24-TA-1131: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atsevišķu Ministru kabineta noteikumu atzīšanu par spēku zaudējušiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Par atsevišķu Ministru kabineta noteikumu atzīšanu par spēku zaudējušiem" ir sagatavots, lai tajā minētos normatīvos aktus noteiktu par spēku zaudējušiem, jo tie tika sagatavojoties, pamatojoties uz to direktīvu prasībām, kuras ir atceltas ar regulām.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projektā noteikts, ka tajā minētie normatīvie akti ir zaudējuši spēku.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2006. gada 27. jūnija noteikumi Nr. 535 "Lauksaimniecībā vai mežsaimniecībā izmantojamo traktoru, piekabju un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanas noteikumi" (turpmāk – noteikumi Nr. 535) un Ministru kabineta 2008. gada 7. jūlija noteikumi Nr. 516 "Noteikumi par tehniskajām prasībām lauksaimniecības un mežsaimniecības riteņtraktoru redzamības laukam un priekšējā stikla tīrītājiem" (turpmāk – noteikumi Nr. 516) pārņemtu virkni direktīvu normu, kas attiecināmas uz lauksaimniecībā vai mežsaimniecībā izmantojamo traktoru, piekabju, maināmu velkamo iekārtu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu jeb transportlīdzekļu tipu apstiprināšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai uzlabotu iekšējā tirgus darbību, tika izveidota visaptveroša Savienības tipa apstiprināšanas sistēma traktoriem, to piekabēm un maināmām velkamām iekārtām, pieņemot
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2003. gada 26. maija Direktīvu 2003/37/EK, kas attiecas uz tipa apstiprinājumu lauksaimniecības vai mežsaimniecības traktoriem, to piekabēm un maināmām velkamām mašīnām kopā ar to sistēmām, detaļām un atsevišķām tehniskām vienībām (Latvijā pārņemta ar noteikumiem Nr. 535);
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 15. janvāra Direktīva 2008/2/EK par lauksaimniecības un mežsaimniecības riteņtraktoru redzamības lauku un priekšējā stikla tīrītājiem (Latvijā pārņemta ar noteikumiem Nr. 516).
Tā kā no 2016. gada 1. janvāra iepriekšminētās direktīvas ir pārņemtas ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 5. februāra Regulu (ES) Nr. 167/2013 par lauksaimniecības un mežsaimniecības transportlīdzekļu apstiprināšanu un tirgus uzraudzību (turpmāk – regula Nr. 167/2013), noteikumi Nr. 535 un Nr. 516 ir zaudējuši aktualitāti, jo lauksaimniecības un mežsaimniecības transportlīdzekļu apstiprināšana un tirgus uzraudzība Eiropas Savienībā notiek saskaņā ar regulā 167/2013 noteikto kārtību.
Noteikumi Nr. 535 paredz ne tikai ES tipa apstiprināšanu, bet arī kārtību, kādā atsevišķi vienā eksemplārā var apstiprināt Latvijā izgatavotu vai no ārvalstīm ievestu jaunu transportlīdzekli, t. i., veikt individuālo lauksaimniecības un mežsaimniecības transportlīdzekļu atbilstības novērtēšanu. Tā kā regula Nr. 167/2013 šādu kārtību neparedz, stājās spēkā Ministru kabineta 2016. gada 16. novembra noteikumi Nr. 731 "Individuālo lauksaimniecības un mežsaimniecības transportlīdzekļu atbilstības novērtēšanas noteikumi", kuros noteikta individuālās lauksaimniecības un mežsaimniecības traktortehnikas, tās piekabju un maināmu velkamo iekārtu, kā arī speciālās traktortehnikas atbilstības novērtēšanas kārtība un tehniskās prasības. Tādējādi rodas neskaidrība par normatīvajiem aktiem, kurus ievērojot ir jānovērtē lauksaimniecībā vai mežsaimniecībā izmantojamo traktoru, piekabju, maināmu velkamo iekārtu un to sastāvdaļu atbilstība – atsevišķa vai individuāla transportlīdzekļu apstiprināšana, tāpēc neaktuālie normatīvie akti ir atzīstami par spēku zaudējušiem.
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2003. gada 26. maija Direktīvu 2003/37/EK, kas attiecas uz tipa apstiprinājumu lauksaimniecības vai mežsaimniecības traktoriem, to piekabēm un maināmām velkamām mašīnām kopā ar to sistēmām, detaļām un atsevišķām tehniskām vienībām (Latvijā pārņemta ar noteikumiem Nr. 535);
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 15. janvāra Direktīva 2008/2/EK par lauksaimniecības un mežsaimniecības riteņtraktoru redzamības lauku un priekšējā stikla tīrītājiem (Latvijā pārņemta ar noteikumiem Nr. 516).
Tā kā no 2016. gada 1. janvāra iepriekšminētās direktīvas ir pārņemtas ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 5. februāra Regulu (ES) Nr. 167/2013 par lauksaimniecības un mežsaimniecības transportlīdzekļu apstiprināšanu un tirgus uzraudzību (turpmāk – regula Nr. 167/2013), noteikumi Nr. 535 un Nr. 516 ir zaudējuši aktualitāti, jo lauksaimniecības un mežsaimniecības transportlīdzekļu apstiprināšana un tirgus uzraudzība Eiropas Savienībā notiek saskaņā ar regulā 167/2013 noteikto kārtību.
Noteikumi Nr. 535 paredz ne tikai ES tipa apstiprināšanu, bet arī kārtību, kādā atsevišķi vienā eksemplārā var apstiprināt Latvijā izgatavotu vai no ārvalstīm ievestu jaunu transportlīdzekli, t. i., veikt individuālo lauksaimniecības un mežsaimniecības transportlīdzekļu atbilstības novērtēšanu. Tā kā regula Nr. 167/2013 šādu kārtību neparedz, stājās spēkā Ministru kabineta 2016. gada 16. novembra noteikumi Nr. 731 "Individuālo lauksaimniecības un mežsaimniecības transportlīdzekļu atbilstības novērtēšanas noteikumi", kuros noteikta individuālās lauksaimniecības un mežsaimniecības traktortehnikas, tās piekabju un maināmu velkamo iekārtu, kā arī speciālās traktortehnikas atbilstības novērtēšanas kārtība un tehniskās prasības. Tādējādi rodas neskaidrība par normatīvajiem aktiem, kurus ievērojot ir jānovērtē lauksaimniecībā vai mežsaimniecībā izmantojamo traktoru, piekabju, maināmu velkamo iekārtu un to sastāvdaļu atbilstība – atsevišķa vai individuāla transportlīdzekļu apstiprināšana, tāpēc neaktuālie normatīvie akti ir atzīstami par spēku zaudējušiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā "Par atsevišķu Ministru kabineta noteikumu atzīšanu par spēku zaudējušiem" noteikt, ka noteikumi Nr. 535 un Nr. 516 zaudē spēku, jo ir zaudējuši aktualitāti.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Zemkopības ministrija, SIA "Sertifikācijas un testēšanas centrs"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation?search%5Bquery%5D=24-TA-1131&quicksearch=
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Noteikumu projekts (24-TA-1131) sabiedrības līdzdalībai (publiskai apspriešanai) tika nodots no 2024. gada 2. līdz 17. maijam. Publiskās apspriešanas noteiktajā laikā netika saņemti ne iebildumi, ne priekšlikumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi