstoša studiju vide, kā rezultātā tiks veicināta augstskolas starptautiskā konkurētspēja.

Otrā posma izdevumus projektam Nr.5.6.1.0/17/I/005 “TabFab” paredzēts attiecināt no 2024.gada 1.janvāra. Tāpat, saskaņā ar Finanšu ministrijas 2023.gada 20.septembrī Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda administrēšanā iesaistītajām iestādēm sniegto informāciju “Skaidrojums par projektu posmošanu starp ES fondu 2014.-2020.gada un 2021.-2027.gada plānošanas periodiem” atbildīgā iestāde ir izvērtējusi projekta Nr.5.6.1.0/17/I/005 “TabFab” atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija “Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai” 118a. pantā noteiktajām prasībām, un secina, ka to var piemērot iepriekš minētajam projektam un projektu iesniegumu atlase otrajam posmam nav jāveic, jo projekta īstenošana uzsākta 2018.gadā, projektam ir nodalīti divi finanšu posmi, kas ir identificējami no finansiālā viedokļa, darbībām un sasniedzamajiem rezultātiem.

Saskaņā ar 2023.gada 23.oktobrī atbildīgajai iestādei sniegto informāciju no VNĪ kā finansējuma saņēmēja par projektā Nr.5.6.1.0/17/I/005 “TabFab” pirmā posmā īstenotajiem un otrā posmā plānotajiem darbiem un nepieciešamo finansējumu otrā posma īstenošanai un projekta pabeigšanai 2024.gadā, kopējā nepieciešamais finansējums plānots sekojoši:

Projekta pirmā posma (būvdarbu, autoruzraudzības, būvuzraudzības) izmaksas:
- 3 830 587,57 euro bez pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk - PVN);
- Aprīkojuma iegādes izmaksas - 195 913,30 euro bez PVN (papildus aktivitāte).

Projekta otrā posma (būvdarbu, autoruzraudzības, būvuzraudzības) izmaksas:
- 1 156 760,76 euro bez PVN, tajā skaitā 413 339,83 euro jau veikto darbu ieturējuma nauda (Saskaņā ar noslēgto būvniecības līgumu tiek veikts ieturējums 10% apmērā no katras būvdarbu pozīcijas/veikto darbu izpildes);
- Interjera projekta īstenošana (interjera projekta izstrāde, mēbeļu un interjera elementu iegāde) izmaksas - 572 136,63 euro.
Provizoriski projekta pirmā posma izmaksas sastāda 4 026 500,87 euro bez PVN, savukārt otrā posma - 1 728 897,39 euro bez PVN (ar papildus darbiem).

Izbūvētais apjoms (m²) projekta Nr.5.6.1.0/17/I/005 “TabFab” pirmajā posmā tiek sasniegts, atbilstoši projektā plānotajam un paliek nemainīgs, turpinot otrā posma īstenošanu. Otrajā projekta posmā izbūvēto ēku ietvaros tiek īstenoti telpu aprīkošanas un pielāgošanas darbi, piemēram, izbūvēto inženiertīklu iekārtu uzstādīšana, tai skaitā apgaismojumu, ventilācijas un kondicionēšanas sistēmu iekārtas, piekļuves kontroles sistēmu, apsardzes sistēmu, telefonu un datoru tīklu iekārtas, iebūvējamo mēbeļu uzstādīšana u.c. iekšdarbi pilnīgai projekta pabeigšanai.

Ņemot vērā iepriekš minēto, Projektā nepieciešams noteikt situācijas, kad projekti, kas atbilst nefunkcionējošu projektu statusam, un projekti, kurus plānots posmot, tiek pabeigti pēc 2023.gada 31.decembra, papildinot MK noteikumus Nr.188 ar šādiem nosacījumiem:

1) Projekta 1.punkts paredz MK noteikumu Nr.188 20.punktā noteikt izņēmuma gadījumus, kad ERAF finansētos projektus iespējams īstenot garākā termiņā, pārsniedzot sākotnēji noteikto projekta īstenošanas maksimālo termiņu, t.i., 2023.gada 31.decembri, un kas detalizēti skaidrots MK noteikumu Nr.188 VII.nodaļā “Noslēguma jautājumi”;

2) Projekta 2.punkts paredz MK noteikumu Nr.188 37.5.apakšpunktā noteikt augstāku projekta ietvaros izveidotās infrastruktūras darbībai nepieciešamo iekārtu un stacionārā aprīkojuma iegādes un uzstādīšanas izmaksu slieksni, nepārsniedzot 25 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām;

3) Ar projekta 3.punktu MK noteikumi Nr.188 tiek papildināti ar 43.3 punktu, nosakot, ka atbalstītajā objektā 43.²1.apakšpunktā minētajā gadījumā ir pieļaujams veikt papildpakalpojumus, kuriem nebūtu ietekmes uz tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū. 2016.gada 19.jūlija Eiropas Komisijas paziņojumā par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.panta 1.punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/c 262/01) ir norādīts, ka publiskais finansējums parastajiem papildpakalpojumiem (piemēram, restorāniem, veikaliem vai maksas stāvvietām), infrastruktūrās, kuras izmanto galvenokārt tikai nesaimnieciskajai darbībai, parasti neietekmē tirdzniecību starp dalībvalstīm, jo šie parastie papildpakalpojumi diez vai piesaistītu citu dalībvalstu klientus un to finansēšana diez vai izraisītu būtisku ietekmi uz pārrobežu ieguldījumiem vai uzņēmējdarbību. Tāpat arī atbilstoši Eiropas Komisijas skaidrojumam kafejnīcas, suvenīru veikali, kā arī stāvvietas, kuras nepieciešamas kultūras objekta apmeklētājiem, tiek ieskaitītas kultūras infrastruktūras un pakalpojumu kapacitātes nodrošināšanai;

4) Projekta 4.punkts paredz papildināt MK noteikumus Nr.188 ar jaunu VII.nodaļu “Noslēguma jautājumi”, kas atrunā gadījumus, kad finansējuma saņēmējs nevar pilnībā pabeigt ERAF finansētajos projektos plānotās aktivitātes un sasniegt plānotos iznākuma rādītājus līdz 2023.gada 31.decembrim, paredzot 2 turpmākos scenārijus:
1) ERAF finansētos projektus pabeidzot līdz 2024.gada 31.oktobrim un piesaistot finansējuma saņēmēja rīcībā esošos finanšu līdzekļus, vai arī 2) projektu sadalot posmos un tā īstenošanu pabeidzot Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2021.-2027.gada plānošanas periodā, atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam iezīmētajam finansējumam un nosacījumiem. Papildus projekta 4.punkts paredz noteikt, ka projekts Nr.5.6.1.0/17/I/005 “TabFab” tiek īstenots divos posmos, projekta pirmā posma ietvaros sasniedzot sākotnēji plānotos iznākuma rādītājus attiecībā uz telpu apjomu (izbūvētie m²), savukārt projekta otrā posma ietvaros pilnībā pabeidzot projektu (īstenojot telpu aprīkošanas un pielāgošanas darbus).  
Tāpat tiek noteikti CFLA un finansējuma saņēmēja pienākumi un veicamās darbības projekta pilnīgai pabeigšanai pēc 2023.gada 31.decembra, kā arī ERAF finansētajiem projektiem, kas tiek pabeigti līdz 2023.gada beigām, paredzēts mainīt proporcionalitāti maksājumu veikšanā, pieļaujot attiecināmo būvdarbu izmaksu finansēšanu 100% apmērā no projektu finansējuma, lai nodrošinātu ERAF finansējuma izlietošanu līdz 2023.gada 31.decembrim. Papildus skaidrojam, ka SAM 5.6.1. VNĪ īstenotajos projektos būvdarbu līgumu attiecināmās/neattiecināmās izmaksas sastāda šādu proporciju:  projektā Nr.5.6.1.0/17/I/003 59,84%/40,16% un projektā Nr.5.6.1.0/17/I/004 “Riga Makerspace” - 74,71%/25,29%. Lai nodrošinātu visu projekta attiecināmo izmaksu izlietojumu līdz 2023.gada 31.decembrim, svarīgi pieļaut proporcionalitātes principa neievērošanu, atļaujot sadarbības iestādei apstiprināt maksājumu pieprasījumus, projektu attiecināmajās izmaksās iekļaujot rēķinus par izpildītajiem darbiem pilnā apmērā, tādā veidā samazinot 2024.gada izdevumu apmēru.

Ja atbalsta sniegšana specifiskā atbalsta ietvaros ir kvalificējama kā komercdarbības atbalsts, finansējuma saņēmējs līdzfinansējumu projektu pabeigšanai 2024.gadā nodrošina no tādiem pašu līdzekļiem, par kuriem nav saņemts nekāds publisks atbalsts (jeb tikai no tādiem līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta).

2016.gada 4.augustā Eiropas Komisijā tika saskaņota valsts atbalsta notifikācija SA.43575 (2015/N) “Latvija – atbalsts kultūras un sporta centra “Daugavas stadions” rekonstrukcijai” (turpmāk – SA.43575 notifikācija). Ņemot vērā Eiropas Komisijā saskaņoto SA.43575 notifikāciju, piešķirtais valsts atbalsts Daugavas stadiona pārbūvei un rekonstrukcijai ir saderīgs ar iekšējo tirgu, papildus valsts budžeta finansējuma piešķīrums projekta ietvaros netiek plānots, nepārkāpjot piemēroto valsts atbalsta regulējumu.
Saskaņā ar 2023.gada 28.augustā 5.6.1. SAM Uzraudzības padomē sniegto informāciju 2024.gadā projekta Nr.5.6.1.0/17/I/001 pabeigšanai SIA “LNSC” plāno ieguldīt savu privāto finansējumu, par kuriem nav saņemts nekāds publisks atbalsts, t.i., no projekta iesniedzēja aizņemtā kapitāla.

VNĪ īstenošanā esošie projekti - Nr.5.6.1.0/17/I/005 “TabFab”, Nr.5.6.1.0/17/I/004 “Riga Makerspace” un Nr.5.6.1.0/17/I/003 nav saistīti ar komercdarbības atbalsta sniegšanu un papildus publisko līdzekļu piešķiršana projekta Nr.5.6.1.0/17/I/005 “TabFab” otrā posma īstenošanai nav kvalificējama kā valsts atbalsts.  

Projektam nav ietekmes uz 5.6.1.SAM projektu iesniegumu atlasi, vienlaikus pēc Projekta apstiprināšanas Ministru kabinetā nepieciešami grozījumi vienošanās vai civiltiesiskajos līgumos par ERAF finansēto projektu īstenošanu, lai pagarinātu šo projektu īstenošanas un rādītāju sasniegšanas termiņus.

5.6.1.SAM ietvaros īstenošanā esošajos projektos tiks nodrošināti nepieciešamie vienošanās vai civiltiesisko līgumu par ERAF finansēto projektu īstenošanu grozījumi līdz 2023.gada 31.decembrim.

5.6.1.SAM Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 58 552 956 euro apmērā atbilst intervences kodam – 089 “Rūpniecībā izmantotās un piesārņotās zemes rehabilitācija”.

Projektā paredzētie grozījumi nav uzskatāmi par būtiskiem Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2013.gada 17.decembra regulas Nr.1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr.1083/2006 71.panta izpratnē, tādējādi neietekmējot īstenošanā esošos ERAF finansētos projektus (grozījumus līgumā par projektu īstenošanu).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • 5.6.1.SAM finansējuma saņēmēji
Ietekmes apraksts
Vērtējot Projekta īstenošanas ietekmi uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām, nav identificējams administratīvā sloga palielinājums. Atbildīgā iestāde organizē regulāras, ikmēneša 5.6.1. SAM Uzraudzības padomes, kurās tiek sniegta aktuālā informācija projektu īstenotājiem un finansējuma saņēmējiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1303
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Ar projektu tiek pārņemtas Eiropas Komisijas “Vadlīniju par to darbības programmu slēgšanu, kuras pieņemtas atbalsta saņemšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda, Kohēzijas fonda un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par pārrobežu sadarbības programmu saskaņā ar Pirmspievienošanās palīdzības instrumentu (IPA II)(2014.–2020. gada periodā) slēgšanu” Nr. 2022/C 474/01 6.punkta “Noteiktu darbību pakāpeniska īstenošana divos plānošanas periodos” prasības, nosakot, ka projekta darbības plānots īstenot pakāpeniski divos Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda plānošanas periodos, projekta otrā posma īstenošanai nepieciešamo ERAF finansējumu nodrošinot Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam ietvaros.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
65.panta 2.punkts
Noteikumu projekta 20.punkts
Pārņemtas pilnībā
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka Projekta mērķis ir noteikt gadījumus, kad finansējuma saņēmējs nevar pilnībā pabeigt Eiropas Reģionālās attīstības fonda projektā plānotās aktivitātes un sasniegt plānotos iznākuma rādītājus līdz 2023.gada 31.decembrim, nodrošinot piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda un valsts budžeta finansējuma izlietojumu, ņemot vērā to, ka 2014.-2020.gada Eiropas Savienības fondu plānošanas periods tuvojas noslēgumam un piešķirtais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums projektos jāapgūst ne vēlāk līdz 2023.gada 31.decembrim, kas būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, publisko apspriedi nav nepieciešams nodrošināt. Sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta MK noteikumu Nr.188 sagatavošanas laikā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Kultūras ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Nacionālais sporta centrs”

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi