Anotācija

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
25-TA-1255: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumos Nr. 11 "Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumos Nr. 11 “Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē” (turpmāk – Noteikumi Nr. 11) ir izstrādāti pēc Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīvas, lai precizētu tiesību normas attiecībā uz individuālo izglītības programmas apguves plānu izstrādi un tiesībām apgūt arodizglītības programmas izglītojamam, kuram par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi 9. klasē izsniegta liecība.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt prasības un kārtību:
1) atbalsta pasākumiem izglītojamam, kurš atkārtoti mācās tajā pašā klasē vai kuram par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi 9. klasē izsniegta liecība;
2) tiesībām apgūt arodizglītības programmu izglītojamam, kuram par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi 9. klasē izsniegta liecība un vērtējums visos mācību priekšmetos gadā nav zemāks par četrām ballēm, kārtoti valsts pārbaudes darbi un vērtējums nav iegūts ne vairāk kā vienā valsts pārbaudes darbā (eksāmenā vai centralizētajā eksāmenā).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Valsts izglītības informācijas sistēmas (turpmāk – VIIS) datiem 2024./2025. mācību gadā uz otru gadu tajā pašā klasē palika 1,7% no kopējā 1.-9. klases izglītojamo skaita jeb 3135 izglītojamie, no tiem 9. klasē – 1096 izglītojamie (5,1% no kopējā 9. klašu izglītojamo skaita).
Savukārt 2023./2024. mācību gadā 9. klases centralizētos eksāmenus (vienu vai vairākus) nenokārtoja 729 izglītojamais (unikālie kodi), t. sk. 632 izglītojamie nenokārtoja vienu centralizēto eksāmenu, 86 izglītojamie nenokārtoja divus centralizētos eksāmenus un 11 izglītojamie nenokārtoja trīs centralizētos eksāmenus.
No 632 izglītojamiem, kas nenokārtoja vienu centralizēto eksāmenu 502 nenokārtoja matemātikas, 95 – angļu valodas un 35 – latviešu valodas centralizēto eksāmenu.
Atbilstoši Vispārējās izglītības likuma 39. panta trešajā daļā noteiktajam par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi izglītojamam izsniedz liecību, ja nav iegūts vērtējums gadā kādā no mācību priekšmetiem, vērtējums divos vai vairākos mācību priekšmetos gadā ir zemāks par četrām ballēm, nav iegūts vērtējums kādā no valsts pārbaudījumiem, izņemot gadījumu, kad izglītojamais Ministru kabineta noteiktajā kārtībā atbrīvots no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem.
Valsts pārbaudes darbu (eksāmena vai centralizētā eksāmena) pietiekamu vērtējumu nosaka Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumu Nr. 747 “Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem” (turpmāk – Noteikumi Nr. 747) 17.1 un 27.1 punkts, proti valsts noteiktajā pārbaudes darbā vērtējums nav iegūts, ja darba kopvērtējums ir mazāks nekā 20 procenti. Šo noteikumu 17.1 punkts stājas spēkā 2026. gada 1. septembrī. Līdz minētajam datumam vērtējums valsts pārbaudes darbā nav iegūts, ja darba kopvērtējums 2022./2023. mācību gadā, 2023./2024. mācību gadā un 2024./2025. mācību gadā ir mazāks nekā 10 procenti, savukārt 2025./2026. mācību gadā ir mazāks nekā 15 procenti.
Vienlaicīgi ņemams vērā, ka saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmes 112. pantu ”ikvienam ir tiesības uz izglītību. Valsts nodrošina iespēju bez maksas iegūt pamatizglītību un vidējo izglītību. Pamatizglītība ir obligāta.”
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Valsts pamatizglītības standartā ietvertajos pamatizglītības programmu paraugos ir paredzēts, ka izglītojamiem, kuriem nepieciešams papildu atbalsts, izglītības iestāde izstrādā individuālo izglītības programmas apguves plānu, lai palīdzētu viņiem iekļauties kopējā mācību procesā. Vienlaikus noteikumos Nr. 11 izglītības iestādēm nav noteikta prasība sniegt papildu atbalstu izglītojamam, kurš atbilstoši noteikumu Nr. 11 25. punktam nav pārcelts nākamajā klasē un atkārtoti mācās tajā pašā klasē vai kuram saskaņā ar Vispārējās izglītības likuma 39. panta trešajā daļā noteikto regulējumu par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi izsniegta liecība un viņš atbilstoši noteikumu Nr. 11 26. punktā noteiktajam regulējumam atkārtoti apgūst visus pamatizglītības programmas mācību priekšmetus un stundu plānā ietvertos mācību priekšmetus. Ņemot vērā minēto un kopējo uz otru gadu tajā pašā klasē palikušo izglītojamo skaitu ir nepieciešamas konkretizēt un pastiprināt atbalsta pasākumu īstenošanu, lai nākamā mācību gada laikā izglītojamie varētu uzlabot savu sniegumu un sekmīgi apgūtu neapgūto vai nepietiekami apgūto mācību saturu, jo atstāšana uz otru gadu pati par sevi vēl negarantē izglītojamo mācību snieguma uzlabošanos.
Ja izglītojamais saskaras ar grūtībām mācību satura apguvē, kas, iespējams, nav laikus pamanītas, būtiska loma ir gan konkrētā mācību priekšmeta pedagoga, gan kopumā izglītības iestādes savlaicīgai un mērķtiecīgai izglītojamam nepieciešamā atbalsta noteikšanai un sniegšanai, iesaistot arī atbalsta personālu, dažkārt arī attiecīgos pašvaldības dienestus, kā arī izglītības iestādes veiksmīgai sadarbībai ar izglītojamā ģimeni. Lai izglītojamam, kurš nav pārcelts nākamajā klasē un atkārtoti mācās tajā pašā klasē vai kuram par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi izsniegta liecība un viņš atkārtoti apgūst visus pamatizglītības programmas mācību priekšmetus un stundu plānā ietvertos mācību priekšmetus, nodrošinātu mērķtiecīgu un plānveidīgu atbalstu mācību procesā, viens no priekšnosacījumiem tā veiksmīgai īstenošanai ir individuālā izglītības programmas apguves plāna izstrāde mācību sasnieguma uzlabošanai, kas paredzētu mācību satura apguves organizēšanu atbilstoši izglītojamā spējām un vajadzībām, lai izglītojamais varētu sasniegt valsts pamatizglītības standartā noteiktos mērķus un uzdevumus.
2. Noteikumu Nr. 11 26. punkts nosaka, ka izglītojamais, kuram par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir izsniegta liecību, 9. klasē atkārtoti apgūst visus izglītības programmas mācību priekšmetus un stundu plānā ietvertos mācību priekšmetus, tādējādi izglītojamam, kurš ir apguvis pamatizglītības programmu un ieguvis vērtējumus gadā visos mācību priekšmetos ne zemāk kā četras balles un ir kārtojis noteiktos valsts pārbaudes darbus, bet nav ieguvis pietiekamu vērtējumu vienā valsts pārbaudes darbā (eksāmenā vai centralizētajā eksāmenā), ir atkārtoti jāmācās vispārējās izglītības iestādes 9. klasē un atkārtoti jāapgūst 9. klases mācību priekšmeti. Šāda pieeja nav motivējoša un efektīva, tā neveicina izglītojamā interesi par mācībām un nenodrošina izglītojamam nekādas alternatīvas izvēles iespējas apgūt, piemēram, profesionālo kvalifikāciju.
Risinājuma apraksts
1. Lai nodrošinātu izglītojamam, kurš nav pārcelts nākamajā klasē un atkārtoti mācās tajā pašā klasē vai kuram par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi izsniegta liecība un viņš atkārtoti apgūst visus pamatizglītības programmas mācību priekšmetus un stundu plānā ietvertos mācību priekšmetus, individualizēta atbalsta sniegšanu, kas ietver pedagogu un citu iesaistīto pušu pastiprinātu uzmanību izglītojamā mācīšanās vajadzībām, mērķtiecīgi veicot nepieciešamās intervences, noteikumu projekts papildināts ar jaunu apakšpunktu, nosakot izglītības iestādei pienākumu minētajiem izglītojamajiem izstrādāt individuālo izglītības programmas apguves plānu, tajā norādāmo informāciju, kā arī to, ka izglītojamam tiek nodrošināts mentora atbalsts.
2. Lai nodrošinātu izglītojamam, kuram par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir izsniegta liecība un kurš ir ieguvis vērtējumus gadā visos mācību priekšmetos ne zemāk kā četras balles un ir kārtojis noteiktos valsts pārbaudes darbus (eksāmenus vai centralizētos eksāmenus), bet nav ieguvis pietiekamu vērtējumu vienā minētajā valsts pārbaudes darbā, noteikumu projekts papildināts ar jaunu tiesisku regulējumu paredzot iespēju turpināt izglītību arodizglītības programmā, vienlaicīgi nodrošinot viena vispārējās pamatizglītības mācību priekšmeta iztrūkstošo zināšanu un prasmju apgūšanu nepieciešamā valsts pārbaudes darba (eksāmena vai centralizētā eksāmena) vērtējuma sasniegšanai.
Plānots, ka uzņemšanu arodizglītības programmās izglītības iestādes uzsāks īstenot 2025. gada septembrī. To īstenošanas ilgums 3 gadi, un to apguve dod iespēju iegūt trešā līmeņa profesionālo kvalifikāciju. Uzņemšana minētajās programmās saskaņota ar nozares ekspertu padomēm, kā arī 2024. gada 11. decembrī Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes Profesionālās izglītības un nodarbinātības trīspusējās sadarbības apakšpadomes sēdē.
Šobrīd trīs gadu arodizglītības programmas plānotas Izglītības un zinātnes ministrijas padotības piecās profesionālās izglītības iestādēs un trīs pašvaldību padotībā esošas izglītības iestādes. Izglītības un zinātnes ministrijas padotības profesionālās izglītības iestādēs izglītojamiem būs iespējas apgūt arodizglītības programmas “Frizieru pakalpojumi”, “Ēdināšanas pakalpojumi”, “Dārzkopība”, “Kokizstrādājumu izgatavošana”, “Sociālā aprūpe”, “Šūto izstrādājumu ražošanas tehnoloģija”, t.sk. personām ar invaliditāti, savukārt pašvaldību padotībā esošas izglītības iestādēs – arodizglītības programmas “Ēdināšanas pakalpojumi” un “Frizieru pakalpojumi”.
Ministrijas un tās padotības profesionālo izglītības iestāžu sākotnējais piedāvājums ietvēra arī iespēju mācīties arodizglītības programmā “Metālapstrāde”, tomēr šīs programmas īstenošana netika atbalstīta no nozares darba devēju puses.

Lai izglītojamais, kurš atkārtoti mācās 9. klasē, varētu sasniegt minētos rezultātus, vispārējās izglītības iestādē tiks izstrādāts individuālais izglītības programmas apguves plāns neapgūto vai nepietiekami apgūto sasniedzamo rezultātu sekmīgai apguvei. Tam izglītojamam, kurš izvēlēsies apgūt arodizglītības programmu, profesionālas izglītības iestāde izstrādās individuālu izglītības programmas apguves plānu viena mācību priekšmeta apguvei valsts pārbaudes (eksāmena vai centralizētā eksāmena) darba nepieciešamā kopvērtējuma ieguvei. Abos gadījumos paredzēts nodrošināt arī individualizētus atbalsta pasākumus, t.sk. mentora atbalstu.
Pamatizglītības ieguvi apliecinošu dokumentu izsniedz izglītības iestāde, kura īsteno vispārējās pamatizglītības programmu. Šobrīd tās profesionālas izglītības iestādes, kuras īsteno arodizglītības programmas vienlaikus neīsteno vispārējās pamatizglītības programmas. Ņemot to vērā, izglītojamam tiks saglabāta vieta eksterņa statusā iepriekšējā izglītības iestādē, lai mācību gada noslēgumā viņš atkārtoti varētu kārtot valsts pārbaudījumu (eksāmenu vai centralizēto eksāmenu) tajā mācību priekšmetā, kurā iepriekš netika iegūts pozitīvs vērtējums, iegūtu vērtējumu un saņemtu dokumentu par vispārējās pamatizglītības apguvi.
Noteikumu projekts paredz, ka attiecībā uz to izglītojamo, kurš par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmis liecību un ir uzņemts arodizglītības programmā, saglabājot vietu eksterņa statusā, vispārējā izglītības iestāde iesniedz profesionālās izglītības iestādei ieteikumus, kuros norāda izglītojamā apgūto izglītības programmu, atbalsta pasākumus (ja attiecināms), izglītojamā raksturojumu, tai skaitā stiprās puses, un šādu risku izvērtējumu: 1) ar mācību darbu/izglītības iestādes vidi saistītie riski (piemēram, konflikti ar citiem izglītojamiem, pedagogiem, grūtības mācību satura apguvē, kavējumi. u.c.); 2) sociālās vides un veselības riski (piemēram; ilgstoši vai periodiski neatrodas mājās, klaiņo; grūtniecība/ir mazs bērns/-i,  speciālās vajadzības (iegūti vai iedzimti funkcionāli traucējumi)), atkarības (u.c.); 3) ar ģimeni saistītie riski (piemēram; Izglītojamais ievietots ārpusģimenes aprūpes iestādē, ģimenes locekļiem ir atkarības problēmas; nepieciešamība veikt pienākumus mājās, kas traucē mācībām; ģimenes locekļi dzīvo/strādā citā valstī/pilsētā u.c.), 4) ekonomiskie riski (piemēram; ģimene nevar nodrošināt individuālos mācību līdzekļus un/vai individuālās lietošanas priekšmetus; nepietiekami finansiālie resursi pamatvajadzību nodrošināšanai u.c.).

Minētā pasākuma īstenošana tiks nodrošināta Eiropas Savienības kohēzijas politikas 4.2.3.1. pasākuma “Integrēta “skola-kopiena” sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs” ietvaros, kura īstenošanu nosaka Ministru kabineta 2024. gada 16. jūlija noteikumi Nr. 483 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “Sekmēt to, lai – jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošām grupām – būtu vienlīdzīga piekļuve kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai un mācībām un iespēja to iegūt, sākot ar pirmsskolas izglītību un aprūpi un vispārējās izglītības un profesionālās izglītības un mācību gaitā līdz pat augstākajai izglītībai un pieaugušo izglītībai un mācībām, tostarp veicināt mācību mobilitāti visiem un atvieglot piekļūstamības iespējas personām ar invaliditāti” 4.2.3.1. pasākuma ”Integrēta “skola-kopiena” sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – projekts “Skola – kopienā”).
Projekta “Skola – kopienā” I modulis paredz individualizēta atbalsta sniegšanu izglītojamiem, kuri par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmuši tikai liecību un atkārtoti mācās 9. klasē vai izglītojamie, kuri par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmuši tikai liecību, un ir uzņemti profesionālās izglītības iestādē. Moduļa mērķis ir atbalstīt izglītojamo mācību priekšmeta satura apguvē.
Projekta “Skola – kopienā” ietvaros no 2025. gada 1. septembra atbalstu mācību priekšmeta apguvē paredzēts nodrošināt divas stundas nedēļā vienam mācību priekšmetam ( 48 h pirmā semestrī un 60 h otrā semestrī).
Projekts “Skola – kopienā” mentora individuālo atbalstu izglītojamajam definē kā sistemātisku un profesionālu pieeju, kas balstīta savstarpējā uzticībā, kur izglītojamā mentors, izmantojot savas zināšanas un pieredzi, sniedz personalizētu palīdzību izglītojamajam, lai veicinātu viņa personīgo attīstību, akadēmiskos sasniegumus un sociālo integrāciju. Atbalsta mērķis ir stiprināt izglītojamā pašapziņu, motivāciju un cieņpilnu attiecību veidošanas prasmes, kas ir pamats veiksmīga izglītības procesa nodrošināšanai, kā arī palīdzēt identificēt un risināt potenciālos izaicinājumus, kas var novest pie sociālās atstumtības un/vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas. Papildus katram izglītojamam no 13 gadu vecuma būs pieejams mentora individuāls atbalsts 20 h mēnesī.
Projekta “Skola – kopienā” ietvaros tiek izstrādāta izglītojamo mentora mācību programma, ko paredzēts uzsākt 2025.gada otrajā pusē, izveidojot 5 reģionālas mācību grupas un apmācīt ne mazāk kā 100 mentorus. Mentora individuālo atbalstu izglītojamajiem plānots uzsākt no 2026.gada 1.janvāra.
Finansiālu atbalstu saņems tā izglītības iestāde, kurai būs noslēgts sadarbības līgums ar projektu "Skola-kopienā" par projekta darbību īstenošanu. Tam izglītojamam, kurš atkārtoti mācīsies 9.klasē klasē vispārējās izglītības iestāde izstrādās un īstenos izglītojamā individuālo izglītības programmas apguves plānu, individualizēta atbalsta sniegšanu, kas ietver pedagogu un citu iesaistīto pušu pastiprinātu uzmanību izglītojamā mācīšanās vajadzībām, mērķtiecīgi veicot nepieciešamās intervences, kā arī nodrošinās mentora atbalstu. Tam izglītojamam, kurš izvēlēsies apgūt arodizglītības programmu, profesionālas izglītības iestāde izstrādās un īstenos izglītojamā individuālo izglītības apguves plānu, sniegs atbalstu mācību priekšmetā, kurā nav nokārtots valsts pārbaudes darbs, kā arī nodrošinās mentora atbalstu.
Sadarbības partneris – profesionālā izglītības iestāde izglītojamā individuālo atbalsta plānu izstrādās projekta "Skola-kopienā" interaktīvajā rīkā saskaņā ar sadarbības partneriem izstrādātajām vadlīnijām projekta darbību īstenošanai (vadlīnijas pieejamas: https://www.skola-kopiena.lv/uploads/7c/38/7c38827a-0e49-4370-b137-2b9df58ade17.pdf).

Tādējādi saskaņā ar individuālu izglītības programmas apguves plānu un pieejamiem individualizētiem atbalsta pasākumiem tiem izglītojamiem, kuri atkārtoti mācās 9.klasē, būs iespēja gan pilnveidot zināšanas tajos mācību priekšmetos, kuros iepriekš bijis nepietiekams vērtējums un iegūtu apliecību par vispārējo pamatizglītību, savukārt tiem izglītojamiem, kuri izvēlēsies apgūt arodizglītību - pilnveidot zināšanas tajā priekšmetā, kurā iepriekš bijis nepietiekams vērtējums, lai varētu nokārtot iepriekš nenokārtoto valsts pārbaudes darbu (eksāmenu vai centralizēto eksāmenu) un iegūtu apliecību par vispārējo pamatizglītību, vienlaikus iegūstot dzīvei un darba tirgum noderīgas prasmes (profesionālo kvalifikāciju).
Vienlaicīgi ņemams vērā, ka risinājumi saistībā ar izglītojamo, kuri  par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmuši liecību, turpmāko izglītību, atkarīgi arī no tā, kāda ir valsts pārbaudījumu (eksāmenu vai centralizēto eksāmenu) organizēšanas un īstenošanas kārtība, tādējādi minēto procesu izmaiņu gadījumā, projektā iekļautais regulējums var tikt pārskatīts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
  • likumiskie pārstāvji, pedagogi
Ietekmes apraksts
Izglītojamiem nodrošināts individuāls atbalsts neapgūto vai nepietiekami apgūto sasniedzamo rezultātu sekmīgai apguvei vai arī nodrošināta alternatīva izglītības turpināšanas iespēja arodizglītības programmās.
Juridiskās personas
  • izglītības iestādes
Ietekmes apraksts
Izglītības iestādes, kas īsteno vispārējās izglītības vai arodizglītības programmas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projektā paredzētais ir īstenojams izglītības iestādes esošo finanšu līdzekļu ietvaros.
Individuālā izglītības programmas apguves plāna izstrāde un individuālais atbalsts izglītojamiem, kuri par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmuši liecību un atkārtoti mācās 9.  klasē vai ir uzņemti profesionālās izglītības iestādē, tiks nodrošināts Eiropas Savienības kohēzijas politikas 4.2.3.1. pasākuma “Integrēta “skola-kopiena” sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs” ietvaros.
Nepieciešamais finansējums 2029. gadam un turpmākajiem gadiem tiks nodrošināts Izglītības un zinātnes ministrijas vai 62. resora “Mērķdotācijas pašvaldībām” piešķirto līdzekļu ietvaros.

4.1.1. Ministru kabineta 2023. gada 2. maija noteikumi Nr. 220 "Noteikumi par uzņemšanas kārtību profesionālās izglītības programmās un atskaitīšanu no tām"

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams precizēt prasības un kārtību, kādā persona, kas par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi 9. klasē saņēmusi liecību, tiek uzņemta arodizglītības programmā, ja vērtējums visos mācību priekšmetos gadā nav zemāks par četrām ballēm, kārtoti valsts pārbaudes darbi (eksāmens vai centralizētais eksāmens) un vērtējums nav iegūts ne vairāk kā vienā valsts pārbaudes darbā (eksāmenā vai centralizētajā eksāmenā).
Nepieciešams arī noteikt,  ka izglītojamais, kurš uzsācis mācības un izpildījis valsts arodizglītības standarta nosacījumus (sekmīgs kursa beigās), bet tomēr kursa beigās nav ieguvis vērtējumu valsts pārbaudes darbā (eksāmenā vai centralizētajā eksāmenā), ir pārceļams arodizglītības programmas nākamajā kursā. Šādā gadījumā izglītības iestāde izstrādā individuālo izglītības programmas apguves plānu viena tā vispārējās pamatizglītības mācību priekšmeta, kurā nav iegūts vērtējums valsts pārbaudes darbā, apguves turpināšanai.
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 2. maija noteikumos Nr. 220 "Noteikumi par uzņemšanas kārtību profesionālās izglītības programmās un atskaitīšanu no tām"" (25-TA-1147) tiek virzīts vienlaicīgi ar Noteikumu projektu. 
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2020. gada 2. jūnija noteikumi Nr. 332 Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu”

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams noteikt prasības attiecībā uz iepriekš iegūtu izglītību arodizglītības programmas apguvei un arodizglītības programmas mainīgās daļas saturu, tajā ietverot pamatizglītības mācību priekšmetus to apguves pabeigšanai, kā arī jānosaka, ka izglītojamiem, kas ir uzņemti arodizglītības programmās ar 9. klases liecību, izglītības iestādei ir jānodrošina vispārējās pamatizglītības mācību priekšmeta apguve, kurā nav iegūts pietiekams vērtējums valsts pārbaudes darbā (eksāmenā vai centralizētajā eksāmenā), nodrošinot iespēju atkārtota eksāmena vai centralizētā eksāmena kārtošanai. Papildus tiks noteikts individuālā izglītības programmas apguves plāna apraksts, norādot tajā iekļaujamo informāciju.
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 332 “Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu”” (25-TA-1126) tiek virzīts vienlaicīgi ar Noteikumu projektu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.3. “Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 25. jūnija noteikumos Nr. 276 "Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi””

Pamatojums un apraksts
Šobrīd minēto noteikumu 11. punkts paredz, ka VIIS iekļauj informāciju par izglītojamo vērtējumiem visos mācību priekšmetos, kuri norādīti pamatizglītības dokumentā, kā arī vispārējās vidējās izglītības sertifikāta numurs, izdošanas datums un izdevējs un tajā norādītie vērtējumi mācību priekšmetos, kuros ir organizēts centralizētais eksāmens. Noteikumi jāpapildina, ka no VIIS var izgūt informāciju par izglītojamo vērtējumiem visos mācību priekšmetos arī gadījumā, ja par pamatizglītības apguvi nav izsniegts pamatizglītības dokuments, bet izsniegta liecība, tas attiecas arī uz vispārējās pamatizglītības valsts pārbaudes darbu visiem vērtējumiem, t.sk. pamatizglītības centralizēto eksāmenu sertifikātiem.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības kvalitātes valsts dienests, Valsts izglītības attīstības aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Sabiedrības līdzdalība netiek piemērota, jo projekts tiek virzīts steidzamības kārtībā, ņemot vērā, ka izglītojamo uzņemšana tiek organizēta 2025. gada jūnija noslēgumā. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Izglītības kvalitātes valsts dienests
  • Valsts izglītības attīstības aģentūra
  • Izglītības iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Izglītības iestādēm funkcijas un administratīvais slogs pamatā paliek nemainīgs. Valsts pamatizglītības standartā ietvertajos pamatizglītības programmu paraugos jau ir paredzēts, ka izglītojamiem, kuriem nepieciešams papildu atbalsts, izglītības iestāde izstrādā individuālo izglītības programmas apguves plānu, lai palīdzētu viņiem iekļauties kopējā mācību procesā. Izglītības iestādēm būs jānodrošina izglītojamam, kurš atkārtoti mācās tajā pašā klasē, t.sk. 9. klasē, individuālais atbalsts un jāizstrādā individuālais izglītības programmas apguves plāns neapgūto vai nepietiekami apgūto sasniedzamo rezultātu sekmīgai apguvei, savukārt tam izglītojamam, kurš izvēlējies apgūt arodizglītības programmu – jānodrošina šīs programmas apguve, vienlaicīgi atbilstoši individuālam izglītības programmas apguves plānam nodrošinot viena vispārējās pamatizglītības mācību priekšmeta iztrūkstošo zināšanu un prasmju nepieciešamā centralizētā eksāmena vai eksāmena kopvērtējuma sasniegšanai, lai izglītojamais varētu nokārtot eksāmenu.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektā ietvertais regulējums nodrošinās bērnu labāko interešu ievērošanu, jo, piemēram:
1) bērniem, kuri nav pārcelti nākamajā klasē un atkārtoti mācās tajā pašā klasē vai kuriem par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi izsniegta liecība un viņiem atkārtoti jāapgūst visi pamatizglītības programmas mācību priekšmetu un stundu plānā ietvertie mācību priekšmeti, tiks nodrošināta individualizēta atbalsta saņemšanas iespēja, izstrādājot individuālo izglītības programmas apguves plānu;
2) veicina bērna izglītības iespējas, tai skaitā profesijas apguvi, atbilstoši katra spējām.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi