Anotācija (ex-ante)

23-TA-503: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumos Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – IZM) ir sagatavojusi grozījumus Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumos Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" (turpmāk – MK noteikumi Nr.421), izpildot Ministru kabineta 2020. gada 7. aprīļa sēdes protokollēmuma (prot. Nr.22 4.§) "Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumos Nr.421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriāciju izmaiņas""" 2.punktā doto uzdevumu: „(..) izstrādāt priekšlikumus sistēmiskai valsts budžeta līdzfinansējuma piešķiršanas pieejai valsts dibināto Latvijas augstākās izglītības iestāžu dalībai dažādos starptautiskos projektos un izglītības un zinātnes ministram līdz 2020. gada 1.augustam iesniegt tos izskatīšanai Ministru kabinetā.”[1]

Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību [2] (turpmāk - deklarācija) 75.uzdevums paredz palielināt pētniecības un attīstības kopējo finansējumu ne mazāk kā 1,5% no IKP, ieviešot Latvijas Viedās specializācijas stratēģiju, īstenojot starptautisko sadarbību un sadarbību ar industriju, piesaistot starptautisko finansējumu, primāri orientējoties uz "Apvārsnis Eiropa" programmu un piedalīšanos pasaules līmeņa pētniecības organizācijās. Savukārt 76.uzdevums paredz investēt zinātnes universitāšu konkurētspējā, panākot zinātnes universitāšu iekļūšanu starptautisko reitingu Top 500.

Ministru kabineta dotais uzdevums rast risinājumu sistēmiskai valsts budžeta līdzfinansējuma piešķiršanas pieejai valsts dibināto Latvijas augstākās izglītības iestāžu un zinātnisko institūciju  - atvasinātu publisku personu dalībai dažādos starptautiskos projektos IZM ir dots kontekstā ar Ministru kabineta 2020.gada 7.aprīļa sēdē apstiprinātajiem grozījumiem MK noteikumos Nr.421 (TA-429), lai novērstu situāciju, ka noteikumos izdara grozījumus viena atsevišķa, no Eiropas Savienības (turpmāk – ES) līdzekļiem finansēta projekta dēļ.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Papildināt MK noteikumus Nr. 421 ar normu, kas atļautu piešķirt valsts budžeta līdzfinansējumu projektu īstenošanai valsts dibinātai augstskolai vai valsts, vai valsts augstskolas dibinātai, zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētai zinātniskajai institūcijai – atvasinātai publiskai personai ES programmās “Digitālā Eiropa”, “Erasmus+”, “Radošā Eiropa” vai “ES – veselībai”. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbalsta piešķiršanas kārtību Latvijas institūciju dalībai ES pētniecības un inovāciju ietvara programmas “Apvārsnis Eiropa”[3] (turpmāk – “Apvārsnis Eiropa”), Euratom[4], Eiropas Tehnoloģiju institūta[5], kā arī citās, no “Apvārsnis Eiropa” līdzfinansētās iniciatīvās, aktivitātēs un projektos nosaka Ministru kabineta 2015.gada 26.maija noteikumi Nr.259 “Atbalsta piešķiršanas kārtība dalībai starptautiskās sadarbības programmās pētniecības un tehnoloģiju jomā”[6] (turpmāk – MK noteikumi Nr.259).
Ierosinātie grozījumi neskar jautājumus par valsts līdzfinansējuma piešķiršanu dalībai “Apvārsnis Eiropa” projektos, kas ir noregulēti ar MK noteikumiem Nr.259, bet piedāvā problēmas risinājumu attiecībā uz valsts līdzfinansējuma pieejamību valsts dibināto augstskolu, valsts dibināto un valsts augstskolu dibināto zinātnisko institūciju reģistrā reģistrēto zinātnisko institūciju – atvasinātu publisku personu dalībai citu ES programmu - “Digitālā Eiropa”[7], “Erasmus+”[8], “Radošā Eiropa”[9] vai “ES – veselībai”[10] finansētos augstas kvalitātes pētniecības un izglītības projektos, attiecībā uz kuru līdzfinansēšanu no valsts budžeta līdzekļiem nav noteikts normatīvais regulējums, bet kuri ir augsti novērtēti ES līmenī un ir atzīti par nepieciešamiem nozaru politiku īstenošanai Latvijā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Globālie izaicinājumi un ES politikas jomu attīstība

Atsaucoties uz Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) ilgtspējīgas attīstības mērķiem, globālajiem izaicinājumiem (tādiem kā klimata pārmaiņas, veselība, pārtikas un dzeramā ūdens pieejamība, okeānu un dabisko ūdeņu piesārņojuma novēršana, “tīras” enerģijas pieejamība par pieejamām cenām, “tīra” transporta attīstība  un ES politikas prioritātēm (piemēram, zaļā un digitālā pāreja, ES rūpniecības konkurētspējas veicināšana, mūžizglītības un kvalitatīvas tālākizglītības veicināšana) citās ES centralizēti administrētajās programmās 2021.-2027. gadam ir pieaugusi pētniecības, izglītības un politikas attīstības komponentu nozīme. Pieaugot ES kā globāla spēlētāja lomai, ES daudz plašāk iesaistās globālajā sadarbībā pētniecībā un izglītībā, paverot šādas iespējas arī Latvijas dalībniekiem.

ES pētniecības un inovāciju programma Apvārsnis Eiropa sinerģiski papildina citas ES programmas, savukārt citas, no ES budžeta finansētās ES programmas, atbilstoši savam galvenajam mērķim, nodrošina un finansē pētniecības rezultātu, inovāciju un zināšanu pārnesi uz konkrētajām tautsaimniecības nozarēm ES dalībvalstīs, kā arī veicina ES politikas prioritāšu ieviešanu, tajā skaitā globāli, izmantojot pētniecības un inovācijas pienesumu.

Atsaucoties uz nepieciešamību kopīgi reaģēt uz globālajiem izaicinājumiem, “Apvārsnis Eiropa” tika ieviests ES misiju koncepts un tika apstiprināts ES misiju tēmu saraksts [11]. Tas ir jauns ES un starptautiskās sadarbības veids, lai rastu konkrētus risinājumus dažiem no pasaules lielākajiem izaicinājumiem – piemēram, jūru, okeānu un augsnes veselības atjaunošana, cīņa ar vēzi, tīrs un ilgtspējīgs transports. ES misijas atbalsta ES prioritātes, piemēram, Eiropas Zaļo kursu, Eiropu, kas piemērota digitālajam laikmetam, vēža apkarošanu un jauno Eiropas Bauhaus. Piemēram, misija “Klimats” ir konkrēts elements jaunajā klimata adaptācijas stratēģijā, misija “Vēzis” ir ietverta Eiropas plānā cīņai ar saslimstību ar vēzi un misija “Augsne” ir pamatiniciatīva ES ilgtermiņa redzējumam augsnes atveseļošanas pasākumiem un attīstībai lauku apvidos. ES misijas paredz apvienot dažādus ES budžeta un ES programmu resursus, kā arī ES struktūrfondus, nacionālo finansējumu un veicināt privāto partneru iesaisti.

Tādēļ, līdztekus “Apvārsnis Eiropa”, citās ES programmās ir ietvertas komponentes, kas paredz atbalstu gan misiju mērķu sasniegšanā, gan nozares politikas koordinācijai nacionālā un ES līmenī, lai nodrošinātu politikas ieviešanas aktivitāšu saskaņotību un nacionālo ieviešanas spēju stiprināšanu. Šādi pasākumi, piemēram, ir paredzēti ES programmā “ES – veselībai”, lai izveidotu nacionālos vēža pētniecības koordinācijas centrus.

ES nozaru programmās tiek veicināta zinātnisko institūciju, augstskolu un universitāšu, kā arī inovatīvo uzņēmumu iesaiste starptautiskos partneru konsorcijos, jo bez viņu līdzdalības zināšanu pārnese un inovatīvo risinājumu ieviešana nav iespējama. Tādēļ ir ievērojami pieaugusi Latvijas augstskolu un valsts zinātnisko institūciju interese piedalīties projektu konkursos citās ES programmās un starptautiskās iniciatīvās, kā arī šādu projektu, ar Latvijas līdzdalību, sekmība, saņemot ES budžeta finansējumu, piemēram, “Erasmus+” iniciatīvā “Eiropas Universitātes”, “ES – veselībai” un “Digitālā Eiropa”.

ES programmās, projektu īstenošanā iesaistītajām institūcijām, atkarībā no konkrētā konkursa nosacījumiem, ir jānodrošina nacionālais līdzfinansējums orientējoši amplitūdā no 20% līdz 70%.
Esošais normatīvais regulējums nedod iespēju valsts dibinātām augstskolām un valsts (vai valsts augstskolu) dibinātiem zinātniskajiem institūtiem, kam ir atvasinātas publiskas personas statuss, pretendēt uz valsts līdzfinansējumu dalībai Latvijai nozīmīgos augstas kvalitātes starptautiskos pētniecības un izglītības projektos, tādos kā “Erasmus+” Eiropas Universitāšu iniciatīvā, “ES – veselībai” un “Digitālā Eiropa” projektos, vai citu starptautisku iniciatīvu projektos, piemēram, Mission Innovation [12] tīrās enerģijas jomā vai  EU-PolarNet2 [13] klimata jomā.

Valsts dibināto augstskolu un zinātnisko institūtu pašu ieņēmumu apmērs ir nepietiekams, lai uzņemtos saistības starptautiskos, finanšu ietilpīgos projektos. Jāatzīmē arī, ka institūciju pašu ieņēmumu apmērs tiešā veidā nekorelē ar institūciju sekmīgu dalību starptautiskos projektos, jo dalībnieki starptautiskos konsorcijos tiek iekļauti atbilstoši to kompetencei, akadēmiskajiem un zinātniskajiem sasniegumiem un  nepieciešamībai, izpildot specifiskus uzdevumus projektu “darba pakās”. Valsts dibinātās augstskolas un zinātniskie institūti negūst “peļņu” komercdarbības izpratnē, jo visi pašu ieņēmumi tām ir jānovirza pamatdarbības funkciju īstenošanai, kuru  īstenošanai valsts jau pašlaik nepiešķir līdzekļus pietiekamā apjomā[14].

Arī zinātnes finansējums Latvijas zinātniskajām institūcijām ir nepietiekams, īpaši salīdzinot ar citām ES dalībvalstīm. Eiropas Pētniecības telpas mērķis ir turpināt palielināt ES ieguldījumus P&A, kāpinot tos no 2,3 % uz 3 % no IKP, un ir jāatzīmē, ka Latvija kopā ar citām ES dalībvalstīm ir apņēmusies sniegt ieguldījumu šī mērķa sasniegšanā. Zinātnes tehnoloģiju attīstības un inovāciju pamatnostādnēs 2021-2027. gadam ir izvirzīts mērķis 2027. gadā sasniegt ieguldījumus pētniecībā un attīstībā (turpmāk P&A) 1,5% apmērā no iekšzemes kopprodukta (turpmāk – IKP), kā arī valsts budžeta finansējumam P&A 2027. gadā būtu jāsasniedz 0,4 % no IKP. Tomēr šobrīd (2020. gada dati[15]) finansējuma īpatsvars P&A veido 0,71 % no IKP, savukārt valsts budžeta finansējums P&A veido 0,27 % no IKP. Abos šajos rādītājos Latvijas rezultāti šobrīd ir tālu no 2027. gada nacionālā mērķa, un tie ir arī būtiski mazāki par ES vidējo līmeni. Esošais P&A ieguldījumu apmērs ļauj uzturēt esošo pētniecības kvalitātes un snieguma līmeni, bet izaugsme nav iespējama bez papildu ieguldījumiem P&A (t.sk. no valsts budžeta līdzekļiem) un iespējām augstskolām un zinātniskajiem institūtiem piedalīties augstas kvalitātes starptautiskos pētniecības un izglītības projektos.

MK noteikumu Nr. 421 24.6. apakšpunkts dod iespēju piešķirt valsts budžeta līdzfinansējumu no valsts budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" (turpmāk – 80.00.00 programma) atvasinātai publiskai personai gadījumā, ja tā ir projekta partneris Eiropas Reģionālās attīstības fonda iniciatīvas programmas „Urban Innovative Actions” projekta „Eiropas nākamās paaudzes mikro pilsētas” īstenošanai atbilstoši projekta nosacījumiem un ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums.[16] 

Ministrijas skatījumā šāds ierobežojums, sniedzot iespējas atvasinātām publiskām personām pretendēt uz valsts līdzfinansējumu tikai viena starptautiska projekta īstenošanai, neveicina Latvijas augstākās izglītības un zinātnes iekļaušanos Eiropas Pētniecības telpā un Eiropas Augstākās izglītības telpā, bet rada stagnācijas risku, neļaujot pilnvērtīgi izmantot iespējas, kas ir pavērušās, realizējot augstākās izglītības iekšējo pārvaldības reformu. Viens no augstākās izglītības iekšējās pārvaldības reformas mērķiem ir veicināt institūciju attīstības stratēģiskā redzējuma attīstību un  mērķtiecīgu iekļaušanos Eiropas un starptautiskās sadarbības tīklos. Starptautiskā labā prakse augstākās izglītības un zinātnisko institūciju finansēšanā ir institūciju autonomijas nostiprināšana, tajā pašā laikā nodrošinot tās ar prognozējamiem finanšu resursiem, lai ļautu tām veidot mērķtiecīgu un ilgtspējīgu kvalitātes un snieguma uzlabošanas politiku.[17]

Augstskolu un zinātnisko institūciju dalība ES programmu un citu starptautisko projektu realizācijā atspoguļo kvalitāti un izcilību, jo projekti ir tikuši novērtēti sīvā konkurencē ES līmenī, tādēļ tā ir prioritāte Latvijas zinātniskās un akadēmiskās izcilības veicināšanai.

Ir jāņem vērā, ka arī ES līmenī politikas veidošanā  pieaug tendence palielināt ES budžeta un programmu finansējumu tām darbībām, kas veicina  “sviras efektu” (matching principle) ar dalībvalstu ieguldījumiem augstākajā izglītībā, zinātnē un inovācijā, lai veicinātu kopējo ES un dalībvalstu ieguldījumu pieaugumu stratēģisko mērķu īstenošanai. Ir jāuzsver, ka Latvijas pārstāvji, kas iegūst ES programmu finansējumu, pēc būtības veicina Latvijas iemaksu ES budžetā atgriešanos Latvijā ar pievienotu vērtību, jo iegūst piekļuvi starptautisku konsorciju projektu rezultātiem.

Atsauces

[1] Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumos Nr.421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriāciju izmaiņas"". Pieejams: https://tap.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?pid=40485146&mode=mk&date=2020-04-07

[2] 14.12.2022. Pieejams: https://www.mk.gov.lv/lv/media/14490/download?attachment

[3]   Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 28. aprīļa Regula (ES) 2021/695, ar ko izveido pētniecības un inovācijas pamatprogrammu “Apvārsnis Eiropa”, nosaka tās dalības un rezultātu izplatīšanas noteikumus un atceļ Regulas (ES) Nr. 1290/2013 un (ES) Nr. 1291/2013 (Dokuments attiecas uz EEZ) Pieejams: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX:32021R0695

[4] Padomes 2021. gada 10. maija Regula (Euratom) Nr. 2021/765, ar ko izveido Eiropas Atomenerģijas kopienas pētniecības un mācību programmu 2021.–2025. gadam, kas papildina pētniecības un inovācijas pamatprogrammu "Apvārsnis Eiropa", un atceļ Regulu (Euratom) 2018/1563 ES (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2021. gada 12. maijs, Nr. L 167I) (turpmāk – EURATOM programma);

[5] Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 20. maija Regula (ES) 2021/819 par Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūtu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2021. gada 28. maijs, Nr. L 189) un Eiropas Parlamenta un Padomes Lēmums (ES) 2021/820 (2021. gada 20. maijs) par Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūta (EIT) stratēģisko inovāciju programmu 2021.–2027. gadam: Eiropas inovācijas talanta un spējas sekmēšana un Lēmuma Nr. 1312/2013/ES atcelšanu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2021. gada 28. maijs, Nr. L 189);

[6] Ministru kabineta 2015. gada 26. maija noteikumi Nr. 259 "Atbalsta piešķiršanas kārtība dalībai starptautiskās sadarbības programmās pētniecības un tehnoloģiju jomā". https://likumi.lv/ta/id/274671

[7] Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 29. aprīļa regula (ES) 2021/694, ar ko izveido programmu “Digitālā Eiropa” un atceļ Lēmumu (ES) 2015/2240 (Dokuments attiecas uz EEZ). Pieejams: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/lv/TXT/?uri=CELEX%3A32021R0694

[8] Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 20. maija  Regula (ES) 2021/817, ar ko izveido Savienības programmu izglītības un mācību, jaunatnes un sporta jomās Erasmus+ un atceļ Regulu (ES) Nr. 1288/2013 (Dokuments attiecas uz EEZ) Pieejams: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=celex%3A32021R0817

[9] Eiropas Parlamenta un Padomes regula (ES) 2021/818 (2021. gada 20. maijs), ar ko izveido programmu “Radošā Eiropa” (2021.–2027. gads) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1295/2013. Saite: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021R0818&from=LV

[10] Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. marta regula (ES)g 2021/522, ar ko izveido Savienības rīcības programmu veselības jomā (programma “ES – veselībai”) 2021.–2027. gadam un atceļ Regulu (ES) Nr. 282/2014 (Dokuments attiecas uz EEZ) Pieejams: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32021R0522&from=EN

[11] Misiju tēmu saraksts ir atrodams Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021/695 (2021. gada 28. aprīlis), ar ko izveido pētniecības un inovācijas pamatprogrammu “Apvārsnis Eiropa”, nosaka tās dalības un rezultātu izplatīšanas noteikumus un atceļ Regulas (ES) Nr. 1290/2013 un (ES) Nr. 1291/2013 6.pielikumā

[12] https://research-and-innovation.ec.europa.eu/research-area/energy/international-cooperation-clean-energy_en

[13] https://eu-polarnet.eu/

[14] Izglītības un zinātnes ministrija, Pētījums par studiju vietas bāzes izmaksu un studiju programmu izmaksu aktualizēšanu Iepirkuma identifikācijas Nr. IZM2021/32/AK. Pieejams: https://www.izm.gov.lv/lv/media/16997/download?attachment

[15] https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/izglitiba-kultura-zinatne/zinatne-petnieciba/tabulas/zpr030-izdevumi-zinatniski

[16] Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumi Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas". https://likumi.lv/ta/id/300437

[17]Arnhold, N., Kivisto, J. Vossensteyn, H. etc. (2016) World Bank Support to Higher Education in Latvia. Focus on performance. Volume 2. Internal Funding and Governance. P. 31.-44.
Risinājuma apraksts
Par piemērotāko risinājumu ir izvēlēts grozījums MK noteikumos Nr. 421., papildinot noteikumus ar jaunu apakšpunktu šādā redakcijā:
"24.8. valsts budžeta līdzfinansējumu valsts dibinātai augstskolai vai valsts, vai valsts augstskolas dibinātai, zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētai zinātniskajai institūcijai – atvasinātai publiskai personai projektu īstenošanai programmās “Digitālā Eiropa”, “Erasmus+” (izņemot mobilitātes projektus), “Radošā Eiropa” vai “ES – veselībai”, atbilstoši projekta nosacījumiem. Valsts budžeta līdzfinansējumu piešķir, ja projektā plānotās darbības nav uzskatāmas par komercdarbības atbalstu Komercdarbības atbalsta kontroles likuma izpratnē, un par attiecīgo nozares politiku atbildīgā ministrija ir sniegusi pozitīvu atzinumu par projektā plānoto darbību un rezultātu atbilstību Eiropas Savienības un nacionālajos nozares politikas plānošanas dokumentos noteiktajām prioritātēm, plānoto rezultātu ilgtspēju un ietekmi valsts līmenī, kā arī ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums.”

Šādā gadījumā ieguvumi ir: a) risinājums dod iespēju atbalstīt kvalitatīvus un uz nozaru vajadzību risināšanu vērstus valsts nozīmes projektus, kas sniedz ieguldījumu ekonomikas zaļajā un digitālajā pārejā, veselības sistēmas uzlabošanā,  Latvijas augstākās izglītības konkurētspējas palielināšanā un kultūras nozares attīstībā; b) Latvija izmanto iespējas pieteikt un īstenot projektus ES programmās 2021-2027.gada periodā bez aizkavējuma; c) par attiecīgo nozares politiku atbildīgā ministrija  izvērtē un sniedz pozitīvu atzinumu par projektā plānoto darbību un rezultātu atbilstību ES un nacionālajos nozares politikas plānošanas dokumentos noteiktajām prioritātēm, plānoto rezultātu ilgtspēju un ietekmi valsts līmenī; d) par attiecīgo nozares politiku atbildīgā ministrija iegūst informāciju par projektā plānotajiem rezultātiem un var izmantot tos politikas ieviešanā vai politikas izstrādē; e) tiek izmantota jau iedibināta kārtība kādā ministrijas ierosina finansējuma pārdali no valsts budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai"; f) risinājuma ietekme uz valsts budžetu ir mazāka nekā citos risinājuma variantos, jo atbalsta tvērums ir tematiski šaurāks (nosauktās ES programmas) un laikā ierobežots (ES daudzgadu budžeta ietvars 2021-2027.gadam); g) nozares ministrija, pirms tā sniedz atzinumu, izvērtē, vai projektā plānotās darbības nav uzskatāmas par komercdarbības atbalstu Komercdarbības atbalsta kontroles likuma izpratnē.

Valsts budžeta līdzfinansējumu var piešķirt tādiem projektiem, kuros plānotās darbības ir ar nekomerciālu raksturu (nav plānota ar komercdarbības atbalstu saistītu darbību īstenošana). Līdzfinansējumu piešķir augstskolām un zinātniskajām institūcijām, kas atbilst pētniecības organizācijas definīcijai, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 83. punktā noteiktajai definīcijai. Līdzfinansējumu piešķir, ja projektos īstenojamās darbības nav ar saimniecisku raksturu, tai skaitā:
 - izglītības pasākumi, lai panāktu personāla skaita un kvalifikācijas pieaugumu;
 - neatkarīga pētniecība un izstrāde, lai gūtu vairāk zināšanu un labāku izpratni, tostarp kopīga pētniecība un izstrāde, pētniecības organizācijai iesaistoties efektīvā sadarbībā;
 - pētniecības rezultātu izplatīšana bez ekskluzivitātes un diskriminēšanas, tai skaitā izmantojot mācīšanu, brīvas piekļuves datubāzes, atklātas publikācijas vai atklātā pirmkoda programmatūru;
 - zināšanu un tehnoloģiju pārnese, ja zināšanu un tehnoloģiju pārneses darbības veic pētniecības organizācijas nodaļa vai pētniecības organizācijas meitas uzņēmums, kas ir tāda komercsabiedrība, kurā mātes uzņēmuma līdzdalības daļa pārsniedz 50 procentu vai kurā mātes uzņēmumam ir balsu vairākums un kura atbilst pētniecības organizācijas definīcijai, pētniecības organizācija kopīgi ar citām pētniecības organizācijām vai pētniecības organizācija ar trešajām pusēm, atklātā konkursā slēdzot līgumus par noteiktiem pakalpojumiem un visa peļņa no šādas darbības tiek atkal ieguldīta pētniecības organizācijas pamatdarbībās.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Iespējamās alternatīvas ir:  
grozījumi Augstskolu likumā, papildinot likumu ar normu, kas uzdotu pienākumu Ministru kabinetam izdot noteikumus, kas atļautu piešķirt valsts budžeta līdzfinansējumu valsts dibinātai augstskolai vai valsts (vai valsts augstskolas) dibinātai, zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētai zinātniskajai institūcijai dalībai Eiropas Savienības programmās un starptautiskos projektos.
Šādā gadījumā ieguvumi būtu: a) ilgtspējīgāks un tematiski daudz plašāks regulējuma tvērums; b) lielākas finansiālās iespējas atbalstīt Latvijas augstskolu dalību daudzveidīgās starptautiskās iniciatīvās, ja valsts budžeta finansējums tiktu piešķirts pietiekamā apmērā.

Savukārt, šāda risinājuma trūkumi ir: a) laika ietvars šāda risinājuma ieviešanai ir neprognozējams, jo vispirms nepieciešams deleģējums likumā jaunu Ministru kabineta noteikumu izstrādei; b) šāda risinājuma izvēles gadījumā Latvija faktiski zaudēs iespējas pieteikt un īstenot projektus ES programmās 2021-2027.gada periodā un projektu veidā atgūt ES budžetā iemaksātos līdzekļus; c) lielāks administratīvais slogs lielāka projektu skaita un tematiskās dažādības izvērtēšanai; d) potenciāli lielāka ietekme uz valsts budžetu.

Grozījumi MK noteikumos Nr.259, papildinot noteikumus ar iespēju finansēt “Digitālā Eiropa” un “ES – veselībai” projektu pētniecības aktivitātes.
Šādā gadījumā ieguvumi būtu: a) iespēja izmantot jau iedibinātu kārtību un Latvijas Zinātnes padomes administratīvos resursus.
Savukārt, šāda risinājuma mīnusi ir: a) sašaurināts tvērums un atbalsta fragmentācija. MK noteikumi Nr.259 ir izdoti uz Zinātniskās darbības likuma deleģējuma pamata un to tvērums attiecas tikai uz tādām darbībām, kas atbilst pētniecības un inovācijas darbību definīcijai; b) risinājums izslēdz no atbalsta programmu Erasmus+ un “Digitālā Eiropa” izglītības komponentu projektus; c) projekts nevarētu tikt līdzfinansēts kā veselums, bet varētu tikt līdzfinansētas tikai atsevišķas darbības; c) pieeja pakļauj riskam projekta īstenošanu un mērķu sasniegšanu.

Tādēļ par piemērotāko risinājumu ir izvēlēts grozījums MK noteikumos Nr. 421.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Jā. Ieguvumi ir lielāki nekā izmaksas. Risinājums paredz piešķir atbalstu (valsts budžeta līdzfinansējumu) projektiem, kas jau ir novērtēti ES līmenī un ir apstiprināti finansēšanai no ES programmu budžeta. Risinājuma rezultātā Latvija iegūst iespēju  projektu veidā atgūt Latvijas veiktās iemaksas ES budžetā. Atkārtota projektu vērtēšana nacionālā līmenī nav jāveic. Atzinuma sniegšana par projektā plānoto darbību un rezultātu atbilstību Eiropas Savienības un nacionālajos nozares politikas plānošanas dokumentos noteiktajām prioritātēm, plānoto rezultātu ilgtspēju un ietekmi valsts līmenī atbilst valsts pārvaldes funkcijām.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Valsts dibinātas augstskolas vai valsts, vai valsts augstskolas dibinātas, zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētas zinātniskās institūcijas – atvasinātas publiskas personas
Ietekmes apraksts
Šobrīd (2020. gada dati[1]) finansējuma īpatsvars P&A veido 0,71 % no IKP, savukārt valsts budžeta finansējums P&A veido 0,27 % no IKP. Abos šajos rādītājos Latvijas rezultāti šobrīd ir tālu no 2027. gada nacionālā mērķa, un tie ir arī būtiski mazāki par ES vidējo līmeni. Esošais P&A ieguldījumu apmērs ļauj uzturēt esošo pētniecības kvalitātes un snieguma līmeni, bet izaugsme nav iespējama bez papildu ieguldījumiem P&A (t.sk. no valsts budžeta līdzekļiem) un iespējām augstskolām un zinātniskajiem institūtiem piedalīties augstas kvalitātes starptautiskos pētniecības un izglītības projektos.

Risinājums uzlabos valsts dibinātu augstskolu un valsts, vai valsts augstskolu dibinātu, zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētu zinātnisko institūciju – atvasinātu publisku personu konkurētspēju un spēju iesaistīties starptautiskos pētniecības un augstskolu sadarbības tīklos, sekmīgi piedaloties ES programmu projektu konkursos, un iegūt ES finansējumu, tādejādi Latvijas tautaimniecībai noderīgā veidā atgūstot Latvijas iemaksas ES budžetā. 

[1] https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/izglitiba-kultura-zinatne/zinatne-petnieciba/tabulas/zpr030-izdevumi-zinatniski

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

-

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Piedāvātais risinājums sniedz ieguldījumu Zinātnes tehnoloģiju attīstības un inovāciju pamatnostādnēs 2021-2027. gadam [1] (turpmāk - ZTAIP 2021-2027) izvirzītā mērķa "2027. gadā sasniegt ieguldījumus pētniecībā un attīstībā (turpmāk P&A) 1,5% apmērā no iekšzemes kopprodukta (turpmāk – IKP), kā arī palielināt valsts budžeta finansējumu P&A, lai tas 2027. gadā sasniegtu 0,4 % no IKP", un tuvina Latviju Eiropas Pētniecības telpas noteiktajam mērķim palielināt ES dalībvalstu ieguldījumus P&A, kāpinot tos no 2,3 % uz 3 % no IKP. Latvija kopā ar citām ES dalībvalstīm ir apņēmusies sniegt ieguldījumu šī mērķa sasniegšanā.

Piedāvātais risinājums sniedz ieguldījumu ZTAIP 2021-2027 noteikto rīcības virzienu īstenošanā, it īpaši 1.3. "Starptautiskā mobilitāte, izcilības piesaiste un sadarbība" un 1.3.3. "Palielināt Latvijas dalību starptautiskās pētniecības un inovācijas programmās un iniciatīvās" īstenošanā. Rīcības virziens paredz, ka "... Latvijai jānostabilizē sava vieta un atpazīstamība pasaules mērogā kā valstij ar uzticamām, augstas kvalitātes un sadarbībai atvērtām zinātniskajām institūcijām un talantiem. Latvijas pilnvērtīgai integrācijai Eiropas un pasaules pētniecības telpā nepieciešama mērķtiecīga un stratēģiska iesaiste starptautiskos sadarbības tīklos un pētniecības infrastruktūru platformās, kā arī pētniecības konsorcijos Apvārsnis Eiropa un citās starptautiskās programmās, kas nodrošinās zināšanu apriti, piekļuvi plašākiem un daudzveidīgākiem resursiem
un iespēju līdzvērtīgi darboties pasaules zinātnes un inovācijas norisēs."

Īstenojot ES programmu "Digitālā Eiropa", "Erasmus+", "Radošā Eiropa" un "ES – veselībai" projektus valsts augstskolas un zinātniskie institūti sniegs ieguldījumu digitalizācijas, izglītības un zinātnes, kultūras un veselības nozares politikas plānošanas dokumentos noteikto rīcības virzienu īstenošanā un mērķu sasniegšanā. Paredzēts, ka par nozari (politikas jomu) atbildīgā ministrija sniegs atzinumu par projektā plānoto darbību un rezultātu atbilstību Eiropas Savienības un nacionālajos nozares politikas plānošanas dokumentos noteiktajām prioritātēm, plānoto rezultātu ilgtspēju un ietekmi valsts līmenī. 

[1] ZTAIP 2027 Pielikums Nr. 1 Rīcības virzienu uzdevumi, to izpildes termiņš un atbildīgā/līdzatbildīgā institūcija 2021.-2024. gadam

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
601 488
0
714 089
0
556 475
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
601 488
0
714 089
0
556 475
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-601 488
0
-714 089
0
-556 475
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-601 488
0
-714 089
0
-556 475
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-601 488
-714 089
-556 475
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Projekts paredz no 74.resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" piešķirt indikatīvi 2023. gadā  601 488 euro, 2024. gadā 714 089 euro, 2025. gadā 556 475 euro apmērā Izglītības un zinātnes ministrijai.

Indikatīvās aplēses ir veiktas, pamatojoties uz valsts dibināto augstskolai un zinātnisko institūciju reģistrā reģistrēto zinātnisko institūciju – atvasinātu publisku personu iesniegto informāciju par nepieciešamo līdzfinansējuma apmēru projektu īstenošanai ES programmās 'Digitālā Eiropa" un "Erasmus+", pamatojoties uz granta līgumu, kas noslēgts ar Eiropas Komisiju. 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Kultūras ministrija
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Veselības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Risinājums sniedz ieguldījumu Nacionālā attīstības plāna 2027 [1] Rīcības virziena "Zinātne sabiedrības attīstībai, tautsaimniecības izaugsmei un drošībai" šādu mērķa indikatoru sasniegšanā:
  - Finansējuma īpatsvars pētniecībai un attīstībai,  % no IKP sasniegšanā: 2018.gadā -  0,63%; 2024. gadā - 1%, 2027.gadā  - 1,5% (Avots Eurostat);
 - Starptautiskās citējamības datubāzē Scopus iekļauto Latvijas autoru zinātnisko publikāciju skaits: 2017.gadā -  2376, 2024.gadā -  2688, 2027.gadā -  3000 (Avots Scopus).  

Nacionālā attīstības plāna 2027 Rīcības virziena "Zinātne sabiedrības attīstībai, tautsaimniecības izaugsmei un drošībai" paredz: 
(131) Starptautiskā sadarbība un iesaiste pasaules zinātnes un inovācijas norisēs ir priekšnosacījums Latvijas zinātnes izcilībai, piekļuvei jaunām zināšanām un resursiem, kā arī Latvijas reputācijai kā valstij ar attīstītu ekonomiku un uzticamām, spējīgām pētniecības organizācijām un uzņēmumiem.
(132) Lai nostabilizētu savu vietu un lomu pasaules zinātnē, iesaistītos inovācijas procesos, Latvijas zinātnei ir jāpiedalās NAP2027 mērķu sasniegšanā stratēģiski nozīmīgākajos sadarbības tīklos un pētniecības konsorcijos ar citām Eiropas un pasaules valstīm, jāizmanto iespējas, ko sniedz sadarbības partneri un Latvijas diaspora visā pasaulē. 

[1] https://www.pkc.gov.lv/lv/nap2027 
 

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi