Anotācija (ex-ante)

24-TA-1191: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 407 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 407 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi"” (turpmāk – MK noteikumu projekts) ir izstrādāts saskaņā ar Ekonomikas ministrijas pieteiktajiem grozījumiem Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam, kā arī tehniskiem precizējumiem tiesību normas interpretācijai. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir palielināt finansējumu eksporta veicināšanas atbalstam, kā arī precizēt tiesību normas skaidrākai to interpretācijai. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Krievijas militārās agresijas sekas pret Ukrainu, kā arī Covid pandēmija ir iemesli nepieciešamajam papildu atbalstam tirgus pārorientācijai un eksporta veicināšanai, lai stimulētu biznesa attīstību. 2023. gada 13. jūlijā Ministru kabinets apstiprināja Ekonomikas ministrijas virzītos noteikumus Nr. 407 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 407). 1.2.3.1. pasākumā "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" (turpmāk - 1.2.3.1. pasākums) eksporta veicināšanas atbalsta finansējums Eiropas Savienības (turpmāk – ES) struktūrfondu 2021.-2027.gada periodā ir vairāk kā trīs reizes mazāks, salīdzinot ar ES struktūrfondu 2014.-2020.gada periodu. Šobrīd pieejami 28,9 milj. EUR eksporta atbalstam (iepriekš 92,2 milj. EUR).
Ekonomikas ministrija ir pieteikusi veicamos grozījumus Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam (turpmāk - darbības programma).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar pieejamo atbalsta apmēru eksporta veicināšanai pie augošā atbalsta pieprasījuma un mainīgajiem tirgus apstākļiem, kas liek pārskatīt pieejamos tirgus (Ukrainas ietekme), būtiski ir nodrošināt efektīvu valsts intervenci un pastāvīgu atbalsta pieejamību. Šobrīd pēc eksporta veicināšanas atbalsta pieprasījuma ir secināms, ka līdzšinējais finansējums pietiks līdz 2025. gada vidum.
Risinājuma apraksts
Finansējuma palielināšana
1.2.1.1. pasākumā "Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai" bija paredzēts veidot divas ārvalstu pārstāvniecības konsultāciju nodrošināšanai. Lai nodrošinātu demarkāciju (nošķiršanu) starp atbalsta programmām, nedublējot pasākumu ietvaros ārvalstu pārstāvniecību darbības, Ekonomikas ministrija ar pieteiktajiem grozījumiem darbības programmā, paredz novirzīt finansējumu 2 milj. EUR apmērā, t.sk. Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 1 700 000 EUR apmērā un valsts budžeta finansējums 300 000 EUR apmērā, uz 1.2.3.1. pasākumam, lai Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) var nodrošināt papildus trīs ārvalstu pārstāvniecību atvēršanu, nodrošinot komersantiem konsultācijas par jauniem eksporta tirgiem. 

Atveseļošanas un noturības mehānisma un Eiropas Sociālā fonda Plus ietvaros digitālām un nozaru vajadzībās balstītas apmācībām ir šobrīd pieejami 34 milj. EUR. Ņemot vērā atbalsta periodu un līdzšinējo praksi projektu sekmīgai apguvei, secināms, ka digitālo prasmju attīstībai ir pietiekams finansējums. Līdz ar to Ekonomikas ministrija ar pieteiktajiem grozījumiem darbības programmā veic finansējuma pārdali 9 869 476 EUR apmērā, t.sk., ERAF finansējums 8 389 054 EUR apmērā un valsts budžeta finansējums 1 480 422 EUR apmērā, no 1.1.2.2. pasākuma “Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība” uz 1.2.3.1. pasākumu.

Ņemot vērā, ka eksporta veicināšanas atbalstam, kas ir 1.2.3.1. pasākuma ietvaros, ir pieejams trīs reizes mazāks finansējums nekā iepriekšējā struktūrfondu periodā, kā arī pēc pašreizējā eksporta veicināšanas atbalsta pieprasījuma ir secināms, ka šobrīd pieejamais finansējums eksporta veicināšanas atbalstam ir pietiekams līdz 2025. gada vidum, Ekonomikas ministrija novirza Eksporta veicināšanas atbalstam 11 869 475 EUR. No šī atbalsta 2 milj. EUR tiek paredzēti 3 ārvalstu pārstāvniecībām, attiecīgi arī konsultāciju sniegšanai Ženēvā (Šveice), Izraēlā un Briselē (Beļģija), savukārt 9 869 475 EUR atbalstam eksporta veicināšanai (granti un nefinanšu atbalsts). 

Līdz ar to, pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 85 249 026 euro (elastības finansējums – 16 594 351 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums – 72 461 672 euro (elastības finansējums – 14 105 199 euro) un valsts budžeta finansējums – 12 787 354 euro (elastības finansējums – 2 489 152 euro). Maksimālais attiecināmais ERAF finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma. 

Sasniedzamie rādītāju palielināšana
Ņemot vērā finansējuma palielināšanu 1.2.3.1. pasākumā, tiek palielināti iznākuma rādītāji, kas sasniedzami līdz 2029. gada 31. decembrim:
1. Ar grantiem atbalstītie uzņēmumi – 343 (ar papildus finansējumu plānots, ka 58 komersanti saņems grantu);
2. Nefinansiālu atbalstu saņēmušie uzņēmumi – 473 (ar papildus finansējumu plānots, ka 51 komersants saņems nefinanšu atbalstu).
Rādītāji palielināti atbilstoši piešķirtajam finansējumam un sākotnējam rādītāju aprēķinam.

Tehniskie precizējumi
1. Precizētas atsauces uz gala labuma guvējiem biznesa inkubācijas atbalstam, attiecīgi arī sadalīta gala labuma guvēja definīcija biznesa inkubācijas atbalsta saņēmējam, nodalot komersantus un fiziskas personas.
2. precizēts Finansējuma saņēmējam MK noteikumu Nr. 407 69.9.2. apakšpunktā minētais viedās specializācijas stratēģijas (RIS3) rādītājs "attīstības izdevumu apjoms - privātās investīcijas (euro)", papildinot to sākumā ar vārdiem "pētniecības un".
3. precizēts, ka Finansējuma saņēmējam informācija, kas noteikta MK noteikumu Nr. 407 69. punktā, kopā ar maksājuma pieprasījumu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā jāiesniedz vismaz vienu reizi gadā (iepriekš bija vismaz divas reizes gadā). 
4. precizēti Finansējuma saņēmējam MK Noteikumu Nr. 407 69. punktā minētie rādītāji, atbilstoši nepieciešamajiem rādītājiem RIS3 monitoringa veikšanai, vienlaikus dzēsts rādītājs par sieviešu un vīriešu skaitu valdēs, jo šo datu monitoringam var izmantot Lursoft vai Uzņēmuma reģistra datus par valdes sastāvu pēc dzimuma.
5. ņemot vērā saņemtos norādījumus Finanšu ministrijas 2024. gada 9. maija vēstulē Nr. 7-4/18/1422 "Par de minimis atbalsta regulējuma nosacījumu ietveršanu atbalsta pasākumos", veikti precizējumi MK noteikumu Nr. 407 79., 80, 81., 84. un 85. punktā par nosacījumiem, kas skar de minimis atbalstu.

MK noteikumu projekts sagatavots, pamatojoties uz Ekonomikas ministrijas pieteiktajiem veicamajiem grozījumiem darbības programmā, kā arī 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa pases precizējumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • mikrouzņēmumi
  • nevalstiskās organizācijas
  • jaunuzņēmumi
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts paredz papildus finansējumus eksporta veicināšanas atbalstam, kas dos iespēju atbalstīt vairāk sīkos(mikro), mazos un vidējos uzņēmumus, kā arī nevalstiskās organizācijas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts paredz papildu finansējumu eksporta veicināšanas atbalstam, kas dos iespēju atbalstīt vairāk sīkos(mikro), mazos un vidējos uzņēmumus, kā arī nevalstiskās organizācijas. 

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts paredz papildu finansējumu eksporta veicināšanas atbalstam, kas dos iespēju atbalstīt vairāk sīkos(mikro), mazos un vidējos uzņēmumus, kā arī nevalstiskās organizācijas.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts paredz papildu finansējumu eksporta veicināšanas atbalstam, kas dos iespēju atbalstīt vairāk sīkos(mikro), mazos un vidējos uzņēmumus, kā arī nevalstiskās organizācijas.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts paredz papildu finansējumu eksporta veicināšanas atbalstam, kas dos iespēju atbalstīt vairāk sīkos(mikro), mazos un vidējos uzņēmumus.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
12 833 432
0
12 833 432
1 940 532
12 833 433
1 940 532
1 940 533
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
12 833 432
0
12 833 432
1 940 532
12 833 433
1 940 532
1 940 533
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
15 098 155
0
15 098 155
2 282 978
15 098 156
2 282 978
2 282 980
2.1. valsts pamatbudžets
15 098 155
0
15 098 155
2 282 978
15 098 156
2 282 978
2 282 980
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-2 264 723
0
-2 264 723
-342 446
-2 264 723
-342 446
-342 447
3.1. valsts pamatbudžets
-2 264 723
0
-2 264 723
-342 446
-2 264 723
-342 446
-342 447
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-342 446
-342 446
-342 447
5.1. valsts pamatbudžets
0
-342 446
-342 446
-342 447
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 85 249 026 euro (elastības finansējums – 16 594 351 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums – 72 461 672 euro (elastības finansējums – 14 105 199 euro) un valsts budžeta finansējums – 12 787 354 euro (elastības finansējums – 2 489 152 euro). Maksimālais attiecināmais ERAF finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma. 

Projektu iesniegumos pasākuma īstenošanai kopējo pasākumam pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 68 654 675 euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu – 58 356 473 euro apmērā, valsts budžeta finansējumu – 10 298 202 euro apmērā.

Ar MK noteikumu projektu tiek piešķirts papildus finansējums 6 848 936 EUR apmērā (bez elastības finansējuma). Attiecīgi zemāk tiek norādīts provizoriskais kopējā finansējuma izlietojums pa gadiem, pievienojot papildus finansējumu:
2023.g. – 2 230 500 euro
2024.g. – 15 098 155 euro
2025.g. – 15 098 155 euro + 2 282 978 euro = 17 381 133 euro
2026.g. – 15 098 156 euro + 2 282 978 euro = 17 381 134 euro
2027.g. – 14 280 773 euro + 2 282 980 euro = 19 563 753 euro
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pasākuma īstenošanai Ekonomikas ministrija pieprasīs finansējuma pārdali no 74.resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
1.2.3.1. pasākuma pieejamais finansējums tiek palielināts, pārdalot to no 1.2.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai" (2 milj. EUR apmērā, ERAF finansējums 1 700 000 EUR apmērā un valsts budžeta finansējums 300 000 EUR apmērā) un no 1.1.2.2. pasākuma “Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība”  9 869 476 EUR apmērā, t.sk., ERAF finansējums 8 389 054 EUR apmērā un valsts budžeta finansējums 1 480 422 EUR apmērā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts sniegs ieguldījumu šādu Latvijas nacionālā attīstības plāna 2021.–2027. gadam (NAP 2027) mērķa indikatoru sasniegšanā:
- Eksporta vienības vērtība (SITC 5–8), 5 gadu slīdošais vidējais pieauguma temps

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
MK noteikumu projekts tiešā veidā pozitīvi ietekmēs reģionu attīstību, īpaši attiecībā uz mikro, mazo un vidējo uzņēmumu izaugsmi un attīstību, jo sniegs iespēju apgūt jaunus ārvalstu tirgus.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi